| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kommunale indsamlingssystemer for glasemballage fra husholdninger
I dette kapitel vurderes de forskellige kommunale indsamlingssystemer i de udvalgte
kommuner med henblik på at vurdere, hvilket system eller delelement af et system, der kan
tilskrives, at den indsamlede mængde af glas er stor.
Et af kriterierne for at udvælge kommuner til en nærmere vurdering var, at der ved
det kommunale system blev indsamlet meget glas. Således indsamler 11 af de 15 udvalgte
kommuner ved de kommunale indsamlingssystemer mere end de 14,4 kg pr borger per år, der
jf. Tabel 1, side * er landsgennemsnittet for den kommunale indsamling.
Den kommunale indsamling er i konkurrence med indsamling via detailhandel og andre
indsamlinger, der måtte foregå sideløbende i kommunen. Det kommunale systems evne til
at indsamle store glasmængder, skal derfor ses i sammenhæng med andre
indsamlingssystemer. Således er en lille kommunal indsamling ikke nødvendigvis
ensbetydende med, at det kommunale indsamlingssystem ikke er velfungerende, men kan fx
skyldes, at detailhandelen indsamler en stor del af glasset i kommunen.
Fra glasstatistikken er det kendt, at der i 1999 gennemsnitligt blev indsamlet 23,6 kg
glas per borger i landets kommuner.
Ved undersøgelser af indhold af emballageglas i restaffaldet er det fundet, at der med
restaffaldet bortskaffes omkring 338 g glas per husstand per uge.8 Med en gennemsnitlig husstandsstørrelse på 2,2 vil
dette svare til ca. 8 kg glas per borger per år. Dette stemmer overens med den
registrerede forskel mellem den potentielle mængde på 32 kg glas og den indsamlede
mængde på 23,6 kg glas per borger i glasstatistik 1999.
Det har ikke været muligt at indhente alle oplysninger om indsamling via detailhandel
og anden indsamling. Selv om de 15 kommuner bl.a. er udvalgt ud fra det kriterium, at de
skulle indsamle store mængder glas i det kommunale system, ligger den samlede,
registrerede, indsamling af glas per borger per år for de 9 kommuners vedkommende under
det samlede landsgennemsnit på 23,6 kg. Det er derfor nærliggende at antage, at den
relativt lave indsamling af glas i forhold til landsgennemsnittet skyldes mangel på data
fra indsamling i detailhandel og anden indsamling.
Denne mangel på data gør det vanskeligt at bedømme et kommunalt indsamlingssystem.
Med dette forbehold, er det dog i det følgende forsøgt at udpege nogle forhold og
egenskaber, der kan være af betydning for, om et kommunalt indsamlingssystem er
velfungerende med hensyn til indsamling af store mængder glas.
En vurdering af et kommunalt indsamlingssystems egenskaber med hensyn til indsamling af
glas af god kvalitet, er gennemført i Kapitel 6.
Det er som udgangspunkt kommunernes pligt at sørge for at etablere et
indsamlingssystem for glasemballager. Omvendt har borgerne pligt til at frasortere glasset
fra husholdningsaffaldet og benytte den kommunale indsamlingsordning.
Den enkelte kommune har oplysninger om, hvor meget glas der er blevet indsamlet ved den
kommunale indsamling. Oplysningerne er kendte, da kommunerne betaler eller betales i
forhold til indsamlede mængder og kvaliteten af det indsamlede glas. Oplysningerne
fremkommer typisk enten via månedlige opgørelser fra aftager af kommunens glas
eller i forbindelse med årsopgørelser af indsamlede mængder. Den kommunale indsamling
er derfor den del af opgørelsen, der er mindst usikkerhed om.
Der indsamles meget glas via andre systemer end de kommunale. Det kan fx være via
detailhandlen, restauranter, institutioner organisationer m.fl. Med hjemmel i
affaldsbekendtgørelsen9 skal andre
indsamlere som udgangspunkt have tilladelse fra den pågældende kommune, hvis de ønsker
at etablere en parallel indsamling til den kommunale indsamling af glasset.
Kommunerne har ligeledes med hjemmel i affaldsbekendtgørelsen mulighed for at indhente
oplysninger om de indsamlede glasmængder i de andre systemer (detailhandel og anden
indsamling), idet transportører efter anmodning fra kommunen, har pligt til at oplyse om
transporterede glasmængder, hvor glasset stammer fra, og hvor det afleveres.
Mange flaskehandlere udarbejder rutinemæssigt denne opgørelse hvert år, og sender
den til kommunerne, uanset om der forligger en anmodning herom eller ej.
Oplysningerne er interessante for kommunerne med henblik på planlægning af
indsamlingssystemer og vurdering af, hvorvidt der via de etablerede ordninger indsamles en
tilfredsstillende mængde glas. Det er dog på baggrund af de informationer, der er
indsamlet ved dette projekt, ikke særlig mange kommuner, der benytter muligheden for at
anmode om oplysninger fra alle transportører, og efterfølgende anvender disse
oplysninger i deres planlægning af ordningerne.
De glasmængder, der indsamles uden for det kommunale system, er derfor ikke altid
kendte i den kommunale forvaltning. Der er heller ikke i alle tilfælde kendskab til,
hvilke transportører, der opererer inden for den enkelte kommune.
Affaldsbehandlere skal hvert år bl.a. indberette behandlede mængder til
Miljøstyrelsens ISAG-system (Informationssystem for Affald og Genanvendelse). Da det
først er fra år 2001, der skal indberettes om geografiske kilder på genanvendelige
materialer, har det ikke været muligt at anvende ISAG-systemet ved dette projekt.
Det vil i øvrigt ikke være muligt i de indberettede oplysninger at skelne mellem
indsamlet planglas og indsamlet emballageglas, da begge fraktioner blev indberettet under
samme kode i 1999. Desuden er det kun flaskeskyllerier og glasproducenter, der har pligt
til at indberette til systemet, hvilket betyder at flasker, der eksporteres direkte uden
at passere flaskeskylleri eller glasproducent, ikke nødvendigvis bliver registreret i
ISAG-systemet som indsamlede mængder. ISAG-systemet har derfor ikke været velegnet som
kilde til oplysninger om indsamlede mængder ved dette projekt.
Et antal flaskehandlere er i forbindelse med gennemførelsen af dette projekt
blevet anmodet om at oplyse, hvor meget glas de har indsamlet i de valgte 15 kommuner uden
for det kommunale system og fordelt på detailhandel og anden indsamling.
Det er ikke alle flaskehandlere, der har ønsket - eller har haft mulighed for - at
bidrage med disse oplysninger. Der samles derfor efter al sandsynlighed større mængder
ind i kommunerne, end de her angivne tal. Det anslås dog på baggrund af, hvor stor en
andel af de samlede indsamlinger de deltagende flaskehandlere har, at oplysningerne fra
flaskehandlerne dækker mindst 80 procent af de indsamlede mængder i detailhandel og
andre indsamlinger. Fordelingen af flaskehandlernes indsamlingsområder hænger ofte
sammen med deres beliggenhed. Det kan betyde, at de modtagne oplysninger ikke
nødvendigvis er fuldstændigt dækkende i alle de udvalgte kommuner.
De mængder, de udvalgte kommuner har indsamlet i det kommunale system, samt de
oplysninger det har været muligt at indhente om indsamling af glas fra detailhandel og
anden indsamling, fremgår af Tabel 3.
Tabel 3
Indsamlede mængder i de udvalgte kommuner. *Kaysen, Ole (2001): Statistik for
glasemballage 1999. Miljøprojekt nr. 601, 2001. Econet A/S. Miljøstyrelsen, Miljø- og
Energiministeriet. Forudsætningen er en husstandsstørrelse på 2,2 person
|
Indsamlet mængde i kommunalt regi per
person |
Indsamling detailhandel per person |
Anden indsamling per person |
Indsamlet i alt
per person |
Indsamlet i kommunalt regi
per husstand |
Gentofte |
23,1 kg |
2,0 kg |
1,7 kg |
26,8 kg |
49,8 kg |
Svendborg |
20,7 kg |
5,7 kg |
2,3 kg |
28,7 kg |
45,3 kg |
Ringsted |
20,5 kg |
2,4 kg |
1,5 kg |
24,4 kg |
47,8 kg |
Fredericia |
20,2 kg |
2,4 kg |
1,9 kg |
24,5 kg |
44,4 kg |
Kolding |
19,6 kg |
2,1 kg |
2,2 kg |
23,9 kg |
43,7 kg |
Holmegaard |
19,6 kg |
3,2 kg |
0,4 kg |
23,2 kg |
50,5 kg |
Ballerup |
19,3 kg |
1,6 kg |
0,9 kg |
21,8 kg |
43,0 kg |
Kalundborg |
19,0 kg |
5,2 kg |
0,8 kg |
25,0 kg |
42,2 kg |
Greve |
18,6 kg |
1,7 kg |
0,7 kg |
21,0 kg |
46,8 kg |
Roskilde |
15,8 kg |
2,4 kg |
6,1 kg |
24,3 kg |
33,3 kg |
Lemvig |
15,7 kg |
1,8 kg |
1,2 kg |
18,7 kg |
38,1 kg |
Landsgennemsnit* |
14,4 kg |
? kg |
? kg |
24,0 kg |
31,5 kg |
Hobro |
14,4 kg |
2,4 kg |
1,1 kg |
17,9 kg |
33,1 kg |
Albertslund |
13,0 kg |
2,0 kg |
6,5 kg |
21,5 kg |
31,0 kg |
Hundested |
12,0 kg |
2,7 kg |
1,7 kg |
16,4 kg |
30,8 kg |
Silkeborg |
8,5 kg |
12,0 kg |
2,3 kg |
22,8 kg |
19,6 kg |
Information om indsamling fra detailhandlen er baseret på oplysninger fra FDB om
indsamling gennem flaskeautomater, og oplysninger fra flaskehandlere om indsamling fra
bl.a. Dansk Supermarkeds butikker og anden detailhandel.
Det fremgår af Tabel 3, at Silkeborg, Hundested og Albertslund Kommuner har indsamlet
under landsgennemsnittet på 14,4 kg i den kommunale indsamling. For Silkeborgs
vedkommende er der tilsyneladende tale om, at glasset i stedet bliver indsamlet i
forbindelse med detailhandlens indsamlinger.
Anden indsamling dækker bl.a. glas indsamlet af restauranter, caféer, spejdere og
boligforeninger. Mængden af glas under "anden indsamling" er stor i Roskilde,
hvor spejderne har en månedlig husstandsindsamling i to landsbyer som supplement til den
kommunale indsamling.
I Albertslund Kommune, hvor der er henteordning for glas, indsamles der forholdsvis
lidt i den kommunale ordning sammenlignet med en del af de andre kommuner. Albertslund er
et eksempel på, at glasset indsamles i andet regi. Her står 7 boligafdelinger efter
aftale med kommunen selv for indsamling og afsætning af glasset. Dette glas indgår
dermed ikke i den kommunale opgørelse over indsamlede mængder. Af samme årsag er
mængden under "anden indsamling" i Albertslund forholdsvis stor.
Det er ikke muligt at vurdere, hvor meget der yderligere er indsamlet fra detailhandel
og anden indsamling i de enkelte kommuner.
Det fremgår af Tabel 3 ovenfor, at der ved den kommunale indsamling indsamles mellem
30,1 og 50,5 kg glas per husstand når der ses bort fra Silkeborg, der med en
husstandsindsamling på 19,6 kg ligger væsentlig under. Sammenlignes dette med tidligere
gennemførte projekter fremgår det, at en stor del af indsamlingerne ligger over de
mængder, der blev fundet ved de tidligere undersøgelser.
I Enhedsmængdeprojektet10
blev landsgennemsnittet for den mulige indsamlingsmængde af glasemballage fastlagt til at
variere mellem 22 kg (etageboliger) og 35 kg (enfamilieboliger) per husstand per år. I
denne opgørelse var alene medtaget glas til den kommunale indsamling.
I projektet om farvesepareret indsamling11
blev der under forsøget, med en indsamling på mellem 18 og 39 kg glas per husstand per
år, konstateret en øget indsamling af glas i kommunerne i forhold til den indsamling,
der havde været tidligere år.
I 11 af de kommuner, der er udvalgt til dette projekt, ligger de indsamlede
glasmængder over det landsgennemsnit, der blev beregnet for den potentielle
glasindsamling per indbygger i enfamilieboliger i forbindelse med enhedsmængdeprojektet.
Mens der i 9 af de 15 kommuner indsamles mere glas, end der blev konstateret ved
indsamlingerne under farvesepareringsforsøget i 1994.
Det er vanskeligt at vurdere, hvorvidt der er en sammenhæng med den
"service" kommunen stiller til rådighed dvs. hvor let det er for
borgerne at aflevere glasset korrekt, og mængden af indsamlet glas.
Det er forsøgt at inddele de kommunale indsamlingssystemer i fire kategorier, hvor det
antages, at det er nemmere for borgeren, at kommunen afhenter glasset ved døren, end at
borgeren skal bringe glasset til en kube ved et indkøbscenter. De fire kategorier er:
- Hentes ved dør
- Bringeordning + hyppig supplerende husstandsindsamling
- Bringeordning + sjælden supplerende husstandsindsamling
- Bringeordning
Tabel 4
Indsamlingsmængder fordelt i forhold til borgernes mulighed for at komme af med
glasset.
Kommunal indsamling |
kg glas per borger |
1.
Hentes ved dør |
2.
Bringeordning + hyppig indsamling |
3.
Bringeordning + sjælden indsamling |
4.
Bringeordning |
Danmark (gennemsnit) |
14,4 |
|
|
|
|
Albertslund |
13,0 |
X |
|
|
|
Fredericia |
20,2 |
X |
|
|
|
Greve |
18,6 |
X |
|
|
|
Kolding |
19,6 |
X |
|
|
|
Ringsted |
20,5 |
X |
|
|
|
Ballerup |
19,3 |
|
X |
|
|
Gentofte |
23,1 |
|
X |
|
|
Kalundborg |
19,0 |
|
X |
|
|
Svendborg |
20,7 |
|
X |
|
|
Hobro |
14,4 |
|
|
X |
|
Holmegaard |
19,6 |
|
|
|
X |
Hundested |
12,0 |
|
|
|
X |
Lemvig |
15,7 |
|
|
|
X |
Roskilde |
15,8 |
|
|
|
X |
Silkeborg |
8,5 |
|
|
|
X |
Når de fire indsamlingsmåder opstilles grafisk, ser det ud til, at både henteordning og
bringeordning kombineret med hyppig indsamling giver de bedste resultater, se Figur 1
nedenfor. Men det kan også konstateres, at der er store variationer mellem de udvalgte
kommuner
Som det ses af Figur 1 adskiller Albertslund Kommunes henteordning sig fra de andre
henteordninger ved, at der indsamles mindre mængder glas per borger. Dette har, som
nævnt tidligere, baggrund i kommunens accept af, at 7 boligafdelinger har egen indsamling
og afsætning af glas.
Omvendt skiller Holmegaard Kommunes bringeordning sig ud ved at have en langt større
indsamlet glasmængde, end det er tilfældet for resten af gruppen af kommuner med en ren
bringeordning.

Figur 1
Indsamlede mængder i forhold til indsamlingsmåde
Gentofte Kommune, der tilhører gruppen af kommuner med en bringeordning i kombination
med hyppig indsamling, indførte i 1999 en storskraldsordning med mulighed for at medtage
glas. Der bliver i dag stort set indsamlet den samme mængde glas, som før
storskraldsordningens eksistens, men med indførelse af ordningen er der flyttet rundt
på, hvor borgerne afleverer glasset. At indsamlingen ikke blev øget kan skyldes, at
grænsen for, hvor meget glas, der kan indsamles i kommunen, er nået. En anden
indsamlingsmåde kan dog medføre, at kvaliteten af det indsamlede glas forbedres. Se
herom i Kapitel 6.
Som det fremgår af det ovenstående, er der store variationer kommunerne imellem. Men
trods dette er tendensen for de udvalgte 15 kommuner, at der indsamles de største
glasmængder i kommuner med henteordninger og kommuner med bringeordninger i kombination
med hyppig afhentning ved anden ordning.
Fem af de valgte kommuner har etableret henteordninger for glas, mens de øvrige ti har
bringeordninger evt. i kombination med storskraldsordninger eller årlige
spejderindsamlinger af glasset. I nogle kommuner baseres den kommunale indsamling på et
samarbejde med forskellige organisationer o.l., der sørger for en del af kommunens
indsamling.
I Lemvig Kommune drives nærgenbrugsstationerne i 10 mindre bysamfund af lokale sogne-
og borgerforeninger mod, at indtægter fra salg af genbrugsmaterialer kommer tilbage til
foreningerne.
I Roskilde Kommune baseres indsamling af glas fra to landsbysamfund i kommunen på, at
spejderne en gang om måneden har en husstandsindsamling af glasset. Kommunen leverer
klare plastsække til indsamlingerne. Spejderne deler sækkene ud til borgerne. Spejderne
sælger glasset og får desuden betaling per kg indsamlet glas af kommunen.
I en række af de andre kommuner indsamler forskellige organisationer glas ved siden af
den kommunale indsamling. I mange tilfælde efter tilladelse fra kommunerne, men andre
steder på eget initiativ.
Det er nærliggende at antage, at der ved henteordninger indsamles mere glas per
indbygger end ved bringeordninger. Dette kan umiddelbart bekræftes ud fra de oplysninger
om indsamlede mængder, der har været tilgængelige i de valgte 15 kommuner. Ved denne
vurdering sidestilles bringeordninger med hyppig husstandsindsamling med henteordninger -
se Tabel 4 på side *.
Ringsted Kommune konstaterede ved skift i 1998 fra bringeordning til henteordning på
glasområdet en stigning i den indsamlede mængde på 42 procent. Den øgede mængde kan
delvist forklares ved, at det tidligere har været vanskeligt at indsamle glas fra
landdistrikterne, hvor knap 26 procent af kommunens indbyggere bor. Men stigningen kan
også, ud over at det er blevet nemmere for borgerne at komme af med glasset, skyldes den
debat som indførelsen af det nye system gav anledning til.
Omvendt har Roskilde Kommune oplyst, at der ved skift fra hente- til bringeordning
skete en stigning i den indsamlede mængde med 10 procent. Det kan måske indikere, at en
øget opmærksomhed omkring ordningerne, fx ved en omlægning af systemerne, kan være med
til at øge indsamlingsmængden.
Med udgangspunkt i Vestforbrænding I/Ss årsstatistikker, blev der i
tidsskriftet "Ren Viden"12
gennemført en beregning, hvor den indsamlede glas- og papirmængde fra Vestforbrændings
medlemskommuner blev sammenholdt med antallet af opstillede kuber over en 10-årig
periode. Det var målet at se, hvorvidt der var en sammenhæng mellem indsamlede mængder
og tætheden af opstillede kuber. På baggrund af undersøgelsen kunne der ikke
konstateres en øget indsamling af glas ved opstilling af flere kuber. Resultatet viste,
at den indsamlede mængde i stedet blev spredt på flere kuber. Det blev forsigtigt
konkluderet, at 500 indbyggere per kube var det mest ideelle antal i forhold til en
maksimal indsamling.
Tabel 5
Antal indbyggere per opsamlingssted i kommuner med bringesystem.
|
Opstillingstæthed af materiel
(Antal indbyggere per opsamlingssted) |
Indsamlede mængder i kommunalt system
ved kuber per person per år |
Indsamlede mængder i kommunalt system
per person per år |
Kalundborg |
162 indbyggere |
19,o kg |
19,0 kg |
Hobro |
190 indbyggere |
12,5 kg |
14,4 kg |
Svendborg |
205 indbyggere |
13,0 kg |
20,7 kg |
Roskilde |
216 indbyggere |
17,9 kg |
15,8 kg |
Holmegaard |
275 indbyggere |
19,4 kg |
19,6 kg |
Gentofte |
315 indbyggere |
15,8 kg |
23,1 kg |
Hundested |
392 indbyggere |
12,0 kg |
12,0 kg |
Silkeborg |
392 indbyggere |
8,5 kg |
8,5 kg |
Ballerup |
453 indbyggere |
14,2 kg |
19,3 kg |
Lemvig |
725 indbyggere |
9,2 kg |
15,7 kg |
I Tabel 5 ses sammenhængen mellem opstillingstæthed af indsamlingsmateriel og indsamlede
mængder i de af de valgte kommuner, der har et bringesystem.

Figur 2
sammenhængen mellem antallet af indbyggere per kube og den indsamlede
mængde i kg per indbygger per år.
Der er kun Lemvig Kommune, der har en kubetæthed, der svarer til over 500 indbyggere
per kube. I Lemvig indsamles der 9,2 kg glas per indbygger i kuber, mens der fx i
Silkeborg Kommune "kun" indsamles 8,5 kg glas per indbygger med en kubetæthed
på 392 indbyggere per kube.
Af Figur 2 ses det, at der tilsyneladende er en sammenhæng mellem antal indbyggere per
kube og mængden af glas der indsamles via bringeordning. Figuren bygger kun på data fra
10 kommuner, og der kan derfor ikke udledes noget generelt om sammenhængen på landsplan.
Der anvendes forskellige typer af indsamlingsmateriel i de udvalgte kommuner. I
Tabel 6 er de forskellige typer angivet fordelt på kommuner.
Tabel 6
Anvendt indsamlingsmateriel i kommunerne
Indsamlings-
materiel |
Kas-
setter |
Klare plast-
sække |
Stor-
skrald |
Kuber |
Palle-
rammer |
Stativ |
Mini-
con-
tainere |
240/370 liter
Beholder |
Albertslund |
X |
|
|
X |
|
|
X |
|
Ballerup |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
Fredericia |
|
X |
|
X |
|
|
X |
|
Gentofte |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
Greve |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
Hobro |
|
|
X |
X |
|
|
X |
|
Holmegaard |
|
|
|
X |
|
|
|
|
Hundested |
|
|
|
|
X |
|
|
X |
Kalundborg |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
Kolding |
X |
|
|
X |
|
|
|
X |
Lemvig |
|
|
|
X |
X |
|
|
|
Ringsted |
|
|
|
X |
|
X |
X |
|
Roskilde |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
Silkeborg |
|
|
|
X |
X |
|
|
|
Svendborg |
|
X |
X |
X |
|
|
|
|
Alle kommuner bortset fra Hundested har indsamling i kuber, eller supplerer anden
indsamling med muligheden for også at opsamle glas i kuber.
Hundested Kommune er den eneste kommune, der kildeseparerer indsamlingen af glas i
genbrugelige flasker og i øvrig glasemballage. Således skal flasker lægges i
pallerammer, mens skår skal lægges i 240 liters plastbeholdere.
Ringsted Kommune er den eneste af kommunerne, der har opstillet et
dagrenovationsstativ, hvor glasindsamlingen er en integreret del af stativet, og hvor
stativet tømmes maskinelt sammen med stativets indhold af papir. Kassetteordningerne i
Kolding og Albertslund har dog store lighedspunkter med systemet i Ringsted.
I 8 ud af de 15 kommuner er der mulighed for at sætte glasset ud til storskrald eller
en indsamlingsordning baseret på plastsække, der skal sættes ud på fastsatte dage.
Effektiviteten af begge ordningstyper vil være afhængige af, om husstanden husker at
sætte glasset ud på afhentningsdagene.
Langt de fleste kommuner informerer ikke særskilt til borgerne om indsamling af glas.
Information til borgerne om glassortering sker for det meste i forbindelse med årlige
udsendelser af affaldshæfter eller lignende, hvor al indsamling i kommunen beskrives.
I nogle kommuner opsættes skilte centrale steder i kommunen i forbindelse med
indsamlinger fx foretaget af spejdere. Ved sådanne indsamlinger indrykkes der eventuelt
samtidig annoncer i lokalblade.
Et af projektets mål var at udpege kommunale systemer, hvor der indsamles store
mængder glas. De 15 valgte kommuner indsamler alle, med få undtagelser, meget glas -
mere end hvad der i gennemsnit indsamles i de danske kommuner.
For at identificere kommuner med systemer eller dele af systemer, hvor der indsamles
særligt store glasmængder, er der opstillet følgende udvælgelseskriterier:
 | Høj indsamling i det kommunale system (mere end 14,4 kg/indbygger) |
 | Samlet indsamling inkl. detailhandel og anden indsamling skal være over 23,6
kg/indbygger |
Disse kriterier er stillet op, da der ikke foreligger data for den samlede indsamling i
kommunerne. Ved at sikre, at der foreligger data, der viser, at der indsamles mindst 23,6
kg, tillægges data for de kommunale indsamlinger en vis sikkerhed, idet der ikke er så
langt op til potentialet på 32 kg. Det kan på denne baggrund antages, at der ikke sker
en så væsentlig indsamling af glas i en ikke-registreret indsamling, at denne har
væsentlig indflydelse på de kommunale indsamlinger.
I denne forbindelse skal det også erindres, at der i alle kommuner utvivlsomt
bortskaffes en del af emballageglasset med restaffaldet.
Følgende kommuner opfylder disse kriterier:
Tabel 7
Kommuner der opfylder de opstillede kriterier i forhold til indsamlingsmængder
Per person |
Indsamlet mængde i kommunalt regi |
Indsamling detailhandel |
Anden indsamling |
Indsamlet i alt |
Svendborg |
20,7 kg |
5,7 kg |
2,3 kg |
28,7 kg |
Gentofte |
23,1 kg |
2,0 kg |
1,7 kg |
26,8 kg |
Kalundborg |
19,0 kg |
5,2 kg |
0,8 kg |
25,0 kg |
Fredericia |
20,2 kg |
2,4 kg |
1,9 kg |
24,5 kg |
Ringsted |
20,5 kg |
2,4 kg |
1,5 kg |
24,4 kg |
Roskilde |
15,8 kg |
2,4 kg |
6,1 kg |
24,3 kg |
Kolding |
19,6 kg |
2,1 kg |
2,2 kg |
23,9 kg |
Svendborg Kommune er den af kommunerne, der har den største samlede indsamling. De
28,7 kg per borger ligger så tæt på potentialet (32 kg), at der - ideelt set - ikke kan
være meget glas, der ikke indsamles i kommunen. Der må være "kamp" om glasset
- forstået på den måde, at detailhandlen og evt. foreninger, der indsamler flasker,
ikke vil kunne hente meget mere glas fra systemet. Det må desuden forventes, at der i den
kommunale indsamling ud over mange flasker også indsamles stort set alt andet
emballageglas. Kommunens skårprocent er på 64 procent, hvilket kan skyldes, at en stor
del af de hele genbrugelige flasker er indsamlet via detailhandelen eller andre
indsamlinger.
Kommunen indsamler dels glas i miljøøer (kuber) og dels ved storskraldsindsamling (7
procent af glasset), hvor der en gang om måneden som en af flere fraktioner kan stilles
glas ud i klare plastsække. Kommunens mål er, at der skal være en dækning på 1 kube
per 200 borgere.
Detailhandlen indsamler omkring en sjettedel af den samlede glasmængde i kommunen med
FDB som den store indsamler.
Der er ikke noget i indsamlingssystemet, der umiddelbart forklarer, hvorfor der samles
så meget glas ind i Svendborg i forhold til landsgennemsnittet.
Som det fremgår af Figur 1 på side *, ser det ud til, at den største
indsamlingsmængde opnås ved henteordninger, eller som i Svendborg ved bringeordninger
kombineret med en hyppig storskraldsordning. Det kan derfor være en forklaring på den
store indsamlingsmængde, måske kombineret med en høj bevidsthed om genanvendelse hos
borgerne, da kommunen i mange år har igangsat initiativer på dette område. Det er
således sandsynligt, at borgerne har det at indsamle glas så indarbejdet i deres
hverdag, at stort set alt glas fra husholdningerne afleveres.
Gentofte Kommune er den af de valgte kommuner, der indsamler mest glas i det
kommunale system (23,1 kg). Kommunen har i mange år indsamlet den samme glasmængde på
trods af, at tilbuddet til borgerne om at komme af med glasset blev udvidet med en
storskraldsordning i 1999.
Kommunen har en bringeordning til kuber og genbrugsplads suppleret med
storskraldsordningen. Tilbuddet om afhentning af storskrald og herunder også af glas er
forholdsvis nyt, og der har gennem de år, ordningen har fungeret, været en jævn
stigning i mængden af indsamlet glas fra storskrald. Ordningen har ikke medført en øget
indsamling i kommunen, men blot en omfordeling af den indsamlede mængde.
Kubetætheden i kommunen svarer til 315 indbyggere per kube. Gentofte Kommune er en
udpræget bykommune, hvilket betyder, at der ikke er langt til en kube for den enkelte
borger.
En mulig forklaring på den høje indsamlingsmængde kunne være, at det er nemt at
komme af med glasset. For selvom kommunen har etableret en storskraldsordning, hvor der
hyppigt er mulighed for at få afhentet glas, har det tilsyneladende ikke været
tilstedeværelsen af denne, der har været årsag til den store indsamlingsmængde.
I Kalundborg Kommune er det ved projektet registreret, at der indsamles 25 kg glas
per borger, fordelt med 19 kg per borger i den kommunale indsamling, 5,2 kg fra
detailhandlen og 0,8 kg fra anden indsamling.
Kalundborg Kommune har en bringeordning, hvor glasset indsamles i kuber i kombination
med en "storskraldsindsamling" med indsamling 10 gange om året.
I Kalundborg Kommune indsamles glas fra kuber af kommunens medarbejdere. Glasset
grovsorteres på kommunens genbrugscenter (genbrugsstationen).
Detailhandelen i Kalundborg bidrager ifølge de foreliggende data med en femtedel af
indsamlingen.
Kommunens ordninger ligner ordningerne i Gentofte og i Svendborg kommuner i og med, at
der er tale om bringeordninger suppleret med en form for storskraldsordning med hyppig
afhentning. Storskraldsordningen i Kalundborg forestås af Spildopmagerne, der er en
gruppe af organisationer. Spildopmagerne støttes økonomisk af kommunen, og samler
desuden genbrugsmaterialer ind med henblik på salg indsamlet glas afleveres dog
til kommunen.
Indsamlingerne har fundet sted i mange år, og mange borgere må derfor formodes at
have været involveret i Spildopmagernes indsamlinger. Det er en aktivitet, der
sandsynligvis har hævet interessen og opmærksomheden om frasortering af genbrugelige
materialer i kommunen, og som dermed er medvirkende til en høj indsamlingsmængde.
I Fredericia Kommune er der etableret henteordning for 6 genbrugsfraktioner.
Fraktionerne skal ved parcelhuse stilles ud i plastsække 1 gang om måneden. Ved
etageboliger er der opstillet miljøøer til indsamling af genbrugsmaterialerne. Der er
desuden mulighed for at aflevere glas på genbrugsstationen.
Der indsamles ifølge de foreliggende data 24,5 kg glas per borger heraf 20,2 kg
i den kommunale indsamling.
Der er en stor opmærksomhed omkring affaldssortering i kommunen. Der samles væsentlig
flere genbrugsfraktioner ind, end i en gennemsnitlig kommune. Dette giver en høj
bevidsthed omkring sortering, og smitter tilsyneladende også af på glasfraktionen, så
der indsamles meget glas.
Det har desværre ikke været muligt at opdele de indsamlede mængder på
indsamlingskilder med henblik på at se, hvor der samles mest glas ind. Umiddelbart synes
det at være tilfældet, at borgerne finder det let at sætte glasset ud i plastsække, og
at det ikke er noget problem at huske, hvornår materialerne afhentes.
I Ringsted Kommune er der etableret henteordning for emballageglasset. Der
indsamles 20,5 kg ved den kommunale indsamling, og 24,5 kg ved samtlige kendte
indsamlinger.
I Ringsted Kommune er der inden for de sidste år sket et skift fra bringe- til
henteordninger. Ved parcelhuse er der opstillet stativer til bl.a. indsamling af glas,
mens der ved etageejendomme er opstillet minicontainere. I forbindelse med skiftet er der
sket en stigning på 42 procent i de indsamlede mængder.
Kombinationen af opstilling af nyt stativ, ændret indsamlingssystem, samt en
væsentlig nemmere måde at komme af med glasset på i kommunens landdistrikter, har
således givet en stor stigning i den indsamlede mængde.
Skiftet medførte desuden en stor offentlig debat i lokalpressen omkring det nye
affaldssystem. Debatten har været med til at skærpe opmærksomheden om indsamlingerne og
dermed øget opmærksomheden omkring sortering af genbrugsmaterialer.
Roskilde Kommune har en bringeordning med indsamling i kuber. I to landsbyer er der
i stedet for opstilling af kuber etableret en husstandsindsamling af glasset, hvor det er
spejdere, der står for indsamlingen.
Der indsamles en del i kuberne (15,8 kg per borger), hvilket er lige over
landsgennemsnittet. Der indsamles dog væsentlig mere i forbindelse med indsamlingen i de
to landsbyer, hvor spejderne står for indsamlingen, og som derfor ikke tæller med i den
kommunale indsamling. Her indsamles ca. 22 kg glas per indbygger. Spejderindsamlingen er
registreret under "anden indsamling", hvilket er årsagen til at denne er
temmelig stor (6,1 kg).
Der er således noget, der tyder på, at det i Roskilde Kommune har en effekt med
hensyn til indsamlede mængder at have en husstandsindsamling af glas.
I Kolding Kommune kan borgerne vælge mellem en hente- og en bringeordning. 85 procent
af kommunens borgere har valgt en henteordning, hvor der enten er kassetter ved de enkelte
husstande eller opsamling på miljøøer, hvor opsamlingsmateriellet deles af flere
husstande.
Der er opstillet 5 kuber i kommunen.
Der indsamles 19,6 kg glas per person ved den kommunale indsamling, mens der samlet
indsamles 23,9 kg glas per borger i kommunen. 2/3 af det kommunalt indsamlede glas
indsamles ved husstandene.
Det er kommunen, der står for indsamling af genbrugsmaterialer.
Der er nogle fælles træk ved de syv kommuner, der opfylder de opstillede kriterier
for at samle meget glas ind. Følgende kan på baggrund af disse kommuner konkluderes at
være medvirkende faktorer til at indsamle en stor mængde glas:
 | De valgte kommuner har alle en henteordning eller en bringeordning med hyppig
storskraldsafhentning. |
 | Flere af kommunerne har tradition for indsamling eller sortering, der har givet borgerne
en øget opmærksomhed på dette område. I Fredericia skal der sorteres i mange
fraktioner, og sortering i Svendborg har været almindeligt i mange år. I Kalundborg har
der gennem flere år været organiseret indsamling ved frivillige organisationer. |
 | Skift fra en ordning til en anden, hvor der gives øget orientering - som det fx er sket
i Ringsted Kommune, resultater tilsyneladende i en øget indsamling. Øget information må
derfor antages at føre til en større indsamling af glas. |
Som det er nævnt i begyndelsen af dette kapitel, er der usikkerhed om, hvor store
glasmængder, der indsamles ved andre indsamlinger end de kommunale. For at tage højde
for denne usikkerhed er der ved gennemgangen af de kommunale indsamlinger taget
udgangspunkt i kommuner, der har indsamlet væsentligt over det kommunale gennemsnit
samtidig med, at der i kommunerne indsamles mindst, hvad der svarer til landsgennemsnittet
for alle ordninger tilsammen.
Mens de data, der ved dette projekt er opnået for de kommunale indsamlinger, må
betragtes som pålidelige, synes der at mangle data for indsamlingen i detailhandelen og
fra andre indsamlinger. Det anslås dog, at der er kommet oplysning om ca. 80 procent af
de indsamlede mængder i disse systemer dog ikke nødvendigvis så høj en andel i
alle kommuner. Et bedre datagrundlag kunne derfor have medført, at flere kommuner kunne
dækkes af de opstillede kriterier. Derfor er resultaterne af de gennemgåede kommuner i
dette kapitel mere udtryk for et mere dækkende datagrundlag i de pågældende kommuner
end et sikkert udtryk for, at disse kommuner er væsentligt bedre til at indsamle glas end
flere af de øvrige kommuner blandt de 15 udvalgte.
Datagrundlaget for de udvalgte 7 kommuner må dog vurderes at være så sikkert, at det
kan konkluderes, at der i de pågældende kommuner sker en betydelig indsamling af glas,
og at de forhold, der er anført i de ovennævnte punkter, må anses at være af betydning
for den væsentlige kommunale indsamling af glas.
8 |
Tønning K (2001): Vægtbaserede indsamlingssystemer
for dagrenovation. Undersøgelse i Tinglev og Nørre Rangstrup Kommuner. Miljøprojekt Nr.
645, 2001. Miljøstyrelsen, Miljø- og Energiministeriet.
|
9 |
Bekendtgørelse nr. 619 af 27. juni 2000.
|
10 |
Nissen B, G Hansen, P Høeg, A Nielsen og K Pommer (1994):
Dagrenovation fra private husholdninger. Rendan A/S. Miljøprojekt nr. 264, 1994. Miljø-
og Energiministeriet. Miljøstyrelsen.
|
11 |
Røgen K og A D Hansen (1996): Test af glasindsamling
med farveseparering. Carl Bro as. Miljøprojekt nr. 340, 1996. Miljø- og
Energiministeriet. Miljøstyrelsen.
|
12 |
Ren Viden nr. 6, december 1997. Videncenter for
Affaldsminimering & Genanvendelse. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|