| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Detailkortlægning af affaldssammensætningen i servicesektoren
Der er foretaget sorteringsundersøgelser hos 4 delbrancher inden for detailhandelen
omfattende:
 | 9 tøjforretninger |
 | 4 radio/TV-forretninger |
 | 4 isenkramforretninger |
 | 5 møbelhandlere |
De deltagende tøj-, radio/TV- og isenkrambutikker er placeret i City2, Lyngby
Storcenter og Aalborg Storcenter, mens møbelbutikkerne ligger for sig selv.
Alle de deltagende butikker inden for tøj, radio/TV og isenkram er kædebutikker, der
typisk modtager varerne fra centrale lagre. Ingen af de deltagende butikker sendte
emballageaffald tilbage til centrallageret.
De tre butikscentre har alle centralt opstillede containere til en række typer af
genanvendeligt affald, herunder pap, metal og glas. For restaffald er der i de to
butikscentre opstillet en aflåst container til hver butik. I det ene center står denne
container lokalt ved butikken, mens restaffaldscontainerne i det andet center er opstillet
på et centralt opsamlingssted for hele centret (kælderen). I det tredje center er der
opstillet en fælles åben container til restaffald.
For de tre deltagende butikscentre er der foretaget en vurdering af affaldsmængder for
de aktuelle fraktioner i år 2000.
Tallene i tabel 3.1 angiver affaldsindsamlingen i de 3 centre.
Tabel 3.1
Andel sorteret affald år 2000 for de 3 deltagende butikscentre.
Butikscenter |
Andel pap |
Andel plast |
Andel elektronikaffald |
Andel restaffald |
1 |
20% |
0,5% |
0,2% |
79% |
2 |
23% |
0,3% |
0,3% |
76% |
3 |
36% |
- |
- |
64% |
Affaldssorteringen og bortskaffelsen vanskeliggøres for butikker i butikscentre
ved, at der ved den enkelte butik er meget begrænsede pladsforhold. Lagerarealet er meget
lille, og affaldet skal derfor helst kunne bortskaffes umiddelbart. Samtidig har
personalet meget lidt tid til at beskæftige sig med affald, og det er ofte deltidsansatte
(skoleelever), der skal sørge for affaldsbortskaffelse. Det er derfor vigtigt, at
containere til de forskellige fraktioner er placeret så tæt på butikken som muligt,
hvilket som regel er umuligt pga. den begrænsede plads.
I praksis sorteres pap i bure, der hver dag køres til den centrale container, mens de
øvrige affaldstyper i stort omfang placeres blandet i restaffaldscontaineren.
Butikslederne vurderer ofte, at det er svært at lære personalet at sortere samt finde
tid til at køre affaldet væk. En butik fremhævede, at hvis bare man kunne få affaldet
afhentet fra butikken, ville man gerne sortere men ikke, når det skal
transporteres langt uanset om man kan spare penge.
Der sorteres mest pap i det center, hvor containeren til pap er placeret centralt ved
siden af containeren til restaffald. Det kan skyldes, at de ansatte ikke skal gå længere
for at aflevere pappet til genanvendelse, men kan aflevere det samme sted som
restaffaldet.
Ved møbelhandlerne, der indgik i undersøgelsen, var der bedre plads ofte på
et udendørs areal, og der var typisk større opmærksomhed rettet mod sortering. En
undtagelse var dog en forholdsvis stor møbelbutik, der indtil sorteringen blev sat i
gang, havde haft meget lidt affaldssortering. På baggrund af sorteringsundersøgelsen
anskaffede virksomheden en pappresse og frasorterede efterfølgende pap og plast til
genanvendelse.
Elektronikaffald og batterier
Generelt har butikkerne meget lidt elektronikaffald eller batterier dog
undtaget radio/TV butikker (se afsnit 3.2.2). Defekt udstyr sendes tilbage til
leverandøren eller til butikskædens servicecenter, der efterfølgende bortskaffer de
kasserede produkter. Der er i de fleste tilfælde slet ikke registreret sådanne
affaldstyper i sorteringsperioden.
Kasserede lysstofrør forekommer i små mængder.
En enkelt større møbelforretning oplyser at have en aftale om elektronikaffald med en
IT-virksomhed. Alle øvrige butikker inkl. radio/TV butikkerne oplyser, at de bortskaffer
sådant affald til de kommunale genbrugspladser.
Inventaraffald
Butikkerne oplyser generelt at have meget lidt inventaraffald. Der kasseres
sjældent inventar, og ofte sendes dette tilbage til centrallageret. Enkelte dele
bortskaffes som jern og metal i butikscentrets container til metal eller til den kommunale
genbrugsplads.
Møbelforretninger tager ofte de udskiftede møbler retur ved levering, hvorefter de
som hovedregel bortskaffes som brændbart affald. En enkelt møbelforretning oplyser, at
sådanne møbler sendes til Afrika.
Der er stor forskel på affaldsproduktionen mellem de enkelte butikker.
Affaldsproduktionen stammer primært fra transportemballage fra de modtagne varer, og
affaldsmængden og sammensætningen afhænger således i vid udstrækning af,
hvordan de modtagne varer er emballeret.
Affaldsmængden varierer desuden over året. I forbindelse med hjemtagning af varer op
til udsalg eller julehandel kan der periodevist opstå store affaldsmængder.
Enhedstallene er reguleret efter det aktuelle aktivitetsniveau i sorteringsperioden og
skal derfor ses som årsgennemsnit.
De registrerede affaldsmængder for de deltagende butikker er i de følgende afsnit sat
i forhold oplysninger om antal ansatte og butiksareal. Variationerne i affaldsmængderne
er mindst, når de sættes i forhold til antal ansatte. Det anbefales derfor at anvende
enhedstal pr. ansat.
Samtidig er det muligt fra Danmarks Statistik at få oplyst antallet af ansatte i de
enkelte brancher for fx en kommune. Herved kan affaldspotentialet i en kommune eller fx i
et affaldsselskabs område anslås.
Det er ikke alle butikker, der har ønsket at oplyse om omsætningen. Det har således
kun været muligt for møbelhandleres vedkommende at vurdere de registrerede mængder i
forhold til omsætningens størrelse.
Der fremkommer store mængder papaffald i tøjforretninger. Pappet består
overvejende af transportemballage. I visse typer tøjforretninger produceres desuden en
del papir i form af det tynde papir, der lægges mellem tøjet i papkasserne. Endelig
produceres i en række tøjforretninger store mængder plastfolie.
Tabel 3.2
Enhedsmængder for affald fra tøjforretninger. Enhedsmængderne er opgjort
både som affaldsmængden i forhold til antal fuldtidsansatte og i forhold til
butiksarealet.
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. heltidsansat |
Kg pr. år pr.1000 m2
butiksareal |
Papir |
4 |
100 |
Pap |
185 |
4.574 |
Plast |
76 |
1.882 |
Restaffald |
155 |
3.817 |
Inventar |
0 |
0 |
EPS |
0 |
0 |
Organisk affald |
0 |
0 |
Sum |
420 |
10.373 |
Restaffaldet består for det meste af blandet affald fra kunder og fra personalerum. I
nogle af butikkerne er registreret store mængder bøjler som restaffald, idet bøjlerne
kan bestå af flere plasttyper og derfor ikke umiddelbart kan frasorteres som
genanvendeligt plast. En butik nævner fx, at de kasserer ca. 2.000 bøjler hver måned.
Andre butikker har en returordning for bøjler. Denne ordning dækker dog ikke alle
bøjler; det er nødvendigt at kassere "ukurante" bøjler.
Der er stor variation i affaldsproduktionen mellem de enkelte butikker, hvilket
skyldes, at de forskellige varetyper leveres i forskellige emballager. Fx har butikker med
bøjletøj ofte mindre papaffald og mere plastaffald end butikker, der modtager
sammenfoldet tøj i papkasser.
Variationen i de opståede affaldstyper mellem de enkelte butikker er vist i figur 3.1.
Som det ses, er det især mængden af pap, der varierer fra den ene butik til den anden.

Figur 3.1
Affaldsmængder fra tøjforretninger opgjort i kg affald pr. ansat pr. år. Tallene
1-9 er de butikker, der har indgået i undersøgelsen.
Fra radio/TV butikker opstår store mængder pap fra emballering af de modtagne
varer. Der fremkommer også en mindre mængde ekspanderet polystyren og andet plast. En
stor del af emballagen leveres dog sammen med produkterne til kunderne.
Tabel 3.3
Enhedsmængder for affald fra radio/TV-forretninger. Enhedsmængderne er opgjort både
som affaldsmængden i forhold til antal heltidsansatte inklusive elever og i forhold til
butiksarealet.
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. heltidsansat |
Kg pr. år pr. 1000 m2 |
Pap |
158 |
3.055 |
Plast |
6 |
117 |
EPS |
22 |
420 |
Restaffald |
139 |
2.692 |
Elektronik |
8 |
159 |
Batterier |
2 |
41 |
Inventar |
0 |
0 |
Sum |
334 |
6.485 |
De fleste defekte elektriske og elektroniske varer sendes til reparation ved kædens
servicecenter, der efterfølgende bortskaffer affaldet. Dog modtager radio/TV butikkerne
med mellemrum kasserede produkter fra kunderne. Disse produkter leveres til den kommunale
genbrugsplads. Butikkerne oplyser, at det sker sjældent - fra ca. en gang hver anden
måned til højst en gang om ugen.
To af butikkerne har en batteriboks, der er udleveret af og tømmes af kommunen. De
øvrige butikker leverer brugte batterier til den kommunale genbrugsplads eller til
batteribokse i andre butikker.
En forretning fremkalder fotos, og har derfra noget farligt affald, der leveres til den
kommunale indsamlingsordning.
Variationen mellem de registrerede mængder i de fire undersøgte butikker omregnet til
årsmængder pr. ansat er vist i figur 3.2.

Figur 3.2
Registrerede mængder for hver radio/TV butik omregnet til årsmængder pr. ansat i de
fire butikker, der er indgået i undersøgelsen.
Fra isenkrambutikker opstår meget store mængder pap, da langt de fleste varer
modtages i papkasser. Desuden produceres en mindre mængde plastfolie.
Derudover opstår en mængde vareskrot bestående af ituslåede varer typisk
glas og porcelæn. Dette affald sorteres ofte til genanvendelse/deponi.
Restaffald består primært af blandet affald fra kunder og fra personalerum.
Tabel 3.4
Enhedsmængder for affald fra isenkramforretninger. Der er beregnet
enhedsmængder baseret på ansatte og på butiksarealet.
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. heltidsansat |
Kg pr. år pr. 1000 m2 |
Pap |
730 |
16.815 |
Plast |
23 |
537 |
Vareskrot |
46 |
1.059 |
Restaffald |
116 |
2.683 |
Elektronikaffald |
0 |
0 |
Batterier |
0 |
0 |
Inventar |
0 |
0 |
Sum |
916 |
21.094 |
Variationen mellem de registrerede mængder mellem de fire butikker, der er indgået i
undersøgelsen er vist i figur 3.3.

Figur 3.3
Registrerede mængder for hver isenkramforretning omregnet til årsmængder
pr. ansat.
Møbelforretninger, der sælger dyrere møbler, har store affaldsmængder, fordi
varerne er godt emballeret, og fordi varerne ofte leveres til adressen, hvorfra emballagen
tages med hjem til butikken. De billigere produkter sælges ofte i samlesæt i emballagen,
der transporteres hjem af kunden selv og derfor ender som husholdningsaffald.
Tabel 3.5
Enhedsmængder for affald fra møbelforretninger. Enhedsmængderne er opgjort i
forhold til henholdsvis antallet af fuldtidsansatte, butiksareal samt omsætning.
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. heltidsansat |
Kg pr. år pr. 1.000 m2
butiksareal |
Kg pr. år pr. 1 million kroner
omsætning.. |
Papir |
18 |
93 |
14 |
Pap |
218 |
1.153 |
171 |
Plast |
61 |
322 |
48 |
EPS |
10 |
50 |
7 |
Restaffald |
610 |
3.225 |
478 |
Batterier |
0 |
0 |
0 |
Inventar |
12 |
61 |
9 |
Sum |
928 |
4.904 |
726 |
To butikker er kædebutikker, hvor der i et vist omfang opsamles affald fra øvrige
butikker i kæden. I sorteringsforsøget er dette affald dog holdt for sig.
Der fremkommer store mængder pap fra emballeringen af de modtagne møbler. Der
fremkommer også en mindre mængde plast og ekspanderet polystyren.
Restaffaldsmængden er forholdsvis stor, fordi den ofte omfatter hjemtagne, kasserede
møbler. Derudover består restaffaldet af affald fra butik og personalefaciliteter. En
butik med et varesortiment af dyrere møbler oplyser, at hjemtagne møbler sendes til
Afrika.
Variationen i registrerede mængder for hver butik er vist i figur 3.4.

Figur 3.4
Registrerede mængder for hver af de 5 møbelbutikker, der er indgået i
undersøgelsen, omregnet til årsmængder pr. ansat.
Der er i butikkerne et generelt behov for enkle sorteringssystemer, der kan anvendes af
et personale, der har meget lidt tid til, og opmærksomhed rettet mod, affaldssortering.
Tydelige og kortfattede sorteringsinstrukser samt opsamlingsmateriel, der fylder lidt og
tydeligt signalerer, hvad det er beregnet til, må desuden betragtes som en fordel.
I forhold til den samlede mængde affald fra detailhandelen, viser de opstillede
enhedstal, at der er følgende potentialer for genanvendelse eller genbrug:
 | 63 procent for tøjforretninger |
 | 58 procent for radio/TV-forretninger |
 | 87 procent for isenkrambutikker |
 | 34 procent for møbelhandlere |
Pap udgør langt den største mængde i alle tilfælde og dernæst følger plast, papir
og ekspanderet polystyren.
Til sammenligning med dette, viser den gennemførte undersøgelse for butikscentrenes
vedkommende, at der kun sorteres mellem omkring 20 til 36 procent af den samlede mængde
affald til genanvendelse. Disse tal afspejler først og fremmest frasortering af pap.
I butikscentrene findes en lang række andre butikker inkl. cafeer og restaurationer,
hvor der kan forventes et mindre potentiale for genanvendelse end for de undersøgte
butikker. Men alligevel kunne tallene tyde på, at det er muligt at sortere mere pap fra
til genanvendelse samt øge genanvendelsen ved sortering af de øvrige fraktioner.
Papir kan frasorteres - især fra tøjforretninger. Enkelte butikker har oplyst, at de
med mellemrum kasserer brochurer m.v.
Der er desuden et potentiale for frasortering af plastfolie. Folien kan indsamles i
plastsække, der kan transporteres fra butikken til en fælles container i butikscenter
eller butiksområde. Ved møbelhandlere er der i de undersøgte tilfælde plads nok til at
kunne opstille containere til plastfolie.
Der findes returordninger i et vist omfang for bøjler fra tøjforretninger, men der
bortskaffes også en del til forbrænding. Det vil være relevant at se på mulighederne
for at udvide disse returordninger i samarbejde med tøjleverandørerne.
Der er behov for bedre plads til affaldssortering ved nye butikker og butikscentre
tæt på butikkerne. Ved eksisterende butikscentre vil det være en fordel med
daglig indsamling af sorteret affald fra de enkelte butikker
Det kan konstateres, at mange butikker bruger de kommunale genbrugspladser til de små
mængder af fx miljøfarligt affald og metal uanset om genbrugspladsen er åben for
erhverv eller ej. Det vil være hensigtsmæssigt at sikre sådanne afleveringsmuligheder
for alle butikker.
Økonomi
Generelt er det billigere at levere papir, pap og plast til genanvendelse frem for til
forbrænding. Priser til genanvendelse varierer meget, men typiske
bortskaffelsesomkostninger for henholdsvis genanvendelse og forbrænding er:
Papir og pap til genanvendelse: |
50 200 kr./ton |
Plastfolie til genanvendelse: |
100 500 kr./ton |
Affald til forbrænding: |
600 800 kr./ton |
Dertil skal lægges omkostninger til leje af særskilt container og tømning.
Omkostningerne hertil afhænger af mængderne.
Et eksempler fra de undersøgte butikker2
viser en besparelsesmulighed på ca. 30 procent ved sortering af papir og pap til
genanvendelse og tilsvarende ca. 70 procent ved frasortering af plastfolie set i forhold
til de nuværende affaldsomkostninger. Den faktiske i det enkelte tilfælde vil afhænge
af de lokale forhold, lokale priser, aftaler, transportafstande samt mængderne.
En af de undersøgte større tøjforretninger med meget plastaffald havde i 2001 en
omkostning på ca. 30.000 kr. til bortskaffelse af restaffald til forbrænding. Over
halvdelen af dette affald er plastfolie, der fylder meget i containerne og derfor betyder
store omkostninger til tømning af containere. Med de oplyste priser fra den lokale
vognmand ville denne butik kunne spare ca. 10.000 kr. om året, hvis man etablerede en
ordning for plastfolie. Besparelsen vil dog helt afhænge af, om butikken sikrer en god
sortering af plastfolien, således at der ikke skal ske eftersortering hos modtageren.
For butikker i 2 af de undersøgte butikscentre er det desuden en klar økonomisk
fordel at sortere affald til genanvendelse. I disse centre betaler butikkerne selv for
tømning og bortskaffelse af restaffald, mens sorteret affald til genanvendelse leveres i
fælles containere, der betales over et fælles regnskab.
2 |
Baseret på prisoplysninger fra den lokale vognmand |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |