| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Substitution af SF6 i lydisolerende vinduer
Projektet har omfattet to hoveddele. Den første del, der fastlægger målene for
udvikling af alternativer til brug af SF6 i lydisolerende vinduer, omfatter en
vurdering af dagens forbrug af SF6, en analyse af problemstilling, omfang og
behov samt projektets første forsøgsserie. Der opsummeres følgende mål for udvikling
af alternativer:
 | Fokus på lydisolation mod vejtrafikstøj i byområder og støj fra
jernbanetrafik ved høje hastigheder, ikke på Rw-værdien |
 | Fokus på det samlede vindues lydisolation, ikke på rudens alene |
 | Almindelige vinduer (vindue af træ, moderate lydkrav, termolydrude): |
 | Vejtrafikstøj:
Ingen fordel ved at anvende SF6. |
 | Togstøj:
Skal modsvare en effekt på op til ca. 1 dB ved at anvende SF6 |
 | Specielle vinduer (vindue af aluminium, høje lydkrav, rude med
støbe-laminat): |
 | Vejtrafikstøj og togstøj:
Skal modsvare en effekt på omkring 2 dB ved at anvende SF6 |
Den anden del af projektet omfatter analyse og test af alternativer til brug af SF6
i lydisolerende vinduer. På baggrund af de gennemførte målinger for de valgte vindues-
og rudetyper gives følgende eksempler på mulige alternativer, hvor der uden brug af SF6
kan opnås samme lydisolerende effekt. De ændrede rudetyper er i projektet målt med
Argon.
 | Almindelige vinduer (moderate lydkrav, rudetype 6-16-4 SF6): |
 | Vejtrafikstøj:
SF6 kan udelades uden ændringer af rudetypen. |
 | Togstøj:
Rudens tykke glas ændres til lydlaminat eller støbelaminat |
 | Specielle vinduer (høje lydkrav, rudetype 6-20-4/1.5/4 SF6) |
 | Vejtrafikstøj:
Forøgelse af rudens samlede glastykkelse med ca. 2 mm eller
anvendelse af to lydmæssigt egnede laminater i stedet for ét. |
 | Togstøj:
Kombination af to lydmæssigt egnede laminater og forøgelse enten
af glasafstanden på 5-10 mm eller
af rudens samlede glastykkelse med ca. 2 mm |
Rapportens eksempler på mulige alternativer kan ikke gøre det ud for en
fyldestgørende gennemgang af alle forekommende vindues- og rudekonstruktioner, men viser
på baggrund af et afprøvet udvalg af realistiske løsninger for relevante vindues- og
rudetyper, at det med forholdsvis enkle tekniske midler er muligt at substituere
anvendelsen af SF6 i lydisolerende vinduer gennem ændringer af
rudeopbygningen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|