| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kommunale indsamlingssystemer for glasemballage fra husholdninger
Ballerup Kommune
Antal indbyggere (1999): |
45.286 |
Antal husstande: |
20.354 |
Fordeling land/by: |
0% / 100% |
Københavns Amt, kommune nr.: 151 |
Fordeling af
boliger:
Stuehuse |
10 |
0% |
Parcelhuse |
6.245 |
30% |
Rækkehuse |
2.956 |
15% |
Etageboliger |
11.429 |
55% |
I alt |
20.640 |
100% |
Samt sommerhuse |
+3.283 |
+ 16% |
|
Indsamlede mængder glas
og flasker |
Kommunal indsamling af glas
Indsamling fra detailhandel
Anden indsamling
I alt
Fordeling af den kommunale indsamling:
Vin- og spiritusflasker
Skår
Kommunal skårprocent |
Ballerup 1999
19,4 kg per person
1,6 kg per person
0,9 kg per person
21,9 kg per person
6,2 kg per person
13,2 kg per person
77% |
Landsgennems. 1999
14,4 kg per person
? kg per person
? kg per person
24 kg per person
4,9 kg per person
9,5 kg per person
Svarende til:
66% |
Indsamlingssystem
Bringeordning
Indsamling af flasker og glas er som udgangspunkt etableret som en
bringeordning til kuber og genbrugsstation.
Det er muligt i begrænset omfang at farveseparere glasset, da der er
opstillet kuber til klart glas på udvalgte standpladser.
Henteordning
I forbindelse med totalaffaldsordningen (storskrald) kan der hver
14. dag stilles flasker og glas ud til vej.
Indsamlingsmateriel
Der indsamles i kuber. Farvede kuber til farvet glas og hvide
kuber til klart glas.
I forbindelse med totalaffaldsordningen stilles glas ud i plastposer
eller papkasser. |
Placering af
indsamlingsmateriel
Der er opstillet 138 kuber i kommunen, hvoraf 32 er til klart
glas. Der er 100 standpladser svarende til en dækningsgrad på 453 indbyggere per
standplads. |
I Ballerup Kommune er indsamling af flasker og glas som udgangspunkt etableret som en
bringeordning til kuber eller til genbrugsstation.
Der er opstillet 138 kuber i kommunen, hvoraf 32 kuber er til klart glas. De fleste
kuber er opstillet i centre samt ved etageejendomme. Kuberne er henholdsvis 2 m3
og 1,6 m3. Det er kommunen, der ejer kuberne, mens I/S Vestforbrænding står
for tømning gennem aftale med privat vognmand. Tømning sker, når kuberne er mindst
to-tredjedele fyldt og med et spænd fra 1 til 10 uger. Kommunen vil efterhånden skifte
alle kuber ud til Vestforbrændings nye kuber.
Borgerne har desuden mulighed for at få hentet flasker og glas i forbindelse med
totalaffaldsordningen, der er en storskraldsordning. I områder med haveboliger indsamles
der hver 14. dag, mens der i øvrige boligområder indsamles i de containere, kommunen har
opstillet. Disse tømmes efter behov.
Ved haveboliger stilles flasker og glas ud i poser eller papkasser. Glasset lægges af
vognmanden over i flaskekasser, der medbringes på indsamlingsbilen. Flaskekasserne
tømmes efterfølgende forsigtigt over i ophalercontainer på genbrugspladsen.
Ophalercontaineren transporteres direkte til flaskehandler, hvorfra tom container tages
med tilbage. Det er kommunen, der står for denne ordning gennem aftale med privat
vognmand.
På genbrugsstation er opstillet kuber til klart glas og kuber til farvet glas. Desuden
er der opstillet en ladcontainer, som kun anvendes af kommunens egne folk i forbindelse
med tømning af flasker og glas indsamlet via storskrald.
Der er i et vist omfang opstillet kuber til klart og til farvet glas på samme
standpladser. Det er dog ikke gældende for alle standpladser, men kun de mest benyttede.
Der er desuden mulighed for at sortere glasset i klart og farvet på genbrugsstationen.
Efterhånden som kommunen skifter til Vestforbrændings nye containertype, vil
containere til klart glas udgå, og kommunen vil dermed stoppe farvesepareringen af
glasset.
Kuberne er placeret i forhold til, hvor der erfaringsmæssigt er behov. De fleste
kuber er placeret i forbindelse med centre og ved boligforeninger (etageejendomme).
Der er opstillet 138 kuber fordelt på 100 standpladser. Det svarer til en
dækningsgrad på 453 indbyggere per standplads.
Der bliver i forbindelse med ejendomsskattebilletten udsendt en folder om sortering
på genbrugsstationen. Der har været enkelte annoncer i lokalblade om affaldssortering.
Kommunens holdning er, at der ikke skal informeres for meget, om noget alle ved.
Der bliver sikkert indsamlet glas af forskellige organisationer i kommunen, men det
er ikke noget kommunen går op i. Hovedsagen er, at så meget glas som muligt indsamles.
2000 |
Indsamlede mængder |
Indsamlet per person |
Indsamlet per husstand |
Kuber |
641,0 tons |
14,2 kg |
31,5 kg |
Totalaffaldsordning (storskrald) |
235,0 tons |
5,2 kg |
11,5 kg |
Kommunal indsamling |
876,0 tons |
19,4 kg |
43,0 kg |
Detailhandel4 |
74,2 tons |
1,6 kg |
3,6 kg |
Anden indsamling |
38,9 tons |
0,9 kg |
1,9 kg |
I alt |
989,1 tons |
21,9 kg |
48,5 kg |
2000 |
Vin- og spiritusflasker5 |
Skår |
Skårprocent |
Tons i 2000 |
Per person |
Tons i 2000 |
Per person |
Kuber6 |
211,5 |
4,7 |
429,5 |
9,5 kg |
67% |
Totalaffaldsordning (storskrald) |
69,0 |
1,5 kg |
166,0 |
3,7 kg |
69% |
Kommunal indsamling |
280,5 |
6,2 kg |
595,5 |
13,2 kg |
68% |
Detailhandel |
57,2 |
1,3 kg |
17,0 |
0,4 kg |
23% |
Anden indsamling |
28,9 |
0,6 kg |
10 |
0,2 kg |
26% |
I alt |
366,6 |
8,1 kg |
622,5 |
13,8 kg |
|
2000 |
Kroner per år
(ekskl. moms) |
Indtægter |
|
Salg af flasker |
105.000 kr. |
Salg af klart glas |
2.100 kr. |
Salg af glas fra totalaffaldsordning
(storskrald) |
38.100 kr. |
Indtægter i alt |
145.200 kr. |
Udgifter |
|
Administration af glasordningen
i planlægnings- og etableringsfasen. (Det er så længe siden, at det ikke vides) |
0 kr. |
Administration af glasordningen per
år (når ordningen er etableret (Anslået: 20 mandetimer per år * 250 kr. per time) |
5.000 kr. |
Indkøb af nye kuber (50.000 kr./
forventet levetid - 10 år)* 1,123 (kapitalindvindingsfaktor( 4% p.a. og 10 års levetid)) |
5.615 kr. |
Udskiftning af kuber, vedligeholdelse,
flytning af kuber m.m. |
159.000 kr. |
Afhentning af glas
(totalaffaldsordningen). Anslået til 1/10 af den samlede udgift til ordningen |
122.600 kr. |
Tømning af kuber. Der betales 4 kr.
per borger til I/S Vestforbrænding for tømning af kuber, administration og fælles
information. |
168.000 kr. |
Udgifter i alt |
460.215 kr. |
Enfamilieboliger og sommerhuse/kolonihaver
Enfamilieboliger og sommerhuse/kolonihaver kan vælge mellem tre muligheder:
 | Sækkestativ med 125 liter papirsæk (valgt af 6.091 husstande) |
 | 140 liter beholder (valgt af 2.004 husstande) |
 | 660 liter minicontainere |
Etageejendomme
For etageejendomme med fælles renovation er der mulighed for at vælge mellem 4
løsninger:
 | Sækkestativ med 125 liter papirsæk (208 stk. hos ejendomme med skakt) |
 | 660 liter minicontainere (761 stk.) |
 | Ophalercontainere (15 stk.) |
Affald afhentes hver uge. Ophalercontainere dog efter behov.
Affaldsselskab: I/S Vestforbrænding.

Figur 4
Indsamling af farvet glas i kuber

Figur 5
Kuber til indsamling af klart glas

Figur 6
Flasker indsamling i kasser ved storskrald
4 |
Oplysninger baseret på FDB og flaskehandlere
|
5 |
Der omregnes mellem antal flasker og kg flasker med 0,475 kg
per flaske.
|
6 |
Det er ikke muligt at opgøre fordelingen mellem flasker og
skår på kubeordningen, da den indsamles fælles for alle tilsluttede kommuner i
Vestforbrænding (fællesordningen). Flaskehandler opgør, at skårfraktionen i denne
indsamling ligger på omkring 67%. Det er hermed brugt i opgørelsen. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|