Målgruppen for uddannelsestilbuddene er studerende på korte videregående og
videregående uddannelser, først og fremmest ingeniøruddannelser inden for en række
områder, men også på uddannelser til designer, arkitekt og produktionsteknolog gives
undervisning i LCA og livscyklustankegang.
Målgruppen for efteruddannelsestilbuddene er i de fleste tilfælde virksomheder. Ca.
40% har også miljøspecialister som målgruppe og ca. 25% nævner andre målgrupper som
myndigheder, konsulenter eller arbejdsløse. Uddannelses- og efteruddannelsestilbuddene
på læreanstalterne har haft flest deltagere, i alt op mod 3.000 deltagere gennem årene.
Offentlige rådgivere har undervist ca. 200 og rådgivningsvirksomheder op mod 500
deltagere.
Ca. en femtedel af efteruddannelsestilbuddene er udviklet og gennemført med tilskud
fra Miljøstyrelsen. Hertil kommer ét tilbud med tilskud fra et universitet og ét med
amtsligt tilskud. Kun ved ét efteruddannelsestilbud (svarende til 5%) har deltagerne
mulighed for at få tilskud.
Det største antal nye tilbud kom til i år 2000. Frem til 1998 blev der udviklet flest
nye uddannelsestilbud, mens antallet af nye efteruddannelsestilbud har været størst i
år 2000 og 2001. Antallet af tilbud har været stigende, idet kun få tilbud er helt
nedlagt i perioden.
Undervisningens form
På cirka 2/3 af uddannelsestilbuddene får de studerende mulighed for at møde
personer med praktiske erfaringer med at udføre eller anvende LCA og
livscyklustankegangen via gæsteforelæsere fra f.eks. industri, rådgivere, myndigheder
og brancheorganisationer. Det samme gør sig gældende på ca. 1/3 af
efteruddannelsestilbuddene. Dertil kommer at en del af underviserne inden for uddannelse
og efteruddannelse selv har praktisk erfaring med anvendelse af LCA og
livscyklustankegangen. Størstedelen af tilbuddene inden for både uddannelse og
efteruddannelse anvender konkrete cases i undervisningen.
Al undervisning, foregår som undervisning, hvor deltagerne mødes fysisk. Ved et
tilbud anvendes der yderligere fjernundervisning over Internettet eller e-mail.
Ca. 1/3 af uddannelsestilbuddene har LCA som hovedtema, mens 2/3 har andre emner som
hovedtema, f.eks. miljøledelse, bæredygtighed samt miljø & arbejdsmiljø. For
efteruddannelse, derimod, har ca. 2/3 af tilbuddene LCA som hovedemne.
Undervisningens indhold
Både uddannelse og efteruddannelse er i et vist omfang anvendelsesorienterede, idet
størstedelen af tilbuddene gennemgår ét eller flere anvendelsesområder for LCA.
Uddannelsestilbuddene gennemgår hyppigst produktudvikling og produktdokumentation. For
efteruddannelsestilbuddene er de hyppigst nævnte områder: produktudvikling,
miljøstyring, produktdokumentation og offentlig regulering. Efteruddannelsestilbuddene
synes således at have et bredere anvendelsesfokus end uddannelsestilbuddene. Det har dog
ikke været muligt at finde ud af dybden af de anvendelsesorienterede kvalifikationer.
Således angiver næsten alle uddannelsestilbuddene at de gennemgår anvendelse i
forbindelse med produktudvikling, men det er kun få af tilbuddene, som faktisk angiver at
de studerende opnår kvalifikationer inden for produktudvikling (jf. nedenfor).
Kvalifikationer
Uddannelsestilbuddene giver en række generelle kvalifikationer. Det drejer sig først
og fremmest om livscyklustankegang og systemtænkning og dernæst viden om miljø- og
arbejdsmiljøproblemer. Enkelte tilbud giver også kvalifikationer inden for
anvendelsesområder, bl.a. miljøledelse og produktudvikling/design.
De specifikke kvalifikationer kan først og fremmest beskrives som kvalifikationer i
livscyklusvurdering. Ca. halvdelen af uddannelsestilbuddene giver kvalifikationer på et
"kende"-niveau i form af grundprincipperne i LCA og mulighederne forbundet med
LCA. Op mod en fjerdedel giver kvalifikationer på et "kunne"-niveau f.eks. i
form af at de studerende lærer selv at kunne gennemføre en forenklet LCA. Ca. 15%
(svarende til tre tilbud) giver kvalifikationer på et "beherske"-niveau i form
af at de studerende lærer f.eks. selv at gennemføre og reviewe en LCA på højt niveau.
Det synes at være sådan, at de uddannelsestilbud, der har LCA som hovedtema, både
underviser i meget forenklede metoder og mere omfattende metoder. Det ser ud til, at alle
de uddannelsestilbud, der har LCA som hovedtema, gennemgår alle faser af LCA:
målsætning og afgrænsning, opgørelse, vurdering og fortolkning.
Efteruddannelsestilbuddene giver generelle kvalifikationer i form af
livscyklustankegang og systemtænkning, kendskab til produkters miljøegenskaber og
tilrettelæggelse af miljøarbejdet. De specifikke kvalifikationer inden for LCA gives i
de fleste tilfælde på et "kende"-niveau. En fjerdedel giver kvalifikationer
på et "kunne"-niveau. Ét tilbud (ca. 5%) giver kvalifikationer på et
"beherske-niveau. Alle efteruddannelsestilbuddene underviser i anvendelse af
forenklede og meget forenklede metoder. Ca. en fjerdedel underviser også i detaljerede
metoder. I de fleste tilfælde opnås kun kendskab til metoderne. Alle faser af LCA synes
at indgå i stort set alle efteruddannelsestilbuddene
UMIP-metoden er den metode, der anvendes mest i både uddannelse og efteruddannelse. I
ca. en tredjedel af tilbuddene inden for både uddannelse og efteruddannelse anvendes
også ISO 14040. De fleste uddannelsestilbud med LCA som hovedtema anvender
beregningsværktøjer. "Andet" angives som det hyppigst anvendte, dernæst UMIP
PC-værktøj og SimaPro. Til sammenligning synes det kun at være en mindre del af
efteruddannelsestilbuddene, der anvender beregningsværktøjer. Her angives
"Andet" og UMIP PC-værktøj i samme omfang og dernæst SimaPro. For begge
områder er "Andet" bl.a. MEKA-skema, Excel og Livscykluscheck.
I 90% af udbuddene evaluerer deltagerne undervisningen. For 90% af disse
uddannelsestilbud er deltagerne tilfredse eller meget tilfredse. På alle de
efteruddannelsestilbud, hvor der evalueres er deltagerne tilfredse eller meget tilfredse.
Den deltagerkritik, der nævnes flest gange i spørgeskemaet er "fejl i
PC-værktøj".
Forventet udvikling
Inden for uddannelse regner ca. 2/3 af udbyderne med at fortsætte på hidtidigt
niveau, mens ca. 1/3 regner med at øge aktiviteterne. I et enkelt tilfælde anføres, at
aktiviteten forventes stoppet.
Inden for efteruddannelse regner ca. halvdelen med at fortsætte aktiviteterne som
hidtil, mens ca. 25% regner med at øge aktiviteterne, og ca. 25% regner med at reducere
eller stoppe aktiviteterne. Nogle udbydere af efteruddannelse peger på, at et
forestående ophør af tilskud vil gøre det svært at få aktiviteter til at "løbe
rundt" økonomisk.
Der er modtaget svar på spørgeskemaer fra 41 virksomheder og 16 rådgivere og
offentlige myndigheder (herefter kaldet "rådgivere"). Omkring 70% af
virksomhederne og 85% af rådgiverne har erfaringer med LCA. 85% af virksomhederne og alle
rådgiverne har erfaringer med at anvende livscyklustankegangen. Ca. 60% af virksomhederne
har mindre end 3 års erfaring med anvendelse af LCA og livscyklustankegangen og ca. 15%
har mindre end 1 års erfaring. For rådgiverne har 75% mere end 3 års erfaring.
Erfaringerne med LCA og livscyklustankegang synes således at sprede sig blandt
virksomheder, således at rådgiverne inden for området potentielt har fået et større
kundegrundlag, hvilket bekræftes af at mange virksomheder peger på eksterne kurser som
et middel til kompetenceopbygning.
Blandt virksomhederne omfatter LCA i de fleste tilfælde mere end ét produkt, men kun
i få tilfælde et helt produktsortiment. Antallet af gennemførte LCAer typisk
mindre end fem. Til sammenligning har ca. en tredjedel af rådgiverne (4) gennemført mere
end ti LCAer.
90% af virksomhederne har en miljøpolitik, hvor livscyklusperspektiv indgår i cirka
halvdelen (dvs. ca. 45% af respondenterne). For rådgiverne har cirka halvdelen en
miljøpolitik og cirka halvdelen heraf indeholder et livscyklusperspektiv (dvs. ca. 25%).
Ca. 40% af virksomhederne er certificeret i forhold til ISO 14001 og ca. 25% er
EMAS-godkendt. Ca. 60% af virksomhederne producerer produkter, der skal overholde
internationale krav i f.eks. CE- og/eller DIN-standarder.
De fleste virksomheder uanset størrelse har erfaringer med renere teknologi i form af
ressourcebesparelser, ændringer i råvare- og materialevalg, ændringer i
produktionsprocesser og produkter. Tilsvarende angiver de fleste rådgivere at have
erfaringer inden for disse områder. Det er ikke muligt via spørgeskemaet at få belyst,
hvilken rolle anvendelsen af LCA og livscyklustankegang konkret har spillet. En kausal
sammenhæng antydes dog af, at de fleste virksomheder der har omfattende eller nogen
erfaring i brug af LCA eller livscyklustankegang også har erfaring med indførelse af
forskellige former for renere teknologi, mens denne andel er klart mindre for virksomheder
med begrænset eller ingen erfaring i brug af livscyklustankegang.
De fleste virksomheder og rådgivere med erfaring i LCA har erfaring med UMIP, mens
cirka halvdelen har erfaringer med forenklede metoder som livscykluscheck, screening og
MEKA-vurdering. LCA PC værktøjer er den mest anvendte metode (UMIP PC værktøj,
SimaPro, egne værktøjer og BEAT i nævnte rækkefølge). Derudover anvendes
papirbaserede systemer og checklister.
Nuværende kompetencer
Kompetencen i relation til LCA og livscyklustankegang opbygges først og fremmest
hos personer, der arbejder inden for miljøområdet. Det gælder både hos virksomheder og
rådgivere. På spørgsmålet om opbygning af mere specifikke kompetencer vurderer
virksomhederne selv at deres kompetencer i gennemsnit ligger mellem "i mindre
grad" og "i nogen grad", mens rådgiverne i gennemsnit vurderer deres
kompetence til at være "i nogen grad". Virksomhederne vurderer, at deres
kompetence er højest i LCA-metodik og igangsætning af LCA-arbejde og lavest i at
involvere forskellige afdelinger og medarbejdergrupper i arbejdet. Rådgiverne vurderer
ligeledes, at deres kompetence er højest i forhold til LCA-metodik og i forhold til
igangsætning af LCA-arbejde. Rådgiverne vurderer også deres kompetence til at involvere
andre afdelinger og medarbejdergrupper blandt de laveste (dette kan i princippet både
gælde kompetencen til at gøre dette i egen organisation og hos dem, der rådgives).
En forskel mellem virksomheders og rådgiveres kompetence ses i relation til
kompetencen til at integrere LCA i miljøstyring. Her vurderer en række virksomheder, at
de kun har kompetence i mindre grad, mens flertallet af rådgiverne vurderer, at de har
kompetence i nogen grad. Det kunne altså tyde på, at rådgiverne ikke har været gode
nok til at assistere med at få LCA integreret i miljøstyring eller at virksomhederne
ikke har efterspurgt denne ydelse fra rådgiverne.
Tilfredsheden med nyuddannede kandidaters uddannelsesniveau i forhold til virksomhedens
LCA-aktiviteter er både for virksomheder og rådgivere mindst blandt gruppen "alle
medarbejdere", dvs. dem der ikke arbejder inden for miljøområdet eller er
LCA-specialister. I forhold til miljøarbejdere og LCA-specialister ligger virksomhedernes
tilfredshed i gennemsnit midt mellem "i mindre grad" og i nogen grad",
hvilket umiddelbart synes at være lavt. Rådgiverne har samme vurdering af nyuddannede
miljømedarbejdere, men er mere tilfredse med LCA-specialisternes uddannelsesniveau.
Kompetenceopbygning i dag
Kompetenceopbygningen sker i dag i virksomheder mest ved "learning by
doing", ved at give udvalgte medarbejdere mulighed for at sætte sig ind i området
og ved at sende udvalgte medarbejdere på eksterne kurser. Nogenlunde den samme fordeling
gør sig gældende blandt rådgivere, idet ansættelse af medarbejdere med kompetence dog
her anvendes hyppigere end at sende medarbejdere på kurser. De medarbejdere der får
mulighed for efteruddannelse er i lidt højere grad LCA-specialister end
miljømedarbejdere generelt. Kompetenceopbygningen i virksomhederne er taget til gennem de
seneste år og over en tredjedel fandt sted alene i 2001. For rådgiverne er den foregået
mere jævnt fordelt over årene. Den efteruddannelse, der er modtaget er i prioriteret
rækkefølge: netværk med andre brugere af LCA, eksterne kurser ved konsulenter og
efteruddannelse på universitet eller højere læreanstalt. Adspurgt om hvilke muligheder
der kan tænkes anvendt fremover går det samme mønster igen, hvilket kan være et udtryk
for tilfredshed med resultaterne af efteruddannelsen. Hertil skal dog bemærkes, at der er
et meget stort antal medlemmer af LCA-netværk blandt respondenterne.
Kompetenceopbygning fremover
Over 85% af alle virksomhederne påtænker at øge aktiviteterne til
kompetenceopbygning eller fortsætte dem på det nuværende niveau. Dette fordeler sig
jævnt på de virksomheder, der angiver at have erfaringer med brug af LCA. Blandt
virksomheder uden erfaring med brug af LCA angiver halvdelen, at de vil påbegynde
kompetenceopbygning. Den foretrukne måde at styrke kompetencen på fremover er ved at
sende medarbejdere på eksternt kursus, mens afholdelse af interne kurser ved egne
medarbejdere også er attraktiv, især for virksomheder med nogen erfaring med brug af
LCA.
Modtagerne er også blevet spurgt om, hvilke kompetencer der er brug for i deres
virksomhed: LCA-metodik, beregningsværktøjer, igangsætning af LCA-arbejde, involvering
af afdelinger og medarbejdergrupper i LCA-arbejde og integration af LCA-arbejde i
miljøstyring. Ved at sammenholde de nuværende kompetencer med kompetencebehovet fås en
indikation af vigtige områder for fremtidig kompetenceopbygning, og dermed bl.a. for
fremtidig uddannelse og efteruddannelse. Denne analyse peger på, at virksomhederne
angiver at have behov for yderligere kompetenceudvikling inden for alle de nævnte
områder, pånær igangsætning af LCA-arbejde. Rådgiverne angiver at have behov for
yderligere kompetenceudvikling inden for beregningsværktøjer og involvering af
forskellige afdelinger og medarbejdergrupper i LCA-arbejde (igen må det anføres at dette
kan omfatte både egen virksomhed og kundernes virksomheder).
Kompetenceopbygning kan bl.a. ske gennem efteruddannelse. Modtagerne er blevet spurgt
hvilke emner i form af anvendelsesområder for LCA, der i fremtiden ønskes undervisning
inden for. De mest efterspurgte emner er brug af LCA i produktudvikling og i
produktdokumentation, som halvdelen af alle respondenter efterspørger. Herefter følger
planlægning i forbindelse med miljøstyring og procesoptimering. Efterspørgslen fordeler
sig imidlertid ikke jævnt mellem virksomhederne, når der ses på virksomhedernes
erfaring med LCA. Andelen af virksomheder, der efterspørger undervisning i brugen af LCA
ved produktudvikling, er relativt størst i gruppen af virksomheder med nogen erfaring i
brug af LCA. Dette kan både skyldes, at virksomhederne ikke synes at hidtidig
undervisning har givet tilstrækkelig kompetence på dette område og at anvendelsen i
produktudvikling har vist sig vanskeligere end forventet. Efterspørgslen blandt
virksomheder med begrænset erfaring med LCA fordeler sig mere jævnt mellem undervisning
inden for anvendelsesområderne produktdokumentation, planlægning af miljøstyring,
produktudvikling og procesoptimering. Virksomheder uden erfaring efterspørger først og
fremmest undervisning inden for produktdokumentation, planlægning af miljøstyring og
produktudvikling, men på grund af det lille antal respondenter må områderne anvendelse
til procesoptimering, offentlig regulering og systemanalyse også fremhæves som
efterspurgte undervisningsområder.
Der er endvidere en tendens til at virksomheder, der allerede har ekspertise inden for
brug af LCA i planlægning eller produktudvikling efterspørger kompetenceopbygning inden
for brug af LCA ved produktudvikling. Det betyder, at selvom en virksomhed har modtaget
undervisning inden for et område, kan anvendelsen af LCA give behov for yderligere
undervisning. Det peger på, at der skal udvikles undervisning på forskellige niveauer,
f.eks. introducerende og videregående.
Modtagerne har ikke haft mulighed for direkte at angive de førnævnte
kompetenceområder som emner for undervisning. Det betyder, at de
ikke-anvendelsesorienterede områder som LCA-metodik og beregningsværktøjer ikke direkte
har kunnet efterspørges som emner for undervisning. Her må virksomheders og rådgiveres
påpegning af behovet for yderligere kompetenceudvikling også inden for LCA-metodik og
beregningsværktøjer lægges til grund. Dette peger altså på, at der også inden for
LCA-metodik og beregningsværktøjer er behov for undervisning fremover.
Cirka halvdelen af respondenterne foretrækker almindeligt kursus som
efteruddannelsesform, mens en tilsvarende andel angiver ekstern workshop og
workshop-række med praktisk arbejde mellem sessionerne som en form man ville vælge. De
fleste respondenter blandt såvel virksomheder som rådgivere vurderer, at forenklet LCA
(1 uges uddannelsesvarighed) er det mest relevante niveau for deres efteruddannelse og
finder at 1-2 dage om året pr. medarbejder er et passende omfang af
efteruddannelsesaktiviteten på LCA-området.
De medarbejdergrupper, der er i fokus for den fremtidige kompetenceopbygning er først
og fremmest miljømedarbejdere og LCA-specialister og i mindre omfang gruppen "alle
medarbejdere". Der er dog godt 10% af virksomhederne, der har planer om
kompetenceopbygning blandt alle medarbejdere.
Motivation
Det er markedskrav (kundekrav, image), myndighedskrav og et ønske om at være på
forkant der for såvel virksomheder som rådgivere er de væsentligste faktorer bag en
beslutning om øget kompetenceopbygning på livscyklusområdet. Økonomiske besparelser og
økonomisk støtte rangerer blandt de mindst betydende faktorer.
Dette afsnit giver en række forslag til den fremtidige udvikling af uddannelse og
efteruddannelse inden for LCA og livscyklustankegang. Spørgeskemaundersøgelsen blandt
udbydere giver i nogle tilfælde kommentarer og ideer fra respondenterne, der kan indgå i
den videre udvikling af undervisning inden for området. Analysen af modtagernes skemaer
peger også på en række behov for fremtidig kompetenceudvikling og undervisning. Disse
overvejelser blev diskuteret på dialogmødet med deltagelse af centrale udbydere og
modtagere af undervisning, hvor der også fremkom en række yderligere ideer. Endelig kan
en sammenstilling af udbydernes overvejelser om fremtidig undervisning og modtagernes
overvejelser om fremtidig kompetenceudvikling og undervisning pege på, om udbud og
efterspørgsel passer sammen nu, og om de kan forventes at komme til at passe sammen
fremover.
En række udbydere af uddannelse angiver i spørgeskemaundersøgelsen
undervisningsbehov, der ikke dækkes i dag, bl.a.
Endvidere blev det fremført, at produktmiljøtankegangen bør introduceres allerede i
gymnasiet og der er behov for udvikling af egnet undervisningsmateriale til dette formål.
På dialogmødet udtrykte myndighedsrepræsentanterne ønske om at "vende
pyramiden på hovedet" og få større fokus på det store lag af små og mellemstore
virksomheder. Der pegedes fra flere sider på, at der gælder særlige vilkår og
forudsætninger for små og mellemstore virksomheder; deres behov er ofte forenklet LCA og
livscyklustænkning med identifikation af "hot spots" (se figur 5.2) og deres
mulighed for at deltage i længerevarende kurser er begrænset.
Flere af dialogmødets deltagere fremhævede gode erfaringer med kompetenceopbygning
gennem netværk, hvor deltagerne med udgangspunkt i deres egne cases gennemgår fælles
kursusforløb, evt. i form af en serie af workshops sammen med andre virksomheder under
"coaching" af erfarne LCA-udøvere.
På dialogmødet blev der fremsat forslag til etablering af et online katalog over
efteruddannelsestilbud f.eks. på Miljøstyrelsens hjemmeside. Kataloget skal rumme alle
relevante tilbud og give en klassificering af disse efter indhold, niveau og
undervisningsform, samt rumme links til uddybende beskrivelse og tilmelding mm. For at
dette katalog skal være nyttigt, er det nødvendigt, at kataloget giver mulighed for at
se kursusplaner, litteraturlister m.m. Kun få udbydere af undervisning har fremsendt
kursusplaner m.m. i forbindelse med spørgeskemaundersøgelsen, trods opfordring hertil.
Kortlægningsarbejdet har givet billedet af et omfattende udbud af såvel uddannelses-
som efteruddannelsesmuligheder inden for livscyklusområdet.
På modtagersiden viser kortlægningen en voksende interesse blandt studerende for
læreanstalternes uddannelse og blandt danske virksomheder og rådgivere for
efteruddannelse. Der foreligger nu en oversigt over ønsker til niveau, form, indhold og
varighed, og når man holder udbuds- og efterspørgselssiden op mod hinanden finder man,
at en del af de ønsker der udtrykkes kan opfyldes inden for det bestående udbud. Der er
således behov for en bedre formidling af det eksisterende kursusudbud, f.eks. gennem et
centralt katalog over eksisterende tilbud om uddannelse og efteruddannelse inden for
livscyklusområdet. Der kan også være behov for en koordinerende aktivitet og for
finansiering for at sikre, at de bedste blandt de eksisterende efteruddannelsestilbud
videreføres.
Der udtrykkes også behov for efteruddannelse, der ikke er opfyldt i det eksisterende
udbud og her præsenterer afsnit 6.3 en buket af ønsker og ideer til undervisningstilbud,
undervisningsmateriale og undervisningsformer, der kan danne udgangspunkt for den
fremtidige udvikling af efteruddannelse på livscyklusområdet. Der er på flere områder
overensstemmelse mellem udbyderes og modtageres overvejelser om udviklingen i den
fremtidige undervisning, f.eks. i relation til behovet for mere anvendelsesorienteret
undervisning i LCA, hvor især behovet i relation til produktudvikling står centralt i
både udbyderes og modtageres overvejelser.
Nærværende undersøgelse har ikke givet mulighed for dybere indsigt i virksomhedernes
konkrete anvendelse af LCA og livscyklustankegang og hvilken kompetence der rent faktisk
opbygges ved forskellige strategier for kompetenceopbygning, herunder hvilken rolle
uddannelse og efteruddannelse spiller. Der er således et behov for en undersøgelse af i
hvilken grad forskellige efteruddannelsesaktiviteter faktisk resulterer i øget
LCA-aktivitet på virksomheden, og af hvordan efteruddannelse kan forberede
kursusdeltagerne på de barrierer, de vil møde for implementeringen af LCA og
livscyklustankegang på virksomheden. Ligeledes er der på uddannelsessiden brug for en
undersøgelse af de nyuddannedes erfaringer med at anvende deres kvalifikationer og af
virksomheders, rådgiveres og myndigheders erfaring med nyuddannedes deltagelse i
LCA-aktiviteter. Tilfredsheden med de nyuddannedes uddannelsesniveau blandt især
virksomheder synes således at være forholdsvis lav og den fremtidige udvikling af
læreanstalternes undervisning har brug for en mere systematisk og konkret tilbagemelding
fra og dialog med aftagersiden.
En række behov for nye undervisningsmaterialer og oversigt over eksisterende
undervisningsmaterialer, rapporter og metoder peger på behovet for et styrket samarbejde
mellem underviserne (uddannelsesinstitutioner og rådgivere), om den fremtidige
undervisning. Dette kan ske gennem det tidligere omtalte netværk mellem undervisere og
modtagere, som foreslås oprettet. Et sådant netværk, f.eks. opbygget i relation til et
kommende LCA-videncenter, kunne endvidere varetage tilbagevendende opfølgende
undersøgelser som dem der er gennemført i dette projekt, i form af
spørgeskemaundersøgelse og dialogmøde for at sikre, at udbuddet af undervisning
støtter produktmiljøarbejdet så godt som muligt. Et nyhedsbrev ligesom LCA-nyt3 kan være en kanal for diskussion af bl.a.
erfaringer med bestemte uddannelses- og efteruddannelsesaktiviteter. Behovet for adgang
til flere eksempler på gennemførte LCAer kan bl.a. tilgodeses ved oprettelse af
den foreslåede LCA rapportdatabase. Af hensyn til den brede tilgængelighed af en sådan
database kan det være hensigtsmæssigt at placere ansvaret for oprettelse og
vedligeholdelse på et af universiteterne, hvor en stor del af de alment tilgængelige
LCA-studier i forvejen udføres i forbindelse med studerendes projektarbejder.
En yderligere udbredelse af LCA og livscyklustankegang i virksomheder synes især at
skulle motiveres gennem myndighedskrav og markedskrav. Motivationen gennem myndighedskrav
kan styrkes ved at produktaspekter i højere grad indgår i
godkendelses-/tilsynsmyndigheders dialog med virksomheder, hvilket der endnu kun er
spredte erfaringer med i amter og kommuner. På undervisningssiden kunne et
efteruddannelseskursus om produktmiljøarbejde målrettet mod de lokale miljømyndigheder
sandsynligvis fremme en sådan udvikling. Efteruddannelsesaktiviteter rettet mod
offentlige indkøbere kan udbrede erfaringer med grønne offentlige indkøb som led i at
styrke efterspørgslen efter mere miljøvenlige produkter og ydelser. Der er allerede en
række initiativer på dette område, og den væsentligste barriere synes at være at
finde den bedste måde til at organisere samspillet mellem lokale institutioner og de
centrale indkøbere de samarbejder med.
Markedskravene til grønne produkter kunne også påvirkes positivt gennem en udvikling
af undervisningsmateriale og undervisningsforløb om miljø, forbrug og bæredygtig
udvikling til brug i folkeskole og gymnasier. Undervisning i strategier for dialog og
dynamik i produktkæder i videregående uddannelser og efteruddannelse vil også kunne
medvirke til at styrke markedskravene.