Projektet er iværksat og udarbejdet under Miljøstyrelsens "Program for Renere
Produkter m.v.". Programmets prioriteringsplan skal bl.a. fremme efteruddannelse og
kompetenceudvikling hos de, der anvender livscyklusvurderinger og
livscyklustankegang".
Miljøstyrelsen har i henhold til handlingsplanen for den produktorienterede
miljøindsats over årene iværksat en række projekter. Et af de mest omfattende var:
Udvikling af Miljøvenlige IndustriProdukter (UMIP), der havde til formål at udvikle
metode- og datagrundlag for livscyklusvurdering. Projektet blev ledet af Institut for
Produktudvikling på DTU og udført i samarbejde med Dansk Industri, fem store danske
industrivirksomheder og andre institutter på DTU. I UMIP-projektet blev der udviklet
metode- og datagrundlag og værktøjer til miljøvurdering af produkter i hele produktets
livscyklus og værktøjer til udvikling af mere miljøvenlige produkter. Efter UMIP
projektets afslutning blev der afholdt en stor informationsaktivitet og mange
uddannelsesaktiviteter fulgte i kølvandet af denne, herunder kundespecifikke kurser og
workshops.
Efterfølgende har Miljøstyrelsen også iværksat projekter, hvis hovedformål har
været at skabe bred konsensus omkring de udviklede metoder og udvikle forenklede metoder,
således at en bred vifte af virksomheder i Danmark har adgang til værktøjer, som
dækker flere forskellige niveauer i anvendelsen af LCA.
Der foregår i dag (2002) undervisning i LCA på mange niveauer. I projektet er søgt
etableret et overblik over det samlede udbud samt over de kompetencer, der opnås via
uddannelser og efteruddannelser.
Projektets formål har som udgangspunkt været følgende:
- At kortlægge status for LCA-uddannelse og LCA-efteruddannelse i Danmark.
- At identificere de behov, der ikke dækkes af eksisterende uddannelsestilbud inden for
LCA-disciplinen.
- At udarbejde forslag til, hvordan man kunne dække behovet og generelt styrke,
synliggøre og motivere for uddannelse inden for LCA og dermed understøtte øget
anvendelse af LCA og øget videnudveksling blandt LCA-brugere og -interessenter.
Derudover har projektgruppen valgt at inkludere følgende mål:
- At skabe en dialog om statuskortlægning, behovsanalyse og oplæg til fremtidig
uddannelsesaktivitet blandt danske interessenter i LCA uddannelse og -efteruddannelse.
Rapportens kapitel 2 indeholder beskrivelse af projektets metode. Kapitel 3 og 4
beskriver og behandler de kvantitative data indhentet via spørgeskemaundersøgelsen. I
kapitel 3 gennemgås spørgeskemaer fra udbydere af LCA-undervisning, og i kapitel 4
spørgeskemaer fra modtagere af LCA-undervisning. Kapitel 5 beskriver de kvalitative
informationer indhentet via dialogmødet med særlige interessenter. Kapitel 6 indeholder
konklusion og forslag til fremtidige uddannelsesaktiviteter.
De to spørgeskemaer til henholdsvis modtagere og udbydere af undervisning inden for
LCA er vedlagt i bilag.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|