| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
LCA-uddannelse
Udbyderskemaet, der er gengivet i rapportens bilag, blev udfyldt af 24 personer. Disse
er tilknyttet 20 forskellige institutioner (vist i tabel 3.1) - alle fra Danmark. Enkelte
institutter eller centre, der f.eks. tilhører et universitet eller en landsdækkende
organisation (f.eks. TIC-centre), er medregnet som særskilte institutioner.
Tabel 3.1
Oversigt over respondenter på udbydersiden
Se her!
Såfremt der fandtes flere end ét undervisningstilbud på institutionen, blev der bedt
om at udfylde et skema for hvert tilbud. Eventuelle overlap blev der taget højde for, og
kurser blev kun medregnet én gang.
De 20 institutioner som har svaret omfatter 11 rådgivningsvirksomheder, 4
universitetsinstitutter, 1 myndighed, 1 ingeniørhøjskole, 1 designskole, 1 teknisk
akademi samt 1 handels- og ingeniørhøjskole.
Blandt de 24 personer, der har deltaget i denne del af undersøgelsen, er 13 tilknyttet
et universitet eller anden højere læreanstalt, og 11 er rådgivere og konsulenter i
ledende og/eller udførende funktioner.
Fordelingen af institutioner og undervisningstilbud er således:
9 |
Rådgivningsvirksomheder med 19 beskrevne tilbud
(alle efteruddannelse), |
8 |
Offentlige læreanstalter med 24 beskrevne tilbud
(20 uddannelse, 4 efter-uddannelse) |
3 |
Offentlige rådgivere med 4 beskrevne tilbud (Miljøstyrelsen
regnes i denne sammenhæng med som offentlig rådgiver) |
Besvarelserne
I det følgende er besvarelserne kommenteret og opsummeret i skemaform. Der
anvendes forkortelsen "spm." for "spørgsmål". Nogle opsummeringer er
ikke vist i skemaform, men er blot beskrevet i teksten. Det er det modtagne antal skemaer,
altså i alt 47 (som vist i tabel 3.1), der er reference for beskrivelserne i de følgende
afsnit. På de 47 skemaer er alle spørgsmål dog ikke besvaret af alle. Derfor er
antallet af besvarelserne på det enkelte spørgsmål også nævnt.
Spørgeskemaerne er gengivet i bilag, og her kan man se, hvordan de enkelte spørgsmål
og svarmuligheder var udformet; om der f.eks. var flere svarmuligheder, om der var
mulighed for kommentering osv.
Spm. 1 - 3 vedrører oplysninger om personen, der udfylder skemaet, navn og adresse af
institutionen mv.
Spm. 4: For at gøre opmærksom på deres undervisningstilbud benytter udbyderne mest
Internettet og kataloger, andre former for reklame f.eks. via andre kurser og
e-maillister, samt direkte kontakt. Annoncer i fagblade anvendes i langt mindre grad,
hovedsaglig af rådgivere.
Spm. 4:
På hvilke måder reklamerer din institution for sit/sine undervisningstilbud
omkring LCA og livscyklustankegang?
(sæt gerne flere krydser)

Spm. 5: Nærværende undersøgelse tilstræber at skabe et billede af, hvordan status
er med hensyn til både uddannelse og efteruddannelse på LCA-området. Derfor er det
positivt, at besvarelserne omfatter mange eksempler på begge typer undervisningstilbud,
idet der blev udfyldt 20 eller mere skemaer for hver type undervisningstilbud.
Spm. 5:
Af hvilken type er undervisningstilbuddet?
|
48 besvarelser |
Uddannelse |
20 |
Efteruddannelse |
27 |
Spm. 6 (skema ikke vist) vedrører navnet og evt. nummeret af det enkelte
undervisningstilbud.
Spm. 7: Fordelingen af undervisningernes start-måneder er præget af de store
offentlige læreanstalters undervisningssemestre. Således starter de fleste kurser om
efteråret og om foråret. Der er 16 undervisningstilbud som udelukkende gennemføres
løbende eller efter behov, heraf er de 15 efteruddannelsestilbud. Desuden er der 14
tilbud, som gennemføres både til faste starttidspunkter og efter behov; af disse 14 er
de 8 uddannelsestilbud og de 6 efteruddannelsestilbud.
Spm. 7:
Hvornår og over hvilken periode gennemføres LCA-undervisningen typisk?
(sæt flere krydser, hvis hyppigere end én gang om året)

Spm. 8: (ikke vist i skemaform) Varigheden af undervisningstilbuddene er vidt
forskellige og ligger mellem 1 halv dag og 1 år. Tilsvarende varierer antallet af
undervisningsmoduler mellem 1 og 45 moduler, og antallet af undervisningstimer mellem 3 og
150 timer.
Spm. 9: (Se næste side) Besvarelsen afspejler et stigende udbud af undervisning
omkring LCA og livscyklustankegang over de seneste år. Tabellen er baseret på 44
besvarelser og viser, hvornår undervisningen blev udbudt for første gang.
Spm. 9:
Siden hvornår tilbydes LCA-undervisningen?
Se her!
Det største antal nye tilbud kom i år 2000, hvor der blev startet i alt 13 nye
undervisningstilbud. Frem til 1998 kom der hvert år flest nye tilbud inden for
uddannelse, men i 2000 og 2001 har antallet af nye tilbud inden for efteruddannelse været
størst. Samlet set er det akkumulerede antal undervisningstilbud steget over årene til
47 i 2001 (For tre undervisningstilbud blev der ikke angivet årstal for starttidspunkt).
Spm. 10: (ikke vist i skemaform) Ifølge besvarelserne findes der en formel
undervisningsplan for 35 undervisningstilbud.
Spm. 11 & 12: Kurserne gennemføres overvejende med en eller to undervisere fra
egen institution. Dog findes et enkelt undervisningstilbud (på DTU), hvor antallet af
eksterne undervisere er syv.
Spm. 11:
Hvor mange faste undervisere fra egen institution deltager i LCA-undervisningen?
(dvs. ekskl. evt. gæsteforelæsere)
47 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
1 underviser |
22 |
9 |
13 |
2 undervisere |
15 |
7 |
8 |
3 undervisere |
6 |
2 |
4 |
4 undervisere |
3 |
1 |
2 |
5 undervisere |
0 |
0 |
0 |
mere end 5 |
1 |
1 (antal: 7) |
0 |
I over halvdelen af undervisningstilbuddene deltager gæsteforelæsere i undervisningen,
og dette gælder i omtrent samme omfang for undervisningen udbudt af rådgivere og af
læreanstalter.
Spm. 12:
Hvor mange gæsteforelæsere deltager typisk i LCA-undervisningen?
26 besvarelser,
resten regnet som "ingen" |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ingen
(manglede i skemaet) |
21 |
7 |
14 |
1 gæsteforelæser |
12 |
4 |
8 |
2 gæsteforelæsere |
5 |
4 |
1 |
3 gæsteforelæsere |
4 |
2 |
2 |
4 gæsteforelæsere |
2 |
1 |
1 |
5 gæsteforelæsere |
0 |
0 |
0 |
mere end 5 |
3 (antal: 6 10) |
2 |
1 |
Spm. 13: (ikke vist i skemaform) Gæsteforelæsere kommer typisk fra industrien (nævnt 16
gange blandt 27 besvarelser) eller er rådgivere (nævnt 7 gange) eller repræsentanter
fra myndigheder (nævnt 4 gange) og brancheorganisationer.
Spm. 14: Den overvejende undervisningsform er forelæsning kombineret med øvelser og
opgaver. Projektarbejde bruges derudover i halvdelen af undervisningstilbuddene.
Spm. 14:
Hvilken undervisningsform benyttes?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Projektarbejde |
23 |
16 |
7 |
Forelæsning |
38 |
20 |
18 |
Øvelser og opgaver |
37 |
14 |
23 |
Seminar |
7 |
1 |
6 |
andre, f.eks. "sammen med
virksomheder" |
4 |
1 |
3 |
Spm. 15: Alle 47 undervisningstilbud beskrevet i denne undersøgelse kræver fysisk
tilstedeværelse i undervisningen. Ét kursus suppleres med fjernundervisning via e-mail.
Spm. 15:
Hvordan gennemføres undervisningen?
(sæt gerne flere krydser)
|
|
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Tilstedeværelse |
47 |
20 |
27 |
Fjernundervisning vi e-mail |
1 |
0 |
1 |
Fjernundervisning vha. Internettet |
0 |
0 |
0 |
Undersøgelsen dækker både undervisningstilbud, der indeholder LCA som hovedtema og
tilbud, hvor LCA indgår som en mindre del.
Spm. 16: Besvarelserne viser, at LCA er hovedtema i lidt mere end halvdelen af de
beskrevne 47 undervisningstilbud. En overvejende del af efteruddannelsestilbuddene har LCA
som hovedtema, mens LCA i flertallet af uddannelsestilbuddene ikke er hovedtema.
Spm. 16:
Er LCA hovedtemaet i kurset?
|
47 besvarelser |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ja |
26 |
(Gå videre til spørgsmål 18) |
7 |
19 |
Nej |
21 |
|
13 |
8 |
Spm. 17: Hvor LCA ikke er hovedtemaet er det især begreber som
"Miljøledelse", "Bæredygtighed" og "Miljø og
arbejdsmiljø", der står i fokus, og LCA udgør oftest under 25% af kurset.
Spm. 17:
Hvis LCA ikke er hovedtemaet i kurset, hvor stor en del omhandler LCA?
21 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ved ikke (tilføjet) |
2 |
2 |
0 |
mindre end 10% |
10 |
5 |
5 |
mellem 10% og 25% |
4 |
3 |
1 |
mellem 25% og 50% |
5 |
3 |
2 |
Spm. 18: De fleste undervisningstilbud gennemgår konkrete anvendelser af LCA. Som
anvendelsesområder for LCA formidles næsten altid (ca. 87% af tilbudene) anvendelse i
forbindelse med produktudvikling (f.eks. materialevalg). Dernæst kommer (ca. 62% af
tilbuddene) anvendelse i forbindelse med produktdokumentation.
Tre uddannelsestilbud og to efteruddannelsestilbud gennemgår kun ét
anvendelsesområde for LCA. Alle 42 andre tilbud gennemgår flere, typisk tre til fire
anvendelsesområder.
Spm. 18:
Hvilke anvendelsesområder for LCA gennemgås?
(sæt gerne flere krydser)
|
|
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Produktdokumentation
f.eks. ifm. Markedsføring,
Grønne Regnskaber el. |
29 |
11 |
18 |
Planlægning/tilrettelæggelse
f.eks. ifm. Miljøstyring,
(EMAS, ISO 14001) |
30 |
8 |
22 |
Produktudvikling
f.eks. ifm. Materialevalg |
41 |
18 |
23 |
Procesoptimering
f.eks. ifm. Renere Teknologi |
17 |
8 |
9 |
Brug af LCA i offentlig regulering
f.eks. ifm. Emballagekrav |
21 |
6 |
15 |
Systemanalyse
f.eks. på transportsektoren |
13 |
6 |
7 |
Andet
"Grundlæggende LCA-kendskab", "konceptuelt
design", "produkt- og stofmærkning for sikker miljøbrug",
"generelt miljøkendskab" |
3 |
1 |
2 |
Spm. 19 er udført som to fritekst-felter hvor udbyderen kunne angive generelle og
specifikke kvalifikationer som bør opnås via undervisningen. Generelle kvalifikationer
er typisk "systemtænkning" og "livscyklustankegang". Fritekst-svarene
er vist i tekstboks 19. Fordelingen af generelle og specifikke kvalifikation er vist i
spm. 19. Tyve tilbud (10 uddannelse og 10 efteruddannelse) nævner både generelle og
specifikke kvalifikationer.
Spm. 19:
Hvilke kvalifikationer gives i undervisningen?
|
|
|
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Generelle |
32 gange udfyldt |
f.eks. "systemtænkning",
"livscyklustankegang" |
17 |
15 |
Specifikke |
36 gange udfyldt |
f.eks. "MEKA",
"UMIP", "Funktionel enhed" |
14 |
22 |
Tekstboks 19:
Eksempler på svar på spm. 19
Uddannelse -
generelle kvalifikationer |
"Viden om
miljøproblemer og renere teknologi" |
"Kendskab,
forståelse til metoden/UMIP" |
"Tekstilers
påvirkning af miljøet i alle faser" |
"Indsigt i
miljøvurdering af et produkt" |
"Forståelse
for bæredygtighedsbegrebet, forståelse af miljø- og ressourcebegreber, brug af
MEKA" |
"Analyse og
tilrettelæggelse af ledelse og regulering af miljø og arbejdsmiljø" |
"Viden om
hvorledes LCA anvendes inden for produktmiljøområdet" |
"Miljøledelse" |
"Grundlæggende
kendskab til miljø og arbejdsmiljø" |
"Evne til at
analysere og forbedre menneskeskabte strømme af energi og materialer på mere bæredygtig
måde" |
"The purpose of
the course is to give the students an introduction to lifecycle thinking, the concept of
cleaner products, environmental Life Cycle Assessments (LCA), EcoDesign as well as
lifecycle management (LCM). " |
"Viden om
aspekter af affaldsbehandling (planlægning, processer, affaldstyper, affaldsdisponering,
love/regler etc.)" |
Uddannelse -
specifikke kvalifikationer |
"Færdigheder i at
udføre og vurdere en LCA på et produkt eller et system" |
"De studerende
lærer at mestre LCA på et forenklet niveau" |
"EEE
direktivforslag og elektronikindustriens svar på dette pres" |
"Øvelse i
mini-projekt, brug af UMIP-PC-program" |
Efteruddannelse
- generelle kvalifikationer |
"Viden om
miljø og arbejdsmiljøforhold" |
"Introduktion
til livscyklustankegangen: Funktionel enhed, MEKA. styklister, tilgængelige data,
praktisk brug ved produktudvikling" |
"Systemtænkning" |
"Helhedssyn på
produktet (systemanalyse)" |
"Kvalifikation
til at mærke stoffer og produkter ifølge lovgivning" |
"Forandringsledelse" |
"Tilrettelæggelse
af virksomheders miljøarbejde" |
"Kendskab til
LCA metodegrundlag, organisatoriske forhold og anvendelse af LCA inden for
produktmiljøområdet" |
"Kendskab til
miljøegenskaberne for case-produktet. Forståelse for perspektiverne i LCA." |
"Forståelse
for livscykluskonceptet" |
"Muligheder for
at produktorientere sit miljøledelsessystem, Overblik over krav i forbindelse med
miljømærker, -vejledninger og -deklarationer" |
"Viden om hvad
miljøvurderinger efter LCA-tankegangen er og hvad en sådan vurdering kan bruges
til." |
"Opdatering/debat" |
Efteruddannelse
- specifikke kvalifikationer |
"Evne til at
analysere og gennemføre LCA" |
"SWOT-LCA,
MEKA-screening, UMIP PC-værktøj" |
"tankegangen
samt anvendelse og begrænsninger" |
Spm. 20: I undersøgelsen opereres med 3 kvalifikationsniveauer: "kende" som det
laveste, "kunne" som det mellemste, og "beherske" som det højeste.
I 32 af de 47 undervisningstilbud (ca. 68%) skal deltagerne opnå et
kvalifikationsniveau der beskrives med "kende". Niveauet "kunne" skal
opnås i ca. 23% og "beherske" i ca. 8%. Dette viser, at det anses for mest
vigtigt blandt respondenterne at formidle grundlæggende kendskab til principper og
muligheder forbundet med LCA. Hvis deltagere skal lære selv at gennemføre en LCA, sker
det i de fleste tilfælde på et overordnet niveau.
Af de 4 besvarelser, som angiver niveauet "beherske", har kun to tilbud LCA
som hovedtema. De andre to har ikke LCA som hovedtema, men angiver alligevel
"beherske" som det niveau, der skal opnås.
Spm. 20:
Hvilket niveau vedr. LCA skal deltagerne opnå i undervisningen?
47 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
"kende" - dvs. f.eks. kende
grundprincipper i og muligheder forbundet med LCA |
32 |
11 |
21 |
"kunne" - dvs. f.eks. selv at
kunne gennemføre en LCA på generel niveau |
11 |
6 |
5 |
"beherske" - dvs. f.eks. selv
at kunne gennemføre og reviewe en LCA på højt niveau |
4 |
3 |
1 |
Spm. 21: Det mest underviste LCA-niveau er "meget forenklet LCA" (57%) Det næst
mest hyppige er undervisning i "forenklet LCA" (27%). I "detaljeret
LCA" undervises der i ca. 15% af alle undervisningstilbud. Det er således LCA på et
forenklet niveau, der står i fokus i undervisningen.
Spm. 21:
Hvilket niveau af LCA undervises der i?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Meget forenklet LCA
(uddannelsesvarighed: f.eks. 1-2 dage, beregninger: ingen eller grove f.eks. med
lommeregner, tidsbehov til udførelse af en LCA: op til en uge) |
35 |
12 |
23 |
Forenklet LCA
(uddannelsesvarighed: f.eks. 1 uge, beregninger: vha. regneark eller PC-værktøjer,
tidsbehov til udførelse af en LCA: uger) |
17 |
9 |
8 |
Detaljeret LCA
(uddannelsesvarighed: f.eks. 1-2 måneder, beregninger: vha. PC-værktøjer, tidsbehov til
udførelse af en LCA: måneder) |
9 |
3 |
6 |
Spm. 22: Undervisningen baseres i nogenlunde ligeligt omfang på kvalitative data og
kvantitative data.
Spm. 22:
Hvilken type data anvendes/formidles hovedsageligt?
45 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Kvalitative data
(tekst- eller tegn-baserede informationer såsom beskrivelser,
guidelines, vurdering vha. "+" og "-" mv.) |
23 |
8 |
17 |
Kvantitative data
(tal-baserede informationer såsom beregninger, talkolonner osv.) |
22 |
11 |
11 |
Spm. 23: I de fleste tilbud undervises i alle faser af livscyklusvurdering, men der er en
tendens til, at faserne "Opgørelse" og "Fortolkning" indgår i lidt
færre tilbud end faserne "Målsætning & Afgrænsning" samt
"Vurdering".
Spm. 23:
Hvilke LCA faser indgår i undervisningen?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Målsætning & Afgrænsning
(engl.: Goal & Scope) |
39 |
18 |
21 |
Opgørelse (engl.: Inventory) |
35 |
13 |
22 |
Vurdering (engl.: Impact Assessment) |
39 |
16 |
23 |
Fortolkning (engl.: Interpretation) |
33 |
12 |
21 |
Spm. 24: Konkrete case-eksempler er ifølge undersøgelsen et meget vigtigt
undervisningsredskab, idet det anvendes i ca. 80% af undervisningstilbud. Eksemplerne er
mange forskellige, men de kommer for det meste fra elektromekaniske produkter,
tøj/tekstiler og fødevarer.
Spm. 24:
Anvendes der konkrete case-eksempler i undervisningen?
46 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ja |
37 |
17 |
20 |
Nej |
9 |
3 |
6 |
Spm. 25: Den danske UMIP-metode er klart den mest brugte metode i de beskrevne såvel
uddannelses- som efteruddannelsestilbud. Ofte bruges den i undervisningen i kombination
med andre metoder og retningslinier. I hovedparten af uddannelsestilbuddene anvendes
beregningsværktøjer. De mest anvendte enkeltværktøjer er UMIP PC-værktøj og SimaPro.
Spm. 25:
Hvilken LCA metode/retningslinie og/eller beregningsværktøj anvendes i
undervisningen? (sæt gerne flere krydser)
Metode/retningslinie |
I alt |
Udd. |
Eft. |
Værktøj |
I alt |
Udd. |
Eft. |
UMIP |
32 |
13 |
19 |
UMIP PC-værktøj |
9 |
4 |
5 |
ISO 14040-serien |
15 |
7 |
8 |
SimaPro |
6 |
3 |
3 |
anden |
13 |
7 |
6 |
andet |
11 |
6 |
5 |
ingen |
6 |
2 |
4 |
intet |
7 |
3 |
4 |
Andre metoder, der benyttes i undervisningen, er f.eks. Livscykluscheck og Eco-indicator
99. Som andre værktøjer, der anvendes i undervisningen, angives f.eks. MEKA-skema, Excel
og livscykluscheck.
Spm. 26 & 27: I omkring halvdelen af undervisningstilbuddene udarbejder deltagerne
skriftlige rapporter. Dette er dobbelt så hyppigt forekommende i uddannelses- som i
efteruddannelsestilbud og afspejler formodentlig både den generelt længere varighed og
den større mulighed for at disponere over deltagernes fritid for uddannelsestilbudenes
vedkommende. I cirka halvdelen af tilfældene er rapporterne tilgængelige for
udenforstående interesserede.
Spm. 26:
Udarbejder deltagerne skriftlige rapporter?
47 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ja |
23 |
15 |
8 |
Nej |
24 |
5 |
19 |
Spm. 27:
Hvis "ja" i spørgsmål 26: Er disse tilgængelige?
45 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ja/delvist |
12 |
9 |
3 |
Nej |
11 |
5 |
6 |
Spm. 28: Målgruppen for uddannelsestilbuddene er studerende på korte videregående og
videregående uddannelser; først og fremmest ingeniøruddannelser inden for forskellige
retninger, men også på uddannelser til designer, arkitekt og i produktionsteknologi
gives der undervisning i LCA og livscyklustankegang.
Spm. 28:
Hvem udgør målgruppen?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Elever
f.eks. på Tekniske Skoler |
0 |
0 |
0 |
Studerende
f.eks. "ingeniør produktion/kemi/
elektro", "design/arkitektur" |
20 |
20 |
0 |
Erhvervsdrivende
f.eks. "Produktion", "alle brancher" |
21 |
0 |
21 |
Miljøspecialister |
9 |
0 |
9 |
Andre
f.eks. "myndigheder", "konsulenter", "arbejdsløse" |
6 |
0 |
6 |
Spm. 29: (ikke vist i skemaform) Deltagernes uddannelsesmæssige baggrund er typisk
"ingeniører", "biologer", "miljøteknikere".
Spm. 30: De fleste efteruddannelsestilbud har en varighed på under 50 timer, hvorimod
hovedparten af kurserne vedr. uddannelse varer mellem 51 og 200 timer. For tre
uddannelsestilbud angives varigheden med "200 timer eller mere" alle
efteruddannelsestilbud. Her er den samlede tidsbelastning for deltagerne mellem 400 og 780
timer. Der er f.eks. tale om kompetencegivende overbygninger på eksisterende uddannelser.
Spm. 30:
Hvor høj er den samlede tidsbelastning for deltagerne i forbindelse med
uddannelsen/kurset?
47 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
mindre end 10 timer |
10 |
1 |
9 |
mellem 10 og 50 timer |
18 |
6 |
12 |
mellem 51 og 100 timer |
7 |
5 |
2 |
mellem 100 og 200 timer |
9 |
8 |
1 |
200 timer eller mere |
3 |
0 |
3 |
Spm. 31: Holdstørrelsen er en anden markant forskel på uddannelse og
efteruddannelse idet en overvejende del af efteruddannelsen sker i hold på under ti
deltagere mens al uddannelse sker i hold på mindst 10 deltagere og ofte over 20. Ved
holdstørrelse >40 er angivet 50-135 deltagere for uddannelse og 60 for
efteruddannelse.
Spm. 31:
Hvor mange deltagere har uddannelsen/kurset typisk?
46 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
1 |
2 |
0 |
2 |
2 til 10 |
12 |
0 |
12 |
10 til 20 |
12 |
7 |
5 |
21 til 30 |
9 |
6 |
3 |
31 til 40 |
5 |
3 |
2 |
mere end 40 |
6 |
4 |
2 |
Spm 32: (ikke vist i skemaform) efterspørger, hvor mange deltagere, der har gennemført
uddannelsen eller kurset siden oprettelsen, dvs. siden tidspunktet angivet i svaret på
spørgsmål 9. De 45 besvarelser spænder vidt mellem et par enkelte deltagere helt op til
800 deltagere. Undervisningstilbuddene på de offentlige læreanstalter har haft flest
deltagere, ca. 2.900 i alt. Offentlige rådgivere har undervist ca. 200 og
rådgivningsvirksomheder ca. 490.
Spm. 33: Søgningen til undervisningstilbuddene på LCA-området er klart stigende.
Blandt 46 besvarelser angives 31 gange en tiltagende efterspørgsel, fordelt meget jævnt
på uddannelse og efteruddannelse. Når efterspørgslen betegnes som aftagende, er det
primært efteruddannelsestilbud, der er tale om.
Spm. 33:
Hvordan er udviklingen mht. efterspørgslen efter uddannelsen/kurset?
46 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
aftagende |
7 |
1 |
6 |
konstant |
8 |
4 |
4 |
tiltagende |
31 |
15 |
16 |
Spm. 34: Det fremgår af svarene, at projektgruppen ville have haft mulighed for at
kontakte tidligere deltagere i 2/3 af undervisningstilbuddene, hovedsageligt fra
uddannelserne. Dette har ikke været muligt inden for undersøgelsens rammer men viser, at
det vil være muligt at foretage en kortlægning af de kvalifikationer, der faktisk er
opnået og af hvordan kvalifikationerne er blevet anvendt og har givet grundlag for
udvikling af egentlig kompetence hos deltagerne.
Spm. 34:
Ville det være muligt i forbindelse med kortlægningen at kontakte tidligere
deltagere?
44 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ja |
29 |
17 |
12 |
Nej |
15 |
2 |
17 |
Spm. 35: Kursusmapper og bøger, som er nævnt 49 gange, er sammen med artikler, som er
nævnt 17 gange, de mest benyttede redskaber i undervisningen.
Fem besvarelser angiver, at materialet ligger på en kursushjemmeside.
Internet-søgning angives i alt 11 gange som undervisningsmateriale, ofte suppleret med
andet materiale såsom lovsamlinger og egne notater.
Spm. 35:
Hvilket undervisningsmateriale anvendes?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Bøger |
21 |
15 |
6 |
Artikler |
17 |
13 |
4 |
Hæfte |
5 |
4 |
1 |
Mappe, der bliver fyldt med materiale
under kursets forløb |
28 |
6 |
22 |
Kursus-homepage/Internet |
5 |
4 |
1 |
Andet |
12 |
5 |
7 |
Spm. 36, 37 & 38: Når det drejer sig om uddannelsestilbud er deltagelsen i
undervisning på LCA-området typisk gratis. Kun et enkelt uddannelses-kursus angiver
bidrag til et en kursusmappe hvorimod de andre 19 uddannelsestilbud er gratis.
Vedr. efteruddannelse er godt 1/4 af tilbuddene gratis mens godt halvdelen koster
mellem kr. 3.500,- og kr. 11.500,-.
Spm. 36:
Hvad koster deltagelsen per deltager?
45 besvarelser |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Angivne beløb |
kr. 0,- (300,-) |
kr. 0 ... 11.500,- |
Spm. 37:
Ydes tilskud til kursets gennemførelse?
40 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ja |
9 |
3 |
6 |
Nej |
31 |
13 |
18 |
Mens uddannelsestilbudene indgår i undervisningsstedernes kursusudbud og betales af
staten, ydes der tilskud til efteruddannelsestilbudene på mellem kr. 5.000,- og kr.
100.000,- per kursus fra Miljøstyrelsen (nævnt 4 gange) og fra Universitetet (nævnt 1
gang) og Amtet (nævnt 1 gang).
Spm. 38:
Kan deltagerne få tilskud?
40 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ja |
5 |
4 |
1 |
Nej |
27 |
10 |
17 |
Ved ikke |
8 |
2 |
6 |
Der er ikke store muligheder for tilskud til deltagelse i efteruddannelse mens hovedparten
af de positive svar på muligheden for tilskud på uddannelsessiden tænker på Statens
Uddannelsesstøtte, SU.
Spm. 39: Evaluering af deltagerne er mest udbredt inden for uddannelse og baseres her
altovervejende på vurdering af skriftligt arbejde evt. i kombination med mundtlig
fremlæggelse. For efteruddannelse er evaluering af deltagerne - i det omfang, den
forekommer primært baseret på individuelle opgaver eller andet.
Spm. 39:
Hvilken evalueringsform bruges?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Bestået/ikke bestået |
9 |
7 |
2 |
Bedømmelse af skriftligt arbejde |
7 |
5 |
2 |
Karakter efter 13-skala |
11 |
9 |
2 |
Mundtlig eksamen |
0 |
0 |
0 |
Censur |
6 |
4 |
2 |
Bedømmelse af skriftligt arbejde og
mundtlig fremlæggelse |
15 |
13 |
2 |
andet fx. "individ. opgaver" |
12 |
3 |
9 |
Spm. 40: For stort set samtlige tilbud såvel på uddannelses- som på
efteruddannelsessiden bedes deltagerne om at evaluere undervisningen.
Spm. 40:
Foretager deltagerne en evaluering af undervisningen?
44 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ja |
41 |
19 |
22 |
Nej |
3 |
1 |
2 |
Spm. 41: Resultatet af deltagernes evaluering af undervisningen er ifølge respondenterne
(som altså repræsenterer udbydersiden) en altovervejende tilfredshed idet 37 ud af 39
svar giver udtryk for at deltagerne er "tilfredse" eller "meget
tilfredse".
Spm. 41:
Hvis evaluering foretages af deltagerne, hvad er resultatet typisk?
39 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Meget tilfreds |
13 |
5 |
8 |
tilfreds |
24 |
11 |
13 |
nogenlunde tilfreds |
2 |
2 |
0 |
utilfreds |
0 |
0 |
0 |
meget utilfreds |
0 |
0 |
0 |
Spm. 42: I følge flertallet af besvarelserne (83%) er der undervisningsbehov indenfor
LCA og livscyklustankegang, der ikke dækkes i dag. Dette gælder ligeligt fordelt på
såvel uddannelses- som på efteruddannelsesområdet.
Spm. 42:
Er der efter din mening undervisningsbehov indenfor LCA og livscyklustankegangen,
som i dag ikke dækkes?
30 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ja |
25 |
13 |
12 |
Nej |
5 |
2 |
3 |
De fleste af respondenterne ser et undervisningsbehov inden for LCA og
livscyklustankegang, der i dag ikke dækkes. Dette peger på, at der i fremtiden vil være
behov for videreudvikling af undervisningen på området. I tekstboks 42 ses de konkrete
behov som blev nævnt i spørgsmålets kommentarfelt:
Tekstboks 42:
Nævnte behov vedr. videreudvikling af undervisning fra spørgsmålets kommentarfelt
Uddannelse |
"Samspil mellem LCA og
produktudvikling (dvs. analyse og syntese)" |
"Forenklet LCA" (nævnt i
alt 2 gange) |
"Konkrete eksempler " |
"Anvendelse af
livscyklustankegang og aktørkortlægning i produktkæder i forbindelse med overvejelser
om tilrettelæggelse af miljø- og arbejdsmiljøarbejde" |
"Forenklet LCA og
miljøorienteret produktudvikling til virksomheders miljømedarbejdere i større
skala" |
"Design for Environment på
dansk" |
"På universiteterne:
Miljøret, Kemi, Cand.Merc, Politologer og Scient. adm'ere, Arkitekter" |
"Arbejdsmiljø,
naturværdier" |
Efteruddannelse |
"I forbindelse med
design/produktudvikling, hvor LCA nedtones men præsenteres som et element" |
"Internetbaseret og på
arbejdspladsen" |
"Kemikalievurdering og
detaljeret brug af PC-værktøjer" |
"Anvendelse af
livscyklustankegang og LCA i forandringsprocesser - både i virksomheder, produktkæder og
samfundsmæssigt" |
"Der mangler noget om hvordan
man kommer gennemførelse af selve LCA'en til anvendelse af resultatet" |
"Livscyklusorienteret
miljøarbejde i virksomheder og andre organisationer" |
"Længerevarende kurser f.eks.
over nogle uger" |
"Forenklet og evt. målrettet
(f.eks. branche- eller produkt-specifikt)" |
Der er således et udtrykt behov for materiale om forenklede tilgange til LCA og brugen af
LCA i produktudvikling og andre sammenhænge på virksomhederne.
Spm. 43: Over ¾ af respondenterne ser et behov for nyt og forbedret
undervisningsmateriale såvel på uddannelses- som på efteruddannelsesområdet.
Spm. 43:
Er der behov for nyt/forbedret undervisningsmateriale?
28 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Ja |
23 |
13 |
10 |
Nej |
5 |
1 |
4 |
Konkrete forslag i spørgsmålets kommentarfelt går på materiale om forenklede tilgange
til LCA men også på anvendelsen af LCA i forskellige konkrete sammenhænge
(forandringsprocesser, tekstiler, kemikalievurdering, miljørigtig produktudvikling), som
det fremgår af tekstboks 43.
Tekstboks 43:
forslag vedr. undervisningsmateriale fra kommentarfeltet
Uddannelse |
"Bogen "Miljørigtig
Konstruktion" (Olesen, Wenzel, et. al.) burde oversættes til engelsk" |
"Forenklet LCA" |
"Forbedret UMIP-PC-program
ønskes" |
"Tekstiler" |
"Større udbredelse af
Livscykluschek'et plus øvelser der passer til." |
"Materiale, man lettere kan
gå til end feks. UMIP bøgerne " |
"Kvalitativ LCA,
LCA-tankegang, DfE, screening, brug af internet og Simapro, relationer ml. UMIP og andre
metoder (CML)'s " |
Efteruddannelse |
"Alt! Lærebog / Interaktive
øvelser" |
"I forhold til
kemikalievurdering" |
"Anvendelse af
livscyklustankegang i forandringsprocesser" |
"Om håndtering af kemikalier
i LCA. Og materiale hvor niveauet ligger mellem Håndbogen i miljøvurdering - en enkel
metode og UMIP-bøgerne." |
"miljøinfo om materialer,
alternativer og muligheder" |
Spm. 44: Om andre udækkede behov fremhæver respondenterne en række forskellige behov,
der går fra grundlæggende ting, som de underliggende data, til bedre materiale om
Livscykluschek og undervisning i brugen af LCA i forskellige sammenhænge som
miljøvaredeklarationer og produktudvikling.
Tekstboks 44:
Andre udækkede behov fremhævet af respondenterne
Uddannelse |
"Bogen "Miljørigtig
Konstruktion" (Olesen, Wenzel, et al.) oversat til engelsk" |
"Data" (nævnt i alt 2
gange) |
"Formidlingen af LCA tankegang
må generelt gøres mere pædagogisk for designere" |
"En mere overbliksskabende
livscykluscheck-metode end livscyklus check" |
"Uddannelse af flere
konsulenter/mindre ingeniørvirksomheder i udførelse af livscykluscheck" |
Efteruddannelse |
"Brugen af LCA i
miljøvaredeklarationer, datakvalitet" |
"Der er et voksende behov for
miljøoplysning også lovgivningsmæssigt, hvor der kommer nye regler fra 30. juli
2002" |
"Industriens produktudviklere
har behov for simplere værktøjer, som ikke kræver en miljøspecialist." |
"Forhold vedrørende
miljøvaredeklarationer og andre produktrelaterede forhold" |
"Især konceptuelle LCA'er er
dårligt dækket også på dansk" |
Spm. 45: På spørgsmålet om fremtidige planer for undervisningen i LCA og
livscyklustankegang svarer omkring 60% af udbyderne, at de regner med at fortsætte
undervisningsaktiviteterne på samme niveau som hidtil eller øge dem. Blandt de, der
regner med at reducere eller stoppe aktiviteterne, anfører flere, at man gerne vil
fortsætte, men at tilskudsperioden udløber.
Spm. 45:
Hvad er fremtidsplanerne med undervisningsaktiviteten/-aktiviteterne omkring LCA
og livscyklustankegang?
39 besvarelser |
I alt |
Uddannelse |
Efteruddannelse |
stoppe den |
3 |
1 |
2 |
reducere den |
2 |
0 |
2 |
fortsætte på samme niveau |
23 |
13 |
10 |
øge undervisningsaktiviteten |
10 |
6 |
4 |
ikke afgjort |
1 |
0 |
1 |
Spm. 46 (ikke vist i skemaform) efterlyser andre udbydere af undervisning, som
projektgruppen burde kontakte. Her blev der nævnt 12 institutioner og/eller individer,
hvoraf 7 allerede havde været kontaktet af projektgruppen og havde afgivet svar på
undersøgelsen. De resterende 5 er individer bl.a. fra udlandet eller er involveret i
undervisning på nogle af de medtagne institutioner.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |