| Forside | | Indhold | | Forrige |
Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer
Bilag
Faktorer der har indflydelse på
omkostninger for kommunale affaldsordninger |
Faktorens indflydelse på gebyrets
samlet størrelse |
Har kommunen indflydelse på faktoren |
|
|
|
Økonomiske forhold |
|
|
Driftsomkostninger |
|
|
Personale og administration |
Jo større administration, des højere
gebyrer. |
Stor, da kommunen, inden for rammerne af
lovgivningen, selv fastsætte størrelsen og organiseringen af administrationen, herunder
omfanget af de opgaver der skal løses og hvordan |
Varekøb |
Jo flere varekøb, des højere
gebyrpriser (alt andet lige) |
Gennem kommunernes indkøbspolitik har
kommunen indflydelse (kvalitetskrav, miljøkrav, muligheder for mængderabat m.v.) |
Vedligeholdelse |
Jo mere vedligeholdelse, des højere
gebyrer. Vedligeholdelsen vil i et vist omfang afhænge af den valgte teknologi/materiel.
God vedligeholdelse kan på lang sigt føre til færre investeringer |
Stor, da kommunerne har indflydelse på
valg af teknologi/materiel og heraf følgende vedligeholdelse |
Indsamling af affald |
Jo større udgifter til driften af
indsamlingen, des højere gebyrer (driften kan såvel være udliciteret som varetaget af
kommunen selv) |
Stor, da kommunen selv træffer
beslutning om, hvorledes indsamlingen skal foregå |
Omkostninger ifm. større
investeringer |
|
|
Henlæggelser |
I det omfang kommunen foretager
henlæggelser til senere investeringer, vil gebyret blive større. Tilsvarende vil ske,
hvis investeringer finansieres efter den er foretaget. |
Afhænger af om investeringen er
frivillig eller nødvendig samt forudsætningerne for den valgte investering (fx
teknologivalg, miljøkrav, m.v) |
Etablering af anlæg |
Mulighederne for at etablere anlæg, vil
påvirke gebyret. Påvirkningen vil afhænge af fx de geografiske og demografiske forhold
samt valget af teknologi. |
Begrænset, da der stilles omfangsrige
krav til fx etableringen af forbrændingsanlæg og deponeringsanlæg. |
Indkøb af materiel
(indsamlingsmateriale, køretøjer, containere o.lign) |
Kvaliteteten og mængde af materiel
påvirker gebyret i opadgående retning |
Stor, da kommunen selv træffer
beslutning om kvaliteten og mængden af materiel |
Afskrivningsperiode |
Afskrivningsperiodens længde har
betydning for størrelsen af det årlige bidrag fra gebyrerne |
Rimelig, da kommunen selv vælger sin
afskrivningsperiode |
Udgifter/indtægter |
|
|
Behandlingsgebyrer |
Jo højere behandlingstakster, des
højere gebyrer |
Begænset, afhænger af fx ejerforhold,
teknologi og effektivitet |
Afsætningspriser, herunder energi- og
varmepriser |
Jo højere afsætningspriser, des lavere
gebyrer og vice versa |
Afhænger af hvad affaldet skal afsættes
til. Hvis kommunen har ejerskab til behandlingsanlægget er der mulighed for indflydelse.
For en række affaldsfraktioner har markedspriserne stor betydning, da behandlingen
varetages af private behandlingsvirksomheder |
Afgifter (affaldsafgifter,
affaldsvarmeafgifter) |
Jo højere afgifter, des højere gebyrer
og vice versa |
Kommunerne har ingen direkte indflydelse
på fastsættelsen af afgifterne |
Renteindtægter/-udgifter |
Jo flere renteindtægter, des lavere
gebyrer og vice versa |
Begrænset, da renteindtægter må
formodes at være begrænset, qua det er et hvile-i-sig-selv-område |
Salg af ekstra sække, stativer,
kompostbeholdere, m.v. |
Jo flere vare du kan sælge til borgerne
uden for ordningen, des lavere gebyrer |
Stor, da kommunen bestemmer ordningens
omfang og indhold |
Salg af vare fra genbrugsbutik på
genbrugsstationen |
Jo mere salg, des lavere gebyrer (alt
andet lige) |
Stor, da kommunen selv beslutter om den
vil etablere en genbrugsbutik |
|
|
|
Organisatoriske forhold |
|
|
"In-house" produktion |
Kommunerne kan selv, eller i
fælleskommunale samarbejder vælge at løse en række af opgaverne. Dette kan påvirke
gebyret såvel positivt som negativt |
Stor, da kommunen selv beslutter dette,
under hensyntagen til de konkurrenceretlige regler |
Udlicitering |
Kommunerne kan selv, eller i
fælleskommunale samarbejder vælge, at udlicitere en række af opgaverne.Dette kan
påvirke gebyret såvel positivt som negativt. |
Stor, da kommunen selv beslutter om
opgaver skal udliciteres. |
Varetages opgaven af kommunen og/eller et
affaldsselskab |
Det kan ikke konkluderes entydigt, i
hvilken retning dette forhold påvirker gebyret. For mindre kommunerne vil etableringen af
et fælleskommunat selskab kunne føre til effektiviseringsgevinter, mens større kommuner
ikke nødvendigvis vil kunne opnå effektiviseringsgevinter |
Stor, da kommunen selv beslutter om den
vil indgå i et fælleskommunalt selskab. |
Ejerskab af behandlingsanlæg |
Det kan ikke afgøres om ejerskabet har
en positiv eller negativ indflydelse på gebyrets størrelse |
Stor, da kommunen selv træffe beslutning
om ejerskab, under hensyntagen til de konkurrenceretlige regler |
|
|
|
Demografiske forhold |
|
|
Boligtyper/boligsammen-
sætningen |
Fordelingen mellem etagebyggeri, række,
villaer og parcelhuse samt tætheden heraf påvirker gebyret i begge retninger |
Begrænset (og langsigtede), da det
kræver ændringer i kommunens boligstruktur |
Befolkningstætheden |
Des større befolkningstæthed, des
lavere gebyrer (alt andet lige) |
Begrænset (og langsigtede), da det
kræver tiltrækning af "nye" borgere til kommunen. |
Antal beboere pr. husstand |
Jo flere beboere pr. husstand, des
højere gebyrer (alt andet lige) |
Begrænset |
"Besværlige"
afhentningsadresser |
"Besværlige"
afhentningsadresser, vil det medføre øget gebyrer for den/de pågældende husstande, da
de kan pålægges et "særgebyr" |
Kommunen kan opfordre til at
adgandgsforholdene gøres bedre, men kan ikke tvinge borgeren. Pålægningen af et
"særgebyr" kan dog virke motiverende |
Erhvervstæthed |
Des større erhvervstæthed, des lavere
gebyrer (alt andet lige) |
Begrænset, da det kræver ændringer i
erhvervsstrukturen (udlægning af områder, erhvervspolitik m.v.) |
Erhvervssammensætning |
Jo flere forskellige affaldsfraktioner,
des dyrere vil det alt andet lige være at indsamle den enkelte affaldsfraktion |
Begrænset, kan blandt andet ske gennem
den førte erhvervspolitik |
Virksomhedernes størrelse |
Jo flere ansatte, des større mængder
affald pr. virksomhed (alt andet lige) |
Begrænset, kan blandt andet ske gennem
den førte erhvervspolitik |
|
|
|
Serviceforhold |
|
|
Antal affaldsordninger |
Jo flere affaldsordninger, des højere
gebyrer (alt andet lige). Dette kan dog afhænge af fx behandlingspriserne,
indsamlingspriser o.lign. Det er ikke utænkeligt, at øget udsortering kan føre til
lavere gebyrer set under et, blandt andet må man forvente at der kan opnås
rationaliseringsgevinster i administrationen. |
Stor, da kommunen selv vælger antallet
af ordninger, udover hvad der kræves i henhold til affaldsbekendtgørelsen |
Ordningstype (indsamlings- eller
anvisningsordning) |
Anvisningsordninger betyder lavere
gebyrer |
Rimelig, da kommunen i et vist omfang
selv bestemmer ordningens form (bekendtgørelsen stiller dog visse krav til ordningernes
type) |
Indsamlingsmateriel |
Jo dyrere indsamlingsmateriel, des
højere gebyrer. Kvaliteten/enkeltheden af den valgte teknologi/ordning vil desuden have
indfllydelse på gebyrets størrelse. |
Stor, da kommunerne i vidt omfang står
for valget af indsamlingsmateriel |
Antal afhentninger |
Jo flere afhentninger, des højere
gebyrer |
Stor, da kommunerne i vidt omfang selv
fastlægger antallet af afhentninger |
Affaldsordningernes dækningsgrad |
Jo større dækningsgrad, des højere
gebyrer (alt andet lige) |
Rimelig, da kommunen inden for rammerne
af affaldsbekendtgørelsen selv kan bestemme dækningsgraden af affaldsordningerne |
Antal genbrugsstationer |
Jo flere genbrugsstationer, des højere
samlet gebyrer |
Stor, da kommunerne bestemmer hvor mange
genbrugsstationer der skal etableres |
Antal fraktioner på genbrugsstationerne |
Øget udsortering kan fører til lavere
behandlingsomkostninger for den samlede affaldsmængde, da det betyder renere
affaldsfraktioner. Det omvendte kan dog også være tilfældet, såfremt
behandlingsomkostningerne for nogle af de udsorterede fraktioner er forholdsvis stor.
Øget udsortering stiller endvidere større krav til genbrugspladsen etablering og drift,
hvilket alt andet lige øger omkostninger og dermed gebyret. |
Stor, da kommunen har indflydelse på
antallet af fraktioner på genbrugspladsen samt driften heraf |
Genbrugsbutik på genbrugspladsen |
Etableringen af en genbrugsbutik fører
til lavere gebyrer, da mindre affald vil skulle videreføres til "normal"
behandling. Omvendt kræver genbrugsbutikken ressourcer, hvilket øger gebyret. |
Stor, da kommunen selv bestemmer om der
skal være en genbrugsbutik. |
Åbningstider på genbrugspladsen |
Jo længere åbningstider, des større
gebyrer (alt andet lige). Begrænset åbningstider, kan medfører at udsorteringen
begrænses, hvilket kan medfører højere gebyrer |
Stor, da kommunen selv fastsætter
genbrugsstationens åbningstider |
Borgerservice (mulighed for
borgerhenvendelse, dialog, informationsmateriale m.v.) |
Øger service vil alt andet lige øge
gebyrets størrelse. Omvendt kan servicen medvirke til en bedre udsortering m.v., der
samlet set vil begrænser udgifterne og dermed medføre lavere gebyrer |
Stor, da kommunen selv bestemmer sit
serviceniveau overfor borgerne |
Virksomhedsservice (erhvervsaffalds-
konsulenter, informationsmateriale, mulighed for virksomhedshenvendelser m.v.) |
Øget service vil alt andet lige øge
gebyrets størrelse. Omvendt kan servicen medvirke til bedre udsortering m.v., der samlet
set vil begrænse udgifterne og dermed medføre lavere gebyrer |
Stor da kommunen selv bestemmer sit
serviceniveau overfor virksomhederne |
|
|
|
Andre forhold |
|
|
Borgernes indstilling |
Jo bedre udsortering, des lavere gebyrer
(alt andet lige). |
Kommunerne har ikke direkte indflydelse
på borgernes indstilling, men kan påvirke motivationen gennem informationsmateriale,
dialog og delvist gennem gebyrets størrelse, fx vægtbaseret gebyrer (under hensyntagen
til principperne for gebyrfastsættelsen) |
Øvrige myndigheders
administrationspraksis (amter, skat og told, arbejdstilsynet m.v.) |
Der kan ikke siges noget entydigt om,
hvorledes dette påvirker gebyret |
Begrænset i det omfang de øvrige
myndigheders administration sker inden for rammer af lovgivningen på de respektive
områder |
Affaldsmængder |
Jo større affaldsmængder i kommune, des
højere gebyrer (alt andet lige) |
Begrænset, da kommunes vanskeligt kan
styre brugernes forbrug og dermed deres affaldsproduktion |
Arbejdsmiljø |
Jo bedre arbejdsmiljø, des højere
gebyrer. Bedre arbejdsmiljø kan dog motivere medarbejderne til en mere effektiv indsats,
hvilket kan resultatere i lavere gebyrer |
Stor, da kommunerne kan bestemmer
arbejdsmiljøforholdene udover det påkrævet |
Kvalitetskrav til behandlingen |
Jo højere kvalitetskrav, des højere
gebyrer (alt andet lige) |
Stor, da kommunerne selv fastsætte
kravene til behandlingen af affaldet ud over det påkrævet. Det kræver selvfølgelig at
der eksisterer behandlingsanlæg, som kan leve op til kommunens krav |
Som led i en analyse af gennemsigtighed i kommunale affaldsgebyrer skal det
undersøges, i hvilken udstrækning den generelle statistik, der indsamles inden for
rammerne af Indenrigsministeriets kommunale budget- og regnskabssystem (KBRS), kan
anvendes i analyser eller udvælgelse af de 15 pilotkommuner under Del A i
metodebeskrivelsen.
KBRS er netop blevet revideret, og med de nye ændringer er der skabt et bedre grundlag
for at anvende KBRS som udgangspunkt for en vurdering af det kommunale omkostningsniveau
på affaldsområdet (herunder en vejledende kontoplan). Det er dog ikke muligt at anvende
det revideret KBRS, idet denne undersøgelse bygger på 1999-tal.
Analysen af gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer
I det foreløbige metodeoplæg vedrørende Del A kommunale affaldsordninger
for affald fra private husstande og erhverv lægges der op til, at der skal foretages
analyser baseret på nøgletal for de 15 kommuner, som omfatter udgifter/omkostninger
vedrørende:
 | Administration |
 | Genbrugsordninger |
 | Haveaffald |
 | Storskrald/genbrugsstation |
 | Dagrenovationsindsamling |
 | Miljøfarligt affald. |
Analysemetoden forudsætter, at rimelig detaljerede udgiftsoplysninger vedrørende
ovenstående udgifter til administration og ordninger kan sammenholdes med mål for
serviceniveau, frekvenser, befolkningstæthed mv.
I oplægget fravælges et antal poster, herunder poster som:
 | Renteudgifter/indtægter |
 | Investeringer |
 | Henlæggelser. |
Det kommunale budget- og regnskabssystem
Inden for rammerne af Indenrigsministeriets kommunale budget og regnskabssystem
(KBRS) indsamles fra kommunale budgetter og regnskaber, drifts- og anlægsudgifter og
indtægter på hovedfunktionen 0.45 Renovation.
Hovedfunktionen renovation er underopdelt i funktionerne:
0.45.60 Fælles formål
0.45.61 Renovation
0.45.62 Konverteringsanlæg
0.45.63 Lossepladser
0.45.64 Olie- og kemikalieaffald mv.
0.45.65 Genanvendelsesanlæg og forsortering.
For samtlige funktioner er følgende grupperinger autoriserede for drift:
90 Administrationsudgifter
91 Renter af kommunens udlæg
92 Gebyr for genanvendelsesordninger
93 Salg af genanvendelige materialer
Endvidere er udgifts- og indtægtsarterne autoriseret tværgående i den kommunale
kontoplan og dermed også for renovation.
Yderligere indsamles kommunernes budgetterede personale (omregnet til
fuldtidsstillinger) på funktionsniveau som led i KBRS.
Endelig indsamles uden for de egentlige statistik hovedtal for fælleskommunale
virksomheder i henhold til styrelseslovens §60, herunder 53 fælleskommunale selskaber
(B2000) inden for området renovation og genbrug.
Regnskabsprincipper
Regnskabsprincipperne, som anvendes i KBRS, er det såkaldte modificerede
udgiftsbaserede regnskab. Det betyder, at de løbende udgifter og indtægter registreres
og periodiseres efter transaktionsprincippet pr. regnskabsår. Alle udgifter også større
investeringer med et flerårigt sigte udgiftsføres på transaktionstidspunktet, mens
beregnede omkostninger, som fx periodiserede afskrivninger, ikke anvendes.
Kommunerne skal imidlertid fastsætte deres takster efter hvile-i-sig-selv-princippet,
hvor taksterne skal dække alle omkostninger på lang sigt, herunder:
 | Forrentning af lån optaget til investeringer |
 | Forrentning af henlæggelser til investeringer |
 | Fordelte omkostninger, herunder udgifter afholdt af den almindelige kommunale
administration |
 | Afskrivning af større investeringer. |
Med henblik på at sikre gennemsigtighed i forholdet mellem kommunen og den
brugerfinansierede forsyningsvirksomhed gennemføres et antal eksterne og interne
regnskabsrutiner.
Kravet til de eksterne regnskabsrutiner understøttes blandt andet. gennem de
autoriserede grupperinger på funktionerne anført ovenfor. De interne regnskabsrutiner
skal herudover sikre målsætningen om brugerfinansiering på lang sigt og en sammenhæng
mellem omkostninger og takster.
De autoriserede eksterne regnskaber
Renter af udlæg
Når renovationsopgaven udføres af kommunen selv, optages eventuelle lån af
kommunen, og eventuelle henlæggelser indgår i kommunens samlede likviditet. Der opgøres
imidlertid et mellemregningsforhold mellem kommunen og forsyningsvirksomheden
(renovation). De interne beregnede renter af mellemværendet føres på gruppering 91, jf.
ovenfor, med modpost på konto 7.35 gruppering 01. Mellemregningen fremgår af kommunens
finansielle status på konto 9.35 gruppering 01.
Fordelte omkostninger
I den udstrækning kommunen, som led i arbejdet i den almindelige kommunale
administration, varetager opgaver for renovationsvirksomheden fx gebyropkrævning,
planlægning mv. fordeles disse omkostninger på renovationsvirksomheden ved kontering på
gruppering 90. Beløbene på gruppering 90 er ikke nødvendigvis den fulde
administrationsudgift, idet renovationsfunktion kan have egne administrationsudgifter, som
ikke føres på konto 6 og derfor ikke indgår i fordelingen med kommunen.
Gebyr for genanvendelsesordninger og salg af genanvendelige materialer
Indtægter fra genanvendelse er endvidere autoriserede på grupperingerne 92 og 93.
Indtægterne fra gebyr og salg skal i henhold til hvile-i-sig-selv-princippet indgå i den
samlede finansiering og således også i fastsættelsen af renovationsgebyrer.
Kommunens udgifter til renovation
Hvile-i-sig-selv-princippet og adskillelsen fra den skattefinansierede kommunale
aktivitet understøttes endvidere af en bestemmelse om, at kommunerne skal betale for og
udgiftsføre forsyningsydelser på linie med andre forbrugere af ydelserne.
Interne regnskaber(Renovationsregnskabet)
KBRSs principper om straksafskrivning (fuld udgiftsføring) af alle udgifter
betyder, at der ikke inden for rammerne skal føres en aktivkonto (anlægskartotek) over
fysiske aktiver (værdien af containerpladser, lastbiler og andet teknisk udstyr).
Endvidere er der ikke i dag fastsat retningslinier for værdiansættelse samt af- og
nedskrivning af drifts- og anlægsaktiver i KBRS.
Imidlertid skal kommunerne for at kunne leve op til hvile-i-sig-selv-målsætningen
føre et internt takstregnskab, der sikre, at der kan fastsættes takster, der på
længere sigt sikre fuld brugerfinansiering. I det interne regnskab skal kommunen føre
regnskab over afskrivning og restværdi for drifts- og anlægsaktiver, som ikke er
udgiftsført (straksafskrevet) i takstregnskabet. De fysiske aktiver skal værdisættes
til anskaffelsesprisen. Der er som sagt ikke faste regler for afskrivningen af fysiske
aktiver, men almindeligvis søger kommunerne at tage hensyn til:
 | Den faktiske levetid for aktivet |
 | Tilbagebetalingstiden for eventuelle lån optaget til finansiering af aktivet |
 | En nogenlunde jævn udvikling i gebyrerne |
Nye regler om omkostningsregnskaber forventes indført fra regnskab 2001 eller 2002,
jf. betænkning 1369, det fremtidige budget- og regnskabssystem. Ifølge betænkningen er
det hensigten, at alle beløb, som indgår i takstfastsættelsen, skal autoriseres for
hele hvile-i-sig-selv (forsynings) området. De nærmere regler herfor skal fastlægges af
Indenrigsministeriets Budget- og regnskabsråd.
Budgetteret personale
I statistikken over budgetteret personale anføres kommunernes forventede
personaleforbrug omregnet til fuldtidsansatte på funktionerne. Personalestatistikken
viser det antal personer, som er aflønnet direkte af kommunen og kan således anvendes
som indikator for, i hvilken udstrækning opgaven løses af kommunalt personale eller
løses i andet regi fx af private eller varetages i selskabsregi eller af en
fælleskommunal virksomhed.
§60 fællesskaber
Indenrigsministeriet har netop afsluttet indsamlingen af hovedtal for
fælleskommunale virksomheder under styrelseslovens §60 for budget 2000.
Hovedtal i budget 2000 for §60 fællesskaber: Renovation og genbrug
Antal selskaber 53
Driftsudgifter 2.274 mio. kr.
Driftsindtægter 2.682 mio. kr.
Anlægsudgifter 460 mio. kr.
Anlægsindtægter 4 mio. kr.
Personaleforbrug 1438 fuldtidsansatte
Oplysninger om kommunal deltagelse mv. kan rekvireres hos Indenrigsministeriet.
KBRSs anvendelighed i analysen af gennemsigtighed
Generelt er specifikationerne i KBRS ikke egnede til dyberegående analyser af
omkostninger i forbindelse med takstfastsættelsen. Udgifterne, som skal analyseres,
indgår i funktionerne fælles formål, renovation og olie- og kemikalie affald mv., men
specifikationerne må anses for at være utilstrækkelige til væsentligt at bidrage til
at forklare taksterne.
Sekretariatet har analyseret regnskabsstatistikken for Horsens Kommune, og har tillige
vurderet Horsens Kommunes egne interne regnskaber fra 1998. Horsens Kommune løser selv
store dele af renovationsopgaven og har 58,7 fuldtidsansatte på hovedfunktionen.
Sammenligning af statistik og eksternt regnskab
Det fremgår, at udgifts- og indtægtsbalancen stemmer for funktionerne, bortset
fra forskelle som følge af afrunding af alle statistikkens beløb til hele 1000 kr.
Endvidere kan beløbene på de autoriserede grupperinger genfindes i begge opstillinger.
I statistikken indgår på højeste detailjeringsniveau arter til brug for den
realøkonomiske (nationalregnskab) opdeling, mens regnskabet for Horsens Kommune viser et
antal ikke autoriserede grupperinger i to niveauer.
I henhold til reglerne for KBRS kan kommunerne frit gruppere udgifter og indtægter
inden for kontoområdet 20-89 på gruppering 1. niveau (intervallerne 01-19 og 90-98 er
forbeholdt autoriserede grupperinger), mens gruppering 2. niveau er helt frit. Når
Danmarks Statistik modtager de kommunale regnskaber, konverteres gruppering 20-89 til
gruppering 99, som er koden for ikke autoriserede grupperinger.
Statistikken kan således anvendes til at vurdere, i hvilken udstrækning kommunen selv
varetager opgaven med eget personale (art 1.0 løn samt personalestatistikken) eller har
udliciteret større eller mindre dele af driften (art 4.5 Entreprenør og
håndværkerydelser).
Renter og gæld
Endvidere redegør statistikken for mellemværendet med kommunen. Hvis
renovationsvirksomheden har lånt penge af kommunen, eller hvis kommunen gennem
henlæggelser har beholdninger opbygget til investeringsformål.
Samlet har kommunerne et nettotilgodehavende i renovationsvirksomheden på 306,2 mio.
kr. i status 1998. Nettobeløbet dækker over, at 71 kommuner har et tilgodehavende på
577,7 mio. kr., mens 95 kommuner skylder 271,5 mio. kr. til renovationsvirksomheden.
Nettorentebetalingen i 1998 udgjorde 33,2 mio. kr. Afdrag på gælden indgår ikke separat
i regnskabsstatistikken, men forskydningerne fra år til år kan opgøres ved at
sammenligne status for flere regnskabsår.
Størrelsen af gæld og renter afviger betydeligt fra kommune til kommune:
Renter og gæld pr. husstand 1998
|
Rente pr. husstand (kr.) |
Gæld pr. husstand (kr.) |
Største |
180,15 |
2.469,98 |
Gennemsnit |
22,57 |
211,89 |
Mindste |
-65,65 |
-1.669,54 |
Konklusioner
Det kan anbefales, at statistikken fra KBRS anvendes i forbindelse med ud-
vælgelsen af kommuner til brug for analysen. Fx således, at der tages hensyn til de
oplysninger, der foreligger i KBRS statistikkerne og herved sikres en spredning inden for:
 | Udliciteringsgrad/Egen kommunal løsning |
 | Gæld og renter pr. husstand |
 | Engagement i fælleskommunal virksomhed (§60). |
Endvidere må det anbefales, at afskrivninger, henlæggelser, gæld og renter inddrages
i den finansielle del af analysen.
Formål
Formålet med vedlagte spørgeskema er at finde frem til, om det er muligt at
udvikle en metode til udarbejdelse af nøgletal, der kombinerer oplysninger om de enkelte
kommuners ordninger og serviceniveau med omkostningerne til de enkelte ordninger fordelt
på private og erhverv.
Omkostninger til de enkelte affaldsordninger
Omkostningerne til de udvalgte affaldsordninger skal fordeles på husholdninger og
erhverv. Det er vigtigt, at omkostningerne fordeles, eventuelt efter et kvalificeret
skøn. I tilfælde af at en kommune undlader at foretage fordelingen på erhverv og
private kan resultatet af spørgeskemaet fx blive, at det kun er private, der betaler
omkostningerne til en ordning. Derfor er det ligeledes vigtigt, at kommuner, hvor erhverv
fx kan aflevere haveaffald uden beregning skønsmæssigt reducerer
omkostninger, mængder m.v.
I forbindelse med besvarelsen af skemaet modtager vi gerne forklaringer til eventuelle
skøn over såvel mængder som omkostninger. Dette skal bruges til, at vi i
det endelige spørgeskema kan opstille mere håndfaste kriterier for, hvordan kommunerne
skønner.
Vejledning til spørgeskema for fordeling af omkostningerne til den enkelte
affaldsordning i kr.
Omkostningerne opgøres fordelt på erhverv og private eksklusive statsafgifter.
I det tilfælde at omkostningerne ikke kan opgøres særskilt på
affaldsordninger, skal der foretages en fordeling efter kvalificeret skøn.
 | Administration, incl. udgifter til administration hos affaldsselskab og/eller private
entreprenører, der er pålignet den pågældende ordning. I tusind kr. for 1999 |
 | Driftsposter, til daglig drift, herunder løbende udgifter til materiel som poser,
beholdere m.v. og eksklusiv administrationsudgifter, der er pålignet den pågældende
ordning. Indtægter/udgifter i forbindelse med affaldsbehandling henhøre under punkt 3. I
tusind kr. for 1999 |
 | Indtægter/udgifter i forbindelse med affaldsbehandling og salg af genanvendelige
materialer, der omhandler den pågældende ordning. I tusind kr. for 1999 |
 | Investeringer, lagerforskydning, henlæggelser, gæld. Renter og afskrivning til
materiel, der er pålignet den pågældende ordning. I tusind kr. for 1999 |
 | De samlede omkostninger fordelt pr. ordning. I tusinde kr. for 1999 |
 | Indsamlet affaldsmængder i ton pr. år fordelt på de enkelte ordninger |
 | Det af kommunen skønnede samlede potentiale i ton pr. år |
 | Antal opsamlingssteder (fx antal husstande, affaldsøer, kuber, spande m.v.) fordelt på
de enkelte ordninger pr. uge |
 | Den i kommunen samlede tømte volumen i hektoliter, der er stillet til rådig- hed pr.
uge. Her ønskes fx volumen på glaskuber, containere der tømmes en gang månedligt
fordeles pr. uge. Ligeledes ønskes fx tømninger af dagrenovation fra etageboliger flere
gange om ugen omregnet |
 | Er de enkelte ordninger udliciteret sættes kryds og udgifterne hertil registreres under
punkter 1 til 4. |
Returner venligst skemaer inden den
Hvis der er behov for råd og vejledning ved kvalitetssikring/udfyldelse af
spørgeskemaet, er du velkommen til at kontakte mig.
Du bedes ligeledes gennemgå de vedlagte oplysninger om kommunernes ordninger og rette
eventuelle fejl og mangler. Det er vigtigt, fordi disse oplysninger er en beskrivelse af
kommunens service, og det er forholdet mellem omkostninger og service, som Miljøstyrelsen
blandt andet ønsker, vi skal belyse.
Med venlig hilsen
Anders Faber
43 48 67 99
Spørgeskema
Omkostningerne i 1999 fordelt efter affaldsordninger for X-kommune (1000 kr)
Mængder angives i ton/år og volumen i hektoliter
Se her!
Skema 7.1:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for København og
Frederiksberg Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i
hektoliter.
Se her!
Skema 7.2:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Ballerup Kommune
(1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.
Se her!
Skema 7.3:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Værløse Kommune (1.000
kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter
Se her!
Skema 7.4:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Helsingør Kommune
(1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.
Se her!
Skema 7.5:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Hillerød Kommune
(1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter
Se her!
Skema 7.6:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Holbæk Kommune (1.000
kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter
Se her!
Skema 7.7:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Hvidebæk Kommune
(1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter
Se her!
Skema 7.8:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Skælskør
Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.
Se her!
Skema 7.9:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Ravnsborg
Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.
Se her!
Skema 7.10:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for BOFA-Kommunerne
(1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.
Se her!
Skema 7.11:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Nørre Aaby
Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.
Se her!
Skema 7.12:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Ryslinge Kommune
(1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.
Se her!
Skema 7.13:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Svendborg
Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.
Se her!
Skema 7.14:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Skanderborg
Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.
Se her!
Skema 7.15:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Hirtshals Kommune (1.000
kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.
Se her!
Tabel 7.1.1.
Regulativfastsatte ordninger for affaldstyper i de 16 kommuner
Se her!
Tabel 7.1.2.
Regulativfastsatte ordninger for affaldskategorier i de 16 kommuner
Se her!
Tabel 7.1.3.
Storskraldsordninger for en-/tofamilieboliger i de 16 kommuner
Se her!
Tabel 7.1.4.
Storskraldsordninger for etageboliger i de 16 kommuner
Se her!
Tabel 7.1.5.
Regulativfastsat ordning for haveaffald for en-/tofamilieboliger i de 16
kommuner
Se her!
Tabel 7.1.6.
Regulativfastsat ordning for haveaffald for etageboliger i de 16 kommuner
Se her!
Tabel 7.1.7.
Regulativfastsat ordning for madaffald for erhverv i de 16 kommuner
Kommunenavn |
Affaldsfraktion |
Ordning |
Antal |
København |
Madaffald |
Henteordning |
27625 |
Frederiksberg |
Madaffald fra storkøkkener |
Henteordning |
4580 |
Ballerup |
Madaffald fra storkøkkener |
Henteordning |
1906 |
Værløse |
Madaffald fra storkøkkener |
Henteordning |
788 |
Helsingør |
Madaffald fra storkøkkener |
Anvisningsordning |
2989 |
Hillerød |
Madaffald fra storkøkkener |
Henteordning |
1929 |
Holbæk |
Madaffald fra storkøkkener |
Henteordning |
1738 |
Hvidebæk |
Madaffald |
Henteordning |
323 |
Skælskør |
Madaffald |
Henteordning |
764 |
Ravnsborg |
Madaffald fra storkøkkener |
Anvisningsordning |
415 |
Nørre Aaby |
Madaffald fra storkøkkener |
Henteordning |
371 |
Ryslinge |
Madaffald fra storkøkkener |
Anvisningsordning |
419 |
Ryslinge |
Madaffald fra storkøkkener |
Henteordning |
419 |
Svendborg |
Madaffald fra storkøkkener |
Henteordning |
2031 |
Skanderborg |
Madaffald |
Henteordning |
1149 |
Hirtshals |
Madaffald fra storkøkkener |
Henteordning |
1017 |
Tabel 7.1.8.
Regulativfastsat ordning for klinisk risiko affald for erhverv i de 16
kommuner
Kommunenavn |
Affaldsfraktion |
Ordning |
Antal |
København |
Specielt sygehusaffald |
Ringeordning |
27625 |
Frederiksberg |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
4580 |
Ballerup |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
1906 |
Værløse |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
788 |
Helsingør |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
2989 |
Helsingør |
Specielt sygehusaffald |
Bringeordning |
2989 |
Hillerød |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
1929 |
Holbæk |
Specielt sygehusaffald |
Bringeordning |
1738 |
Hvidebæk |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
323 |
Skælskør |
Specielt sygehusaffald |
Anvisningsordning |
764 |
Skælskør |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
764 |
Ravnsborg |
Klinisk risikoaffald |
Henteordning |
415 |
Rønne |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
728 |
Rønne |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
728 |
Nørre Aaby |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
371 |
Ryslinge |
Specielt sygehusaffald |
Anvisningsordning |
419 |
Ryslinge |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
419 |
Svendborg |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
2031 |
Skanderborg |
Klinisk risikoaffald |
Henteordning |
1149 |
Hirtshals |
Specielt sygehusaffald |
Henteordning |
1017 |
Samtlige kommuner har en ordning for klinisk risikoaffald. Ud over at have en henteordning
har flere kommuner givet erhvervene de yderligere mulighed, der ligger i en anvisnings-
eller en bringeordning, der, når det kommer til stykket, formodentligt er ens udformet.
Tabel 7.1.9.
Regulativfastsat ordning for transportemballage af plast for erhverv i de 16
kommuner
Kommunenavn |
Affaldsfraktion |
Ordning |
Antal erhverv |
København |
PE-plast |
Ringeordning |
27625 |
København |
PVC-plast til genanvendelse |
Ringeordning |
27625 |
København |
PVC-plast til specialdeponering |
Ringeordning |
27625 |
Frederiksberg |
PE |
Ringeordning |
4580 |
Frederiksberg |
PVC |
Ringeordning |
4580 |
Ballerup |
PE |
Anvisningsordning |
1906 |
Værløse |
Plast |
Anvisningsordning |
788 |
Helsingør |
Genanvendeligt plastfolie |
Anvisningsordning |
2989 |
Helsingør |
PVC |
Anvisningsordning |
2989 |
Holbæk |
EPS |
Anvisningsordning |
1738 |
Holbæk |
Plast |
Anvisningsordning |
1738 |
Holbæk |
PVC-plast |
Anvisningsordning |
1738 |
Hvidebæk |
Plast |
Anvisningsordning |
323 |
Skælskør |
Plast |
Anvisningsordning |
764 |
Ravnsborg |
Plast |
Anvisningsordning |
415 |
Rønne |
Transportemballage af plast |
Anvisningsordning |
728 |
Nørre Aaby |
Plast |
Anvisningsordning |
371 |
Ryslinge |
EPS |
Anvisningsordning |
419 |
Ryslinge |
Plast |
Anvisningsordning |
419 |
Ryslinge |
Plastfolie |
Anvisningsordning |
419 |
Ryslinge |
EPS |
Bringeordning |
419 |
Ryslinge |
Plast |
Anvisningsordning |
419 |
Ryslinge |
Kloakrør, PVC |
Anvisningsordning |
419 |
Ryslinge |
Plast |
Anvisningsordning |
419 |
Svendborg |
Transportaffald af plast |
Bringeordning |
2031 |
Svendborg |
Transportaffald af plast |
Anvisningsordning |
2031 |
Skanderborg |
PVC |
Anvisningsordning |
1149 |
Skanderborg |
Transportemballage af plast |
Anvisningsordning |
1149 |
Hirtshals |
EPS |
Anvisningsordning |
1017 |
Hirtshals |
PVC |
Anvisningsordning |
1017 |
Hirtshals |
Transportemballage af plast |
Anvisningsordning |
1017 |
Tabel 7.1.10.
Regulativfastsat ordning for forbrændingsegnet affald for erhverv i de 16
kommuner
Kommune |
Affaldsfraktion |
Ordning |
Antal erhverv |
Ballerup |
Forbrændingsegnet affald |
Anvisningsordning |
1906 |
Værløse |
Forbrændingsegnet affald |
Anvisningsordning |
788 |
Helsingør |
Forbrændingsegnet affald |
Anvisningsordning |
2989 |
Holbæk |
Brændbart affald |
Anvisningsordning |
1738 |
Holbæk |
Brændbart affald |
Anvisningsordning |
1738 |
Hvidebæk |
Forbrændingsegnet affald |
Anvisningsordning |
323 |
Skælskør |
Brændbart affald |
Anvisningsordning |
764 |
Skælskør |
Forbrændingsegnet affald |
Anvisningsordning |
764 |
Ravnsborg |
Brændbart affald |
Anvisningsordning |
415 |
Ravnsborg |
Brændbart, stort |
Anvisningsordning |
415 |
Nørre Aaby |
Forbrændingsegnet affald |
Anvisningsordning |
371 |
Skanderborg |
Forbrændingsegnet affald |
Anvisningsordning |
1149 |
Hirtshals |
Forbrændingsegnet affald |
Anvisningsordning |
1017 |
Tabel 7.1.11.
Regulativfastsat ordning for ståltromler/jern for erhverv i de 16 kommuner
Kommune |
Affaldsfraktion |
Ordning |
Antal erhverv |
København |
Jern og metal excl. kasserede
køretøjer, kølemøbler og elektronikaffald |
Anvisningsordning |
27625 |
Frederiksberg |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
4580 |
Ballerup |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
1906 |
Værløse |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
788 |
Helsingør |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
2989 |
Holbæk |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
1738 |
Holbæk |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
1738 |
Hvidebæk |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
323 |
Skælskør |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
764 |
Ravnsborg |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
415 |
Rønne |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
728 |
Nørre Aaby |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
371 |
Ryslinge |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
419 |
Ryslinge |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
419 |
Svendborg |
Jern og metal |
Henteordning |
2031 |
Skanderborg |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
1149 |
Hirtshals |
Jern og metal |
Anvisningsordning |
1017 |
Hirtshals |
Ståltromler |
Anvisningsordning |
1017 |
Tabel 7.1.12.
Regulativfastsat ordning for kølemøbler for en-/tofamilieboliger i de 16
kommuner
Se her!
Tabel 7.1.13.
Regulativfastsat ordning for kølemøbler for etageboliger i de 16 kommuner
Se her!
Tabel 7.1.14.
Regulativfastsat ordning for kølemøbler for erhverv i de 16 kommuner
Kommune |
Affaldsfraktion |
Ordning |
Antal erhverv |
København |
CFC-holdige kølemøbler |
Henteordning |
27625 |
København |
Kølemøbler |
Ringeordning |
27625 |
Frederiksberg |
CFC-holdige kølemøbler |
Ringeordning |
4580 |
Ballerup |
CFC-holdige produkter |
Bringeordning |
1906 |
Værløse |
Kølemøbler |
Anvisningsordning |
788 |
Helsingør |
CFC-holdige kølemøbler |
Anvisningsordning |
2989 |
Holbæk |
Kølemøbler |
Anvisningsordning |
1738 |
Hvidebæk |
CFC-holdige kølemøbler |
Anvisningsordning |
323 |
Skælskør |
CFC-holdige kølemøbler |
Anvisningsordning |
764 |
Ravnsborg |
Køle/fryseanlæg |
Anvisningsordning |
415 |
Rønne |
Køle- og frysemøbler |
Henteordning |
728 |
Nørre Aaby |
Kølemøbler |
Anvisningsordning |
371 |
Ryslinge |
Kølemøbler, CFC-holdige |
Bringeordning |
419 |
Svendborg |
Hårde hvidevarer |
Henteordning |
2031 |
Svendborg |
Kølemøbler, CFC-holdige |
Bringeordning |
2031 |
Skanderborg |
CFC-holdige kølemøbler |
Anvisningsordning |
1149 |
Hirtshals |
Kølemøbler |
Henteordning |
1017 |
Tabel 7.1.15.
Regulativfastsat ordning for elektronikskrot for en-/tofamilieboliger i de 16
kommuner
Se her!
Tabel 7.1.16.
Regulativfastsat ordning for elektronikskrot for etageboliger i de 16 kommuner
Se her!
Tabel 7.1.17.
Regulativfastsat ordning for elektronikskrot for erhverv i de 16 kommuner
Kommune |
Affaldsfraktion |
Ordning |
Antal erhverv |
København |
Elektronikaffald |
Ringeordning |
27625 |
Frederiksberg |
Elektronikaffald |
Ringeordning |
4580 |
Ballerup |
Elektronisk Skrot |
Bringeordning |
1906 |
Værløse |
Elektronikaffald |
Anvisningsordning |
788 |
Værløse |
Elektronikaffald |
Bringeordning |
788 |
Værløse |
Elektronikaffald |
Henteordning |
788 |
Helsingør |
Elektronikaffald |
Anvisningsordning |
2989 |
Holbæk |
Elektronikaffald |
Anvisningsordning |
1738 |
Hvidebæk |
Elektronikaffald |
Anvisningsordning |
323 |
Hvidebæk |
Elektronikaffald |
Bringeordning |
323 |
Skælskør |
Elektronikaffald |
Anvisningsordning |
764 |
Skælskør |
Elektronikaffald |
Bringeordning |
764 |
Ravnsborg |
Elektronikaffald |
Anvisningsordning |
415 |
Nørre Aaby |
Elektronikaffald |
Anvisningsordning |
371 |
Ryslinge |
Elektrisk og elektronisk affald |
Bringeordning |
419 |
Ryslinge |
Elektrisk og elektronisk affald |
Ringeordning |
419 |
Svendborg |
Elektrisk og elektronisk affald |
Bringeordning |
2031 |
Svendborg |
Elektrisk og elektronisk affald |
Ringeordning |
2031 |
Skanderborg |
Elektronikskrot |
Anvisningsordning |
1149 |
Skanderborg |
Elektronikskrot |
Henteordning |
1149 |
Hirtshals |
Elektronikaffald |
Anvisningsordning |
1017 |
Tabel 7.1.18.
Regulativfastsat ordning for øvrige affaldsfraktioner for
en-/tofamilieboliger i de 16 kommuner
Kommunenavn |
Affaldsfraktion |
Område |
Ordning |
Hillerød |
Specielt sygehusaffald |
En-/tofamilieboliger |
Bringeordning |
Ryslinge |
Specielt sygehusaffald |
En-/tofamilieboliger |
Anvisningsordning |
Svendborg |
Specielt sygehusaffald |
En-/tofamilieboliger |
Bringeordning |
Kommune |
Affaldsfraktion |
Område |
Ordning |
Helsingør |
Genanvendeligt plastfolie |
En-/tofamilieboliger |
Anvisningsordning |
Helsingør |
PVC |
En-/tofamilieboliger |
Anvisningsordning |
Ryslinge |
EPS |
En-/tofamilieboliger |
Bringeordning |
Ryslinge |
Plast |
En-/tofamilieboliger |
Anvisningsordning |
Ryslinge |
Kloakrør, PVC |
En-/tofamilieboliger |
Anvisningsordning |
Ryslinge |
Plast |
En-/tofamilieboliger |
Anvisningsordning |
Kommune |
Affaldsfraktion |
Område |
Ordning |
Holbæk |
Brændbart affald |
En-/tofamilieboliger |
Henteordning |
Rønne |
Forbrændingsegnet affald |
En-/tofamilieboliger |
Bringeordning |
Tabel 7.1.19.
Regulativfastsat ordning for øvrige affaldsfraktioner for etageboliger i de
16 kommuner
Kommunenavn |
Affaldsfraktion |
Område |
Ordning |
Hillerød |
Specielt sygehusaffald |
Etageejendomme |
Bringeordning |
Ryslinge |
Specielt sygehusaffald |
Etageejendomme |
Anvisningsordning |
Svendborg |
Specielt sygehusaffald |
Etageejendomme |
Bringeordning |
Kommunenavn |
Affaldsfraktion |
Område |
Ordning |
Helsingør |
Genanvendeligt plastfolie |
Etageejendomme |
Anvisningsordning |
Helsingør |
PVC |
Etageejendomme |
Anvisningsordning |
Ryslinge |
EPS |
Etageejendomme |
Bringeordning |
Ryslinge |
Plast |
Etageejendomme |
Anvisningsordning |
Ryslinge |
Kloakrør, PVC |
Etageejendomme |
Anvisningsordning |
Ryslinge |
Plast |
Etageejendomme |
Anvisningsordning |
Kommune |
Affaldsfraktion |
Område |
Ordning |
Holbæk |
Brændbart affald |
Etageejendomme |
Henteordning |
Rønne |
Forbrændingsegnet affald |
Etageejendomme |
Bringeordning |
Tabel 7.1.20.
Regulativfastsat ordning for øvrige affaldsfraktioner for erhverv i de 16
kommuner
Kommunenavn |
Affaldsfraktion |
Ordning |
Antal erhverv |
København |
Emballageglas |
Ringeordning |
27625 |
Frederiksberg |
Flasker og glas |
Ringeordning |
4580 |
Ballerup |
Flasker og glas |
Anvisningsordning |
1906 |
Værløse |
Flasker og glas |
Anvisningsordning |
788 |
Værløse |
Flasker og glas |
Bringeordning |
788 |
Hillerød |
Flasker og glas |
Bringeordning |
1929 |
Holbæk |
Flasker og glas |
Anvisningsordning |
1738 |
Hvidebæk |
Flasker og glas |
Bringeordning |
323 |
Hvidebæk |
Flasker og glas |
Anvisningsordning |
323 |
Skælskør |
Flasker og glas |
Bringeordning |
764 |
Skælskør |
Flasker og glas |
Anvisningsordning |
764 |
Skælskør |
Glas og flasker |
Henteordning |
764 |
Ravnsborg |
Flasker og glas |
Henteordning |
415 |
Ravnsborg |
Flasker og glas |
Anvisningsordning |
415 |
Rønne |
Flasker og glas |
Henteordning |
728 |
Nørre Aaby |
Flasker og glas |
Anvisningsordning |
371 |
Ryslinge |
Flasker og glas |
Anvisningsordning |
419 |
Ryslinge |
Flasker og glas |
Bringeordning |
419 |
Ryslinge |
Flasker og glas |
Anvisningsordning |
419 |
Ryslinge |
Glas |
Anvisningsordning |
419 |
Svendborg |
Flasker og glas |
Henteordning |
2031 |
Skanderborg |
Glas |
Anvisningsordning |
1149 |
Skælskør, Ravnsborg, Rønne og Svendborg kommuner oplyser alle, at de har en
henteordning for glas fra erhverv, uden at de dog har oplyst indsamling- sintervallerne.
Hirtshals Kommune er den eneste kommune, der ikke har en regulativfastsat ordning for glas
fra erhverv.
Tabel 7.1.21.
Regulativ fastsat ordning for storskrald for erhverv
Kommunenavn |
Affaldsfraktion |
Ordning |
Antal erhverv |
Værløse |
Storskrald |
Bringeordning |
788 |
Hillerød |
Storskrald |
Henteordning |
1929 |
Holbæk |
Storskrald |
Anvisningsordning |
1738 |
Hvidebæk |
Storskrald |
Bringeordning |
323 |
Skælskør |
Storskrald |
Henteordning |
764 |
Ryslinge |
Storskrald |
Bringeordning |
419 |
Ryslinge |
Storskrald |
Anvisningsordning |
419 |
Svendborg |
Storskrald |
Henteordning |
2031 |
I tabellen for storskraldsordninger for erhverv ses det, at ud af de syv kommuner, der har
en sådan ordning, er der i de to tilfælde tale om en henteordning, dog
uden at der fra kommunernes side er oplyst indsamlingsintervaller.
Tabel 7.1.22.
Regulativfastsat ordning for haveaffald for erhverv
Kommunenavn |
Affaldsfraktion |
Ordning |
Antal erhverv |
København |
Have- og parkaffald |
Ringeordning |
27625 |
Frederiksberg |
Have- og parkaffald |
Ringeordning |
4580 |
Ballerup |
Haveaffald |
Anvisningsordning |
1906 |
Værløse |
Have- og parkaffald |
Anvisningsordning |
788 |
Værløse |
Haveaffald |
Bringeordning |
788 |
Helsingør |
Have- og parkaffald |
Anvisningsordning |
2989 |
Helsingør |
Haveaffald |
Anvisningsordning |
2989 |
Hillerød |
Haveaffald |
Henteordning |
1929 |
Holbæk |
Haveaffald |
Anvisningsordning |
1738 |
Holbæk |
Haveaffald |
Anvisningsordning |
1738 |
Hvidebæk |
Haveaffald |
Afbrændingsordning |
323 |
Hvidebæk |
Haveaffald |
Henteordning |
323 |
Hvidebæk |
Haveaffald |
Anvisningsordning |
323 |
Skælskør |
Haveaffald |
Bringeordning |
764 |
Skælskør |
Haveaffald |
Anvisningsordning |
764 |
Ravnsborg |
Have- og parkaffald |
Anvisningsordning |
415 |
Rønne |
Have- og parkaffald |
Anvisningsordning |
728 |
Nørre Aaby |
Have- og parkaffald |
Anvisningsordning |
371 |
Ryslinge |
Haveaffald |
Bringeordning |
419 |
Ryslinge |
Haveaffald |
Anvisningsordning |
419 |
Svendborg |
Haveaffald |
Henteordning |
2031 |
Hirtshals |
Haveaffald |
Anvisningsordning |
1017 |
Af tabellen for regulativfastsatte ordninger for haveaffald fremgår det, at Skanderborg
Kommune ikke som de øvrige har en ordning. Hillerød Kommune angiver, at de har en
henteordning, men ikke hvor mange indsamlinger, der er tale om kvartalsvis eller årligt.
Projekt "Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer"
KL er projektleder for projekt "Gennemsigtighed i kommunale
renovationsgebyrer". For at kunne gennemføre projektet har KL brug for oplysninger
fra affaldsselskaber og kommunalt ejet forbrændingsanlæg. Det er i den anledning, at vi
henvender os til Dem.
Projektets formål
Projektets formål er at styrke informationen om kommunernes omkostninger og
serviceniveau for de enkelte affaldsordninger.
Miljøstyrelsens Udviklingsordning under program for renere produkter m.v. yder tilskud
til projektet.
Formålet skal blandt andet opfyldes ved at opstille nøgletal for kommunernes
omkostninger til håndtering af affald fra husstande og erhverv.
En væsentlig del af omkostningerne til kommunernes affaldsordninger omfatter
udgifterne til forbrænding og deponering af affaldet. Disse udgifter kan som bekendt
variere betydeligt fra anlæg til anlæg.
Projektet skal i den anledning indeholde en udredning af det regnskabstekniske grundlag
for selskabernes beregning af behandlingstaksterne/-gebyrerne til forbrænding og
deponering med henblik på at identificere eventuelle forskelle i regnskabsprincipperne.
Dette skal gerne medvirke til, at vi i projektet kan opstille mulige
årsagsforklaringer i relation til de varierende behandlingstakster/-gebyrer.
Projektets baggrund
Projektet skal bidrage til, at skabe større åbenhed og gennemsigtighed i de kommunale
renovationsgebyrer.
Projektets målgruppe er kommuner, fælleskommunale affaldsselskaber, borgere og
erhvervsvirksomheder.
Projektet 1. fase indeholder en pilotundersøgelser, hvor der skal udvælges 15
forsøgskommuner og 5 forsøgsaffaldsselskaber/forbrændingsanlæg, der skal være
genstand for en nærmere undersøgelse.
Opnås der i fase 1 de ønskede resultater, er det hensigten at gennemføre en
landsdækkende undersøgelse (projektets 2. fase).
Oplysninger som ønskes fra affaldsselskabet/forbrændingsanlægget
KL skal anmode om at følgende oplysninger fremsendes:
 | Årsregnskab 1999, gerne med supplerende bilag, specifikationer eller beretninger |
 | Oversigt over forbrændingstakster/-gebyrer, og/eller |
 | Oversigt over deponeringstakster/-gebyrer. |
For så vidt angår behandlingstakster/-gebyrer bedes det fremgå, om det er inklusive
den statslige affaldsafgift.
Endvidere bedes vedlagte lille spørgeskema returneret sammen med ovenstående
oplysninger i vedlagte svarkuvert.
Oplysningerne bedes venligst fremsendt senest torsdag den 18. maj 2000.
I forbindelse med indsamlingen af oplysningerne, vil vi eventuelt henvende os med
henblik på supplerende oplysninger.
Spørgsmål i forbindelse med undersøgelsen bedes rette til Henrik Holst
(PriceWaterhouseCoopers, 97 52 30 22) eller Niels Remtoft (KL, 33 70 33 76).
Med venlig hilsen
Niels Remtoft
Spørgeskema vedr. projekt "Gennemsigtighed i kommunale
renovationsgebyrer"
Selskabets/anlæggets navn: |
|
|
Ja |
Nej |
Er selskabet/anlægget (med)ejer af et
forbrændingsanlæg? |
|
|
Er selskabet/anlægget (med)ejer af et
deponeringsanlæg? |
|
|
Vil selskabet/anlægget være
interesseret i at være et af de 5 forsøgsselskaber/anlæg, der gøres til genstand for
en nærmere undersøgelse (projektets 1. fase)? |
|
|
Det besvarede spørgeskema vedlægges de øvrige oplysninger fra selskabet/anlægget.
Projekt "Gennemsigtighed i kommunale renovations- gebyrer"
KL er projektleder for projektet "Gennemsigtighed i kommunale
renovationsgebyrer".
I den anledning henvendte vi os til Dem i maj måned, hvor vi anmodede om, og
efterfølgende modtog, en række økonomiske oplysninger, der skal bruges i projektet
(kopi af henvendelsen er vedlagt).
I første omgang vil vi gerne takke for det fremsendte materiale.
Grunden, til at vi henvender os til Dem igen, er, at De i forbindelse med oven- nævnte
henvendelse var positive over for at være ét af de 5 affalds-
selskaber/forbrændingsanlæg, der skal indgå i projektets 1. fase.
Som det tidligere er meddelt, indgår der i projektet en undersøgelse af
regnskabsprincippernes m.v. indflydelse på størrelsen af de kommunale
renovationsgebyrer.
Vi har tidligere forespurgt om regnskabsmateriale og gebyrstørrelser, og fået dette
tilsendt. I den anden del af undersøgelsen vil vi nærmere undersøge de fem selskabers
regnskabspraksis og gebyrberegning.
Undersøgelsen vedrører forbrænding og deponi, hvorfor det er disse to
driftsområder, de konkrete spørgsmål og oplysninger vil dreje sig om.
Baggrunden for denne del af undersøgelsen er at undersøge og kortlægge eventuelle
forklaringer på forskelle i gebyrstørrelser hidhørende fra forskelle i
opgørelsesmetoder og regnskabsprincipper.
I vedlagte notat er redegjort for, hvilke materiale og oplysninger vi ønsker. Vi
håber, at De kan afsætte tid til at fremsende de ønskede materialer og oplys- ninger.
Materialet og oplysningerne bedes fremsendt senest fredag den 3. november til
følgende adresse:
KL
Kontoret for Teknik og Miljø
Gyldenløvesgade 11
1600 København K
Att.: Niels Remtoft
I forbindelse med indsamlingen af oplysninger, vil vi eventuelt henvende os med henblik
på supplerende oplysninger.
Spørgsmål i forbindelse med undersøgelsen bedes rettet til Henrik Holst
(PriceWaterhouseCoopers, 97 52 30 22) eller Niels Remtoft (KL, 33 70 33 76).
Med venlig hilsen
Niels Remtoft
Ønskede økonomiske oplysninger vedrørende forbrænding og deponering
Materiale
 | Budget for 1999 med eventuelle bemærkninger |
 | Specifikationer, der viser beregningerne af gebyrer for deponering og forbrænding |
 | Gebyrstørrelser/behandlingspriser/takster for deponering og forbrænding for årene
1996-2000 |
Oplysninger
En kort redegørelse for principperne i gebyrberegningen, herunder om der er sket
ændringer af principperne for gebyrberegningen inden for de seneste 5 år.
Oplysninger om, hvorvidt der sker indregning af tidligere års underskud eller overskud
i det/de efterfølgende års gebyrberegninger
Oplysninger om, hvorvidt der indgår henlæggelser i gebyrberegningen
Oplysninger om, hvorvidt der indgår "teoretiske afskrivninger" i
gebyrberegningen eller om der anvendes udgiftsførsel af anlægsan- skaffelser
Oplysninger om, hvorvidt der har været særlige forhold ved gebyr- beregningen eller
selskabets aktiviteter, der kan gøre årets gebyrer a- typiske
Oplysninger om, hvorvidt selskabet tilstræber at holde en "konstant/jævn"
udvikling i gebyrerne, når der ses bort fra udefrakommende faktorer som fx stigning i den
statslige affaldsafgift
Oplysninger om, hvorvidt der fordeles fællesomkostninger ved beregningen af
gebyrerne
Oplysninger om, hvorvidt der indgår beregnede renter eller lignende ved
gebyrberegningen
Ud over regnskabsprincipper og deres anvendelse har en lang række andre forhold
indflydelse på gebyrfastsættelsen. Det må endda forventes at disse andre forhold har en
væsentlig større betydning for gebyrfastsættelsen, end hvorvidt diverse
regnskabsprincipper anvendes eller ej i regnskabsaflæggelsen. Forholdene er opdelt efter,
hvorvidt de gør sig gældende generelt i form af forbrænding eller i form af deponi.
Kapitlet baserer sig væsentligst på oplysningerne i Arbejdsrapport nr. 4, 2001 fra
Miljøstyrelsen. Forundersøgelse af effektiviseringspotentialet på forbrændings- og
deponeringsområdet i Danmark. Det skal bemærkes, at de an- førte lister ikke
nødvendigvis er udtømmende.
Generelt
Behandlingsanlæggenes beliggenhed kan have betydning for omkostnings-
niveauet i form af varierende grundgebyrer, der ved nødvendig ekspansion kan betyde
varierende omkostninger til ekspropriering specielt, hvis behandlingsanlægget er placeret
i erhvervs- eller bymæssig bebyggelse. Omvendt kan placering af behandlingsanlæg fjernt
fra naboer og i tyndt befolkede områder resultere i en meromkostning til etablering af
veje og tilkørselsforhold. Det er dog muligt, at kommunale myndigheder vil overtage
sådanne økonomiske forpligtelser.
Generelt i forbindelse med drift og specielt i forbindelse med opførsel af
affaldsbehandlingsanlæg vil gældende lovgivning i form af miljøkrav i høj grad være
med til at fastsætte omkostningsniveauet, påvirke indtjeningsbehovet og dermed
gebyrfastsættelsen. Myndighedskrav kan omfatte filtrering, grundvandssikring,
luftrensning osv.
For både forbrændingsanlæg og deponier er den forventede levetid/driftstid af
betydning for, hvilke etableringsomkostninger der skal dækkes via indtjeningen og dermed
de opkrævede gebyrer. Afhængig af investeringernes omfang vil anlæg til
affaldsbehandling have begrænsninger. Deponier vil blive fyldt op og vil afhængig af
forseglingen nedadtil kunne håndtere visse typer affald, men ikke nødvendigvis alle på
grund af risiko for nedsivning af perkolat til undergrunden. Ligeså vil
forbrændingsanlæg kun kunne afbrænde relativt rene fraktioner af dagrenovation og
mindre brændbart affald. Jo færre og mere begrænsede investeringer der foretages i
affaldsbortskaffelse, jo hurtigere må man forvente, at anlæggene slides ned og bliver
utidssvarende ikke mindst som følge af skærpede lovkrav. Man vil også være nødt til
at gøre sig overvejelser omkring, hvor længe der skal vedligeholdes og moderniseres,
herunder bringe den tekniske standard up to date.
Endelig kan det enkelte affaldsmodtagningsselskab have en vis indtjening ved salg af
affald til genanvendelse såsom glasflasker og avispapir. Der kan derfor ligge
principielle valg om, hvorvidt disse indtægter gennem indgåelse i det samlede regnskab
kan/skal påvirke gebyrfastsættelsen i nedadgående retning.
Lokalpolitiske ønsker om miljø og genanvendelse og det generelle ambitionsniveau på
området kan give forskelle. Dette er i øvrigt i overensstemmelse med den lokalpolitiske
selvbestemmelsesret, men kan altså give anledning til reelle forskelle i
gebyrstørrelserne.
Specifikt vedrørende forbrændingsanlæg
Antallet af forbrændingslinier og dermed kapaciteten for det enkelte anlæg kan
variere. Afhængig af kapacitetsudnyttelsesgrade\n kan selskabets relative
driftsomkostninger således også variere.
Kapacitetsudnyttelsesgraden kan endvidere afhænge af, hvorvidt afbrændingen af affald
udnyttes til kraft/varmeproduktion, idet behovet for fjernvarme er forskelligt efter
årstiden. Afhængig af den geografiske placering kan der være forskelle i omgivelsernes
efterspørgsel efter fjernvarme. Som udgangspunkt er et salg af kraft/varme således et
aktiv for affaldsmodtagelsesselskabets økonomi, men med henvisning til ovennævnte grunde
kan den potentielle indtjening være svær at opnå, ligesom den kan være vanskelig at
styre efter. Evnen til og erfaringen med at koordinere tilrådighedværende kapacitet med
omgivelsernes behov for kraft/varme er derfor af stor betydning for muligheden for at lade
eventuelle indtægter komme "kunderne" til gode gennem lavere
affaldsbortskaffelsesgebyrer.
Konkrete valg af anvendt teknologi eksempelvis til røgrensning har også betydning for
indtjeningsgrundlaget. Forskellige metoder til røgrensning producerer forskellige
mængder røgrensestøv, der efterfølgende skal deponeres. Omkostningen til deponering af
støv reducerer således indtjeningen ved affaldsbaseret kraft/varme-produktion.
Lovgivningen på området skærper gradvist emissionskravene, hvilket også går i retning
af øgede mængder støv til deponering. Der findes i dag muligheder for genanvendelse og
indkapsling af røgrensestøv i cement, men det er ikke hele produktionen af støv, der
finder sådan genanvendelse. Visse teknologier til røgrensning er desuden mere
energitunge end andre og dermed mere omkostningskrævende.
Faktorerne kan opsummeres således (ikke udtømmende):
 | Lokalitet/beliggenhed |
 | Antal linjer og driftstid pr. linje |
 | Alder på ovnlinjer |
 | Kraftvarme- eller varmtvandsproducerende |
 | Grænseflade for afsætning af energi/leveringspunkt |
 | Type røgrensning |
 | Renseniveau røgrensning |
 | Etableringstidspunkt for røgrensning |
 | Bortskaffelse af røgrensningsprodukter |
 | Levetid/afskrivningsperiode |
 | Åbningstid |
 | Arbejdstilsynskrav |
 | Myndighedskrav til miljøkontrol/miljøanalyser |
 | Variation i afregningspris for varme. |
Deponering
Valg af teknologi har også betydning for omkostningsniveauet i forbindelse med
deponering af affald. Farligheden og toksiditeten af de deponerede affaldstyper er
bestemmende for, hvor effektivt et deponi skal forsegles såvel nedadtil som opadtil.
Derudover gives forskellige metoder til sikring mod nedsivning. Nogle løsninger kræver
mindre vedligeholdelse end andre. Når omkostningerne til deponering skal dækkes via
indkrævning af bortskaffelsesgebyrer, får det således betydning for gebyrernes
størrelse.
Faktorerne kan opsummeres således (ikke udtømmende):
 | Lokalitet/beliggenhed |
 | Membrankrav |
 | Levetid/volumen |
 | Åbningstid |
 | Specielle håndteringskrav |
 | Parallelaktiviteter, for eksempel kompostering, slaggehåndtering, mellemlagring mv. |
 | Perkolatmængde |
 | Forbehandlingskrav fra kommunalt renseanlæg |
 | Transport og gebyr for perkolatbortskaffelse |
 | Myndighedskrav til miljøkontrol/miljøanalyser |
 | Plejeniveau for udenomsarealer mv. |
 | Gasindvinding. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top | |