| Forside | | Indhold | | Næste |
LCA-uddannelse
Projektgruppen
Dialogmøde forum
Siden begyndelsen af 90erne har der i Danmark været arbejdet på udvikling af
værktøjer til at vurdere miljøpåvirkninger fra produkters livsforløb sådan at man
efterfølgende kan sætte ind med forbedringer, der hvor påvirkningerne er mest
alvorlige.
I midten af årtiet blev den produktorienterede miljøindsats formuleret og sat på den
politiske dagsorden i Danmark. Senere fulgte udviklingen af EUs Integrated Product
Policy, også kaldet IPP.
Miljøstyrelsen har stået bag en række projekter, hvis hovedformål har været at
udvikle brugbare miljøvurderingsværktøjer, skabe bred konsensus om de udviklede metoder
og efterfølgende udvikle forenklede metoder, således at virksomheder i Danmark har
adgang til værktøjer, som dækker flere forskellige niveauer i anvendelsen af LCA1. LCA har en central placering i EU's
strategi for Integrated Product Policy.
Flere universiteter har taget LCA op i deres curriculum, enten i form af kurser eller
projektarbejde. På efteruddannelsesområdet har et begrænset antal institutioner og
konsulentvirksomheder stået for den udbuddet af undervisning i udførelse og brug af LCA
og livscyklustænkning. Hos disse parter findes et overblik over virksomheder og andre,
der har modtaget efteruddannelse inden for livcyklustankegang og livscyklusvurdering.
Nærværende projekt har givet mulighed for systematisk at undersøge udbuddet af
LCA-undervisning og behovet herfor i Danmark. Undersøgelsen er baseret på en
spørgeskemaundersøgelse udsendt til ca. 840 virksomheder og institutioner. Resultaterne
af spørgeskemaundersøgelsen er efterfølgende diskuteret på et dialogmøde, hvor 20
centrale interessenter fra universiteter, virksomheder, myndigheder, konsulentbranchen,
GTS-institutter og teknologiske informationscentre var inviterede. På baggrund af
spørgeskemaundersøgelsen bad man dette tvær-institutionelle forum komme med deres
opfattelse af fremtidige undervisnings- og kursustiltag inden for Livscyklustankegang og
LCA.
På baggrund af spørgeskemaundersøgelsen og dialogmødet, giver rapporten et bud på
hvordan man fremover kan håndtere læring inden for LCA-disciplinerne, sådan at danske
virksomheder kan profitere såvel økonomisk som miljømæssigt af den mulighed for
innovation som ligger i livcyklustankegangen.
Projektet er udført i efteråret 2001 og foråret 2002 med støtte fra
Miljøstyrelsen, Rådet vedrørende Renere Produkter.
Projektgruppen
Projektgruppen har været sammensat af konsulenter og undervisere på Danmarks Tekniske
Universitet. Fra Institut for Produktudvikling og fra Institut for Produktion og Ledelse,
Innovation og Bæredygtighed, deltog: Niki Bey, Michael Hauschild, Michael Søgaard
Jørgensen, Ole Broberg, Morten Als Pedersen, Henrik Wenzel og Christine Molin. Niels
Frees IPU har i projektets afsluttende fase medvirket til kvalitetssikring af rapporten.
Dialogmøde forum
I dialog mødet deltog: Claus Berner, Planmiljø,Vibeke Riisberg, Designskolen Kolding,
Per Christensen, Aalborg Universitet, Lone Rosing, Cerealia Bakeries, Grethe Hjortbak,
Rambøll, Henriette Øllgaard, Teknologisk Institut, Arne Egelund, DTU, Erik Hansen, COWI,
Tim McAloone, DTU, Ninkie Bendtsen, Miljøstyrelsen, Bo Weidema, 2.- 0 konsulenter, Morten
Als Pedersen, DTU, Nana Eckhardt, Intecon, Kim Christiansen, dk-TEKNIK, Kristine Keiding,
TIC, Christian Poll, Miljøstyrelsen, Thorvald Isager, H. J. Hansen Genvinding, Sven
Havelund, COWI. Der var afbud fra Knud Erik Poulsen, Carl Bro og Mikkel Thrane, Aalborg
Universitet.
Flere var inviteret, men havde ikke mulighed for at deltage. Liste over alle inviterede
kan ses i bilag.