| Forside | | Indhold | | Forrige |
LCA-uddannelse
I det følgende er gengivet et udvalg af de kommentarer, som spørgeskema modtagerere
udenfor selve besvarelsen af spørgeskemaet er fremkommet med i projektforløbet.
Kommentarerne er i nogen grad anonymiseret, og i hvert enkelt tilfælde er der indhentet
tilladelse fra afsenderen til at gengive indlægget. Flere af kommentatorerne deltog
efterfølgende i dialogmødet. Projektgruppen har valgt at lade de modtagne kommentarer
supplere de øvrige kvalitative data indhentet via dialogmødet.
Kommentar fra
rådgivningsvirksomhed A
Jeg arbejder i et rådgivningsfirma, der i nogen udstrækning anvender LCA i
forbindelse med vores ydelser. Vi udbyder IKKE LCA-undervisning. Jeg gik derfor ind i
skemaet som potentiel modtager af LCA-undervisning. Jeg synes dog ikke, at det giver
mening at udfylde skemaet for et firma Som vores, da langt de fleste spørgsmål kun er
relevante for (som jeg ser det) produktionsvirksomheder. Jeg tror dog, at der er et stort
behov for efteruddannelsesmuligheder for konsulenter.
Kommentar fra
rådgivningsvirksomhed B
Jeg har udfyldt dit spørgeskema, men kun én gang selvom jeg havde krydset af i
"Flere kurser". Det er fordi vores typiske kursus er et 2-dages crash-kursus,
men vi gennemfører også længerevarende forløb, som dog vanskeligt lader sig passe ind
i din skabelon. Vi kalder det kompetenceopbygning eller Product Chain Building de foregår
typisk på selve arbejdspladsen i grupper af medarbejdere med forskellige
uddannelsesbaggrunde og jobfunktioner.
For en konsulentvirksomhed som vores er det jo også tit svært at skelne mellem
rådgivning og uddannelse. Typisk har vores rådgivningsopgaver også et element af
uddannelse indbygget. Jeg har dog forsøgt at svare på de aktiviteter der er
"ren" uddannelse, selvom det jo igen er svært at skille ud, idet deltagerne
typisk kommer med deres egne helt konkrete problemer, som de så får løst i løbet af
kurset.
Kommentar fra net-værk
Jeg har været inde for at udfylde jeres spørgeskema. Det er imidlertid ikke rettet
mod en organisation som Green Network hvad der er naturligt nok. Jeg vil imidlertid
benytte lejligheden til at komme med vores ønsker som vi har givet styrelsen for lang tid
siden.
I Green Network ser vi behovet for et målrettet tilbud om LCA-undervisning
(efteruddannelse) i lokalområdet. Et tilbud der primært er rettet mod virksomheder. Dvs.
undervisningen skal foregå i sammenhængende moduler - evt. en eftermiddag hver 14. dag
eller noget lignende.
Derudover vil det selvfølgelig være meget fint hvis alle
Ingeniøruddannelsesinstitutioner får LCA med i de relevante uddannelser.
Kommentar fra virksomhed C
Har med åbent sind været inde og forsøgt på at udfylde
spørgeskemaundersøgelsen, - men har også valgt at afstå !! For det første, så har
jeres undersøgelse intet frit kommentarfelt, hvilket jeg synes er en stor fejl, men det
får du så her i stedet for !
For det andet, synes jeg, at undersøgelsen lægger op til, at den udspurgte er
tilfreds med det LCA-værktøj som der findes i dag. Jeg har fulgt med i LCA-udviklingen
siden begrebet blev kendt og startede op med UMIP-processen, og jeg blev glad, da en
rådgiver m.fl. startede netværksgrupperne op, for nu kom der da endelig noget konkret -
troede jeg. Men jeg har også valgt at stå af igen.
LCA-værktøjerne/metoderne er der formentlig ikke noget galt med, men de data som
ligger til grund for arbejdet, er jo ikke blevet fornyet de sidste 5 - 10 år, og der
mangler usandsynlig mange data som aldrig har været der. Når man så i
netværksgrupperne får meldinger fra en konsulentvirksomhed såsom: "brug det
endeligt ikke udadtil, men nøjes med at bruge det (LCA-beregningerne) internt i jeres
virksomhed" , når man gang på gang støder på manglende data, hvor man så bruger
data "som ligner" og når man tillader, at der i et videnskabelig objektivt
værktøj ( !! ) indlægges (miljø-)politiske betragtninger som varierer fra land til
land, ja, så er jeg stået af, og kan kun betragte LCA (som det ser ud i dag) som et
akademisk tidsfordriv, og det tror jeg ikke der er ret mange private virksomheder som har
råd til. Det nytter ikke noget, at myndigheder og div. rådgivere øser penge ud på et
værktøj som er tandløst og i den grad mangler pålidelige stamdata. Hvor er kontakten
til brugerne ? Hvorfor bliver de ikke inddraget mht. stamdata ?
Desuden synes jeg, at der er en klar fejl i den måde LCA-vurderinger hidtil er blevet
udarbejdet, hvor man ( i henhold til rådgiver ) bør gå helt tilbage til brydning af den
jomfruelig råvare i sine beregninger ( men ikke er specielt krævende når det gælder
bortskaffelse/genbrug). I stedet for mener jeg, at hvert "led i cirklen" skal
redegøre for sin del af livscyklen, - på den måde vil man også kunne anspore langt
flere virksomheder tilbage i kæden til at fremkomme med pålidelige data.
Jeg håber, at man i en snarlig fremtid vil begynde at koncentrere sig om at fremskaffe
pålidelige stamdata, for jeg synes at LCA-tankegangen er god og rigtig, men jeg er bange
for, at mange virksomheder vil vende det ryggen, hvis det ikke bliver et nøjagtigt og
pålideligt værktøj som kan bruges udadtil i konkurrenceøjemed.
Kommentar fra virksomhed D
Jeg har haft lidt problemer med jeres spørgeskema, specielt når vi taler om
klassificering af medarbejdere.
Den måde vi har organiseret arbejdet på, her på virksomheden er, at der inden for
LCA-arbejdet sidder en "tung" specialist. Ikke alle medarbejdere arbejder med
LCA, men alle udviklingsfolkene bliver i mere eller mindre omfang berørt af det, da det
er et krav i vores produktudviklingsproces, at der opstilles miljøkrav for produktet i
forbindelse med afslutning af idefasen, og at der laves en LCA (Screening) når produktets
udformning ligger fast.
Så en stor del af vores medarbejdere kommer på interne og eksterne kurser, men
naturligvis ikke alle, da det ikke er alle, der har med produktudvikling at gøre.
Vi bruger også LCA til at vurdere ny teknologi f.eks. lasersvejsning, da virksomheden
mener, at det er vigtigt ikke kun at optimere miljø belastningerne fra egen produktion,
men for alle produktets livsfaser.
Kommentar fra universitet
Mens jeg sidder og udfylder skemaerne om LCA undervisning, slår det mig, at
undersøgelsen efter min mening har et lidt for snævert fokus eftersom eksempelvis vores
væsentligste bidrag til LCA- kompetenceopbygning ikke fanges af undersøgelsen. Det
gælder desværre nok også andre udbydere. På Ålborg Universitet kører der for tiden
ca. 10 kurser med LCA-indhold målrettet de forskellige behov på 10 forskellige
uddannelser. Disse er beskrevet i undersøgelsen. Men det er vores væsentligste bidrag
ikke. De af vores tidligere studerende, der i dag arbejder professionelt med LCA har ikke
fået deres kompetence gennem kurser. De har fået kompetencen gennem projekter i deres
studietid, som ikke nødvendigvis har meget med kurser at gøre.
Med vores undervisningsform laver de studerende 10 større projekter gennem deres
studietid. Nogle studerende vælger gennem projektvalg at give sig selv en stærk
LCA-profil. Og det kan blive til mange timer. Eksempelvis yder en 5-mandsgruppe på 6.
semester ifølge studieordningen 2700 mandtimer på projektet for det semester. I praksis
yder de dog ofte meget mere. Undervejs får de 120 timers vejledning, som vel kan
sammenlignes med undervisning. Hvis de samme studerende siden hen på flere semestre
vælger at lave projekter indenfor LCM, DFE eller miljømærkning får de derved en meget
stor LCA- kompetence som overgår hvad vi kunne give dem gennem kurser.Undersøgelsen af
LCA-undervisning fanger ikke:
 | projektvejledning |
 | specialevejledning |
 | selvstudier |
 | studiekredse |
 | læsegrupper |
 | praktikordninger |
Det gælder ikke kun for Universiteter og andre læreanstalter.
Det gælder også konsulentbranchens pendant hvor megen LCA-kompetenceopbygning
foregår i netværk og erfagrupper og hvor vejledningen hedder sparring, hotline,
seminarer osv men den største del af læringen foregår gennem hands-on erfaringer.
Håber at undersøgelsen kan udbredes eller suppleres.
Indbydelse
Som led i projektet LCA-uddannelse og efteruddannelse,- kortlægning,
behovsanalyse og løsningsforslag i DK, som IPU udfører for Miljøstyrelsen, vil vi gerne
invitere dig til et
Dialogmøde fredag den 18. januar 2002 fra kl. 10-15 om projektets resultater. Mødet
afholdes i Dansk Design Center i København
H.C. Andersens Boulevard 27, 1553 Kbh. V (www.ddc.dk)
Du har også som led i dette projekt, modtaget et spørgeskema, som er udsendt til ca.
600 respondenter i Danmark. Husk også at besvare spørgeskemaet.
Til dialogmødet er inviteret særlige interessenter inden for LCA-området. Vi
vedlægger listen over inviterede samt en kort information om projektet.
Formålet med mødet er at præsentere de preliminære projektresultater, og på
baggrund heraf drøfte evt.udbygning af eksisterende tiltag, drøfte forslag til
fremtidige initiativer inden for uddannelse og efteruddannelse i LCA, herunder hvilke
instanser, der bør inddrages, samt organisering og finansiering.
Vi har kaldt mødet for et dialogmøde fordi vi håber på en god debat om emnet, og
fordi vi håber at nå frem til en række forslag til initiativer, der kan være konsensus
om hos de forskellige LCA-aktører.
Program udkast:
Ankomst og kaffe
Præsentation af spørgeundersøgelsens resultater
Frokost
Diskussion af fremtidige tiltag.
Afhængigt af hvor mange, der kan deltage i mødet, har vi overvejet at lave mindre
grupper, som vi kalder dialog-værksteder. Hvert værksted dækker et bestemt emne, som vi
definer til det endelige program.
Plenum diskussion og eftermiddagskaffe
Vi håber at du/I har mulighed for at deltage eller eventuelt sende en substitut til
mødet. Et par dage inden mødet udsender vi en oversigt over preliminære resultater, som
grundlag for jeres forberedelse til mødet. Vi vil bede jer give besked om deltagelse til
Christine Molin, cm@ipl.dtu.dk helst inden 7. januar, 2002
Med venlig hilsen
Niki Bey
Projektleder
Info om projektet:
LCA-uddannelse og -efteruddannelse
- kortlægning, behovsanalyse og løsningsforslag
Projektets baggrund:
Siden begyndelsen af 90erne har der i Danmark været iværksat aktiviteter for
udvikling af LCA-metodegrundlag og anvendelse af LCA som miljøvurderingsværktøj for
industrien. I midten af årtiet blev den produktorienterede miljøindsats formuleret og
sat på den politiske dagsorden i Danmark. Miljøstyrelsen har over årene initieret en
lang række projekter, hvis hovedformål har været at udvikle brugbare
miljøvurderingsværktøjer, skabe bred konsensus for de udviklede metoder og
efterfølgende udvikle forenklede metoder, således at virksomheder i Danmark har adgang
til værktøjer, som dækker flere forskellige niveauer i anvendelsen af LCA.
Som en følge af disse aktiviteter, blev der tilbage i 1994 på Danmarks Tekniske
Universitet udviklet og udbudt det første universitetskursus i LCA for
ingeniørstuderende i Danmark. Siden er dette kursus udbygget og videreudviklet, og er i
dag et af de faste kurser på Institut for Produktion (IPT) og Institut for Teknologi og
Samfund (ITS), DTU. Parallelt med dette kursus udvikledes et kursus på diplomretningen
på DTU, som siden 1995 er afholdt som et fælles kursus mellem diplomretningens
institutter, og tilsvarende påbegyndtes omkring dette tidspunkt undervisningsaktiviteter
i LCA på flere af landets ingeniørteknika og handelshøjskoler. Efter UMIP projektets
afvikling afholdtes en stor informationsaktivitet og mange uddannelsesaktiviteter fulgte i
kølvandet af denne, især mange kundespecifikke kurser og workshops. Senere har flere
universiteter taget LCA op i deres curriculum, enten i form af kurser/dele af kurser eller
i form af projektarbejde fra mindre projekter til eksamensprojekter. Der har udviklet sig
et censorkorps blandt LCA eksperter, som tæller et begrænset antal mennesker, men som
sidder med en værdifuld viden, idet de har et overblik over både kvantitet og kvalitet
af det arbejde, som er et resultat af den danske undervisning i LCA på videregående
uddannelsesinstitutioner.
Et antal institutter og konsulenter i Danmark har fastholdt LCA-aktiviteten som
fagområde både i nationale og internationale sammenhænge. Der har været arbejdet med
både videre uddybning og forenkling af LCA metodegrundlaget, og der er udviklet
undervisningsmateriale og kurser i forenklet LCA. Alt i alt har disse aktiviteter givet et
vidt forgrenet netværk inden for undervisningsinstitutioner, offentlige institutioner og
virksomheder. Samtidigt er skabt et godt overblik over LCA-undervisningsudbud og
behov. Nærværende projekt giver mulighed for sysematisk at undersøge, samle og
afrapportere, hvilket LCA-undervisningstilbud og behov der er i Danmark.
Projektets formål
 | At kortlægge status i Danmark for LCA-uddannelse og LCA-efteruddannelse. |
 | At identificere de behov der ikke dækkes af eksisterende uddannelsestilbud inden for
LCA-disciplinen. |
 | At udarbejde forslag til hvordan man generelt kan styrke, synliggøre og motivere for
uddannelse og dermed understøtte øget anvendelse af LCA og øget videnudveksling blandt
LCA-brugere og interessenter. |
Liste over inviterede
Erik Hansen, Cowi
Ole Dall, Cowi
Allan Astrup, dk-TEKNIK
Kim Christiansen, dk-TEKNIK
Anders Schmidt, dk-TEKNIK
Morten Guld, Carl Bro
Jens Legarth, Rambøl
Per Christensen, AUC
Arne Remmen, AUC
Henrik Risgaard, AUC
Jesper Holm, RUC
Henning Schnoll, RUC
Bent Søndergård, RUC
Bo Weidema, 2.0 LCA-konsulenter
Kristine Keiding, TIC
Christian Poll, MST
Thomas Højlund Christensen, DTU
Arne Egelund, DTU
Kirsten Pommer, Teknologisk Inst.
Tim McAloone, MEK, DTU
Claus Stig Pedersen, Hartmann
Henrik Grütner, Sophus Berendsen
Nils Thorup, Grundfos
Samt Projektgruppen fra IPU og DTU
Program
Dialogmøde om LCA-uddannelse i Danmark
18. januar 2002 fra 10-15 i Dansk Design Center
H.C. Andersens Boulevard 27, 1553 Kbh., tlf. 33693369
Projektet om LCA-uddannelse iværksat af Miljøstyrelsen og udført af IPU, DTU har
til formål
 | At kortlægge status i Danmark for LCA-uddannelse og LCA-efteruddannelse. |
 | At identificere de behov der ikke dækkes af eksisterende uddannelsestilbud inden for
LCA-disciplinen. |
 | At udarbejde forslag til hvordan man generelt kan styrke, synliggøre og motivere for
uddannelse og dermed understøtte øget anvendelse af LCA og øget videnudveksling blandt
LCA-brugere og interessenter. |
Resultatet af dagens dialogmøde vil indgå i projektets afrapportering. Deltagerne i
dagens møde er opdelt i grupper. Hver gruppe har en rapporteur fra projektgruppen på
IPU, DTU, som refererer gruppediskussionerne til plenum senere på eftermiddagen. Der vil
også blive taget referat af plenumdiskussionerne. Gruppebordene er opstillet i
plenumsalen, og man bedes fra start sætte sig ved sit gruppebord.
|
Gruppe I, bord 1 |
Gruppe II, bord 2 |
Gruppe III, bord 3 |
Gruppe IV, bord 4 |
Rapporteurs |
Michael Søgaard Jørgensen |
Ole Broberg |
Henrik Wenzel |
Niki Bey |
|
Claus Berner
Vibeke Riisberg
Per Christensen
Lone Rosing
Grethe Hjortbak |
Henriette Øllgaard
Arne Egelund
Ole Dall/Erik Hansen
Knud Erik Poulsen
Mikkel Thrane |
Nana Eckhardt
Tim McAloone
Ninkie Bentsen
Bo Weidema
Morten Als Pedersen |
Kim Christiansen
Michael Hauschild
Kristine Keiding
Christian Poll
Thorvald Isager |
Kl. 10.00 |
Ankomst og kaffe
|
Kl. 10.10 |
Velkomst og dagens program (Michael Hauschild, ordstyrer)
|
Kl. 10.15 |
Præsentation af undersøgelsens præliminære resultater
(Niki Bey)
|
Kl. 10.45 |
Spørgsmål og kort diskussion af præliminære resultater
(Michael Hauschild, ordstyrer)
(referat fra plenum, Christine Molin)
|
Kl. 11.00 |
Oplæg til grupper og gruppediskussioner incl. forslag til
fremtidige tiltag
(Niki Bey og Michael Hauschild)
|
Kl. 12.30 |
Frokost
|
Kl. 13.30 |
 | Tilbagemelding fra grupperne v/rapporteurs og |
|
|
 | plenum diskussion
(referat fra plenum, Christine Molin) |
|
Kl. 14.30 |
Opsummering af resultatet af dialogmødet (Michael
Hauschild og Niki Bey) Kaffe
|
Kl. 15.00 |
Mødet afsluttes |
Deltagerliste
Claus Berner, Planmiljø
Vibeke Riisberg, Designskolen Kolding
Per Christensen, AUC
Lone Rosing, Cerealia Bakeries
Grethe Hjortbak, Rambøll
Henriette Øllgaard, Teknologisk Institut
Arne Egelund, DTU
Ole Dall/Erik Hansen, COWI
Knud Erik Poulsen, Carl Bro
Mikkel Thrane, AUC
Tim McAloone, DTU
Ninkie Bentsen, Miljøstyrelsen
Bo Weidema, 2.- 0 konsulenter
Morten Als Pedersen, DTU
Nana Eckhardt, Intecon
Kim Christiansen, dk-TEKNIK
Kristine Keiding, TIC
Christian Poll, Miljøstyrelsen
Thorvald Isager, H. J. Hansen Genvinding
Projektgruppe fra Instituttet for Produktudvikling & Institut for Produktion og
Ledelse, DTU
Niki Bey,
Ole Broberg
Michael Hauschild
Michael Søgaard Jørgensen
Henrik Wenzel
Christine Molin
Vedlagt i særskilt fil
Krydstabuleringer kan benyttes for at finde sammenhæng mellem besvarelserne på
forskellige spørgsmål.
Nedenunder vises f.eks. sammenhæng mellem tidligere modtaget undervisning (spm. 11) og
yderligere behov for undervisning (spm. 35). Tabellen viser, at der er 11 respondenter ud
af alle modtagere, der både har modtaget undervisning omkring
"Planlægning/tilrettelæggelse" og samtidig ønsker undervisning inden for
"Produktudvikling" som anvendelsesområde for LCA.
Se her!
Nedenstående krydstabulering viser bl.a. et stærk sammenhæng mellem begrænset
erfaring med brug af LCA på den ene side (spm. 12) og ønsket om undervisning omkring
produktdokumentation samt produktudvikling (spm. 35).
Se her!
De følgende to krydstabuleringer viser kun sammenhæng mellem besvarelser fra
virksomheder. Deres erfaringer med indførelse af Renere Teknologi er holdt op mod
deres erfaringer med hhv. livscyklustankegang (nedenstående tabel) og med LCA (tabel
længst nede).
Se her!
Se her!
Denne krydstabulering peger på bl.a., at virksomheder, der har begrænsede erfaringer
med LCA foretrækker at sende (yderligere) med arbejdere på eksterne kurser.
Se her!
På basis af nedenstående krydstabulering for alle modtagere, kan de siges, at
niveauet "forenklet" er mest relevant for dem med noget erfaring med LCA. Selv
blandt dem med omfattende erfaring betegner ingen "detaljeret" som det niveau,
der er mest relevant for sin virksomheds LCA-arbejde.
|
Spm. 36: Hvilket niveau af
LCA vurderer du at være mest relevant for din virksomheds LCA-arbejde og dermed for
den uddannelse virksomhedens medarbejdere skal have? |
meget forenklet |
forenklet |
detaljeret |
Spm. 12:
I hvilket omfang har virksomheden erfaringer med brug af livscyklus-
vurderinger (LCA)? |
Intet |
6 |
7 |
0 |
Begrænset |
6 |
7 |
3 |
Noget |
5 |
9 |
2 |
Omfattende |
2 |
4 |
0 |
Det er hovedsageligt virksomheder med noget erfaring med LCA, der i undersøgelsen også
har ytret at have planer om at øge aktiviteterne til kompetenceopbygning på de kommende
3-5 år.
Se her!
De sidste to krydstabuleringer viser fordelingen af alle besvarelser over
organisationens størrelse.
I følge nedenstående tabel er kompetencen omkring LCA og livscyklustankegang i små
og mellemstore virksomheder (SMEer) først og fremmest blevet opbygget ved hjælp af
learning-by-doing og ved at lade udvalgte medarbejdere sætte sig ind i området.
Se her!
Nedenstående krydstabulering peger ud, at SMEerne, der har deltaget i undersøgelsen
fremover muligvis især vil bruge netværk med andre brugere samt eksterne kurser ved
konsulenter til at få efteruddannelse på området LCA og livscyklustankegang. Med hensyn
til netværksaktivitet gælder den samme tendens også store og meget store virksomheder.
|
Spm. 30: Hvilke muligheder
vil du muligvis bruge i fremtiden til at få efteruddannelse på området LCA og
livscyklustankegang? |
Ordinært kursus |
Efterudd.-
kursus |
Netværk med andre brugere |
Kurser på TIC |
Eksterne kurser ved konsulenter |
Interne kurser ved konsu-lenter |
Spm. 1:
Antal ansatte |
Små |
5 |
6 |
12 |
4 |
9 |
1 |
Mellem |
2 |
8 |
12 |
4 |
13 |
5 |
Stor |
1 |
3 |
8 |
0 |
3 |
4 |
Meget stor |
1 |
5 |
9 |
6 |
4 |
2 |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top | |