| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Substitution af SF6 i lydisolerende vinduer
De nedenfor i Afsnit 4.4 og 4.5 anførte eksempler på mulige alternativer til brug af
SF6 i lydisolerende vinduer er med hensyn til de lydmæssige egenskaber
dokumenteret gennem projektets forsøgsserier.
De heri testede konstruktioner er ikke nødvendigvis fyldestgørende for det store
antal af mulige vindues- og rudekonstruktioner og -kombinationer, der allerede findes
eller vil kunne udvikles på det danske vinduesmarked.
Men eksemplerne er fremkommet som resultater af en omfattende analyse af dels
anvendelsen af ruder med SF6-fyldning, dels mulige, realistiske ændringer af
rudeopbygninger med henblik på substitution af SF6. På baggrund heraf er der
truffet en række valg med hensyn til, hvilke vindues- og rudetyper projektet skulle
fokusere på.
Grundlaget er således et afprøvet udvalg af realistiske løsninger for nogle få, men
relevante vindues- og rudetyper.
Både for de i projektet foreslåede og for andre mulige alternativer til at benytte SF6
gælder, at det er vigtigt ved en konkret anvendelse at kunne dokumentere det samlede
vindues lydisolation i relation til de lydkrav, der stilles. De nedenfor givne eksempler
kan ikke benyttes som en sådan dokumentation.
Eksemplerne på mulige alternativer til brug af SF6 i lydisolerende vinduer
er primært udvalgt under hensyn til de lydmæssige egenskaber. Ved analysen af mulige
ændringer af termorudeopbygninger er der dog foretaget en bygge- og energiteknisk
vurdering, jf. Afsnit 3.1.
Der er derimod ikke foretaget anvendelses- eller holdbarhedsrelaterede afprøvninger
eller dokumentation af andre for anvendelse som byggekomponenter i klimaskærmen
relevante parametre. De anførte delkomponenter og sammenbygninger i både ruderne
og af ruder og vinduer er dog alle gængse materialer og metoder, der på
projekttidspunktet markedsføres som byggevarer i Danmark.
Som altid påhviler det fabrikanten at dokumentere det samlede produkts egenskaber.
Dette vil blive tydeliggjort gennem CE-mærkning af vinduer i henhold til
byggevaredirektivet og omfatte en række relevante parametre samlet i en produktstandard.
Der er primært anvendt den p.t. af hensyn til varmeisoleringen foretrukne gasfyldning
med Argon i termorudernes hulrum, men der er ikke arbejdet med energiruder med
belægninger på glassene, idet belægningen vurderes at være uden betydning for
lydisolationen.
Der er i en række af eksemplerne arbejdet med en mindre vægtforøgelse, idet
glastykkelsen for et af termorudens glas er øget med 2-4 mm. Forøgelse af vægten med
5-10 kg/m2 kan have betydning for arbejdsmiljøet ved montage og håndtering,
ligesom det stiller krav til vinduesrammens og beslagenes bæreevne. Yderligere vil en
vægtforøgelse kunne have betydning for energiforbruget ved produktion og ved transport.
Der er ikke foretaget en yderligere analyse af dette forhold.
Dette gælder også de øvrige miljømæssige aspekter, idet det ikke inden for
projektets rammer har været muligt at undersøge forhold som livscyklus, toksikologi mv.
for de testede konstruktioner.
En vigtig parameter ved substitution af SF6 i lydisolerende vinduer er
selvfølgelig de evt. meromkostninger ved de ændrede konstruktioner. I projektet er der
udelukkende arbejdet med ændringer af rudekonstruktioner, og det vurderes, at disse
ændringer kun i mindre omfang påvirker prisen for vinduet uden rude eller omkostningerne
ved transport, montage mv.
Nedenfor i Tabel 4.1 er der opstillet nogle prisniveauer for udvalgte eksempler på
ændringer af termoruders opbygning. De orienterende prisniveauer tager udgangspunkt i de
to i projektet udvalgte rudetyper, der har dannet baggrund for analyser og test. For hver
rudetype er ruden med Argon-fyldning sat til prisniveau 100. De anførte prisniveauer skal
tages med forbehold, idet det ikke har været muligt at gå i detaljer omkring
prisdannelsen for byggematerialer.
Tabel 4.1
Orienterende prisniveauer for termorudeopbygninger. Hvor intet andet er anført, er
gasfyldningen Argon.
Rudetype |
Prisniveau |
Ruder til almindelige vinduer: |
6-16-4
6-16-4 SF6
6-16-4 Krypton
33.1-16-4 lydlaminat |
100
140
150
200 |
Ruder til specielle vinduer: |
6-20-4/1.5/4
6-20-4/1.5/4 SF6
6-20-44.1 lydlaminat
8-20-44.1 lydlaminat
33.1-20-44.1 lydlaminat
4/1.5/4-20-4/1.5/4 |
100
130
100
110
150
160 |
For ruder til almindelige vinduer med moderate krav til lydisolation mod togstøj kan der,
jf. Tabel 4.1, måske blive tale om merudgifter på ca. 40% af selve rudens pris ved at
substituere anvendelsen af SF6 med et lydlaminat. Omvendt vil der være en
væsentlig besparelse ved lydisolation mod vejtrafikstøj, hvor SF6 kan
erstattes af Argon.
Med hensyn til specielle vinduer med høje krav til lydisolation mod vejtrafikstøj vil
den mindre vægtforøgelse, der kan substituere anvendelsen af SF6, kunne
gennemføres uden meromkostninger, mens indførelse af et ekstra lydlaminat eller
kombination af disse to ændringer, hvilket kan være nødvendigt i forbindelse med
togstøj, vil medføre meromkostninger på op til ca. 25% af rudens pris.
Ved et almindeligt vindue med moderate krav til lydisolation forstås i denne rapport
et oplukkeligt vindue med en standard termolydrude, der for den samlede
vindueskonstruktion giver en Rw-værdi på 35-38 dB.
Udgangspunkt for eksemplerne nedenfor er projektets målinger af et vindue af træ med
ét tætningsplan med en 6-16-4 rude med SF6. Eksemplerne opererer ikke med en
forøgelse af rudens tykkelse, da det ofte er vanskeligt at anvende tykkere ruder i
almindelige vinduer. En oversigt med resultater for de testede rudetyper er vist i Tabel
3.6.
SF6-fyldning har ikke nogen positiv effekt på lydisolation mod
vejtrafikstøj, RA,tr-værdien, for denne rude- og vinduestype. Som det
fremgår nedenfor er et muligt alternativ derfor blot at udelade SF6.
 | Udgangspunkt (rude målt i vindue af træ):
6-16-4 SF6 |
Rw = 36 dB ; RA,tr = 30 dB |
|
 | Muligt alternativ til brug af SF6:
Erstatning af SF6 med atmosfærisk luft eller Argon |
 | Eksempel fra projektet (rude målt i vindue af træ):
6-16-4 Argon |
Rw = 35 dB ; RA,tr = 31 dB |
|
Med hensyn til togstøj giver anvendelsen af SF6 en forbedring af RA,tr,s,A5-værdien
for den samlede vindueskonstruktion på ca. 1 dB. Dette kan de nedenfor viste eksempler
på ændringer af rudekonstruktionen rigeligt modsvare. Det har derimod ikke kunnet opnås
med de testede ændringer af gasfyldning, afstandsprofil eller forøgelse af rudens vægt.
En forøgelse af rudens hulrum, evt. kombineret med en forøgelse af rudens vægt eller
med anvendelse af Krypton, har ikke indgået i projektets forsøgsserie, men kunne tænkes
at opfylde målsætningen. Problemer med rudens totaltykkelse i forhold til glasfalsen i
vinduer af træ må dog forudses.
 | Udgangspunkt (rude målt i vindue af træ):
6-16-4 SF6 |
Rw = 36 dB ; RA,tr,s,A5 = 36 dB |
|
 | Muligt alternativ til brug af SF6:
Ændring af rudens tykke glas til et lydmæssigt egnet lamineret glas (lydlaminat,
støbelaminat eller 3-4 lag sikkerhedsfolie) |
 | Eksempler fra projektet (ruder målt i vindue af træ):
33.1-16-4 (sg) |
Rw = 37 dB ; RA,tr,s,A5 = 37 dB |
33.4-16-4 |
Rw = 37 dB ; RA,tr,s,A5 = 37 dB |
|
De specielle vinduer omfatter f.eks. facadepartier med vinduesrammer af metal og med
særlige rudekonstruktioner, der kan opfylde høje krav til lydisolation for den samlede
konstruktion (Rw > 40 dB).
Som udgangspunkt for de følgende eksempler tjener projektets målinger af et
ikke-oplukkeligt vindue af aluminium med en 6-20-4/1.5/4 rude med SF6.
Da effekten af at anvende SF6 er forholdsvis stor for denne rude- og
vinduestype, er de mulige alternativer, specielt når det gælder togstøj, mere
omfattende med hensyn til ændringer af rudetypen. En oversigt med resultater for de
testede rudetyper kan ses i Tabel 3.7.
Anvendelsen af SF6 giver en forbedring på ca. 2 dB for lydisolation mod
vejtrafikstøj, RA,tr-værdien, for den samlede konstruktion. De viste
eksempler modsvarer denne effekt. Mindre omfattende ændringer som forøgelse af
glasafstanden eller ændring af gasfyldning eller laminattype har derimod ikke kunnet
opfylde målsætningen.
 | Udgangspunkt (rude målt i vindue af aluminium):
6-20-4/1.5/4 SF6 |
Rw = 41 dB ; RA,tr = 35 dB |
|
 | Mulige alternativer til brug af SF6:
a) |
Forøgelse af rudens vægt med ca. 5 kg/m2 (2 mm
ekstra glastykkelse) |
b) |
Anvendelse af to lydmæssigt egnede laminater (lydlaminater
eller støbelaminater) |
|
|
 | Eksempler fra projektet (ruder målt i vindue af aluminium)*:
a) |
8-20-44.1 (sg) |
Rw = 41 dB ; RA,tr = 35 dB |
|
8-20-44.2 (pi) |
Rw = 40 dB ; RA,tr = 35 dB |
b) |
33.1-20-44.1 (sg) |
Rw = 41 dB ; RA,tr = 35 dB |
|
|
* De testede støbe- og lydlaminater giver stort set ens resultater. Det er
således ikke afgørende, hvilke laminattyper der er anvendt i de forskellige rudetyper;
disse kan blot ses som eksempler.
Anvendelsen af SF6 giver også med hensyn til togstøj en forbedring af
lydisolationen, RA,tr,s,A5, for den samlede konstruktion på ca. 2 dB.
Nedenfor anføres de fundne eksempler på alternativer, der med mindst mulige ændringer
modsvarer denne effekt.
Mindre omfattende ændringer som forøgelse af glasafstanden eller ændring af
gasfyldning eller type af laminat har, ligesom de ovenfor for vejtrafikstøj angivne
eksempler på alternativer, ikke kunnet opfylde målsætningen med hensyn til togstøj.
Disse ændringer i kombination med anvendelsen af Krypton har ikke indgået i projektets
forsøgsserie, men de gennemførte målinger indikerer, at nogle kombinationer af denne
type måske kunne opfylde målsætningen for togstøj.
 | Udgangspunkt (rude målt i vindue af aluminium):
6-20-4/1.5/4 SF6 |
Rw = 41 dB ; RA,tr,s,A5 = 42 dB |
|
 | Mulige alternativer til brug af SF6:
a) |
Kombination af anvendelse af to lydmæssigt egnede laminater
(lydlaminater eller støbelaminater) og forøgelse af glasafstanden |
b) |
Kombination af anvendelse af to lydmæssigt egnede laminater
(lydlaminater eller støbelaminater) og forøgelse af rudens vægt med ca. 5 kg/m2
(2 mm ekstra glastykkelse) |
|
|
 | Eksempler fra projektet (ruder målt i vindue af aluminium)*: |
33.1-30-44.1 (sg) |
Rw = 42 dB ; RA,tr,s,A5 = 42 dB |
4/1.5/4-20-4/1.5/4 |
Rw = 42 dB ; RA,tr,s,A5 = 42 dB |
* De testede støbe- og lydlaminater giver stort set ens resultater. Det er
således ikke afgørende, hvilke laminattyper der er anvendt i de forskellige rudetyper;
disse kan blot ses som eksempler.
Den testede forøgelse af glasafstanden på 10 mm kan sandsynligvis begrænses til
ca. det halve, hvorved standard afstandsprofiler til persienneruder kan benyttes.
Alternativt kan ruden opbygges som en asymmetrisk 3-lags rude ved at indsætte et ekstra 4
mm glas, men så forøges vægten tilsvarende.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |