| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
LCA-uddannelse
Formålet med dialogmødet var
- at præsentere resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen for særlige interessenter
inden for LCA-området Danmark.
- at drøfte forslag til fremtidige initiativer inden for uddannelse og efteruddannelse i
LCA
- at drøfte evt. udbygning af eksisterende tiltag
- samt at opnå enighed omkring forslag til fremtidige initiativer til uddannelse og
efteruddannelse i LCA
I dialogmødet deltog repræsentanter fra
 | Universiteter (teknisk/naturvidenskabelige og teknologisk/ samfundsvidenskabelige
uddannelser) |
 | Rådgiver branchen |
 | Teknologiske informationscentre |
 | GTS-institutter |
 | Industri |
 | Myndigheder |
Flere højere læreanstalter samt ingeniørteknika var inviterede, men havde ikke
mulighed for at stille deltagere. I alt deltog 26 personer inkl. projektgruppen i
dialogmødet. (Program og Deltagerliste fra dialogmødet kan ses i bilag)
Forud for mødet, var spørgeskemaundersøgelsens primære resultater tilsendt
deltagerne. Selve dialogmødet startede med en plenumsession, hvor projektgruppen
uddybende kommenterede spørgeskemaundersøgelsens resultater samt præsenterede et oplæg
til det efterfølgende gruppearbejde. Deltagerne var inddelt i 4 tvær-institutionelle
grupper, sådan at hver gruppe så vidt muligt havde repræsentanter fra de i forrige
afsnit nævnte institutioner. Hver gruppe havde en rapporteur fra projektgruppen. Efter
gruppearbejdet fulgte endnu en plenum session hvor rapporteurs præsenterede resultatet af
gruppearbejdet. Dialogmødet blev afrundet med en plenum diskussion og opsummering af
mødets resultater.
Hver gruppe blev bedt om at komme med forslag til følgende:
 | Hvilke undervisningstilbud og undervisningsformer er der brug for |
 | inden for uddannelse i livscyklustankegang og LCA |
 | inden for efteruddannelse i livscyklustankegang og LCA |
 | Hvilke kompetencer skal LCA-uddannelse give for at kunne anvende LCA og
livscyklustankegangen |
De fire gruppers tilbagemelding til plenum er refereret i det følgende.
Gruppen: Michael Søgaard Jørgensen, rapporteur (universitet), Michael Hauschild
(universitet & konsulent), Claus Berner (konsulent), Vibeke Riisberg (designskole),
Per Christensen (universitet), Lone Rosing (produktionsvirksomhed), Grethe Hjortbak
(konsulent):
Gruppearbejdet omhandlede
- LCA-efteruddannelse
- LCA-grunduddannelse
- Undervisningsformer
1. LCA-efteruddannelse:
Hvem:
Vækstgrupper/netværksgrupper er et brugbart uddannelseskoncept for personer fra
virksomheder, der ønsker at tilrettelægge inddragelse af miljøhensyn i
produktudviklingen og andre forandringer set ud fra et livscyklusperspektiv. Især er det
vigtigt at kunne arbejde med egne cases. Man skal være opmærksom på, at der er
forskellige målgrupper, eksempelvis 1)Miljøspecialister, 2)Produktudviklere og 3)Ledere.
Målgrupperne har et fælles kompetencebehov i form af at være i stand til at oversætte
mellem forskellige faggrupper sådan at rationaler og arbejdsmåder bliver oversat til den
enkelte målgruppes "sprog", og kunne analysere beslutningsrum ud fra en
livscyklusforståelse. Alle tre grupper har også et kompetencebehov inden for
miljøvurdering, men på et meget forskelligt niveau. Miljøspecialister har behov for den
"dybeste" kompetence og skal i nogen virksomheder og i nogle situationer kunne
oversætte disse vurderinger til andre faggrupper.
Hvordan:
En særlig målgruppe er små og mellemstore virksomheder, som har behov for også at
kunne anskue de daglige beslutninger ud fra et miljøaspekt. En mulig strategi for SME'er
kan være
 | 1 uges kursus for specialister og produktudviklere, som efterfølgende kan medvirke til
at opbygge en intern kompetence i virksomheden |
2. Grunduddannelse
Hvem:
- Handelshøjskoler
- Ingeniøruddannelser
- Designuddannelser
- Mellemlange teknikeruddannelser
Hvordan:
En række forskellige uddannelsesforløb inden for de enkelte fagområder har behov for
at der suppleres med undervisning i livscyklusrelaterede emner. Der er tre eksempler på
ingeniøruddannelsesforløb, der har brug for at få livscyklusrelateret undervisning
integreret:
 | Miljøspecialister: LCA, LCA-baseret miljøledelse, LCA-baseret produktudvikling |
 | Teknologiske specialister: LCA-baseret produktudvikling |
 | Specialisering inden for Teknologiledelse og Planlægning: LCA-baseret miljøledelse |
Igen, som også nævnt for vækst- og netværksgrupper, er der et fælles
kompetencebehov, i form af at kunne foretage en oversættelse mellem forskellige
rationaler og arbejdsmåder, samt en analyse af beslutningsrum ud fra
livscyklusforståelse.
3. Undervisningsformer
Godt at have kurser, som går på tværs af uddannelserne for at give erfaring med
problemorienterede situationer i kompleks sammenhæng, som minder om den senere
arbejdssituation (f.eks. som Integreret Design hvor Handelshøjskolen København, Danmarks
Tekniske Universitet og Designskolen deltager).
Der er barrierer for tværgående kurser, som skal overvindes. Erfaringen viser, at der
kan opstå problemer med for lange undervisningsforløb, når det skal koordineres mellem
forskellige undervisningsinstitutioner. Der kan endvidere opstå problemer med indlejring
af kurserne når flere institutioner involverede.
Gruppen: Ole Broberg, rapporteur (universitet), Henriette Ølgaard (GTS), Arne Egelund
(universitet), Erik Hansen (konsulent). Afbud fra Knud Erik Poulsen (konsulent), Mikkel
Thrane (universitet)
Gruppearbejdet omhandlede
- Uddannelse og
- Efteruddannelse, illustreret udfra strukturen som vist i skemaet
|
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Specialist |
1 |
3 |
Integration |
2 |
4 |
hvor integration er fx produktudviklere
- Kommunikation, andre værktøjer
1 & 2 Uddannelse og
Efteruddannelse
- LCA-orienteret uddannelse
Hvem: Specialister |
|
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Specialist |
1 |
3 |
Integration |
2 |
4 |
|
Hvordan:
Uddannelsen bør omhandle såvel tekniske som sociale færdigheder. Af tekniske
færdigheder bør indgå en bred miljø-fundering, videnskabelige metoder, LCA-metodik,
viden om produktion m.m., organisationsviden og forandringsprocesser i organisationer.
Viden om produktion er væsentlig, men også organisationsviden er en forudsætning, hvis
man skal være i stand til at integrere livscyklus/miljøstrategier i organisationers
øvrige strategier.
Af sociale færdigheder er træning i både kommunikation og teamwork vigtige. Læring
i disse discipliner fremmes måske bedst via projektorienterede uddannelser, fx med
hovedvægt på projektarbejde i studieforløbene.
- LCA/miljø-orienteret
efteruddannelse
Hvem: Specialister |
|
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Specialist |
1 |
3 |
Integration |
2 |
4 |
|
Hvordan:
Efteruddannelse af specialister bør indbefatte LCA-metode på MEKA-niveau, evt. med en
overbygning, som dog forudsætter at der udvikles et brugervenligt værktøj på et
niveau, som ligger mellem MEKA og de mere komplicerede LCA-værktøjer.
Også andre typer af viden kan indgå i et efteruddannelsesforløb. Det kan fx være
viden om miljøeffekter og kemikalier, men hvis der kommer eksempelvis nye
varedeklarationer, kunne dette også være grundlag for efteruddannelse.
-
LCA/miljø-orienteret integration-uddannelse og efteruddannelse
Hvem: Fx. produktudviklere |
|
Uddannelse |
Efteruddannelse |
Specialist |
1 |
3 |
Integration |
2 |
4 |
|
Hvordan:
Fagintegration, hvor hovedvægten ligger mere på et bredt miljøperspektiv end på
egentlig LCA. Hvis man ønsker at integrere LCA-kompetencer i uddannelserne, kan man for
grunduddannelserne have et grundlæggende kursus i enkel LCA i uddannelsesforløbene
For alle efteruddannelsestilbud gælder, at de i høj grad skal være job orienterede,
således at man efter et kursusforløb kan gå tilbage i jobbet og direkte anvende den
tilegnede viden.
3. Kommunikation via
bl.a. en LCA-eksempelsamling
Det vil være hensigtsmæssigt at få udarbejdet og udgivet en eksempelsamling over
udførte LCA'er. For at nå andre end den sædvanlige målgruppe er det vigtigt at være i
stand til at kommunikere til en bredere kreds om hvad LCA kan bruges til og hvad der
egentlig kommer ud af LCA'er udført i og på virksomheder. Hvad blev LCA'erne brugt til,
og hvilken betydning har det haft for virksomheden. En let tilgængelig eksempelsamling
vil være et godt redskab til formidling og motivation.
Gruppen: Henrik Wenzel, rapporteur (universitet og konsulent), Nana Eckhardt
(konsulent), Tim McAloone (universitet), Ninkie Bendtsen (myndighed), Bo Weidema
(konsulent) Morten Als Pedersen (universitet)
Gruppearbejdet omhandlede
- Klassificeringssystem for LCA-relateret uddannelse samt online katalog
- Efteruddannelse
- Uddannelse
- Kompetencer
1.
Klassificeringssystem for LCA-relateret uddannelse og online uddannelseskatalog
En mulig model for et online katalog indeholdende en klassificering af niveauerne (se
figur 5.1) Kataloget kan fx være tilgængeligt på Miljøstyrelsens hjemmeside.
1. Online katalog -
Efteruddannelser
Online kataloget skal bl.a. indeholde:
Internet-kurser, kan udbydes som samlepakke eller som
special-emner, hvor man betaler per kursus modul.
Vækstgruppe undervisning til bl.a. virksomheder og begyndere.
Kan udbydes som seminarrække med støtte til arbejdet mellem seminarer og besøg på
virksomheden undervejs. Det vil styrke dialogen hvis en vækstgruppe består af
virksomheder fra samme produktkæde
Netværk undervisning, til netværksgrupper som fx NETOP-LCA og
Green network
1-2 dages kursus/forenklet LCA til begyndere. En væsentlig
barriere for anvendelse af LCA, er uoverskueligheden, som skal fjernes. Dette kan gøres
ved at udbyde 1-dages livscykluschek-kurser med umiddelbart synlige resultater/benefits
1-2 dages specialkursus for LCA-brugere, som omhandler
systemudvidelse, tox-vurdering i LCA etc.
Online kataloget indeholder også en klassificering af undervisningstilbud og en
angivelse af målgruppe for de enkelte kursustilbud. Strukturen for opbygningen af
kataloget ses i figur 5.1.
Se her!
Figur 5.1
eksempel på hvordan et online kursuskatalog med klassificering af
uddannelsesniveauerne kunne tænkes at se ud.
Kursusudbud skal kunne kombineres sådan at man kan få et uddannelsesforløb som fx er
sammensat af et internet kursus og en workshopserie, herunder også virksomhedsspecifikke
workshops.
Udover de beskrevne kursustilbud, skal kursuskataloget også indeholde meriterende
efteruddannelser, fx som 2 års masteruddannelsen til Teknisk Miljøleder, men også andre
kurser, som akkrediterer kursisten, herunder AMU-kurser.
3. Uddannelse
Produktmiljøforståelse kan introduceres allerede på gymnasieniveau og siden
fortsættes på de videregående uddannelser. De højere læreanstalter kan konstruere
tværfaglige kurser, som kunne dække flere aspekter af LCA og produkttilgangen. Nedenfor
ses 7 punkter med forslag til de forskellige uddannelsesniveauer:
- Produktmiljøforståelse på gymnasieniveau. I den gymnasiale undervisningen kan
anvendes cases som mobiltelefoner og øl-dåser/flasker
- Produktmiljøforståelse på videregående uddannelser inkl. efteruddannelse af
undervisere på læreanstalter
- Videregående LCA-kursus
- Produktlivskonstruktion
- Virksomhedsudbudte cases til specialprojekter. Man kan fx have en systematisk
case-database liggende på nettet.
- Tværgående kurser som et "læreanstalternes fælles LCA-kursus" som et
tværfagligt kursus udarbejdet og udbudt via fx Danmarks Designskole, DTU, AUC,
Arkitektskolen og Handelshøjskolen
- Produktorienteret livscykluscheck på ingeniør teknika
4. Kompetencer
I forbindelse med uddannelse i produktmiljøforståelse og LCA kan de kompetencer der
er nødvendige groft grupperes i
 | Generelt |
 | Produktudvikling |
 | Produkt-/værdikæden |
Hver af de tre punkter med følgende underpunkter:
Generelt:
 | systemforståelse (procesforståelse) |
 | systemanalyse |
 | diverse metode elementer |
 | formidling og kommunikation |
 | forståelse af LCA'en muligheder og begrænsninger |
 | analyse og fortolkning af resultater inkl. følsomhedsvurdering, usikkerhed,
scenariomodeller, fremskrivning etc. |
Produktudvikling:
 | forståelse for disponeringseffekter |
Produkt-/værdikæden
 | forstå egendisponering/egen-indflydelse |
 | forstå rolle i ledelsessystemer |
Gruppen: Niki Bey, rapporteur (universitet og konsulent), Kim Christiansen (konsulent),
Kristine Keiding (teknologisk informationscenter), Christian Poll (myndighed), Thorvald
Isager (virksomhed), Sven Havelund (konsulent)
Gruppearbejdet omhandlede
- Brugen af LCA og anvendelsen af resultater
- Undervisning, Kurser, Workshop-kæder og netværk
- Produktkæden
1. Brugen af LCA og
anvendelsen af resultater
Vigtigt at få klargjort hvad det er for holdninger, som ligger bag brugen af LCA -
holdninger som kan være såvel politiske som samfundsmæssige. Incitamentet til at bruge
LCA kan fx være forventede fremtidige kundekrav og økonomi. I selve brugen af LCA'ens
resultater, er det nødvendigt at forholde sig kritisk til resultaterne, og at afstemme
anvendelse af LCA i forhold til det niveau, som den er udført på; eksempelvis: meget
forenklet, forenklet, detaljeret. Resultaterne skal ligeså formidles på den rigtige
måde.
Forskellige værktøjer til forskellige målgrupper
Der er mange forskellige værktøjer til de forskellige LCA niveauer; værktøjer som
er tilegnet forskellige målgrupper. Inden for de forenklede værktøjer, er et eksempel
herpå:
 | SWOT- LCA, som primært henvender sig til økonomer |
 | MEKA, som primært henvender sig til ingeniører |
Både i anvendelses- og undervisningssammenhæng har konsulenterne og underviserne brug
for værktøjer som strækker sig fra små helt enkle LCA'er til de mere komplicerede. I
Holland arbejdes der også med et LCA koncept, som ligner det danske TIC-koncept. TIC har
erfaring for, at selv niveauet som fx i "Håndbog i miljøvurdering af produkter, en
enkelt metode" kan være for kompliceret for virksomhederne.
På Aalborg Universitet har Arne Remmen udarbejdet en brochure for Miljøstyrelsen, som
beskriver en undersøgelse af kvalitative værktøjer. Brochuren er forventes udgivet af
Miljøstyrelsen (februar 2002).
Produkteksempler - datablade- innovation
Hvad der kunne være nyttigt som indgangsvinkel til virksomheders LCA-arbejde er gode
produkt-eksempler, som man bl.a. kan vise ledelsen i virksomheder. Det kunne fx gøres ved
at udgive en slags datablade som beskriver produkt-LCA'er, og som fortæller om hvordan de
har været anvendt i virksomhederne, og hvordan virksomhed/produkt har profiteret af den
innovation som ligger i livcyklustankegangen såvel økonomisk som miljømæssigt.
2. Undervisning,
kurser, workshop-kæder og netværk
Generelt er det nok vigtigt at erkende, at kurser som regel kun udarbejdes og udbydes
såfremt de subsidieres, dvs. at der gives økonomisk støtte.
Kurser
Generelt om undervisningsformen, bør man forlade det vanlige koncept med envejs
kommunikation med forelæsning på forelæsning og i stedet søge at veksle mellem
forelæsninger og en mere deltageraktiverende undervisnings- form. Det stiller imidlertid
også krav til moderne undervisningsfaciliteter, som det kan være vanskeligt at finde på
mange af de højere læreanstalter, herunder også DTU.
Ved kurser på virksomheder skal der allokeres timer til at medarbejderne selv
formulerer hvad det er virksomheden har brug for. Indtil nu har udbyderne af
LCA-undervisning ikke altid til fulde vidst hvad kunderne gerne vil have.
Erfaringen fra afviklingen af kurser på virksomheder viser at i løbet af et to-dages
kursus, er det typisk 3-4 ting fra kurset, som virksomheden senere anvender i sin
produkttilpasning.
Workshop-kæder
I forbindelse med kursusvirksomhed, er det under alle omstændigheder vigtigt at holde
gryden i kog,. Det kan fx gøres ved at man afvikler en kursusserie med fem kursusdage
fordelt over seks måneder.
Netværk
Man har erfaring for at netværk fungerer godt i forhold til undervisning, bl.a. fordi
man sidder i en kreds, som man allerede kender.
3. Produkt-kæden
Helt ideelt kunne det være, hvis man i en undervisningssituation kunne få en hel
produkt-kæde sat sammen om et bord/, eller i et netværk. Ligeledes kunne et samarbejde i
produktkæder understøtte den data-indsamling som ligger til grund for
miljøvurderingerne.
Efter gruppepræsentationerne fulgte en plenum diskussion, hvor gruppernes indlæg blev
kommenteret og hvor dialogmødets ordstyrer Michael Hauschild fra Danmarks Tekniske
Universitet opsummerede gruppernes forslag.
I det følgende er givet et resume af dialogmødets plenum diskussioner.
Generelt om aktuelle
projekts empiriske undersøgelse
Der blev stillet spørgsmål til indsamlingen af de kvantitative data, om man kun havde
spurgt de virksomheder og institutioner, som man kendte i forvejen, altså vennerne. Det
havde projektgruppen lagt vægt på netop ikke at gøre, og mailinglisten med de godt 600
adresser var generet via en samkørsel af forskellig lister som projektgruppen havde
adgang til samt søgninger via internettet, eksempelvis Kraks virksomhedsoversigt,
offentlige lister over undervisnings- institutioner etc.
Hvad angik spørgeskemaerne, havde nogle haft den opfattelse at de specifikt henvendte
sig til LCA-folk, og man syntes at LCA og Livscyklustankegangen nok burde have været
forklaret bedre i skemaet.
Hvad angik de kvalitative data, dvs. input fra dialogmødet, blev det konstateret at
grupperne egentlig var ret enige og at tilbagemeldingerne fra grupperne meget konsistente.
Målrettede kurser
til Små og Mellemstore Virksomheder
Der blev gjort opmærksom på de særlige vilkår og forudsætninger som gælder for
SME'er når det drejer sig om kurser og uddannelse, herunder især varigheden af
kursusforløb. En hel arbejdsdag er lang tid for disse virksomheders medarbejdere at
afsætte til kursusdeltagelse, og derfor bør man målrette specielle kurser til SME'er.
AMU kurser er også et godt koncept for SME'er.
Fra myndigheds side er der også et ønske om så at sige at vende pyramiden af
virksomheder (store/ små og mellemstore) om og få afdækket hvilke uddannelsesbehov, der
er i det underste lag af pyramiden, dvs. hos de mindre virksomheder.
Netværk for undervisere og
virksomheder
Der blev stillet forslag om at etablere et landsdækkende netværk for undervisere fra
læreanstalter og universiteter og folk fra virksomheder. Et sådant netværk vil udgøre
et godt grundlag for at kombinere den teoretisk undervisning med praktiske øvelser.
Udover en gensidig inspiration mellem undervisningsinstitutioner og virksomheder, skulle
formålet med et sådant netværk gerne udmønte sig i et mere håndgribeligt samarbejde.
Subsidiering af
undervisning i LCA og Livscyklustankegangen2
Der blev stillet spørgsmål til i hvor høj grad man kan forvente at LCA-undervisning
vil blive subsidieret. Det er vigtig for virksomhederne af få sparring, og erfaringen var
at miljøkompetence ordningen har været god. Det er vigtigt at der afsættes midler til
udvikling af nye og gode undervisningskoncepter og tilbud inden for LCA og
Livscyklustankegangen.
Motivation til
anvendelse af livscyklustankegangen
Grønt offentlig indkøb er en god motivator, og der bør fra offentlig side stilles
miljømæssige krav til produkter og regulering for at påvirke markedskræfterne.
Imidlertid har det vist sig at grønt offentlig indkøb ikke rigtigt fungerer i
praksis, idet mange statslige indkøberne simpelthen ikke kan overskue at købe
miljøfornuftigt ind.
Som det ser ud nu (primo 2002), forventes det ikke at der stilles yderligere
lovmæssige krav til produkters miljøegenskaber. Derfor kan en af vejene frem være at
fremvise gode eksempler på hvordan man gør andre steder, også i udlandet. Gode
eksempler er motiverende, og en eksempelsamling et godt middel, også til at nå
topledelserne i virksomheder og institutioner.
Online
katalog over undervisningstilbud og klassificering af niveauerne
Kursusudbud skal kunne kombineres sådan at man kan få et uddannelsesforløb som fx er
sammensat af et internet kursus og en workshopserie, herunder også virksomhedsspecifikke
workshops.
Kursuskataloget skal ligeledes indeholde meriterende efteruddannelser, fx som 2 års
masteruddannelsen til Teknisk Miljøleder, men også andre kurser, som akkrediterer
kursisten, herunder AMU-kurser. Et eksempel på hvordan online kataloget kan bygges op er
vist i figur 5.1.
Produktkæde-netværk
Endnu en mulighed kunne være at prøve at samle en hele produktkæder til
introducerende temadag om livscyklustankegangen, også fx. mhp. at få etableret et
produktkæde netværk, hvilket også senere hen kunne understøtte det ofte tidskrævende
arbejde med dataindsamling.
Om LCA'er og hot spots
Der var en kort snak om de forskellige benævnelser man bruger for de forskellige
LCA-niveauer. Et forslag gik på at man også kan kalde det små og store LCA'er, da det
jo under alle omstændigheder altid omhandler hele produktets livscyklus. Det blev også
omtalt hvordan man grafisk tegner en produktlivscyklus, hvor det i bortskaffelsen er
vigtigt at nævne muligheden for genvinding, idet meget i princippet kan genvindes, i
hvert fald for visse produktkategoriers vedkommende. Denne snak førte videre over i at
tale om produkters miljøpåvirkninger og til hot-spots i miljøpåvirkningerne fra
livscyklus, som der hvor man i første omgang kan sætte ind med forbedringer. Dette blev
skitseret som vist i figur 5.2. som illustrerer et produkts livscyklus og påvirkningerne
fra alle faserne. Der hvor påvirkningerne topper, også kaldet hot spots, er dér
hvor man i første omgang skal sætte ind med forbedringer, sådan at man får skåret
toppen af miljøpåvirkningerne, sådan som stregerne i figuren viser.

Figur 5.2
Produktlivscyklus og miljømæssige hot spots - der hvor påvirkningerne topper, er
der hvor man i første omgang bør sætte ind med forbedringer og få "skåret toppen
af"(Hauschild & Isager, Dialogmøde, jan.2002)
2 |
Livscyklustankegang: At tænke på hele livsforløbet for en
proces, et produkt eller en serviceydelse, dvs. både udvindingen af de nødvendige
råmaterialer, produktion af materialer, komponenter og færdigt produkt, brug og
vedligeholdelse, og bortskaffelse og genanvendelse. Se også yderligere forklaring i kap.
9. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |