| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Indikatorrapport
Et bæredygtigt samfund bygger på demokrati og åbenhed og på, at befolkningen
deltager i beslutninger og tager ansvar. Alle dele af det danske samfund må arbejde
engageret med, hvis bæredygtig udvikling skal føres ud i livet. Et af budskaberne i
Brundtland-rapporten fra 1987 og Riodeklarationen fra 1992 var, at aktiv offentlig
deltagelse er en forudsætning for at opnå bæredygtig udvikling og løse verdens
miljøproblemer. Der er i Danmark en lang tradition for at inddrage offentligheden. Denne
tradition blev på miljøområdet fulgt op med en international aftale - den såkaldte
Århuskonvention fra 1998. Den indebærer, at befolkningen har let adgang til information,
mulighed for at deltage i beslutningsprocesserne og adgang til at klage på
miljøområdet.
Principperne fra Århuskonventionen bør også gælde i andre lande, hvis vi globalt
set skal opnå bæredygtig udvikling. Danmark vil arbejde for, at disse principper bliver
mere udbredt i internationale aftaler, og at en styrkelse af offentlighedens adgang til
information og deltagelse indgår i resultaterne af Verdenstopmødet for bæredygtig
udvikling i 2002. Det lokale Agenda 21 arbejde er også vigtigt for at føre en
bæredygtig udvikling ud i livet.
Sammenfatning af udviklingstræk
Der er sket en stigning i antallet af amter og kommuner, som arbejder med lokal Agenda
21, selvom væksten har været aftagende. Lokal Agenda 21 er kendetegnet ved, at der
handles i forhold til lokale betingelser og muligheder med at gennemføre bæredygtig
udvikling ofte på projektbasis. Amter og kommuner yder i stigende omfang økonomiske
støtte til borgerinitiativer om lokal Agenda 21.
Perspektiver for udvikling af indikatorer
Offentlighedens deltagelse er en central del af arbejdet for en bæredygtig udvikling.
Det er derfor nødvendigt, at formulere flere konkrete indikatorer, som både beskriver,
hvordan den enkelte borger deltager i arbejdet, og kaster lys på den mere organiserede
indsats i form af lokalt Agenda 21.
For den organiserede indsats på lokalt niveau, kunne en indikator handle om antal
borgermøder eller andre aktiviteter, der styrker lokal Agenda 21. Eksempler på
indikatorer som kobler en organiseret indsats og borgerne, kunne være om kommunen eller
amtet har igangsat lokalt Agenda 21 arbejde på borgerinitiativ, eller i hvilket omfang
grupper uden for amtets eller kommunens egen organisation deltager i lokalt Agenda 21
arbejde. Disse data opgøres i øjeblikket hvert andet år.

Indikator 16.1:
Antal amter og kommuner der har indledt arbejdet med lokal Agenda 21
Kilde: Miljøministeriet, Landsplanafdelingen
Indkatoren belyser udviklingen i Lokal Agenda 21 aktiviteter. Lokal Agenda 21 er
kendetegnet ved, at der handles i forhold til lokale betingelser og muligheder. Der
eksisterer derfor ikke en entydig definition, men arbejdet er kendetegnet ved: helhedssyn,
tværsektoriel tænking, borgerdeltagelse, kredsløbstankegang og globale hensyn samt et
langsigtet perspektiv.
Sammenlignet med udviklingen i tilslutningen fra 1996 til 1998 er der fortsat tale om
en stigning i perioden 1998 til 2001. Væksten har dog været lavere de seneste år.
Udover at der er sket en stigning i antallet af amter og kommuner, som arbejder med
lokal Agenda 21, udbredes og forankres lokal Agenda 21-aktiviteter også mere og mere. Det
viser sig både i forhold til bredden af aktiviteter og antallet af involverede aktører.
Amter og kommuner yder samtidig i stigende omfang økonomiske støtte til
borgerinitiativer om lokal Agenda 21.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|