LCA-uddannelse

3 Udbydersiden – Spørgeskemaundersøgelsens resultater

3.1 Indledning
Besvarelserne
3.2 Generelle oplysninger
3.3 Undervisningens organisering
3.4 Uddannelsens hhv. kursets indhold
3.5 Deltagere
3.6 Materialer og redskaber
3.7 Økonomi
3.8 Evaluering
3.9 Behov og planer for fremtiden

3.1 Indledning

Udbyderskemaet, der er gengivet i rapportens bilag, blev udfyldt af 24 personer. Disse er tilknyttet 20 forskellige institutioner (vist i tabel 3.1) - alle fra Danmark. Enkelte institutter eller centre, der f.eks. tilhører et universitet eller en landsdækkende organisation (f.eks. TIC-centre), er medregnet som særskilte institutioner.

Tabel 3.1
Oversigt over respondenter på udbydersiden

Se her!

Såfremt der fandtes flere end ét undervisningstilbud på institutionen, blev der bedt om at udfylde et skema for hvert tilbud. Eventuelle overlap blev der taget højde for, og kurser blev kun medregnet én gang.

De 20 institutioner som har svaret omfatter 11 rådgivningsvirksomheder, 4 universitetsinstitutter, 1 myndighed, 1 ingeniørhøjskole, 1 designskole, 1 teknisk akademi samt 1 handels- og ingeniørhøjskole.

Blandt de 24 personer, der har deltaget i denne del af undersøgelsen, er 13 tilknyttet et universitet eller anden højere læreanstalt, og 11 er rådgivere og konsulenter i ledende og/eller udførende funktioner.

Fordelingen af institutioner og undervisningstilbud er således:

9 Rådgivningsvirksomheder med 19 beskrevne tilbud (alle efteruddannelse),
8 Offentlige læreanstalter med 24 beskrevne tilbud (20 uddannelse, 4 efter-uddannelse)
3 Offentlige rådgivere med 4 beskrevne tilbud (Miljøstyrelsen regnes i denne sammenhæng med som offentlig rådgiver)

Besvarelserne

I det følgende er besvarelserne kommenteret og opsummeret i skemaform. Der anvendes forkortelsen "spm." for "spørgsmål". Nogle opsummeringer er ikke vist i skemaform, men er blot beskrevet i teksten. Det er det modtagne antal skemaer, altså i alt 47 (som vist i tabel 3.1), der er reference for beskrivelserne i de følgende afsnit. På de 47 skemaer er alle spørgsmål dog ikke besvaret af alle. Derfor er antallet af besvarelserne på det enkelte spørgsmål også nævnt.

Spørgeskemaerne er gengivet i bilag, og her kan man se, hvordan de enkelte spørgsmål og svarmuligheder var udformet; om der f.eks. var flere svarmuligheder, om der var mulighed for kommentering osv.

3.2 Generelle oplysninger

Spm. 1 - 3 vedrører oplysninger om personen, der udfylder skemaet, navn og adresse af institutionen mv.

Spm. 4: For at gøre opmærksom på deres undervisningstilbud benytter udbyderne mest Internettet og kataloger, andre former for reklame f.eks. via andre kurser og e-maillister, samt direkte kontakt. Annoncer i fagblade anvendes i langt mindre grad, hovedsaglig af rådgivere.

Spm. 4:
På hvilke måder reklamerer din institution for sit/sine undervisningstilbud omkring LCA og livscyklustankegang?
(sæt gerne flere krydser)

Spm. 5: Nærværende undersøgelse tilstræber at skabe et billede af, hvordan status er med hensyn til både uddannelse og efteruddannelse på LCA-området. Derfor er det positivt, at besvarelserne omfatter mange eksempler på begge typer undervisningstilbud, idet der blev udfyldt 20 eller mere skemaer for hver type undervisningstilbud.

Spm. 5:
Af hvilken type er undervisningstilbuddet?

 

48 besvarelser

Uddannelse

20

Efteruddannelse

27

  
Spm. 6 (skema ikke vist) vedrører navnet og evt. nummeret af det enkelte undervisningstilbud.

3.3 Undervisningens organisering

Spm. 7: Fordelingen af undervisningernes start-måneder er præget af de store offentlige læreanstalters undervisningssemestre. Således starter de fleste kurser om efteråret og om foråret. Der er 16 undervisningstilbud som udelukkende gennemføres løbende eller efter behov, heraf er de 15 efteruddannelsestilbud. Desuden er der 14 tilbud, som gennemføres både til faste starttidspunkter og efter behov; af disse 14 er de 8 uddannelsestilbud og de 6 efteruddannelsestilbud.

Spm. 7:
Hvornår og over hvilken periode gennemføres LCA-undervisningen typisk?
(sæt flere krydser, hvis hyppigere end én gang om året)

Spm. 8: (ikke vist i skemaform) Varigheden af undervisningstilbuddene er vidt forskellige og ligger mellem 1 halv dag og 1 år. Tilsvarende varierer antallet af undervisningsmoduler mellem 1 og 45 moduler, og antallet af undervisningstimer mellem 3 og 150 timer.

Spm. 9: (Se næste side) Besvarelsen afspejler et stigende udbud af undervisning omkring LCA og livscyklustankegang over de seneste år. Tabellen er baseret på 44 besvarelser og viser, hvornår undervisningen blev udbudt for første gang.

Spm. 9:
Siden hvornår tilbydes LCA-undervisningen?

Se her!

Det største antal nye tilbud kom i år 2000, hvor der blev startet i alt 13 nye undervisningstilbud. Frem til 1998 kom der hvert år flest nye tilbud inden for uddannelse, men i 2000 og 2001 har antallet af nye tilbud inden for efteruddannelse været størst. Samlet set er det akkumulerede antal undervisningstilbud steget over årene til 47 i 2001 (For tre undervisningstilbud blev der ikke angivet årstal for starttidspunkt).

Spm. 10: (ikke vist i skemaform) Ifølge besvarelserne findes der en formel undervisningsplan for 35 undervisningstilbud.

Spm. 11 & 12: Kurserne gennemføres overvejende med en eller to undervisere fra egen institution. Dog findes et enkelt undervisningstilbud (på DTU), hvor antallet af eksterne undervisere er syv.

Spm. 11:
Hvor mange faste undervisere fra egen institution deltager i LCA-undervisningen? (dvs. ekskl. evt. gæsteforelæsere)

47 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

1 underviser

22

9

13

2 undervisere

15

7

8

3 undervisere

6

2

4

4 undervisere

3

1

2

5 undervisere

0

0

0

mere end 5

1

1 (antal: 7)

0

   
I over halvdelen af undervisningstilbuddene deltager gæsteforelæsere i undervisningen, og dette gælder i omtrent samme omfang for undervisningen udbudt af rådgivere og af læreanstalter.

Spm. 12:
Hvor mange gæsteforelæsere deltager typisk i LCA-undervisningen?

26 besvarelser,
resten regnet som "ingen"

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Ingen
(manglede i skemaet)

21

7

14

1 gæsteforelæser

12

4

8

2 gæsteforelæsere

5

4

1

3 gæsteforelæsere

4

2

2

4 gæsteforelæsere

2

1

1

5 gæsteforelæsere

0

0

0

mere end 5

3 (antal: 6 – 10)

2

1

  
Spm. 13: (ikke vist i skemaform) Gæsteforelæsere kommer typisk fra industrien (nævnt 16 gange blandt 27 besvarelser) eller er rådgivere (nævnt 7 gange) eller repræsentanter fra myndigheder (nævnt 4 gange) og brancheorganisationer.

Spm. 14: Den overvejende undervisningsform er forelæsning kombineret med øvelser og opgaver. Projektarbejde bruges derudover i halvdelen af undervisningstilbuddene.

Spm. 14:
Hvilken undervisningsform benyttes?
(sæt gerne flere krydser)

 

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Projektarbejde

23

16

7

Forelæsning

38

20

18

Øvelser og opgaver

37

14

23

Seminar

7

1

6

andre, f.eks. "sammen med virksomheder"

4

1

3


Spm. 15: Alle 47 undervisningstilbud beskrevet i denne undersøgelse kræver fysisk tilstedeværelse i undervisningen. Ét kursus suppleres med fjernundervisning via e-mail.

Spm. 15:
Hvordan gennemføres undervisningen?
(sæt gerne flere krydser)

 

 

Uddannelse

Efteruddannelse

Tilstedeværelse

47

20

27

Fjernundervisning vi e-mail

1

0

1

Fjernundervisning vha. Internettet

0

0

0

3.4 Uddannelsens hhv. kursets indhold

Undersøgelsen dækker både undervisningstilbud, der indeholder LCA som hovedtema og tilbud, hvor LCA indgår som en mindre del.

Spm. 16: Besvarelserne viser, at LCA er hovedtema i lidt mere end halvdelen af de beskrevne 47 undervisningstilbud. En overvejende del af efteruddannelsestilbuddene har LCA som hovedtema, mens LCA i flertallet af uddannelsestilbuddene ikke er hovedtema.

Spm. 16:
Er LCA hovedtemaet i kurset?

 

47 besvarelser

Uddannelse

Efteruddannelse

Ja

26

(Gå videre til spørgsmål 18)

7

19

Nej

21

 

13

8

  
Spm. 17: Hvor LCA ikke er hovedtemaet er det især begreber som "Miljøledelse", "Bæredygtighed" og "Miljø og arbejdsmiljø", der står i fokus, og LCA udgør oftest under 25% af kurset.

Spm. 17:
Hvis LCA ikke er hovedtemaet i kurset, hvor stor en del omhandler LCA?

21 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Ved ikke (tilføjet)

2

2

0

mindre end 10%

10

5

5

mellem 10% og 25%

4

3

1

mellem 25% og 50%

5

3

2

  
Spm. 18: De fleste undervisningstilbud gennemgår konkrete anvendelser af LCA. Som anvendelsesområder for LCA formidles næsten altid (ca. 87% af tilbudene) anvendelse i forbindelse med produktudvikling (f.eks. materialevalg). Dernæst kommer (ca. 62% af tilbuddene) anvendelse i forbindelse med produktdokumentation.

Tre uddannelsestilbud og to efteruddannelsestilbud gennemgår kun ét anvendelsesområde for LCA. Alle 42 andre tilbud gennemgår flere, typisk tre til fire anvendelsesområder.

Spm. 18:
Hvilke anvendelsesområder for LCA gennemgås?
(sæt gerne flere krydser)

   

Uddannelse

Efteruddannelse

Produktdokumentation
f.eks. ifm. Markedsføring,
Grønne Regnskaber el.

29

11

18

Planlægning/tilrettelæggelse
f.eks. ifm. Miljøstyring,
(EMAS, ISO 14001)

30

8

22

Produktudvikling
f.eks. ifm. Materialevalg

41

18

23

Procesoptimering
f.eks. ifm. Renere Teknologi

17

8

9

Brug af LCA i offentlig regulering
f.eks. ifm. Emballagekrav

21

6

15

Systemanalyse
f.eks. på transportsektoren

13

6

7

Andet

"Grundlæggende LCA-kendskab", "konceptuelt design", "produkt- og stofmærkning for sikker miljøbrug",
"generelt miljøkendskab"

3

1

2

  
Spm. 19 er udført som to fritekst-felter hvor udbyderen kunne angive generelle og specifikke kvalifikationer som bør opnås via undervisningen. Generelle kvalifikationer er typisk "systemtænkning" og "livscyklustankegang". Fritekst-svarene er vist i tekstboks 19. Fordelingen af generelle og specifikke kvalifikation er vist i spm. 19. Tyve tilbud (10 uddannelse og 10 efteruddannelse) nævner både generelle og specifikke kvalifikationer.

Spm. 19:
Hvilke kvalifikationer gives i undervisningen?

 

 

 

Uddannelse

Efteruddannelse

Generelle

32 gange udfyldt

f.eks. "systemtænkning", "livscyklustankegang"

17

15

Specifikke

36 gange udfyldt

f.eks. "MEKA", "UMIP", "Funktionel enhed"

14

22

  
Tekstboks 19:
Eksempler på svar på spm. 19

Uddannelse - generelle kvalifikationer

"Viden om miljøproblemer og renere teknologi"

"Kendskab, forståelse til metoden/UMIP"

"Tekstilers påvirkning af miljøet i alle faser"

"Indsigt i miljøvurdering af et produkt"

"Forståelse for bæredygtighedsbegrebet, forståelse af miljø- og ressourcebegreber, brug af MEKA"

"Analyse og tilrettelæggelse af ledelse og regulering af miljø og arbejdsmiljø"

"Viden om hvorledes LCA anvendes inden for produktmiljøområdet"

"Miljøledelse"

"Grundlæggende kendskab til miljø og arbejdsmiljø"

"Evne til at analysere og forbedre menneskeskabte strømme af energi og materialer på mere bæredygtig måde"

"The purpose of the course is to give the students an introduction to lifecycle thinking, the concept of cleaner products, environmental Life Cycle Assessments (LCA), EcoDesign as well as lifecycle management (LCM). "

"Viden om aspekter af affaldsbehandling (planlægning, processer, affaldstyper, affaldsdisponering, love/regler etc.)"

Uddannelse - specifikke kvalifikationer

"Færdigheder i at udføre og vurdere en LCA på et produkt eller et system"

"De studerende lærer at mestre LCA på et forenklet niveau"

"EEE direktivforslag og elektronikindustriens svar på dette pres"

"Øvelse i mini-projekt, brug af UMIP-PC-program"

Efteruddannelse - generelle kvalifikationer

"Viden om miljø og arbejdsmiljøforhold"

"Introduktion til livscyklustankegangen: Funktionel enhed, MEKA. styklister, tilgængelige data, praktisk brug ved produktudvikling"

"Systemtænkning"

"Helhedssyn på produktet (systemanalyse)"

"Kvalifikation til at mærke stoffer og produkter ifølge lovgivning"

"Forandringsledelse"

"Tilrettelæggelse af virksomheders miljøarbejde"

"Kendskab til LCA metodegrundlag, organisatoriske forhold og anvendelse af LCA inden for produktmiljøområdet"

"Kendskab til miljøegenskaberne for case-produktet. Forståelse for perspektiverne i LCA."

"Forståelse for livscykluskonceptet"

"Muligheder for at produktorientere sit miljøledelsessystem, Overblik over krav i forbindelse med miljømærker, -vejledninger og -deklarationer"

"Viden om hvad miljøvurderinger efter LCA-tankegangen er og hvad en sådan vurdering kan bruges til."

"Opdatering/debat"

Efteruddannelse - specifikke kvalifikationer

"Evne til at analysere og gennemføre LCA"

"SWOT-LCA, MEKA-screening, UMIP PC-værktøj"

"tankegangen samt anvendelse og begrænsninger"

  
Spm. 20: I undersøgelsen opereres med 3 kvalifikationsniveauer: "kende" som det laveste, "kunne" som det mellemste, og "beherske" som det højeste.

I 32 af de 47 undervisningstilbud (ca. 68%) skal deltagerne opnå et kvalifikationsniveau der beskrives med "kende". Niveauet "kunne" skal opnås i ca. 23% og "beherske" i ca. 8%. Dette viser, at det anses for mest vigtigt blandt respondenterne at formidle grundlæggende kendskab til principper og muligheder forbundet med LCA. Hvis deltagere skal lære selv at gennemføre en LCA, sker det i de fleste tilfælde på et overordnet niveau.

Af de 4 besvarelser, som angiver niveauet "beherske", har kun to tilbud LCA som hovedtema. De andre to har ikke LCA som hovedtema, men angiver alligevel "beherske" som det niveau, der skal opnås.

Spm. 20:
Hvilket niveau vedr. LCA skal deltagerne opnå i undervisningen?

47 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

"kende" - dvs. f.eks. kende grundprincipper i og muligheder forbundet med LCA

32

11

21

"kunne" - dvs. f.eks. selv at kunne gennemføre en LCA på generel niveau

11

6

5

"beherske" - dvs. f.eks. selv at kunne gennemføre og reviewe en LCA på højt niveau

4

3

1

  
Spm. 21: Det mest underviste LCA-niveau er "meget forenklet LCA" (57%) Det næst mest hyppige er undervisning i "forenklet LCA" (27%). I "detaljeret LCA" undervises der i ca. 15% af alle undervisningstilbud. Det er således LCA på et forenklet niveau, der står i fokus i undervisningen.

Spm. 21:
Hvilket niveau af LCA undervises der i?
(sæt gerne flere krydser)

 

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Meget forenklet LCA
(uddannelsesvarighed: f.eks. 1-2 dage, beregninger: ingen eller grove f.eks. med lommeregner, tidsbehov til udførelse af en LCA: op til en uge)

35

12

23

Forenklet LCA
(uddannelsesvarighed: f.eks. 1 uge, beregninger: vha. regneark eller PC-værktøjer, tidsbehov til udførelse af en LCA: uger)

17

9

8

Detaljeret LCA
(uddannelsesvarighed: f.eks. 1-2 måneder, beregninger: vha. PC-værktøjer, tidsbehov til udførelse af en LCA: måneder)

9

3

6

  
Spm. 22: Undervisningen baseres i nogenlunde ligeligt omfang på kvalitative data og kvantitative data.

Spm. 22:
Hvilken type data anvendes/formidles hovedsageligt?

45 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Kvalitative data

(tekst- eller tegn-baserede informationer såsom beskrivelser, guidelines, vurdering vha. "+" og "-" mv.)

23

8

17

Kvantitative data

(tal-baserede informationer såsom beregninger, talkolonner osv.)

22

11

11

  
Spm. 23: I de fleste tilbud undervises i alle faser af livscyklusvurdering, men der er en tendens til, at faserne "Opgørelse" og "Fortolkning" indgår i lidt færre tilbud end faserne "Målsætning & Afgrænsning" samt "Vurdering".

Spm. 23:
Hvilke LCA faser indgår i undervisningen?
(sæt gerne flere krydser)

 

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Målsætning & Afgrænsning
(engl.: Goal & Scope)

39

18

21

Opgørelse (engl.: Inventory)

35

13

22

Vurdering (engl.: Impact Assessment)

39

16

23

Fortolkning (engl.: Interpretation)

33

12

21

  
Spm. 24: Konkrete case-eksempler er ifølge undersøgelsen et meget vigtigt undervisningsredskab, idet det anvendes i ca. 80% af undervisningstilbud. Eksemplerne er mange forskellige, men de kommer for det meste fra elektromekaniske produkter, tøj/tekstiler og fødevarer.

Spm. 24:
Anvendes der konkrete case-eksempler i undervisningen?

46 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Ja

37

17

20

Nej

9

3

6

  
Spm. 25: Den danske UMIP-metode er klart den mest brugte metode i de beskrevne såvel uddannelses- som efteruddannelsestilbud. Ofte bruges den i undervisningen i kombination med andre metoder og retningslinier. I hovedparten af uddannelsestilbuddene anvendes beregningsværktøjer. De mest anvendte enkeltværktøjer er UMIP PC-værktøj og SimaPro.

Spm. 25:
Hvilken LCA metode/retningslinie og/eller beregningsværktøj anvendes i undervisningen? (sæt gerne flere krydser)

Metode/retningslinie

I alt

Udd.

Eft.

Værktøj

I alt

Udd.

Eft.

UMIP

32

13

19

UMIP PC-værktøj

9

4

5

ISO 14040-serien

15

7

8

SimaPro

6

3

3

anden

13

7

6

andet

11

6

5

ingen

6

2

4

intet

7

3

4

  
Andre metoder, der benyttes i undervisningen, er f.eks. Livscykluscheck og Eco-indicator 99. Som andre værktøjer, der anvendes i undervisningen, angives f.eks. MEKA-skema, Excel og livscykluscheck.

Spm. 26 & 27: I omkring halvdelen af undervisningstilbuddene udarbejder deltagerne skriftlige rapporter. Dette er dobbelt så hyppigt forekommende i uddannelses- som i efteruddannelsestilbud og afspejler formodentlig både den generelt længere varighed og den større mulighed for at disponere over deltagernes fritid for uddannelsestilbudenes vedkommende. I cirka halvdelen af tilfældene er rapporterne tilgængelige for udenforstående interesserede.

Spm. 26:
Udarbejder deltagerne skriftlige rapporter?

47 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Ja

23

15

8

Nej

24

5

19

   
Spm. 27:
Hvis "ja" i spørgsmål 26: Er disse tilgængelige?

45 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Ja/delvist

12

9

3

Nej

11

5

6

3.5 Deltagere

Spm. 28: Målgruppen for uddannelsestilbuddene er studerende på korte videregående og videregående uddannelser; først og fremmest ingeniøruddannelser inden for forskellige retninger, men også på uddannelser til designer, arkitekt og i produktionsteknologi gives der undervisning i LCA og livscyklustankegang.

Spm. 28:
Hvem udgør målgruppen?
(sæt gerne flere krydser)

 

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Elever
f.eks. på Tekniske Skoler

0

0

0

Studerende
f.eks. "ingeniør produktion/kemi/
elektro", "design/arkitektur"

20

20

0

Erhvervsdrivende
f.eks. "Produktion", "alle brancher"

21

0

21

Miljøspecialister

9

0

9

Andre
f.eks. "myndigheder", "konsulenter", "arbejdsløse"

6

0

6

Spm. 29: (ikke vist i skemaform) Deltagernes uddannelsesmæssige baggrund er typisk "ingeniører", "biologer", "miljøteknikere".

Spm. 30: De fleste efteruddannelsestilbud har en varighed på under 50 timer, hvorimod hovedparten af kurserne vedr. uddannelse varer mellem 51 og 200 timer. For tre uddannelsestilbud angives varigheden med "200 timer eller mere" alle efteruddannelsestilbud. Her er den samlede tidsbelastning for deltagerne mellem 400 og 780 timer. Der er f.eks. tale om kompetencegivende overbygninger på eksisterende uddannelser.

Spm. 30:
Hvor høj er den samlede tidsbelastning for deltagerne i forbindelse med uddannelsen/kurset?

47 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

mindre end 10 timer

10

1

9

mellem 10 og 50 timer

18

6

12

mellem 51 og 100 timer

7

5

2

mellem 100 og 200 timer

9

8

1

200 timer eller mere

3

0

3

  
Spm. 31: Holdstørrelsen er en anden markant forskel på uddannelse og efteruddannelse idet en overvejende del af efteruddannelsen sker i hold på under ti deltagere mens al uddannelse sker i hold på mindst 10 deltagere og ofte over 20. Ved holdstørrelse >40 er angivet 50-135 deltagere for uddannelse og 60 for efteruddannelse.

Spm. 31:
Hvor mange deltagere har uddannelsen/kurset typisk?

46 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

1

2

0

2

2 til 10

12

0

12

10 til 20

12

7

5

21 til 30

9

6

3

31 til 40

5

3

2

mere end 40

6

4

2

  
Spm 32: (ikke vist i skemaform) efterspørger, hvor mange deltagere, der har gennemført uddannelsen eller kurset siden oprettelsen, dvs. siden tidspunktet angivet i svaret på spørgsmål 9. De 45 besvarelser spænder vidt mellem et par enkelte deltagere helt op til 800 deltagere. Undervisningstilbuddene på de offentlige læreanstalter har haft flest deltagere, ca. 2.900 i alt. Offentlige rådgivere har undervist ca. 200 og rådgivningsvirksomheder ca. 490.

Spm. 33: Søgningen til undervisningstilbuddene på LCA-området er klart stigende. Blandt 46 besvarelser angives 31 gange en tiltagende efterspørgsel, fordelt meget jævnt på uddannelse og efteruddannelse. Når efterspørgslen betegnes som aftagende, er det primært efteruddannelsestilbud, der er tale om.

Spm. 33:
Hvordan er udviklingen mht. efterspørgslen efter uddannelsen/kurset?

46 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

aftagende

7

1

6

konstant

8

4

4

tiltagende

31

15

16

  
Spm. 34: Det fremgår af svarene, at projektgruppen ville have haft mulighed for at kontakte tidligere deltagere i 2/3 af undervisningstilbuddene, hovedsageligt fra uddannelserne. Dette har ikke været muligt inden for undersøgelsens rammer men viser, at det vil være muligt at foretage en kortlægning af de kvalifikationer, der faktisk er opnået og af hvordan kvalifikationerne er blevet anvendt og har givet grundlag for udvikling af egentlig kompetence hos deltagerne.

Spm. 34:
Ville det være muligt i forbindelse med kortlægningen at kontakte tidligere deltagere?

44 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Ja

29

17

12

Nej

15

2

17

3.6 Materialer og redskaber

Spm. 35: Kursusmapper og bøger, som er nævnt 49 gange, er sammen med artikler, som er nævnt 17 gange, de mest benyttede redskaber i undervisningen.

Fem besvarelser angiver, at materialet ligger på en kursushjemmeside. Internet-søgning angives i alt 11 gange som undervisningsmateriale, ofte suppleret med andet materiale såsom lovsamlinger og egne notater.

Spm. 35:
Hvilket undervisningsmateriale anvendes?
(sæt gerne flere krydser)

 

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Bøger

21

15

6

Artikler

17

13

4

Hæfte

5

4

1

Mappe, der bliver fyldt med materiale under kursets forløb

28

6

22

Kursus-homepage/Internet

5

4

1

Andet

12

5

7

3.7 Økonomi

Spm. 36, 37 & 38: Når det drejer sig om uddannelsestilbud er deltagelsen i undervisning på LCA-området typisk gratis. Kun et enkelt uddannelses-kursus angiver bidrag til et en kursusmappe hvorimod de andre 19 uddannelsestilbud er gratis.

Vedr. efteruddannelse er godt 1/4 af tilbuddene gratis mens godt halvdelen koster mellem kr. 3.500,- og kr. 11.500,-.

Spm. 36:
Hvad koster deltagelsen per deltager?

45 besvarelser

Uddannelse

Efteruddannelse

Angivne beløb

kr. 0,- (300,-)

kr. 0 ... 11.500,-

   
Spm. 37:
Ydes tilskud til kursets gennemførelse?

40 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Ja

9

3

6

Nej

31

13

18

  
Mens uddannelsestilbudene indgår i undervisningsstedernes kursusudbud og betales af staten, ydes der tilskud til efteruddannelsestilbudene på mellem kr. 5.000,- og kr. 100.000,- per kursus fra Miljøstyrelsen (nævnt 4 gange) og fra Universitetet (nævnt 1 gang) og Amtet (nævnt 1 gang).

Spm. 38:
Kan deltagerne få tilskud?

40 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Ja

5

4

1

Nej

27

10

17

Ved ikke

8

2

6

  
Der er ikke store muligheder for tilskud til deltagelse i efteruddannelse mens hovedparten af de positive svar på muligheden for tilskud på uddannelsessiden tænker på Statens Uddannelsesstøtte, SU.

3.8 Evaluering

Spm. 39: Evaluering af deltagerne er mest udbredt inden for uddannelse og baseres her altovervejende på vurdering af skriftligt arbejde evt. i kombination med mundtlig fremlæggelse. For efteruddannelse er evaluering af deltagerne - i det omfang, den forekommer – primært baseret på individuelle opgaver eller andet.

Spm. 39:
Hvilken evalueringsform bruges?
(sæt gerne flere krydser)

 

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Bestået/ikke bestået

9

7

2

Bedømmelse af skriftligt arbejde

7

5

2

Karakter efter 13-skala

11

9

2

Mundtlig eksamen

0

0

0

Censur

6

4

2

Bedømmelse af skriftligt arbejde og mundtlig fremlæggelse

15

13

2

andet fx. "individ. opgaver"

12

3

9

  
Spm. 40: For stort set samtlige tilbud såvel på uddannelses- som på efteruddannelsessiden bedes deltagerne om at evaluere undervisningen.

Spm. 40:
Foretager deltagerne en evaluering af undervisningen?

44 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Ja

41

19

22

Nej

3

1

2

  
Spm. 41: Resultatet af deltagernes evaluering af undervisningen er ifølge respondenterne (som altså repræsenterer udbydersiden) en altovervejende tilfredshed idet 37 ud af 39 svar giver udtryk for at deltagerne er "tilfredse" eller "meget tilfredse".

Spm. 41:
Hvis evaluering foretages af deltagerne, hvad er resultatet typisk?

39 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Meget tilfreds

13

5

8

tilfreds

24

11

13

nogenlunde tilfreds

2

2

0

utilfreds

0

0

0

meget utilfreds

0

0

0

3.9 Behov og planer for fremtiden

Spm. 42: I følge flertallet af besvarelserne (83%) er der undervisningsbehov indenfor LCA og livscyklustankegang, der ikke dækkes i dag. Dette gælder ligeligt fordelt på såvel uddannelses- som på efteruddannelsesområdet.

Spm. 42:
Er der efter din mening undervisningsbehov indenfor LCA og livscyklustankegangen, som i dag ikke dækkes?

30 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Ja

25

13

12

Nej

5

2

3

  
De fleste af respondenterne ser et undervisningsbehov inden for LCA og livscyklustankegang, der i dag ikke dækkes. Dette peger på, at der i fremtiden vil være behov for videreudvikling af undervisningen på området. I tekstboks 42 ses de konkrete behov som blev nævnt i spørgsmålets kommentarfelt:

Tekstboks 42:
Nævnte behov vedr. videreudvikling af undervisning fra spørgsmålets kommentarfelt

Uddannelse

"Samspil mellem LCA og produktudvikling (dvs. analyse og syntese)"

"Forenklet LCA" (nævnt i alt 2 gange)

"Konkrete eksempler "

"Anvendelse af livscyklustankegang og aktørkortlægning i produktkæder i forbindelse med overvejelser om tilrettelæggelse af miljø- og arbejdsmiljøarbejde"

"Forenklet LCA og miljøorienteret produktudvikling til virksomheders miljømedarbejdere i større skala"

"Design for Environment på dansk"

"På universiteterne: Miljøret, Kemi, Cand.Merc, Politologer og Scient. adm'ere, Arkitekter"

"Arbejdsmiljø, naturværdier"

Efteruddannelse

"I forbindelse med design/produktudvikling, hvor LCA nedtones men præsenteres som et element"

"Internetbaseret og på arbejdspladsen"

"Kemikalievurdering og detaljeret brug af PC-værktøjer"

"Anvendelse af livscyklustankegang og LCA i forandringsprocesser - både i virksomheder, produktkæder og samfundsmæssigt"

"Der mangler noget om hvordan man kommer gennemførelse af selve LCA'en til anvendelse af resultatet"

"Livscyklusorienteret miljøarbejde i virksomheder og andre organisationer"

"Længerevarende kurser f.eks. over nogle uger"

"Forenklet og evt. målrettet (f.eks. branche- eller produkt-specifikt)"

  
Der er således et udtrykt behov for materiale om forenklede tilgange til LCA og brugen af LCA i produktudvikling og andre sammenhænge på virksomhederne.

Spm. 43: Over ¾ af respondenterne ser et behov for nyt og forbedret undervisningsmateriale såvel på uddannelses- som på efteruddannelsesområdet.

Spm. 43:
Er der behov for nyt/forbedret undervisningsmateriale?

28 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

Ja

23

13

10

Nej

5

1

4

  
Konkrete forslag i spørgsmålets kommentarfelt går på materiale om forenklede tilgange til LCA men også på anvendelsen af LCA i forskellige konkrete sammenhænge (forandringsprocesser, tekstiler, kemikalievurdering, miljørigtig produktudvikling), som det fremgår af tekstboks 43.

Tekstboks 43:
forslag vedr. undervisningsmateriale fra kommentarfeltet

Uddannelse

"Bogen "Miljørigtig Konstruktion" (Olesen, Wenzel, et. al.) burde oversættes til engelsk"

"Forenklet LCA"

"Forbedret UMIP-PC-program ønskes"

"Tekstiler"

"Større udbredelse af Livscykluschek'et plus øvelser der passer til."

"Materiale, man lettere kan gå til end feks. UMIP bøgerne "

"Kvalitativ LCA, LCA-tankegang, DfE, screening, brug af internet og Simapro, relationer ml. UMIP og andre metoder (CML)'s "

Efteruddannelse

"Alt! Lærebog / Interaktive øvelser"

"I forhold til kemikalievurdering"

"Anvendelse af livscyklustankegang i forandringsprocesser"

"Om håndtering af kemikalier i LCA. Og materiale hvor niveauet ligger mellem Håndbogen i miljøvurdering - en enkel metode og UMIP-bøgerne."

"miljøinfo om materialer, alternativer og muligheder"

  
Spm. 44: Om andre udækkede behov fremhæver respondenterne en række forskellige behov, der går fra grundlæggende ting, som de underliggende data, til bedre materiale om Livscykluschek og undervisning i brugen af LCA i forskellige sammenhænge som miljøvaredeklarationer og produktudvikling.

Tekstboks 44:
Andre udækkede behov fremhævet af respondenterne

Uddannelse

"Bogen "Miljørigtig Konstruktion" (Olesen, Wenzel, et al.) oversat til engelsk"

"Data" (nævnt i alt 2 gange)

"Formidlingen af LCA tankegang må generelt gøres mere pædagogisk for designere"

"En mere overbliksskabende livscykluscheck-metode end livscyklus check"

"Uddannelse af flere konsulenter/mindre ingeniørvirksomheder i udførelse af livscykluscheck"

Efteruddannelse

"Brugen af LCA i miljøvaredeklarationer, datakvalitet"

"Der er et voksende behov for miljøoplysning også lovgivningsmæssigt, hvor der kommer nye regler fra 30. juli 2002"

"Industriens produktudviklere har behov for simplere værktøjer, som ikke kræver en miljøspecialist."

"Forhold vedrørende miljøvaredeklarationer og andre produktrelaterede forhold"

"Især konceptuelle LCA'er er dårligt dækket også på dansk"

  
Spm. 45: På spørgsmålet om fremtidige planer for undervisningen i LCA og livscyklustankegang svarer omkring 60% af udbyderne, at de regner med at fortsætte undervisningsaktiviteterne på samme niveau som hidtil eller øge dem. Blandt de, der regner med at reducere eller stoppe aktiviteterne, anfører flere, at man gerne vil fortsætte, men at tilskudsperioden udløber.

Spm. 45:
Hvad er fremtidsplanerne med undervisningsaktiviteten/-aktiviteterne omkring LCA og livscyklustankegang?

39 besvarelser

I alt

Uddannelse

Efteruddannelse

stoppe den

3

1

2

reducere den

2

0

2

fortsætte på samme niveau

23

13

10

øge undervisningsaktiviteten

10

6

4

ikke afgjort

1

0

1

  
Spm. 46 (ikke vist i skemaform) efterlyser andre udbydere af undervisning, som projektgruppen burde kontakte. Her blev der nævnt 12 institutioner og/eller individer, hvoraf 7 allerede havde været kontaktet af projektgruppen og havde afgivet svar på undersøgelsen. De resterende 5 er individer bl.a. fra udlandet eller er involveret i undervisning på nogle af de medtagne institutioner.