LCA-uddannelse

1 Indledning

1.1 Baggrund for projektet
1.2 Projektets formål
1.3 Rapportens opbygning

1.1 Baggrund for projektet

Projektet er iværksat og udarbejdet under Miljøstyrelsens "Program for Renere Produkter m.v.". Programmets prioriteringsplan skal bl.a. fremme efteruddannelse og kompetenceudvikling hos de, der anvender livscyklusvurderinger og livscyklustankegang".

Miljøstyrelsen har i henhold til handlingsplanen for den produktorienterede miljøindsats over årene iværksat en række projekter. Et af de mest omfattende var: Udvikling af Miljøvenlige IndustriProdukter (UMIP), der havde til formål at udvikle metode- og datagrundlag for livscyklusvurdering. Projektet blev ledet af Institut for Produktudvikling på DTU og udført i samarbejde med Dansk Industri, fem store danske industrivirksomheder og andre institutter på DTU. I UMIP-projektet blev der udviklet metode- og datagrundlag og værktøjer til miljøvurdering af produkter i hele produktets livscyklus og værktøjer til udvikling af mere miljøvenlige produkter. Efter UMIP projektets afslutning blev der afholdt en stor informationsaktivitet og mange uddannelsesaktiviteter fulgte i kølvandet af denne, herunder kundespecifikke kurser og workshops.

Efterfølgende har Miljøstyrelsen også iværksat projekter, hvis hovedformål har været at skabe bred konsensus omkring de udviklede metoder og udvikle forenklede metoder, således at en bred vifte af virksomheder i Danmark har adgang til værktøjer, som dækker flere forskellige niveauer i anvendelsen af LCA.

Der foregår i dag (2002) undervisning i LCA på mange niveauer. I projektet er søgt etableret et overblik over det samlede udbud samt over de kompetencer, der opnås via uddannelser og efteruddannelser.

1.2 Projektets formål

Projektets formål har som udgangspunkt været følgende:

  1. At kortlægge status for LCA-uddannelse og LCA-efteruddannelse i Danmark.
  2. At identificere de behov, der ikke dækkes af eksisterende uddannelsestilbud inden for LCA-disciplinen.
  3. At udarbejde forslag til, hvordan man kunne dække behovet og generelt styrke, synliggøre og motivere for uddannelse inden for LCA og dermed understøtte øget anvendelse af LCA og øget videnudveksling blandt LCA-brugere og -interessenter.

Derudover har projektgruppen valgt at inkludere følgende mål:

  1. At skabe en dialog om statuskortlægning, behovsanalyse og oplæg til fremtidig uddannelsesaktivitet blandt danske interessenter i LCA uddannelse og -efteruddannelse.

1.3 Rapportens opbygning

Rapportens kapitel 2 indeholder beskrivelse af projektets metode. Kapitel 3 og 4 beskriver og behandler de kvantitative data indhentet via spørgeskemaundersøgelsen. I kapitel 3 gennemgås spørgeskemaer fra udbydere af LCA-undervisning, og i kapitel 4 spørgeskemaer fra modtagere af LCA-undervisning. Kapitel 5 beskriver de kvalitative informationer indhentet via dialogmødet med særlige interessenter. Kapitel 6 indeholder konklusion og forslag til fremtidige uddannelsesaktiviteter.

De to spørgeskemaer til henholdsvis modtagere og udbydere af undervisning inden for LCA er vedlagt i bilag.