Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion - årsberetning 2001

2 Kemikalieinspektionen – organisation og arbejdsopgaver

2.1 Organisation
2.2 Arbejdsopgaver
2.3 Samarbejde – nationalt og internationalt
2.3.1 Nationalt samarbejde
2.3.2 Europæisk kemikalietilsynsmøde i Østrig
2.3.3 Nordisk kemikalietilsynsmøde i Sverige

2.1 Organisation

Kemikalieinspektionen er en sektion i Miljøstyrelsens Kemikaliekontor.

I 2001 bestod Kemikalieinspektionen af otte medarbejdere - en sektionsleder, seks inspektører/sagsbehandlere samt en jurist.

I det daglige arbejde trækker Kemikalieinspektionen efter behov på ekspertisen i Miljøstyrelsens øvrige fagkontorer.

Kemikalieinspektionen bistås desuden af Danmarks Miljøundersøgelser, hvor fire medarbejdere – som en del af deres arbejde – foretager analyser af bekæmpelsesmidler, kosmetik og legetøj til brug for Inspektionens sagsbehandling.

I 2001 anvendte Kemikalieinspektionen i alt 5,0 mio. kr. Heraf udgjorde lønudgifterne 3,0 mio. kr. og driftsudgifterne 2,0 mio. kr.

2.2 Arbejdsopgaver

Det er Kemikalieinspektionens kerneområde at føre tilsyn og kontrol med, at gældende regler på kemikalieområdet overholdes.

Da målet er, at så mange som muligt overholder reglerne, har Inspektionen gode erfaringer med at forebygge overtrædelser ved at give information og vejledning.

Derudover har Kemikalieinspektionen en række administrative opgaver.

Kontrol- og tilsynsarbejdet består af:
Kontrol med overholdelsen af reglerne om meget giftige og giftige kemiske stoffer og produkter hos forhandlere. Kontrollen består i tilsynsbesøg hos forhandlere over hele landet.
Tilrettelæggelse og gennemførelse af kampagner. Inspektionen definerer sine kampagner som tidsbegrænsede tilsyn på et nærmere afgrænset område.

En kampagne kan omfatte ét eller flere af de områder, som Inspektionen overordnet prioriterer. For eksempel en bekendtgørelse, en produktgruppe, en branche og/eller et geografisk område.

Behandling og opfølgning af indberetninger. Kemikalieinspektionen modtager mange henvendelser fra firmaer, privatpersoner, forbrugerorganisationer og lignende om formodede overtrædelser af kemikalielovgivningen.

Sagsbehandlingen kan - afhængigt af den overtrædelse, som antages at være begået - for eksempel bestå i, at der foretages, et tilsynsbesøg, en analyse af produktet, en vurdering af firmaets dokumentation for produktet eller en kombination af disse kontrolformer.

Behandling og opfølgning i sager, som Kemikalieinspektionen indleder af egen drift. For eksempel kan Inspektionen blive opmærksom på formodede overtrædelser i forbindelse med tilsynsbesøg eller annoncering i medierne.

Flere sager er opstået i kølvandet på de rapporter, der udarbejdes som led i Miljøstyrelsens projekter om kortlægning af kemiske stoffer i forbrugerprodukter.

Behandling af og opfølgning på notifikationer (advarsler), som Kemikalieinspektionen via Forbrugerstyrelsen modtager fra andre EU-lande om farlige produkter.

Information og vejledning består af:
Drift af Miljøstyrelsens Kemitelefon. Der ydes herigennem individuel rådgivning og vejledning om kemiske stoffer og produkter, herunder om gældende regler på adspurgte områder.
Anden information. Kemikalieinspektionen forsøger løbende at orientere bredere kredse om reglerne på kemikalieområdet, for eksempel ved udgivelse af pjecer og publikationer.

I visse situationer kan informationsaktiviteterne med fordel målrettes til de aktører, som reglerne vedrører. For eksempel vejledning til forhandlere om forbud mod import og salg af produkter, der indeholder bly. Endelig udsender Kemikalieinspektionen i visse situationer pressemeddelelser.

De administrative opgaver består af:
Udstedelse af tilladelser til at anvende eller sælge gifte, herunder opkrævning af forhandlergebyrer.
Behandling af kosmetikanmeldelser.
Behandling og udstedelse af eksportcertifikater for kemiske produkter, for eksempel kosmetiske produkter.
Rapportering til EU om bekæmpelsesmiddelkontrollen.

2.3 Samarbejde – nationalt og internationalt

2.3.1 Nationalt samarbejde

På nationalt niveau samarbejder Kemikalieinspektionen med en række andre tilsynsmyndigheder. Samarbejdet foregår primært med Arbejdstilsynet, Lægemiddelstyrelsen, Forbrugerstyrelsen, Told og Skat, Fødevaredirektoratet, politiet og kommunerne.

Kemikalieinspektionen udnytter samarbejdet til at udveksle erfaringer og orientere de øvrige myndigheder om kemikaliereglerne for derigennem at forbedre håndhævelsen. Som eksempel kan nævnes samarbejdet med Told og Skat om bistand i forbindelse med kontrol af forbudet mod at eksportere produkter, der indeholder ozonlagsnedbrydende stoffer – herunder gamle køleskabe.

Kemikalieinspektionen bruger også samarbejdet til at afklare spørgsmål om afgrænsning i forhold til de tilgrænsende regelsæt - for eksempel grænsen mellem kosmetiske produkter og lægemidler.

Ekspertise i forbindelse med politiets behandling af straffesager om overtrædelse af kemikalielovgivningen samt behandling af indberetninger fra andre myndigheder om formodede overtrædelser af kemikalielovgivningen, er eksempler på andre væsentlige samarbejdsområder.

2.3.2 Europæisk kemikalietilsynsmøde i Østrig

CLEEN (Chemical Legislation European Enforcement Network) er et netværk mellem kemikalietilsynsmyndighederne fra EU-medlemsstaterne og Norge.

Netværket er opstået på frivillig basis og har til formål at styrke samarbejdet mellem landenes tilsynsmyndigheder med henblik på, at forbedre kendskabet til og overholdelsen af kemikaliereglerne – blandt andet ved iværksættelse af fælleseuropæiske kontrolprojekter. CLEEN arbejder desuden for, at fremtidige medlemsstater engageres i netværket.

EU-komissionen støtter initiativet ved at deltage i møderne og orientere sig om resultaterne.

I september 2001 deltog Kemikalieinspektionen i CLEENs årlige konference. Mødet fandt sted i Wien.

Under konferencen diskuterede deltagerne resultaterne af et fælles tilsynsprojekt om indholdet af cadmium i forbrugerprodukter af plast, kaldet EuroCad. Reglerne herom fremgår af Rådets direktiv 91/338/EØF og bekendtgørelse nr. 1199 af 23. december 1992 om forbud mod salg, import og fremstilling af cadmiumholdige produkter.

Landene har undersøgt indholdet af cadmium i mere end 500 plastprodukter, som primært bestod af PVC. Samlet set viste det sig, at ét ud af syv undersøgte produkter indeholdt mere cadmium end den fastsatte grænse i EU-direktivet. De ulovlige produkter var fortrinsvis importeret fra Sydøstasien.

CLEEN har udgivet en rapport om projektet, jf. listen over publikationer (2)

I Danmark undersøgte Kemikalieinspektionen 20 plasttasker for indholdet af cadmium. Resumé af de danske undersøgelsesresultater findes under pkt. 3.2.5.

CLEEN-konferencen omhandlede også et fælles tilsynsprojekt om ozonlagsnedbrydende stoffer - kaldet EurOzone.

EuroOzone-projektet består af to dele; ét om illegal handel med ozonlagsnedbrydende stoffer og ét om lækage fra eksisterende køleinstallationer og forsvarlig bortskaffelse af kølemidler.

Da Kemikalieinspektionen ikke har tilsynsforpligtelse i forhold til den sidstnævnte del af projektet, deltager Inspektionen kun i projektet om illegal handel med ozonlagsnedbrydende stoffer. Reglerne herom findes i Europa-parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2037/2000.

Projektet har bidraget til et øget samarbejde og netværksdannelse. Initiativet er fulgt op af de nordiske lande, der har afholdt et fælles seminar om ozonlagsnedbrydende stoffer under Nordisk Ministerråd for de forskellige myndigheder i de nordiske og baltiske lande.

Projektet fortsætter i 2002 og de samlede resultater afrapporteres i slutningen af 2002.

Resumé af de danske undersøgelsesresultater findes under pkt. 3.2.8.

Konferencens deltagere drøftede og besluttede, at der skal gennemføres et nyt fælles kontrolprojekt om klassificering og mærkning af farlige produkter.

Den næste CLEEN-konference finder sted i Danmark i september 2002.

2.3.3 Nordisk kemikalietilsynsmøde i Sverige

Kemikalietilsynsmyndighederne fra Norge, Sverige, Finland, Island og Danmark har etableret et netværk under Nordisk Ministerråds Kemikaliegruppe.

Gruppen skal forstærke tilsynet med kemiske stoffer og produkter i Norden ved at gennemføre fællesnordiske tilsynsaktiviteter og koordinere EU/EES og nationale tilsynsaktiviteter. Gruppen benyttes desuden til erfarings- og vidensudveksling.

Den nordiske tilsynsgruppe mødtes i september 2001 i Stockholm.

Under mødet blev landenes tilsynsaktiviteter præsenteret og drøftet.

Landene fremlagde de foreløbige resultater i et fælles kontrolprojekt om indholdet af kræftfremkaldende, mutagene og reproduktionsskadelige stoffer (CMR-stoffer) i forbrugerprodukter.

Norge har efterfølgende oplyst, at tilsynsmyndigheden hér har fundet 5 produkter hos 8 forhandlere, der indeholdt CMR-stoffer.

De samlede resultater udgives i en rapport i 2002, jf. listen over publikationer (3)

Resumé af de danske undersøgelsesresultater i CMR-projektet findes under pkt. 3.2.3.

Det blev besluttet, at et kommende fælles kontrolprojekt skal vedrøre klassificering og mærkning af tekstilvaskemidler.

Deltagerne drøftede herudover en række andre emner - blandt andet regelfortolkning samt erfaringer med udveksling af medarbejdere.

Næste møde finder sted i Finland i juni 2002.