| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Forprojekt til udarbejdelse af handlingsplan for kølebranchen
I dette afsnit af rapporten omtales udgangspunktet for handlingsplanen, hvorefter
branchens tilbagemeldinger er behandlet mht. de vigtigste problemer og barrierer, samt
konkrete idéer og forslag. Til sidst er en række af konkrete aktivitetsforslag opstillet
til indhold i en handlingsplan.
Udgangspunktet for forprojektet og for udarbejdelsen af en handlingsplan er at
politikerne og myndighederne har fremlagt planer om at foretage en regulering af visse
industrielle drivhusgasser. Siden daværende miljøminister Svend Auken i 1996 udtalte på
en international kølekonference i Århus, at han ønskede HFC-kølemidlerne udfaset over
en 10-årig periode, har et antal udkast til bekendtgørelser været præsenteret for
branchen. Sidste udkast til bekendtgørelse (bilag I og F), der blev udsendt ultimo april
2002 til høring i branchen, er ændret på enkelte punkter på baggrund af reaktionerne
fra branchen. Arbejdsgruppen vil udtrykke tilfredshed med at blive hørt, og at der i
nogen grad tages hensyn til branchens holdninger og synspunkter.
Imidlertid er situationen stadig den, at en udfasning af HFC-kølemidler ved lov eller
bekendtgørelse vil have en meget stor indflydelse på store dele af kølebranchen, inkl.
ejere og brugere af køleanlæg. Der er stort behov for at yde en særlig indsats til
omstilling af store dele af branchen, for at den kan blive i stand til at projektere,
installere og anvende kølesystemer med naturlige kølemidler uden drivhuseffekt. Behovet
for omstilling er til stede, uanset om udfasningen af HFC-kølemidler sker
myndighedbestemt ved lov eller i et "naturligt" tempo bestemt af kundernes
efterspørgsel og udbydernes muligheder. Jo mere forceret omstillingshastighed, desto
større er behovet for støtte til omstillingen. Det skal nævnes, at branchen på intet
tidspunkt har været modstander af tiltag til forbedring af miljøet generelt, hvilket
underbygges af dens etablering af flere frivillige brancheordninger.
Regulering af visse industrielle drivhusgasser (HFC´er, PFC´er og SF6),
som udkastet til bekendtgørelse omtaler, har for kølebranchen vedkommende til hensigt at
begrænse drivhuseffekten (målt som CO2-ækvivalenter)fra HFC-kølemiddel, der
undslipper fra kølesystemets lukkede kredsløb til atmosfæren uanset om det sker
ved installation, under normal drift, ved service og vedligehold eller under skrotning.
Branchen tilstræber naturligvis at lave tætte anlæg og erkender, at udslip af og til
sker specielt ved uheld af forskellig art. Branchen mener dog, at der stadig er
gode muligheder for reducere udslippet fra eksisterende og nye installationer bl.a. gennem
en indsats for øget tæthed, mere anlægskontrol og stærkere udnyttelse af den
frivillige miljøordning KMO.
Der findes imidlertid også andre muligheder i kølebranchen for at opnå minimal
drivhusemission på, hvilket branchen også tidligere har givet udtryk for. Kølesystemer
optager elektrisk energi (i størrelsesorden 14 % af det samlede elektriske forbrug i
Danmark), og der er bl.a. oplagte muligheder for at opnå CO2-reduktion gennem
en indsat for øget energieffektivitet, minimeret energiforbrug og sund energibevidst
anvendelse af levetidsøkonomiske beregninger.
Målsætning må overordnet være at opnå lavest mulig miljøbelastning bl.a. gennem
begrænsning af drivhuseffekten fra såvel kølemiddeludslip som fra energiforbrug.
Adskillige forhold har været anført som problematiske og mulige barrierer i
forbindelse med overgang til naturlige kølemidler. Nogle af disse blev udvalgt til
nærmere undersøgelse og behandling gennem spørgeskemaundersøgelsen.
Spørgsmål, besvarelser, fortolkninger og konklusioner fra undersøgelsen er
efterfølgende angivet:
Spørgsmål: Hvor store problemer og barrierer vurderer du, at der evt. kan opstå
på flg. områder ved indførelse af naturlige kølemidler?
Skema 6.2.1
Samlet besvarelse
|
Sæt kryds |
|
Store |
Små |
Ingen |
Udvikling af og tilgang til komponenter |
51 |
53 |
11 |
Import |
40 |
38 |
19 |
Eksport |
34 |
37 |
23 |
Omfang, kompleksitet, harmonisering af
regelværker |
69 |
30 |
4 |
Viden, information, uddannelse |
62 |
47 |
3 |
Konkurrenceforhold, prisniveau |
65 |
36 |
7 |
Kvalitet, driftsforstyrrelser, havarier i
ind- og udland |
35 |
57 |
9 |
Begrænset erfaringsgrundlag, kompetence
for personer/virksomheder |
78 |
28 |
6 |
Service i udlandet (ingen
uddannelse/kompetence af lokale folk) |
64 |
21 |
7 |
Begrænset tid til omstilling af branchen
(udfasning til 1/1-2006) |
77 |
28 |
6 |
Energieffektivitet, miljøbelastning |
23 |
55 |
17 |
Projektering og dimensionering |
31 |
62 |
14 |
Manglende ressourcer i mindre
virksomheder |
90 |
17 |
5 |
I alt |
719 |
509 |
131 |
Bemærk at udfasningsdatoen 1/1-2006 under et af spørgsmålene blev skrevet, før
seneste udkast til bekendtgørelse var udsendt.
 | Der er flest afkrydsninger ved "store", lidt færre ved "små" og et
mindre antal ved "ingen" problemer og barrierer. På ganske mange konkrete
områder forventes større eller mindre problemer og barrierer, som alle bør undersøges
og vurderes nærmere med henblik på at finde løsninger og afhjælpning. |
 | Der er flest markeringer ved små problemer og barrierer mht. projektering og
dimensionering, driftsforstyrrelser og havarier, energieffektivitet og miljøbelastning
samt udvikling af og tilgang til komponenter - angivet i prioriteret rækkefølge. Selve
det at få nye kølesystemer med naturlige kølemidler projekteret, installeret og sat i
fornuftig drift anses ikke for at blive det vanskeligste i omstillingsprocessen, hvilket
afspejler en positiv vilje til og tro på, at de praktiske, håndværksmæssige problemer
nok skal blive tacklet og løst. |
 | Der er flest markeringer ved store problemer og barrierer mht. mangel på ressourcer i
mindre virksomheder, begrænset erfaringsgrundlag og kompetence, begrænset
omstillingstid, forhold vedr. regelværker, "know-how", konkurrence- og
prisforhold samt service i udlandet - angivet i prioriteret rækkefølge. Nervøsitet og
bange anelser retter sig primært mod de økonomiske og tidsmæssige ressourcer til
omstilling i mindre firmaer, mangel på viden og erfaring samt konkurrencemæssige
forhold, hvilket naturligvis er mere ukendte og uhåndterlige størrelser. |
På spørgsmålet om, hvilke andre forhold, der kunne tænkes at volde problemer eller
danne barrierer, har besvarelserne affødt efterfølgende fortolkninger og konklusioner:
Spørgsmål: Hvor store problemer og barrierer vurderer du, at der evt. kan opstå
på flg. område ved indførelse af naturlige kølemidler; andet (angiv hvad)?
 | Bemærkninger om myndigheder mht. kompetence/inkompetence samt kompetencefordeling tyder
på, at der findes eksempler på kompetenceproblemer, samt at "noget" falder
mellem flere stole. Forholdet bør klarlægges og eventuelle problemer løses. |
 | Et par bemærkninger tyder på, at der også findes dem, der ser meget positivt på
omstillingsprocessen og ikke forventer nogen problemer eller barrierer. |
Fra den detaljerede gennemgang af delspørgsmålene, som er dokumenteret i bilag E, er
følgende hentet. Først er det i skemaform angivet hvilke kategorier, der har flest
markeringer i "store", "små" og "ingen" til størrelsen af
problemer og barrierer. Generelt bør det afklares hvilke typer problemer, man tænker
på, og der skal opstilles alternative løsningsmuligheder.
Skema 6.2.2
Delbesvarelse
Se her!
Skema 6.2.3
Delbesvarelse
Se her!
Skema 6.2.4
Delbesvarelse
Se her!
Ud over skemaernes angivelser af hvor, der er flest markeringer, kan der uddrages
efterfølgende konklusioner og bemærkninger fra detailgennemgangen:
Udvikling af og tilgang til komponenter?
Særligt installatørerne forventer store problemer, og da gruppen i antal er den
største, bør man være specielt opmærksom på dette forhold.
Import?
Særligt grossisterne forventer store problemer, og da denne gruppe bør have størst
indsigt i importforholdene, bør dette tillægges stor vægt.
Eksport?
Det bør her specielt bemærkes, at eksport er undtaget i alle udkast til
bekendtgørelser.
Omfang, kompleksitet, harmonisering af regelværker?
En større andel af producenterne anser problemgraden for at være mindre i forhold til
øvrige kategorier. Da de burde være inde i regelværker m.m., er dette forhold måske
værd at hæfte sig ved.
Kvalitet, driftsforstyrrelser, havarier i ind- og udland?
En relativt stor andel af installatørerne forventer dog store problemer og barrierer
sammenlignet med de øvrige kategorier. Da netop denne gruppe til daglig arbejder med
forholdet i praksis, er forholdet værd at mærke sig.
Begrænset erfaringsgrundlag, kompetence for personer/virksomheder?
Det er værd at bemærke, at myndighederne er enige i og opmærksomme på, at der kan
opstå store problemer og barrierer.
Begrænset tid til omstilling af branchen (udfasning til 1/1-2006)?
Bemærk at datoen til udfasningen udfasning til 1/1-2006 i
spørgeskemaundersøgelsen blev skrevet på et tidspunkt, hvor seneste udkast til
bekendtgørelse ikke var udsendt. I det sidste udkast er udfasningsdatoen for anlæg med
HFC-fyldning over 10 kg rykket et år frem til 1/1-2007 (bilag F). Det har desværre ikke
været muligt at få tilbagemeldinger på datoerne i det sidste udkast.
Energieffektivitet, miljøbelastning?
Mange har valgt at undlade at tage stilling. Det kan formodentlig tages som udtryk for,
at mange hører hjemme i kategorien "Ved ikke".
Næsten alle forventer kun små problemer eller barrierer i forbindelse med
energieffektivitet, miljøbelastning. Typerne af problemer og barrierer bør afklares og
vurderes samt eventuelle løsningsforslag opstilles.
Projektering og dimensionering?
Interessant at de, der skal projektere, er mindre nervøse for, at der skal opstå
problemer og barriere mht. projektering og dimensionering end de, der skal udføre
arbejdet.
Manglende ressourcer i mindre virksomheder?
Bemærk, at dette er det spørgsmål, der har flest markeringer i "Store" ud
af alle delspørgsmålene. Alle forventer store problemer eller barrierer i forbindelse
med manglende ressourcer i mindre virksomheder på nær en myndighed, som kun mener, at
problemerne og barriererne bliver små.
Størstedelen af installatørerne forventer store problemer og barrierer. Da
spørgsmålet især henvender sig til denne kategori, er forholdet værd at mærke sig.
Andet (angiv hvad)?
 | Der er faldet bemærkninger om myndigheder mht. kompetence/inkompetence, samt
kompetencefordeling. Det tyder på at der har været eksempler på kompetenceproblemer,
samt at "noget" er faldet mellem flere stole. Forholdet bør klarlægges, og
eventuelle problemer løses. |
 | Et par bemærkninger tyder på, at der også findes dem, der ser meget positivt på
omstillingsprocessen og ikke forventer nogen problemer eller barrierer. |
Spørgsmål: Har du konkrete idéer og forslag til, hvorledes en evt. omstilling til
naturlige kølemidler kan/bør gennemføres?
 | Mht. komponenter og anlæg nævnes opbygning af prøveanlæg på den enkelte virksomheds
værksted med efterfølgende godkendelse, åbenhed fra forskellige tilsyn mht.
prøveanlæg, demonstrations- og udviklingsprojekter, udskiftningsplan i
investeringsoversigt, samt ingen retrofit ved nye anlæg. |
 | Mht. uddannelse og information nævnes meget betegnende "uddannelse, uddannelse,
uddannelse". |
 | Mht. myndighedsforhold nævnes revurdering pga. myndigheders tendens til
overforsigtighed med NH3 og HC i forhold til andre anvendelser, enkelt
regelsæt og som minimum en EU-foranstaltning begrundet i, at det danske marked på alle
måder er for lille til enegang. |
 | Mht. Danmark i forhold til omverdenen er der adskillige kommentarer, og det nævnes, at
Danmark bør følge øvrige lande i EU og i samme hastighed, bør følge producenter af
udstyr i store lande i verden, bør ligge i front i forhold til andre lande - men ikke
10-15 år foran, bør følge en naturlig udvikling, bør undgå enegang, samt bør først
omstille, når hovedkomponentleverandører er klar. |
 | Mht. diverse øvrige idéer og forslag i relation til omstillingsprocessen nævnes, at
branchen skal være villig til forandringer, at det bare er om at komme i gang, at
slutkunder bør være dem, der bestemmer, at det virker useriøst, at man bør undgå en
lignende politisk bestemt situation som overgang til HFC, der medførte det største
miljøsvineri i kølebranchens historie - kun afbødet af en fornuftig KMO-ordning. Flere
kommer ind på økonomiske forhold, og her nævnes en form for støtte via CO2-midler
som tidligere for energibesparelser, afgifter på HFC, såfremt miljøgevinst kan
dokumenteres, anlægstilskud i forhold til entreprisesummen, tilbageføring af
kølemiddelafgifter som tilskud til overgang til naturlige kølemidler samt tilskud til
etablering. |
Der er desuden udvalgt flg. generelle kommentarer og bemærkninger fra besvarelserne,
der afspejler, hvordan virksomheder tænker og udtrykker sig:
- X er et lille firma med to servicevogne, og jeg er selv med ude at køre. Det er derfor
meget svært at følge med i alle de nye regler, og når jeg når frem til punkt 8 især
8.2-8.3-8.4, så står jeg helt af. Jeg kan simpelthen ikke overskue, hvilke konsekvenser
de naturlige kølemidler vil får for vores virksomhed. Hverken omkostninger eller
tidsforbrug kan jeg udtale mig om, jeg kan kun konstatere, at det jo nok bliver os små,
det bliver sværest for. Men vi vil i hvert fald gøre alt for at følge med og for at
være med i første række. Jeg håber, at mine besvarelser og dette brev vil være til
hjælp i jeres fortsatte arbejde, og jeg står gerne til rådighed for yderligere.
- Da vi sælger og monterer klimaanlæg til kontorer, butikker og edb-rum som splitanlæg,
har jeg ikke kunnet svare på de mange spørgsmål omkring fremtiden. Jeg ved ikke, om
fremtiden ligger inden for køling i vort firma, som jo hovedsagelig beskæftiger sig med
befugtning og affugtning
- Det, kølebranchen virkelig har brug for, er nogle klare retningslinier for, hvordan
arbejdet skal udføres. En brancheforening, som ikke kun er aktiv ved frokosterne. En
klokkeklar udmelding fra politisk side om, hvad man vil. Kunderne er ligeså forvirrede
som branchen.
- Helt ærligt! Jeg forstår jer ikke, ud over ammoniak er der ingen naturlige kølemidler
i industrien. Der bliver for husholdning brugt lidt gas til køleskabe og frysere. Men til
industri er situationen den, at ingen producenter vil give garantier for deres komponenter
ved brug af f.eks. R290 eller R600a. Der er i øvrigt 1000 spørgsmål, der skal løses,
før det kan forventes at blive en succes. 1) Hvad med små AC-anlæg (brand)? 2) Hvad med
eksplosionsfare ved servicering? Man skal i øvrigt huske på, at i mange brancher er
køleanlæg livsvigtige og skal serviceres og repareres nu og her, hvor montøren er
omgivet af stressede personer. Et sådant hastværk kan forårsage ulykker med disse nye
farlige kølemidler.
- Jeg har snakket med flere, som har prøvet at få gang i prøveanlæg. Den største
hindring, vi har i dag er de forskellige statslige tilsyn og deres inkompetence. De vil
hellere afvise og sige nej. De tør ikke tage stilling til de forskellige priser i en
prøveopstilling, og deres viden er for lille. Hvis de ikke har et sted at smide sorteper
hen, er de ikke interesseret i at være med.
Ovenstående viser, hvor branchen forventer, at der kan opstå problemer og barrierer,
hvilken størrelsesorden de forventes at få samt hvilke idéer og forslag, man har.
På grundlag af konklusionerne fra spørgeskemaundersøgelsen suppleret med
arbejdsgruppens egne tanker og idéer er der opstillet 11 aktivitetsforslag som
udgangspunkt for indholdet i en handlingsplan. Alle forslag indeholder
aktivitetsbeskrivelse, aktører, organisering, ressourcer og tidsplan. Ressourcer har
været et vanskeligt punkt, men niveauet er antydet med skøn eller overslag. Under
tidsplan er gruppens holdning til igangsættelsestidspunktet bl.a. anført.
Med reference til spørgeskemaundersøgelsen beskrevet i rapportens afsnit 5 og bilag
B, og ud fra den antagelse, at der på sigt vil ske en udfasning af HFC kølemidlerne til
fordel for naturlige kølemidler, har projektgruppen i det følgende vurderet, hvilke
kølemidler der i fremtiden vil blive anvendt til forskellige typer af anlæg, og hvilke
aktiviteter der på dette grundlag bør igangsættes.
Projektgruppens generelle vurdering er, at udviklingen går i retning af en udfasning
af HFC-kølemidlerne af følgende årsager:
 | At den adfærdsregulerende afgift på HFC kølemidlerne R134a med kr./kg. 130,- og R404A
med kr./kg 326,- vil fremme anvendelsen af de afgiftsfrie naturlige kølemidler. |
 | At der til husholdningskøl og frost, dvs. køleunits med små fyldninger,
allerede i dag anvendes HC kølemidler med tilfredsstillende resultater. |
 | At der generelt i kølebranchen er stor miljøbevisthed, og at man i takt med
markedsudvikling af egnede, konkurrencedygtige komponenter i ind- og udland og med et
operativt regelsæt og relevant uddannelse, vil blive lige så fortrolig med de naturlige
kølemidler og de deraf følgende sikkerhedsforhold, som med de nuværende kølemidler. |
 | At der også i andre europæiske lande arbejdes med og vises stigende forståelse for at
fremme anvendelsen af de naturlige kølemidler. Således er Østrig og Schweiz
lovgivningsmæssigt på vej. |
Det antages endvidere, at den til høring udsendte bekendtgørelse (bilag I) ender med
at blive udgivet med udfasningsterminer, der tjener branchen og landet bedst.
Den samlede besvarelse på spørgsmålet:
"Hvor mange anlæg forventes i fremtiden at blive produceret/opstillet og
installeret med naturlige kølemidler?" er indledningsvis gengivet i følgende skema:
|
Anlæg fordelt
på anlægstyper og kølemidler [antal/år] |
Anlægstyper |
NH3 |
HC |
CO2 |
AC/ventilation |
248 |
40.186 |
306 |
Industri/proces |
4.917 |
244 |
136 |
Kommerciel |
510 |
517 |
735 |
Plug-in/køleunits/varmepumper/transportkøl |
0 |
1.465 |
5 |
Husholdningskøl og frost |
0 |
470 |
0 |
Oplyst samlet antal uden opdeling |
0 |
0 |
0 |
I alt |
5.677 |
42.882 |
1.182 |
Dertil har projektgruppen følgende kommentarer:
Som det fremgår af tallene, er der i branchen en stærk tro på og vilje til at
indføre de naturlige kølemidler i nye anlæg. Det fremgår endvidere, at vi mangler
besvarelser fra flere af de store producenter af "Husholdningskøl og
frost", men det er kendt, at hovedparten af disse virksomheder allerede nu
anvender HC-kølemidler i deres produkter.
De naturlige kølemidler vil ifølge besvarelserne blive anvendt som følger:
 | For A/C-ventilationsanlæg anvendes CO2 formodentlig overvejende til små
køleunits i direkte systemer, mens HC-kølemidlerne vil indgå i indirekte systemer med
chillerunits. Til større anlæg anvendes enten HC eller NH3 til chillerunits
eller CO2 i kaskadeanlæg. |
 | Til "Industri/procesanlæg" anvendes i vid udstrækning NH3 til
større anlæg, men det tyder på, at CO2 er ved at komme med i kaskadeanlæg.
Det må dog forventes, at store anlæg med HC-kølemidler ikke vil blive foretrukket som
følge af kølemidlernes brændbarhed til anlæg med direkte køling. |
 | For "Kommercielle" anlæg viser tallene, at CO2 primært vil blive
et ret anvendt kølemiddel til butiksanlæg, idet det kan ekspanderes direkte i
kølemøblerne og kun behøver relativ små rørdimensioner, som følge af kølemidlets
høje specifikke kuldeydelse. I praksis anvendes CO2 p.t. kun i forbindelse med
lavtemperatur på kaskadeanlæg. |
 | Til "Plug-in/køleunits/varmepumper/transportkøl" vil der langt overvejende
blive anvendt HC-kølemidler, idet fyldningerne i overvejende grad er små, og anlæggene
er placeret i ventilerede rum. |
Aktivitetsbeskrivelse:
Kortlægning af og overordnet fastlæggelse af en fælles kurs i branchen for, hvilke
kølemidler der fremover foreslås anvendt til forskellige typer af køleanlæg, idet der
tages hensyn til flg.:
 | Kølemidlernes termodynamiske egnethed |
 | Deres anvendelsesmuligheder ud fra gældende lovgivning |
 | Anlæggenes kompleksitet og byggeomkostninger |
 | Kølemidlernes brugsvenlighed og omdømme hos brugerne og fabrikanterne m.m. |
Hensigten er, at branchen derved får mulighed for at udvikle sig i samme retning, så
der undgås ressourcespild, og at aktiviteter kan igangsættes tidligere i kraft af, at
retningen derved formodes kendt af alle.
Aktører og organisering:
Projektgruppen foreslår nedsættelse af en arbejdsgruppe med folk fra hele
kølebranchen, udvalgt bredt inden for "Aktørerne", beskrevet i rapportens
afsnit 5.
Ressourcer:
Det kan ikke forventes, at der er tilstrækkelige ressourcer hos alle aktører, hvorfor
gennemførelse vil afhænge af tilførsel af støttemidler.
Tidsplan:
Det anbefales, at den foreslåede arbejdsgruppe begynder sit arbejde hurtigst muligt,
idet den foreslåede fælles kurs bør danne grundlag for flere af aktiviteterne i
omstillingsperioden.
Ved en nærmere gennemgang af de kommentarer, som branchen har givet i
spørgeskemaerne, samt de forventninger, branchen har til fordelingen af
anlæg/kølemidler i fremtiden, fremgår det med meget stor tydelighed, at CO2
og kulbrinter vil være de kølemiddeltyper, hvor behovet for udvikling er størst. Netop
CO2 virker interessant for branchen, men man virker usikker på mulighederne
med dette kølemiddel. At netop CO2 er interessant for branchen skyldes med
meget stor sandsynlighed, at kulbrinterne anses for "besværlige" at have med at
gøre pga. deres brændbarhed.
Aktivitetsbeskrivelse:
Projektgruppen vurderer med baggrund i ovennævnte, at der er behov for udvikling og
test af standardkomponenter, specielt til kulbrinter og CO2. Disse komponenter
skal efterfølgende testes (funktion og ydelse). Branchen har i spørgeskemaundersøgelsen
klart tilkendegivet, at adgangen til godkendte komponenter til naturlige kølemidler er
meget begrænset.
Af standardkomponenter kan nævnes:
 | Kompressorer |
 | Ventiler |
 | Varmevekslere |
 | Samlefittings |
 | etc. |
Det er, som det ses af ovenstående, primært de kølemiddelbærende komponenter, hvor
dette udviklingsarbejde er påkrævet.
Aktører og organisering:
Aktører i denne aktivitet er primært komponentproducenter og grossister. Grossisterne
skal i denne forbindelse primært medvirke til at lægge pres på de udenlandske
producenter af kølekomponenter. Herudover bør tekniske rådgivere med erfaring inden for
de pågældende kølemidler naturligvis deltage i aktiviteten.
Ressourcer:
Det vurderes ud fra spørgeskemaerne, at produktudviklingen klart udgør den største
omkostning. Samlet opgives et beløb på ca. 27 mio. kr. til produktudvikling, forskning
m.m. Projektgruppen vurderer ud fra disse beløb og ud fra de returnerede spørgeskemaer,
at de samlede omkostninger til produktudvikling inden for naturlige kølemidler vil
beløbe sig til størrelsesordenen 50 mio. kr. for hele branchen. Disse beløb er
behæftet med meget stor usikkerhed, da forhold som eksempelvis fyldningsgrænser i
bekendtgørelsen har meget stor indflydelse på omkostningerne ved overgangen til
naturlige kølemidler.
Den del af branchen, der har besvaret undersøgelsen, forventer, at deres
ressourceforbrug til produktudvikling, forskning m.m. vil andrage ca. 28.500 timer. Dette
skøn er ligesom førnævnte pengebeløb behæftet med meget stor usikkerhed, primært
fordi overgang til naturlige kølemidler vil indebære en masse følgeomkostninger, der
ikke umiddelbart kan beregnes (større produktprogram, trykning af nyt
informationsmateriale etc.).
Tidsplan:
Projektgruppen foreslår, at denne aktivitet skal iværksættes umiddelbart, da den
danner basis for andre aktiviteter i handlingsplanen, og den vil forløbe frem til (og
sandsynligvis efter) udfasningsdatoen.
Da hovedparten af branchen iflg. spørgeskemaundersøgelsen er villige til at
deltage i anlægsfieldtest og gerne stiller deres viden til rådighed, hvis der etableres
økonomisk støtteordning for naturlige kølemidler, vil netop denne aktivitet med stor
fordel kunne iværksættes. At branchen gerne ser projekter omkring anlægsfieldtest
gennemført, ser projektgruppen som et tegn på, at der ønskes nogle "cases",
som kan anvendes i det videre arbejde. I en af besvarelserne er flg. forslag formuleret:
"Opbygning af testanlæg i workshops i samarbejde med flere firmaer sammen /
offentliggørelse af projekt".
Aktivitetsbeskrivelse:
Projektgruppen vurderer, at denne aktivitet primært bør indeholde udvikling af
systemløsninger i de applikationer, hvor behovet skønnes størst. Dette kunne være
inden for områderne kommerciel køling, luftkonditionering etc.
Herudover skønnes det vigtigt, at der gennemføres laboratorie- og fieldtests af
apparaterne, således at energieffektivitet, driftsvanskeligheder etc. kan afdækkes.
Aktører og organisering:
Aktører i denne aktivitet er primært komponentproducenter, anlægsproducenter og
institutioner, der kan forestå rådgivning, laboratorie- og feltmålinger.
Herudover bør tekniske rådgivere med erfaring inden for de pågældende kølemidler
deltage i aktiviteten.
Ressourcer:
Projektgruppen skønner på det foreliggende grundlag, at omkostningerne til denne
aktivitet vil ligge i størrelsesordenen 30-40 mio. kr. fordelt på et antal anlæg til
hvert af de 10-15 anvendelsesområder. Timeforbruget skønnes til ca. 10.000 timer.
Tidsplan:
Projektgruppen vurderer, at denne aktivitet kan iværksættes som en umiddelbar
forlængelse af aktiviteten "Produktudvikling og test af standardkomponenter".
Det skal dog nævnes, at en række aktiviteter allerede er igangsat - typisk ved brug af
prototypekomponenter (jf. afsnit 5).
Ved implementering af naturlige kølemidler i den danske kølebranche vil der
umiddelbart opstå et behov for visse ændringer/omlægninger af produktion, lokaler,
serviceudstyr og biler. Dette skyldes bl.a., at visse af de naturlige kølemidler er
brændbare, og dermed stilles der større krav til udluftning, anvendelse af gnistsikkert
værktøj, eksplosionssikrede områder, etc.
Aktivitetsbeskrivelse:
Projektgruppen vurderer, at denne aktivitet primært indeholder opdatering af
produktionslokaler og lagerfaciliteter, indkøb af "sikkert" værktøj,
klargøring af vognpark til transport af de nye kølemidler og lignende.
Aktører og organisering:
Aktører i denne aktivitet er primært de virksomheder, der beskæftiger sig med
produktion og servicering af køleanlæg, samt producenter af kølekomponenter. Herudover
vil leverandører af f.eks. værktøj og biler skulle deltage i aktiviteten.
Ressourcer:
Ud fra spørgeskemaerne ses, at branchen opgør aktiviteten til et beløb på ca.
17 mio. kr. Projektgruppen har valgt ikke at foretage et skøn af de samlede omkostninger
til aktiviteten for hele branchen. Dette skyldes flere forhold, bl.a. at det ikke i
gruppen umiddelbart er muligt at vurdere behovet for ombygninger i industriens
produktionslokaler, da relativt mange af anlægsproducenterne ikke har svaret på
spørgeskemaundersøgelsen. Dette medfører, at et sådant skøn vil være behæftet med
så stor usikkerhed, at tallet ikke kan anvendes i det videre arbejde.
Samlet opgiver den del af branchen, der har svaret, at de forventer, at deres
ressourceforbrug til omstilling af produktionsapparat, bygninger, serviceudstyr, biler og
lager vil andrage 26.302 timer.
Tidsplan:
Aktiviteten vurderes af projektgruppen til at være en aktivitet, der med fordel
kan gennemføres i sidste del af handlingsplanens forløb.
6.3.5 Forslag 5:
Kompetence- og kvalitetsforhold
Spørgeskemaundersøgelsen gav det klare svar, at branchen generelt for den
personlige kompetence ønsker kurser med certifikat fra afsluttende kompetencegivende
prøve (myndighedsfastlagte krav og uvildig kontrolinstans) og for virksomheder
ønsker branchen hovedsagelig autorisation eller anerkendelse af kompetence gennem
myndigheders godkendelse.
Dvs. at branchen foruden muligheden for opnåelse af kompetence gennem kurser for alle
relevante interessegrupper tillige ønsker kurser med udstedelse af certifikat til det
personale, som arbejder med de respektive kølemidler, og en form for myndighedsgodkendt
autorisation for virksomhederne. Da en del havde sat mærke ved kvalitetssikring gennem en
frivillig brancheordning, bør mulighederne for mere obligatorisk indførelse af
Kølebranchens Kvalitetssikringsordning, KKO, undersøges.
Det er derfor helt åbenbart, at der ved overgang til naturlige kølemidler i løbet af
en kortere tidshorisont (6-8 år) hurtigst muligt nødvendigvis må etableres kurser for
en stor del af kølebranchen med hensyn til opbygning af personlig kompetence. Uden kurser
i kombination med praktisk anvendelse vil det simpelthen ikke være muligt at tilegne sig
den fornødne kompetence overhovedet.
Aktivitetsbeskrivelse:
De udførende kølemontører og installatører bør have kurser med certifikat
gennem afsluttende kompetencegivende prøve, og det skal, som branchen ønsker, være med
myndighedsfastlagte krav og uvildig kontrolinstans. Kursus med udstedelse af certifikat
bør omhandle - og dermed give tilladelse til arbejde med - hver enkelt kølemiddel eller
kølemiddelgruppe, med dets helt specifikke egenskaber. Projektgruppen foreslår eet
certifikat til hvert kølemiddel eller kølemiddelgruppe (NH3, HC-kølemidler, CO2) på
grund af kølemidlernes store forskelligheder. Certifikaterne kan eventuelt igen opdeles -
afhængig af anlæggenes kølemiddelfyldninger - i små og store anlægsfyldninger, eller
små, mellemstore og store anlægsfyldninger, der skal være eksakt definerede.
De projekterende og rådgivende skal ikke nødvendigvis have en anerkendt
kompetencegivende uddannelse, men skal absolut have kompetenceudvidende kurser.
For firmaernes vedkommende kunne branchens ønsker gennemføres ved modernisering af
den nugældende autorisationsordning, med overgang fra en anerkendelse på basis af et
kølemontørcertifikat eller tilsvarende kompetencegivende uddannelse, til en anerkendelse
f.eks. på basis af en vurdering af firmaets autorisationsbærende persons kompetence
(uddannelse, kurser, certifikater). Kompetencen skal specielt indbefatte kendskab til
gældende lovgivning. Mangel på dokumenteret kompetence kan som nu i visse tilfælde
måske anerkendes ved prøve (overhøring)?
Aktører og organisering:
Projektgruppens forslag er, at der etableres kurser for køleinstallatører og
-montører på eksisterende uddannelsessteder, og for projekterende og rådgivende på
Teknologisk Institut, DTU eller andre relevante uddannelsessteder.
For ikke at spilde ressourcer på tilpasning til delvis forældet lovgivning, bør
revisionen af kølebekendtgørelsen af myndighederne straks opprioriteres og i samarbejde
med branchen færdiggøres og implementeres.
Ressourcer:
De estimerede ressourcekrav til udvikling af kurser er medtaget under
aktivitetsforslag 6 om uddannelse.
Tidsplan:
De kompetencegivende uddannelser er behandlet under aktivitetsforslag 6 om
uddannelse. Men omfang og indhold af kurserne som snarest muligt skal fastlægges,
såfremt den foreslåede udfasningsplan gennemføres - vil afhænge af myndighedernes
fremtidige krav til kompetence og autorisation. Da færdigbearbejdelsen og
implementeringen af afløseren/afløserne til kølebekendtgørelsen fra 1950 endnu står
hen i det uvisse, er det, ikke mindst i sammenhæng med udfasningen, væsentligt og
påkrævet, at dette arbejde færdiggøres uden unødige forsinkelser i samarbejde med
kølebranchen.
6.3.6. Forslag 6: Uddannelse
Spørgeskemaundersøgelsen har vist, at der i tilfælde af lov om udfasning vil
være et betragteligt behov for efteruddannelse inden for alle grupper. Gruppen
"kølemontører" skiller sig ud i kraft af et stort antal personer med behov for
efteruddannelse i tilfælde af en lov om udfasning. For de øvrige grupper er antallet af
personer med efteruddannelsesbehov mindre, og det eksisterende udbud af
efteruddannelseskurser er mindre. Spørgeskemaundersøgelsen viste et generelt ønske om
en modulariseret struktur for efteruddannelseskurserne, der gør det muligt at
sammensætte et efteruddannelsesforløb ud fra den enkeltes behov.
Aktivitetsbeskrivelse:
På grund af de nævnte forhold falder det naturligt at opdele beskrivelsen af de
nødvendige aktiviteter, der må igangsættes i tilfælde af en lov om udfasning, i 2
dele.
For efteruddannelseskurser til kølemontører anvendes en modulariseret kursusstruktur
allerede, men forventede ændringer i typen af certifikater og de tilhørende krav vil
naturligt lede til et behov for at ændre/opdatere denne struktur. Der er derfor behov for
at gennemføre aktiviteter omkring udviklingen og tilpasningen af kurser til de fremtidige
behov. Som en følge af en ny kursusstruktur vil der være behov for udarbejdelse eller
opdatering af kursusmateriale. I den forbindelse er der konkrete behov for opbygning af en
række øvelsesanlæg med naturlige kølemidler.
I sammenligning med uddannelsesinstitutionernes nuværende kursuskapacitet er der på
visse områder behov for en kraftig forøgelse af kapaciteten. Heri ligger der muligvis et
behov for aktiviteter, der sætter institutionerne i stand til i praksis at håndtere den
øgede tilgang af kursister. I implementeringsperioden kan det endvidere blive nødvendigt
at øge antallet af lærere/instruktører. Endelig kan der være et behov for grund- og
efteruddannelse af lærere/instruktører f.eks. inden for området lovgivning og
standarder.
For de øvrige grupper vil der være et stort behov for at oprette nye eller tilpasse
eksisterende efteruddannelseskurser. Spørgeskemaundersøgelsen har vist, at for flere af
grupperne f.eks. "Projekterende" og "Tilbudsmedarbejdere", vil der
være tale om et betydeligt antal kursister. Det bør derfor undersøges, om der i praksis
er baggrund for at målrette kurser, eller endda hele kursusforløb, til disse grupper.
For at imødekomme branchens ønsker omkring et fleksibelt uddannelsesforløb bør
efteruddannelsekurserne udbydes både som dag-kurser (primært) og som
aften/weekend-kurser.
Aktører og organisering:
Efteruddannelsen af kølemontører foregår hovedsageligt gennem udbuddet af kurser
fra Metalindustriens Efteruddannelsesudvalg. Undervisningen gennemføres af Den Jyske
Håndværkerskole og af Københavns Maskinmesterskole.
Efteruddannelse af de øvrige grupper foregår i dag hovedsageligt gennem udbuddet af
kurser fra Teknologisk Institut, Esbjerg Brandskole samt mere produktspecifikke kurser som
større producenter afholder. Disse institutioner vil naturligt kunne udbyde
efteruddannelseskurser til de øvrige grupper.
Ressourcer:
Da det konkrete behov for antallet af nye kurser ikke er kendt på nuværende
tidspunkt, må omkostningerne forbundet med udviklingen af disse vurderes ud fra et
skønnet antal kurser og deres varighed.
Det samlede ressourceforbrug til udvikling og tilrettelæggelse af kurser skønnes til
ca. 3.000 timer. I tilknytning hertil skønnes et ressourceforbrug ved opbygning af
øvelsesanlæg på uddannelsesinstitutionerne til i alt 1.500 timer og 4 mio. kr.
Virksomhedernes direkte omkostninger forbundet med medarbejderes deltagelse i kurserne
vurderes til i alt 13 mio. kr. Det skal her nævnes, at AMU giver store tilskud til
uddannelsen af faglærte, hvorved virksomhedens udgift til denne persongruppe reelt kun
bliver en lille andel af kursets pris.
Tidsplan:
En forudsætning for gennemførelsen af en række aktiviteter omkring komponent- og
anlægsudvikling er, at tilstrækkeligt med montører, projekterende samt udviklings- og
tilbudsmedarbejdere har opnået den nødvendige efteruddannelse. Det er derfor vigtigt, at
aktiviteterne omkring udarbejdelse af de modulariserede kursusstrukturer og følgende
udvikling/opdatering af kurser igangsættes hurtigt efter en eventuel vedtagelse af en lov
om udfasning.
Tidspunktet for eventuelle kapacitetsudvidelser hos uddannelsesinstitutionerne
forventes at ligge midt i implementeringsperioden, således at institutionerne har
tilstrækkelig med kapacitet, når det største samtidige behov for efteruddannelse
opstår.
Resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen viser, at der i forbindelse med en lov
om udfasning vil være behov for en organiseret opbygning af viden på en række områder.
Aktivitetsbeskrivelse:
Området "regelsæt og vejledninger" er det område, der ifølge
spørgeskemaundersøgelsen er vigtigst for branchen. For at dække behovet for viden om
dette område, må der foretages en bearbejdning af de gældende, og de i nær fremtid
gældende, regler. Derefter skal der udarbejdes en række vejledninger i, hvilke dele af
reglerne, der er relevante for de enkelte anlægstyper og kølemidler. Ved udarbejdelsen
af disse vejledninger bør der tages udgangspunkt i de konkrete behov, som de forskellige
målgrupper har. Der kan f.eks. være behov for at målrette vejledningerne til
installatører af kommercielle anlæg med kulbrinter, installatører af industrielle
anlæg med CO2, NH3, osv. Denne aktivitet er beskrevet yderligere i
forbindelse med aktivitetsforslag 9.
Spørgeskemaundersøgelsen har endvidere vist, at en stor del af branchen ønsker
hjælpeværktøjer i form af guidelines og software. Derudover er der interesse for at
have adgang til opdaterede kataloger, der giver overblik over udvalget af komponenter til
anlæg med naturlige kølemidler.
Der bør derfor igangsættes aktiviteter, der har til formål at udvikle software til
brug ved design og dimensionering af anlæg med naturlige kølemidler. Der vil typisk
være tale om et behov for beregningsværktøjer til de situationer, hvor to eller flere
forskellige anlægstyper skal sammenlignes med hensyn til energiforhold og
levetidsøkonomi.
Der bør derudover igangsættes aktiviteter, der har til formål at udvikle et
elektronisk oversigtskatalog med produkter til anvendelse i køleanlæg med naturlige
kølemidler. Kataloget skal ikke erstatte producenternes generelle kataloger, men skal
gøre det nemt og hurtigt at finde frem til de tilgængelige komponenter, der kan anvendes
sammen med de naturlige kølemidler.
Aktører og organisering:
Udviklingen af beregningssoftware vil typisk ske i samarbejde mellem
uddannelsesinstitutionerne, videncentrene, de projekterende og rådgivende. Måske er der
mulighed for at inddrage studerende i udviklingsarbejdet.
Udviklingen og opdateringen af et elektronisk katalog kræver deltagelse af
komponentproducenterne samt en eller flere aktører til at udvikle og opdatere dette
katalog i hele implementeringsperioden.
Ressourcer:
Udviklingen af beregningssoftware til sammenligning af anlæg skønnes at kræve en
indsats på ca. 5.000 timer. Omregning fra timer til kroner afhænger af timepriserne for
dem, der udfører arbejdet, hvoraf nogle måske er ulønnede studerende.
Opbygningen og den løbende opdatering af det elektroniske katalog skønnes at kræve
ca. 1.500 timer. Distributionen af dette katalog kan med fordel ske via den hjemmeside,
der omtales under aktivitetsforslag 8.
Tidsplan:
Udviklingen af beregningssoftware bør igangsættes i starten af
implementeringsperioden således, at denne software kan benyttes i forbindelse med
efteruddannelse af brugerne af softwaren.
Det elektroniske katalog bør ligeledes udvikles straks og opdateres hyppigt i hele
perioden.
Formidlingen af den viden, der løbende opbygges omkring anvendelse af naturlige
kølemidler, skal effektivt formidles til alle aktører i branchen. En stor del af denne
videnformidlingen bør kunne ske via Internettet.
Aktivitetsbeskrivelse:
Til formidling af den opbyggede viden er der behov for en effektiv organisering og
bearbejdning af den tilgængelige viden. Det foreslås derfor, at viden fra
demonstrationsprojekter, case-studies og lignende aktiviteter indsamles og organiseres
efter type af viden, kølemiddel, anlægstype osv. Den indsamlede og organiserede viden
stilles til rådighed for branchen, og den primære del af dette kan med fordel gøres via
Internettet. Hertil skal der oprettes en central hjemmeside, hvorfra al den indsamlede
information kan ses og downloades.
Ved hjælp af informationsaktiviteter i form af seminarer, workshops, besøg og
nyhedsbreve kan alle interessenter i branchen løbende orienteres om den indsamlede viden
med relation til anvendelse af naturlige kølemidler.
Aktører og organisering:
Indsamling, bearbejdning og distribution af viden bør varetages af en eller flere
uafhængige foreninger/organisationer i samarbejde med grossisterne. Projektgruppen
foreslår, at to eller flere af foreningerne i fællesskab påtager sig denne opgave.
Ressourcer:
Indsamling og organisering samt elektronisk offentliggørelse af viden i hele
implementeringsperioden skønnes at kræve ressourcer i form af 4.000 timer og ca. 500.000
kr.
Til informationsaktiviteter i form af seminarer, workshops, besøg og lignende skønnes
omkostningerne til ca. 1 mio. kr. for hele implementeringsperioden.
Tidsplan:
Indsamlingen, organiseringen og formidlingen af viden bør starte meget hurtigt
efter en eventuel vedtagelse af en udfasningsplan. Der er allerede opbygget en del viden,
og til at starte med bør denne viden organiseres, bearbejdes og gøres tilgængelig.
Videnformidlingen bør fortsættes i hele implementeringsperioden, og kan efter branchens
ønske og behov fortsættes i tiden derefter.
På baggrund af besvarelserne i spørgeskemaundersøgelsen og den efterfølgende
bearbejdning i arbejdsgruppen foreslås, at efterfølgende aktiviteter realiseres, idet
der henvises til afsnit 5 i rapporten:
Aktivitetsbeskrivelse:
I tæt dialog mellem kølebranchen og myndigheder gennemgås eksisterende krav og
regelsæt i form af love, bekendtgørelser m.v. med henblik på at drøfte og forsøge at
finde hensigtsmæssige løsninger på flg.:
- At der kun findes de krav og regelsæt, der skal og bør være for at sikre
arbejdsforhold iht. arbejdsbeskyttelseslove, mv. i relation til "nye" aspekter
for anvendelse af naturlige kølemidler (Arbejdstilsynet, Beredsskabsstyrelsen, m.fl.):
 | Brændbarhed for propan, isobutan, propylen, m.fl. (HC) |
 | Giftighed (og brændbarhed) for ammoniak (NH3) |
 | Højt trykniveau for kuldioxid (CO2) |
- At krav og regelsæt i størst mulig grad bliver hensigtsmæssige og praktisk
anvendelige, således at personer og firmaer med minimalt tidsforbrug let får overblik og
kendskab og kan omsætte det til praktisk brug. I besvarelserne nævnes ord som:
overskuelige, klare, enkle, rimelige, relevante, opdaterede mht. sikkerhed, brugervenlige,
tilpasset nyt udstyr, m.v.
- At krav og regelsæt er harmoniserede i forhold til andre landes standarder m.m.
- At man gør en indsats for at udarbejde guidelines, opslagslignende værker,
hjælpeværktøjer o.l., som er bedre, end tilfældet er i dag. Forbilleder kunne være
Svensk Kylnorm, norske kølenormer, andre landes køleregler, Kølebranchens
Kvalitetssikringsordning, KKO, "stærkstrømsbekendtgørelsen" m.fl.
- Hvilke forhold, der skal være myndighedsfastlagte (lovgivning), og hvilke forhold,
der evt. kan være branchebestemte (løbende eftersyn, frivillige ordninger) eller måske
kombinationer af begge dele.
- Hvordan man rent praktisk ønsker at gennemføre sikring af og kontrol med
overholdelse af krav og regler i tilfredsstillende omfang, herunder om det kan eller skal
foretages af branchen selv (kvalitetssikringsordninger) eller af myndighederne
(tilsynsordninger).
- Om der bør stilles nye krav til tæthed og brug af velegnede komponenter og
samlingsmetoder, samt i givet fald definere hvilke, der er hensigtsmæssige og mulige i
praksis.
- Hvordan man via uddannelse, efteruddannelse, kurser, information eller anden form for
videnformidling kan øge og løbende bevare og opdatere kendskabet i kølebranchen til
eksisterende krav og regelsæt til et tilfredsstillende og acceptabelt niveau.
- At alle gældende krav og regelsæt i Danmark findes i dansk udgave evt. med
henvisning til at originaludgaven er gældende i tilfælde af fortolkningsproblemer.
- At der opstilles krav, regelsæt, beregningsværktøjer m.m. til sikring af, at nye
køleinstallationer med naturlige kølemidler er mindst lige så gode som de anlæg, der
nu bygges med andre kølemidler (Energistyrelsen, m.fl.) mht.:
 | Energieffektivitet (minimalt elforbrug for præsteret kuldeydelse) |
 | Levetidsøkonomi (minimale omkostninger set over anlæggets levetid) |
- At der opstilles krav, regelsæt m.m. til sikring af, at miljøbelastningen (minimal
påvirkning af det lokale og globale miljø) fra nye køleinstallationer med naturlige
kølemidler holdes på et acceptabelt niveau (Miljøstyrelsen). Herunder overveje i
hvilket omfang det kan accepteres, at små anlæg med små fyldninger kan få lov til at
bruge HFC.
- At der opstilles krav, regelsæt m.m. til sikring af, at kvaliteten af nye
køleinstallationer med naturlige kølemidler holdes på et defineret og acceptabelt
niveau mht.:
 | Design, beregning og dimensionering |
 | Driftssikkerhed (minimal "off-tid") |
 | Kvalitetssikring |
På dette punkt er det relevant at overveje, på hvilke områder og i hvilket omfang
man kan benytte og udvide Kølebranchens Kvalitetssikringsordning, KKO, til at dække
behovet. Ordningens "set-up" er af mange bedømt som særdeles operativt.
Aktører og organisering:
Der eksisterer allerede på mange områder et godt samarbejde mellem køleforeningerne
og myndighederne (Arbejdstilsynet, Energistyrelsen, Miljøstyrelsen, Beredsskabsstyrelsen
m.fl.), og disse relationer bør umiddelbart kunne benyttes og evt. udbygges til også at
omfatte de nævnte aktiviteter.
Ressourcer:
Det er vanskelig og forbundet med stor usikkerhed at give et kvalificeret estimat på,
hvad gennemførelse af de ovennævnte mange aktiviteter vil kræve af ressourcer i form af
tid og penge. Et løst bud kunne være 1 mio. kr. og 9.000 timer.
Tidsplan:
At myndighedskrav, regler, guidelines m.v. er på plads, operative og anvendelige er en
forudsætning for, at branchen kan designe og installere anlæg med naturlige kølemidler.
Det er derfor vigtigt, at der hurtigst muligt tages fat på at håndtere og løse disse
forhold. Der bør være rimelige frihedsgrader, i perioden op til reglerne er færdige,
til, at der kan eksperimenteres med prototype og demonstrationsanlæg. Det anses
for muligt, at størsteparten af disse forhold kan være på plads i omstillingsperioden.
Med henblik på at skabe incitament til, at såvel installatører som ejere og
brugere hurtigst muligt kommer i gang med omstillingsprocessen til naturlige kølemidler,
og derigennem i god tid før udfasningen af HFC-kølemidler får opbygget det nødvendige
erfaringsgrundlag og den tilstrækkelige kompetence, ønsker arbejdsgruppen af foreslå
flg., idet der baggrundsmæssigt henvises til afsnit 5:
Aktivitetsbeskrivelse:
Tanken er at etablere en støtteordning, der i princippet holder såvel
installatør som køber af et nyt kølesystem økonomisk skadesløse mht.
garantiomkostninger samt meromkostninger i forbindelse med etablering af et nyt
kølesystem (ved meromkostninger i denne forbindelse er det specielt installatørens
"oplæringsomkostninger", der tænkes på sammenlignet med et alternativt anlæg
baseret på HFC-kølemiddel). Hvis ejeren ikke skal betale mere for et nyt anlæg med
naturligt kølemiddel og ikke løber nogen økonomisk risiko i forbindelse med
driftsforstyrrelser pga. "ny teknologi", vil han være mere motiveret for at
investere i anlæg med naturligt kølemiddel. Hvis installatøren får dækket sine
meromkostninger til projektering, indkøb og installation af det eller de første anlæg,
virksomheden skal fremstille med naturlige kølemidler, vil han se en interesse i at komme
i gang. Hvis tilskuddet i perioden fra nu og frem mod udfasningen af HFC gradvist falder
år efter år, eks 100%, 75%, 50%, 25% til 0%, vil der være et incitament til at komme i
gang hurtigst muligt og ikke vente. Tilskuddet kunne evt. betinges af, at opnået viden
indsamles, dokumenteres og formidles bredt til branchen.
Aktører og organisering:
Aktiviteten henvender sig alene til installatører og indkøbere af nye
kølesystemer (fremtidige ejere og brugere).
Ressourcer:
Under forudsætning af at det kun er relevant at give støtte til et mindre antal
nye anlæg af hver anlægstype til hver type af kølemiddel (idet viden fra de første
formidles frit til alle andre), foreslås antallet af støttede anlæg begrænset til
eksempelvis 100 anlæg.
Under denne forudsætning skønnes omkostningerne til en sådan støtteordning at blive
i størrelsesorden 5 mio. kr.
Tidsplan:
Da intentionen med aktiviteten er at gøre en ekstra indsats for at få opbygget et
større og bredere erfaringsgrundlag fordelt på flere (mindre) installatører og ejere,
bør idéen iværksættes snarest muligt.
Projektgruppen har gennem arbejdet med forprojektet dannet sig nogle tanker og idéer
om, hvordan man bedst kan følge projektet op. Udarbejdelsen og bearbejdningen af
spørgeskemaundersøgelsen med mange gode og indholdsrige diskussioner og drøftelser om
fortolkninger og konklusioner har givet gruppen både et overblik og et dybt og indgående
kendskab til branchens mange facetter, som bør udnyttes i det videre forløb. Mange
detaljer og indtryk er ikke mulige at beskrive med ord i rapporten, men findes
"lagret" i hovedet på arbejdsgruppens medlemmer.
Aktivitetsbeskrivelse:
Arbejdsgruppen foreslår, at resultatet af forprojektet i form af nærværende rapport
benyttes som udgangspunkt for at udforme den detaljerede handlingsplan. Opgaven må være
at udvælge og prioritere de elementer, man kan blive enige om at gennemføre i
omstillingstillingsperioden, for at branchen kan "komme sikkert i mål", og som
man kan finde ressourcer til at realisere.
De økonomiske og tidsmæssige ressourcer, der skal til for at realisere aktiviteterne
i en handlingsplan, er formodentlig det største problem at tage fat på og den vigtigste
barriere at forsøge på at få brudt ned.
Finansieringen af de enkelte aktiviteter må sikkert undersøges og aftales fra
aktivitet til aktivitet, men der er stort behov for at tilføre branchen betydelige
økonomiske midler for at kunne gennemføre de nødvendige elementer i en handlingsplan
for hensigtsmæssig omstilling til naturlige kølemidler i tide (før udfasningsterminen).
Støttemuligheder og -steder skal undersøges, og det skal i den forbindelse påpeges, at
det efter arbejdsgruppens opfattelse er oplagt at tilbageføre midler fra
kølemiddelafgifterne til handlingsplanens aktiviteter. Kølemiddelafgifterne blev
indført som et adfærdsregulerende element til begrænsning af HFC-forbruget, så hvad
kunne være mere oplagt?
Udvælgelse og hurtig igangsætning af vigtigste opgaver må have høj prioritet.
Aktører og organisering:
Udvælgelse og prioritering bør foregå i en dialog mellem myndigheder og en bredere
kreds af repræsentanter fra alle kategorier af kølebranchen samt nøglepersoner og
virksomheder. Arbejdstilsynet spiller en meget central rolle i denne sammenhæng.
Kredsen kan evt. formelt organiseres gennem etablering af et koordinerings- og
samarbejdsudvalg, der kan repræsentere den samlede berørte kølebranche.
Projektgruppen foreslår mht. organisering, at udarbejdelsen af handlingsplanen
foregår med projektgruppen fra forprojektet som sekretariatsfunktion eller som
arbejdsgruppe i et nyt (hoved)projekt. Dette vil være en naturlig forlængelse af det
påbegyndte arbejde, sikre kontinuiteten og mindske risikoen for tidsmæssig forsinkelse
ved overdragelse til nye folk. Man kunne evt. også fortsætte med samme følgegruppe og
arbejdsgruppe som i forprojektet.
Ressourcer:
Afhænger af hvilken form man ønsker eller vælger.
Tidsplan:
For ikke at spilde værdifuld tid anser arbejdsgruppen det for vigtigt at få et
brancheudvalg etableret og ovennævnte diskussion sat i gang straks og få udarbejdet en
fornuftig og realiserbar handlingsplan for omstillingsprocessen.
Da de fleste af de 10 foranstående aktiviteter er foreslået igangsat så hurtigt som
muligt, er der behov for hurtig udvælgelse af de vigtigste aktiviteter til hurtig
igangsætning.
Ressourceforbruget til omstilling i form af penge og timer vil afhænge meget af,
hvilket virksomhed man er. Omkostningsniveauet vil desuden være afhængig af
tidshorisonten, dvs. om der er tale om et forceret eller et mere "naturligt"
tempo.
En sammentælling af de ressourcemæssige overslag, der er anført i forbindelse med de
11 aktivitetsforslag, giver flg.:
Skema 6.4.1
Samlet opstilling af aktivitetsforslagenes ressourcemæssige overslag
Aktivitet |
Omkostning |
Tidsforbrug |
|
[mio. kr.] |
[timer] |
1: Hvilke kølemidler til hvilke
applikationer? |
? |
? |
2: Produktudvikling og test af
standardkomponenter |
50 |
? |
3: Anlægsudvikling og test |
30-40 |
10.000 |
4: Omlægning af produktion |
? |
? |
5: Kompetence- og kvalitetsforhold |
? |
? |
6: Uddannelse |
17 |
4.500 |
7: Videnopbygning |
- |
6.500 |
8: Videnformidling |
1.5 |
4.000 |
9: Myndighedsforhold |
1 |
9.000 |
10: Ejer- og brugerforhold |
5 |
? |
11: Opfølgning på forprojektet |
? |
? |
I alt |
Ca. 110 |
34.000 |
Da det for mange af aktiviteternes vedkommende ikke har været muligt at udarbejde
kvalificerede skøn vil de samlede ressourcer for gennemførelse af alle aktivitetsforslag
være en del større. Ved en beregningsmæssig ansat gennemsnitlig timeomkostning på 250
kr./time svarer de 34.000 timer til en omkostning 8.5 mio. kr.
I spørgeskemaundersøgelsen var et af spørgsmålene også rettet mod forventningerne
til ressourceforbrug til omstilling:
Spørgsmål: Hvilke omkostninger og hvilket tidsforbrug vil du anslå, at
omstillingen til naturlige kølemidler i alt vil påføre din virksomhed på flg.
områder?
Skema 6.4.2
Samlet besvarelse
|
Omkostninger
[kr.] |
Tidsforbrug
[timer] |
Produktionsapparatet, bygninger m.m. |
6.940.000 |
22.329 |
Serviceudstyr, biler m.m. |
4.920.000 |
1.320 |
Lager |
4.975.000 |
2.653 |
Projektarbejde |
5.740.000 |
3.305 |
Uddannelse |
6.113.400 |
16.543 |
Markedsføring, dokumentation m.m. |
6.134.000 |
17.223 |
Beregningsværktøjer |
852.500 |
1.790 |
Produktudvikling, forskning m.m. |
26.727.500 |
28.525 |
Nye køleinstallationer |
27.675.000 |
970 |
Andet (angiv hvad): |
2.500.000 |
0 |
I alt: |
93.460.900
(66) |
94.751
(45) |
Tallene i parentes i sidste række angiver antallet af besvarelser bag tallene.
Overordnet er nedenstående fundet bemærkelsesværdigt og har affødt efterfølgende
fortolkninger og konklusioner i projektgruppen:
 | Samlede omkostninger og samlede tidsforbrug løber op i anseelige størrelser til trods
for, at mindre end halvdelen har været i stand til at angive konkrete tal. Der er god
grund til at antage, at kølebranchens samlede omkostninger og samlede tidsforbrug til
omstillingen til naturlige kølemidler løber op i langt over 300 mio. kr. og 300.000
timer. |
 | De største omkostninger er anført til produktudvikling, forskning m.m. samt til nye
installationer. |
 | Det største tidsforbrug er anført til produktionsapparatet, bygninger m.v. til
uddannelse, til markedsføring, dokumention m.m. samt til produktudvikling. |
På mange af besvarelserne har der været påført diverse bemærkninger i relation til
omkostninger og tidsforbrug, som alle kan samles under samme overskrifter:
 | Mht. årsager til ikke-oplyste tal nævnes: ved ikke; "hu-ha"; ikke muligt at
opgøre; begrænset; kender ikke prisen, men det bliver dyrt; kan ikke sætte kroner på;
mange omkostninger til nye køleinstallationer; store omkostninger til projektarbejde;
ingen - vi har brugt NH3 altid. Ved indtastning i Access-databasen er det
noteret, at der mange steder er anført "?", "-" eller
"N/A". |
 | En enkelt har skrevet flg.: "Firmaet lukkes, da vor hovedleverandør ikke p.t.
påtænker at benytte hverken NH3, HC eller CO2". |
Detailgennemgangen af de enkelte delbesvarelser, som alle er dokumenteret i bilag E,
gav flg. resultat:
Bemærk generelt at i mange tilfælde er det helt naturligt nogle få
store virksomheder, der præger og dominerer størsteandelen af omkostningsbeløbene og
tidsforbruget. Hvor mange og hvilken størrelsesorden fremgår af bilag E. Efterfølgende
er det i skemaform angivet, hvilke kategorier, der har angivet største omkostninger og
størst tidsforbrug.
Skema 6.4.3
Delbesvarelse
Se her!
Skema 6.4.3
Delbesvarelse
Se her!
Kun en enkelt har angivet et beløb under "andet". Af noterne fra
besvarelserne fremgår, at det har været svært at sætte tal på: ingen begreb om det,
ingen idé, har ikke et relevant bud, ikke p.t. beregnet men det bliver dyrt, store
beløb.
Spørgsmål: Hvilket tidsforbrug i alt vil du anslå, at virksomheden til dato har
haft til omstilling til naturlige kølemidler?
Skema 6.4.4
Samlet besvarelse
|
Tidsforbrug
[timer] |
Generelt til omstilling til naturlige
kølemidler |
67.442 |
Til forprojektet og nærværende
spørgeskemaundersøgelse |
2.733 |
I alt |
70.175 |
Detailgennemgangen af de enkelte delbesvarelser, som er dokumenteret i bilag E, gav flg.
resultat:
Delbesvarelse: generelt til omstilling til naturlige kølemidler?
 | Det største tidsforbrug, man anslår at have haft generelt til omstilling til naturlige
kølemidler, er angivet for producenter og installatører. |
Delbesvarelse: til forprojektet og nærværende spørgeskemaundersøgelse?
Det største tidsforbrug, man anslår at have haft til forprojektet og nærværende
spørgeskemaundersøgelse, er angivet for installatører, hvor et enkelt mindre firma må
have misforstået spørgsmålet (har angivet 1.000 timer), mens resten fordeler sig jævnt
over de resterende.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |