| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Målrettet papirstyringsværktøj til avistrykkerier
3. Metode
Formålet med dette projekt er at udvikle et papirstyringsværktøj for avistrykkerier.
Ved papirstyring forstås en systematisk og fortløbende indsats omkring minimering af
makulaturen på avistrykkeriet. En proces der dels sikrer, at opnåede resultater
bibeholdes, dels sikrer at der vælges og arbejdes med nye indsatsområder med det formål
at minimere makulaturen yderligere.
Erfaringerne fra andre miljøprojekter, som har haft ressourceoptimering som mål, har
vist, at virksomhedskultur, adfærd og vaner ikke mindst holdningen til spild
har stor betydning for at der opnås gode resultater. Samtidig er
makulaturproblematikken så kompleks, at det er oplagt at udnytte den konkrete viden,
medarbejderne har, om årsagerne til at spildet opstår.
Spørgsmålet er, hvordan man som organisation ledelse og medarbejdere
kan arbejde systematisk og målrettet med de faktorer, der har betydning for
makulaturdannelsen, og på en måde så arbejdsformen forankres og bliver en naturlig del
af hverdagen på avistrykkeriet.
Ledelsesteoretisk knytter den anvendte metode sig til Kaizen ledelsesfilosofien om
gennemførelse og forankring af løbende forandringer. Metoden er i denne sammenhæng
både forenklet og gjort den mere indgribende i forhold til medarbejderinvolvering end
Kaizen plejer at være.
Før en virksomhed går i gang med en forandringsproces som den, der er gennemført i
projektet, skal det overvejes, hvordan processen får de bedste betingelser.
Der findes mange beskrivelser af disse betingelser. I dette projekt er valgt en
overskuelig og let forståelig model. Med udgangspunkt i John P. Kotters bog8 er der formuleret 8 betingelser for en vellykket
forandringsproces:
- Etablering af en oplevelse af nødvendighed
 | Undersøgelse af kilder til spild og potentialet af disse kilder |
 | Papirspildets betydning for miljø, arbejdsmiljø og økonomi. |
Det er vigtigt at demonstrere størrelsen af den økonomiske gevinst ved en minimering
af spildet den er et væsentligt incitament for avistrykkerierne til at gå i gang.
- Oprettelse af en tilstrækkelig stærk og styrende koalition
 | Sammensætning af en arbejdsgruppe med tilstrækkelig indflydelse til at styre
forandringen |
 | Få gruppen til at arbejde sammen som et team |
Hvis koalitionen ikke er stærk nok, kan projektet bliver mere til skade end gavn, da
troværdigheden ellers næsten altid lider et knæk.
- Udvikling af en vision og en strategi
 | Skabelse af en kort formuleret vision, der kan styre forandringsarbejdet |
 | Formulering af strategier for en realisering af visionen |
Visionen skal være så kort, at den kan huskes. Den skal beskrive den ønskede
tilstand målet. Når Bille August går i gang med en ny film, laver han en
projektorganisation og han sikrer, at visionen for filmen kommer ud i alle afkrogene af
organisationen, så alle arbejder henimod samme mål.
- Formidling af forandringsvisionen
 | Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne |
 | Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af
medarbejderne |
Det er afgørende, at medlemmerne af den styrende koalition hver især optræder i fuld
overensstemmelse med visionen. Det medfører, at andre medarbejdere af sig selv gør det
rigtige uden nødvendigvis at have fået det at vide af en leder.
- Skabe grundlag for handling på bred basis
 | Fjernelse af barrierer for handling |
 | Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen |
 | Opmuntring til risikovillighed og utraditionelle ideer, aktiviteter eller handlinger |
 | Etablere effektiv kommunikation mellem aktørerne |
Rutiner og papirgange kan blokere for ændringer. Måden den interne kommunikation
foregår, bør måske ændres, måske er der faggrænser, der kan blokere for
hensigtsmæssig adfærd.
- Generering af kortsigtede gevinster
 | Planlægning af synlige kortsigtede præstationsforbedringer eller "sejre" |
 | Virkeliggørelse af disse sejre |
 | Synlig anerkendelse af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene |
Den bedste måde er at synliggøre resultaterne, og gerne sådan at det kan ses, hvem
der bidrager til resultaterne.
Egentlig økonomisk belønning af de enkelte medarbejdere er betænkelig, da motivet
til en indsats forskydes fra at være en fælles interesse til at blive et økonomisk
motiv for den enkelte. Så hellere en fest eller en tur ud i det grønne.
- Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring
 | Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer og strukturer og politikker, som
ikke passer sammen og ikke harmonerer med forandringsvisionen |
 | Omformulering af rollerne hos de medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen |
 | Opstramning af processen med nye projekter, temaer og aktører |
For at fastholde resultaterne skal arbejdsgange og intern kommunikation ændres, så
det adskilles klart fra tiden før ændringerne.
- Forankring af nye arbejdsmåder i kulturen
 | Opnåelse af bedre præstationer gennem produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre
lederskab og mere effektiv ledelse |
 | Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes |
 | Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet |
Forandringsprojektet konsolideres ved at bygge videre på de resultatere, der er
opnået og de nye arbejdsprocesser og kommunikationsformer, der er etableret. Vejen er
banet for nye forandringsprojekter.
Avistrykkerierne er virksomheder med en mærkbar daglig puls det er et stort
produktionsapparat, der sættes i gang, hver gang avisen skal ud. Og avisen skal ud til
tiden - produktionerne har generelt en kort tidshorisont. Samtidig gælder det, hvad enten
det drejer sig om dagbladet eller de øvrige produktioner, at kunderne ønsker så sene
deadlines som muligt. Alt i alt skaber denne produktionsmåde en høj grad af dynamik i
hverdagen, og ofte må der med kort varsel tages beslutninger, der har store
konsekevenser.
I projektet er der forsøgt valgt en fremgangsmåde, der med en tilsvarende dynamisk
arbejdsmåde kan fungere i en langsigtet forandringsproces på avistrykkerierne.
Den traditionelle kortlægningsfase, som de fleste miljøprojekter indledes med, er
valgt helt fra. Begrundelsen er, at en sådan dataindsamling ofte er så langstrakt en
proces, at der især på avistrykkerierne vil være en stor fare for at
engagementet dør ud, før der er udvalgt indsatsområder og en egentlig handlingsplan er
sat i gang.
Faren ved at fravælge kortlægningen er, at man ikke har et "fuldstændigt
billede" at tage udgangspunkt i, når indsatsområderne skal vælges. Imidlertid er
kategorierne af papirspild relativt godt beskrevet blandt andet af IFRA9 og i et udenlandsk projekt, som har arbejdet med
ressourceoptimering på avistrykkerier. Følgende oversigt over typer af papirspild er
inspireret af disse kilder:
 | Transport- og håndteringsspild |
 | Omslag, endebunde og paprør |
 | Hvid afskær |
 | Hvid makulatur fra pressen |
 | Opstartmakulatur |
 | Makulatur ved genstart |
 | Makulatur ved banebrud |
 | Makulatur ved rulleskift |
 | Restruller |
 | Kontrolkopier |
 | Spild i pakkeri |
 | Overproduktion af indstik |
 | Udslåningsmakulatur |
Oversigten angiver spildet, som det optræder i produktionen. Listen er ikke
udtømmende, eftersom nogle af spildtypere kan udspecificeres i flere spildtyper
det gælder for eksempel spild i pakkeriet. Mulighederne for at minimere de forskellige
spildtyper vil afhænge af et eller flere forhold, og skal som illustreret i figuren i
afsnit 1.2. findes forskellige steder i produktionsflowet. Det er ikke kun det, der
foregår i selve trykkeriet, men også redaktioner, distribution, kunder,
underleverandører osv, der kan spille en rolle.
Med oversigten over spildtyper og figuren i afsnit 1.2, har man imidlertid et godt
udgangspunkt for at arbejde mere kreativt med formulering af indsatsområder. Til det
formål er valgt en brainstormingmetode, som benævnes CPS; Creative Problem Solving. Den
bygger på opdeling af hjernen i den kreative højre side og den vurderende venstre side.
Metoden skelner i sit forløb mellem det kreative og det vurderende.
Metoden kan anvendes i grupper fra ganske få til over 20 personer.
Gennemførelsen af en CPS følger nogle spilleregler, som her er beskrevet ganske
kortfattet.
Mødeleder driver processen fremover kaldet CPSen. Eventuelt assisteret af
en referent, som noterer bud/input på en tavle, overhead eller flipover. Alle skal kunne
følge med i det, der bliver skrevet. Deltagerne i gruppen, som helst skal være placeret
i en kreds eller "hestesko", spørges derefter en for en:
 | Alle spørges efter tur |
 | Der må gives eet bud/input i stikord eller kort sætning |
 | Der må ikke kommenteres |
 | Der kan om nødvendigt stilles uddybende spørgsmål |
 | Har man ikke et bud/input meldes "pas" |
 | Har man meldt "pas" kan der stadig bidrages med nye bud/input i næste runde |
 | Der spørges rundt til alle melder pas |
Der er erfaring for, at CPSen kører bedst, når mødelederen er en person udefra
en neutral person.
Der gennemføres en CPS for hver af følgende faser:
 | Nødvendighed/fakta - Hvorfor er det nødvendtigt at arbejde med
papirspildet/makulaturdannelsen? - Hvad ved vi umiddelbart om makulaturdannelsen og
papirforbruget? - Hvad ved vi ikke, og hvad kan konstrueres? |
 | Opstilling af problemer med efterfølgende vurdering/udvælgelse |
 | Løsningsforslag med efterfølgende vurdering/udvælgelse |
 | Handlingsplan opgaver med ansvarsplacering og tidsplan |
CPS-metoden sikrer:
 | struktur i bearbejdningen af udfordringer |
 | at kreativiteten frigøres for hele teamet |
 | at alle kan bidrage på lige fod |
 | en hurtig, effektiv problemformulering |
 | at alle støtter den endelige løsning |
Metoden modvirker at teamet:
 | drager forhastede konklusioner |
 | definerer problemet forkert |
 | overser væsentlige fakta |
 | overser alternative løsninger |
 | begrænses af traditionelle løsninger |
 | presser enkelte personers løsning igennem på bekostning af teamet |
CPS-metoden indebærer, at der rejses en lang række problemstillinger med relation til
makulaturdannelsen potentielle indsatsområder. Her vil det normalt være
nødvendigt at foretage både en sortering og en prioritering. I sorteringsprocessen er
valgt tre kriterier, som skal være opfyldt, for at en problemstilling samlet set er værd
at arbejde videre med. Kriterierne fungerer samtidig som redskab ved prioritering af
problemstillingerne. De tre kriterier er
 | Relevans problemstillingen skal handle om papirspild/makulatur |
 | Potentiale der skal være et potentiale i en indsats (økonomisk, kvantitativt) |
 | Styrbarhed det skal være muligt at påvirke makulaturmængden via en indsats,
herunder at måle en effekt af indsatsen |
Kriterierne skal naturligvis anvendes med en god portion sund fornuft.
Der vil være problemstillinger, som rummer et stort potentiale, men er svære at
påvirke. Eksempelvis udgør indkøringsmakulatur en stor andel af den samlede makulatur,
men det er nødvendigt at bruge et vist antal eksemlarer på at indstille farver mv, før
produktkvaliteten er i orden. Styrbarheden er derfor ikke god, men selv en mindre
besparelse i indkøringsmakulaturen udgør et væsentligt potentiale.
Omvendt vil der kunne være problemstillinger, som kun rummer et mindre potentiale, men
som er lette at påvirke. Inden en papirrulle sættes på maskinen skæres de yderste let
beskadigede lag af. Der er ikke tale om ret store mængder ad gangen. Det kan imidlertid
have betydning, hvis der konsekvent skæres dobbelt så meget papir af som nødvendigt,
alene fordi det er en vane. Eller fordi der reelt skæres af i to omgange, som tilfældet
har vist sig at være enkelte steder. Her er det let at gøre noget ved problemet. I begge
tilfælde vil der være god grund til at vælge problemstillingen som indsatsområde.
En væsentlig erfaring fra projektet er, at udviklingen i makulaturmængden skal
synliggøres så tidligt i processen som muligt. Medarbejdernes motivation er i høj grad
afhængig af, at resultaterne formidles ud fra starten.
Det er oplagt at gøre brug af grafer, der viser udviklingen i makulaturprocenten for
forskellige produktioner.
På avistrykkerier laves der normalt en trykrapport efter hver produktion det
gælder også på de tre deltagende trykkerier. Trykrapporten rummer typisk oplysninger om
produktet (sideantal, papirvalg, farvevalg osv) og produktionsoplysninger som
tryktidspunkt, antal eksemplarer ved indkøring, bestilt oplag og reelt trykt oplag.
Registreringerne samles oftest i tabelform og anvendes af ledelsen primært i
produktionsplanlægning og ved tilbudsgivning. Registreringerne giver også ledelsen
oplysninger om udviklingen i makulaturprocenter på forskellige produktioner og totalt for
virksomheden.
Det er oplagt at anvende de nuværende registreringer i en mere enkel og
formidlingsegnet form. Målet bør være at foretage jævnlig offentliggørelse af
"resultater" og på den måde tilstræbe både en konsolidering af resultaterne,
en motivation for medarbejderne og et grundlag for fremtidig handling på bred basis.
Det er i trykkeriets samlede papirspild den overordnede makulaturprocent
at resultatet af en indsats i sidste ende skal vise sig.
Makulaturprocent på virksomhedsniveau opgjort månedsvis og sammenstillet for et år
giver mulighed for at følge udviklingen og sætte målbare mål for den overordnede
makulaturprocent.

Figur 3.1
Overordnet makulaturprocent
I det daglige bør der være mulighed for at sætte målbare mål og evaluere på
produktniveau. Det stiller krav om mere detaljerede registreringer og grafer, der
udarbejdes med så tilstrækkelig kort interval, at medarbejderne kan huske, hvordan den
enkelte produktion er forløbet, og det er muligt hurtigt at justere indsatsen.
Sådanne registreringer bør primært anvendes på periodiske produkter fx
dagblade og ugeaviser hvor en udvikling netop kan følges og resultatet af en
indsats måles.
Da produktionen er relativt ens uanset hvilket produkt, der produceres, vil en indsats,
som minimerer makulaturen ved de periodiske produktioner, normalt have en tilsvarende
positiv effekt på de aperiodiske produktioner.
Det kan foreslåes at registrere og afbilde makulaturen pr. produkt for eksempel
for seneste fem produktioner og månedsvis. Da makulaturprocenten afhænger af
oplagstallet større oplagstal giver relativt lavere makulaturprocent vil
det være en fordel at afbilde makulaturen både som makulaturprocent og i faktiske antal
eksemplarer.

Figur 3.2
Makulaturprocenten for fx en ugeavis i uge 1-5.

Figur 3.3
Makulaturprocenten for fx et dagblad sammenstillet for en måned
Skal indsatsen målrettes yderligere, er flere oplysninger om fordelingen af
makulaturen på det enkelte produkt nødvendig. Med ganske få ekstra registreringer, vil
det de fleste steder være muligt at registrere makulaturens fordeling på hhv indkøring,
makulatur i trykkeriet under produktion af "goe aviser" og makulatur i
pakkeriet.

Figur 3.4
Fordelingen af makulatur på henholdsvis indkøring, makulatur i trykkeriet
og makulatur i pakkeriet
Som figuren antyder kan samme makulaturprocenter på forskellige produktioner dække
over forskelle i de enkelte bidrag.
Ønskes et mere detaljeret overblik over den overordnede makulaturprocent, giver en
afbildning af sammenhængen mellem oplagstal og makulaturprocent udarbejdet for et år ad
gangen mulighed for dels at vurdere normalniveauet for makulaturprocenten for forskellige
oplagsstørrelser, dels for at sammenligne normalniveauet fra år til år. I denne
sammenhæng vil de aperiodiske opgaver i varierende oplag skulle indgå.

Figur 3.5
Sammenhængen mellem oplagsstørrelse og makulaturprocent
Ved at sammenholde graferne vedrørende det enkelte produkt med den sidste graf, der
viser sammenhængen mellem oplagstal og makulaturprocent, gives mulighed for at vurdere om
makulaturniveauet for det enkelte produkt er rimeligt.
Sammenligning af makulaturprocenter på brancheniveau er vanskelig ikke kun
fordi ordresammensætning og oplagstal har stor betydning for makulaturprocentens niveau,
men også fordi beregningen af makulaturprocenter varierer fra sted til sted.
I dette afsnit er formuleret bud på definitioner på de makulaturprocenter, der er
nævnt i det foregående afsnit. I beregingerne indgår forskellige størrelser
omslag, endebunde, hvid afskær, restruller, indkøring, bestilt oplag, bruttopoplag og
overproduktion. Disse størrelser defineres indledningsvis.
3.4.5.1 Omslag/endebunde/hvid afskær/restruller (R)
Gruppe af papiraffald, som udgør en fast del af det indkøbte papir og som
primært afhænger af antallet af indkøbte papirruller, sekundært af restrullens
størrelse og mængden af papir, der skæres af før rullen sættes på. Kan bestemmes som
gennemsnit (i kg eller procent) for hhv hele og halve ruller og forskellige gramvægte.
3.4.5.2 Indkøring (I)
Alt hvad der køres før "goe aviser" det vil sige hvid
rotation og indstillingsmakulatur samt eventuelle stop før der køres "goe
aviser". Opgøres som antal eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og
oplysning om enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.
Der kan være variationer i trykkeriernes måde at registrere indkøringsmakulatur.
Nogle anvender samme tæller ved registrering af såvel indkøring som makulatur i
forbindelse med rulleskift og produktionsstop i hele trykgangen.
3.4.5.3 Bestilt oplag (B)
Det oplag kunden har bestilt, og som der bliver betalt for. Opgøres som antal
eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og oplysning om
enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.
3.4.5.4 Overproduktion (O)
Overskydende produktion som følge af produktionsstop under produktion af
"goe aviser", overproduktion til indstik osv. Opgøres som antal
eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og oplysning om
enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.
Definitionen skal præciseres i forhold til det enkelte trykkeri, idet der som før
nævnt kan være variationer i, hvad der tælles med hvor.
3.4.5.5 Indkøbt papir
Ses der bort fra ruller, der sendes retur, viser Figur 2.3, at indkøbt papir
svarer til summen af omslag, endebunde, hvid afskær, restruller, indkøringsmakulatur,
bestilt oplag og overskudsproduktion:
Indkøbt papir = R + I + B + O
3.4.5.6 Bruttooplag
Generelt registreres omslag, endebunde, hvid afskær og restruller ikke ved de
enkelte produktioner. I stedet for Indkøbt papir anvendes betegnelsen Bruttooplaget
for den samlede mængde papir, der er kørt igennem maskinen under produktionen.
Bruttooplaget er summen af indkøring, bestilt oplag og overskudsproduktion:
Bruttooplag = I + B + O
3.4.5.7 Total makulatur
Som Figur 2.3 viser, får man den samlede makulatur, når man tager summen af alt
det papir, der går til genanvendelse (summen af omslag, endebunde, hvid afskær,
restruller, indkøring og overskudsproduktion):
Total makulatur = R + I + O
3.4.5.8 Overordnede makulaturprocenter:
Den overordnede makulaturprocent kan beregnes med eller uden omslag, endebunde,
hvid afskær og restruller.
Forslag til beregning af overordnede makulaturprocenter:
Total makulaturprocent med R |
= |
R + I + O x 100% |
|
Indkøbt papir
|
Total makulaturprocent uden R |
= |
I + O x 100% |
|
Indkøbt papir |
Makulaturprocenter pr. produkt:
Eksempler på makulaturprocenter pr. produkt:
Makulaturprocent på bruttoplag |
= |
I + O x 100% |
|
I + B + O
|
Makulaturprocent på bestilt oplag |
= |
I + O x 100% |
|
B
|
Indkøringsmakulaturprocent |
= |
I x 100% |
|
B |
3.4.6 Forslag til registreringer
For at kunne generere ovenstående makulaturprocenter må der dels foretages
registreringer på hver produktion dels på den samlede produktion.
Registreringer på den enkelte produktion:
 | Produkt |
 | Tæller ved indkøring |
 | Tæller fra og med "goe aviser" til produktionsslut |
 | Sidetal |
 | Gramvægt |
 | Bestilt oplag |
 | Dobbelt produktion |
 | Overproduktion (registreret i pakkeriet) |
Registreringer på den samlede produktion:
 | Totalindkøb af papir (pr. måned og pr. år) |
 | Totalmakulatur opgjort via aftager af papir til genanvendelse (pr. måned og pr. år) |
Med udgangspunkt i betingelserne for en vellykket forandringsproces, nævnt i afsnit
3.1 nedsættes der en arbejdsgruppe med en sammensætning der sikrer bred repræsentation
af viden, erfaring, handlemulighed og beslutningskraft.
Arbejdsgruppens sammensætning kan sidenhen ændres efter behov, da det er vigtigt at
involverede afdelinger eller medarbejdergrupper er repræsenteret.
I løbet af projektperioden den periode hvor projektet sættes i gang og
arbejdsmåden etableres i virksomheden holdes en række arbejdsgruppemøder.
Møderne holdes efter behov, men mindst hver anden måned og hver måned i
starten.
Det første møde er et tre timers "kickstartmøde", som fører frem til en
handlingsplan, der sætter gang i indsatsen på trykkeriet.
Indholdet på første møde er:
 | Introduktion af projektet |
 | Rollefordeling i projektet - "hvem har hvilke styrker" og "forventninger
til hinanden" |
 | "De 8 betingelser for et vellykket forandringsprojekt" |
 | CPS-metoden |
 | RPS-kriterierne |
 | Formulering af arbejdsvision |
 | CPS over over problemformuleringen "Hvilke forhold i produktionskæden har
betydning for makulaturdannelsen?" , Idégenerering og valg af indsatsområder -
herunder udarbejdelse af handlingsplan |
De følgende møder har følgende faste punkter:
 | Siden sidst |
 | Opfølgning på handlingsplan |
 | Eventuelt |
Proceskonsulenterne ikke er eksperter i minimering af makulatur. Det er derimod
medarbejdere og ledelse, som kender virksomhedens egen virkelighed og hver især ved noget
om "hvor skoen trykker".
Konsulentens primære opgave er at holde processen i gang; sørge for at møderne
holdes, lede møderne, skrive referater, eventuelt deltage i møder med medarbejderne,
renskrive handlingsplaner og holde fast i de beslutninger, der tages.
Sekundært er det konsulentens opgave at viderebringe indsamlet viden og erfaringer for
eksempel fra avistrykkerier, DDPFF eller fra andre projekter. Det kan desuden være
konsulentens opgave at bidrage rent praktisk til etablering af eksempelvis nye
registreringer og registreringsmetoder.
Som nævnt i afsnit 3.1 punkt 4 og 5 er nogle af betingelserne for en vellykket
forandringsproces, at forandringsvisionen formidles ud til hele organisationen, og at der
gennem "opmuntring til ideer og risikovillighed" skabes "grundlag for
handling på bred basis".
Det vil være forskelligt, hvordan man vælger at håndtere den formidling i praksis. I
projektet lægges der op til, at alle medarbejdere umiddelbart efter første
arbejdsgruppemøde orienteres om projektet, dets formål og vision, samt den vedtagne
handlinglan.
Det er en fordel, hvis der mellem første og andet arbejdsgruppemøde kan holdes et
medarbejdermøde, hvor der gennemføres en CPS over problemformuleringen "Hvilke
forhold i produktionskæden har betydning for makulaturdannelsen?".
Resultatet herfra gennemgås på andet arbejdsmøde og der gives en tilbagemelding til
medarbejderne.
I løbet af projektet bør der holdes mindst endnu et medarbejdermøde, hvor
resultaterne af indsatsen præsenteres. Som en del af anerkendelsen af medarbejdernes
indsats også en betingelse for en vellykket forandringsproces.
I øvrigt bør medarbejderne selvfølgelig deltage ad hoc i de aktiviteter, der sættes
i gang, ligesom de opfordres til at bidrage til processen med ideer og kritik. Hvis man
helt overlader initiativet til den enkelte, sker der ikke noget. Der findes flere
"forslagskasser" end der findes forslag. Hvis alle skal føle, at det er legalt
at sige noget, uden straks at blive kritiseret og sådan at alle er med til at tage
stilling er CPS eller en variant af denne, en god løsning. Det kan gøres på kort tid
enddog stående.
Kommunikationsbehovet er forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Der er forskel på
produktionsapparat, virksomhedens layout, ordreprofil. I et dagbladshus er der altid en
meget kompleks struktur, som er karakteriseret ved at man er afhængige af hinanden i det
daglige arbejde samtidig med at produktionsforløbet er afdelingsopdelt, og hvor
produktionen ofte foregår i flere hold.
Produktionen styres via deadlines og kvalitetskrav på alle produktionstrin. Men hver
dag er der noget, der afviger fra "normalen" og det stiller store krav til
hurtig og sikker kommunikation.
Det problem er der ikke fundet nogen ideel løsning på og det har der ikke
været tid til i projektet.
I selve projektet er det lykkedes at skabe en hidtil uset effektiv kommunikation mellem
afdelingerne via den både frihedssættende og stærkt styrende CPS-metode.
I forhold til håndteringen af input fra medarbejderne er der i projektet formuleret
nogle mindstekrav:
Det skal sikres, at
 | at medarbejderinput opfanges og vurderes |
 | at der gives en tilbagemelding på alle input uanset om de bliver et indsatsområde
eller ej |
 | at der findes løsninger, laves handlingsplaner og følges op på alle nye
indsatsområder |
Et typisk projektforløb vil bestå af en indkøringsperiode, som med tiden afløses af
en egentlig forankring af arbejdsmetoden. Indkøringsperioden har en tidsplan som
skitseret i nedenstående skema.
Aktivitet |
Tidspunkt |
Formål |
Første møde i arbejdsgruppen med
deltagelse af proceskonsulent
3 timer |
Primo første måned |
Præsentation af projektet og deltagere
Introduktion af CPS-metoden (styret brainstorming) og RPS-tankegangen
i opstillingen af mulige indsatsområder.
CPS gennemføres og der udarbejdes handlingsplan. |
Trykkeriets realisering af handlingsplan
med de væsentligste indsatsområder
Afholdelse af medarbejdermøde |
Første måned |
Der dannes et grundlag for registreringer
og synliggørelse af indsatsen/resultater
At orientere om projektet og indsamle medarbejdernes forslag til
indsatsområder |
Andet møde i arbejdsgruppen med
deltagelse af proceskonsulent
2-3 timer |
Primo anden måned |
Opfølgning på handlingsplan
herunder gennemgang af medarbejdernes forslag til indsatsområder.
Desuden synliggørelse af indsatsen/resultater.
Idéudvikling evt. ny CPS |
Trykkeriets realisering af ny
handlingsplan med de væsentligste indsatsområder |
Anden/tredje måned |
Forankring af indsatsen |
Tredje møde i arbejdsgruppen med
deltagelse af proceskonsulent
2-3 timer |
Medio tredje måned |
Evaluering af projektet udfra de 8
betingelser for et vellykket forandringsprojekt.
Evt. idéudvikling, ny handlingsplan osv. |
Eventuelt medarbejdermøde |
Efter tredje møde i arbejds-gruppen |
Fremlægning af de foreløbige resultater |
Et avistrykkeri, som vælger at anvende den metode, der er beskrevet i dette kapitel vil
gennemføre følgende:
 | Etablering af arbejdsgruppe |
 | Formulering af vision |
 | Opstilling af nødvendigheden af en indsats |
 | Opstilling af indsatsområder |
 | Prioritering af indsatsområder udfra RPS-kriterierne |
 | Opstilling af løsningsmuligheder for de valgte problemstillinger |
 | Udarbejdelse af handlingsplan |
 | Gennemførelse af handlingsplan |
 | Formidling af resultater til medarbejderne |
 | Evaluering af indsatsen |
 | Valg af nye indsatsområder/prioritering af indsatsområder evt. tilføjelse af nye |
Der er tale om en fortløbende proces, som betyder at problemformulering, opstilling af
løsninger og handlingsplaner med videre gennemløbes med mellemrum som en del af
systematikken i "papirstyringsværktøjet".
8 |
John P. Kotter: "I spidsen for forandringer",
Industriens Forlag 1997
|
9 |
IFRA er en international forening for udgivere og deres
underleverandører. Papirspildet ved avisproduktion er beskrevet i materialet "IFRA
Newsprint and newsink guide efficient use of newsprint" fra 1990. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |