| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Nye veje til Konkurrencefordele
Ericsson Diax arbejder målrettet med miljørigtig udvikling og design af produkter til
telesektoren.
- Noget af det er helt banalt. Vores samarbejde med skrotvirksomheden Elektromiljø har
for eksempel vist, at det ikke altid er smart, når vi skruer delene sammen. Hvis vi
bruger klips, kan man med et let slag med en hammer få adskilt produktet i plastdele og
printplader, som så kan genbruges. Man kan få værdifulde metaller ud af printpladerne,
hvis de behandles rigtigt, siger kvalitets- og miljøchef Jens Villadsen.
De små skridt
Virksomheden blev oprindeligt skabt af B&O, men blev i 1999 solgt til Ericsson. Den
har ingen produktion, men arbejder alene med udvikling og design. I 2000 indførte
Ericsson Diax ISO 14001, og det har givet et godt overblik over de miljøpåvirkninger,
virksomhedens aktiviteter medfører. Jens Villadsen mener dog, at man kan komme meget
langt med små, lette skridt.
- Meget af det handler om sund fornuft, hvor vi tænker os bedre om tidligt i
udviklingsfasen. Inden for Ericsson anvender vi en liste med stoffer, som vi skal undgå
at anvende, fordi de er ulovlige eller uønskede, og vi arbejder meget på at reducere
produkternes energiforbrug. En stor del af det koster faktisk ikke ekstra. Det handler
mere om, at vi husker at tænke det med, siger Jens Villadsen.
Ericsson Diax samarbejder af samme årsag med de virksomheder, der behandler brugt
elektronikskrot, for at sikre, at produkterne designes mest hensigtsmæssigt.
Virksomhedens underleverandører mærker også interessen for miljøet. De har f.eks.
fået en liste, så de kan se, hvad de skal undgå at komme i produkterne, fordi det i
sidste ende vil gøre produkterne besværlige at bortskaffe og vanskeliggøre genbrug af
værdifulde materialer.

Japan og Skandinavien
- Vi vil være på forkant med udviklingen, og vi vil gerne kunne fortælle en god
historie om vores produkter. Derfor har vores salgssupportere materiale med ud til
kunderne, som fortæller om vores arbejde med miljøet. For medarbejderne er det også
meget motiverende at arbejde med forbedring af produkternes miljøegenskaber. Det er
positivt, og det giver en god stemning, siger Jens Villadsen.
Jens Villadsen mener ikke, at man endnu kan tale om en grøn bølge. I USA er der ikke
megen interesse for mere miljørigtige teleprodukter. Men i Skandinavien og især i Japan
begynder teleselskaberne nu at interessere sig for miljøforholdene. F.eks. forlanger
Telia, at produkterne ikke indeholder en række kemiske stoffer. På sigt forventer
Ericsson derfor, at der er forretningsmæssige muligheder i udvikling og design af renere
elektronikprodukter.
Ericsson Diax har tre gange modtaget tilskud fra Renere produkttilskudsordningen.
Tilskuddene er givet til udvikling af et miljøledelsessystem, til miljørigtigt
produktdesign og til at erstatte uønskede materialer og stoffer i produkterne.
- Tilskuddene har betydet, at vi har fået dækket en del af omkostningerne ved disse
projekter, og så har det betydet, at vi har følt en vis anerkendelse af arbejdet - og
dermed en øget motivation til at fortsætte, siger Jens Villadsen.
Ericsson Diax A/S, Struer, 230 medarbejdere.