| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer
8. Indsamling og bearbejdning af data fra forbrændings- og deponeringsanlæg
Dette kapitel beskriver, hvorledes der er indsamlet oplysninger til brug for den
regnskabstekniske analyse af forbrændings- og deponeringsanlæg. De indsamlede
oplysninger bliver dernæst behandlet med henblik på at undersøge om regnskabstekniske
forhold kan forklare eventuelle forskelle i behandlingsgebyrerne.
I første omgang blev der udsendt spørgeskemaer til 48 kommunale modtageanlæg, der
modtager affald til forbrænding og/eller deponering. Indsamlingen og behandlingen af
disse data er beskrevet i afsnit 8.1.
Herefter blev der udvalgt fem affaldsselskaber, som indgår i projektet som cases. De
fem affaldsselskaber blev bedt om at indsende yderligere data. Indsamlingen og
behandlingen af disse data er beskrevet i afsnit 8.2.
Spørgeskemaet (bilag 8.1) blev udsendt til 48 kommunale anlæg, der modtager affald
til forbrænding og/eller deponering. Anlæggene blev anmodet om at fremsende følgende
oplysninger:
 | Årsregnskab for 1999, gerne med supplerende bilag, specifikationer eller beretninger |
 | Oversigt over forbrændingstakster/-gebyrer, og/eller |
 | Oversigt over deponeringstakster/-gebyrer. |
Anlæggene blev endvidere bedt om at angive, om de var (med)ejer af et forbrændings-
og/eller et deponeringsanlæg. Endelig blev anlæggene bedt om at angive, om de var
interesseret i at være genstand for en nærmere undersøgelse.
Udsendelsen af spørgeskemaerne blev fulgt op af telefoniske henvendelser for at opnå
så stor en svarprocent som muligt. Således er det lykkedes at indsamle brugbare
oplysninger fra 37 af de 48 adspurgte anlæg.
På basis af de indkomne oplysninger kan en væsentlig del af affaldet groft opdeles i
følgende fraktioner:
 | Blandet affald til forbrænding |
 | Dagrenovation (til forbrænding) |
 | Blandet affald til deponi. |
Den efterfølgende regnskabstekniske analyse tager udgangspunkt i disse fraktioner.
I alt 18 affaldsmodtagere angav et gebyr for modtagelse af blandet affald til
forbrænding. For adskillige af de 18 affaldsmodtageres vedkommende forlanger man et
mergebyr, såfremt den bortskaffede mængde ikke har den fornødne
"renhedsgrad", men kræver en eller anden form for specialbehandling,
eksempelvis manuel sortering. For en række af selskaberne kan mergebyret betegnes som
ganske væsentligt, hvilket kan skyldes, at det forhøjede gebyrniveau ikke alene skal
afspejle meromkostninger, men også skal opfattes som opdragende over for private og
virksomheder, der afleverer affald. Dette aspekt er dog ikke underkastet en nærmere
undersøgelse eller analyse.
De resterende 11 selskaber har ikke angivet andet end gebyr pr. ton bortskaffet affald.
De i statistikken anvendte gebyrer er alle ekskl. statsafgifter og omkostninger til
ekstrabehandling.
Gebyrerne fra de 18 selskaber fordeler sig som angivet i tabellen nedenfor.
Tabel 3.1.
Sammenhæng mellem anvendelse af regnskabsprincipper og gebyr for fraktionen
"Blandet affald til forbrænding"
Regnskabsprincip |
+100 kr./ton |
+200 kr./ton |
+300 kr./ton |
+400 kr./ton |
+500 kr./ton |
7 |
6 |
3 |
1 |
1 |
Aktiveres og afskrives anlæg |
Ja
Nej |
3
4 |
4
2 |
1
2 |
1
- |
1
- |
Udgiftsførsel af anlægsaktiver |
Ja
Nej |
4
3 |
4
- |
2
- |
1
- |
1
- |
Henlæggelser/hensættelser |
Ja
Nej |
4
- |
4
1 |
2
- |
1
- |
-
1 |
Fordeling af fælles omkostninger |
Ja
Nej |
6
- |
3
1 |
1
1 |
-
- |
1
- |
Opdeling i driftsområder |
Ja
Nej |
7
- |
4
- |
3
- |
-
- |
1
- |
Bemærk, at ikke alle selskaber, der har angivet et gebyr for den pågældende fraktion,
nødvendigvis har angivet, hvilke regnskabsprincipper man anvender.
Det kan oplyses, at det selskab, der har et gebyr på over kr. 500 pr. ton, er belastet
af geografiske forhold, der kan gøre sammenligningen med andre selskaber vanskelig.
I alt 18 affaldsmodtagere angav et gebyr for modtagelse af dagrenovation til
forbrænding.
Gebyrerne fra de 18 selskaber fordeler sig som angivet i tabellen nedenfor.
Tabel 8.1.2.1.
Sammenhæng mellem anvendelse af regnskabsprincipper og gebyr for fraktionen
"Dagrenovation"
Regnskabsprincip |
+100 kr./ton |
+200 kr./ton |
+300 kr./ton |
+400 kr./ton |
+500 kr./ton |
5 |
6 |
5 |
1 |
1 |
Aktiveres og afskrives anlæg |
Ja
Nej |
2
3 |
4
2 |
2
3 |
1
- |
1
- |
Udgiftsførsel af anlægsaktiver |
Ja
Nej |
4
1 |
4
- |
2
2 |
1
- |
1
- |
Henlæggelser/hensættelser |
Ja
Nej |
2
- |
4
1 |
4
- |
1
- |
-
1 |
Fordeling af fælles omkostninger |
Ja
Nej |
4
- |
3
1 |
3
1 |
-
- |
1
- |
Opdeling i driftsområder |
Ja
Nej |
5
- |
4
- |
5
- |
-
- |
1
- |
Bemærk, at ikke alle selskaber, der har angivet et gebyr for den pågældende fraktion,
nødvendigvis har angivet, hvilke regnskabsprincipper man anvender.
I alt 28 affaldsmodtagere angav et gebyr for modtagelse af blandet affald til
deponi. For en del af de 28 affaldsmodtageres vedkommende forlanger man et mergebyr,
såfremt den bortskaffede mængde ikke er sorteret på behørig vis, men kræver en eller
anden form for specialbehandling, eksempelvis manuel sortering. For flere af de 28
selskaber kan mergebyret betegnes som ganske væsentligt, hvilket kan skyldes, at det
forhøjede gebyrniveau ikke alene skal afspejle meromkostninger, men også skal opfattes
som opdragende over for private og virksomheder, der afleverer affald, jf. omtalen under
blandet affald til forbrænding. Dette aspekt er dog ikke underkastet en nærmere
undersøgelse eller analyse.
Gebyrerne fra de 28 selskaber fordeler sig som angivet i tabellen nedenfor.
Tabel 8.1.3.1.
Sammenhæng mellem anvendelse af regnskabsprincipper og gebyr for fraktionen
"Blandet affald til deponi".
Regnskabsprincip |
+100 kr./ton |
+200 kr./ton |
+300 kr./ton |
+400 kr./ton |
+500 kr./ton |
9 |
9 |
6 |
2 |
2 |
Aktiveres og afskrives anlæg |
Ja
Nej |
7
2 |
7
2 |
2
4 |
2
- |
2
- |
Udgiftsførsel af anlægsaktiver |
Ja
Nej |
7
2 |
5
3 |
6
- |
1
- |
2
- |
Henlæggelser/hensættelser |
Ja
Nej |
8
1 |
8
1 |
1
3 |
2
- |
-
2 |
Fordeling af fælles omkostninger |
Ja
Nej |
6
1 |
7
1 |
2
2 |
2
- |
2
- |
Opdeling i driftsområder |
Ja
Nej |
8
- |
8
- |
5
- |
2
- |
2
- |
Bemærk, at ikke alle selskaber, der har angivet et gebyr for den pågældende fraktion,
nødvendigvis har angivet, hvilke regnskabsprincipper man anvender.
Som supplement til ovenstående fremstilling af de indkomne svar fra
renovationsselskaberne er i nedenstående tabel 8.1.3.2 vist gennemsnitsgebyrer for hver
af de enkelte fraktioner sammenholdt med de respektive regnskabsprincipper.
Det skal bemærkes, at der ved beregningen af gennemsnitstal er set bort fra det ene
selskab, der havde signifikant større gebyrer end de øvrige. Dette skyldes dette
selskabs særlige driftsforhold set i relation til geografien.
Tabel 8.1.3.1.
Gennemsnitsgebyrer sammenholdt med regnskabsprincipper
Regnskabsprincip |
Gennemsnitsgebyrer |
Blandet affald (forbrænding) |
Dagrenovation (forbrænding) |
Affald til deponering |
Aktiveres og afskrives anlæg |
Ja
Nej |
250 (9)
227 (8) |
268 (9)
245 (8) |
234 (19)
279 (8) |
Udgiftsførsel af anlægsaktiver |
Ja
Nej |
244 (11)
148 (3) |
240 (11)
262 (3) |
254 (20)
187 (5) |
Henlæggelser/hensættelser |
Ja
Nej |
246 (11)
299 (1) |
275 (11)
271 (1) |
216 (19)
321 (6) |
Fordeling af fællesomkostninger |
Ja
Nej |
202 (10)
282 (2) |
234 (10)
282 (2) |
244 (18)
255 (4) |
Opdeling i driftsområder |
Ja
Nej |
224 (14)
- |
245 (14)
- |
245 (24)
- |
Tallene i parentes angiver antallet af renovationsselskaber, der qua deres besvarelser
indgår i beregningen af gennemsnittet.
Anvendelse af regnskabsprincipperne generelt
Hvis et affaldsselskab anvender et af de ovennævnte regnskabsprincipper, er der en
tendens til, at der anvendes flere. Der er således en klar overvægt af virksomheder, der
anvender fire eller flere af de fremhævede regnskabsprincipper. Det skal bemærkes, at
anvendelse af både afskrivninger og udgiftsførsel godt kan forekomme, selv om de
teoretisk set burde udelukke hinanden. Dels fordi der kan være tale om udgiftsførsel op
til en vis beløbsgrænse, dels fordi der kan være tale om afskrivning af meget store
investeringer som et forbrændingsanlæg, hvor selskabet normalt udgiftsfører også
store, men ikke så store investeringer.
Forbrænding - anvendelse af regnskabsprincipperne
Det er kun på området aktivering og afskrivning af anlæg, at der stort set er lige
mange, der anvender/ikke anvender princippet (8 og 9). På de andre områder er der
majoritet af de selskaber, der anvender de nævnte principper. Alt andet lige skulle der
på forbrændingsanlægget derfor ikke være så meget "støj" fra forskelle i
regnskabsprincipper. Dette skal suppleres med, at de selskaber, der ikke aktiverer og
afskriver, i mange tilfælde anvender afdrag som omkostning og dermed helt eller del- vist
eliminerer forskellen i regnskabsprincip.
Dette har dog ikke givet sig udslag i en harmonisering af gebyrerne, hvorfor der må
være andre årsager til forskelle i gebyrer end de regnskabsmæssige forhold.
Deponi - anvendelse af regnskabsprincipperne
På deponiområdet er der generelt større forskel i anvendelsen af
regnskabsprincipper, når der ses bort fra opdeling i driftsområder. Derfor vil der ved
analyse af deponigebyrer skulle tages et større hensyn til forskelle i
regnskabsprincipper end for forbrændings vedkommende.
Aktivering og afskrivning
På forbrændingsområdet er der generelt højere gebyrer for de selskaber, der
aktiverer og afskriver. Derimod er der generelt lavere gebyrer for de selskaber, der ikke
udgiftsfører anlægsaktiver. Dette harmonerer dog ikke med den tidligere anførte
konklusion vedrørende aktivering og afskrivning. Da der kun er tre respondenter under
udgiftsførsel af anlægsaktiver, kan det eventuelt tilskrives statistisk usikkerhed.
På deponiområdet er der modsætningsvis et generelt højere gebyr for de, der ikke
aktiverer og afskriver, hvilket er i overensstemmelse med teorien.
Henlæggelser
På grund af det beskedne antal respondenter, der ikke anvender henlæggelser, er det
vanskeligt at sige noget generelt om henlæggelser og gebyrstørrelser på
forbrændingsområdet.
På deponiområdet er der en tendens til, at de, der anvender henlæggelser, har et
lavere gebyr end de, der ikke anvender henlæggelser. Dette er i et vist omfang i
overensstemmelse med det tidligere anførte eksempel, hvor henlæggelser kan anvendes til
at udligne fremtidige investeringers indflydelse på gebyret. Omvendt kan påbegyndelse af
henlæggelser til et større fremtidigt anlæg også give anledning til et højere gebyr.
Fordeling af fællesomkostninger
Vedrørende fordeling af fællesomkostninger er der generelt lavere gebyrer for de, der
anvender fordeling. Dette er ikke i overensstemmelse med det eksempel, der tidligere er
anført. Dog skal der også her tages hensyn til det beskedne antal respondenter (2 ud af
12 fordeler ikke på forbrændingsområdet).
Opdeling i driftsområder
Respondenterne anvender alle dette princip, hvorfor det ikke skulle give anledning til
forskelle.
Det er ikke muligt med sikkerhed at påvise en systematisk sammenhæng mellem forskelle
i regnskabsprincipper og forskelle i gebyrer på den undersøgte population. Der er som
vist i kapitel 4.3 rent logisk en sammenhæng mellem forskelle i regnskabsprincipper og
forskelle i gebyrer, men denne forskel kommer ikke til udtryk i den valgte stikprøve,
hvorfor der må være andre forhold, der også betinger forskellene.
Der er i mange selskaber et ønske om, at der er en jævn udvikling i gebyrerne, og at
borgere og brugere dermed ikke oplever store udsving i gebyrerne. Denne praksis udjævner
forskelle i regnskabspraksis, men vil derfor også sløre forskelle heri.
Desuagtet at der ikke for stikprøvens vedkommende kan påvises en sammenhæng mellem
forskelle i regnskabspraksis og forskelle i gebyrer, kan det anbefales, at der af hensyn
til sammenligninger mellem selskabernes gebyrer anvendes ensartede regnskabsprincipper.
Dette af hensyn til at søge at eliminere så mange usikkerhedsfaktorer som muligt.
Inspiration til at opnå sammenligneligheden og dermed gennemsigtigheden kan søges i
"Råd og Vink".
De 37 affaldsselskaber i Danmark, der besvarede spørgeskemaet, repræsenterer en bred
indgangsvinkel til, hvordan gebyrer fastsættes. Det skyldes, at en lang række af forhold
spiller ind, når det enkelte selskab skal beregne sine gebyrer. De mange parametre
beskrives og sammenholdes andetsteds, men de medfører i praksis, at relativt få
selskaber er så ens, at en egentlig sammenholdelse af gebyrer efter regnskabsprincipper
giver mening. Ofte er det andre parametre, der er bestemmende for, hvor gebyrsatserne
størrelsesmæssigt befinder sig.
For at kunne foretage en vurdering af regnskabsprincippernes specifikke betydning, er
det altså nødvendigt at eliminere andre "støjkilder" såsom geografisk
placering, befolkningsgrundlag og valg af anvendt teknologi.
Med henblik på at kunne foretage en uddybende analyse af regnskabsprincippers mulige
betydning for gebyrfastsættelsen på 3 udvalgte, standardiserede fraktioner, er 5
selskaber blevet valgt ud og via spørgeskemaer blevet bedt om at uddybe deres procedurer
for gebyrfastsættelse og regnskabsaflæggelse. Fælles for de 5 selskaber er, at de alle
har faciliteter både til deponering og forbrænding, og endvidere har alle selskaber
udtrykt interesse for at deltage i den videre analyse af, hvad regnskabsprincipper kan
have af betydning for gebyrfastsættelsen og regnskabsaflæggelsen. Affaldsselskaberne
varierer i størrelse og er geografisk fordelt således, at 2 ligger øst for Storebælt
og 3 ligger i Jylland.
De 5 selskaber blev kontaktet med henblik på at fremsende yderligere oplysninger.
Henvendelsen er vedlagt som bilag 8.2. Selskaberne blev bedt om at svare uddybende på
forhold som:
 | Gebyrer for de sidste 10 år for fraktionerne dagrenovation, affald til forbrænding og
affald til deponi |
 | Kort redegørelse for principperne i gebyrberegningen |
 | Budget for 1999 |
 | Oplysninger om, hvorvidt der sker indregning af tidligere års underskud eller overskud
i de efterfølgende års gebyrfastsættelse |
 | Oplysninger om, hvorvidt der indgår henlæggelser i gebyrberegningen |
 | Oplysninger om, hvorvidt der indgår teoretiske afskrivninger, eller om der anvendes
udgiftsførsel af anlægsanskaffelser |
 | Oplysninger om, hvorvidt der tilstræbes en stabil udvikling i gebyrstørrelserne |
 | Oplysninger om, hvorvidt der fordeles fællesomkostninger på gebyrerne, |
 | Oplysninger om, hvorvidt der indgår beregnede renter i gebyrerne |
 | Oplysninger om øvrige forhold af betydning for gebyrfastsættelsen. |
8.2.1.1 Vedrørende selve gebyrberegningen
Af de 5 selskaber er det kun et, der ikke foretager decideret sammenholdelse af
forventede udgifter med ønskede indtægter ved fastlæggelsen af gebyrer. Generelt
sammensættes gebyrerne for at dække udgifter til drift, investeringer, afskrivninger og
henlæggelser. Ligeledes er der generel praksis omkring inkludering af
administrationsomkostninger i gebyrberegningen. Generelt indgår også eventuelle
indtægter i forbindelse med affaldshåndteringen eller kraft/varmeproduktion i det
samlede regnskab, således sådanne indtægter faktisk påvirker gebyrfastsættelsen i
nedadgående retning. Der er dog ikke i alle tilfælde foretaget en konkret beregning for
alle de undersøgte 10 år.
Neden for er de enkelte selskabers besvarelse vedrørende gebyrberegningen anført i
tilfældig orden.
"Det er budgetterede omkostninger og forventninger til kommende års aktiviteter,
der er grundlaget for taksterne. Kan dog køre en periode med en takst, som så
%-reguleres."
"Gebyret er de seneste 5 år beregnet, således at samtlige udgifter
(driftsomkostninger, administrationsomkostninger, renter og afdrag (afskrivning) og
henlæggelser) fratrukket alle øvrige indtægter bortset fra gebyrer resulterer i en
nettoomkostning, der skal dækkes af de samlede gebyrer. På affaldsvarmeværket er
beregninger herefter simple, idet nettoomkostningerne divideres med de budgetterede
tilførte affaldsmængder i ton, hvorefter forbrændingsgebyret kendes. På deponierne er
beregningerne mere komplicerede, idet forskellige affaldsfraktioner har forskellige
deponeringsomkostninger. Dette tages der hensyn til."
"Fastlæggelsen af taksterne for forbrænding tog sin start samtidig med
ibrugtagningen af forbrændingsanlægget. Taksterne blev fastsat efter, at der skulle
være dækning for driftsudgifter, anlægsudgifter og forrentning/afskrivning. De dengang
fastsatte takster er til og med 1999 primært reguleret med en prisfremskrivning. Undtaget
er dog statsafgifter, som er indregnet fuldt ud. Det skal bemærkes, at der fra og med
2000 er takstkalkuleret med omkostningsægte takster."
"På forbrændingsanlægget fastsættes gebyret efter forbrændingsomkostningerne
på eget anlæg samt omkostninger til forbrænding på eksterne anlæg. På deponi er
gebyret politisk fastsat, idet gebyret er besluttet fastsat højere end gebyret til
forbrænding."
"Gebyrerne fastlægges i relation til omkostningerne ved anlæggenes drift
set i relation til belastning af materiel, energiindhold, omkostningsdækning i relation
til afsætningsaftaler på varme (60% varmebelastning og 40% affaldsbelastning af
udgifter)."
8.2.1.2 Vedrørende stabilitet og opnåelse af politiske mål
Alle selskaber tilstræber en stabil udvikling i affaldsgebyrerne over for kunderne. Et
selskab er villig til at agere buffer over for stigende statsafgifter, så kunderne
oplever en tillempet, afdæmpet udvikling. Alle selskaber ser dog også
gebyrfastsættelsen som en indtægt, der fuldt ud skal dække diverse omkostninger.
En enkelt kommune har som opdragende foranstaltning besluttet, at gebyret for deponi
pr. definition skal være højere end for forbrænding. Dette lader ikke til at være
gældende for de øvrige fire selskaber i den udvidede analyse. Vi kan ikke udelukke, at
der for selskaberne i den store population kan ske sådanne miljøpolitiske afvejninger.
Der kan dog også være økonomiske motiver forbundet hermed, såfremt deponi på langt
sigt og med indregning af alle direkte og indirekte omkostninger er dyrere end
forbrænding.
Vedrørende ønsket om en stabil udvikling i gebyrerne har vi undersøgt
gebyrudviklingen for dagrenovation for de fem selskaber set over 10 år. Dette er vist i
tabel 8.2.1.2.1.
Tabel 8.2.1.2.1
Stigningstakst for gebyr for forbrænding af dagrenovation
|
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Selskab 1 |
-16% |
-11% |
126% |
3% |
3% |
-14% |
23% |
11% |
5% |
Selskab 2 |
|
|
0% |
0% |
23% |
20% |
7% |
0% |
-5% |
Selskab 3 |
0% |
0% |
0% |
0% |
U/B |
200% |
33% |
-25% |
17% |
Selskab 4 |
-4% |
0% |
5% |
3% |
3% |
0% |
5% |
30% |
3% |
Selskab 5 |
6% |
0% |
16% |
2% |
2% |
26% |
3% |
7% |
3% |
Tabellen kan ikke umiddelbart bekræfte et ønske om en stabil udvikling i gebyrerne.
8.2.1.3 Vedrørende regnskabsprincipper
Nedenfor er vist svarene på spørgsmålene vedrørende anvendte regnskabsprincipper
ved gebyrberegningen for de fem selskaber. Svarene er ikke anført i samme orden som
oplistningen af selskaberne ovenfor eller i tabellerne
I. Aktiveres og afskrives der på materielle anlægsaktiver (driftsmidler, anlæg,
deponi, etc.)?
 | Nej |
 | Ja, for et anlæg ud af to |
 | Nej, kun delvist, hvis en investering betales kontant, straksafskrives den. Der kan
optages lån, i hvilket omfang afdrag udgiftsføres |
 | Ja |
 | Både og, idet der sker en afskrivning af de materielle anlægsaktiver over
egenkapitalen, medens afdrag på optagne lån udgiftsføres i resultatopgørelsen. |
II. Sker der indregning af henlæggelser i gebyrberegningen?
 | Det gør der ikke |
 | Det gør der |
 | Det gør der ikke |
 | Sker kun, hvad angår regnskabsaflæggelsen, ikke hvad angår gebyrerne |
 | Det gør der. |
III. Fordeles fællesomkostninger til de enkelte aktiviteter?
 | Ja |
 | Ja, hvad angår administrationsomkostninger |
 | Ja |
 | Ja, fællesomkostninger til administration fordeles |
 | Ja og nej, fællesomkostninger indgår på mellemregningskontoen som en udgift. |
IV. Er budget/bogføring/regnskab opdelt i de enkelte aktiviteter/afdelinger?
 | Ja, hele regnskabet er opdelt på afdelinger |
 | Ja |
 | Ja |
 | Ja, de enkelte afdelinger budgetteres og bogføres særskilt |
 | Ja. |
Konkluderende er der forskel på de regnskabsprincipper, der afleder midlertidige
forskelle som for eksempel, om der afskrives eller ej. For de principper, der afleder
permanente forskelle, er der generelt ikke forskel, idet der fordeles fællesomkostninger
og opdeles i aktiviteter.
8.2.1.4. Vedrørende den størrelsesmæssige spredning af gebyrerne
I nedenstående tre tabeller har vi vist indeks for de tre fraktioners gebyrer for de
fem selskaber. Selskab 1 og 1991 er lig med 100.
Tabel 8.2.1.4.1.
Gebyr for forbrænding af dagrenovation - indeks (selskab 1 1991 = 100)
|
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Selskab 1 |
100 |
84 |
75 |
169 |
174 |
179 |
154 |
190 |
211 |
221 |
Selskab 2 |
- |
- |
142 |
142 |
142 |
175 |
210 |
225 |
225 |
213 |
Selskab 3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30 |
90 |
120 |
90 |
105 |
Selskab 4 |
96 |
92 |
92 |
96 |
99 |
102 |
102 |
107 |
140 |
144 |
Selskab 5 |
108 |
114 |
114 |
132 |
135 |
138 |
174 |
180 |
192 |
198 |
Selskab 3 har i en årrække ikke opkrævet gebyr til forbrænding. Angiveligt på grund
af en god varmepris. Herudover er der en faktor 2 i forskel på højeste og laveste indeks
for gebyrerne.
Ser man på de tre selskaber, der har de markant højeste gebyrer på forbrænding af
dagrenovation, er der ikke sammenfald mellem de anvendte regnskabsprincipper, idet der
både anvendes og ikke anvendes afskrivninger og henlæggelser.
Tabel 8.2.1.4.2.
Gebyr for blandet affald til forbrænding - indeks (selskab 1 1991 = 100)
|
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Selskab 1 |
100 |
95 |
88 |
139 |
143 |
147 |
126 |
156 |
173 |
181 |
Selskab 2 |
- |
- |
116 |
116 |
116 |
143 |
172 |
184 |
184 |
174 |
Selskab 3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
25 |
37 |
61 |
74 |
86 |
Selskab 4 |
78 |
75 |
75 |
78 |
81 |
83 |
83 |
88 |
114 |
118 |
Selskab 5 |
88 |
93 |
93 |
69 |
69 |
71 |
61 |
78 |
88 |
93 |
Her er samme konklusion som for dagrenovation, idet det bemærkes, at der for selskab
5s vedkommende er et lavere gebyr for blandet affald end for dagrenovation.
Tabel 8.2.1.4.3.
Gebyr for blandet affald til deponi - indeks (selskab 1 1991 = 100)
|
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Selskab 1 |
100 |
103 |
103 |
149 |
153 |
157 |
93 |
145 |
169 |
174 |
Selskab 2 |
- |
- |
196 |
196 |
196 |
173 |
172 |
172 |
221 |
221 |
Selskab 3 |
38 |
43 |
45 |
47 |
49 |
50 |
56 |
66 |
86 |
93 |
Selskab 4 |
78 |
75 |
75 |
78 |
81 |
83 |
83 |
88 |
105 |
108 |
Selskab 5 |
- |
75 |
78 |
78 |
78 |
78 |
86 |
96 |
100 |
110 |
Der er også her en faktor 2 i forskel mellem laveste og højeste indeks og manglende
sammenfald mellem de anvendte regnskabsprincipper.
8.2.1.5 Vedrørende størrelsen af de fremhævede selskaber
Alle fem selskaber er så store, at det generelt er relevant at anvende de
regnskabsprincipper, der er blevet spurgt om.
Selskaberne er så store, og de administrative fællesomkostninger så betydelige, at
de bevidst inddrages som en aktivitet, der skal dækkes via gebyrindkrævningen i
forbindelse med affaldshåndteringen.
Herudover opdeler alle selskaberne regnskabsføringen i aktiviteter.
Konklusionen på den supplerende undersøgelse af fem selskaber er, at det heller ikke
for disse selskaber set over en 10-års periode er muligt at påvise en sammenhæng mellem
forskelle i regnskabsprincipper og forskelle i gebyrer.
Et ønske om en jævn udvikling i gebyrerne kan ikke umiddelbart bekræftes af
gebyrerne for de fem.
Der er forskel de enkelte selskaber imellem, men årsagerne skal snarere findes i andre
forhold. som den politiske tradition, produktionsapparatets tilstand, myndighedskrav,
befolkningsgrundlag mv.
En række af de andre faktorer og forhold, der kan have indflydelse på
gebyrfastsættelsen, er angivet i bilag.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |