| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Målrettet papirstyringsværktøj til avistrykkerier
4. Cases
Udfra de 8 betingelser formuleredes ved projektstart et brev til avistrykkerier, der
var interesserede i at deltage i projektet. Her blev lagt vægt på de fem første punkter
i afsnit 3.1, som blev konkretiseret i følgende formulering:
"Det er vores vision, at det enkelte trykkeri i løbet af projektet etablerer
en teknisk metode og en adfærd til minimering af makulatur samt at arbejdsindsatsen
tjener sig ind i sparet makulatur.
Hvis det skal lykkes, skal betingelserne for projektet være i orden, og vi har derfor
valgt følgende præmisser for deltagelse:
 | I skal tro på at forbedringer er mulige at mængden af makulatur kan mindskes |
 | Der skal nedsættes en arbejdsgruppe som i sammensætning sikrer en bred repræsentation
af viden, erfaring, handlemulighed og beslutningskraft. Vi vil som minimum foreslå et
team bestående af trykkerichef, en faktor, en tillidsmand og en trykker |
 | Det er vigtigt, at trykkeriets vision for projektet bliver kendt og ikke mindst
anerkendt af medarbejdere, der kan tænkes at blive medspillere undervejs" |
To af de avistrykkerier, der oprindeligt havde meldt sig til projektet, valgte at melde
fra, da de vurderede, at de ikke umiddelbart havde mulighed for at leve op til de stillede
krav.
Tre avistrykkerier har dermed deltaget i projektet. De to startede sideløbende i
foråret 2001 og det tredie kom med i januar 2002 som led i afprøvning af det værktøj
den arbejdsmetode der er udviklet blandt andet på baggrund af erfaringerne
fra de to øvrige trykkerier.
Alle tre trykkerier har valgt i første omgang at fokusere på de indre linier
det der foregår i trykkeriet. Der er i alle tre tilfælde tale om trykkerier, der
producerer lokale dagblade og ugeaviser (periodiske produktioner). Dertil kommer
produktion af reklametryksager, turistaviser og lignende. Som foreningens øvrige
dagbladstrykkerier indkøbes avispapiret hos Danske Dagblades Fællesindkøbs-Forening
(DDPFF). De mellemstore trykkeriers årlige papirforbrug ligger mellem 5.000 og 10.000
ton.
I de følgende afsnit beskrives den forandringsproces, der er gennemført hver sted.
Ved det første møde gennemførtes en CPS, som rejste følgende problemstillinger:
 | Uens rullelængde kombineret med manuelt rulleskift medfører dårlig udnyttelse af
rullerne |
 | Maskinens indstilling upålidelig (gammel model) medfører mere opstartmakulatur |
 | Pladsmangel (bla pga ændret kildesortering af papiraffald) medfører skader på ruller
(intern transport) |
 | Fejl i film medfører stop |
 | Svigt på omhu i kontrol |
 | Spild på helbaner ifm brug af halve banerester |
 | For sene tryk til trykkeriet (kontrol sker for sent) medfører produktionsstop Forskelle
i papirkvaliteter medfører spild ved skift og kræver øget lagerplads til rester |
 | Omrykninger er spild |
 | Transportør af papir kører tom tilbage til papirlager |
 | Farve/vandbalancen en bedre styring af vandet kan minimere opstartmakulatur |
Blandt ovenstående blev valgt to problemstillinger, som der i en CPS udvikledes
løsningsforslag til.
4.1.1.1 Bedre udnyttelse af halve/hele ruller samt papirspild som følge af
manglende lagerplads - idéer
 | DDPFF bør sikre, at oplysning om rullens længde findes udenpå rullen |
 | Lager med system i rullerester |
 | Undersøgelse af hvornår det kunne være hensigtsmæssigt at køre rullerester til
ekternt papirlager, og hvornår de bør blive på eget lager |
 | Undersøgelse af hvordan en optimal udnyttelse af restrullerne kan styres |
 | Opnåelse af bedre plads på eget lager ved at lade transportøren tage papiraffald med
tilbage i stedet for at køre tom |
4.1.1.2 Farve/vand-balance - idéer
 | Bedre styring af vandet |
På baggrund af den indledende CPS og de valgte problemstillinger og løsninger er der
i projektperioden gennemført en række konkrete tiltag i trykkeriet.
4.1.2.1 Bedre udnyttelse af rullerne
Der er gjort forsøg med at sætte nye ruller på ved de daglige produktioner af
dagbladet. Rulleresterne gemmes og bruges primært fredag formiddag ved produktion af
week-endens tillæg. Ved fredagsproduktionerne har man mulighed for at producere med
samlet set færre rulleskift.
De sidste rullerester anvendes som omslag til aviser og sparer virksomheden for indkøb
af papir til formålet. Løsningen kræver, at rulleresten skæres op.
Når der er mulighed for at minimere makulatur ved rulleskiftene på den daglige
produktion skyldes det blandt andet, at indstillingerne på maskinen holder hele vejen
igennem, hvilket ikke er tilfældet, når man skifter en af rullerne undervejs.
Denne løsning betyder mere håndtering af rullerne, når de skal af og på maskinen.
Det er derfor væsentligt, at de medarbejdere/trykkere, der skal håndtere rullerne er
positivt indstillet.
Der er ikke megen plads i trykkeriet, og ovennævnte forsøg betyder, at restrullerne
fra ugens produktion gemmes i trykkeriet til fredag og ikke, som man havde overvejet,
transporteres til sortering på det eksterne lager. Selvom håndteringen af rullerne
stadig foregår i trykkeriet, er der ikke tegn på, at der nu er flere ruller, som
beskadiges. Om fredagen sorteres resterne, så de størrelsesmæssigt passer sammen og
passer i forhold til de enkelte produktioner.
Pladsmanglen gør, at det stadig ikke er relevant at overveje muligheden for at rulle
rester op.
4.1.2.2 Færre forskellige papirkvaliteter på lager
Forskelle i papirkvaliteter medfører spild ved skift og kræver øget lagerplads
til rester.
Der anvendes nu kun to papirkvaliteter - 45 og 54 g/m2 i hele og
halve baner. En mindre del udgøres af lyserødt papir til dagbladets månedlige
erhvervssektion.
Den nye 54 g/m2 kvalitet er meget hård og "ubehagelig at røre
ved". Den slider desuden på knive mv. Trykresultatet er imidlertid et flot og man
vælger at fortsætte med denne kvalitet.
Begrænsningen til de få kvaliteter stiller færre krav til håndtering af rester og
til lagerpladsen. Dermed minimeres håndteringspildet.
4.1.2.3 Chaufføren kører tom tilbage til det eksterne lager
Chaufføren kører stadig ofte tom tilbage til det eksterne lager, eftersom
papiraffaldet stadig opmagasinesinternt, indtil det sælges.
4.1.2.4 Fejl i film, svigt på omhu i kontrol, for sene tryk til trykkeriet (kontrol
sker for sent) og omrykninger
For ovennævnte punkter gælder under eet, at det er vigtigt at fange fejl i film
og elektronisk materiale så tidligt i processen, som muligt. Fejl skyldes ofte tekniske
forhold som for eksempel at der opstår forkert skrift når filer overføres fra
reklamebureauet til bladets eget elektroniske system.
Hvis man skal fange fejlene, inden de når ud på film, plader eller i trykmaskinen, er
det nødvendigt at kontrollere det materiale, der kommer til huset udefra. Desuden må det
indskærpes overfor kunderne/reklamebureauerne, at de selv skal kontrollere deres
materiale, så der ikke sendes fejlbehæftet materiale frem. Endelig er det vigtigt, at
afdelingerne i huset kommunikerer godt på tværs. Fx kan tekniske løsninger, som
EDB-afdelingen anser for enkle og oplagte, være svære at håndtere for andre afdelinger.
Der kan være "sprogproblemer", når afdelingerne skal kommunikere.
Det sker desværre ofte at reklamebureauerne klager uberettiget over en annonce (farven
er forkert eller lignende). Klager tager tid at behandle og involverer ofte flere personer
i virksomheden. Det er derfor ærgerligt at bruge tid og ressourcer på klager der viser
sig at være uberettigede. En idé om at debitere kunder, der klager uberettiget for 1000
kr pr. uberettiget klage, faldt dog ikke umiddelbart i god jord. Man ønsker ikke at
risikere at reklamebureauerne dropper samarbejdet.
Der tages fat på disse problemstillinger i forbindelse med et kvalitetsprojekt på det
nye trykkeri, der er ved at blive opstillet.
4.1.2.5 Farve/vandbalancen en bedre styring af vandet kan minimere
opstartmakulatur
Rent teknisk er der ændret på nogle rutiner, der betyder, at trykkeriet kan
gennemgå farveplaceringerne i bedre tid før opgaven trykkes. På den måde kan
forarbejdet gøres bedre, og indstillingerne før start optimeres på maskinen, så
opstartmakulaturen mindskes.
I forbindelse med den ændrede organisationsstruktur, er de tre trykkere, der passer
pulten, gået sammen om en form for "standard"indstilling på pressen.
"Standarden" er ikke helt på plads der er ikke helt enighed om den -
men det forventes at komme på plads på sigt. Samtidig har man aftalt at udveksle
erfaringer i højere grad end tidligere. Det betyder, at man vælger at arbejde henimod en
endnu mere ensartet måde at arbejde på - og som til stadighed forbedres.
Den økonomiske besparelse som er resultatet af projektet er foreløbig opgjort til
rundt regnet 60.000 kr. på årsbasis. Dels som følge af en bedre udsortering af
papiraffald, dels på grund af en reel minimering af papirspildet. Der spares på
affaldsafgiften på brændbart affald og til gengæld tjenes på papiret, der nu sælges.
Antallet af kontainere til affald og papiraffald er faldet fra 6-8 kontainere til 4.
De registreringer, der foretages af papirspild/makulatur ved hver produktion samles på
månedssedler, og i projektperioden er set en faldende tendens i makulaturprocenten for
sammenlignelige produktioner.
Arbejdsgruppen har i hele forløbet bestået af ledelsesrepræsentanter og
repræsentanter fra administration/produktionsplanlægning og trykkeri.
4.1.4.1 Arbejdsvisionen
Ved første arbejdsgruppemøde formuleredes følgende arbejdsvision:
"Bedste trykkvalitet og laveste makulatur i godt samarbejde afdelingerne imellem
betyder
et læs mindre om måneden".
Arbejdsvisionen blev i løbet af projektet ændret til:
"
to kontainere mindre om måneden" og refererer til de kontainere med
papiraffald som står i gården.
4.1.4.2 Intern kommunikation
Den interne kommunikation hos Trykkeri A er i høj grad konsekvent og omfatter
flere "medier". Hver mandag holdes et ledermøde, hvor blandt andet den
foregående uges registreringer vedr. papirspild fremlægges og vurderes. Her drøftes
blandt andet årsagerne til eventuelle afvigelser, og er der behov for det,
orienteres/inddrages medarbejderne tirsdag.
Alle medarbejdere har adgang til internettet. De modtager "kvik-mail", som
blandt andet omfatter samtlige referater af møder i virksomhedens forskellige udvalg.
"Kvik-mailen" bruges og ønskes brugt.
4.1.4.3 Synliggørelse af projektet
Arbejdsgruppen konstaterede i løbet af efteråret, at medarbejderne er klar over,
at der er et makulaturprojekt i gang, men der er behov for yderligere synlighed.
Der er gjort forsøg med bearbejdning af det omfattende registreringerne vedrørende
makulatur til en mere enkel og formidlingsegnet form.
Målet kunne være at foretage en offentliggørelse af "resultater" hver
anden uge. Som et supplement til de ugentlige orienteringer. På den måde tilstræbes
både en konsolidering af resultaterne, en motivation for medarbejderne og et grundlag for
fremtidig handling på bred basis.
Ved projektets afslutning er den interne formidling af resultater endnu ikke fastlagt.
Beslutningen om en ny rotationspresse til trykkeriet er truffet. Erfaringerne fra
makulaturprojektet inddrages her - fx ved indretning af de lokaler, der overtages. Den nye
rotation bliver placeret i lokaler i udkanten af Rønne. Det betyder, at der fremover
bliver en mere udtalt opdeling af medarbejderne i trykkeriet og de resterende medarbejdere
(redaktion mv).
Behovet for teambuilding blev i den forbindelse diskuteret. Ikke mindst behovet for at
bevare oplevelsen af fællesskab mellem de kommende to "enheder". Det blev
blandt andet nævnt, at fællesarrangementer i virksomheden bør placeres i perioder, hvor
medarbejderne har tid og overskud til at deltage.
Kommende indsatsområder forventes at være:
 | Medarbejderne vil snart kunne gå på et intranet og finde en form for kvalitetshåndbog
med vejledning og anvisninger for forskellige arbejdsgange i produktionen. Her vil
erfaringerne fra makulaturprojektet med fordel kunne indarbejdes. |
 | Papirspild i forbindelse med løssalgsaviser, hvor op til 40-50% tages retur.
Problemstillingen er ikke så påtrængende for Trykkeri A, løssalget udgør en meget
beskeden del af oplaget (under 10 %). Ses på antallet af aviser, der går retur, drejer
det sig imidlertid stadig om ca. 250 stk. daglig. Kioskerne bruges også som reserve, hvis
der er fejl i levering til abonnenter. |
 | Inddragelse af erfaringerne fra makulaturprojektet ved etablering af ny rotationspresse
til trykkeriet. Fx ved indretning af de lokaler, der overtages i udkanten af Rønne. |
 | Teambuilding som følge af den mere udtalte opdeling af medarbejderne i trykkeriet og de
resterende medarbejdere (redaktion mv). |
Ved det første møde gennemførtes en CPS, som rejste følgende problemstillinger:
 | Ekstraoplag ved produktionsafslut og rulleskift |
 | Uigennemsigtighed i forhold til distribution |
 | Rulleskift / mispasning |
 | Mispasning ved op- og ned"start" |
 | Planlagt makulatur i pakkeriet |
 | Vaner i pakkeriet ("være på den sikre side") |
 | Forkerte informationer fra redaktionerne (redaktionssekretær) |
 | Forkerte informationer fra "Print4" |
 | Kundestruktur |
 | Små oplag i sammenligning med store oplag |
 | Trykkerne / vedligehold |
 | "Goe aviser" hvad er det? |
Blandt ovenstående blev valgt to problemstillinger, som der i en CPS udvikledes
løsningsforslag til.
4.2.1.1 Uigennemsigtighed i forhold til distribution og Vaner i pakkeriet
("være på den sikre side") - idéer
 | Oplagstal oplyses dagen før |
 | Tæller i pakkeri, sammenligning med trykkeri |
 | Gennemgang af oplagstal |
 | Fastsættelse af oplag for hver dag |
 | Væk med "at være på den sikre side" |
 | Samme tal hele vejen |
 | Kortlægning af pakkeriet |
 | En pakkeriansvarlig til enhver tid |
4.2.1.2 Ekstraoplag ved produktionsafslut og rulleskift - idéer
 | Sænke hastighed afhængig af rullestørrelse / opmærksomhed i slutfasen |
 | Manuelt rulleskift til (rest-)rulle |
Ovennævnte løsninger blev sat i gang hos Trykkeri B. Den primære opgave var at
kortlægge de kilder der måtte bidrage til usikkerhed om antallet af aviser, der leveres
til distribution.
På baggrund af den indledende CPS og de valgte problemstillinger og løsninger er der
i projektperioden gennemført en række konkrete tiltag i trykkeriet.
4.2.2.1 Nye registreringer
Overskudsproduktion (forskellen mellem bestilt oplag og reelt leveret oplag)
registreres ved hver produktion af dagblade og registreringerne samles på et skema.
Overskudsstatistikken er ført ind i den avisrapport/statistik, der føres for hvert
produkt.
Der er etableret tæller i relation til makulatur i pakkeriet, så nu kan såvel
trykkere som folkene i papirkælderen følge det reelle antal af goe aviser, der er
kommet ud i pakkeriet. Tidligere kunne man tage bestik af både pressens og pakkeriets
tællere, som ikke altid viste samme tal pga makulatur opstået i pakkeriet. Der nu kun er
ét tal at forholde sig til.
En vægt i pakkeriet giver mulighed for at bestemme antallet af aviser, der sendes
afsted, udfra vægten af de folierede aviser i stedet for som hidtil, hvor
pakkerimedarbejdere har talt aviserne af "manuelt". Risikoen for at sende for
mange eller for få aviser med i sækkene mindskes.
Nye gummiduge har betydet, at problemerne med mispasing stort set er løst, da papiret
ikke "arbejder" på de nye gummiduge.
4.2.2.2 Nyt papir
Et papir, som trykkeriet har dårlige erfaringer med blev i løbet af efteråret
erstattet af et andet produkt, som er mindre "svampet" . Det har betydet, at
problemerne med ujævne enderuller, som i sidste ende blandt andet medførte problemer i
pakkeriet, er stoppet. Desuden er rullerne længere der kan være mere i rullen.
Det betyder alt andet lige færre rulleskift.
Imidlertid har leverancerne af papir fra DDPFF i en længere periode været fra en
anden leverandør og dette papir volder problemer, blandt andet på grund af store
skævheder i rullerne. Ifølge DDPFF er det imidlertid ikke muligt altid at levere papir
fra én bestemt leverandør.
En del af makulaturen skyldes således kvalitetsproblemer hos leverandøren.
4.2.2.3 Registrering af rulleskiftmakulatur i pakkeriet
Ved rulleskift går der typisk ca. 20 aviser til pakkeriet, som ikke er goe,
men som registreres af tællerne i pakkeriet som goe. Denne kilde til makulatur
registreres i en periode sammen med overskudsproduktionen for at få et mere konkret
billede af, hvor mange aviser, der tælles forkert pr. rulleskift. Formålet er at undgå,
at trykkerne i god tro producerer for få aviser.
Blandt de foreslåede løsninger, er et par ikke gennemført.
Det er ikke muligt at oplyse oplagstallene dagen før. For at kunne udelukke, at det er
forhold i trykkeriet, der er skyld i problemerne med at få oplagstallene til at passe med
distributionens reelle krav i hverdagen, har Trykkeri B i første omgang fokuseret på en
indsats i trykkeriet.
Der er ikke taget beslutning om kun én pakkeriansvarlig. Der er i alt tre pedeller,
som fungerer som pakkeriansvarlige. Der vil normalt være to på arbejde ad gangen og det
er én af dem, der skal kontaktes, når der fx mangler aviser.
De registreringer, der blev foretaget over sommeren 2001 blev samlet i efteråret, og
tallene underbyggede primært på ugeaviserne og en af de store faste opgaver
at der var sat gang i en postiv udvikling. For ugeavisernes vedkommende var faldet
på ca. 1/3. I sidstnævnte tilfælde var makulaturprocenten faldet til det halve.
Den øverste ledelse har som overordnet målsætning en makulaturprocent på 610. Ved projektets start var denne
makulaturprocent omkring 8. Der er meget der tyder på at man kan holde denne besparelse
på ca. 2% af det samlede papirindkøb. Svarende til ca. 160 ton papir pr. år.
Der var i december et alvorligt nedbrud på pressen. Kulminationen på tekniske
problemer i løbet af efteråret. Der blev installeret ny software, hvilket desværre
også betød, at en række problemer i programmeringen skulle løses igen. Der har desuden
været problemer med fals, luft, tæller og med at plader falder af.
I forhold til de registreringer, der var sat i gang, var det et stort problem, at
tælleren på pressen ikke fungerede i en lang periode. De grafiske tilbagemeldinger, der
var sat i gang kunne genoptages i marts.
Arbejdsgruppen bestod ved første møde af ledelsesrepræsentanter og repræsentanter
fra administration/produktionsplanlægning og trykkeri. Sidenhen blev også pakkeriet og
papirkælderen repræsenteret.
4.2.4.1 Arbejdsvisionen
Ved første arbejdsgruppemøde formuleres følgende arbejdsvision:
"Samarbejde om Danmarks laveste makulatur og bedste produktkvalitet".
4.2.4.2 Medarbejdermøder
Ved projektets start i foråret blev der afholdt et møde for medarbejderne, hvor
projektet og dets formål og arbejdsvisionenen blev præsenteret. Mødet var en positiv
oplevelse og projektets nødvendighed oplevedes som tydelig for enhver.
Det kan være et problem at finde et tidspunkt hvor alle kan deltage, men der var
enighed i arbejdsgruppen om, at det er væsentligt at holde fast ved eet samlet møde og
ikke fx en opdeling i to afhængig af arbejdstider og lignende.
Hen over efteråret dalede interessen/motivationen noget blandt medarbejderne.
Arbejdsgruppen så stadig en klar nødvendighed i at arbejde videre med
makulaturspørgsmålet.
En væsentlig grund til medarbejdernes manglende motivation skyldtes nok primært, at
resultaterne ikke var formidlet godt nok ud fra starten. Blandt andet havde der ikke
været den synliggørelse af udviklingen, som var planlagt i form af grafer, der viser
udviklingen i makulaturprocenten for forskellige produktioner. Trykkeriet havde samtidig
oplevet en turbulent periode i efteråret, hvor de gode resultater druknede i midlertidige
tekniske problemer af forskellig slags.
For at sikre en bedre formidling af det, der foregår i arbejdsgruppen, blev det
besluttet at udvide den med relevante personer fra andre afdelinger i eller udenfor
trykkeriet efterhånden som der inddrages nye områder for en projektindsats.
4.2.4.3 Anerkendelse
Arbejdsgruppen har diskuteret forskellige gode erfaringer med "hvornår man
føler sig værdsat" og hvordan man kan vise, at medarbejdernes indsats er værdsat.
Der var enighed om, at en bedre synliggørelse af projektresultaterne sammen med
velfortjent ros i sig selv betyder meget for medarbejdernes motivation til at arbejde med
makulaturspørgsmålet.
Som led i synliggørelsen af projektet, og de resultater der er opnået, blev der
afholdt et stormøde med deltagelse af alle medarbejdere, husets ledelse og den øverste
ledelse (administrerende direktør og udviklingschef).
Ved stormødet fik medarbejderne en orientering om status for projektet herunder
registreringernes betydning for de løbende offentliggørelser af grafer. Den
administrerende direktør for koncernen kommenterede og roste de gode resultater.
Ved stormødet gennemførtes en forkortet udgave af CPS over "Hvor opstår
papirspild i vores produktion?". Denne CPS blev gennemgået af arbejdsgruppen og
medarbejderne har fået en tilbagemelding på alle stillede forslag.
Der blev kort før stormødet igangsat en fast afrapportering til medarbejderne omkring
papirspildet. Opslagstavlerne i de forskellige afdelinger bliver brugt, når der skal
kommunikeres ud til personalet om makulaturprojektet.
Kommende indsatsområder forventes at være
 | et delprojekt om problematikken vedr. oplagstal og pakkemateriale. Her bør
distributionen inddrages og visionen er klar: "Eet tal". |
 | Repro/redaktioner, hvor fejl i materiale rummer et økonomisk besparelsespotentiale i
størrelsesorden 1,5 mill. Her spiller problemer med pladerne en væsentlig rolle. Der er
ofte fejl i pladerne (emulsionen er ikke i orden), hvilket giver store problemer med
makulatur, når fejlen opdages efter produktionsstart. |
 | Løssalgsaviser, hvor op til 40% tages retur, og som udover et væsentligt papirspild
både indebærer unødig håndtering af aviser og et økonomisk besparelsespotentiale for
udgiverne. |
Trykkeriet kom med i projektet i januar 2002 som led i afprøvning af det værktøj
indtil da var udviklet. Det har derfor været muligt at inddrage de erfaringer der er
gjort på de to øvrige trykkerier. Den væsentligste opstramning i forløbet hos dette
trykkeri har dels været at formalisere handlingsplanen ved første møde og dels meget
tidligt at beslutte sig for en fremgangsmåde ved registrering og synliggørelse af
resultater.
Ved det første møde gennemførtes en CPS udfra problemstillingen "Hvilke forhold
i produktionskæden har betydning for makulaturdannelsen?". CPSen rejste
følgende problemstillinger:
 | Kædespild |
 | Pladespild nye plader |
 | Manglende eller dårlig klargøring/forberedelse af opgaver i repro, trykkeri og pakkeri |
 | Fejl i plader (enkelt/dobbeltproduktion) |
 | Samspil trykkeri/pakkeri ved afslutning af opgaver (oplagsnorm) |
 | Tempoet (problemer med at nå indstilling i pakkeriet, når trykkerne går i gang ved
høj hastighed) |
 | Vanskelighed ved at vurdere problems alvor (bruge uforholdsmæssig meget tid på
"småting") |
 | Maskinproblemer (svag stakker) |
 | Makinproblemer i repro nyt CTP-anlæg |
 | Manglende tidsfornemmelse (start og slut) |
 | Tidspres giver fejl pga stress (plader) |
 | Falsen laver dårligt udlæg |
 | "Hastværk er lastværk" tanketorsk (fejl kommer videre i systemet) |
 | pladekvalitet |
 | Dårlig information om produktion/opgaver information er ikke set/forstået |
 | Registreringssystemet er ikke helt OK registrering af årsager til spild udnyttes
ikke fuldt ud (statistik og opsamling/konklusion med efterfølgende forebyggende indsats) |
Blandt ovenstående problemstillinger valgte arbejdsgruppen fire, som der i en CPS
udvikledes løsningsforslag til.
4.3.1.1 Samspil trykkeri/pakkeri ved afslutning af opgaver (oplagsnorm)
idéer
 | Normal + fastsættes (hvad er et rimeligt antal ekstra eksemplarer) |
 | Ingen ubetalt "reserve" |
 | Sætte styrende tæller på stakkeren, så trykkeriet kan se, hvornår hastigheden skal
ned |
 | Forbedre manuel styring |
 | Procedure for stop (nedkørsel og afvaskestart) |
 | Lyd på lampe |
4.3.1.2 Tempoet (problemer med at nå indstilling i pakkeriet, når trykkerne går i
gang ved høj hastighed) + Maskinproblemer (svag stakker) + Falsen laver dårligt udlæg
idéer
 | Skifte til ny stakker |
 | En "jogger" mellem udlæg og kæde |
 | Styrepulten i pakkeriet |
 | Køre startmakulaturen ind i pakkeriet for at indstille på dem |
 | Slå lemmen til af hensyn til registrering af makulatur/goe aviser |
 | Køre ind med lavere hastighed fx 10.000 |
4.3.1.3 Maskinproblemer i repro nyt CTPanlæg idéer
 | Ny CTP under indkøring er i gang |
 | Gammel CTP, ny fremkalder er i gang |
4.3.1.4 Registreringssystemet er ikke helt OK registrering af årsager til
spild udnyttes ikke fuldt ud idéer
 | Brug nuværende registreringer i synliggørelsen af indsatsen |
På baggrund af den indledende CPS og de valgte problemstillinger og løsninger er der
i projektperioden gennemført en række konkrete tiltag i trykkeriet.
4.3.2.1 Goe aviser køres ind med lavere hastighed
Forslaget er afprøvet og fungerer bedre end før både pakkeri og trykkeri
er særdeles tilfredse. Dog fungerer kvartfals dårligt, og det giver problemer med
indstillingen af stakkeren.
Fremgangsmåden benyttes fremover.
4.3.2.2 Fastsættelse af "normal +"
"Normal+" skal forstås som normaloverskud det der er nødvendigt
at producere som sikkerhed, for at der er eksemlarer nok, når pressen stopper.
Principielt køres ikke mere end, hvad kunden har bestilt. Der er et vist spild ved
indstik. Tidspres er årsag til en del af spildet. Der er spild i forbindelse med at
overfals "forsvinder" ved stabling på paller.
For at kunne sige mere om "normal+" er det nødvendigt at registrere
årsagerne til spildet i en periode.
Fremover registreres hvad der er sat af til ekstra, og hvad der reelt er brugt heraf.
Registreringerne foretages på alle produktioner. Alle relevante medarbejdere informeres
om, hvad registreringerne skal bruges til.
4.3.2.3 Opstramning af procedure for afslutning af opgaver
Proceduren går i korte træk ud på at når en gul lampe tændes i pakkeriet,
betyder det, at trykkeriet går ned til en fart på 20.000. Tilsvarende betyder en rød
lampe, at farten nedsættes til 7.000 og derefter afvaskes automatisk.
Der er regnet på antallet af eksemplarer på båndet ved de forskellige hastigheder og
ved både enkelt- og dobbeltproduktion.
Proceduren er ikke præsenteret for de andre medarbejdere endnu. Det er vigtigt at alle
får en grundig instruktion om den nye procedure.
4.3.2.4 Indkøb af ny stakker undersøges
Processen forsinkes af at en ny stakker først kan beses senere på foråret.
4.3.2.5 Mulighed for indkøb af "jogger"
"Joggeren" er en anordning, der samler aviserne før de kører ud på
kæden i pakkeriet. Den lokale smed undersøger muligheden for at etablere en løsning.
4.3.2.6 Opstramning om indstilling af udlæg
Der er sat bændler på og ændret på indstillingen. Det betyder, at tingene
kører langt bedre, hvilket blandt andet registreres på færre kasserede eksemplarer (det
kan høres, at der ikke dumpes). Muligvis bliver det slet ikke nødvendigt at indkøbe en
jogger.
4.3.2.7 Udkast registreringer og grafer
Der er besluttet en foreløbig registrering af følgende faste punkter, som også kan
anvendes ved grafisk fremstilling:
 | Dato |
 | Produkt (fast, halvperiodisk) |
 | Sidetal |
 | Oplag (bestilt oplag) |
 | Bruttooplag |
 | Tæller/indkøring |
 | Dobbeltproduktion |
 | Trykkerhold |
 | Alle produktionsstop med årsagsforklaring |
Hertil kommer registreringerne fra pakkeriet.
Den overordnede makulaturprocent for trykkeriet registreres i forvejen og er også
hidtil blevet fremstillet grafisk og præsenteret for medarbejderne.
Anvendeligheden af grafer og registreringer blev diskuteret i arbejdsgruppen.
Blandt andet forholdet mellem den tid der anvendes på at registrere set i forhold til,
hvad man får ud af graferne. Det vil være nødvendigt at registrere dobbelt, fordi de
registreringer, der faktisk allerede foretages enten ikke kan trækkes ud af systemet
eller skal findes på papir. Hvis der skal laves et regneark, kan en løsning være at
opstille en computer i trykkeriet og registrere direkte på den i stedet for på papir.
Der var enighed om at prøve en grafisk fremstilling, der viser sammenhængen mellem
makulaturprocent og oplagsstørrelse samt viser de enkelte produktioners makulaturprocent
med bidragene fra henholdsvis "indkøring", trykkeri (under produktion af
goe eksemplarer) og pakkeri. Registreringerne sker i starten på eksisterende
præmisser det vil sige dobbeltregistrering.
Da den overordnede makulaturprocent for trykkeriet allerede blev registreret inden
trykkeriet deltog i porjektet, har det været nemt at vurdere en effekt af
projektindsatsen på dette parameter. Resultatet efter den første måned, hvor de aftalte
rutiner var sat i værk, var markant postitivt med en besparelse på indkøbt papir på
godt 1%. Makulaturprocenten for denne måned var samtidig den laveste i det seneste år.
Det blev diskuteret i arbejdsgruppen, om der var andre faktorer, der kunne have haft
indflydelse på resultatet, men umiddelbart kunne der ikke peges på ekstraordinære
produktionforhold i den pågældende periode.
Arbejdsgruppen består af ledelsesrepræsentanter og repræsentanter fra
administration/produktionsplanlægning, repro, trykkeri og pakkeri. Alle afdelinger
undtagen papirkælderen er dermed præsenteret.
4.3.4.1 Arbejdsvisionen
Der blev ikke formuleret en egentlig arbejdsvision, men følgende blev foreslået som
væsentlige elementer i en vision for projektet hos Trykkeri C:
 | "Minus 10 %" |
 | Fælles fodslag |
 | Kvalitet |
 | Synliggørelse ("hvor går det godt og hvor går det skidt") |
 | Ændringsparathed kort/lang sigt |
4.3.4.2 Alle medarbejdere inddraget fra start
Kort tid efter første arbejdsgruppemøde "kickstartmødet" - blev
der afholdt et møde for alle medarbejderne. Her blev projektet, dets formål og visionens
elementer præsenteret sammen med den handlingsplan, der var besluttet ved første
arbejdsgruppemøde.
Ved mødet gennemførtes desuden en CPS over "Hvilke forhold i produktionskæden
har betydning for makulaturdannelsen?", hvor et af punkterne uddybedes med yderligere
en CPS over et punkt der hed "Produktionsstop".
Medarbejderne blev lovet en tilbagemelding på alle punkter.
Mødet var en positiv oplevelse; medarbejderne var meget engagerede og projektets
nødvendighed oplevedes som tydelig for enhver.
Arbejdsgruppens tilbagemelding på den gennemførte CPS blev lavet på det
efterfølgende arbejdsgruppemøde, hvor også handlingsplanen blev revideret. Det betød,
at enkelte punkter fra mødet med medarbejderne blev inddraget i handlingsplanen.
4.3.4.3 Synliggørelse fra start
På baggrund af erfaringer fra de to øvrige trykkerier er synliggørelsen af nye
registreringer prioriteret højt, så registreringerne og en grafisk fremstilling af
udviklingen kan præsenteres for medarbejderne.
Som nævnt i afsnit 4.3.2 er der valgt en række registreringer, og ved tredje
arbejdsgruppemøde lå de første udkast til grafiske fremstillinger for projektperioden.
Disse udkast er blevet bearbejdet i flere omgange, og ved registreringerne anvendes nu
tre grafiske fremstillinger:
 | Makulaturfordelingen for alle ugeaviser opgjort som hhv procent og antal eksemplarer og
afbildet for en uge ad gangen |
 | Makulaturfordelingen for dagblad(e) opgjort som hhv procent og antal eksemplarer og
afbildet for en uge ad gangen |
 | Pakkeriets overskud i forbindelse med indstik opgjort i antal eksemplarer pr produkt |
Der er endnu ikke valgt nye indsatsområder for trykkeriet. Det må forventes, at
spørgsmålet om effektiv intern kommunikation vil være et indsatsområde, der arbejdes
videre med. Her vil erfaringerne med registreringerne have betydning, idet der har været
talt om at samle alle informationer om de enkelte produktioner elektronisk. Det vil
muliggøre, at alle afdelinger umiddelbart får alle ændringer at se på skærme i
afdelingerne. Løsningen vil desuden åbne mulighed for, at de nødvendige registreringer
vedrørende de enkelte produktioner kan indtastes direkte i det regneark, hvor graferne
genereres.
Ved projektets start blev to succeskriterier opstillet:
 | at en eller flere medlemsvirksomheder arbejder videre med papirstyringsværktøjet |
 | at der på de deltagende medlemsvirksomheder kan påvises en nedbringelse af
makulaturprocenten som følge af en målrettet indsats i projektforløbet |
De to trykkerier har valgt at fortsætte forandringsprocessen, mens det tredje holder
en pause. Årsagen til denne pause er at trykkeriet har købt ny rotationspresse og derfor
flytter til nye lokaler, med nye produktionsbetingelser. Allerede i projektperioden måtte
der her vælges indsatsområder under hensyn til de kommende ændringer. Det væsentligste
indsatsområde blev håndteringen af returpapiret, og mens der kan påvises en markant
besparelse i håndteringen af returpapiret, kan der ikke påvises en nedbringelse af den
overordnede makulaturprocent.
For de to øvrige trykkerier er der i projekterioden påvist en markant nedgang på
mellem 1 og 2 procent af indkøbt papir svarende til i alt 150-300 ton papir på årsplan.
For trykkerierne en væsentlig minimering af papirspildet.
Succesen skal desuden ses i forhold til, at der alene har været tid til at
arbejde med indsatsområder indenfor trykkeriene. Der ligger som tidligere nævnt flere
indsatsområder i andre led af produktionen af aviserne eksempelvis i redaktioner,
distribution og løssalg. Potentialet for de eksterne indsatsområder ventes at kunne
være af samme størrelsesorden som de interne.
De tre virksomheder har tilkendegivet, at projektet ikke har givet tekniske løsninger,
man ikke selv kunne have gennemført. Fordelen ved projektet er, at makulaturen bliver sat
på dagsordenen og gennemført systematisk i et tempo, der er tilpasset den enkelte
virksomhed. Det er en fordel, om ikke en forudsætning, at projektet drives og holdes på
sporet af en neutral proceskonsulent.
10 |
Bestemt som samlet mængde af papiraffald som procent af
indkøbt papir |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |