| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Substitution af SF6 i lydisolerende vinduer
I Afsnit 2.4 er målene for lydisolationen ved substitution af SF6 i
termoruder i lydisolerende vinduer opsummeret. For at nå disse mål er der i projektet
foretaget en analyse og test af alternativer til anvendelse af SF6 i
termoruder.
Det er valgt udelukkende at analysere mulighederne for at ændre på termorudernes
opbygning, idet der tages udgangspunkt i at anvende de tidligere i projektet udvalgte
vinduestyper som repræsentative for det danske marked.
Generelt kan det dog ikke udelukkes, at der også ved ændringer af vinduestyper,
herunder ved ændringer af vinduernes karm-/rammeudformning og -materiale eller antal,
funktion og placering af tætningslister vil kunne opnås forbedringer af lydisolationen,
der kan kompensere for, at der ikke anvendes SF6-fyldning i termoruderne.
Vedrørende effekten af sådanne ændringer kan bl.a. henvises til [3].
Ved optimering af en 2-lags termorudes lydisolation er der, f.eks. i [1], dokumentation for, at følgende virkemidler giver en
forbedring af en traditionel symmetrisk termorudes lydisolation: Asymmetri med hensyn til
rudetykkelser, SF6-fyldning af hulrum over 12 mm, laminering af det ene glas.
I de i dette projekt valgte rudetyper er disse midler allerede mere eller mindre taget
i anvendelse, og det er derfor nødvendigt med en vurdering af andre virkemidler eller
kombinationer heraf som alternativ til brug af SF6.
I det følgende vurderes en række muligheder for at opnå en forbedring af
lydisolationen RA,tr eller RA,tr,s,A5 for de i projektets første
fase afprøvede ruder uden SF6-fyldning. Mulighederne vil kunne anvendes hver
for sig eller i indbyrdes kombination. Vurderingen af mulighederne er foretaget i
samarbejde med Teknologisk Institut, Byggekomponenter.
 | Som gasfyldning i rudens hulrum anses Argon og Krypton p.t. for de eneste realistiske
alternativer til SF6 og atmosfærisk luft. Argon forventes ikke at kunne
bidrage til en forøgelse af lydisolationen, Krypton kan måske i særlige tilfælde
forbedre lydisolationen. Valg af gasarter afhænger bl.a. af hulrumstykkelser og krav til
varmeisolering. |
 | Det at ændre det traditionelle afstandsprofil i ruden til et mindre stift materiale
eller en mindre stiv konstruktion kan måske også øge lydisolationen. |
 | En væsentlig forøgelse af glasafstanden er en mulighed, der vil kunne forbedre
lydisolationen. Muligheden begrænses dog af ønsket om moderate hulrumstykkelser af
hensyn til varmeisolering og af hensyn til glasfalsbredder i mange vinduestyper. |
 | En vægtforøgelse for rudens glaslag kan give problemer med hensyn til montage
(arbejdsmiljø) og vindueskonstruktionens, herunder beslagenes bæreevne, men vil i mange
tilfælde kunne forøge lydisolationen. |
 | I stedet for at anvende et såkaldt sikkerhedslaminat vil der ved at ændre laminatet
til et lydlaminat kunne opnås forbedringer af lydisolationen. |
 | Kan der evt. benyttes to laminater (lydlaminater) i stedet for ét vil der kunne
forventes yderligere forbedringer. |
 | Indbygning af en form for profilabsorbent, der kan virke som lydabsorbent ved randen af
rudens hulrum kan forventes at forøge lydisolationen. Forsøg med en slags resonator
indbygget i den yderste del af hulrummet, se [7], har vist
lovende resultater, men har ikke været færdigudviklet til forsøgene i det foreliggende
projekt. |
 | Virkemidler som vakuum i rudens hulrum, anvendelse af en form for gel (som i glas til
brandbeskyttende konstruktioner) eller opdeling af rudens hulrum med tynd folie eller
plade (mindre vægt end en 3-lags termorude) har været drøftet som muligheder for at
forbedre lydisolationen, men anset for virkningsløse eller problematiske af andre
konstruktions- eller varmeisoleringsmæssige årsager. |
I de følgende afsnit konkretiseres principperne for mulige ændringer af rudetyperne
til projektets anden forsøgsserie. Denne analyse har således ligget til grund for de
senere valgte måleprogrammer.
For almindelige vinduer med moderate krav til lydisolation er der taget
udgangspunkt i at forbedre en 6-16-4 rude i et vindue af træ. For denne rude-/
vinduestype er der alene behov for at opnå en forbedring af lydisolationen mod togstøj.
Ændringerne af rudekonstruktionen skal modsvare en ændring på ca. 1 dB i RA,tr,s,A5-værdien
for den samlede vindueskonstruktion.
Fyldning med Argon forventes stort set at give samme lydisolation som atmosfærisk
luft, men medtages alligevel her for at vise forskellen mellem SF6- og
Argon-fyldning.
Alternativ gasfyldning med Krypton bør ligesom ændring af rudens afstandsprofiler
afprøves som mulige løsninger.
Da det vurderes, at der helst ikke må ske en forøgelse af rudens totaltykkelse på 26
mm, og hvis dette alligevel er nødvendigt så maksimalt med 2 mm, er der ikke fundet
anledning til at afprøve en forøgelse af rudens hulrum alene. En forøgelse fra 16 mm
til 18 mm vil næppe kunne opfylde de stillede krav til lydisolationen.
En vægtforøgelse med ca. 5 kg/m2 fra ca. 25 kg/m2 til ca. 30
kg/m2 vurderes at kunne accepteres. Dette kan f.eks. opnås ved at udskifte 6
mm glasset med et 8 mm glas. For at holde totaltykkelsen kan hulrumsdybden evt. reduceres
tilsvarende.
En anden mulighed vil være at erstatte 6 mm glasset med et lamineret glas. Ét eller
to lag almindeligt sikkerhedslaminat vurderes ikke at være tilstrækkeligt, derimod flere
lag eller specielle lydlaminater.
De to ovennævnte muligheder kan også kombineres med hensyn til vægtforøgelse og
laminater.
De specielle vinduer med høje krav til lydisolation repræsenteres af en 6-20-4/1.5/4
rude i en ikke-oplukkelig vindueskonstruktion af aluminium. Målet for de følgende
muligheder for ændringer af rudekonstruktionen har været at opnå en forbedring af
lydisolationen i form af RA,tr- og RA,tr,s,A5-værdierne for den
samlede vindueskonstruktion på ca. 2 dB.
Gasfyldningerne Argon og Krypton bør afprøves, selv om de ikke umiddelbart forventes
at kunne anvendes som mulige løsninger.
For de specielle vinduer er der ikke de samme bindinger med hensyn til rudens
totaltykkelse som for almindelige vinduer af træ, jf. Afsnit 3.1.1. Det vurderes
således, at rudetykkelser op til ca. 45 mm kan accepteres.
En forøgelse af glasafstanden på 10 mm vurderes at være minimum for at opnå den
ønskede effekt. Så selv om en hulrumsdybde på 30 mm næppe er acceptabel med hensyn til
varmeisolering og formodentlig af samme årsag ikke findes som et standard afstandsprofil,
bør ruder med denne glasafstand afprøves. En mindre forøgelse svarende til de
glasafstande, der anvendes i forbindelse med termoruder med indbygget persienne, vurderes
således i sig selv at være utilstrækkelig.
En vægtforøgelse med ca. 5 kg/m2 fra ca. 35 kg/m2 til ca. 40
kg/m2 vurderes at kunne accepteres. Dette kan f.eks. opnås ved at udskifte 6
mm glasset med et 8 mm glas. Løsninger med 10 kg/m2 ekstra bør også
medtages.
Afprøvninger af alternative laminater til det oprindelige støbelaminat er også en
mulighed. Ruder med to laminater må dog forventes at kunne give en større forbedring.
Kombinationer af de ovennævnte muligheder med hensyn til glasafstand, vægt og
laminater kan også indgå.
En eventuel opdeling af store hulrum, så der bliver tale om en egentlig 3-lags rude,
kan vise sig interessant for at tilgodese både varmeisolering og lydforhold, men det er
valgt ikke at lade 3-lags ruder indgå som løsninger generelt.
Formålet med anden forsøgsserie er at teste, om en række mulige alternativer
til brug af SF6-fyldning kan opfylde de i Afsnit 2.4 opstillede mål for
lydisolation.
Det er valgt udelukkende at fokusere på ændringer af termoruderne, jf. de i Afsnit
3.1 opstillede principper, herunder de gengivne vurderinger med hensyn til begrænsninger
af rudetykkelse (glasfalsbredde), vægt af ruder mv.
Vedrørende målemetode mv. henvises til beskrivelsen i Afsnit 2.3.2 for første
forsøgsserie.
I anden forsøgsserie benyttes, som det er valgt i forbindelse med fastlæggelse af
målene for udvikling af alternativer til brug af SF6, jf. Afsnit 2.4, de samme
vinduestyper som i første forsøgsserie.
Målingerne på vinduet af træ suppleres også i denne forsøgsserie med målinger,
hvor karm-/rammefugen og bundglaslisten er tætnet med tape. Herved kan også virkningerne
af rudeændringerne i en lydmæssigt mere optimal vindueskonstruktion blive belyst, jf.
Afsnit 2.3.1.
Der tages, som omtalt i Afsnit 3.1, udgangspunkt i to af de tidligere afprøvede
rudetyper: 6-16-4 og 6-20-4/1.5/4.
I forhold til disse rudetyper har det primære mål været med de mindste mulige
ændringer af ruderne for de samlede vindueskonstruktioner at opnå de samme
eller højere værdier af RA,tr og RA,tr,s,A5, som der fås ved SF6-fyldning.
Alle måleresultaterne er således i det følgende sammenlignet med de ved SF6-fyldning
af de to rudetyper opnåede resultater for lydisolationen mod vejtrafikstøj og togstøj.
De udvalgte mulige alternative rudetyper fremgår af måleprogrammerne i Afsnit 3.2.2
og 3.2.5.
Alle ruder er som udgangspunkt i denne projektfase valgt med Argon-fyldning i
hulrummet. Dette anses for at være den p.t. foretrukne fyldning som følge af kravene til
termoruders varmeisolering.
Måleprogrammet i Tabel 3.1 omfatter en række mulige ændringer af 6-16-4 ruden
monteret i et vindue af træ. Målingerne blev gennemført i sommeren og efteråret 2001.
Alle ruder blev leveret og testet med Argon-fyldning. I én rude blev fyldningen
efterfølgende erstattet med Krypton.
Tabel 3.1
Måleprogram for mulige forbedringer af 6-16-4 rude i vindue af træ. Hvor intet andet
er anført, er gasfyldningen Argon.
Ændring af
rudekonstruktion
|
Rudetype
[mm] |
Vægt
[kg/m2] |
Tykkelse
[mm] |
Gasfyldning |
6-16-4
6-16-4 Krypton |
25
25 |
26
26 |
Afstandsprofil |
6-16-4 TPS |
25 |
26 |
Vægtforøgelse |
8-14-4 |
30 |
26 |
Laminat |
33.4-16-4
33.1-16-4 (sg) |
25
25 |
26
26 |
Laminat + vægtforøgelse |
33.1-16-6 (sg)
4/1.5/4-16-4 |
30
30 |
28
29 |
Som gasfyldninger er valgt Argon og Krypton. Som eksempel på et mindre stift
afstandsprofil er der afprøvet et TPS butylprofil.
Vægtforøgelsen er afprøvet ved at erstatte 6 mm glasset med et 8 mm glas og
samtidigt reducere glasafstanden for at holde rudens totaltykkelse.
Som laminater er der valgt fire lag almindeligt sikkerhedsfolie eller ét lag lydfolie.
Kombinationen af laminat og vægtforøgelse er afprøvet med lydlaminat og
støbelaminat og med forøgelsen af glastykkelsen på henholdsvis det massive glas og
laminatet. Disse ruder er dog 2-3 mm tykkere end den oprindelige konstruktion.
Ud over det i Tabel 3.1 opstillede måleprogram omfattede forsøgsserien
kontrolmålinger med Argon og med SF6 af en 6-16-4 rude af et andet fabrikat
end den i første forsøgsserie anvendte rude. Denne rude blev målt i vinduet af træ med
henblik på at sikre, at slitage af måleobjektet, genmontage og valg af leverandør ikke
havde væsentlig indflydelse på projektets resultater.
I Tabel 3.2 er måleresultaterne for det i Tabel 3.1 viste måleprogram for ruder
monteret i vindue af træ gengivet. Medtaget i tabellen er heltalsværdier og værdier med
én decimal af Rw, RA,tr og RA,tr,s,A5. Herudover er den
fundne effekt (forskellen mellem enkelttalsværdierne) af de testede ændringer i forhold
til resultatet fra første forsøgsserie for vinduet med den oprindelige rudetype med SF6-fyldning
gengivet. En negativ effekt betyder, at den testede ændring af rudeopbygningen giver en
dårligere enkelttalsværdi end den oprindelige rude med SF6, mens en positiv
effekt indikerer, at det med denne ændring er muligt at opnå de samme eller bedre
resultater end med SF6-fyldning.
Tabel 3.2
Måleresultater for ruder i vindue af træ. Hvor intet andet er anført, er
gasfyldningen Argon.
Rudetype |
Rw
[dB] |
RA,tr
[dB] |
RA,tr,s,A5
[dB] |
Effekt i
forhold til 6-16-4 med SF6 |
Rw
[dB] |
RA,tr
[dB] |
RA,tr,s,A5
[dB] |
6-16-4 SF6 |
36 / 36,2 |
30 / 30,1 |
36 / 36,3 |
|
|
|
6-16-4 |
35 / 35,2 |
31 / 30,7 |
35 / 34,9 |
-1/ -1,0 |
1/ 0,6 |
-1/ -1,4 |
6-16-4 Krypton |
35 / 35,5 |
31 / 30,5 |
36 / 35,6 |
-1/ -0,7 |
1/ 0,4 |
0/ -0,7 |
6-16-4 TPS |
35 / 35,7 |
30 / 30,3 |
35 / 35,1 |
-1/ -0,5 |
0/ 0,2 |
-1/ -1,2 |
8-14-4 |
35 / 35,7 |
31 / 30,7 |
35 / 35,4 |
-1/ -0,5 |
1/ 0,6 |
-1/ -0,9 |
33.4-16-4 |
37 / 37,4 |
32 / 32,1 |
37 / 36,8 |
1/ 1,2 |
2/ 2,0 |
1/ 0,5 |
33.1-16-4 (sg) |
37 / 37,4 |
32 / 31,9 |
37 / 36,9 |
1/ 1,2 |
2/ 1,8 |
1/ 0,6 |
33.1-16-6 (sg) |
38 / 38,2 |
33 / 33,4 |
37 / 37,3 |
2/ 2,0 |
3/ 3,3 |
1/ 1,0 |
4/1.5/4-16-4 |
38 / 38,1 |
33 / 32,7 |
37 / 37,4 |
2/ 1,9 |
3/ 2,6 |
1/ 1,1 |
Måleresultaterne for den tætningsmæssigt forbedrede vindueskonstruktion af træ er vist
i Tabel 3.3. Det fremgår, at Rw- og RA,tr,s,A5-heltalsværdierne
for vinduet tætnet med tape er 1-4 dB højere end for vinduet uden tape. RA,tr-værdierne,
hvor de lave frekvenser har større indflydelse, er tilsvarende kun 0-2 dB højere. Den
fundne effekt af de forskellige rudeændringer i forhold til den SF6-fyldte
rude udviser de samme tendenser i vinduet af træ med tapetætning som uden.
Tabel 3.3
Måleresultater for ruder i vindue af træ med tape over karm-/rammefugen indvendigt
og udvendigt samt over bundglaslisten. Hvor intet andet er anført, er gasfyldningen
Argon.
Rudetype |
Rw
[dB] |
RA,tr
[dB] |
RA,tr,s,A5
[dB] |
Effekt i
forhold til 6-16-4 med SF6 |
Rw
[dB] |
RA,tr
[dB] |
RA,tr,s,A5
[dB] |
6-16-4 SF6 |
38 / 38,0 |
31 / 30,6 |
38 / 38,0 |
|
|
|
6-16-4 |
36 / 36,5 |
31 / 31,0 |
36 / 36,1 |
-2/ -1,5 |
0/ 0,4 |
-2/ -1,9 |
6-16-4 Krypton |
36 / 36,8 |
31 / 30,7 |
37 / 36,9 |
-2/ -1,2 |
0/ 0,1 |
-1/ -1,1 |
6-16-4 TPS |
37 / 37,4 |
31 / 30,9 |
37 / 36,5 |
-1/ -0,6 |
0/ 0,3 |
-1/ -1,5 |
8-14-4 |
37/ 37,6 |
31 / 31,3 |
37 / 37,3 |
-1/ -0,4 |
0/ 0,7 |
-1/ -0,7 |
33.4-16-4 |
39 / 39,7 |
33 / 32,9 |
39 / 39,2 |
1/ 1,7 |
2/ 2,3 |
1/ 1,2 |
33.1-16-4 (sg) |
39 / 39,4 |
32 / 32,4 |
39 / 38,8 |
1/ 1,4 |
1/ 1,8 |
1/ 0,8 |
33.1-16-6 (sg) |
41 / 41,6 |
35 / 34,6 |
41 / 40,7 |
3/ 3,6 |
4/ 4,0 |
3/ 2,7 |
4/1.5/4-16-4 |
40 / 40,5 |
33 / 33,3 |
40 / 40,0 |
2/ 2,5 |
2/ 2,7 |
2/ 2,0 |
Måleresultaterne pr. 1/3 oktav findes på kurvebladene i Bilag B.
Som det fremgår tidligere, jf. Afsnit 2.3.5, er der for denne vindues- og rudetype
ikke nogen positiv effekt af SF6-fyldning, når der er tale om vejtrafikstøj.
Alle de testede alternativer giver således også højere RA,tr-værdier end
den oprindelige rude med SF6.
Målsætningen er således for dette vindue koncentreret om at opnå samme lydisolation
med hensyn til togstøj (RA,tr,s,A5-værdier), som der fås med SF6-fyldning.
Resultaterne for vinduet af træ med tape udviser de samme tendenser som for vinduet
uden tape, og i det følgende er måleresultaterne for de enkelte typer af rudeændringer,
jf. Tabel 3.2 og 3.3 i Afsnit 3.2.3, vurderet under ét.
I Figur 3.1 er der vist en sammenligning af vinduet af træ målt med en 6-16-4 rude
med forskellige gasfyldninger. Det ses, at resultaterne for atmosfærisk luft og Argon som
forventet ligger meget tæt. Hverken atmosfærisk luft, Argon eller Krypton kan helt
opfylde målsætningen for togstøj.


|
6-16-4 SF6 |
Rw 36 / 36,2 dB |
RA,tr 30 / 30,1 dB |
RA,tr,s,A5 36 /
36,3 dB |

|
6-16-4 Argon |
Rw 35 / 35,2 dB |
RA,tr 31 / 30,7 dB |
RA,tr,s,A5 35 / 34,9 dB |

|
6-16-4 Krypton |
Rw 35 / 35,5 dB |
RA,tr 31 / 30,5 dB |
RA,tr,s,A5 36 / 35,6 dB |

|
6-16-4 atm. luft |
Rw 35 / 35,6 dB |
RA,tr 30 / 30,3 dB |
RA,tr,s,A5 36 / 35,5 dB |
Figur 3.1
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af træ.
Anvendelsen af et alternativt afstandsprofil af TPS i ruden gav heller ikke
tilstrækkelige forbedringer med hensyn til lydisolation mod togstøj. Figur 3.2 gengiver
resultaterne fra vinduet tætnet med tape med henholdsvis traditionelt afstandsprofil af
aluminum og afstandsprofil af TPS butylgummi. Det fremgår, at der er en tydelig effekt af
det blødere afstandsprofil, men kun ved høje frekvenser og primært omkring glassenes
koincidensfrekvenser.


|
6-16-4 |
Rw 36 / 36,5 dB |
RA,tr 31 / 31,0 dB |
RA,tr,s,A5 36 / 36,1 dB |

|
6-16-4 TPS |
Rw 37 / 37,4 dB |
RA,tr 31 / 30,9 dB |
RA,tr,s,A5 37 / 36,5 dB |
Figur 3.2
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af træ med tape.
Den lille vægtforøgelse på ca. 5 kg/m2 ved at øge glastykkelsen med 2 mm
med fastholdt totaltykkelse for ruden kan ikke leve op til værdierne for SF6-fyldning,
når det drejer sig om togstøj. I Figur 3.3 er denne tungere rude sammenlignet med den SF6-fyldte
rude.


|
6-16-4 SF6 |
Rw 36 / 36,2 dB |
RA,tr 30 / 30,1 dB |
RA,tr,s,A5 36 / 36,3 dB |

|
8-14-4 |
Rw 35 / 35,7 dB |
RA,tr 31 / 30,7 dB |
RA,tr,s,A5 35 / 35,4 dB |
Figur 3.3
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af træ.
Indførelse af et lamineret glas i stedet for 6 mm glasset giver en lille forbedring
på ca. 1 dB med hensyn til lydisolationen mod togstøj i forhold til vinduet med 6-16-4
ruden med SF6. Lydisolationen for de to testede rudetyper ligger således over
målsætningen. Figur 3.4 og 3.5 viser for vinduet af træ og for vinduet tætnet med tape
resultaterne for de to testede ruder med laminat og for ruden med SF6. Det ses,
at ruderne med laminat giver væsentligt højere lydisolation end SF6-fyldningen
ved lave frekvenser i rudens resonansområde, men også ved glassenes
koincidensfrekvenser. Lydisolationen for vejtrafikstøj er ca. 2 dB bedre end for
ruden med SF6. De to laminattyper indbyrdes giver stort set kun forskellige
resultater omkring glassenes koincidensfrekvenser. Dette ses tydeligst for vinduet med
tape (Figur 3.5).


|
6-16-4 SF6 |
Rw 36 / 36,2 dB |
RA,tr 30 / 30,1 dB |
RA,tr,s,A5 36 / 36,3 dB |

|
33.4-16-4 |
Rw 37 / 37,4 dB |
RA,tr 32 / 32,1 dB |
RA,tr,s,A5 37 / 36,8 dB |

|
33.1-16-4 (sg) |
Rw 37 / 37,4 dB |
RA,tr 32 / 31,9 dB |
RA,tr,s,A5 37 / 36,9 dB |
Figur 3.4
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af træ.


|
6-16-4 SF6 |
Rw 38 / 38,0 dB |
RA,tr 31 / 30,6 dB |
RA,tr,s,A5 38 / 38,0 dB |

|
33.4-16-4 |
Rw 39 / 39,7 dB |
RA,tr 33 / 32,9 dB |
RA,tr,s,A5 39 / 39,2 dB |

|
33.1-16-4 (sg) |
Rw 39 / 39,4 dB |
RA,tr 32 / 32,4 dB |
RA,tr,s,A5 39 / 38,8 dB |
Figur 3.5
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af træ med tape.
Ved kombineret brug af laminat og vægtforøgelse er der opnået væsentlige
forbedringer i forhold til ruden med SF6, og disse rudetyper opfylder således
målsætningen for lydisolationen med god margin, men repræsenterer ikke de mindste
mulige ændringer af ruden, idet et laminat alene, jf. ovenfor, vil kunne opfylde kravet
til lydisolationen. Specielt for det tætnede vindue opnås forskelle på 2-4 dB på alle
enkelttalsværdier. Figur 3.6 viser en sammenligning af disse reduktionstalskurver.


|
6-16-4 SF6 |
Rw 38 / 38,0 dB |
RA,tr 31 / 30,6 dB |
RA,tr,s,A5 38 / 38,0 dB |

|
33.1-16-6 (sg) |
Rw 41 / 41,6 dB |
RA,tr 35 / 34,6 dB |
RA,tr,s,A5 41 / 40,7 dB |

|
4/1.5/4-16-4 |
Rw 40 / 40,5 dB |
RA,tr 33 / 33,3 dB |
RA,tr,s,A5 40 /
40,0 dB |
Figur 3.6
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af træ med tape.
Som omtalt ovenfor i Afsnit 3.2.2 blev der supplerende i denne måleserie udført et
antal målinger til at illustrere betydningen af målemetode, valg af rudeleverandør mv.
I Figur 3.7 vises resultaterne for rudetype 6-16-4 SF6 i vindue af træ for
to forskellige rudefabrikater. Tilsvarende illustrerer Figur 3.8 forskellen mellem
rudefabrikater for rudetypen 6-16-4 med Argon i vinduet med tape.


|
6-16-4 SF6 |
Rw 36 / 36,2 dB |
RA,tr 30 / 30,1 dB |
RA,tr,s,A5 36 / 36,3 dB |

|
6-16-4 SF6 |
Rw 36 / 36,1 dB |
RA,tr 31 / 30,6 dB |
RA,tr,s,A5 36 / 36,4 dB |
Figur 3.7
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder af forskellige fabrikater målt i vindue af
træ.


|
6-16-4 |
Rw 36 / 36,5 dB |
RA,tr 31 / 31,0 dB |
RA,tr,s,A5 36 /
36,1 dB |

|
6-16-4 |
Rw 37 / 37,1 dB |
RA,tr 31 / 31,3 dB |
RA,tr,s,A5 37 /
36,8 dB |
Figur 3.8
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder af forskellige fabrikater målt i vindue af træ
med tape.
Figurerne viser som forventeligt for denne type målinger ikke sammenfaldende kurver
for de to rudefabrikater, men principielt dog ens kurveforløb og enkelttalsværdier, der
kun afviger op til 1 dB. De største forskelle forekommer i rudens resonansområde. Det
skal bemærkes, at afvigelserne ikke kun skyldes selve ruderne, men også kan skyldes
forskelle ved montering, måleubestemthed mv.
Måleprogrammet for de udvalgte mulige ændringer af 6-20-4/1.5/4 ruden monteret i
et ikke-oplukkeligt vindue af aluminium fremgår af Tabel 3.4. Målingerne blev
gennemført i sommeren og efteråret 2001. Alle ruder blev leveret og testet med
Argon-fyldning. I en rude blev fyldningen efterfølgende erstattet med Krypton.
Glasafstandene på 30 mm er opnået ved sammensætning af to afstandsprofiler.
Tabel 3.4
Måleprogram for mulige forbedringer af 6-20-4/1.5/4 rude i vindue af aluminium. Hvor
intet andet er anført, er gasfyldningen Argon.
Ændring af
rudekonstruktion |
Rudetype
[mm] |
Vægt
[kg/m2] |
Tykkelse
[mm] |
Gasfyldning |
6-20-4/1.5/4
6-20-4/1.5/4 Krypton |
35
35 |
35
35 |
Ændret laminat |
6-20-44.1 (sg)
6-20-44.2 (pi)
6-20-44.2 (sg) |
35
35
35 |
34
34
34 |
Glasafstand |
6-30-44.1 (sg) |
35 |
44 |
Vægtforøgelse |
8-20-44.1 (sg)
8-20-44.2 (pi)
6-20-66.2 (pi) |
40
40
45 |
36
36
38 |
To laminater |
33.1-20-44.1 (sg) |
35 |
34 |
To laminater + glasafstand |
33.1-30-44.1 (sg) |
35 |
44 |
To laminater + vægtforøgelse |
4/1.5/4-20-4/1.5/4 |
40 |
38 |
To laminater + 3-lags konstruktion |
33.1-20-4-6-33.1 (sg) |
40 |
42 |
Argon og Krypton er valgt som gasfyldninger.
I de testede ændrede laminattyper indgår ét eller to lag lydfolie af forskellige
fabrikater. Herved er det også muligt at vurdere forskelle med hensyn til antal og
fabrikat.
Som alternativ glasafstand er valgt 30 mm, selv om dette profil ikke kunne leveres, men
måtte sammenstykkes af to profiler.
Vægtforøgelsen er afprøvet både ved at erstatte 6 mm glasset med et 8 mm glas og
ved at benytte et 12 mm lydlaminat.
Kombinationen af to laminater er afprøvet med uændret vægt og totaltykkelse, med
uændret vægt og forøget totaltykkelse og med forøget vægt og totaltykkelse. Her
indgår enten lydlaminater eller støbelaminater.
Endelig omfatter måleprogrammet en 3-lags rude, hvor det er muligt at opnå en stor
totaltykkelse uden et af hensyn til varmeisolering for stort hulrum i ruden.
Ud over det gengivne måleprogram omfattede forsøgsserien en gentagelse af målingen
af 6-20-4/1.5/4 ruden med SF6-fyldning fra første forsøgsserie. Denne måling
er i det følgende brugt som sammenligningsgrundlag for de ændrede rudekonstruktioner.
Yderligere er der gennemført en måling med supplerende tape over glasfugen med
henblik på kontrol af vinduets tæthed.
I Tabel 3.5 er måleresultaterne for de gennemførte målinger i anden
forsøgsserie for ruder monteret i vindue af aluminium gengivet. I tabellen er
heltalsværdier og værdier med én decimal af Rw, RA,tr og RA,tr,s,A5
gengivet. Herudover er den fundne effekt (forskellen mellem enkelttalsværdierne) af de
testede ændringer i forhold til resultatet for vinduet med 6-20-4/1.5/4 rudetype med SF6-fyldning
anført.
Tabel 3.5
Måleresultater for ruder i vindue af aluminium. Hvor intet andet er anført, er
gasfyldningen Argon.
Rudetype |
Rw
[dB] |
RA,tr
[dB] |
RA,tr,s,A5
[dB] |
Effekt i forhold til
6-20-4/1.5/4 rude med SF6 |
Rw
[dB] |
RA,tr
[dB] |
RA,tr,s,A5
[dB] |
6-20-4/1.5/4 SF6 |
41 / 41,6 |
35 / 34,8 |
42 / 41,5 |
|
|
|
6-20-4/1.5/4 |
39 / 39,7 |
33 / 32,8 |
39 / 39,4 |
-2/ -1,9 |
-2/ -2,0 |
-3/ -2,1 |
6-20-4/1.5/4 Krypton |
40 / 40,7 |
34 / 34,1 |
41 / 40,7 |
-1/ -0,9 |
-1/ -0,7 |
-1/ -0,8 |
6-20-44.1 (sg) |
39 / 39,9 |
33 / 33,1 |
40 / 39,5 |
-2/ -1,7 |
-2/ -1,7 |
-2/ -2,0 |
6-20-44.2 (pi) |
39 / 39,6 |
33 / 33,0 |
39 / 39,3 |
-2/ -2,0 |
-2/ -1,8 |
-3/ -2,2 |
6-20-44.2 (sg) |
39 / 39,9 |
33 / 33,1 |
40 / 39,6 |
-2/ -1,7 |
-2/ -1,7 |
-2/ -1,9 |
6-30-44.1 (sg) |
40 / 40,7 |
33 / 33,1 |
40 / 40,1 |
-1/ -0,9 |
-2/ -1,7 |
-2/ -1,4 |
8-20-44.1 (sg) |
41 / 41,2 |
35 / 35,4 |
41 / 40,7 |
0/ -0,4 |
0/ 0,6 |
-1/ -0,8 |
8-20-44.2 (pi) |
40 / 40,9 |
35 / 35,0 |
40 / 40,4 |
-1/ -0,7 |
0/ 0,2 |
-2/ -1,1 |
6-20-66.2 (pi) |
40 / 40,5 |
35 / 35,3 |
40 / 40,2 |
-1/ -1,1 |
0/ 0,5 |
-2/ -1,3 |
33.1-20-44.1 (sg) |
41 / 41,5 |
35 / 35,1 |
41 / 40,9 |
0/ -0,1 |
0/ 0,3 |
-1/ -0,6 |
33.1-30-44.1 (sg) |
42 / 42,9 |
35 / 35,4 |
42 / 42,2 |
1/ 1,3 |
0/ 0,6 |
0/ 0,7 |
4/1.5/4-20-4/1.5/4 |
42 / 42,9 |
38 / 37,8 |
42 / 42,2 |
1/ 1,3 |
3/ 3,0 |
0/ 0,7 |
33.1-20-4-6-33.1 (sg) |
42 / 42,2 |
35 / 35,1 |
42 / 41,5 |
1/ 0,6 |
0/ 0,3 |
0/ 0,0 |
I Bilag C er måleresultaterne gengivet som reduktionstal pr. 1/3 oktav.
Målsætningen er at opnå samme lydisolation med hensyn til vejtrafikstøj (RA,tr-værdier)
og togstøj (RA,tr,s,A5-værdier), som der fås med SF6-fyldning af
den oprindelige rudetype. I forhold til en rude fyldt med atmosfærisk luft skal
lydisolationen forbedres med ca. 2 dB for begge typer af støjkilder.
Måleresultaterne for de enkelte typer af rudeændringer, jf. Tabel 3.5 i Afsnit 3.2.6,
er i det følgende vurderet og illustreret gennem sammenligninger af reduktionstalskurver.
Resultaterne for de testede gasfyldninger (Argon og Krypton) er som forventet ikke
tilstrækkelige til at opfylde målsætningen hverken for vejtrafikstøj eller for
togstøj. Med Krypton opnås ca. 1 dB højere værdier end med Argon. I Figur 3.9 er der
vist en sammenligning af vinduet af aluminium målt med en 6-20-4/1.5/4 rude med fire
forskellige gasfyldninger. Det fremgår også heraf, at værdierne for Argon og
atmosfærisk luft ligger meget tæt.


|
6-20-4/1.5/4 SF6 |
Rw 41 / 41,6 dB |
RA,tr 35 / 34,8 dB |
RA,tr,s,A5 42 / 41,5 dB |

|
6-20-4/1.5/4
Argon |
Rw 39 / 39,7 dB |
RA,tr 33 / 32,8 dB |
RA,tr,s,A5 39 / 39,4 dB |

|
6-20-4/1.5/4
Krypton |
Rw 40 / 40,7 dB |
RA,tr 34 / 34,1 dB |
RA,tr,s,A5 41 / 40,7 dB |

|
6-20-4/1.5/4 Atm.
luft |
Rw 40 / 40,1 dB |
RA,tr 32 / 32,3 dB |
RA,tr,s,A5 40 / 39,6 dB |
Figur 3.9
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af aluminium.
Ændring af typen af laminat er illustreret i Figur 3.10. De fire testede laminater
(støbelaminat eller et til to lag lydfolie) giver stort set samme resultater, og det at
ændre laminatet er således ikke tilstrækkeligt til at nå de stillede mål for
lydisolationen.


|
6-20-4/1.5/4 |
Rw 39 / 39,7 dB |
RA,tr 33 / 32,8 dB |
RA,tr,s,A5 39 /
39,4 dB |

|
6-20-44.1 (sg) |
Rw 39 / 39,9 dB |
RA,tr 33 / 33,1 dB |
RA,tr,s,A5 40 /
39,5 dB |

|
6-20-44.2 (pi) |
Rw 39 / 39,6 dB |
RA,tr 33 / 33,0 dB |
RA,tr,s,A5 39 /
39,3 dB |

|
6-20-44.2 (sg) |
Rw 39 / 39,9 dB |
RA,tr 33 / 33,1 dB |
RA,tr,s,A5 40 /
39,6 dB |
Figur 3.10
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af aluminium.
Forøgelse af glasafstanden fra 20 mm til 30 mm giver heller ikke tilstrækkelig
effekt. Figur 3.11 viser dog en forøgelse af lydisolationen i stort set hele
frekvensområdet bortset fra ved rudens resonansfrekvens.


|
6-20-44.1 (sg) |
Rw 39 / 39,9 dB |
RA,tr 33 / 33,1 dB |
RA,tr,s,A5 40 /
39,5 dB |

|
6-30-44.1 (sg) |
Rw 40 / 40,7 dB |
RA,tr 33 / 33,1 dB |
RA,tr,s,A5 40 /
40,1 dB |
Figur 3.11
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af aluminium.
Den lille vægtforøgelse på ca. 5 kg/m2 ved at øge glastykkelsen med 2 mm
er lige netop tilstrækkelig til at leve op til værdierne for SF6-fyldning,
når det drejer sig om vejtrafikstøj, men klarer ikke målsætningen for togstøj. I
Figur 3.12 er de tre ruder, der klarer kravet til vejtrafikstøj sammenlignet med den SF6-fyldte
rude. Figur 3.13 viser den markante forøgelse, der opnås i frekvensområdet under 500 Hz
ved at øge tykkelsen af et 6 mm glas til 8 mm, og Figur 3.14 illustrerer den samme effekt
, her opnået ved at ændre et lydlaminat fra 44.2 til 66.2. I begge tilfælde reduceres
lydisolationen i området omkring 1000 Hz som følge af ændrede koincidensforhold.


|
6-20-4/1.5/4 SF6 |
Rw 41 / 41,6 dB |
RA,tr 35 / 34,8 dB |
RA,tr,s,A5 42 /
41,5 dB |

|
8-20-44.1 (sg) |
Rw 41 / 41,2 dB |
RA,tr 35 / 35,4 dB |
RA,tr,s,A5 41 /
40,7 dB |

|
8-20-44.2 (pi) |
Rw 40 / 40,9 dB |
RA,tr 35 / 35,0 dB |
RA,tr,s,A5 40 /
40,4 dB |

|
6-20-66.2 (pi) |
Rw 40 / 40,5 dB |
RA,tr 35 / 35,3 dB |
RA,tr,s,A5 40 /
40,2 dB |
Figur 3.12
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af aluminium.


|
6-20-44.1 (sg) |
Rw 39 / 39,9 dB |
RA,tr 33 / 33,1 dB |
RA,tr,s,A5 40 /
39,5 dB |

|
8-20-44.1 (sg) |
Rw 41 / 41,2 dB |
RA,tr 35 / 35,4 dB |
RA,tr,s,A5 41 /
40,7 dB |
Figur 3.13
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af aluminium.


|
6-20-44.2 (sg) |
Rw 39 / 39,9 dB |
RA,tr 33 / 33,1 dB |
RA,tr,s,A5 40 /
39,6 dB |

|
6-20-66.2 (pi) |
Rw 40 / 40,5 dB |
RA,tr 35 / 35,3 dB |
RA,tr,s,A5 40 /
40,2 dB |
Figur 3.14
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af aluminium.
Indførelse af to laminater i stedet for ét massivt glas og ét laminat opfylder
målsætningen med hensyn til vejtrafikstøj, men ikke for togstøj. Suppleres med en
forøgelse af glasafstanden fra 20 mm til 30 mm er også målsætningen for
togstøjværdien nået. Virkningen fremgår af Figur 3.15. Det vurderes, at også en
forøgelse af glasafstanden med ca. 5 mm lige akkurat vil kunne tilgodese kravet med
hensyn til togstøj.


|
6-20-4/1.5/4 SF6 |
Rw 41 / 41,6 dB |
RA,tr 35 / 34,8 dB |
RA,tr,s,A5 42 /
41,5 dB |

|
33.1-20-44.1 (sg) |
Rw 41 / 41,5 dB |
RA,tr 35 / 35,1 dB |
RA,tr,s,A5 41 /
40,9 dB |

|
33.1-30-44.1 (sg) |
Rw 42 / 42,9 dB |
RA,tr 35 / 35,4 dB |
RA,tr,s,A5 42 /
42,2 dB |
Figur 3.15
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af aluminium.
Ved at kombinere to støbelaminater og en vægtforøgelse er der opnået væsentlige
forbedringer i forhold til ruden med SF6, og denne rudetype opfylder således
målsætningen for lydisolationen med god margin for vejtrafikstøj og med en lille
forbedring for togstøj. Figur 3.16 viser en sammenligning af reduktionstalskurverne for
de to rudetyper i aluminiumsvinduet. Kun i frekvensområdet 250-400 Hz giver SF6
fyldningen højere værdier.


|
6-20-4/1.5/4 SF6 |
Rw 41 / 41,6 dB |
RA,tr 35 / 34,8 dB |
RA,tr,s,A5 42 /
41,5 dB |

|
4/1.5/4-20-4/1.5/4 |
Rw 42 / 42,9 dB |
RA,tr 38 / 37,8 dB |
RA,tr,s,A5 42 /
42,2 dB |
Figur 3.16
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af aluminium.
Da der som tidligere vist ikke synes at være de store forskelle på de testede
laminattyper, vil også ruder med to laminater med lydfolie og en mindre vægtforøgelse
kunne forventes at opfylde målsætningen for både vejtrafikstøj og togstøj for vinduet
af aluminium.
Den sidste testede ændring af rudetypen i vinduet af aluminium var en 3-lags rude med
to laminater. Denne rudetype kan lige netop opfylde den givne målsætning. Det må
forventes, at andre evt. tungere 3-lags ruder vil kunne opfylde kravene til lydisolation
for vinduet af aluminium, men det har ikke været intentionen generelt at inddrage 3-lags
ruder, og den afprøvede type er derfor blot et enkelt eksempel herpå. 3-lags ruden er
sammenlignet med den tilsvarende 2-lags rude med stor glasafstand og to laminater og med
den SF6-fyldte rude i Figur 3.17. Forskellene mellem de to tykke rudetyper er
begrænset.


|
6-20-4/1.5/4 SF6 |
Rw 41 / 41,6 dB |
RA,tr 35 / 34,8 dB |
RA,tr,s,A5 42 /
41,5 dB |

|
33.1-20-4-6-33.1 (sg) |
Rw 42 / 42,2 dB |
RA,tr 35 / 35,1 dB |
RA,tr,s,A5 42 /
41,5 dB |

|
33.1-30-44.1 (sg) |
Rw 42 / 42,9 dB |
RA,tr 35 / 35,4 dB |
RA,tr,s,A5 42 /
42,2 dB |
Figur 3.17
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af aluminium.
Figur 3.18 viser resultaterne af en gentagelse af en måling af vinduet af aluminium
med en 6-20-4/1.5/4 Krypton rude, hvor den eneste ændring er en påsætning af tape over
glasfugen indvendigt. Det ses, at der kun er minimale forskelle mellem de to resultater,
der således illustrerer, at målingerne har en meget god repeterbarhed, og at der ikke er
betydende utætheder ved glasfugen.


|
6-20-4/1.5/4 Krypton |
Rw 40 / 40,7 dB |
RA,tr 34 / 34,1 dB |
RA,tr,s,A5 41 /
40,7 dB |

|
6-20-4/1.5/4 Krypton
med tape over glasfugen |
Rw 40 / 40,8 dB |
RA,tr 34 / 34,3 dB |
RA,tr,s,A5 41 /
40,8 dB |
Figur 3.18
Reduktionstal pr. 1/3 oktav for ruder målt i vindue af aluminium.
Den gennemførte analyse og test af alternativer til brug af SF6 i
lydisolerende vinduer viser, at det med forholdsvis enkle tekniske midler er muligt at
substituere anvendelsen af SF6 ved ændringer af rudetypen.
For almindelige vinduer med moderate krav til lydisolation (Rw = 35-38 dB),
hvor SF6 er anvendt i standard termolydruder, viser den gennemførte analyse og
test af en 6-16-4 rude i et vindue af træ med og uden supplerende tætning med tape
følgende muligheder for at opnå samme lydisolerende effekt uden brug af SF6
og med fastholdt rudetykkelse:
 | Når det drejer sig om lydisolation mod vejtrafikstøj, giver SF6-anvendelsen
ingen fordele og kan således udelades uden ændringer af rudetypen. |
 | Er der tale om togstøj, vil en ændring af rudens tykke glas til et lydmæssigt egnet
lamineret glas være tilstrækkeligt til at substituere anvendelsen af SF6. |
Derimod giver de testede ændringer (med fastholdt rudetykkelse) af henholdsvis
gasfyldning, afstandsprofil og forøgelse af rudens vægt med ca. 5 kg/m2
ikke i sig selv tilstrækkelige forbedringer med hensyn til togstøj. Tabel 3.6 giver et
samlet overblik over de testede rudetyper i vinduet af træ. Måleresultaterne for vinduet
af træ med tape er ikke medtaget.
Tabel 3.6
Måleresultater for ruder i vindue af træ. Hvor intet andet er anført, er
gasfyldningen Argon. De fremhævede felter angiver resultater for rudetyper, der opfylder
de i projektet opstillede mål for substitution af SF6 med hensyn til
lydisolation mod vejtrafikstøj og togstøj .
|
Rudetype
[mm] |
Vægt
[kg/m2] |
Tykkelse
[mm] |
Rw
[dB] |
RA,tr
[dB] |
RA,tr,s,A5
[dB] |
Udgangspunkt |
6-16-4 SF6 |
25 |
26 |
36 / 36,3 |
30 / 30,1 |
36 / 36,3 |
Ændring af rude-
konstruktion |
|
|
|
|
|
|
Gasfyldning |
6-16-4
6-16-4 Krypton |
25
25 |
26
26 |
35 / 35,2
35 / 35,5 |
31 / 30,7
31 / 30,5 |
35 / 34,9
36 / 35,6 |
Afstandsprofil |
6-16-4 TPS |
25 |
26 |
35 / 35,7 |
30 / 30,3 |
35 / 35,1 |
Vægtforøgelse |
8-14-4 |
30 |
26 |
35 / 35,7 |
31 / 30,7 |
35 / 35,4 |
Laminat |
33.4-16-4
33.1-16-4 (sg) |
25
25 |
26
26 |
37 / 37,4
37 / 37,4 |
32 / 32,1
32 / 31,9 |
37 / 36,8
37 / 36,9 |
Laminat + vægtforøgelse |
33.1-16-6 (sg)
4/1.5/4-16-4 |
30
30 |
28
29 |
38 / 38,2
38 / 38,1 |
33 / 33,4
33 / 32,7 |
37 / 37,3
37 / 37,4 |
For specielle vinduer med høje krav til lydisolation (Rw ³ 40 dB), hvor effekten af at anvende SF6 er større,
viser den gennemførte analyse og test af en 6-20-4/1.5/4 rude i et ikke-oplukkeligt
vindue af aluminium følgende muligheder for at opnå samme lydisolerende effekt uden brug
af SF6:
 | En forøgelse af rudens vægt med ca. 5 kg/m2 eller anvendelse af yderligere
ét lydmæssigt egnet laminat klarer lydisolationen mod vejtrafikstøj. |
 | Med hensyn til togstøj vil en kombination af at anvende yderligere ét lydmæssigt
egnet laminat og enten en forøgelse af glasafstanden med 10 mm eller af vægten med ca. 5
kg/m2 være nødvendig for at opnå samme lydisolation som med SF6. |
Målingerne viser tillige, at flere af de muligheder, der ved analysen blev udvalgt til
test, ikke i sig selv formår at tilfredsstille den opstillede målsætning med hensyn til
lydisolation. Disse mulige ændringer omfatter de testede gasfyldninger, de alternative
lydlaminater, forøgelse af glasafstanden med 10 mm og når det gælder togstøj
også forøgelse af vægten med 5-10 kg/m2.
Tabel 3.7
Måleresultater for ruder i vindue af aluminium. Hvor intet andet er anført, er
gasfyldningen Argon. De fremhævede felter angiver resultater for rudetyper, der opfylder
de i projektet opstillede mål for substitution af SF6 med hensyn til
lydisolation mod vejtrafikstøj og togstøj .
|
Rudetype
[mm] |
Vægt
[kg/m2] |
Tykkelse
[mm] |
Rw
[dB] |
RA,tr
[dB] |
RA,tr,s,A5
[dB] |
Udgangspunkt |
6-20-4/1.5/4 SF6 |
35 |
35 |
41 / 41,6 |
35 / 34,8 |
42 / 41,5 |
Ændring af rude-
konstruktion |
|
|
|
|
|
|
Gasfyldning |
6-20-4/1.5/4
6-20-4/1.5/4 Krypton |
35
35 |
35
35 |
39 / 39,7
40 / 40,7 |
33 / 32,8
34 / 34,1 |
39 / 39,4
41 / 40,7 |
Ændret laminat |
6-20-44.1 (sg)
6-20-44.2 (pi)
6-20-44.2 (sg) |
35
35
35 |
34
34
34 |
39 / 39,9
39 / 39,6
39 / 39,9 |
33 / 33,1
33 / 33,0
33 / 33,1 |
40 / 39,5
39 / 39,3
40 / 39,6 |
Glasafstand |
6-30-44.1 (sg) |
35 |
44 |
40 / 40,7 |
33 / 33,1 |
40 / 40,1 |
Vægtforøgelse |
8-20-44.1 (sg)
8-20-44.2 (pi)
6-20-66.2 (pi) |
40
40
45 |
36
36
38 |
41 / 41,2
40 / 40,9
40 / 40,5 |
35 / 35,4
35 / 35,0
35 / 35,3 |
41 / 40,7
40 / 40,4
40 / 40,2 |
To laminater |
33.1-20-44.1 (sg) |
35 |
34 |
41 / 41,5 |
35 / 35,1 |
41 / 40,9 |
To laminater + glasafstand |
33.1-30-44.1 (sg) |
35 |
44 |
42 / 42,9 |
35 / 35,4 |
42 / 42,2 |
To laminater + vægtforøgelse |
4/1.5/4-20-4/1.5/4 |
40 |
38 |
42 / 42,9 |
38 / 37,8 |
42 / 42,2 |
To laminater + 3-lags konstruktion |
33.1-20-4-6-33.1 (sg) |
40 |
42 |
42 / 42,2 |
35 / 35,1 |
42 / 41,5 |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|