| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
LCA-uddannelse
Spørgeskemaundersøgelsen
Dialogmødet
Status for
uddannelses- og efteruddannelsestilbud
Erfaring med LCA og
Livscyklustankegang
LCA-kompetence
Forslag til fremtidige
aktiviteter
Det
videre arbejde med at analysere og udvikle uddannelse og efteruddannelse
Rapporten indeholder en kortlægning af eksisterende tilbud inden for uddannelse og
efteruddannelse i livscyklusvurdering (LCA) og livscyklustankegang i Danmark. Den
afdækker også hvilke fremtidige behov der er for at supplere de nuværende
undervisningstilbud og giver forslag til hvordan dette kan gøres. Undersøgelsen er
udført for Miljøstyrelsen i vinteren 2001/2002 af Instituttet for Produktudvikling og
Institut for Produktion og Ledelse, fagområdet Innovation og Bæredygtighed, Danmarks
Tekniske Universitet.
Projektet skulle som udgangspunkt:
 | Kortlægge status på LCA-uddannelse både hos dem, der udbyder undervisning og dem, der
modtager undervisning |
 | Identificere behov, der ikke dækkes af eksisterende uddannelsestilbud inden for LCA
samt |
 | Udarbejde forslag til hvordan man kan dække disse behov samt hvordan man generelt kan
synliggøre og motivere til LCA-uddannelse for at understøtte en øget anvendelse af LCA
og en øget videnudveksling blandt LCA-brugere og -interessenter. |
Desuden inkluderede projektgruppen følgende mål:
 | At skabe en dialog om kortlægning af status, behovsanalyse og oplæg til fremtidig
uddannelsesaktiviteter blandt danske interessenter inden for LCA uddannelse og
efteruddannelse. |
For at opfylde projektets formål er anvendt et undersøgelsesmetode, hvor der er
indhentet både kvantitative og kvalitative oplysninger. De kvantitative oplysninger er
indsamlet via en spørgeskemaundersøgelse og de kvalitative via et dialogmøde for
særlige interessenter. Se figur 1.1. projektets "site-map" på næste side.

Figur 1.1
projektets "site map"
Spørgeskemaundersøgelsen
I forbindelse med kortlægningen af status og identificering af behov er udarbejdet to
spørgeskemaer:
 | det ene til udbydere af LCA-undervisning, |
 | det andet til modtagere og potentielle modtagere af LCA-undervisning. |
Begge skemaer blev lagt ud på Internettet for at muliggøre en online-besvarelse af
spørgsmålene. Internet-adressen og en kort beskrivelse af projektets formål blev via
brev udsendt til ca. 840 respondenter i Danmark. Svarprocenten har været på godt 10%.
Respondenterne omfattede virksomheder, universiteter, arkitekt- og designskoler,
handelshøjskoler, teknika, teknologiske informationscentre, konsulenter og andre private
kursusudbydere. Ca. 60% af de virksomheder, som har besvaret spørgeskemaet, er små og
mellemstore virksomheder (SMEer).
Spørgeskemaerne indeholdt følgende kategorier af spørgsmål:
Til udbydere:
 | Generelle oplysninger |
 | Undervisningens organisation |
 | Uddannelsens hhv. kursets indhold |
 | Deltagere |
 | Materialer og redskaber |
 | Økonomi |
 | Evaluering |
 | Behov og planer for fremtiden |
Udbyderskemaet blev udfyldt af 20 institutioner dækkende 47 undervisningstilbud.
Til modtagere:
 | Generelle oplysninger |
 | Rammesituationen |
 | Erfaringer med livscyklustankegang og LCA |
 | Kompetencer og uddannelse |
 | Behov og planer for fremtiden |
Modtagerskemaet blev udfyldt af 57 respondenter omfattende 41 virksomheder inden for en
række brancher og spændende fra små og mellemstore virksomheder til store virksomheder
(fællesbetegnelse "virksomheder") og 16 rådgivningsvirksomheder,
brancheorganisationer, tilsynsmyndigheder og offentlige serviceorganisationer
(fællesbetegnelse "rådgivere").
Dialogmødet
I dialogmødet deltog udover projektgruppen i alt 20 personer, som repræsenterede
universiteter, virksomheder, myndigheder, teknologiske informationscentre og
konsulentbranchen. Med udgangspunkt i de præliminære resultater fra
spørgeskemaundersøgelsen, bad man i alt 4 tvær-institutionelt sammensatte grupper komme
med deres opfattelse af behovet for fremtidig uddannelse og efteruddannelse inden for LCA
og livscyklustankegang.
Status for uddannelses- og
efteruddannelsestilbud
I spørgeskemaundersøgelsen er registreret 20 udbydere af uddannelse og
efteruddannelse, fordelt som
 | 9 rådgivningsvirksomheder med 19 tilbud inden for efteruddannelse |
 | 8 offentlige læreanstalter med 20 tilbud inden for uddannelse og 4 tilbud inden for
efteruddannelse |
 | 3 offentlige rådgivere med 4 tilbud inden for efteruddannelse |
Målgruppen for uddannelsestilbuddene er studerende på korte videregående og
videregående uddannelser, først og fremmest ingeniøruddannelser, men også på
uddannelser til designer, arkitekt og produktionsteknolog gives undervisning i LCA og
livscyklustankegang.
Målgruppen for efteruddannelsestilbuddene er i de fleste tilfælde virksomheder og
deltagerne er oftest miljømedarbejdere, men der er også enkelte tilbud til offentlige
myndigheder og til arbejdsløse.
Uddannelses- og efteruddannelsestilbuddene på læreanstalterne har haft op mod 3.000
deltagere gennem årene. Offentlige rådgivere (bl.a. TIC m.fl.) har undervist ca. 200
personer. Rådgivningsvirksomheder har undervist ca. 500 personer.
På cirka 2/3 af uddannelsestilbuddene og ca. 1/3 af efteruddannelsestilbuddene
præsenteres også praktiske erfaringer med LCA og livscyklustankegangen via
gæsteforelæsere fra industri, rådgivere, myndigheder og brancheorganisationer.
Størstedelen af tilbuddene inden for både uddannelse og efteruddannelse anvender
konkrete produkt/virksomheds- cases i undervisningen.
Ca. 1/3 af uddannelsestilbuddene har LCA som hovedtema, mens 2/3 har andre emner som
hovedtema, f.eks. miljøledelse, bæredygtighed samt miljø & arbejdsmiljø.
Derimod har ca. 2/3 af efteruddannelsestilbuddene LCA som hovedemne. UMIP-metoden er
den metode, der anvendes mest i både uddannelse og efteruddannelse. I ca. 1/3 af
tilbuddene inden for både uddannelse og efteruddannelse inddrages ISO 14040-serien i
undervisningen.
Både uddannelsestilbuddene og efteruddannelsestilbuddene giver overvejende
kvalifikationer på et "kende"-niveau i form af grundprincipperne i LCA og
mulighederne forbundet med LCA. Op mod en fjerdedel af begge typer uddannelsestilbud giver
kvalifikationer på et "kunne"-niveau f.eks. i form af at de studerende lærer
selv at kunne gennemføre en forenklet LCA. De færreste tilbud giver kvalifikationer på
et "beherske"-niveau i form af at de studerende lærer f.eks. selv at
gennemføre og reviewe en LCA på højt niveau (ca. 15 % af uddannelses- og ca. 5 % af
efteruddannelsestilbudene).
Erfaring med LCA og
Livscyklustankegang
Omkring 70 % af virksomhederne og 85 % af rådgiverne der deltog i undersøgelsen har
erfaringer med LCA. 85 % af virksomhederne og alle rådgiverne har erfaringer med at
anvende livscyklustankegangen.
Ca. halvdelen af virksomhederne har mindre end 3 års erfaring med anvendelse af LCA og
livscyklustankegangen. For rådgiverne har 75% mere end 3 års erfaring.
De fleste virksomheder og rådgivere med erfaring i LCA har erfaring med UMIP, mens
cirka halvdelen har erfaringer med forenklede metoder som livscykluscheck, screening og
MEKA-vurdering. Udover LCA PC værktøjer, der er det mest anvendte type værktøj,
anvendes papirbaserede systemer og checklister.
LCA-kompetence
Kompetencen i relation til LCA og livscyklustankegang opbygges først og fremmest hos
personer, der arbejder inden for miljøområdet. Det gælder både hos virksomheder og
rådgivere. Virksomhederne vurderer, at deres kompetence er højest i LCA-metodik og
igangsætning af LCA-arbejde og lavest i at involvere forskellige afdelinger og
medarbejdergrupper i arbejdet. Rådgiverne vurderer, at deres kompetence er højest i
forhold til LCA-metodik og i forhold til igangsætning af LCA-arbejde og lavest inden for
beregningsværktøjer.
Kompetenceopbygningen sker i dag i virksomheder mest ved "learning by doing",
ved at give udvalgte medarbejdere mulighed for at sætte sig ind i området og ved at
sende udvalgte medarbejdere på eksterne kurser. Nogenlunde den samme fordeling gør sig
gældende blandt rådgivere, idet ansættelse af medarbejdere med kompetence dog her
anvendes hyppigere end at sende medarbejdere på kurser. Kompetenceopbygningen i
virksomhederne er taget til gennem de seneste år og over en tredjedel fandt sted alene i
2001.
Over 85% af alle virksomhederne påtænker at øge aktiviteterne til
kompetenceopbygning eller fortsætte dem på det nuværende niveau. Dette fordeler sig
jævnt på de virksomheder der angiver at have erfaringer med brug af LCA. Blandt
virksomheder uden erfaring med brug af LCA angiver halvdelen at de vil påbegynde
kompetenceopbygning. Den foretrukne måde at styrke kompetencen på fremover er ved at
sende medarbejdere på eksternt kursus, mens afholdelse af interne kurser ved egne
medarbejdere også er attraktive især for virksomheder med nogen erfaring med brug af
LCA.
Ud fra en sammenligning af modtagernes nuværende kompetencer og de kompetencer
modtagerne mener, der er behov for, synes virksomhederne at opleve et behov for at styrke
deres kompetence inden for LCA-metodik, beregningsværktøjer, involvering af afdelinger
og medarbejdergrupper i LCA-arbejde samt anvendelse i forbindelse med miljøstyring.
Rådgiverne synes at opleve et behov for at styrke deres kompetence inden for
beregningsværktøjer og involvering af afdelinger og medarbejdergrupper i LCA-arbejde. De
mest efterspurgte emner for fremtidig efteruddannelse i anvendelse af LCA er anvendelse
forbindelse med produktudvikling og produktdokumentation, som halvdelen af alle
respondenter efterspørger og dernæst planlægning i forbindelse med miljøstyring og
procesoptimering.
Forslag til fremtidige aktiviteter
Spørgeskemaundersøgelsen blandt udbydere og modtagere har peget på en række ideer
og behov, der kan indgå i den videre udvikling af undervisning inden for området.
Der blev også fremsat en række ideer og forslag på dialogmødet, der afholdtes med
deltagelse af centrale udbydere og modtagere af undervisning i LCA og livscyklustankegang.
En række udbydere af uddannelse angiver i spørgeskemaundersøgelsen
undervisningsbehov, der ikke dækkes i dag, bl.a.
 | Forenklet LCA |
 | Anvendelse af LCA i produktudvikling og design |
 | Anvendelse af LCA og livscyklustankegang i forbindelse med tilrettelæggelse af miljø-
og arbejdsmiljøarbejde i virksomheder og produktkæder |
Også en række udbydere af efteruddannelse peger på undervisningsbehov, der ikke
dækkes i dag, bl.a.
 | Forenklede og mere målrettede LCA (produkter; brancher) samt mere undervisning af
konsulenter i forenklede metoder som livscykluscheck. Endvidere undervisning i
konceptuelle LCAer |
 | Anvendelse af LCA og livscyklustankegang i forbindelse med produktudvikling og design |
 | Anvendelse af LCA og livscyklustankegang i forbindelse med i forandringsprocesser i
virksomheder, produktkæder og den offentlige sektor |
 | Anvendelse af LCA i miljøvaredeklarationer |
 | Kemikalievurdering og detaljeret brug af PC-værktøjer |
Flere udbyderes overvejelser om udvikling af undervisningen i anvendelse af LCA og
livscyklustankegang i produktudvikling stemmer overens med især erfarne virksomheders
ønske om undervisning inden for dette område. Endvidere er der overensstemmelse mellem
enkelte udbyderes overvejelser om udvikling af undervisningen i anvendelse af LCA og
livscyklustankegang i forandringsprocesser i virksomheder og produktkæder og især
rådgivernes behov for yderligere kompetenceudvikling i at involvere afdelinger og
medarbejdergrupper i LCA-arbejde.
Endelig foreslås længerevarende efteruddannelseskurser, f.eks. over nogle uger samt
tilbud om efteruddannelse over Internettet og på arbejdspladsen.
I spørgeskemabesvarelserne har udbyderne også peget på behov for nyt og forbedret
undervisningsmateriale. Udbyderne af uddannelse peger bl.a. på:
 | Forbedret UMIP PC værktøj |
 | Oversættelse af UMIP bogen i miljørigtig konstruktion |
 | En mere overbliksskabende metode end livscykluscheck |
 | Yderligere materiale om miljø og produktudvikling |
 | Materiale, der er lettere tilgængeligt end f.eks. UMIP-bøgerne |
 | Materialer om relationer mellem de forskellige tilgængelige metoder |
 | Mere pædagogisk og visuelt appellerende undervisningsmateriale for designere |
 | Flere konkrete eksempler til brug i undervisning, gerne i form af en større
eksempelsamling. |
Udbyderne af efteruddannelse peger bl.a. på behov for:
 | Interaktiv undervisning |
 | Materiale om kemikalievurdering |
 | Materiale om miljøvurdering af materialer og alternative muligheder |
 | Værktøjer til produktudviklere som kan anvendes af ikke-miljøspecialister |
 | Anvendelse af livscyklustankegangen i forandringsprocesser. |
Dialogmøde-interessenterne fremsatte forslag om
 | Udvikling af en database over gennemførte og tilgængelige livscyklusvurderinger |
 | Udvikling af et kursus der går på tværs af uddannelsesinstitutionerne for at give
deltagerne erfaring med at arbejde med LCA og livscyklustankegang i en tværfaglig
sammenhæng "Læreanstalternes fælles LCA-kursus" |
 | Udvikling af et netværk for undervisere, hvor erfaringer, kursusideer og materiale kan
udveksles på tværs af uddannelsesinstitutionerne |
 | Udvikling af netværk mellem undervisere og virksomheder og andre der anvender LCA, hvor
praktiske problemstillinger kan føres ind i undervisningen og resultater efterfølgende
kan nyttiggøres i virksomhedernes miljøarbejde, offentlig regulering m.m. |
 | Introduktion af produktmiljøtankegangen allerede i gymnasiet |
 | Etablering af et online katalog over efteruddannelsestilbud f.eks. på Miljøstyrelsens
hjemmeside |
Ligeledes udtrykte myndighedsrepræsentanterne ønske om at "vende
virksomhedspyramiden på hovedet" og få større fokus på det store lag af små og
mellemstore virksomheder og deres særlige vilkår. På mødet fremhævedes gode
erfaringer med kompetenceopbygning gennem netværk hvor deltagerne med udgangspunkt i egne
cases gennemgår et fælles kursusforløb.
Det
videre arbejde med at analysere og udvikle uddannelse og efteruddannelse
Kortlægningsarbejdet har givet billedet af et omfattende udbud af såvel uddannelses-
som efteruddannelsesmuligheder inden for livscyklusområdet. På modtagersiden viser
kortlægningen en voksende interesse blandt studerende for læreanstalternes uddannelse og
blandt danske virksomheder og rådgivere for efteruddannelse. Der er behov for en bedre
formidling af det eksisterende kursusudbud, f.eks. gennem et centralt katalog over
eksisterende tilbud om uddannelse og efteruddannelse inden for livscyklusområdet. Der kan
også være behov for en koordinerende aktivitet og for finansiering for at sikre, at de
bedste blandt de eksisterende efteruddannelsestilbud videreføres.
Undersøgelsen har også peget på behov for efteruddannelse, der ikke er opfyldt i det
eksisterende udbud. Der er på flere områder overensstemmelse mellem udbyderes og
modtageres overvejelser om udviklingen i den fremtidige undervisning, f.eks. i relation
til behovet for mere anvendelsesorienteret undervisning i LCA, hvor især behovet i
relation til produktudvikling står centralt i både udbyderes og modtageres overvejelser.
Nærværende undersøgelse har ikke givet mulighed for dybere indsigt i virksomhedernes
konkrete anvendelse af LCA og livscyklustankegang og hvilken kompetence der rent faktisk
opbygges ved forskellige strategier for kompetenceopbygning. Der er behov for en
undersøgelse af i hvilken grad forskellige kompetenceopbygningsstrategier faktisk
resulterer i en øget kompetence til at nedbringe miljøbelastninger og ressourceforbrug i
et livscyklusperspektiv. Tilfredsheden med de nyuddannedes uddannelsesniveau blandt især
virksomheder synes således at være forholdsvis lav og udviklingen af læreanstalternes
undervisning har brug for en mere systematisk og konkret tilbagemelding fra aftagersiden.
En række behov for nye undervisningsmaterialer og oversigt over eksisterende
undervisningsmaterialer, rapporter og metoder og rapporter peger på behovet for et
styrket samarbejde mellem underviserne (uddannelsesinstitutioner og rådgivere), om den
fremtidige undervisning. Dette kan ske gennem et netværk mellem undervisere og modtagere,
som foreslås oprettet f.eks. i relation til et kommende LCA-videncenter. Et
sådant netværk kan endvidere varetage tilbagevendende opfølgende undersøgelser som dem
der er gennemført i dette projekt, i form af spørgeskemaundersøgelser og dialogmøder.
En LCA rapportdatabase bør opbygges og vedligeholdes af et af universiteterne for at
gøre databasen almen tilgængelig og sikre adgang til flere konkrete eksempler til brug i
undervisning.
En yderligere udbredelse af LCA og livscyklustankegang i virksomheder synes især at
skulle motiveres gennem myndighedskrav og markedskrav. Motivationen gennem myndighedskrav
kan styrkes ved at produktaspekter i højere grad indgår i
godkendelses-/tilsynsmyndigheders dialog med virksomheder, hvilket der endnu kun er
spredte erfaringer med i amter og kommuner. Efteruddannelsesaktiviteter rettet mod
offentlige indkøbere kan udbrede erfaringer med grønne offentlige indkøb som led i at
styrke efterspørgslen efter mere miljøvenlige produkter og ydelser.
Markedskravene til grønne produkter kan også påvirkes positivt gennem undervisning i
miljø, forbrug og bæredygtig udvikling til brug i folkeskole og gymnasier samt
undervisning i strategier for dialog og dynamik i produktkæder i videregående
uddannelser og efteruddannelse.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |