| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Detailkortlægning af affaldssammensætningen i servicesektoren
Der er foretaget sorteringsundersøgelser ved 5 skoler og 5 børneinstitutioner.
De deltagende skoler er fordelt på 4 folkeskoler med mellem 395 og 550 elever og en
privat skole med 141 elever. Alle skoler har en fritidsordning, og en af skolerne har en
kantineordning.
Børneinstitutionerne er fordelt på en børnehave samt 4 integrerede institutioner med
20-40 procent vuggestuebørn og 60-80 procent børnehavebørn.
Alle de deltagende institutioner får afhentet restaffald gennem den kommunale
dagrenovationsordning, mens papir og pap indsamles på alle skoler undtagen på den
private skole. Papiret opsamles i bibliotek, pædagogisk værksted og kontorer. Der
indsamles ikke papir i klasselokalerne på nogen af skolerne, selvom en stor del af
affaldet derfra består af papir.
Ingen institutioner frasorterer papir.
Elektronikaffald, batterier og lysstofrør samles på alle skoler af pedellerne og
leveres til den kommunale genbrugsplads. Institutionerne vurderer, at der er meget lidt af
den type affald.
Metal frasorteres på 2 skoler og glas på 1 skole. I begge tilfælde leveres det til
den kommunale genbrugsplads.
1 skole og 2 institutioner sorterer køkkenaffald til hønsefoder.
Inventaraffald findes kun i små mængder og kasseres kun (til den kommunale
genbrugsstation), hvis det er defekt. Kun én skole kunne opgøre en mængde svarende til
en stol og en kontorstol på 3 uger. Inventar, der ikke er defekt, sendes fra de 4 skoler
til henholdsvis Honduras, Ukraine, Litauen og Estland. En skole leverer brugt inventar til
loppemarked.
Institutionerne oplyser at de har meget lidt inventaraffald. Det affald, der
fremkommer, leveres til den kommunale genbrugsplads.
De registrerede mængder for skoler er forholdsvis ens dog med en variation for
den lille privatskole.
For institutioner har variationen i affaldsmængden en tydelig sammenhæng med antallet
af blebørn.
Der er beregnet enhedstal for antal ansatte og antal elever/børn. Det vurderes, at
enhedstallet i højere grad er reproducerbart, når det baseres på antal elever eller
børn fremfor på antallet af ansatte, da forskellige personalenormeringer vil have en
indflydelse på enhedsmængderne baseret på antallet af ansatte.
Tabel 5.1
Enhedsmængder for affald fra skoler. Enhedsmængderne er beregnet både på basis af
antallet af ansatte samt på antallet af elever.
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. ansatte |
Kg pr. år pr. elev |
Papir |
35 |
3,6 |
Pap |
12 |
1,3 |
Glas |
6 |
0,6 |
Flasker |
0,8 |
0,08 |
Restaffald |
378 |
39 |
Elektronikaffald |
5 |
0,5 |
Batterier |
0,06 |
0,01 |
Jern og metal |
0,3 |
0,03 |
Sum |
437 |
45 |
Den samlede affaldsmængde fra de 4 folkeskoler varierer meget lidt (4054 kg/elev),
mens mængden fra den lille privatskole er væsentligt mindre. Skolen mener, at det bl.a.
kan skyldes, at man bruger stofhåndklæder frem for papirhåndklæder. Det viste sig dog
ved forespørgsel på de andre skoler, at mængden af indkøbte papirhåndklæder er meget
lille i forhold til mængden af restaffald (mindre end 1 procent). Det har ikke været
muligt at finde forklaringer på forskellen.
Langt hovedparten af affaldet fra skoler består af blandet restaffald, der ikke
umiddelbart kan sorteres til genanvendelse. Det drejer sig om bl.a. madpakkepapir,
mælkekartoner og aftørringspapir.
Der produceres på skolerne en mindre mængde papir og små mængder pap fra emballage
fra leverede varer. Der er dog en lidt større mængde pap på den skole, der har en
kantineordning, sandsynligvis fra emballage fra madvarer.
Papiret består overvejende af kontorpapir fra administrationen samt fra
klasselokalerne. 4 ud af 5 skoler sorterede i forsøget papir fra klasselokalerne. Disse
skoler havde 36 kg pr. elev, mens den femte kun havde et kg pr. elev. Det tyder på,
at en stor del af papiret fra skolerne stammer fra klasseværelserne.
Der opstår mindre mængder glasaffald, der fortrinsvis stammer fra ituslåede ruder.
Endelig produceres en relativ stor mængde elektronikaffald og batterier fra
undervisningsmateriale og kontorudstyr.
Variationen mellem de registrerede mængder for hver skole er vist i figur 5.1. Nr. 1
er privatskolen, mens de resterende er folkeskoler.

Figur 5.1
Registrerede mængder for hver skole omregnet til årsmængder pr. elev.
Mængder og affaldsfraktioner fra institutioner synes på baggrund af
sorteringsundersøgelsen at afhænge af institutionstypen, herunder om der er blebørn i
institutionen. I sorteringsforsøget har 1 børnehave samt 4 integrerede institutioner med
mellem 20 og 40 procent vuggestuebørn deltaget.

Figur 5.2
Sammenhængen mellem frembragt genanvendeligt affald og restaffald og andelen af
henholdsvis vuggestuebørn og børnehavebørn. Numrene på x-aksen refererer til
institutionerne. Der er i den genanvendelige del af affaldet ikke medregnet madaffald, da
mængden heraf afhænger af de pågældende madordninger. Institutionerne 1-4 er
integrerede institutioner, mens nr. 5 er en ren børnehave.
Således er mængden af restaffald i de integrerede institutioner stigende med stigende
andel af vuggestuebørn. Dette kan uden tvivl først og fremmest tilskrives mængden af
bleer, der fortrinsvis frembringes af vuggestuebørnene.
Tabel 5.2
Enhedsmængder for affald fra institutioner. Enhedstallene er beregnet på baggrund af
henholdsvis antallet af børn og antallet af ansatte.
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. barn |
Kg pr. ansat pr. år |
Papir |
3,37 |
15,6 |
Pap |
0,2 |
1,2 |
Madaffald |
3,5 |
16,8 |
Restaffald |
55,2 |
264 |
Batterier |
0,01 |
0,03 |
Sum |
62 |
298 |
Som ved skoler består affaldet hovedsageligt af blandet restaffald, der ikke umiddelbart
kan genanvendes. Det drejer sig om bl.a. bleer, engangsvaskeklude og aftørringsservietter
m.m.
Papaffald fremkommer kun i meget begrænset omfang fra emballage, mens papir primært
stammer fra kontorpapir og tegnepapir.
Madaffald findes i lidt større mængder. Der er ikke egentlig madtilberedning i nogen
af de undersøgte institutioner, men der serveres bl.a. frugt.
Der blev ikke registreret elektronikaffald og batterier på nogen institutioner i
sorteringsperioden bortset fra en mindre mængde batterier på en enkelt institution.

Figur 5.3
Registrerede mængder for hver institution omregnet til årsmængder pr. barn. Numrene
på x-aksen angiver institutionerne. Institution nummer 5 har kun børnehavebørn, mens de
øvrige institutioner er integrerede institutioner.
Som det fremgår af figuren, er der væsentligt mindre mængder affald pr. barn fra
børnehaven (institution nummer 5) end fra de øvrige institutioner, der er integrerede
institutioner.
For skolerne er der et potentiale i frasortering af papir fra klasselokaler. Det
kræver en indsats fra skolen med undervisning, vejledning etc. Mængden af papir til
genanvendelse på skolerne vurderes at kunne fordobles, hvis der sker sortering af papir i
klasselokalerne og ikke kun på pædagogisk værksted og kontor.
I børneinstitutioner består langt det meste affald af ikke-genanvendelige
affaldstyper såsom bleer og servietter m.m. Dog er der en mindre mængde papir, der kan
frasorteres til genanvendelse. Madaffald udgør ligeledes et mindre potentiale for
genanvendelse.
Det samlede genanvendelsespotentiale kan ud fra enhedstallene beregnes til 14 procent
for skoler og 6 procent for institutioner. Desuden er der et vist potentiale på skolerne
med hensyn til batterier og elektronikaffald.
Økonomi
Skoler og institutioner i Græsted Gilleleje Kommune er tilsluttet den kommunale
indsamling af dagrenovation samt en kommunal indsamling af papir.
Den kommunale ordning for dagrenovation er væsentlig billigere end den tilsvarende
ordning for indsamling af papir, selvom bortskaffelsesomkostningerne er lavere for papir
og pap. Det skyldes sandsynligvis de forholdsvis små mængder papir og pap set i forhold
til dagrenovationsmængderne. Der er derfor ikke for de undersøgte skoler og
institutioner økonomisk fordel ved sortering af papir og pap til genanvendelse. En
nærmere vurdering af indsamlingsordningerne kan dog muligvis ændre på dette billede. Fx
kan det vurderes, om det vil være muligt at afhente papir og pap efter behov, med større
intervaller, i samarbejde med øvrige skoler og institutioner i kommunen eller andet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |