De største virksomheder findes blandt de 3 kursus- og konferencecentre samt de 2
hoteller med restauration, mens de 3 øvrige virksomheder er mindre set i forhold til
både antal ansatte og årlig omsætning.
Alle deltagende virksomheder er med i den "Grønne Nøgle", hvor der er
opstillet forholdsvis detaljerede krav til affaldssortering. Virksomhederne er derfor vant
til at sortere affaldet.
Der sorteres i en lang række fraktioner til genanvendelse, hvoraf madaffald udgør den
største del. Der frasorteres desuden pap og papir, og i flere tilfælde afleveres
friturefedt til genanvendelse.
Flasker leveres i alle tilfælde til en privat aftager af flasker, mens glasskår ofte
sorteres sammen med porcelænsskår til deponering.
Endelig sorteres ofte mindre fraktioner så som plastemballager, aluminiumsbakker og
øl- og sodavandsdåser. Disse affaldstyper sendes i de fleste tilfælde retur til
leverandøren. De ansvarlige på hotellerne mener typisk, at fraktionerne genanvendes, men
ved ikke hvordan.
Emballageplast frasorteres til genanvendelse hos en virksomhed, mens en anden
frasorterer aluminium og ekspanderet polystyren (ud over returordning for hele
emballager). En enkelt virksomhed har oplyst, at sæbedispensere (PE-plast) frasorteres og
leveres til genanvendelse.
Elektronikaffald, batterier og lysstofrør samles på alle virksomheder og leveres til
den kommunale genbrugsplads. Der produceres meget små mængder af den slags affald.
Inventar forekommer ind imellem, men sælges oftest videre til højskoler,
institutioner e.l.
Haveaffald komposteres ofte på egen grund, men leveres i enkelte tilfælde til den
kommunale genbrugsplads.
Sorteringen fungerer efter virksomhedernes oplysning fint i det daglige. Nogle nævner
dog, at det har taget lidt tid til at vænne personalet til at sortere. Til gengæld
oplyser flere, at det er sværere at sikre, at gæsterne sorterer affaldet. På hotellerne
drejer det sig dog om mindre mængder, mens affald fra feriegæster på det deltagende
feriecenter udgør langt hovedparten af de samlede affaldsmængder.
Affaldsproduktionen fra kursus- og konferencecentre samt hoteller med restauration er
nogenlunde ensartet og er anvendt som grundlag for fastsættelse af samlede enhedstal for
kursus- og konferencecentre og hoteller med restauration.
De 3 øvrige virksomheder er for forskellige til at danne udgangspunkt for enhedstal. I
afsnit 4.2.3 er der nogle vurderinger for hver af disse virksomheder.
Der er ikke opstillet særskilte enhedstal for restaurationer, da de registrerede
oplysninger for restaurationsdelen på hotellerne ikke i alle tilfælde har kunnet skilles
fra affaldet fra hoteldelen. Desuden er restaurationerne antageligt ikke være
repræsentative for det brede spektrum af restaurationer, der findes i Danmark.
For kursus- og konferencecentre samt hoteller med restauration er beregnet
enhedstal efter antal ansatte og årsomsætning. Det vurderes, at antal ansatte udgør det
bedste grundlag for fastlæggelse af enhedstal. Antal overnatninger eller sengekapacitet
er ikke et anvendeligt grundlag, da mange aktiviteter (kursusafholdelse og restauration)
ikke omfatter overnatning.
Tabel 4.1
Enhedsmængder for affald fra kursus- og konferencecentre samt hoteller med
restauration. Enhedsmængderne er beregnet på baggrund af henholdsvis antal
heltidsansatte og omsætningen. Enhedstallene omfatter både hotelaktiviteten og
restaurationsaktiviteten.
Fra restaurationerne produceres store mængder madaffald, der leveres til
dyrefoderproduktion.
Desuden produceres mindre mængder pap, hovedsageligt fra emballage til madvarer.
Papkasserne er sjældent forurenet med madrester, idet madvarerne typisk er emballeret
yderligere i plast. Stort set alt pap kan derfor sorteres til genanvendelse.
Papir fremkommer fra administration samt som aviser fra værelser og reception. Der
opstår en større mængde glasaffald først og fremmest i form af flasker fra
restaurationen.
Endelig er der registreret små mængder metal- og plastemballager, og der forekommer i
nogle virksomheder store mængder skår fra ituslået porcelæn og glas i køkken og
restauration. Det leveres typisk til den kommunale genbrugsplads.
Variationen i de registrerede mængder pr. virksomhed er vist i figur 4.1. 1A 5A
er hoteller med restauration. 1B er hotel uden restauration, 1C er vandrehjem og 1D er et
feriecenter med lejligheder uden servering.
De store mængder affald fra feriecentret stammer hovedsageligt fra lejlighedsbeboerne.

Figur 4.1
Registrerede mængder for hvert hotel m.m. omregnet til årsmængder pr. ansat. 1A
5A er hoteller med restauration. 1B er hotel uden restauration, 1C er vandrehjem og
1D er et feriecenter med lejligheder uden servering.
Ved en opdeling på restaurations- og hoteldel ses det, at de største
affaldsmængder stammer fra restaurationsdelen. Det gælder især madaffald og pap. Disse
tal er dog for usikre til at opstille enhedstal for.
Derudover afspejler restaurationerne på de undersøgte hoteller ikke den bredde i
sortiment m.v., som restaurationer generelt må formodes at have.
Der er som nævnt ikke grundlag for opstilling af enhedstal for feriecentre,
vandrehjem og hoteller uden restauration. Dog kan følgende vurderinger nævnes:
Feriecentret består alene af lejligheder uden nogen form for servering.
Affaldet stammer derfor altovervejende fra lejlighederne, og sorteringen er derfor
grundlæggende afhængig af, hvor villige gæsterne er til at sortere samt af, i hvilket
omfang, der er sorteringsfaciliteter, der gør det nemt og indlysende at sortere.
Affaldsproduktionen fordeler sig altovervejende på papir, glas og restaffald. Desuden
er der registreret meget små mængder metal, skår og elektronikaffald.
Den samlede affaldsproduktion pr. ansat pr. år er væsentlig højere end for alle
andre deltagende virksomheder i branchen, hvilket skyldes meget få ansatte i forhold til
de andre virksomheder. Der produceres i alt ca. 13.000 kg affald pr. ansat og 775 kg pr.
lejlighed pr. år (28 personer). Affaldet fordeler sig med 70 procent restaffald, 23
procent papir og 7 procent glas. Der er ikke sorteret i madaffald fra ferielejlighederne.
Vandrehjemmet har en restaurationsdel, og en meget stor del af affaldet stammer
derfra. Affaldet består fortrinsvis af pap, glas, madaffald og restaffald. Emballagepap
udgør en meget større andel af de samlede mængder end det er tilfældet for kursus- og
konferencecentre samt hoteller med restauration, hvilket kan skyldes en anden kategori af
råvarer til madlavningen.
Den samlede affaldsproduktion pr. ansat er 1,8 ton og 150 kg pr. sengeplads. Affaldet
fordeler sig med 50 procent restaffald, 28 procent madaffald, 12 procent pap, 4 procent
glas og 3 procent papir.
Hotellet uden restauration har morgenmadsservering hovedsageligt baseret på
indkøbte færdigvarer og forholdsvis lidt tilberedning. Virksomheden har ingen
madaffaldssortering og en større andel restaffald end kursus- og konferencecentre samt
hoteller med restauration. Desuden er registreret en forholdsvis lille mængde pap og en
væsentlig større mængde plastaffald end på de øvrige virksomheder.
Den samlede årlige affaldsproduktion er 1,4 ton pr. ansat og 220 kg pr. værelse.
Affaldet fordeler sig med 83 procent restaffald, 9 procent plastaffald, 5 procent glas og
3 procent pap.
Der er et stort genanvendelsespotentiale for affaldet fra kursus- og konferencecentre
og hoteller med restauration både med hensyn til pap, papir, glas og madaffald. Desuden
er der hos de deltagende virksomheder etableret en række returordninger for mindre
mængder plast- og metalemballager.
Størsteparten af affaldet stammer fra restaurationsdelen (pap, glas, madaffald),
hvorfor det må antages, at der generelt er et stort genanvendelsespotentiale for affaldet
fra restaurationer. Madaffald genanvendes dog i stort omfang pga. gældende lovkrav om
indsamling af madaffald til foder. Pga. kommende nye regler vedrørende genanvendelse af
madaffald vil der være behov for at undersøge andre genanvendelsesmuligheder for
madaffald.
Da de deltagende virksomheder alle er med i den "Grønne Nøgle" og derfor
sorterer affaldet i stort omfang, kan undersøgelsen ikke nødvendigvis anvendes til en
generel vurdering af den faktiske affaldssortering inden for branchen som helhed.
Økonomi
Det største genanvendelsespotentiale for kursus- og konferencecentre samt hoteller med
restauration. Bortskaffelsesomkostningerne til madaffald er typisk større end for
indsamling af restaffald. Ved et af de undersøgte hoteller er madaffaldsordningen ca. 25
procent dyrere end bortskaffelse af restaffald til forbrænding.
For pap og papir kan der være besparelsesmuligheder. Som nævnt ved butikkerne viser
et eksempel en mulig besparelse på ca. 30 procent - dog igen afhængig af de lokale
aftaler, mængder, transportafstande osv.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|