| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer
3. Sammenfatning og konklusion
Projektets overordnede formål var at styrke informationerne om kommunernes
omkostninger og serviceniveau for de enkelte affaldsordninger. For at opfylde formålet er
projektet opdelt i henholdsvis en del A og en del B.
I del A sættes fokus på de kommunale omkostninger til affaldsordningerne sammenholdt
med serviceniveau, indsamlingseffektivitet, demografi m.m.
I del B sættes fokus på de regnskabsprincipper, som ligger til grund for
forbrændings- og deponeringsanlæggenes fastlæggelse af behandlingsgebyrer.
De to undersøgelse holdes adskilt, idet der ikke er nogen sammenhæng mellem de
oplysninger, der skal indsamles og bearbejdes fra henholdsvis kommunerne og
affaldsselskaberne.
I første omgang skulle der udvikles en metode, som kunne give indsigt i de bagved
liggende årsager til fastsættelsen af de kommunale affaldsgebyrer. Metoden bygger på at
sammenstille de enkelte kommuners omkostninger til affaldsordningerne for husstande og
erhverv med kommunernes serviceniveau.
Som det er fremgået af afsnit 3.1, har det ikke været muligt at indsamle
oplysninger fra kommunerne med henblik på at sammenligne det kommunale omkostningsniveau
inden for de udvalgte affaldsordninger. Dette skyldes blandt andet vanskelighederne ved at
overføre data til spørgeskemaet og vanskelighederne ved at opgøre omkostningerne mellem
kommunen og affaldsselskabet samt internt i den kommunale forvaltning, jf. afsnit 3.1.5.
Der er dog ingen tvivl om, at ønsket om større gennemsigtighed og sammenlignelighed
i/mellem de kommunale omkostninger til affaldsordninger, kræver at man indsamler
oplysninger af en karakter, der svarer til den metode som er udviklet i dette projekt.
En anden væsentlig grund til at kommunernes oplysninger ikke er direkte
sammenlignelige, skyldes, at de fælles retningslinier, der findes for at føre regnskab
og budgetter på affaldsområdet, ikke er tilstrækkelige som udgangspunkt for en
sammenligning af omkostningsniveauet. I det omfang at kommunerne fx førte
ordningsbaserede regnskaber, ville forudsætningerne for at kunne sammenligne de kommunale
omkostninger være langt bedre.
Det må således konkluderes, at der på det foreliggende grundlag ikke er mulighed for
at opstille ensartede, og dermed sammenlignelige, nøgletal for hver enkelt affaldsordning
i de adspurgte kommuner. Det er heller ikke muligt at adskille omkostningerne til
erhvervsaffaldsordningerne fra husholdningsaffaldsordninger for samtlige affaldsordninger.
På den positive side kan det konstateres, at de fleste af de 16 kommuner reelt var
interesserede i projektet, og gjorde en stor indsats for at udfylde spørgeskemaet,
herunder afsatte de tid til at forberede og deltage i opfølgende møder. Endvidere kunne
de følge formålet med projektet, og mange af kommunerne kunne også se et formål i, at
kommunen selv kunne opgøre sine omkostninger på affaldsområdet i et mere detaljeret
omfang, end det er tilfældet i dag.
Nogle kommuner gav endelig udtryk for, at hvis de viste præcist, hvad det var for
oplysninger, der blev efterspurgt, ville de kunne registrere de ønskede oplysninger.
Dette ville fx kræve, at de inden starten af et regnskabsår havde kendskab til, hvilke
oplysninger der skulle registreres. På den baggrund ville de kunne registrere
ressourceforbruget på de ønskede poster, og ved årets udgang kunne der foreligge et
regnskab, som i vidt omfang kunne leve op til de forudsætninger, som er nødvendige for
at kunne foretage en sammenligning af det kommunale omkostningsniveau.
Selv om projektet således ikke har kunnet opfylde sine ambitioner, er der skabt et
godt grundlag for et eventuelt videre arbejde på dette område. Projektet har således
fået klarlagt og dokumenteret en række af de problemstillinger, som er forbundet med at
indsamle oplysninger om de kommunale omkostninger på affaldsområdet. Problemstillinger
som der nødvendigvis må findes svar på, hvis man ønsker en større sammenlignelighed
mellem de kommunale omkostninger på affaldsområdet.
De affaldsordninger, som det blev besluttet, at undersøgelsen skulle omfatte,
fremgår af tabel 3.1.2.1.
Tabel 3.1.2.1
Affaldsordninger der medtages i undersøgelsen
Ordninger |
Private husstande |
Erhverv |
|
|
|
Obligatoriske |
|
|
Dagrenovation |
X |
X |
Papir |
X |
X |
Glas |
X |
|
Farligt affald |
X |
X |
Klinisk risikoaffald 1 |
|
X |
Kølemøbler |
X |
X |
Elektrisk og elektronisk affald |
X |
X |
Transportemballage af plast |
|
X |
Forbrændingsegnet affald |
|
X |
Madaffald fra storkøkkener |
|
X |
Ståltromler |
|
X |
|
|
|
Andre ordninger |
|
|
Haveaffald |
X |
|
Storskrald |
X |
|
Genbrugsstationer |
X |
X |
1 Klinisk risikoaffald er i bekendtgørelsesmæssig forstand at betragte
som farligt affald. Men på grund af sin særlige karakter har de fleste kommuner
selvstændige ordninger for klinisk risikoaffald, hvorfor det er valgt at betragte det som
en selvstændig ordning i undersøgelsen.
Der arbejdes med en opdeling af affaldsordningerne mellem henholdsvis husholdninger og
erhverv, da dette er fundet mest hensigtsmæssigt. Hensigten er, at nedbryde kommunernes
samlede omkostninger på affaldsområdet med henblik på, at udskille de respektive andele
heraf på de 14 udvalgte affaldsordninger.
En nødvendig forudsætning for at gøre dette er at se på, hvilke faktorer der
kan have indflydelse på omkostningerne til de kommunale affaldsordninger. Faktorer der
antages at have en sådan indflydelse fremgår af tabel 3.1.3.1, opdelt efter økonomiske
forhold, organisatoriske forhold, demografiske forhold, serviceforhold og andre forhold.
Tabel 3.1.3.1.
Faktorer med indflydelse på omkostningerne til kommunale affaldsordninger
|
Faktorer der har
indflydelse på omkostningerne til de kommunale affaldsordninger |
Økonomiske forhold |
|
Driftsomkostninger |
Personale og administration, varekøb,
vedligeholdelse, indsamling af affald |
Omkostninger ifm. større investeringer |
Henlæggelser, etablering af anlæg,
indkøb af materiel, afskrivningsperiode |
Udgifter/indtægter |
Behandlingsgebyrer, afsætningspriser,
afgifter, renteindtægter/-udgifter, salg af ekstra sække, stativer, kompostbeholdere
m.v., salg af vare fra genbrugsbutik på genbrugsstationen |
Organisatoriske forhold |
"In-house" produktion,
udlicitering, varetages opgaven af kommunen og/eller et affaldsselskab, ejerskab af
behandlingsanlæg |
Demografiske forhold |
Boligtyper/boligsammensætningen,
befolkningstætheden, antal beboere pr. husstand, "besværlige"
afhentningsadresser, erhvervstæthed, erhvervsammensætning, virksomhedernes størrelse |
Serviceforhold |
Antal affaldsordninger, ordningstyper,
indsamlingsmateriel, antal afhentninger, affaldsordningernes dækningsgrad, antal
genbrugsstationer, antal fraktioner på genbrugsstationerne, genbrugsbutik på
genbrugsstationerne, borgerservice, virksomhedsservice, åbningstider på
genbrugsstationen |
Andre forhold |
Borgernes indstilling, øvrige
myndigheders administrationspraksis, affaldsmængder, arbejdsmiljø, krav til
affaldsbehandlingen |
For at reducere antallet faktorer blev der efterfølgende foretaget en prioritering af de
41 faktorer, som er nævnt i tabel 3.1.2. Prioriteringen er sket gennem drøftelser i
projektets følgegruppe og en efterfølgende vurdering af, hvilke faktorer følgegruppens
medlemmer vurderede have væsentlig indflydelse på omkostningsniveauet. Prioriteringen
fremgår af tabel 3.1.4.
Tabel 3.1.3.2.
Prioriterede faktorer blandt de 41
Prioritet |
Faktor |
1. |
Indsamling af affald,
afskrivningsperiode, antal affaldsordninger, ordningstype (indsamlings- eller
anvisningsordning), affaldsordningens dækningsgrad |
2. |
Personale og administration, antal
fraktioner på genbrugsstationen |
3. |
Vedligeholdelse, henlæggelser, indkøb
af materiel, afsætningspriser, udlicitering, varetages opgaven af kommunen og/eller et
affaldsselskab, boligtyper/boligsammensætningen, erhvervssammensætning, antal
afhentninger |
4. |
Etablering af anlæg,
"in-house" produktion, erhvervstæthed, antal genbrugsstationer, åbningstider
på genbrugspladsen, virksomhedsservice, affaldsmængder |
Det er således de i tabel 3.1.3 nævnte faktorer, der primært skal fokuseres på i
metodeudviklingen og den efterfølgende undersøgelse. Oplysningerne vil dels skulle
indhentes via direkte kontakt til kommunerne, dels via andre kilder.
Målet var at opstille en analysemetoder/-model, der kunne beskrive variationerne i
omkostningsniveauet set i lyset af de demografiske, organisatoriske og servicemæssige
faktorer, der antages at have indflydelse på det samlede omkostningsniveau.
Der blev valgt en metode, hvor kommunerne skal grupperes i ensartede
"klynger" for så vidt angår deres respektive demografiske, organisatoriske og
servicemæssige faktorer. Den bagved liggende tankegang er, at kommunerne inden for hver
"klynge" i udgangspunktet burde have det samme omkostningsniveau på
affaldsområdet set under ét. Metoden ville også kunne anvendes inden for de enkelte
affaldsordninger, i det omfang det ikke er muligt at gruppere kommunerne i
"klynger" på basis af alle deres affaldsordninger.
Mere avancerede (statistiske) analysemetoder blev også overvejet. Det blev dog
besluttet ikke at anvende sådanne metoder. Undersøgelsen ville ikke omfatte
tilstrækkelige datamængder. Der deltog for få kommuner, og det viste sig senere, at de
indsamlede data var for unøjagtige og opgjort på et for uensartede grundlag.
Det spørgeskema, som blev udsendt til kommunerne, blev inddelt i to dele
(spørgeskemaet er vedlagt som bilag 5.1):
Del I - oplysninger om omkostninger
Del II - oplysninger vedrørende serviceforhold m.m.
Kommunerne blev konkret anmodet om at afgive økonomiske oplysninger vedrørende
følgende forhold: Administration, driftsudgifter, indtægter/udgifter,
investeringer/henlæggelser samt de samlede omkostninger.
Omkostningerne skulle fordeles efter de affaldsordninger, som skal undersøges i
projektet, jf. tabel 3.1.1. Der skulle endvidere ske en opdeling af omkostninger på
henholdsvis private husstande og erhverv.
For at kunne vurdere effektiviteten i affaldsordningerne blev kommunerne også bedt om
at afgive følgende oplysninger for hver enkelt affaldsordning: Indsamlet mængder i ton
pr. år, kommunens samlede vurderede potentiale i tons pr. år, antal
opsamlinger/tømninger pr. uge samt den samlede volume til rådighed pr. uge.
Endvidere blev kommunerne bedt om at angive, om de enkelte ordninger var udliciteret.
Endelig blev der spurgt til affaldsmængderne og potentialet på de kommunale
genbrugsstationer.
For så vidt angår oplysningerne vedrørende serviceforhold mv. var udgangspunktet for
dette Kommunedatabasen. Kommunedatabasen indeholder en række oplysninger om
regulativfastsatte affaldsordninger og kommunale genbrugsstationer, herunder de
serviceforhold som ønskedes undersøgt.
Oplysningerne blev fremsendt på et i forvejen udfyldt spørgeskema. Kommunerne blev
bedt om at gennemgå skemaet med henblik på at kvalitetssikre det.
Spørgeskemaet blev udsendt til 16 kommuner, der havde indvilliget i at deltage i
undersøgelsen.
Resultatet af de indkomne og besvarede spørgeskemaer viste sig ikke at være
tilfredsstillende. Der blev derfor fulgt op på spørgeskemaet gennem en række personlige
og telefoniske interviews med alle kommunerne. Opfølgningen styrkede kommunernes
besvarelser af spørgeskemaet, men der var fortsat nogle huller i besvarelserne, og
oplysningerne var ikke alle direkte sammenlignelige.
Kommunerne gav udtryk for en række generelle problemer ved at udfylde spørgeskemaet.
Disse vedrørte blandt andet:
 | Vanskeligheder ved at overføre egne data til spørgeskemaets systematik |
 | Vanskeligheder ved at opgøre omkostningsfordelingen mellem kommunen og affaldsselskab |
 | Vanskeligheder ved at opgøre omkostningsfordelingen mellem kommunale
forvaltninger/afdelinger |
 | Omkostningerne registreres ikke på ordningsniveau, og må derfor skønnes. |
Det kunne således konkluderes, at kommunernes metodik for registrering af
omkostningerne på affaldsområdet er meget forskelligartet og dermed vanskelig at
sammenligne.
Det fremgår af de besvarede spørgeskemaer, jf. bilag 6.1, at ingen kommuner har kunne
foretage en fuldstændig udfyldelse af spørgeskemaet. En række kommuner kunne endvidere
ikke opgøre deres omkostninger på henholdsvis private husholdnings- og
erhvervsaffaldsordninger. Begrundelserne skal blandt andet findes i de generelle
problemer, som kommunerne havde ved udfyldelsen af spørgeskemaet.
Den manglende udfyldelse skal ikke ses som et udtryk for, at ordningerne ikke er
etableret. Den manglende udfyldelse er alene et udtryk for, at kommunerne ikke har fundet
det muligt at opgøre omkostningerne for affaldsordningerne på det detailjeringsniveau,
som spørgeskemaet lægger op til.
Det må således konkluderes, at det på det foreliggende grundlag ikke er muligt at
opstille ensartede, og dermed sammenlignelige, nøgletal for hver enkelt affaldsordning i
de adspurgte kommuner, og det er heller ikke muligt at adskille omkostningerne til
erhvervsaffaldsordningerne fra husholdningsaffaldsordningerne i de enkelte kommuner.
For at give en idé om, hvordan man kunne opstille og sammenligne nøgletal, er der i
tabel 3.1.6.1 opstillet nøgletal for kommunernes omkostninger til
dagrenovationsordningerne i 1999 (eksklusive moms).
Tabel 3.1.6.1.
Nøgletal for kommunernes omkostninger til dagrenovationsordningerne (1000
kr.)
Kommune |
Egent-
lige boliger |
Adm. |
Pr. egent-
lige bolig |
Drift |
Pr. egent-
lige bolig |
Saml.udg. |
Pr. egent-
lige bolig |
Kbh & Frb |
330978 |
54900 |
0,17 |
139000 |
0,42 |
304360 |
0,92 |
Ballerup |
20808 |
701 |
0,03 |
4629 |
0,22 |
7333 |
0,35 |
Værløse |
7466 |
|
|
3243 |
0,43 |
5702 |
0,76 |
Helsingør |
26989 |
1.163 |
0,04 |
|
|
19.485 |
0,72 |
Hillerød |
15345 |
1237 |
0,08 |
6288 |
0,41 |
23163 |
1,51 |
Holbæk |
15500 |
1029 |
0,07 |
6.757 |
0,44 |
12530 |
0,81 |
Hvidebæk |
2332 |
145 |
0,06 |
887 |
0,38 |
1780 |
0,76 |
Skælskør |
5381 |
190 |
0,04 |
3004 |
0,56 |
4610 |
0,86 |
Ravnsborg |
3077 |
430 |
0,14 |
1479 |
0,48 |
2054 |
0,67 |
BOFA(Rønne) |
21277 |
538 |
0,03 |
11108 |
0,52 |
17929 |
0,84 |
Nr. Aaby |
2319 |
109 |
0,05 |
1080 |
0,47 |
1615 |
0,70 |
Ryslinge |
3045 |
24 |
0,01 |
1200 |
0,39 |
1828 |
0,60 |
Svendborg |
20668 |
3.335 |
0,16 |
4.597 |
0,22 |
9.432 |
0,46 |
Skanderborg |
8645 |
441 |
0,05 |
3358 |
0,39 |
5.319 |
0,62 |
Hirtshals |
6431 |
570 |
0,09 |
3347 |
0,52 |
5.122 |
0,80 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gnm |
|
4629,45 |
0,07 |
13569,77 |
0,42 |
28150,83 |
0,76 |
Min |
|
24,00 |
0,01 |
887,00 |
0,22 |
1615,00 |
0,35 |
Maks |
|
54900,00 |
0,17 |
139000,00 |
0,56 |
304360,00 |
1,51 |
Tilsvarende nøgletal er i afsnit 6.1.3.1 opstillet for papirordninger, glasordninger,
genbrugsstationer, farligt affaldsordninger, øvrige ordninger og alle ordninger.
Det skal understreges, at nøgletallene ikke er sammenlignelige, hvorfor der ikke kan
drages nogle konklusioner vedrørende forskellene i kommunernes omkostningsniveauer.
Dernæst er der ikke taget hensyn til effektiviteten i ordningerne, servicefaktorer,
organisatoriske faktorer og demografiske faktorer.
Undersøgelsen viser, at der stort set ikke er nogle kommuner, der har opgivet det
vurderede indsamlingspotentiale for de enkelte affaldsordninger, mens kommunerne for en
række affaldsordninger har opgivet de indsamlede mængder.
Dette betyder, at det ikke er muligt at opgøre indsamlingseffektiviteten, og det er
dermed heller ikke muligt at drage nogle konklusioner mellem indsamlingseffektivitet og
omkostninger.
Undersøgelsen viser, at mange kommuner udliciterer dele af affaldshåndteringen.
Udliciteringen omfatter i langt de fleste tilfælde alene transporten af affaldet. Idet
affaldsproducenterne selv vælger transportører ved anvisningsordninger, omfatter
udliciteringen alene kommunale indsamlingsordninger.
Oplysninger om de 16 kommunernes demografiske forhold er indsamlet via Danmarks
Statistik og fremgår af tabel 3.1.8.1.
Tabel 3.1.8.1.
Udvalgte demografisk forhold i de 16 kommuner
Se her!
Det beregnede antal en-/tofamilieboliger er udregnet på baggrund af DS oplysninger om
antal parcelhuse, rækkehuse og stuehuse.
Ud fra tabellen er det ikke muligt at gruppere kommunerne i ensartede
"klynger" baseret på de demografiske forhold. Hertil varierer faktorerne for
meget kommunerne i mellem.
Konklusionen er ikke overraskende, idet der er tale om en generel problemstilling, der
i særlig grad gør sig gældende, når man skal udvælge et relativt lille antal
kommuner, som samtidigt ikke kan vælges frit.
I hvilket omfang man på landsplan vil kunne opdele kommunerne i en række
"klynger", kan hverken af- eller bekræftes, men må basere sig på en konkret
vurdering, som ikke ligger inden for dette projekt at foretage.
Et tilsvarende billede gør sig gældende, når man ser på servicefaktorerne for
affaldsordningerne, om end der inden for enkelte affaldsordninger tegner sig nogle reelle
sammenligningsmuligheder.
Sammenligningen af serviceforhold har primært tager udgangspunkt i de
affaldsordninger, som der også er opstillet nøgletal for. Det vil sige
dagrenovationsordninger, papir- og papordninger, glasordninger, genbrugsstationer,
ordninger for farligt affald samt øvrige ordninger.
For dagrenovationsordninger for private husholdninger var det muligt at foretage en
gruppering på trods af, at et par kommuner faldt udenfor. Inddelingen så ud som følger:
 | Indsamling af dagrenovation 13 gange i kvartalet (13 kommuner) |
 | Indsamling af dagrenovation 6,5 gange i kvartalet (1 kommune) |
 | Indsamling af dagrenovation og organisk affald 6,5 gange i kvartalet (4 kommuner) |
For de øvrige affaldsordninger er der foretaget en gruppering efter tilsvarende
principper (se afsnit 7.2).
Mulighederne for en tilsvarende gruppering for dagrenovationsordninger for erhverv var
derimod begrænset på grund af ordningernes forskelligartethed.
For ordninger for glas fra private husholdninger tegnede der sig nogle muligheder for
at foretage en meningsfuld gruppering, men en nærmere analyse af de enkelte ordninger
ville dog være nødvendig.
På genbrugspladserne var det muligt at foretage en gruppering for så vidt angik
åbningstiderne. Grupperingen vil dog ikke holde stik, når der samtidig skulle tages
højde for modtagne affaldstyper og kategorier, hertil var billedet for broget.
Dernæst bliver grupperingen vanskeliggjort af, at det ikke er muligt at tegne et ensartet
billede af de kommunale genbrugsstationer for så vidt angår antallet af
genbrugsstationer pr. bolig/erhverv.
For farligt affaldsordninger for private husholdninger var det muligt at gruppere nogle
af kommunerne, mens nogle faldt udenfor.
For farligt affaldsordninger for erhverv tegner der sig et klarere billede, som
muliggør en reel sammenligning af en række kommuner.
For de øvrige affaldsordninger tegner der sig ligeledes nogle muligheder for, at
grupperer kommunerne for ordningerne for private husholdninger. Billedet er dog ikke
entydigt, og vil derfor kræve en nærmere analyse for at fastlægge en eventuel
meningsfuld gruppering.
For så vidt angår de øvrige ordninger for erhverv var billedet mere entydigt, og for
flere af de øvrige ordninger var det således muligt at foretage en ensartet gruppering.
Samlet kan det således konkluderes, at det ikke er muligt at foretage en gruppering af
de 16 kommuner set under ét. Hertil er såvel de demografiske som servicemæssige forhold
for forskelligartede på trods af, at alle de faktorer, som kan have betydning for det
kommunale omkostningsniveau, ikke er inddraget.
Ser man på de enkelte affaldsordninger hver for sig tegner billedet sig en smule
anderledes. Her er mulighederne for at sammenligne de enkelte kommuner betydeligt bedre.
Men en egentlig analyse besværliggøres selvsagt af, at de kommuner, som kan sammenlignes
på en ordning, ikke nødvendigvis kan det på en anden ordning.
Dette ændre ikke ved, at det må konkluderes, at det ikke er muligt at foretage en
gruppering af de 16 kommuner på en måde, som kan danne baggrund for en meningsfuld
sammenligning for så vidt angår demografiske og servicemæssige faktorer. Hertil er
kommunernes demografiske forhold og valg af affaldsordninger, herunder serviceniveauet,
for forskellige.
Projektets del B gik ud på at belyse forskellene i omkostningerne til behandlingen af
affald for så vidt angår forbrænding og deponering. Formålet er at finde årsager til
forskelle i anlæggenes behandlingsgebyrer, som er baseret på anlæggenes
regnskabsprincipper.
Konklusionen på undersøgelsen af de fem selskaber er, at det ikke for disse
selskaber over en 10-års periode er muligt at påvise en sammenhæng mellem forskellene i
regnskabsprincipper og forskelle i behandlingsgebyrer. Et ønske om en jævn fordeling i
gebyrerne kan ikke umiddelbart bekræftes af gebyrerne for de fem selskaber.
Der er forskel de enkelte selskaber i mellem, men årsagerne skal snare findes i den
politiske tradition, produktionsapparatets tilstand, myndighedskrav, befolkningsgrundlag,
anlægsomkostninger m.v.
Dette betyder ikke, at det ikke kan være hensigtsmæssigt, at selskaberne anvender
ensartede regnskabsprincipper. Dette af hensyn til at eliminere så mange
usikkerhedsfaktorer som muligt.
De teoretiske overvejelser om regnskabsprincippers potentielle indflydelse på
gebyrfastsættelsen baserer sig i vidt omfang på Miljøstyrelsens projekt "råd og
vink" om gebyrfastsættelse fra 1999.
Generelt betragtes anvendelsen af driftsøkonomiske principper fremfor kontant- eller
kasseprincippet at give et mere retvisende billede af resultatet for det enkelte år og
for en periode af år. Det skal bemærkes, at Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/94 er i
overensstemmelse med det driftsøkonomiske princip, mens Indenrigsministeriets generelle
kommunale regnskabspraksis er i overensstemmelse med kontantprincippet. Dette kan betyde,
at der er forskel mellem anlæggenes regnskabs- og gebyrberegningspraksis.
Projekt "Råd og vink" anbefaler, at beregne gebyrer på basis af flere års
budgetter. Dette skyldes blandt andet hensynet til et stabilt gebyr uden for store
udsving.
Følgende principper/forhold kan give anledning til forskelle i gebyrstørrelserne:
 | Afskrivninger eller straksafskrivninger (udgiftsførsel) af materielle anlægsaktiver |
 | Afskrivningsperiodens længde |
 | Henlæggelser |
 | Fordeling af fællesomkostninger |
 | Opdeling i aktiviteter |
 | Periodisering af omkostninger og indtægter |
 | Indtægter relateres til den aktivitet, de vedrører |
 | Registrering af interne mængdeoverførsler |
 | Affaldsafgift - periodisering |
 | Affaldsafgift - refusion og registrering under aktiviteten |
Konsekvenserne af forskellene i regnskabsprincipper følger af en række enkle
eksempler.
Anvendelsen af henholdsvis afskrivning og udgiftsførsel viser, at dette set over en
10-årig periode ikke medfører nogen samlet forskel, men til gengæld er der betragtelig
forskel årene i mellem.
Anvendelse af henlæggelser som en form for forskudsafskrivninger giver heller ikke
anledning til forskelle set over en 10-årig periode i forhold til, at der ikke foretages
henlæggelser. Også her er der dog forskel årene i mellem.
Metoden, hvorved det enkelte anlæg fordeler sine fællesomkostninger, vil kunne have
permanent betydning for gebyrstørrelsen. Således vil et anlæg, der belaster en
aktivitet, og det gebyr, der hører hertil med en andel af fællesomkostninger, opleve et
permanent højere gebyr end det anlæg, der ikke gør det.
Indsamlingen af oplysninger fra forbrændings- og deponeringsanlæg faldt i to
etaper. I første omgang blev der udsendt et spørgeskema til 48 anlæg, hvor de blev
anmodet om at fremsende en række generelle regnskabsoplysninger for 1999.
Herefter blev der udvalgt 5 anlæg, som blev gjort til genstand for en nærmere
analyse, hvilket indebar at de blev anmodet om at uddybe deres procedurer for
gebyrfastsættelse og regnskabsaflæggelse.
3.2.3.1. Analyse af gebyrer og regnskabsprincipper for de anlæg, der besvarede
spørgeskemaet
37 af de 48 adspurgte anlæg besvarede det første spørgeskema. På basis af de
indkomne oplysninger blev affaldet groft opdelt i følgende fraktioner, som er
udgangspunktet for den regnskabstekniske analyse:
 | Blandet affald til forbrænding |
 | Dagrenovation (til forbrænding) |
 | Blandet affald til deponi. |
Den regnskabstekniske analyse tog udgangspunkt i følgende principper:
 | Aktivering og afskrivning af materielle anlægsaktiver? |
 | Udgiftsførsel af anlægsaktiver |
 | Henlæggelser/hensættelser |
 | Fordeling af fælles omkostninger |
 | Opdeling i driftsområder. |
Den regnskabstekniske analyse viser, at det ikke er muligt med sikkerhed at påvise en
systematisk sammenhæng mellem forskelle i regnskabsprincipper og forskelle i gebyrer på
den udvalgte population. Der er en rent logisk sammenhæng mellem forskelle i
regnskabsprincipper og forskelle i gebyrer, men denne kommer ikke til udtryk i den valgte
stikprøve, hvorfor der må være andre forhold, der betinger forskellene.
Der er i mange selskaber et ønske om, at der er en jævn udvikling i gebyrerne, og at
borgere og erhverv dermed ikke oplever de store udsving i gebyrerne. Denne praksis
udjævner forskelle i regnskabspraksis, men vil derfor også sløre forskelle heri.
3.2.3.2 Analyse af de fem udvalgte selskaber
Af de 5 selskaber er det kun et, der ikke foretager decideret sammenholdelse af
forventede udgifter med ønskede indtægter ved fastlæggelsen af gebyrer. Generelt
sammensættes gebyrerne for at dække udgifter til drift, investeringer, afskrivninger og
henlæggelser. Ligeledes er der generel praksis omkring inkludering af
administrationsomkostninger i gebyrberegningen. Generelt indgår også eventuelle
indtægter i forbindelse med affaldshåndteringen eller kraft-/varmeproduktion i det
samlede regnskab.
Alle selskaber tilstræber en stabil udvikling i affaldsgebyrerne overfor kunderne, og
alle selskaberne ser gebyrfastsættelsen som en indtægt, der fuldt ud skal dække
omkostningerne.
En undersøgelse af gebyrudviklingen for dagrenovation for de 5 selskaber bekræfter
dog ikke umiddelbart et ønske om en stabil udvikling i gebyrerne.
Der er generelt forskelle på de regnskabsprincipper, der afleder midlertidige
forskelle som fx om der afskrives eller ej. For de principper, der afleder permanente
forskelle, er der generelt ikke forskel selskaberne imellem, idet der fordeles
fællesomkostninger og opdeles i aktiviteter.
Undersøgelsen afdækker den størrelsesmæssige spredning af gebyrerne på de tre
ovennævnte affaldsfraktioner. Denne viser, at der for hver enkelt affaldsfraktion er op
til en faktor 2 i forskellen på højeste og laveste indeks for gebyrerne.
Selskaberne er så store, og de administrative fællesomkostninger er så betydelige,
at de bevidst inddrages som en aktivitet, der skal dækkes via gebyrindkrævningen i
forbindelse med affaldshåndteringen. Herudover opdeler alle selskaberne
regnskabsføringen i aktiviteter.
Som det fremgik af afsnit 2 (projektets formål og baggrund), skulle der ved
afslutningen af projektets første fase tages stilling til, om der skulle gennemføres en
anden fase. Anden fase skulle i givet fald indebære en landsdækkende undersøgelse af de
kommunale affaldsgebyrer.
Men som det er fremgået af dette kapitel, har det med den metode, der er anvendt i
dette projekt, ikke været muligt at opstille gennemsigtige og sammenlignelige data for
kommunernes omkostninger til affaldsordningerne for husholdninger og erhverv.
Tilsvarende har det heller ikke været muligt at påvise en sammenhæng mellem
forskelle i regnskabsprincipper og forskelle i behandlingsgebyrer på henholdsvis
forbrændings- og deponeringsanlæg.
Det kan derfor ikke anbefales, at projektets fase 2 iværksættes.
Ønsker man reelt at sammenligne kommunernes omkostninger på affaldsområdet, vil det
være nødvendigt at kunne indsamle oplysninger af en karakter, som er blevet forsøgt i
dette projekt. Man kunne eventuelt overveje at sænke ambitionerne ved fx at bede om
oplysninger fra et færre antal affaldsordninger og/eller ved at slå flere ordninger
sammen.
Endelig skal det bemærkes, at nogle kommuner gav udtryk for, at hvis de på forhånd,
inden starten af det pågældende regnskabsår, viste præcist, hvad det var for
oplysninger, der blev efterspurgt, ville de kunne registrere de ønskede oplysninger.
Selv om projektet ikke har kunnet opfylde sine ambitioner, er der skabt et godt
grundlag for et eventuelt videre arbejde på dette område. Projektet har således fået
klarlagt og dokumenteret en række af de problemstillinger, som er forbundet med at
indsamle oplysninger om de kommunale omkostninger på affaldsområdet. Problemstillinger
som der nødvendigvis må findes svar på, hvis man ønsker en større sammenlignelighed
mellem de kommunale omkostninger på affaldsområdet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|