| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Detailkortlægning af affaldssammensætningen i servicesektoren
Der er foretaget sortering ved 6 autoværksteder. Heraf 3 værksteder, der reparerer og
sælger personbiler, og 3 værksteder, der reparerer og sælger lastbiler. De største
virksomheder findes blandt lastbilværkstederne.
Alle 6 værksteder er tilknyttet en indsamlingsordning for farligt affald og denne type
affald sorteres i de forskellige kategorier.
For det miljøfarlige affald blev det konstateret, at:
 | Kasserede katalysatorer sendes tilbage til forhandler |
 | Asbestholdige bremsedele meget sjældent opstår, da de kun findes i gamle bilmodeller |
 | Bilbatterier primært opstår om vinteren (sorteringen er foretaget om sommeren) |
Alle deltagende virksomheder frasorterer pap, jern og metal, dæk samt autoruder til
genanvendelse. Pap sorteres i enkelte tilfælde sammen med papiraffald, men oftest for sig
selv.
Plastkofangere sorteres ved 2 af de 3 personbilværksteder, hvoraf det ene værksted
frasorterer det sammen med blandet hårdt plast og mener, at det leveres til forbrænding
efter kommunens anvisning. Værksteder for lastbiler producerer meget lidt af den type
affald. I det ene tilfælde blev alt plastaffald sorteret for sig.
Papir fra administration sorteres sjældent til genanvendelse. Da administrationen i de
fleste værksteder er lille, drejer det sig om små mængder.
Elektronikaffald forekommer i mindre mængder, og kun ét værksted (større
lastbilværksted) leverer i dag elektronikaffald til særskilt behandling.
Et værksted har en aftale med nogle privatpersoner, der afhenter kasserede bildele
øjensynligt til eksport til Østeuropa. Et andet værksted oplever, at affaldsdele
ofte "stjæles" fra pladsen.
Restaffald afhentes som oftest i ruteindsamling og vejes sjældent.
Et værksted opsamler visse affaldsfraktioner fra "søster"-værksteder, men
ellers har værkstederne i alle tilfælde egen affaldsgård med de nødvendige containere
og beholdere. Et værksted oplyser, at det leverer plastaffald, haveaffald og fortroligt
affald til den kommunale genbrugsplads.
Forskellen i affaldsfrembringelsen er generelt stor mellem de enkelte værksteder, og
der ses desuden for nogle affaldstypers vedkommende en stor forskel på værksteder for
personbiler og for lastbiler. Derfor er der i det følgende beskrevet enhedstal for de to
typer værksteder hver for sig.
Affaldsmængden varierer over året, afhængig af højsæson for bilreparation. Fx er
der langt færre bilbatterier om sommeren end om vinteren. Enhedstallet for bilbatterier
er reguleret efter oplysninger om det aktuelle aktivitetsniveau i sorteringsperioden. For
øvrige affaldstyper har det ikke været muligt at fremskaffe oplysninger, der kunne sikre
en sådan regulering.
Mængden af de farlige affaldsfraktioner er, hvor det var muligt, korrigeret i forhold
til de samlede mængder over et helt år.
De registrerede affaldsmængder for de deltagende værksteder er sat i forhold til
oplysninger om antal ansatte og omsætning. Omsætningstallene omfatter selve
værkstedsaktiviteterne samt salg af reservedele, men ikke salg af biler.
Variationen mellem de enkelte værksteders affaldsproduktion er mindst, hvis
affaldsmængden sættes i forhold til antal ansatte, hvorfor det anbefales at anvende
dette enhedstal.
Tabel 7.1
Enhedsmængder for affald fra værksteder for personbiler. Enhedsmængderne er
beregnet henholdsvis på basis af antallet af ansatte og på basis af den årlige
omsætning.
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. ansat |
Kg pr. år pr. million kroners omsætning |
Bremse og koblingsvæske |
7 |
12 |
Kølervæske |
40 |
63 |
Vand fra bremsevasker |
29 |
46 |
Oliefiltre |
57 |
91 |
Olieprodukter |
8 |
13 |
Spraydåser |
3 |
5 |
Blyakkumulatorer |
52 |
84 |
Batterier |
4 |
7 |
Blyholdige balanceklodser |
6 |
9 |
Bremsedele |
19 |
30 |
Katalysatorer |
0 |
0 |
Trykbeholdere |
3 |
4 |
Autoruder |
129 |
206 |
Dæk |
278 |
444 |
Plastkofangere |
36 |
57 |
Elektronikskrot |
5 |
8 |
Jern og metal |
2.064 |
3.300 |
Pap |
213 |
341 |
Papir |
1 |
2 |
Plastfolie |
13 |
20 |
Restaffald |
629 |
1.005 |
Olie fra olieudskillere |
13 |
21 |
Vand fra olieudskillere |
57 |
92 |
Slam fra olieudskillere |
24 |
38 |
Sum |
3.690 |
5.898 |
Affaldstyperne med det største potentiale for genanvendelse sorteres allerede blandt de
virksomheder, der deltog i forsøget. Det vil sige jern og metal, pap, dæk og autoruder
blev sorteret her. Der er et mindre potentiale for genanvendelse af plastfolie.
Der opstår en mindre mængde elektronikaffald. Dette har der tilsyneladende ikke har
været opmærksomhed på blandt værkstederne.
Tabel 7.2
Enhedsmængder for affald fra værksteder for lastbiler. Enhedsmængderne er beregnet
på basis af henholdsvis antallet af ansatte samt på basis af den årlige omsætning.
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. ansat |
Kg pr. år pr. million kroners omsætning |
Bremse og koblingsvæske |
6 |
16 |
Kølervæske |
17 |
44 |
Vand fra bremsevasker |
2 |
6 |
Oliefiltre |
55 |
144 |
Olieprodukter |
3 |
9 |
Spraydåser |
1 |
3 |
Blyakkumulatorer |
31 |
81 |
Batterier |
2 |
4 |
Blyholdige balanceklodser |
0 |
0 |
Bremsedele |
12 |
31 |
Katalysatorer |
0 |
0 |
Trykbeholdere |
1 |
1 |
Autoruder |
25 |
66 |
Dæk |
60 |
158 |
Plastkofangere |
0 |
0 |
Elektronikskrot |
2 |
5 |
Jern og metal |
675 |
1.775 |
Pap |
99 |
259 |
Papir |
14 |
38 |
Plastfolie |
3 |
8 |
Restaffald |
291 |
764 |
Olie fra olieudskillere |
9 |
22 |
Vand fra olieudskillere |
21 |
55 |
Slam fra olieudskillere |
5 |
14 |
Sum |
1.334 |
3.503 |
Samlet set er der væsentlig mindre affald pr. ansat og i forhold til omsætningen på
lastbilværksteder end på personbilværksteder. Det skyldes især en væsentlig mindre
mængde jern og metal, men også mindre mængder inden for de andre betydende fraktioner
til genanvendelse.
Til gengæld produceres en vis mængde kontorpapir fra lastbilværkstederne, der typisk
er større og har en større administration end personbilværkstederne.
Variationen mellem de registrerede mængder ses i figur 7.1, hvor de registrerede
mængder er vist for hver virksomhed. Virksomhed 1P 3P er personbilværksteder og
virksomhederne 1L 3L er lastbilværksteder.

Figur 7.1
Registrerede mængder for hvert autoværksted angivet i kg pr. år pr. ansat. 1P-3P
angiver personbilværksteder, 1L-3L angiver lastbilværksteder.
Der er et stort potentiale for genanvendelse fra værksteder. Potentialet omfatter
bl.a. pap, jern og metal, dæk og autoruder. Derudover kan plastkofangere sorteres til
genanvendelse fra personbilværksteder, og papir kan frasorteres til genanvendelse fra
kontorerne på de større værksteder.
Der er en del affaldsfraktioner, der er farligt affald, og mængden varierer meget fra
værksted til værksted.
De deltagende værksteder har et velfungerende sorteringssystem. Det er ikke muligt på
grundlag af undersøgelsen at vurdere, om dette er generelt for branchen, eller om der er
behov for yderligere initiativer.
Undersøgelsen viste dog, at der ikke var særlig stor opmærksomhed rettet mod
elektronikaffald på de deltagende værksteder. Der kan derfor være et behov for
initiativer på dette område.
Økonomi
Ud over at jern og metal afsættes til genanvendelse, er der besparelsesmuligheder i
frasortering af pap for de fleste virksomheders vedkommende.
Plast og papir forekommer derimod i så begrænsede mængder, at det ikke er sikkert,
at en frasortering af disse fraktioner til genanvendelse vil betyde en økonomisk
besparelse. Frasortering kan dog uanset dette være en forpligtelse i forhold til de
kommunale affaldsregulativer.
En lang række af de affaldstyper, der fremkommer ved reparation af biler, skal
bortskaffes efter de regler, der er fastsat i Bekendtgørelse om håndtering af affald i
form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra BEK nr. 480 af 19/06/2002
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |