| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion - årsberetning 2001
Kemikalieinspektionens samlede tilsynsindsats kan overordnet opdeles i fire
hovedområder; giftkontrol, kampagner, indberetninger og sager, der tages op af egen
drift.
Salg og opbevaring mv. af kemiske stoffer og produkter herunder
bekæmpelsesmidler der er klassificeret og mærket som giftig eller meget
giftig er udførligt reguleret. Reglerne herom findes i bekendtgørelse om
bekæmpelsesmidler samt bekendtgørelse om klassificering, mærkning mv. af kemiske
stoffer og produkter.
Kemikalieinspektionen prioriterer kontrollen af reglerne vedrørende giftige og meget
giftige kemiske stoffer og produkter, fordi disse regler har væsentlig betydning for
menneskers sundhed.
Hvert år foretager Kemikalieinspektionen tilsynsbesøg hos forhandlere for at
kontrollere om reglerne overholdes. Firmaer, der har givet meddelelse om, at de ikke
længere forhandler giftige eller meget giftige kemiske stoffer og produkter
aflægges også et kontrolbesøg.
Overordnet kontrollerer Kemikalieinspektionen følgende:
 | at virksomheder, der sælger giftige eller meget giftige kemiske produkter
til privatpersoner har tilladelse hertil (f.eks. tilladelse til salg af brugsklare
blyholdige porcelænsfarver til privatpersoner). |
 | at virksomheder, der importerer eller sælger giftige eller meget giftige
kemiske produkter en gros, har meddelt dette til Miljøstyrelsen. |
 | at virksomheder, der importerer eller sælger giftige bekæmpelsesmidler har
tilladelse hertil, og at bekæmpelsesmidlerne er godkendte i Danmark. |
 | at giftige og meget giftige kemikalier opbevares korrekt. |
 | at pligten til at bogføre salg af giftige og meget giftige kemikalier
overholdes. |
I 2001 har Kemikalieinspektionen foretaget 169 tilsynsbesøg i forbindelse med
giftkontrol heraf 69 besøg hos forhandlere af bekæmpelsesmidler.
Ved tilrettelæggelsen af tilsynsbesøgene har Inspektionen blandt andet lagt vægt
på, hvornår virksomheden sidst blev besøgt, og om der verserer eller har
verseret sager om manglende overholdelse af reglerne.
Tabel 1:
Antal tilsynsbesøg i forbindelse med giftkontrol, geografisk fordeling
1997-2001
År/landsdel |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Fyn |
24 |
- |
13 |
26 |
- |
Jylland |
42 |
72 |
39 |
70 |
79 |
Sjælland |
103 |
83 |
55 |
111 |
97 |
I alt |
169 |
155 |
107 |
207 |
176 |
I 2001 blev der foretaget 14 flere kontrolbesøg i forhold til 2000, og i gennemsnit er
der blevet gennemført cirka 160 besøg om året i de seneste 5 år.
Kemikalieinspektionen gav vejledning om reglerne, hvis der under tilsynsbesøget blev
konstateret mindre forseelser. For eksempel hvis der i virksomhedens giftrum var anbragt
kemiske stoffer og produkter i lavere fareklasse end giftig, eller hvis der blev opbevaret
andre uvedkommende ting i rummet.
Tabel 2:
Vejledninger givet ved tilsynsbesøg i forbindelse med giftkontrol,
geografisk fordeling 1997-2001
År/landsdel |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Fyn |
1 |
- |
1 |
1 |
- |
Jylland |
1 |
1 |
3 |
- |
18 |
Sjælland |
6 |
1 |
1 |
7 |
11 |
I alt |
8 |
2 |
5 |
8 |
29 |
Det var fortsat kun nødvendigt at give vejledning i få tilfælde (4%). Det gode resultat
kunne være et udtryk for, at der generelt var et godt kendskab til reglerne - og vilje
til at overholde dem - hos aktørerne på markedet.
Kemikalieinspektionen har udstedt påbud eller forbud, når der under tilsynsbesøget
blev konstateret overtrædelser af grovere karakter. For eksempel opbevaring af forbudte
bekæmpelsesmidler på lageret.
Tabel 3:
Påbud/forbud givet ved tilsynsbesøg i forbindelse med giftkontrol,
geografisk fordeling 1997-2001
År/landsdel |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Fyn |
5 |
- |
3 |
3 |
- |
Jylland |
3 |
11 |
4 |
13 |
9 |
Sjælland |
12 |
4 |
2 |
14 |
9 |
I alt |
20 |
15 |
9 |
30 |
18 |
Antallet af udstedte påbud eller forbud toppede i 1998, hvor der i forlængelse af cirka
15% af kontrolbesøgene blev udstedt påbud eller forbud. I 2001 var dette nødvendigt i
forbindelse med cirka 9% af samtlige kontrolbesøg.
I 10 af de 20 afgørelser blev der udstedt forbud mod salg af bekæmpelsesmidler, der
er anført på listen over forbudte midler.
Der blev også givet flere påbud på grund af manglende overholdelse af
bogføringspligten.
Resultaterne viste, at der fortsat er behov for en særlig indsats på dette område.
Kemikalieinspektionen har i 2001 iværksat 11 kampagner indenfor følgende områder:
Tabel 4:
Kampagner 2001
Bekendtgørelsesområde |
Kampagne |
Bekæmpelsesmidler |
-Forbudte bekæmpelsesmidler hos
landmænd
-Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler |
Klassificering og mærkning |
-CMR-stoffer i forbrugerprodukter
-Vildledende markedsføring af linolieprodukter |
Anvendelsesbegrænsning |
-Cadmium i tasker af plast
-Bly i væger til stearinlys o.lign.
-Mærkning af overfladebehandlingsprodukter
-Handel med ozonlagsnedbrydende stoffer |
Kosmetik |
-UV-filtre i solcremer
-Triclosan i kosmetik |
Legetøj |
-Phthalater i legetøj |
Kemikalieinspektionen foretog i 2001 tilsynsbesøg hos 67 landmænd i hele landet.
Formålet var hovedsageligt at kontrollere, om der blev opbevaret ulovlige
bekæmpelsesmidler.
Ulovlige midler kan være produkter, der ikke er godkendt - hvilket typisk indebærer,
at de er ulovligt importeret - eller de kan være forbudt ved særlige bestemmelser
udstedt i medfør af kemikalieloven.
Resultatet af kontrollen viste, at seks landmænd var i besiddelse af mindre mængder
af forbudte bekæmpelsesmidler. Der var tale om rester af tidligere godkendte midler, som
ikke var bortskaffet. Sagerne blev afsluttet med påbud til de ansvarlige om at bortskaffe
midlerne på lovlig vis og indsende dokumentation herfor til Miljøstyrelsen.
Hvert år udtager Kemikalieinspektionen en række prøver af bekæmpelsesmidler til
analyse for mængden af aktivstof. Midlerne skal indeholde den mængde, som er deklareret.
Ved vurderingen heraf tages der hensyn til den tolerancetærskel for afvigelse, som er
anført i bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler § 11.
I 2001 blev der foretaget analyser af i alt 35 produkter. Der blev analyseret for
følgende aktivstoffer: azamethiphos, amitraz, azaconazol, cyprodinil, diflubenzuron,
malathion, methabenzthiazuron, pendimethalin, phosalon, phoxim, propamocarb og
tolylfluanid.
I 15 tilfælde viste analysen et indhold af aktivstoffer, som ikke var i
overensstemmelse med accepterede tolerancer. I to tilfælde viste analyserne for højt
indhold af aktivstof, og i 13 tilfælde viste de for lavt indhold, heraf indeholdt ét
produkt slet ikke aktivstof. Ni af de produkter, der indeholdt for lidt aktivstof var
myrelokkedåser, fluestrips og plader.
Sagsbehandlingen af overtrædelserne, som omhandler fem firmaer er endnu ikke
afsluttet.
Resultaterne af undersøgelsen er udgivet i en rapport, jf. listen over publikationer (4)
Kemikalieinspektionen deltog i et fælles nordisk tilsynsprojekt om
forbrugerprodukters indhold af CMR stoffer (kræftfremkaldende, mutagene eller
reproduktionsskadende stoffer). Produkter, der indeholder CMR-stoffer i kategori 1 eller
2, og som er tildelt farebetegnelsen "Giftig", må ikke sælges til private.
Danmark kontrollerede produkter til vedligeholdelse af biler, maling, lime, fugemasser,
spartelmasser, rustbeskyttelsesmidler, produkter til skibe og fotokemikalier.
Kontrollen blev udført som tilsynsbesøg i detailbutikker, hvor faremærkning og
indholdsstoffer på etiketten blev kontrolleret. Tilsynsbesøgene blev foretaget på
Sjælland og i Sønderjylland. Kemikalieinspektionen besøgte 35 butikker og kontrollerede
315 produkter.
Der blev ikke fundet produkter med indhold af CMR-stoffer. Derimod blev der udtaget 12
produkter med mangelfuld faremærkning. Det samlede nordiske projekt bliver afrapporteret
i foråret 2002.
Forskellige virksomheder markedsfører linoliemaling og linoliebaserede produkter
til træbeskyttelse på deres hjemmeside.
Inspektionen blev opmærksom på, at markedsføringen ofte indeholdt anprisninger, der
måtte anses for vildledende. Som eksempler kan nævnes: "Miljørigtigt
alternativ", "miljøvenlige recepter", "maling fra naturen" samt
andre kombinationer af ordene miljø og natur.
Der blev rettet henvendelse til otte virksomheder med vejledning om reglerne for
markedsføring efter bekendtgørelse om klassificering, mærkning mv. af kemiske stoffer
og produkter.
Danmark deltog - som tidligere nævnt - i et EU- tilsynsprojekt om plastvarers
indhold af cadmium. På grund af tidligere fund af cadmium i forskellige
forbrugerprodukter af plast, var der begrundet mistanke om, at tungmetallet kunne være
til stede i sådanne produkter.
I Danmark undersøgte Kemikalieinspektionen tasker af plast. Inspektionen besøgte 26
forhandlere, herunder detailbutikker og en gros virksomheder i Storkøbenhavn.
Hos 10 forhandlere blev der udtaget 20 forskellige tasker i form af børnerygsække,
håndtasker, strandtasker, toilettasker, skuldertasker og oppustelige tasker.
I fem tasker blev der påvist et cadmiumindhold over grænseværdien på 75 ppm.
Analyseresultaterne viste et niveau fra 388 til 1054 mg cadmium pr. kg materiale. På
baggrund af resultaterne blev der fremsendt fire påbud til importører om
tilbagetrækning og bortskaffelse af produkterne.
Der blev udsendt en pressemeddelelse med resultatet af den danske undersøgelse. De
europæiske resultater blev offentliggjort i en rapport i december 2001, jf. listen over
publikationer (2).
Kemikalieinspektionen modtog i 2000/2001 en række henvendelser fra bekymrede
forbrugere om bly i væger i levende lys. De kunne angiveligt indeholde bly, hvilket
indebar en sundhedsfare ved anvendelsen.
Den 1. marts 2001 trådte forbudet mod bly i kraft - herunder bly i levende lys. På
den baggrund besluttede Inspektionen at gennemføre en kampagne på dette område.
Blytråd blev tidligere anvendt for at stabilisere vægen - primært i glaslys
(kirkegårdslys, bordlys, gelelys) eller lys, der smelter fuldstændigt (fyrfadslys).
Leverandører af væger oplyste samstemmende til Kemikalieinspektionen, at der næppe
var blyvæger på det danske marked. I stedet anvendte producenterne en polyethylentråd
(nylonline) eller en spundet papirtråd.
I december 2001 kontrollerede Kemikalieinspektionen lys i seks butikker i København,
og der blev ikke konstateret lys med blyvæger.
Kampagnen blev iværksat med udgangspunkt i bekendtgørelse om mærkning og
begrænsning af import, salg og anvendelse af overfladebehandlingsprodukter.
Overfladebehandlingsprodukter til brug i bygninger med malkode 3 og derover før
bindestregen skal forsynes med mærkning om begrænsninger ved indendørs brug.
Kemikalieinspektionen besøgte tre større byggemarkeder i Nordsjælland og udtog 15
produkter. Produkterne omfattede lakfjernere, spraymaling, træbejdse, hæftegrunder til
bestemte overflader, gulvlaksæt (lak + hærder), møbellak, koldgalvanisering på spray
og varmebestandig maling på spray.
Efter en vurdering af produkternes anvendelsesområde blev der for to produkter - begge
lakfjernere - fremsendt påbud om mærkning. For træbejdsen og hæftegrunderen blev der
fremsendt vejledning i mærkning. For så vidt angik de resterende produkter vurderede
Kemikalieinspektionen, at de ikke var omfattet af bekendtgørelsens anvendelsesområde.
Danmark deltog - som tidligere nævnt - i et fælles EU-tilsynsprojekt om illegal
handel med ozonlagsnedbrydende stoffer.
Projektet lagde op til, at myndighederne i de forskellige lande skulle besøge og
kontrollere minimum to importører af kølemidler. Eksportlandet skulle helst være
beliggende udenfor EU, da import herfra kræver en tilladelse fra EU-Kommissionen.
Kemikalieinspektionen kontrollerede fire importører, der dog alle importerede
kølemidler fra lande indenfor EU.
Der blev ikke konstateret ulovlig import af kølemidler ved disse tilsyn.
Hos to importører blev det oplyst, at de stadig havde præfyldte airconditionanlæg
med kølemidlet R22 på lager, selvom deres dispensation til salg af restlager var
udløbet ved årsskiftet.
Virksomhederne oplyste videre, at de ved salg af disse anlæg udskiftede kølemidlet.
Kemikalieinspektionen henstillede derfor til, at virksomhederne straks fik udskiftet
kølemidlet i de præfyldte anlæg.
Ved samme lejlighed konstaterede Inspektionen, at det er vanskeligt at kontrollere de
præfyldte anlæg for ulovlige kølemidler, da det anvendte kølemiddel hverken fremgår
af emballage eller faktura.
Resultaterne i det fælles EU-projekt forventes udgivet i en rapport i efteråret 2002.
Danmarks Miljøundersøgelser har analyseret 75 solbeskyttelsesprodukter for
indhold af 18 tilladte UV-filtre. Indholdet af de målte UV-filtre var alle indenfor den
tilladte grænse.
Ifølge analysen indeholdt 13 produkter ingen af de 18 UV-filtre. Produkterne indeholdt
i stedet såkaldte "fysiske filtre", der bestod af stofferne zinkoxid eller
titandioxid.
For at anvende stofferne til dette formål kræves, at producenten eller importøren
har fået dispensation hertil af Miljøstyrelsen.
Der er efterfølgende givet dispensation til flere af de 13 produkter. Inspektionen
fremsendte vejledning om reglerne til seks firmaer.
Resultatet af analyserne bliver udgivet i en rapport, jf. listen over publikationer (5).
Danmarks Miljøundersøgelser har analyseret 11 kosmetiske produkter for indholdet
af triclosan.
Triclosan må anvendes som konserveringsmiddel i kosmetiske produkter i en
koncentration på maximalt 0,3 %. Stoffet må dog anvendes i større koncentrationer, når
formålet er et andet end konservering; for eksempel desinfektion. I disse tilfælde
kræves det, at formålet med anvendelsen af stoffet er anført på produktet.
De undersøgte produkter indeholdt alle triclosan i en koncentration på under 0, 3 % -
selvom seks af produkterne blev markedsført med udsagn om antibakteriel effekt. Da
indholdet af triclosan var under grænsen for anvendelse som konserveringsmiddel, foretog
Kemikalieinspektionen sig ikke yderligere.
Phthalater i legetøj og småbørnsartikler til børn under tre år er ikke
tilladt. Kemikalieinspektionen udtog i januar 20 produkter til undersøgelse for indhold
af phthalater. De udtagne produkter henvendte sig klart til børn under tre år.
Resultatet af analyserne - foretaget af Danmarks Miljøundersøgelser - viste at otte
ud af de 20 produkter indeholdt phthalater over grænseværdien på 0,05 vægtprocent.
Seks af produkterne - der bestod af dukker, badedyr og aktivitetslegetøj til
spædbørn - indeholdt phthalater i størrelsesorden 20-55 %. En hagesmæk indeholdt 5,8 %
og en klapvognsbog 0,1 5% phthalater.
Resultaterne er udgivet i en rapport, jf. listen over publikationer (1).
Forhandlere og importører af de udtagne produkter fik påbud om at standse salget. I
alt blev der fremsendt tre påbud for de otte produkter.
Der blev endvidere udsendt en pressemeddelelse med resultatet af undersøgelsen.
I lyset af kampagnens resultat samt udfaldet af en undersøgelse, som blev foretaget af
Grøn Information og TÆNK + TEST i december måned, besluttede Inspektionen at gentage
kampagnen. Prøverne blev udtaget i december, og analyseresultaterne forventes at
foreligge i foråret 2002.
De gennemførte kontrolkampagner gav anledning til en række sager om overtrædelse
af kemikalielovgivningen.
Tabel 5:
Sager i forbindelse med kampagner 2001, fordelt efter afslutningsform.
Afslutningsform/kampagne |
Ej overtrædelse |
Vejledning |
Påbud/ forbud |
Uafsluttet |
Forbudte bekæmpelsesmidler hos landmænd |
61 |
- |
6 |
- |
Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler |
20 |
- |
- |
15 |
CMR-stoffer |
315 |
- |
- |
- |
Produkter til overfladebehandling |
11 |
2 |
2 |
- |
Vildledende markedsføring af linolie |
- |
8 |
- |
- |
Cadmium i plast |
15 |
- |
5 |
- |
Bly i levende lys |
6 |
- |
- |
- |
Illegal handel med ozonlagsnedbrydende
stoffer |
2 |
2 |
- |
- |
UV-filtre |
66 |
9 |
- |
- |
Triclosan i kosmetik |
6 |
- |
- |
- |
Phthalater i legetøj |
12 |
- |
8 |
- |
Der blev udstedt i alt 21 påbud/forbud i forbindelse med gennemførelsen af de 11
kampagner. Forholdsmæssigt udstedte Inspektionen flest påbud/forbud i kampagnen om
phthalater i legetøj. På grund af dette resultat vil Kemikalieinspektionen fortsat have
fokus på området.
Kemikalieinspektionen vil i nødvendigt omfang følge op på de sager, hvor der blev
udstedt påbud/forbud, for at se om afgørelserne efterkommes.
Foreløbigt er ingen kampagnesager blevet overdraget til anklagemyndigheden. Det kan
dog blive aktuelt, såfremt det ved Inspektionens opfølgning viser sig, at de udstedte
påbud/forbud ikke er efterkommet.
I mange tilfælde kunne Kemikalieinspektionen konstatere, at lovgivningen var overholdt
på de respektive områder - kampagnen om CMR-stoffer er et fremtrædende eksempel herpå.
Kemikalieinspektionen kontrollerede 315 produkter ved denne kampagne uden at finde
overtrædelser. Undersøgelsen var omfattende, fordi det var første gang området blev
kontrolleret og fordi hensynet til menneskers sundhed er særlig stort for så vidt angår
disse stoffer.
Kemikalieinspektionen modtog mange - såvel skriftlige som telefoniske - henvendelser
om formodede overtrædelser af kemikaliereglerne.
Ikke alle henvendelser gav anledning til oprettelse af sager. I nogle tilfælde kunne
henvendelsen umiddelbart afvises, fordi den drejede sig om forhold, der ikke hørte under
Inspektionens tilsynsområde. I disse tilfælde forsøgte Inspektionen - så vidt muligt -
at oplyse om rette myndighed.
I andre tilfælde kunne Inspektionen umiddelbart afvise indberetningen, fordi produktet
utvivlsomt var lovligt.
Nedenstående tabel viser antallet af indberetninger - over en femårig periode - der
har givet anledning til sagsoprettelse.
Tabel 6:
Antal indberetninger 1997-2001
År |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Indberetninger* |
169 |
203 |
181 |
210 |
160 |
*Tallene for 1997-2000 er forskellige fra de anførte tal i tidligere
årsberetninger, fordi sager af egen drift nu er udskilt.
Kemikalieinspektionen har modtaget 169 indberetninger i 2001 mod 203 året før.
I de seneste fem år har det gennemsnitlige antal af indberetninger været cirka 184,
og antallet i 2001 ligger således lidt under gennemsnittet.
Tabel 7:
Indberetninger fordelt på bekendtgørelser/områder 2000-2001. Tallene i ( )
viser den procentvise fordeling.
Bekendt- gørelse/ antal pr. år |
Kosmetik |
Klassifi- cering og mærkning |
Bekæm- pelses- midler |
Nikkel |
Legetøj |
Øvrige |
I alt |
2001 |
60 (35,5) |
55 (32,5) |
25 (14,8) |
5 (3) |
13 (7,7) |
11 (6,5) |
169 |
2000 |
60 (29,6) |
73 (36) |
20 (9,9) |
5 (2,5) |
23 (11,3) |
22 (10,8) |
203 |
Kategorien "Øvrige" varierer fra år til år og kan derfor ikke umiddelbart
sammenlignes. I 2001 omfattede denne kategori bly, cadmium, ozonlagsnedbrydende stoffer,
arsen, kviksølv, formaldehyd, creosot og lampeolie.
I 2001 har der været flest indberetninger om kosmetik.
Desuden var området for klassificering og mærkning af kemiske stoffer og produkter
genstand for et betydeligt antal indberetninger - disse indberetninger kom hovedsageligt
fra konkurrerende virksomheder.
Sagsbehandlingen har - afhængigt af overtrædelsens karakter - bestået i
tilsynsbesøg, indhentelse af dokumentation for produktet og gennemgang heraf, analyser og
lignende.
I 2001 sendte Kemikalieinspektionen i to tilfælde indberettede produkter til analyse.
Den ene indberetning drejede sig om lugt af formaldehyd fra nye køkkenelementer.
Inspektionen udtog to hylder hos firmaet, hvor elementerne var købt og fik disse, samt en
af borgeren indsendt hylde, analyseret på Teknologisk Institut. Resultatet viste, at der
ikke blev frigivet for meget formaldehyd fra hylderne.
Den anden indberetning drejede sig om et desinfektionsmiddel, der var mærket
"Lokalirriterende" på grund af indholdet af benzalkoniumchlorid. Ifølge
indberetteren skulle produktet rettelig mærkes "Ætsende", fordi indholdet af
benzalkoniumchlorid var højere end 10%. Midlet blev analyseret hos Lægemiddelstyrelsen
og resultatet viste, at indholdet af benzalkoniumchlorid var under 10%. Produktet var
derfor korrekt mærket.
Indberetningerne kom fra mange forskellige kategorier af personer.
Tabel 8:
Indberetninger 2000-2001, fordelt på indberetter
Indberetter |
Antal 2001 |
Procentvis fordeling |
Antal 2000 |
Procentvis fordeling |
Private |
59 |
34,9 |
70 |
34,5 |
Virksomheder |
37 |
21,9 |
37 |
18,2 |
Kommuner og Amter |
11 |
6,5 |
12 |
5,9 |
Pressen |
2 |
1,2 |
5 |
2,5 |
Hospitaler, læger,
giftinformationscentralen |
9 |
5,3 |
6 |
3,0 |
Andre statslige myndigheder |
28 |
17,8 |
19 |
12,3 |
Brancheforeninger
DKs Farve- og lakindustri og SPT |
7 |
4,1 |
14 |
6,9 |
Konsulenter
BST |
2 |
1,2 |
6 |
3,0 |
Forbrugergrupper
Astma- og allergiforbundet og Forbrugerrådet |
11 |
6,5 |
8 |
3,9 |
Skoler og institutioner |
3 |
1,8 |
5 |
2,5 |
Andet* |
- |
- |
21 |
10,3 |
I alt |
169 |
100 |
203 |
100 |
* Udlandet, advokater, retshjælp mfl.
Knap 35 % af alle indberetninger kom fra privatpersoner, hvilket var samme niveau som i
2000. I absolutte tal var der tale om en mindre nedgang.
Antallet af indberetninger fra andre myndigheder steg i 2001. Kemikalieinspektionen
forventer, at det er en tendens, der vil fortsætte i takt med det øgede samarbejde med
de forskellige tilsynsmyndigheder.
I 2001 har Inspektionen eksempelvis modtaget en række indberetninger fra
Fødevaredirektoratet om anvendelse af ulovlige bekæmpelsesmidler i frugt og grønt samt
indberetninger fra Told og Skat om eksport af køleskabe indeholdende freon.
En række sager blev indledt på Kemikalieinspektionens egen foranledning. De opstod
for eksempel ved, at Inspektionen blev opmærksom på formodede lovovertrædelser i
reklamemateriale, via oplysninger på internettet, ved tilsynsbesøg i andet øjemed eller
lignende.
Tabel 9:
Antal sager af egen drift 1997-2001
År |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Sager af egen drift |
54 |
25 |
40 |
43 |
64 |
Kemikalieinspektionen blev også gjort opmærksom på formodede overtrædelser af andre
fagkontorer i Miljøstyrelsen og af Rottekonsulenten. Der opstod desuden flere sager i
forbindelse med Miljøstyrelsens projekter om kortlægning af kemiske stoffer i
forbrugerprodukter.
Tabel 10:
Sager af egen drift fordelt på bekendtgørelser
Bekendt- gørelse/ antal pr. år |
Kosmetik |
Klassifi- cering og mærkning |
Bekæm- pelses- midler |
Legetøj |
Øvrige* |
I alt |
2001 |
6 |
13 |
19 |
8 |
8 |
57 |
2000 |
7 |
12 |
4 |
- |
2 |
25 |
*Kategorien "Øvrige" varierer fra år til år
I 2001 tog Kemikalieinspektionen initiativ til at ændre en tidligere truffet
afgørelse. Sagen drejede sig om farvede badekugler til brug i karbad. I 2000 udstedte
Kemikalieinspektionen forbud mod salg af kuglerne med henvisning til, at de indeholdt
farvestoffer, der udelukkende var tilladt i kosmetiske produkter, som ikke var bestemt til
at komme i berøring med slimhinderne.
Med henvisning til de af firmaet fremsendte oplysninger, ændrede Kemikalieinspektionen
i 2001 den oprindelige afgørelse.
Firmaet har efterfølgende rejst et erstatningskrav mod Miljøstyrelsen. Det er
firmaets opfattelse, at Miljøstyrelsen har handlet ansvarspådragende i forbindelse med
afgørelsen i 2000.
I 2001 afsluttede Kemikalieinspektionen i alt 187 sager, der startede i 2001
eller tidligere som indberetninger eller sager af egen drift. Det var 54 sager
færre end i 2000, men på linie med antallet i 1999 (182).
Tabel 11:
Indberetningssager og sager af egen drift, fordelt på afslutningsform
Afslutningsform/ bekendt- gørelse |
Ingen over- trædelser |
Vejledning |
Påbud/ forbud |
Overdraget til anklage- myndig- heden |
Anden afslutning |
I alt |
Kosmetik |
13 |
14 |
- |
5 |
11 |
43 |
Klassificering og mærkning |
9 |
36 |
10 |
- |
4 |
59 |
Legetøj |
5 |
11 |
2 |
- |
- |
18 |
Bekæmpelses- midler |
4 |
5 |
24 |
4 |
6 |
43 |
Andre* |
5 |
8 |
8 |
2 |
1 |
24 |
I alt |
36 |
74 |
44 |
11 |
22 |
187 |
* Cadmium, bly, nikkel, ozonlagsnedbrydende stoffer, creosot, arsen, formaldehyd,
kviksølv, produktsikkerhed, begrænsning af salg mv. af visse farlige kemiske stoffer og
produkter til specielt angivne formål.
I 36 sager (cirka 20 %) vurderede Kemikalieinspektionen efter nærmere undersøgelser
af produktet, at der ikke var tale om en overtrædelse af reglerne. Forholdsmæssigt
forekom denne afslutningsform oftest i kosmetiksager.
Selvom der ikke konstateres en overtrædelse vil sagsbehandlingen i vidt omfang være
den samme indtil det tidspunkt, hvor beslutningsgrundlaget er tilstrækkeligt oplyst.
Forholdsmæssigt tegnede kosmetiksagerne sig samtidig for flest alvorlige
overtrædelser, idet fem ud af de 11 sager, der blev overdraget til anklagemyndigheden
vedrørte kosmetiske produkter.
Vejledninger blev navnlig givet indenfor området klassificering og mærkning mv. af
kemiske stoffer og produkter. Hovedparten af disse sager handlede om vildledende
markedsføring.
Under kategorien "Anden afslutning" er sager, der eksempelvis blev afsluttet
med frivillig tilbagetrækning af produktet, firmaets ophør, produktets udgåelse af
markedet eller sagens overdragelse til anden myndighed (ikke anklagemyndigheden).
Hvis et EU-medlemsland træffer foranstaltninger til at begrænse eller standse
markedsføringen af et produkt på grund af sundhedsfare, skal medlemslandet underrette
EU-Kommissionen herom.
Kommissionen underretter derefter de øvrige medlemslande i form af en advarsel
(notifikation) efter artikel 7 i EU-direktivet om produktsikkerhed. De enkelte
medlemslande undersøger dernæst, om produktet findes i landet. Landene meddeler
Kommissionen resultatet af deres undersøgelser.
Hvis der er tale om en alvorlig og umiddelbar risiko ved produktet, udsender
Kommissionen en notifikation efter artikel 8 i samme direktiv. Hvis et medlemsland
modtager en sådan notifikation, skal landet straks træffe foranstaltninger til at sikre
at produktet trækkes tilbage fra markedet.
Når der fremsendes udenlandske notifikationer til Danmark er Forbrugerstyrelsen
koordinerende myndighed. Forbrugerstyrelsen videresender notifikationerne til den
myndighed, der fører kontrol med det pågældende produkt.
Kemikalieinspektionen modtager og behandler notifikationer om kosmetik, kemiske
egenskaber ved legetøj og levnedsmiddelefterligninger samt kemiske egenskaber ved andre
kemiske produkter.
Kemikalieinspektionen udsender notifikationerne til høring i de relevante brancher,
forhandlerorganisationer og større virksomheder.
Hvis produkterne findes på markedet, vælger Kemikalieinspektionen i de fleste
tilfælde at advare forbrugerne via en pressemeddelelse. Inspektionen har samtidig
opfordret firmaerne til frivilligt at tilbagekalde produkterne, hvis der var tale om
notifikationer om legetøj eller produktsikkerhed eller udstedt salgsforbud, hvis
notifikationen vedrørte kosmetiske produkter eller andre kemiske produkter.
Kemikalieinspektionen meddeler resultatet af sin markedsundersøgelse til
Forbrugerstyrelsen.
I 2001 har Kemikalieinspektionen modtaget og behandlet 21 notifikationer fra andre
EU-lande. Notifikationerne var fordelt på følgende produkter/kategorier: Otte handlede
om legetøj, syv om kosmetiske produkter, en om tøj, en om væskeholdige vedhæng til
nøgleringe, en om tapet og tre om andre kemiske produkter.
3.6.2.1 Notifikationer om legetøj.
Seks af de otte legetøjsprodukter blev ikke fundet på det danske marked. Det
drejede sig om bideringe, en plastikbog, træpuslespil, en blød PVC-terning og en
legetøjsbil.
Den syvende notifikation vedrørte plastiktænder (spøg og skæmt) med højt indhold
af phthalater. Kemikalieinspektionen vurderede, at tænderne ikke var omfattet af det
danske forbud mod phthalater og advarede derfor ikke branchen.
Den ottende notifikation var en bold af blød PVC med højt indhold af phthalater.
Bolden har tidligere været forhandlet i Danmark, men blev trukket tilbage.
3.6.2.2 Notifikationer om kosmetik
Fire af de syv kosmetiske produkter blev ikke fundet på det danske marked. Det
drejede sig om produkter, der indeholdt visse ekstrakter af dyr, som ikke må anvendes.
Et kosmetisk produkt blev påbudt yderligere advarselstekst i Norge. Produktet blev
forhandlet i Danmark og firmaet fremstillede fælles nordisk etiket med den påbudte
advarsel.
To notifikationer drejede sig om hårfarve, der indeholdt farvestoffet henna. Da
produkterne umiddelbart var lovlige afventer Miljøstyrelsen en fornyet vurdering fra
EUs videnskabelige komité for kosmetik og andre forbrugerprodukter end fødevarer
(SCCNFP). Miljøstyrelsen vil herefter se samlet på farvestoffer, der anvendes i
hårfarver.
3.6.2.3 Notifikation om nøgleringe med væskefyldt kuglevedhæng.
Kuglen var i klar plast og indeholdt alkaner (lineære, grenede og cykliske) og
alkener (C12-C24, C36,C43). Stofferne giver
kemisk lungebetændelse ved indtagelse og irriterer ved hudkontakt. Kuglerne gik let i
stykker og kunne derfor indebære en risiko for sundheden. Nøgleringene kom fra Kina.
Produktet blev ikke fundet på det danske marked.
3.6.2.4 Notifikation om tøj med skinnende effekt.
Den skinnende effekt var kemisk baseret og kunne give hudirritation samt
åndedrætsbesvær. Firmaet meddelte, at tøjet var trukket tilbage.
3.6.2.5 Notifikation om tapet
Tapetet afgav blypartikler, hvilket indebar en risiko for forgiftning. To børn var
blevet forgiftet af tapetet i Frankrig, hvor det blev produceret. Produktet blev ikke
fundet på det danske marked.
3.6.2.6 Notifikationer om kemiske produkter
To ud af tre notifikationer vedrørte produkter, som ikke blev fundet på det
danske marked (rengøringsmiddel og optændingsmiddel).
Den tredje notifikation drejede sig om et rengøringsmiddel. Produktet indeholdt
hypochlorit, og blev som følge heraf forbudt markedsført i Spanien.
Kemikalieinspektionen vurderede, at sundhedsrisikoen ved dette produkt ikke var større
end ved lignende produkter, der accepteres markedsført i Danmark, og notifikationen gav
derfor ikke anledning til reaktion fra Kemikalieinspektionen.
I 2001 har Kemikalieinspektionen sendt ni notifikationer via Forbrugerstyrelsen til
EU-kommissionen. Otte notifikationer drejede sig om legetøj og den niende om et kosmetisk
produkt.
3.6.3.1 Notifikationer om legetøj
Kemikalieinspektionen fik analyseret plastlegetøj til små børn for indholdet af
phthalater. Analysen viste, at otte produkter ikke overholdt grænsen i
phthalatbekendtgørelsen. Kemikalieinspektionen sendte via Forbrugerstyrelsen en
notifikation til de øvrige medlemslande om de farlige legetøjsprodukter. Miljøstyrelsen
advarede forbrugerne i Danmark via en pressemeddelelse.
Kampagnen om phthalater i legetøj til børn er beskrevet under pkt. 3.2.11.
3.6.3.2 Notifikation om kosmetik
En kinesisk urtecreme af mærket "999" solgt fra kinesiske
akupunktur-klinikker i Danmark indeholdt steroidhormonet dexamethason.
Markedsføringen blev stoppet og forbrugerne blev advaret via en pressemeddelelse.
Importørerne blev politianmeldt, og der blev samtidig sendt en notifikation til de
øvrige medlemslande via Forbrugerstyrelsen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |