| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
LCA-uddannelse
For at indhente oplysninger til undersøgelsen er der benyttet:
 | informationssøgning, bl.a. via Internettet
|
 | personlige interviews (ikke struktureret efter ensartet interview-guide)
|
 | en spørgeskemaundersøgelse
|
 | et dialogmøde med udvalgte aktører
|
Rapportens konklusioner er baseret på informationer fra spørgeskemaundersøgelsen
og dialogmødet suppleret med projektgruppens egne betragtninger og forslag.
For at forenkle gennemførelsen af spørgeskemaundersøgelsen valgte projektgruppen at
bruge et elektronisk spørgeskema lagt ud på Internettet.
Der blev defineret 2 aktør-grupper, nemlig udbydere af undervisning og modtagere
eller potentielle modtagere af undervisning. Undervisningstilbud er opdelt i uddannelse
og efteruddannelse.
Aktører som blev inddraget som informationskilde dækker således undervisere på
læreanstalter, private kursusudbydere, myndigheder og virksomheder. Hvordan fordelingen
af modtagne svar fra spørgeskemaundersøgelsen dækker fordelingen af respondenter, jf.
ovenstående, uddybes i kapitel 3 og 4.
I undersøgelsen er aktørene grupperet således:
 | Udbydere af undervisning (både uddannelse og efteruddannelse) dækker universiteter,
teknika, tekniske skoler, GTS-institutter, teknologiske informationscentre, konsulenter,
myndigheder |
 | Modtagere eller potentielle modtagere af undervisning (efteruddannelse) dækker
individer, virksomheder og myndigheder. |
Projektgruppen har også været interesseret i at afdække hvorfor potentielle
modtagere af undervisning ikke har taget imod eksisterende tilbud, hvilke barrierer der
er, samt om og hvordan disse barrierer evt. kan fjernes.
Spørgeskemaet omfatter 46 spørgsmål til udbydere og 37 spørgsmål til modtagere og
potentielle modtagere.
Spørgsmålene efterlyser oplysninger omkring forskellige aspekter. På udbydersiden er
disse aspekter:
- Generelle oplysninger (i alt 6 spørgsmål)
- Undervisningens organisation (i alt 9 spørgsmål)
- Uddannelsens hhv. kursets indhold (i alt 12 spørgsmål)
- Deltagere (i alt 7 spørgsmål)
- Materialer og redskaber (i alt 1 spørgsmål)
- Økonomi (i alt 3 spørgsmål)
- Evaluering (i alt 3 spørgsmål)
- Behov og planer for fremtiden (i alt 5 spørgsmål)
På modtagersiden er aspekterne:
- Generelle oplysninger (i alt 2 spørgsmål)
- Rammesituationen (i alt 6 spørgsmål.)
- Erfaringer med livscyklustankegang og LCA (i alt 10 spørgsmål)
- Kompetencer og uddannelse (i alt 9 spørgsmål)
- Behov og planer for fremtiden (i alt 10 spørgsmål)
Spørgsmålene omhandler LCA bredt, forstået på den måde, at respondenterne kan
svare på om de anvender LCA-værktøjer, LCA på enkelt eller detaljeret niveau,
livscyklustankegang og LCM (life cycle management). Denne bredde udgør imidlertid også
et kritisk punkt i metoden. Det redegøres der yderligere for i afsnit 2.5.
Respondenter
Som anført er undersøgelsens respondenter både udbydere og modtagere og potentielle
modtagere af LCA-undervisning. Mailinglisterne blev udarbejdet
 | via søgninger på internettet, bl.a. Kraks virksomhedslister, læreanstalters
hjemmesider, undervisningsministeriets hjemmeside m.v. |
 | brug af eksisterende mailinglister, bl.a. liste over SME virksomheder(godt 800) i
Danmark. Denne liste er tidligere udarbejdet i anden sammenhæng (Willum, IPU 2001). |
 | LCA-nyhedsbrevets mailingliste. LCA-nyhedsbrevet udgives af Miljøstyrelsens
LCA-følgegruppe via COWI i Vejle, og dækker ca. 280 individer, institutioner og
virksomheder med interesse i LCA. Mailinglisten er generet over flere år, bl.a. i
forbindelse med åbne temamøder om LCA-standardisering og Danske virksomheders erfaring
med LCA. I aktuelle sammenhæng er der stort set kun udsendt til mailinglistens adresser i
Danmark.. |
Undersøgelsens omfang
Hovedkilden til undersøgelsens kvantitative informationer er
spørgeskemaundersøgelsen. Derudover fremkom der kvalitative informationer ved et
dialogmøde med 20 udvalgte interessenter. Dialogmødet er beskrevet i kapitel 5.
Spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført i december 2001 og januar 2002. Skemaer
blev lagt på en Internet side, og respondenterne blev via postbesørget brev informeret
om undersøgelsens formål, spørgeskemaernes omfang (antal spørgsmål), Internet
adressen samt om hvordan man rent teknisk åbnede hjemmesiden og udfyldte skemaerne.
Brevene som blev tilsendt respondenter kan ses i rapportens bilagsdel.
I alt udsendtes
 | 638 breve til udvalgte danske virksomheder og institutioner. |
 | 81-mails til modtagere af LCA-nyt |
 | yderligere 180 breve til LCA-nyt modtagere, der ikke var listet med e-mail |
Herudover var der personlig telefon kontakt til enkelt personer herunder bl.a.
Designskolen og Handelshøjskolen i København.
I alt kom der 59 breve retur, med ubekendt adressat, attention personen ikke længere
ansat i virksomheden osv. Desuden stod nogle personer på flere af mailinglisterne,
hvorfor der var tale om en dobbelt henvendelse. Tal for sidstnævnte er ikke opgjort
nøjagtigt.
I alt blev ca. 840 personer kontaktet.
Svarprocent
Der er modtaget svar fra i alt 57 personer på modtagersiden og 25 personer på
udbydersiden. Dvs. at i alt har 82 personer udfyldt spørgeskemaerne. Derudover har 5
personer valgt ikke at udfylde skemaerne, men istedet sendt deres kommentarer som e-mail.
Flere af disse kommentar er gengivet i rapportens bilagsdel.
Regner man med 840 kontaktede personer og i alt 87 besvarelser, ligger svarprocenten
på godt 10%.
Som nævnt i kapitel 1, havde projektgruppen valgt også at inkludere følgende mål
for projektet, nemlig at skabe en dialog blandt danske interessenter om
statuskortlægning, behovsanalyse og oplæg til fremtidige uddannelses -aktiviteter.
Derfor blev 22 særlige interessenter (se bilag) inviteret til et dialogmøde. Hensigten
med dette møde var også, i det omfang det var muligt og i så bred en kreds som muligt,
at opnå enighed om oplægget til fremtidige uddannelsesinitativer.
På baggrund af tilbagemeldinger fra respondenterne er projektgruppen blevet opmærksom
på visse kritiske aspekter ved den gennemførte undersøgelse - aspekter som kan have
indflydelse på resultatet og derfor må huskes når man fortolker disse. Nogle af
aspekterne er knyttet til undersøgelsens art og ligger derved uden for projektgruppens
indflydelse, andre vedrører undersøgelsens udformning, dvs. noget som projektgruppen
havde indflydelse på. Overordnet ligger der endvidere en begrænsning i de økonomiske
rammer for projektet.
Kritiske aspekter ved spørgsmålene:
 | Der er en vis usikkerhed omkring begrebernes betydning og afgrænsning,
f.eks. brede formuleringer som livscyklus-relateret arbejde. Nogle begreber er forklaret i
begyndelsen af skemaerne, men denne forklaring kunne med fordel have været gentaget flere
steder i skemaerne.
|
 | Der mangler en entydig definition af begreber som ERFA-gruppe,
vækstgruppe, netværksgruppe. Det er uklart om respondenterne mener det samme med disse
termer
|
 | På modtagersiden differentieres ikke mellem enkelte kurser og hele
undervisningsforløb
|
 | Nogle spørgsmål. blev ikke besvaret af alle. Det gælder f.eks. de
spørgsmål hvor svaret skulle gives differentieret i form af "i høj grad",
"i nogen grad" osv. En mulig normalisering af alle svar - f.eks. på det laveste
antal svar blev derfor ikke foretaget. I fortolkningen tages et højt antal af
respondenter inden for en bestemt svaroption som udtryk for relevansen af denne option.
|
Kritiske aspekter ved undersøgelsen:
 | Har undersøgelsen en passende dækning, dvs. har den nået alle
relevante aktører? Hvor mange er udelukket, fordi besvarelsen er udført ved hjælp af
Internettet, dvs. at kun individer, institutioner og virksomheder med internetadgang har
kunnet besvare? Til belysning af dette kan anføres, at i projektforløbet modtog
projektgruppen kun eet telefonopkald fra en respondent uden internetadgang. Her blev et
spørgeskema tilsendt og besvarelsen returneret via postbesørget brev. Desuden er der
antagelig en højere svarprocent blandt respondenter, som benytter Internettet i det
daglige arbejde, fordi det er hurtigere for erfarne internetbrugere at udfylde skemaerne.
Når projektgruppen valgte et elektronisk format til spørgeskemaer skyldes det, at
besvarelserne i elektronisk form kunne importeres direkte til behandling i elektroniske
regneark.
|
 | Er svarprocenten høj nok til at give et repræsentativt billede?
Dækning af undervisningsudbydere skønnes at være omkring 80%-90%. Der er imidlertid
ikke svar fra handelshøjskoler, hvor det også har været vanskeligt at finde frem til
relevante undervisere. Hvilke kurser berører LCA eller elementer af LCA?
Handelshøjskolen i København er efterfølgende kontaktet telefonisk for at indhente
oplysninger til spørgeskemaet. Det blev oplyst at to kurser indeholder
livscyklustankegangen som gennemgående aspekt. Livscykusvurdering (LCA) bliver kun nævnt
som værktøj.
|
 | Det er en ulempe ved spørgeskemaet, at det ikke er muligt at skrive
kommentarer vilkårlige steder. Spørgeskemaerne indeholdt et frit kommentarfelt i
slutningen af skemaerne, hvilket indebar at respondenterne ikke i forbindelse med de enkle
spørgsmål kunne skrive kommentarer. Denne ulempe blev påpeget et par gange af personer,
der så sig nødsaget til at skrive særskilte e-mails med kommentarer.
|
Kristiske aspekter ved dialogmødet:
 | Der var repræsentanter for alle centrale institutioner ved dialogmødet, men det var
ikke muligt at have fremmøde fra alle LCA-interessenter i hele Danmark. Projektgruppen
har selvfølgelig forsøgt at nå så bred en kreds som muligt, men selv blandt de 22
inviterede, var der enkelte som ikke havde mulighed for at deltage. Ligeledes var der
personer, som projektgruppen forsøgte at få kontakt til, der var bortrejst eller på
orlov. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|