| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Fælles fremtid - udvikling i balance

Det er regeringens overordnede mål at bryde sammenhængen mellem vækst i
transportens miljø- og sundhedsbelastning og vækst i økonomien for at opnå bæredygtig
udvikling på transportområdet. Hensyn til sundhed, miljø og sikkerhed integreres i
transportområdet. Regeringen har som langsigtede pejlemærker, at transportsektoren skal
yde sit rimelige bidrag til reduktion af det nationale udslip af drivhusgasser, og at
luftforurening fra trafikken ikke udgør en sundhedsfare for befolkningen. Trafikstøj
skal begrænses til et niveau, som sikrer, at ingen udsættes for væsentlige negative
sundhedspåvirkninger. Det skal være sikkert og trygt for alle at færdes i trafikken.
Transportsystemets negative påvirkning af levesteder for dyr og planter skal begrænses.
Transportsystemet skal sikre befolkningen adgang til arbejde, butikker, offentlig
service og fritidsaktiviteter, og alle skal sikres effektiv mobilitet gennem kollektive og
private transportløsninger. Erhvervslivet skal sikres gode transportforbindelser til
omverdenen, og trængsel på vejene bør kun forekomme i spidsbelastningssituationer. Den
kollektive og individuelle trafik herunder cykel- og gangtrafikken skal sikres høj
fremkommelighed.
Befolkningen har en forventning om fleksibel, hurtig og sikker tilgængelighed til
arbejde, varer og oplevelser i fritid og ferie. Den mobilitet, som kræves for at
virkeliggøre dette, forudsætter et effektivt og tidssvarende transportsystem med høj
fremkommelighed.Tilgængelighed og effektiv mobilitet er velfærdsgoder, som skal sikres
og udvikles for fremtidige generationer gennem transportpolitikken.
Trafik i et moderne samfund har samtidig en række negative konsekvenser for sundhed og
miljø, som nedsætter samfundets samlede velfærd. Sundhed, miljø og sikring af
fremtidige generationer sætter dermed nogle rammer for et moderne transportsystem. Det
betyder ikke, at tilgængelighed og mobilitet skal begrænses, men at transporten skal
finde former, der skaber mindre trafik, færre ulykker og mindre forurening, og
lokalisering af boliger og virksomheder bør ske, så der skabes mindst mulig motoriseret
trafik.
Der er derfor brug for at fortsætte den integration af miljøhensyn i
transportpolitikken, som er foregået gennem det sidste årti både på EU-plan og i
Danmark. Der er opstillet en række mål for blandt andet transportens CO2-udslip,
støj og luftforurening. Indsatsen i forhold til disse mål vil blive videre udviklet på
baggrund af ny viden om transportens samspil med miljø og sundhed. Samtidig må blikket
rettes mod såvel internationalt samarbejde som samarbejde med andre sektorer, amter,
kommuner og andre centrale aktører for at finde langsigtede svar på transportsektorens
udfordringer.
Mange af transportens problemer og løsninger er tæt knyttet til den internationale
udvikling, og det betyder, at Danmark ikke kan gennemføre de nødvendige initiativer
alene ved nationale virkemidler. Det gælder for eksempel udvikling af ny teknologi og
afgifter på international transport. Samtidig kan mulighederne for bæredygtig transport
kun indfries ved at samtænke transportspørgsmål med andre sektorpolitikker. Det gælder
især erhvervspolitik, den økonomiske politik, lokaliseringspolitik samt skatte- og
afgiftspolitikken.
Det er vigtigt at være opmærksom på disse forudsætninger, da langt den største del
af transporten sker for at opnå noget andet end trafik. Det er også vigtigt, at de
virkemidler, som sættes ind, anvendes, hvor de har størst virkning ud fra en
samfundsøkonomisk og miljømæssig betragtning.
Danske og udenlandske erfaringer viser, at teknologisk udvikling er et effektivt middel
til at udvikle en mere miljøvenlig transportsektor. Derfor prioriteres det højt at
fremme teknologisk udvikling i arbejdet med bæredygtig transport. Dog kan teknologisk
udvikling ikke løse alle transportsektorens problemer.Teknologisk udvikling vil derfor
indgå i en bredt anlagt strategi sammen med fysisk planlægning, information og dialog om
transportvaner samt markedsorienterede styringsmidler som øvrige elementer.
FN's Verdenskommissionen i 1987 offentliggjorde rapporten "Vor fælles
fremtid". Den daværende regering vedtog i 1990 en transporthandlingsplan for miljø
og udvikling, som forholdt sig til de nye udfordringer. Siden har Danmark udarbejdet en
række strategier og handlingsplaner for bæredygtig transport, som har været genstand
for betydelig folkelig debat. Der er desuden iværksat en række konkrete initiativer med
udgangspunkt i ønsket om at sikre øget bæredygtighed i transportsektoren. Danmark har i
EU bidraget til at udforme EU Transportrådets strategi fra 1999 for integration af miljø
og bæredygtig udvikling i Fællesskabets transportpolitik.
I Danmark er transportens påvirkning af miljø og sundhed fra luftforurening og
ulykker faldet siden Rio-konferencen. Det skyldes især en målrettet indsats for bedre
motorteknologi, brændstofkvalitet og trafiksikkerhed. I EU er der sket væsentlige
fremskridt via aftaler med bilindustrien og stadig strammere normer for køretøjers
udledninger af forurenende stoffer.
Danmark har haft en vis succes med at indrette afgiftssystemet, så det fremmer valg af
mindre miljøbelastende biler og brændstoffer. Afgiftsdifferentiering på bly- og
svovlholdige drivmidler har medvirket til den overgang til renere brændstoffer, der er
sket gennem 1980'erne og 1990'erne. Afgiftssystemet er også brugt til at fremme mere
energieffektive køretøjer. Omlægningen af vægtafgiften til den såkaldte "grønne
ejerafgift" på personbiler er et eksempel, ligesom elbiler er fritaget for
registreringsafgift, og registreringsafgiften er mindre for de mest energieffektive
bilmodeller.
Efterspørgslen efter transport vil ifølge nationale og internationale beregninger
fortsætte med at stige de næste mange år. Den økonomiske vækst i samfundet må
fortsat forventes at være en central årsag til væksten i transportefterspørgslen.
Andre væsentlige årsager er globalisering, byspredning, øget bilejerskab og ændrede
transportvaner. Den stigende trafik vil medføre et øget udslip af drivhusgasser,
trængsel, forbrug af ressourcer og øget påvirkning af natur- og boligområder. Med en
bredt anlagt strategi, der inddrager de forskellige årsager til trafikvækst, og
teknologiske udvikling, vil det være muligt at begrænse transportens miljøbelastning.
På den måde kan vi undgå, at trafikvækst vil undergrave de mål for fremkommelighed,
miljø og sundhed, som regeringen arbejder for.
Ifølge den eksisterende viden er de største sundhedsmæssige problemer fra trafikken
knyttet til ulykker og luftforurening herunder små sodpartikler fra køretøjer.
Menneskers sundhed påvirkes også negativt ved høj støjbelastning.
Mål og indsats i den kommende tid
CO2.Transportsektoren skal bidrage til at opfylde Danmarks
forpligtelse til at reducere CO2-udslippet med 21 procent fra 1990 til
2008-2012. Regeringen vil overveje mulige virkemidler til at begrænse CO2-udslippet
som baggrund for at fastlægge pejlemærker for transportsektorens CO2
-udledning frem til første budgetperiode 2008- 2012 og på længere sigt. Det medfører,
at den stadige stigning i transportsektorens CO2-udslip bringes til
ophør.Transportsektorens bidrag til den samlede danske klimaindsats skal vurderes i
forhold til, hvor der samlet opnås mest miljø for pengene. Regeringen har nedsat et
udvalg, som undersøger mulighederne for effektive løsninger for reduktion af klimagasser
herunder på transportområdet. På langt sigt - det vil sige frem mod 2030 - er det
regeringens hensigt, at transportsektorens CO2-udslip skal begrænses med 25
procent i forhold til 1988. Det er et ambitiøst pejlemærke, der forudsætter, at den
økonomiske vækst afkobles fra udviklingen i transportsektorens CO2-udslip.
Luftforurening og byernes miljø. I byerne ydes en særlig indsats for at
mindske trafikkens påvirkning af byernes miljø. Det er regeringens mål frem til 2010 at
begrænse udledningen af kvælstofoxider og kulbrinter med 60 procent i forhold til
1988-niveauet og inden for samme periode at halvere trafikkens udledning af partikler i
byerne. Luftforurening fra trafikken udgør et særligt problem for byernes miljø og
afledte sundhedseffekter. Især luftforurening med små partikler giver problemer.
Regeringen vil overveje, hvordan anvendelsen af effektive partikelfiltre på lastbiler og
busser kan fremmes. For dieselvarebiler og -personbiler, der tegner sig for cirka 60
procent af partikelforureningen, er teknologien til eftermontering af filtre endnu ikke
færdigudviklet, men der er enkelte nye bilmodeller på markedet med filtre. Regeringen
vil overveje, hvordan markedsorienterede instrumenter kan fremme salget af disse.
Dieselbiler er mere energieffektive end benzinbiler og giver dermed mindre udslip af CO2.
Men til gengæld giver dieselbilerne større udslip af kvælstofoxider (NOx) og partikler.
Kommunerne kan anvende de muligheder, der er i færdselsloven, til at styrke den lokale
indsats for et bedre bymiljø. Færdselsloven giver for eksempel mulighed for forsøg med
miljøzoner og andre initiativer.
Trafiksikkerhed. Færdselskommissionen har i sin handlingsplan fra 2000 som mål,
at der inden udgangen af 2012 skal være 40 procent færre dræbte og alvorligt
tilskadekomne i trafikken. Regeringen vil arbejde for at målet nås blandt andet gennem
tiltag, der vil nedbringe hastighederne på særligt farlige og udsatte steder og øge
brugen af sikkerhedssele, forbedre vejudformning, afmærkning og trafikudvikling samt ved
forbedret information og uddannelse til trafikanterne.
Støj.Trafikken er den væsentligste kilde til støjbelastningen i Danmark.
Specielt støj fra vejtrafik er i dag et udbredt lokalt miljø- og sundhedsproblem, mens
støjbelastning fra baner er begrænset væsentligt i løbet af 1990'erne. Mange mennesker
bor i områder, hvor trafikstøjen overskrider grænserne for, hvad der anses for
sundhedsmæssigt tilfredsstillende. Det vurderes, at der i dag er omkring 150.000 stærkt
støjbelastede boliger. En stærkt støjbelastet bolig er belastet med støj over 65
decibel, dvs. 10 decibel over den vejledende grænseværdi. Også i EU er der stigende
opmærksomhed om støjs miljømæssige konsekvenser. I foråret 2002 er et EU-direktiv om
vurdering og styring af ekstern støj vedtaget. Direktivet indeholder krav om
støjkortlægning, udarbejdelse af nationale handlingsplaner og involvering af
offentligheden i alle EU-lande.
På den baggrund har regeringen nedsat en Vejstøjgruppe, der har til formål at
udarbejde et bredt funderet forslag til vejstøjstrategi. I vejstøjstrategien vil
muligheden for at nå en væsentlig begrænsning af antallet af stærkt støjbelastede
boliger blive belyst. Dette vil ske inden for rammerne af det kommende støjdirektiv. Som
en væsentlig del af vejstøjstrategien vil der blive gennemført en samfundsøkonomisk
vurdering af dels de sundhedsmæssige konsekvenser af vejstøj, dels de virkemidler, der
kan anvendes for at nedbringe antallet af stærkt støjbelastede boliger.
Mobilitet og fremkommelighed. Der er foretaget en række langsigtede investeringer i
udbygning af vejnettet og den kollektive transport for de kommende år. For den kollektive
persontransport bliver der tale om et markant kvalitetsløft med investeringer i gode tog
til alle samt Metro og Ringbane i København og nærbaner i Århus og Ålborg. For
vejtrafikken er der tale om investeringer i motorveje og motortrafikveje, som skal sikre
trafikanternes fremkommelighed på det overordnede vejnet, hvor trafikken er mest sikker
og til mindst gene for befolkningen. Det er regeringens hensigt at skaffe finansielt
grundlag for yderligere investeringer i veje og kollektiv transport blandt andet med
henblik på en mere hensigtsmæssig afvikling af trafikken i hovedstadsområdet. Den
fysiske planlægning skal bruges til at øge fremkommelighed ved gang, cykling og
kollektiv transport. Regeringen vil fortsat anvende miljøkonsekvensvurderinger i
forbindelse med alle relevante lovforslag, herunder om ny infrastruktur, for at sikre de
bedste beslutninger.
Natur og landskab.Transportens virkning på biodiversitet samt natur og miljø
skal begrænses.Ved planlægning og gennemførelse af offentlige anlæg er udgangspunktet,
at fredninger respekteres, og at der tages hensyn til naturværdier. Der bør endvidere
tages hensyn til større sammenhængende, uforstyrrede landskaber, så de så vidt muligt
holdes fri for støj og fragmentering. Der bør lægges vægt på at sikre mulighed for,
at dyr fortsat kan passere trafikanlæg især ved ådale og spredningskorridorer. Amterne
har i overensstemmelse med den statslige udmelding til Regionplanrevision 2001 udpeget
større, uforstyrrede landskaber i regionplanerne.
Affald. Genanvendelsesprocenten for udrangerede køretøjer for materialer fra
person- og varebiler skal ifølge et EU-direktiv op på 85 procent inden 2015. Det skal
ske ved at gennemføre krav til behandling af udtjente biler herunder krav til
oparbejdning med henblik på genanvendelse.
Rigtig prissætning. Regeringen bakker op om konklusionen fra EU topmødet i
Göteborg i 2001 om, at priserne på transport i højere grad skal afspejle de
omkostninger, som transporten påfører samfundet. Derfor vil regeringen løbende
overveje, om grøn markedsøkonomi på transportområdet kan bidrage til en bæredygtig
udvikling. Det vil fremme en mere fair konkurrence mellem transportformerne. Regeringen
vil nedsætte et udvalg der skal se på mulighederne for at omlægge
registreringsafgiften, så salget af miljøvenlige biler fremmes. Regeringen vil analysere
indholdet i de kørselsafgiftordninger, der fremmes i udlandet i disse år samt effekterne
af sådanne ordninger i en dansk sammenhæng.
Bedre transportvalg og -vaner. Information om miljøvenlige transportvalg skal
være tilgængelig, så borgerne selv kan træffe deres valg. For persontransporten
handler det om at fremme kvaliteten i kollektiv trafik, hvor der er trafikgrundlag, gennem
større konkurrence nationalt og internationalt. Desuden er cykling og gang et attraktivt
alternativ. Det handler også om at udnytte bilen bedre blandt andet gennem "parkér
& rejs" anlæg, ved at fremme samkørselsdatabaser og ved virksomhedsplaner for
sikkerhed og miljø. For godstransport vil hovedvægten ligge på information om
faciliteter for kombinerede transportløsninger, der involverer mere bane- og søtransport
samt ved dialog mellem statslige myndigheder og erhvervsorganisationerne for at fremme
bedre logistik og miljøstyring. Andre virkemidler til at fremme mere miljøvenlige
transportvalg og -vaner vil være uddannelse, oplysning og dialog, grøn indkøbspolitik
og relevante markedsorienterede styringsmidler.
Forskning. Der forskes i centrale aspekter bag udviklingen i transporten og de
virkemidler, der kan styre udviklingen i en bæredygtig retning. Eksempler på
forskningsområder er valg af transportmidler, transportøkonomiske analyser samt
integrerede analyser af økonomi, miljø og trafiksikkerhed. Et andet forskningsområde er
trafikkens miljøeffekter blandt andet betydningen af partikler.
International indsats. Det Europæiske Råd besluttede som opfølgning på
traktatens bestemmelser på mødet i Cardiff i 1998, at miljøhensyn skulle integreres i
alle øvrige sektorpolitikker. Som opfølgning på denne beslutning fremlagde EU's
transportministre på det Europæiske Råds møde i Helsinki i 1999 en strategi for at
integrere miljøhensyn i transportpolitikken. Regeringen vil følge op på EU
Transportrådets strategi samt på de transportrelaterede dele af EU's arbejde med
bæredygtig transport, herunder stats- og regeringsledernes konklusioner på Det
Europæiske Råd i Göteborg i juni 2001. Ligeledes vil regeringen anvende OECD's
retningslinier for bæredygtig transportpolitik, der blev vedtaget som en del af OECD's
miljøstrategi for bæredygtig udvikling i 2001. Det omfatter blandt andet en indsats for,
at alle former for transport kommer til at betale de samfundsmæssige omkostninger og en
indsats for at fremme kollektiv transport samt godstransport på bane, ad vandveje og ved
kombinerede transporter. Mere konkret arbejder Danmark blandt andet for øget og fair
konkurrence på baneområdet i EU, en international eller EU-afgift på flybrændstof samt
for at fremme høje internationale miljøstandarder for køretøjer og motorbrændstof.
EUkommissionen vedtog i september 2001 en hvidbog om EU's fælles transportpolitik.
Hvidbogen indeholder omkring 60 konkrete initiativer, og regeringen vil arbejde for, at
EU-kommissionens initiativer samlet set fremmer en bæredygtig udvikling på
transportområdet.
Da udvikling og produktion af ny teknologi til køretøjer i høj grad foregår uden
for Danmarks grænser, er det vigtigt at opnå aftaler igennem EU om normer og standarder
for nye køretøjer og brændstoffer. Ad den vej er der opnået gode resultater, og
regeringen vil arbejde med at fremme EU-regler, der er fleksible, men også så bindende,
at de giver producenter og købere et incitament til og gode muligheder for at foretage
miljøvenlige valg. Danmark vil blandt andet støtte, at der i EU vedtages bedre fælles
metoder til at beregne og dokumentere køretøjers og infrastrukturens miljøpåvirkning.
Også i andre internationale fora end EU vil Danmark gøre en aktiv indsats. For
vejtrafik er FN's Economic Commission for Europe (ECE) et relevant forum, mens
International Civil Aviation Organisation (ICAO) og International Maritime Organisation
(IMO) er relevante fora for luftfart og søfart.Verdenssundhedsorganisationen WHO
fokuserer på direkte og indirekte sundhedseffekter af transport, mens bæredygtig
transport på et overordnet plan debatteres som en del af FN's opfølgning på
Rio-konferencen i 1992. Danmark arbejder for, at aftaler i disse og andre internationale
fora, der peger mod mere bæredygtig transport i og mellem landene, bliver mere konkrete
og bindende.
Regeringen vil følge udviklingen i EU's mål og retningslinier for miljømæssig
bæredygtig transport. Der vil blive lagt vægt på integration af miljøhensyn i
transportsektoren under hensyn til ny viden, at vurdere virkemidler og inddrage relevante
aktører.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|