| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
LCA-uddannelse
Undersøgelsens spørgeskema for modtagere af undervisning på LCA-området (gengivet i
bilagsdelen) blev besvaret af i alt 57 virksomheder og institutioner, der fordeler sig med
41 virksomheder, der leverer en række forskellige produkter og ydelser (herefter kaldet
"virksomheder") og 16 rådgivere og offentlige myndigheder m.m. (herefter kaldet
"rådgivere"). Kapitlet beskriver og kommenterer de indkomne svar på de enkelte
spørgsmål. Endvidere er der foretaget en række krydstabuleringer mellem forskellige
spørgsmål for at belyse mulige sammenhænge mellem svarene på de enkelte spørgsmål,
f.eks. om der er sammenhæng mellem modtagernes erfaring med LCA og ønskerne til
fremtidig undervisning. Disse tabeller er placeret i bilag.
Respondenterne spreder sig over mange forskellige aktivitetsområder og deres
tilknyttede organisationer har mellem 5 og 20.000 ansatte. Tabel 4.1 giver et overblik
over de forskellige typer respondenter, organisationens størrelse i form af antal
ansatte, samt en afgrænsning af små og mellemstore virksomheder (SMEer) fra store
virksomheder. Her er EUs grænse på 250 ansatte benyttet. Knap 60% af
virksomhederne, der har besvaret spørgeskemaet, er således SMEer.
Tabel 4.1:
Overblik over respondenterne af modtagerspørgeskemaet
Type |
|
Antal ansatte |
Virksomhed |
Rådgiver |
I alt |
|
SME |
lille |
1 - 49 |
10 |
6 |
16 |
34 |
mellemstor |
50 - 249 |
14 |
4 |
18 |
Stor |
stor |
250 1.000 |
8 |
3 |
11 |
23 |
meget stor |
> 1.000 |
9 |
3 |
12 |
|
|
I alt |
41 |
16 |
57 |
|
Som tabel 4.2 viser dækker virksomhederne et bredt spektrum af produkter og ydelser i en
række forskellige brancher.
Tabel 4.2:
Oversigt over virksomhedernes produkter og ydelser (udvalg)
 | Indsamling og bortskaffelse af farligt affald
|
 | Antikondensmaling til stålprofilplader
|
 | Kister
|
 | IT
|
 | Elektronik/data udstyr (fremstilling)
|
 | El-forzinkning samt affedtning af rustfrit stål
|
 | Hobbyfarver
|
 | Rengøringsmidler og kosmetiske produkter
|
 | Træ, pyntegrønt, kød og kornprodukter
|
 | Rengøringssystemer og -materiel
|
 | Kartoffelmel
|
 | Boligtekstiler
|
 | Farve og lak til industriel brug
|
 | Kontormøbler og stole
|
 | Hydrauliske cylindere
|
 | Vaske- og rengøringsmidler
|
 | Kuglepenne og nøgleskilte til reklame og souvenir
|
 | Printprodukter
|
|
 | Plastemballager
|
 | Satellit og kabel TV systemer
|
 | Kommunikationsudstyr til telebranchen
|
 | Kemikalier til teknisk industri/farve- lak industrien
|
 | Toiletsæder
|
 | Elektrisk gulvopvarmning og styring
|
 | Brødprodukter
|
 | Syntetiske fibre
|
 | Tagpap, ståltage, div. plastprodukter til byggeindustri
|
 | Øl og læskedrikke
|
 | Frekvensomformere
|
 | Kabler og ledninger
|
 | Farmaceutiske produkter
|
 | Medicinske engangsartikler
|
 | Pumper og pumpesystemer
|
 | EL- og varme
|
 | Grafiske produkter
|
 | Spildevandsrensning og slamforbrænding
|
|
Kategorien "rådgivere" omfatter rådgivende ingeniører og
konsulentvirksomheder samt brancheorganisationer, tilsynsmyndigheder og offentlige
serviceorganisationer.
Tabel 4.3:
Rådgivernes arbejdsområder
 | Arbejdsgiverforening
|
 | Konsulentbistand til foreningens aktive o.l.
|
 | Miljø- og energikonsultation
|
 | Miljørådgivere jord og grundvand, miljøstyring, produktmærkning
|
 | Miljøtilsyn og -godkendelser
|
 | Offentlig service
|
 | Rådgivning indenfor miljø og arbejdsmiljø
|
 | Rådgivning om kemikalier og sundhed
|
 | Rådgivning indenfor nedbrydning og genanvendelse af bygge- og
anlægsaffald mv.
|
 | Rådgivning af medlemsvirksomhederne og politisk påvirkning
|
 | Virksomhedsrådgivning (uvildig + tidsbegrænset)
|
|
I alt 57 personer har udfyldt skemaerne heriblandt 16 miljø-/miljø- og kvalitetschefer,
7 miljøledere, 3 direktører.
Selve spørgeskemaet er gengivet i bilag, og her kan man se hvordan de enkelte
spørgsmål og svarmuligheder var udformet, om der f.eks. var flere svarmuligheder, om der
var mulighed for kommentering osv.
For at forklare grundlaget bag de i det følgende viste tal er antallet af besvarelser
generelt nævnt under hvert spørgsmål, idet ikke alle respondenter konsekvent besvarede
alle spørgsmål eller delspørgsmål fordi spørgeskemaet gav mulighed for at springe
spørgsmål over, hvis man havde besvaret tidligere spørgsmål på en bestemt måde.
Besvarelserne
I det følgende er besvarelserne kommenteret og opsummeret i skemaform. Der anvendes
forkortelsen "spm." for "spørgsmål". Nogle opsummeringer er ikke
vist i skemaform, men er blot beskrevet i teksten.
Spm. 1 - 2 vedrører oplysninger om virksomheden og om personen, der udfylder skemaet
mv.
Spm. 3 og 4: Flertallet af virksomhederne har en nedskrevet miljøpolitik, og i cirka
halvdelen af disse miljøpolitikker er produktets livscyklus-perspektiv indeholdt.
Spm. 3:
Har virksomheden en nedskrevet miljøpolitik?
57 besvarelser |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Ja |
46 |
37 |
9 |
Nej |
11 |
4 |
7 |
Spm. 4:
Hvis "Ja" i spm. 3:
Er produktets livscyklus-perspektiv indeholdt i miljøpolitikken?
44 besvarelser |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Ja |
23 |
19 |
4 |
Nej |
21 |
17 |
4 |
Spm. 5: Dette spørgsmål om "kapitel 5"-godkendelse er taget ud af
undersøgelsen på grund af en teknisk fejl i skemaet. Fejlen blev opdaget efter en
deltager på dialogmødet (se kapitel 5) havde påpeget, at antallet af
"ja"-svar var ualmindelig høj. Dette spørgsmål var det eneste af de i alt 83
spørgsmål i undersøgelsen, hvor der opstod en teknisk fejl.
Spm. 6 og 7: Omkring halvdelen af respondenterne er certificeret i henhold til ISO
14001, mens et mindre antal er registreret i henhold til EMAS-forordningen. Det er først
og fremmest virksomhederne, der har et certificeret/registreret miljøledelsessystem.
Derudover skal en række af respondentvirksomhederne opfylde krav i bl.a.
CE-/DIN-standarder
Spm. 6:
Er virksomheden certificeret/registreret i henhold til en af følgende standarder?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
ISO 14001 |
26 |
23 |
3 |
EMAS |
10 |
8 |
2 |
Nej |
30 |
17 |
13 |
Spm. 7:
Skal virksomhedens produkter opfylde krav i internationale standarder?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
CE-standarder |
15 |
14 |
1 |
DIN-standarder |
10 |
9 |
1 |
Andre |
20 |
15 |
5 |
Nej |
28 |
17 |
11 |
Spm. 8: De fleste virksomheder, uanset størrelse, har erfaringer med renere teknologi i
form af ressourcebesparelser, ændringer i råvare- og materialevalg og ændringer i hhv.
produktionsprocesser og produkter. Tilsvarende angiver de fleste rådgivere at have
erfaringer inden for disse områder.
Spm. 8:
Har virksomheden erfaringer med indførelse af Renere Teknologi i form af ...?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Gennemførelse af
ressourcebesparelser |
41 |
32 |
9 |
Ændringer i råvare- og
materialevalg |
35 |
28 |
7 |
Indførelse af nye maskiner med mindre
miljøbelastning |
31 |
23 |
8 |
Ændringer i produktionsproces |
30 |
25 |
5 |
Ændringer i produkt |
27 |
21 |
6 |
Nej |
7 |
3 |
4 |
Ved ikke |
2 |
1 |
1 |
Spm. 9 og 10: 85% af virksomhederne og alle rådgiverne har erfaringer med at anvende
livscyklustankegangen. Ca. 34% af virksomhederne har mere end 3 års erfaring med
anvendelse af livscyklustankegangen. Blandt rådgiverne har 69% mere end 3 års erfaring
med brug af livscyklustankegang.
Spm. 9:
I hvilket omfang har virksomheden erfaringer med brug af livscyklustankegang?
57 besvarelser |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Intet |
6 |
6 |
0 |
Begrænset |
20 |
14 |
6 |
Noget |
20 |
14 |
6 |
Omfattende |
11 |
7 |
4 |
Spm. 10:
Hvor lang tid har virksomheden arbejdet med livscyklustankegang?
57 besvarelser |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Har ikke arbejdet med livscyklustankegang |
7 |
7 |
0 |
Mindre end 1 år |
6 |
6 |
0 |
1 til 3 år |
17 |
13 |
4 |
Mere end 3 år |
25 |
14 |
11 |
Ved ikke |
2 |
1 |
1 |
Spm. 11: Godt ¼-del af respondenterne har ikke modtaget undervisning inden for LCA.
Blandt både virksomheder og rådgivere, var planlægning og tilrettelæggelse f.eks. i
forbindelse med miljøstyring det mest underviste anvendelsesområde for LCA, som blev
gennemgået i undervisningen. Dernæst er produktdokumentation og produktudvikling de
områder, som LCA-undervisningen hyppigst har behandlet. I kategorien "Andet"
har respondenterne nævnt f.eks. "værktøjer".
Spm. 11:
Til hvilke anvendelsesområder for LCA har virksomheden modtaget undervisning?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Produktdokumentation
f.eks. ifm. markedsføring, Grønne
Regnskaber e.l. |
13 |
8 |
5 |
Planlægning/tilrettelæggelse
f.eks. ifm. Miljøstyring, (EMAS, ISO 14001) |
19 |
12 |
7 |
Produktudvikling
f.eks. ifm. materialevalg |
11 |
8 |
3 |
Procesoptimering
f.eks. ifm. Renere Teknologi |
7 |
4 |
3 |
Brug af LCA i offentlig regulering
f.eks. ifm. emballagekrav |
3 |
1 |
2 |
Systemanalyse
f.eks. på transportsektoren |
4 |
4 |
0 |
Andet |
13 |
7 |
6 |
Ingen |
15 |
12 |
3 |
Spm. 12 og 13: Ca. ¼-del af respondenter har ikke lavet erfaringer med brug af LCA, og
det er alt overvejende virksomheder. Spurgt efter baggrunden for ikke at have erfaringer
med LCA, svar de fleste, at de kan se fordele i at bruge LCA på virksomheden, men ikke
har ressourcerne til at komme i gang (4 svar + én kommentar). Næsten lige så mange kan
dog ikke se fordele i at bruge LCA i deres virksomhed. Andre årsager end de nævnte
svarkategorier er f.eks., at LCA ikke har været et formelt tema på virksomheden og at
man ikke har nogen direkte produktion.
Spm. 12:
I hvilket omfang har virksomheden erfaringer med brug af livscyklusvurderinger
(LCA)?
57 besvarelser |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Intet |
14 |
12 |
2 |
Begrænset |
17 (Gå videre til spm. 14) |
11 |
6 |
Noget |
17 (Gå videre til spm. 14) |
13 |
4 |
Omfattende |
9 (Gå videre til spm. 14) |
5 |
4 |
Spm. 13:
Hvis svaret er "Intet" i spm. 12, besvar venligst følgende spørgsmål
og gå derefter videre til spørgsmål 28:
Hvad er grunden til, at virksomheden ikke har erfaringer med brug af
livscyklusvurderinger?
12 besvarelser
(af 14 mulige jvf. spm. 12) |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Vi ved ikke hvad livscyklusvurdering er |
1 |
1 |
0 |
Vi ved ikke hvilke fordele arbejdet med
livscyklusvurderinger kunne medføre |
3 |
3 |
0 |
Vi kan ikke se fordele i at bruge LCA på
vores virksomhed |
4 |
4 |
0 |
Vi kan se fordele i at bruge LCA på
vores virksomhed, men har ikke ressourcerne til at komme i gang |
4 |
4 |
0 |
Andet |
5 |
3 |
2 |
Spm. 14: Næsten halvdelen af de respondenter, der har arbejdet med LCA, har gjort det i
mere end 3 år, og i alt 38 af de 57 virksomheder (2/3-dele) har mindst 1 år erfaring.
Rådgiverne har i gennemsnit længere erfaring med livscyklusvurdering end virksomhederne.
Spm. 14:
Hvor lang tid har virksomheden arbejdet med livscyklusvurdering?
45 besvarelser |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Mindre end 1 år |
7 |
6 |
1 |
1 til 3 år |
17 |
14 |
3 |
Mere end 3 år |
21 |
11 |
10 |
Spm. 15: De fleste respondenter har gennemført mellem 2 og 5 livscyklusvurderinger eller
er i gang med dette. Spørgsmålet blev besvaret af 38 respondenter, ud af 43 mulige, der
svarede andet end "intet" i spm. 12.
Spm. 15:
Hvor mange livscyklusvurderinger har virksomheden gennemført eller er i gang med
at gennemføre?
38 besvarelser |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
1 |
11 |
8 |
3 |
2 til 5 |
15 |
11 |
4 |
6 til 10 |
4 |
3 |
1 |
Flere end 10 |
8 |
4 |
4 |
Spm. 16: De gennemførte eller igangværende livscyklusvurderinger er for det meste
produkt-LCAer, dernæst LCAer af produktionsprocessen. Under "andet"
blev der overvejende nævnt "kundens produkter".
Andre anvendelsesområder nævnt af respondenterne er f.eks. "leverandører",
"bortskaffelse" og "kraft-varme produktion" men også "som
del af implementering af amtets miljøpolitik" og "livscyklus-perspektiv
- offentligt forvaltning".
Spm. 16:
Hvis virksomheden har gennemført eller er i gang med at gennemføre
livscyklusvurderinger: Hvad har livscyklusvurderingen/-erne omfattet? (sæt gerne flere
krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Hele produktsortimentet |
3 |
3 |
0 |
Flere produkter |
20 |
15 |
5 |
Ét produkt |
10 |
8 |
2 |
Dele af et produkt |
9 |
3 |
6 |
Produktionsprocessen |
13 |
9 |
4 |
Andet |
11 |
4 |
7 |
Spm. 17: UMIP-metoden er den mest benyttede metode blandt både virksomhederne og
rådgiverne. Dog bruges sammenlagt cirka lige så mange forenklede hhv. andre metoder. Som
forenklet metode nævnes eksempelvis "Livscykluscheck" og som andre
metoder f.eks. "screening", "MEKA" og "egne".
Spm. 17:
Hvilke/-n metode/-r benyttes i arbejdet med livscyklusvurdering?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
UMIP |
26 |
17 |
9 |
Forenklet metode, som hedder ... |
16 |
10 |
6 |
Anden/andre |
13 |
9 |
4 |
Spm. 18: Som værktøjer til arbejdet med livscyklusvurdering bruger de fleste
respondenter computerprogrammer. Her nævnes f.eks. "LCV-system" (13
x), "SimaPro" (5 x) og "BEAT" (2x) mv. Næstmest
benyttede værktøjer er papirbaserede værktøjer og checklister.
Spm. 18:
Hvilke værktøjer benyttes til arbejdet med livscyklusvurdering
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
LCA computerprogrammer
(navn og version) |
20 |
13 |
7 |
Egne computerværktøjer |
7 |
5 |
2 |
Lommeregner |
7 |
3 |
4 |
Papirbaserede værktøjer |
16 |
8 |
8 |
Checklister |
13 |
6 |
7 |
Produktspecifikke
retningslinier/guidelines |
5 |
2 |
3 |
Generelle retningslinier/guidelines |
5 |
3 |
2 |
Andet |
14 |
12 |
2 |
For at efterlyse status vedrørende kompetencer og uddannelse, blev en del spørgsmål
formuleret således, at de kunne besvares ved hjælp af et kvalitativ udsagn i form af
"i mindre grad", "i høj grad" osv. For at kunne sammenligne disse
udsagn, blev disse angivelser tillagt værdierne 1, 2, 3 og 4 (med højeste værdi for
"i høj grad"), hvorefter der kunne dannes en middelværdi (m). Middelværdien
er angivet sammen med det antal besvarelser, der blev afgivet for de enkelte
svarmuligheder. På den måde bliver det også synligt, at ikke alle svarmuligheder blev
besvaret af lige mange respondenter ved nogle af spørgsmålene.
Spm. 19: Livscyklustankegangen er mest indarbejdet i det daglige arbejde af
medarbejdere, der arbejder indenfor miljøområdet. Det gælder for både virksomheder og
rådgivere.
Spm. 19:
I hvor høj grad har følgende medarbejdergrupper indarbejdet
livscyklustankegangen i deres daglige arbejde?
Virksomheder |
I høj grad = 4 |
I nogen grad = 3 |
I mindre grad =2 |
Slet ikke = 1 |
Alle medarbejdere 28 besvarelser, m =
1,6 |
0 |
5 |
8 |
15 |
Medarbejdere, der arbejder indenfor
miljøområdet 30 besvarelser, m = 2,8 |
5 |
15 |
9 |
1 |
Rådgivere |
I høj grad = 4 |
I nogen grad = 3 |
I mindre grad =2 |
Slet ikke = 1 |
Alle medarbejdere 9 besvarelser, m =
1,9 |
0 |
2 |
4 |
3 |
Medarbejdere, der arbejder indenfor
miljøområdet 14 besvarelser, m = 3,2 |
5 |
7 |
2 |
0 |
Spm. 20: Virksomhederne og rådgiverne har generelt kompetencer inden for alle
LCA-aktiviteter i mindre eller nogen grad, dog mest inden for LCA-metodik og igangsætning
af LCA-arbejde. Som "andet" næves ofte som kommentar - f.eks. samarbejde
med andre virksomheder, konsulenter og/eller studerende.
Spm. 20:
Hvilke kompetencer i relation til LCA-aktiviteter findes i din virksomhed?
Virksomheder |
I høj grad
= 4 |
I nogen grad
= 3 |
I mindre grad
= 2 |
Slet ikke
= 1 |
LCA-metodik 27 besvarelser, m=2,6 |
5 |
9 |
9 |
4 |
Beregningsværktøjer 29 besvarelser,
m=2,4 |
6 |
7 |
8 |
8 |
Igangsætning af LCA-arbejde 28
besvarelser, m=2,6 |
5 |
13 |
5 |
5 |
Involvere forskellige afdelinger/
medarbejdergrupper i LCA-arbejde
30 besvarelser, m=2,1 |
3 |
7 |
10 |
10 |
Integrere LCA-arbejde i miljøstyring
27 besvarelser, m=2,3 |
5 |
5 |
9 |
8 |
Andet 2 besvarelser |
0 |
0 |
0 |
2 |
Rådgivere |
I høj grad
= 4 |
I nogen grad
= 3 |
I mindre grad
= 2 |
Slet ikke
= 1 |
LCA-metodik 14 besvarelser, m = 3,1 |
4 |
7 |
3 |
0 |
Beregningsværktøjer 10 besvarelser,
m= 2,6 |
1 |
4 |
4 |
1 |
Igangsætning af LCA-arbejde 12
besvarelser, m= 3,1 |
4 |
5 |
3 |
0 |
Involvere forskellige afdelinger/
medarbejdergrupper i LCA-arbejde 8 besvarelser, m= 2,7 |
1 |
4 |
3 |
0 |
Integrere LCA-arbejde i miljøstyring
13 besvarelser, m= 2,8 |
2 |
7 |
3 |
1 |
Andet 2 besvarelser |
2 |
0 |
0 |
0 |
Spm. 21: Blandt virksomhederne er der især brug for kompetencer inden for
beregningsværktøjer og inden for LCA-metodik. Blandt rådgiverne er der især brug for
kompetence inden for LCA-metodik, beregningsværktøjer og involvering af afdelinger og
medarbejdere i LCA-arbejde. Forskellene mellem behovet for de forskellige kompetencer er
forholdsvis små. Ikke alle spørgsmål blev besvaret af alle respondenter (der var f.eks.
for virksomhederne mellem 36 og 41 besvarelser af 41 mulige). Dette tyder på, at dette
spørgsmål (og lignende med kvalitativ udsagn) måske kunne misforstås. Afgivelsen af
mange besvarelser ved en speciel svarmulighed f.eks. et bestemt kompetenceområde -
tyder dog også på, at området anses for relevant.
Spm. 21:
Hvilke kompetencer i relation til LCA-aktiviteter er der brug for i din
virksomhed?
Virksomheder |
I høj grad |
I nogen grad |
I mindre grad |
Slet ikke |
LCA-metodik 28 besvarelser, m=2,9 |
6 |
14 |
6 |
2 |
Beregningsværktøjer 29
besvarelser, m=3,1 |
9 |
15 |
4 |
1 |
Igangsætning af LCA-arbejde 25
besvarelser, m=2,7 |
5 |
10 |
7 |
3 |
Involvere forskellige afdelinger/
medarbejdergrupper i LCA-arbejde 25 besvarelser, m=2,6 |
5 |
9 |
7 |
4 |
Integrere LCA-arbejde i miljøstyring 27
besvarelser, m=2,7 |
7 |
9 |
8 |
3 |
Andet 3 besvarelser |
2 |
0 |
1 |
0 |
Rådgivere |
I høj grad |
I nogen grad |
I mindre grad |
Slet ikke |
LCA-metodik 12 besvarelser, m= 3,1 |
3 |
7 |
2 |
0 |
Beregningsværktøjer 12
besvarelser, m= 3,0 |
3 |
6 |
3 |
0 |
Igangsætning af LCA-arbejde 12
besvarelser, m= 2,8 |
2 |
5 |
5 |
0 |
Involvere forskellige afdelinger/
medarbejdergrupper i LCA-arbejde 36 besvarelser, m= 3,0 |
8 |
14 |
10 |
4 |
Integrere LCA-arbejde i miljøstyring 12
besvarelser, m= 2,9 |
3 |
5 |
4 |
0 |
Andet 2 besvarelser |
1 |
0 |
1 |
0 |
Spm. 22: Der er ikke særlig stor tilfredshed med nyuddannede kandidaters
uddannelsesniveau i forhold til respondenternes LCA-aktiviteter. Størst tilfredshed er
der blandt rådgivere med LCA-specialisternes uddannelsesniveau og dernæst med
miljømedarbejdernes. Hos virksomhederne er der nogenlunde sammen tilfredshed med
miljømedarbejdernes og LCA-specialisternes uddannelsesniveau.
Spm. 22:
Har nyuddannede kandidater blandt følgende medarbejdergrupper det passende
uddannelsesniveau til de LCA-aktiviteter, der er brug for i din virksomhed i den
pågældende medarbejdergruppe?
Virksomheder |
Ja, i høj grad |
Ja, i nogen grad |
I mindre grad |
Slet ikke |
Blandt alle medarbejdere
24 besvarelser, m = 1,4 |
0 |
2 |
6 |
16 |
Blandt medarbejdere, der arbejder
indenfor miljøområdet
27 besvarelser, m = 2,5 |
2 |
10 |
14 |
1 |
Blandt LCA-specialisterne
21 besvarelser, m = 2,6 |
3 |
9 |
7 |
2 |
Rådgivere |
Ja, i høj grad |
Ja, i nogen grad |
I mindre grad |
Slet ikke |
Blandt alle medarbejdere
11 besvarelser, m = 2,0 |
1 |
2 |
4 |
4 |
Blandt medarbejdere, der arbejder
indenfor miljøområdet
14 besvarelser, m = 2,8 |
3 |
6 |
4 |
1 |
Blandt LCA-specialisterne
8 besvarelser, m = 3,4 |
3 |
5 |
0 |
0 |
Spm. 23: LCA-kompetenceopbygningen håndteres både hos virksomhederne og rådgiverne mest
ved hjælp af "learning by doing" og ved at give udvalgte medarbejdere mulighed
for at sætte sig ind i området. Dernæst benytter virksomheder den mulighed at sende
medarbejdere på eksterne kurser og rådgivere at ansætte medarbejdere med kompetence.
Spm. 23:
Hvordan er kompetencen omkring LCA og livscyklustankegang blevet opbygget i
virksomheden?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Ved "learning by doing" |
28 |
19 |
9 |
Ved at give udvalgte medarbejdere
mulighed for at sætte sig ind i området |
28 |
19 |
9 |
Ved at ansætte medarbejdere med
kompetence |
13 |
6 |
7 |
Ved at sende udvalgte medarbejdere på
kurser på eksterne institutioner |
14 |
10 |
4 |
Ved at gennemføre kurser på
virksomheden ved eksterne konsulenter |
9 |
7 |
2 |
Ved at gennemføre kurser på
virksomheden ved egne medarbejdere |
4 |
3 |
1 |
Andet |
8 |
8 |
0 |
Spm. 24: Godt 1/3-del (15 af 41) af virksomhederne og knap 2/3-dele (10 af 16) af
rådgiverne sender medarbejdere til livscyklus-relateret efteruddannelse. Det er for både
virksomheders og rådgiveres vedkommende udelukkende miljømedarbejdere og
LCA-specialisterne, der bliver sendt på efteruddannelse.
Spm. 24:
Sender din virksomhed medarbejdere på livscyklus-relateret efteruddannelse?
43 besvarelser |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Ja, alle medarbejdere |
0 |
0 |
0 |
Ja, alle medarbejdere, der
arbejder indenfor miljøområdet |
10 |
6 |
4 |
Ja, LCA specialisterne |
15 |
9 |
6 |
Nej |
18 |
14 |
4 |
Spm. 25: Der bruges blandt respondenterne især netværk med andre brugere til at få
efteruddannelse inden for LCA og livscyklustankegang. Cirka halvt så populær er eksterne
kurser ved konsulenter og andre muligheder såsom seminarer og foredrag og efteruddannelse
udbudt af højere læreanstalter. Det skal bemærkes, at der har været et relativt stort
antal medlemmer af netværk blandt både virksomheder og rådgivere, der har udfyldt
skemaet. Dette kan have forrykket svarfordelingen.
Spm. 25:
Hvilke muligheder har du brugt til at få efteruddannelse på området LCA og
livscyklustankegang?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Ordinært kursus på universitetet eller
højere læreanstalt (f.eks. under Åben Uddannelse) |
2 |
1 |
1 |
Efteruddannelseskursus udbudt af
universitet eller højere læreanstalt |
9 |
4 |
5 |
Netværk med andre brugere af LCA |
23 |
14 |
9 |
Kurser på TIC centre |
3 |
1 |
2 |
Eksterne kurser ved konsulenter |
12 |
7 |
5 |
Interne kurser ved konsulenter |
6 |
4 |
2 |
Andet f.eks. "seminar,
foredrag", "AMU kursus", "haft kursus på civ.ing. udd. på DTU" |
11 |
9 |
2 |
Spm. 26: Inden for de sidste 5 år var gennemførelse af interne kurser ved egne
medarbejdere den oftest forekomne aktivitet blandt de fire mulige angivne muligheder for
kompetenceopbygning. Svaret "0-10 gange" var givet af virksomheder med det
højeste antal ansatte. Spørgsmålet blev kun udfyldt af mellem 33 og 38 respondenter.
Spm. 26:
Hvor tit skete følgende aktiviteter indenfor de sidste 5 år?
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Ansættelse af medarbejdere med
kompetence indenfor LCA-området: (38 besvarelser) |
0 3 gang(e) |
0 - 2 |
0 - 3 |
Sende medarbejdere på ekstern kursus
omkring LCA-området:
(35 besvarelser) |
0 5 gang(e) |
0 - 5 |
0 - 3 |
Gennemføre interne kurser omkring
LCA-området ved eksterne konsulenter:
(33 besvarelser) |
0 6 gang(e) |
0 - 5 |
0 - 6 |
Gennemføre interne kurser omkring
LCA-området ved egne medarbejdere: (33 besvarelser) |
0 10 gang(e) |
0 - 10 |
0 - 2 |
Spm. 27: Der har været en jævn stigning i virksomhedernes kompetencegivende aktiviteter
siden 1998 og en voldsom stigning fra 2000 til 2001. Rådgivernes aktiviteter er foregået
mere jævnt. Som anledning angives først og fremmest konkret (branche-) projekt (8
gange). Derudover bl.a. valg af materiale/produktudvikling (2 gange), generel interesse (2
gange), firmapolitik mv. (1 gang).
Spm. 27:
I hvilket år foregik de fleste af de i spm. 26 nævnte (kompetencegivende)
aktiviteter og hvorfor?
37 besvarelser |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
2001 |
12 |
9 |
3 |
2000 |
6 |
4 |
2 |
1999 |
6 |
3 |
3 |
1998 |
3 |
2 |
1 |
1997 |
0 |
0 |
0 |
Jævn fordeling over alle år |
10 |
7 |
3 |
Spm. 28: Virksomhederne vil fremover især styrke kompetenceopbygningen blandt
miljømedarbejdere, mens rådgiverne også i et relativt stort omfang vil have fokus på
LCA-specialister. Cirka 30% af virksomhederne og 25% af rådgiverne har ingen planer om
yderligere kompetenceopbygning.
Spm. 28:
Blandt hvilke medarbejdergrupper vil virksomheden styrke LCA og
livscyklustankegang?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Blandt alle medarbejdere |
6 |
6 |
0 |
Blandt medarbejdere, der arbejder
indenfor miljøområdet |
29 |
21 |
8 |
Blandt LCA-specialister |
14 |
9 |
5 |
Ingen planer |
16 |
12 |
4 |
Spm. 29 og 30: Netværk med andre brugere er for ca. 2/3 af virksomhederne både den mest
kendte og i fremtiden også muligvis mest brugte mulighed for at få efteruddannelse inden
for LCA og livscyklustankegang. (Her er en mulig bias i og med at netværksdeltagere har
gjort hinanden opmærksomme på spørgeskemaundersøgelsen ved netværksmøder. Dette
giver en overrepræsentation af kendskabet til netværk og opfattelsen af netværk som
meget egnet til kompetenceopbygning). For virksomhederne er eksterne kurser gennemført af
konsulenter næsthyppigste svar både med hensyn til kendskab til muligheden for
efteruddannelse og muligheden for anvendelse heraf. For rådgivere er eksterne kurser den
næstmest sandsynlige form for efteruddannelse.
Kommentar fra respondent på "andet" i spm. 29: "Alle medarbejdere
introduceres i LCA tankegang på et 3 dages AMU miljøkursus, hvor man kommer rundt om
alle miljøforhold lige fra lovgivning til drivhuseffekt".
Kommentar fra respondent på "andet" i spm. 30: "Afhænger af udbud
på det tidspunkt det er relevant. Så længe firmaet ikke presses af kunder er det
tvivlsomt at der bliver investeret i LCA specialister ud over det miljøchefen selv kan
overkomme."
Spm. 29:
Hvilke muligheder kender du, der kunne vælges for at få efteruddannelse på
området LCA og livscyklustankegang?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Ordinært kursus på universitetet eller
højere læreanstalt (f.eks. under Åben Uddannelse) |
18 |
11 |
7 |
Efteruddannelseskursus udbudt af
universitetet eller højere læreanstalt |
20 |
13 |
7 |
Netværk med andre brugere af LCA |
36 |
24 |
12 |
Kurser på TIC centre |
19 |
12 |
7 |
Eksterne kurser ved konsulenter |
28 |
19 |
9 |
Interne kurser ved konsulenter |
13 |
10 |
3 |
Andet |
4 |
4 |
0 |
Spm. 30:
Hvilke muligheder vil du muligvis bruge i fremtiden til at få efteruddannelse på
området LCA og livscyklustankegang?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Ordinært kursus på universitetet eller
højere læreanstalt (f.eks. under Åben Uddannelse) |
9 |
6 |
3 |
Efteruddannelseskursus udbudt af
universitetet eller højere læreanstalt |
22 |
16 |
6 |
Netværk med andre brugere af LCA |
41 |
28 |
13 |
Kurser på TIC centre |
14 |
10 |
4 |
Eksterne kurser ved konsulenter |
29 |
20 |
9 |
Interne kurser ved konsulenter |
12 |
8 |
4 |
Andet |
3 |
3 |
0 |
Spm. 31: Cirka halvdelen af respondenterne foretrækker almindeligt kursus som
efteruddannelsesform, mens en tilsvarende andel angiver ekstern workshop og
workshop-række med praktisk arbejde mellem sessionerne som en form man ville vælge.
Kommentarer i forbindelse med svarkategorien "andet" antyder, at nogle personer
gerne vil vælge en workshop række, men ikke regner med at kunne få lov hertil af
virksomheden.
Spm. 31:
Hvilken form for undervisning ville du vælge for livscyklus-relateret
efteruddannelse?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Alm. kursus |
30 |
23 |
7 |
Workshop, intern |
14 |
10 |
4 |
Workshop, ekstern |
26 |
18 |
8 |
Workshop-række med praktisk arbejde
mellem de enkelte workshops |
28 |
22 |
6 |
Andet |
6 |
5 |
1 |
Spm. 32: Over 70% af alle modtagere påtænker at øge aktiviteterne til
kompetenceopbygning eller fortsætte dem på det nuværende niveau. Dette fordeler sig
jævnt på dem, der angiver at have erfaringer med brug af LCA. Blandt virksomheder uden
erfaring med brug af LCA angiver halvdelen, at de vil påbegynde kompetenceopbygning.
Spm. 32:
Hvordan påtænkes aktiviteterne til kompetenceopbygning på livscyklusområdet
udviklet indenfor de kommende 3-5 år?
56 besvarelser |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Øge aktiviteterne |
25 |
18 |
7 |
Fortsætte aktiviteterne på samme niveau |
15 |
8 |
7 |
Reducere aktiviteterne |
1 |
1 |
0 |
Stoppe aktiviteterne |
0 |
0 |
0 |
Vi har ingen aktiviteter på området men
påtænker at komme i gang |
8 |
7 |
1 |
Vi har ingen aktiviteter på området og
påtænker heller ikke at komme i gang |
7 |
6 |
1 |
Spm. 33: Det er markedskrav (kundekrav, image), myndighedskrav og et ønske om at være
på forkant der for såvel virksomheder som rådgivere vil være de væsentligste faktorer
bag en beslutning om øget kompetenceopbygning på livscyklusområdet. Økonomiske
besparelser og økonomisk støtte rangerer blandt de mest ubetydelige faktorer. Andre
forhold beskrives i et tekstfelt bl.a. som "Miljøvaredeklarationer type III" og
"lovkrav".
Spm. 33:
I hvilken grad vil følgende forhold være relevant for virksomhedens beslutning
om at øge kompetencen på livscyklusområdet?
Virksomheder |
m = middel-
værdi |
I høj grad
= 4 |
I nogen grad
= 3 |
I mindre grad
= 2 |
Slet ikke
=1 |
Myndighedskrav 37
besvarelser |
3,1 |
18 |
9 |
6 |
4 |
Forventninger
om myndigheds-
krav 36 besvarelser |
2,8 |
7 |
18 |
6 |
5 |
Fordel ved
miljøgodkendelse 34 besvarelser |
2,6 |
4 |
16 |
9 |
5 |
Markedskrav
38 besvarelser |
3,3 |
19 |
13 |
4 |
2 |
Image/markedsføring 37
besvarelser |
3,2 |
14 |
17 |
6 |
0 |
Kundekrav
38 besvarelser |
3,2 |
17 |
15 |
3 |
3 |
Være på forkant 37
besvarelser |
3,0 |
12 |
15 |
9 |
1 |
Koncernkrav
35 besvarelser |
2,2 |
8 |
6 |
5 |
16 |
Logisk skridt efter
indføring af miljøstyring 35 besvarelser |
2,5 |
3 |
16 |
11 |
5 |
Økonomiske
besparelser 37 besvarelser |
2,3 |
6 |
9 |
13 |
9 |
Miljøfordele 38
besvarelser |
2,8 |
11 |
13 |
10 |
4 |
Få
økonomisk støtte til det 34 besvarelser |
2,4 |
5 |
8 |
17 |
4 |
Miljømærkning 34
besvarelser |
2,4 |
5 |
10 |
11 |
8 |
Andet 5
besvarelser |
- |
- |
- |
- |
- |
Spm. 33:
I hvilken grad vil følgende forhold være relevant for virksomhedens beslutning
om at øge kompetencen på livscyklusområdet?
Rådgivere |
m = middel-
værdi |
I høj grad
= 4 |
I nogen grad
= 3 |
I mindre grad
= 2 |
Slet ikke
=1 |
Myndighedskrav 12
besvarelser |
3,1 |
4 |
6 |
1 |
1 |
Forventninger
om myndighedskrav 12 besvarelser |
2,8 |
2 |
7 |
2 |
1 |
Fordel ved
miljøgodkendelse 12 besvarelser |
2,5 |
2 |
5 |
2 |
3 |
Markedskrav
12 besvarelser |
2,9 |
2 |
8 |
1 |
1 |
Image/markedsføring 14
besvarelser |
3,1 |
3 |
10 |
0 |
1 |
Kundekrav
14 besvarelser |
3,4 |
5 |
7 |
1 |
0 |
Være på forkant 15
besvarelser |
3,3 |
7 |
7 |
2 |
0 |
Koncernkrav
8 besvarelser |
2,8 |
3 |
1 |
3 |
1 |
Logisk skridt efter
indføring af miljøstyring 10 besvarelser |
2,5 |
2 |
3 |
3 |
2 |
Økonomiske
besparelser 11 besvarelser |
2,2 |
0 |
6 |
1 |
4 |
Miljøfordele 13
besvarelser |
3,0 |
4 |
6 |
2 |
1 |
Få
økonomisk støtte til det 9 besvarelser |
2,2 |
1 |
3 |
2 |
3 |
Miljømærkning 11
besvarelser |
2,8 |
3 |
5 |
1 |
2 |
Andet 0
besvarelser |
- |
- |
- |
- |
- |
Spm. 34: Blandt de virksomheder, der påtænker at øge eller fortsætte på det
nuværende niveau med LCA-aktiviteter og anvendelse af livscyklustankegang, vil eksterne
kurser spille den klart største rolle i virksomhedernes kompetenceopbygning. For
rådgiverne er fordelingen mere jævn mellem de forskellige svarmuligheder.
Spm. 34:
Hvis aktiviteterne påtænkes øget eller fortsat på samme niveau:
Hvilke midler påtænkes brugt hertil?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Ansætte (yderligere) medarbejdere med
kompetence indenfor LCA |
8 |
4 |
4 |
Sende (yderligere) medarbejdere på
ekstern kursus |
28 |
22 |
6 |
Gennemføre (yderligere) interne kurser
ved eksterne konsulenter |
14 |
9 |
5 |
Gennemføre (yderligere) interne kurser
ved egne medarbejdere |
13 |
9 |
4 |
Spm. 35: Undervisning inden for forskellige anvendelsesområder for LCA ønskes af
virksomheder især inden for anvendelse af LCA i forbindelse med produktudvikling og
produktdokumentation. Procesoptimering og planlægning/tilrettelæggelse og systemanalyse
spiller en vis rolle. Blandt rådgiverne er svarene mere jævnt fordelt mellem de
forskellige svarmuligheder med anvendelse i forhold til produktudvikling, miljøstyring og
procesoptimering som de tre mest hyppige.
Spm. 35:
Til hvilke anvendelsesområder for LCA ønsker virksomheden at modtage
undervisning?
(sæt gerne flere krydser)
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Produktdokumentation
f.eks. ifm. markedsføring,
Grønne Regnskaber e.l. |
25 |
21 |
4 |
Planlægning/tilrettelæggelse
f.eks. ifm. Miljøstyring,
(EMAS, ISO 14001) |
18 |
12 |
6 |
Produktudvikling
f.eks. ifm. materialevalg |
30 |
23 |
7 |
Procesoptimering
f.eks. ifm. Renere Teknologi |
19 |
13 |
6 |
Brug af LCA i offentlig regulering
f.eks. ifm. emballagekrav |
9 |
4 |
5 |
Systemanalyse
f.eks. på transportsektoren |
12 |
9 |
3 |
Andet |
7 |
4 |
3 |
Spm. 36 og 37: De fleste respondenter blandt såvel virksomheder som rådgivere vurderer,
at forenklet LCA (1 uges varighed) er det mest relevante niveau for deres efteruddannelse
og finder, at 1-2 dage om året pr. medarbejder er et passende omfang af
efteruddannelsesaktiviteten på LCA-området.
Spm. 36:
Hvilket niveau af LCA vurderer du at være mest relevant for din
virksomheds LCA-arbejde og dermed for den uddannelse virksomhedens medarbejdere skal
have?
52 besvarelser |
|
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Meget forenklet LCA |
(uddannelsesvarighed: f.eks. 1-2 dage,
beregninger: ingen eller grove f.eks. med lommeregner,
tidsbehov til udførelse af en LCA: op til en uge) |
20 |
11 |
9 |
Forenklet LCA |
(uddannelsesvarighed: f.eks. 1 uge,
beregninger: vha. regneark eller PC-værktøjer,
tidsbehov til udførelse af en LCA: uger) |
27 |
24 |
3 |
Detaljeret LCA |
(uddannelsesvarighed: f.eks. 1-2
måneder,
beregninger: vha. PC-værktøjer,
tidsbehov til udførelse af en LCA: måneder) |
5 |
3 |
2 |
Spm. 37:
Hvor megen tid ville det være rimelig at investere i efteruddannelse på området
LCA og livscyklustankegang?
51 besvarelser |
I alt |
Virksomheder |
Rådgivere |
Mindre end 1 dag per medarbejder og år |
17 |
10 |
7 |
1-2 dage per medarbejder og år |
22 |
16 |
6 |
1-2 uger per medarbejder og år |
11 |
10 |
1 |
Mere end 2 uger per medarbejder og år |
1 |
1 |
0 |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|