Som det blev konkluderet i vinflaskeprojektet, har indsamling af så mange hele
genbrugelige flasker som muligt betydning for, i hvilket omfang brug af glasflasker
belaster miljøet. En sidegevinst ved at indsamle mange hele flasker, der kan omsættes og
genbruges, er, at økonomien i indsamlingssystemet forbedres.
Det har derfor været en væsentlig del af dette projekt at søge at vurdere de
kommunale indsamlingssystemer eller dele af de kommunale indsamlingssystemer, der
indsamler med en lav skårprocent. Vurderingen skulle identificere, hvilke systemer eller
dele af systemer, der er særligt skånsomme overfor glasset ved indsamlingen.
I dette kapitel gennemgås de kommunale indsamlingssystemer således for at vurdere,
hvilke systemer der indsamler med en lav skårprocent. På grund af et på nogle områder
mindre dækkende datamateriale, knytter der sig en vis usikkerhed til denne vurdering.
Dette er behandlet i det følgende.
Kvaliteten af det indsamlede glas varierer meget mellem de 15 udvalgte kommuner. Som
anført i Kapitel 1 er det billede, der fås af indsamlingsresultaterne i de kommunale
systemer, ikke nødvendigvis et spejlbillede af disse systemers evne til at indsamle meget
eller lidt glas, ligesom det heller ikke nødvendigvis afspejler systemernes evne til at
foretage en mere eller mindre skånsom indsamling og håndtering.
Den øvrige indsamling, fx indsamling via detailhandel og organisationer, kan både
påvirke den indsamlede mængde i det kommunale system samt kvaliteten af det indsamlede
glas. Det er forsøgt at indhente oplysninger om indsamlede mængder og kvaliteter ved
disse parallelle indsamlinger. Det har ikke været muligt at få oplysninger fra alle
flaskehandlere, ligesom ikke alle kommuner har modtaget indberetninger fra flaskehandlere.
Det har derfor ikke været muligt at opstille et fuldstændigt dækkende billede af
indsamlingen af glas i de enkelte kommuner.
Det har blandt andet den konsekvens for bedømmelsen af de kommunale
indsamlingssystemernes evne til skånsom indsamling, at denne er behæftet med en vis
usikkerhed. Usikkerheden er dog mindst, hvor den samlede mængde glas, der er oplyst
indsamlet i kommunen per borger, er stor. Det skyldes, at den evt. resterende indsamlede
glasmængde, vil være så lille, at den ikke i disse kommuner kan influere væsentligt
på billedet af de forskellige indsamlingsaktiviteter og resultater.
Den gennemsnitlige mængde glas, der indsamles per borger i hele landet er på 23,6 kg.
Heri indgår både de kommunalt indsamlede mængder og de mængder, der indsamles via
andre kanaler.
Kun i få af de kommuner, der er vurderet i projektet, er det ved projektet
registreret, at der indsamles over de 23,6 glas kg per borger på trods af, at kommunerne
bl.a. er udvalgt på baggrund af en stor kommunal indsamling, der ligger væsentligt over
de 14,4 kg, der er landsgennemsnittet jf. Tabel 1.
Som det ses af Figur 3, har de fleste af de udvalgte kommuner en indsamling, der ligger
over 15 kg glas per borger for den kommunale indsamling af glas.
På baggrund af en tidligere undersøgelse13
antages det, at hver borger med dagrenovationens restaffald kasserer omkring 8 kg glas per
år. Afhængig af forbrug, kommune, dagrenovationssystem og informationsniveau varierer
dette tal, men det må forventes, at der i alle kommuner kasseres en del glas ad denne
vej.
Når der i denne sammenhæng tales om god kvalitet af det indsamlede glas, menes der,
at andelen af hele genbrugelige flasker skal være stor, hvilket samtidig betyder, at
skårprocenten for det indsamlede glas skal være lav. I dette projekt er det fastsat, at
skårprocenten, for at glaskvaliteten skal betegnes som god, skal være lig med eller
ligge under den gennemsnitlige skårprocent for den kommunale glasindsamling.
Den gennemsnitlige skårprocent er til brug for dette projekt fastlagt til at udgøre
66 procent for de kommunale indsamlingssystemer. Se herom i Kapitel 3.
På baggrund af fordelingen mellem vin- og spiritusflasker og andet emballageglas i
glaspotentialet vil skårandelen i gennemsnit som absolut minimum udgøre omkring 31
procent. Dette er under forudsætning af, at der sker en indsamling, der svarer til
fordelingen af den potentielle glasmængde i flasker og skår. Da langt fra alle vin- og
spiritusflasker kan afsættes til genbrug vil den minimale skårprocent i det indsamlede
glas i realiteten være væsentligt højere, måske omkring 40.
Af Figur 3 ses fordelingen mellem skår og flasker for indsamlingen i de 15
udvalgte kommuner. Alle kendte indsamlinger og mængder er vist. Enheden er kg flasker per
borger per år og kg skår per borger per år.
Øvrig indsamling dækker over den samlede indsamlede skårmængde fra detailhandel og
anden indsamling i søjlen "Danmark (gennemsnit)", idet skårmængden her ikke
kan fordeles på disse to kilder.
Se her!
Figur 3
indsamlede mængder i kommunerne fordelt på flasker og skår
Af Tabel 8 fremgår skårprocenterne ved glasindsamlingerne i kommunerne. Kommunerne er
opstillet i rækkefølge efter stigende skårprocent, hvor Hundested Kommune har den
laveste skårprocent på 33, og Holmegård Kommune har den højeste skårprocent på 86.
Tabel 8
Skårprocenter
Skårprocenten fordelt på kommune og indsamlingskilde er grafisk fremstillet i Figur 4.
Kvaliteten af glasindsamlingerne i hver af de 15 kommuner er nærmere diskuteret i det
følgende afsnit.

Figur 4
Grafisk fremstilling af skårprocenten i den kommunale indsamling i de 15
udvalgte kommuner
6.1.1.1 Hundested Kommune
Hundested Kommune indsamler ved den kommunale indsamling 12,0 kg glas per borger.
Skårprocenten ved den kommunale indsamling er på 33 procent. Der indsamles i alt 16,4 kg
per borger.
Kommunen indsamler flasker i åbne pallerammer, mens skår indsamles i 240 liters
plastcontainere, der er opstillet i forbindelse med pallerammerne. Skårprocenten på 33
må vurderes at være så lav, at det er nærliggende at antage, at der i kommunen ikke er
tilstrækkelig opmærksomhed om, at også andet emballageglas end flasker skal indsamles.
De tal, der foreligger for andre indsamlinger i kommunen, bringer ikke de manglende skår
til veje.
Den kommunale glasindsamling ligger lavt i forhold til de øvrige udvalgte kommuner -
bortset fra indsamlingen i Silkeborg. Den ved projektet registrerede indsamling ligger med
16,4 kg betydeligt under landsgennemsnittet på 23,6 kg per borger. Da der er en del
sommerhuse i Hundested Kommune, kunne det endvidere forventes, at der blev indsamlet en
større mængde glas, da den indsamlede mængde kun er fordelt på fastboende
Hundestedborgere.
Da flaskerne i Hundested indsamles separat i pallerammer, hvor kun få går i stykker,
er skårprocenten for indsamlingen i pallerammerne meget lav (12 procent). Det er svært
for borgerne at finde ud af, hvilke flasker der er genbrugelige, så der lægges ofte ikke
genbrugelige flasker (ketchupflasker, olieflasker etc.) i pallerammerne.
Alt glas, der lægges i plastcontainerne til øvrig emballage defineres som skår. Det
betyder, at genbrugelige vinflasker, der fejlagtigt måtte være lagt her, automatisk
kommer til at indgå i skårmængden.
Systemet i Hundested Kommune er karakteriseret ved, at der sker en sortering af skår
og flasker allerede ved kilden, ligesom anbringelse i åbne pallerammer er særligt
skånsomt for flaskerne.
Det må dog antages, at de åbne pallerammer ikke vil kunne anbringes alle steder pga.
faren for hærværk. "Hundested-modellen" må dog antages at kunne anvendes på
tilsvarende lokaliteter, idet der dog nok bør være en større opmærksomhed om
indsamling af skår.
6.1.1.2 Fredericia Kommune
Den kommunale indsamling i Fredericia Kommune indsamler godt 20 kg glas om året
per borger. Samtidig er skårprocenten lav, 47 procent.
Der samles ind ved 3 forskellige systemer: Kuber, minicontainere ved etageejendomme og
husstandsindsamling.
Ved husstandsindsamlingen samler borgerne emballageglasset i udleverede plastsække,
der tømmes over i specialindsamlingsbil. Det vurderes, at husstandsindsamlingen er den
mest skånsomme overfor glasset, men der foreligger ikke tal, der kan anvendes ved en
sammenligning mellem de tre forskellige indsamlingssystemer. Der indsamles direkte fra ca.
12.000 husstandes vedkommende. Der er i alt ca. 22.500 husstande i kommunen.
Fredericia Kommune indsamler store mængder glas, og andre indsamlere bidrager, ifølge
de oplyste tal, med ca. 4,5 kg glas per borger, så den samlede indsamling bringes op på
24,5 kg per borger per år. Det må på denne baggrund vurderes, at talmaterialet er så
pålideligt, at den lave skårprocent reelt er et udtryk for en skånsom indsamling af
glasset i den kommunale indsamling. Det vurderes, at indsamling af glasset i plastsække
er skånsomt ved glasset, ligesom der forgår en skånsom afhældning af glasset ved
kommunens eget sorteringsanlæg.
6.1.1.3 Greve Kommune
I Greve Kommune indsamler den kommunale indsamlingsordning for glas 18,6 kg per
borger om året. Det ligger betydeligt over landsgennemsnittet for kommunale indsamlinger.
Skårprocenten er på 47, og den samlede glasindsamling er efter det oplyste på 21 kg per
borger per år. På den baggrund må det vurderes, at skårprocenten reelt er udtryk for
en skånsom indsamling af glasset.
Glasset indsamles enten ved husstandsindsamling eller ved hjælp af opstillede kuber.
Skårprocenten ved de forskellige indsamlingssystemer er henholdsvis 45 og 51. Det er
desuden muligt at aflevere glas på genbrugsstationer i Køge eller Roskilde.
Ved husstanden indsamles glasset i udleverede plastsække, der afhentes 2 gange om
måneden. Der hentes ved ca. 14.000 af de i alt ca. 19.000 husstande. Glasset omhældes
direkte ved afhentningen til pallerammer på indsamlingsbilen. Efterfølgende køres
pallerammerne til omlastestation.
Entreprenøren, der står for indsamlingen, har indgået en aftale med kommunen om, at
der skal betales et mindstebeløb pr. ton emballageglas til kommunen. Hvis indtægten for
salg af glasset ligger over dette mindstebeløb, deles differencen mellem entreprenøren
og kommunen.
Det har ikke været muligt at identificere den direkte årsag til den lave skårprocent
fra kubeindsamlingen. Kuberne er for eksempel i et vist omfang nedslidte og i nogle
tilfælde med defekte flaskebremser. Som en årsag til den lave skårprocent kan der peges
på den ovennævnte aftale mellem kommune og entreprenør.
6.1.1.4 Gentofte Kommune
Gentofte Kommune er den af de 15 kommuner, der indsamler den største mængde glas
ved den kommunale indsamlingsordning. Således indsamles der 23,1 kg per person per år.
Skårprocenten er på 56.
Det er muligt at aflevere glasset ved opstillede kuber samt på genbrugspladsen. En del
af glasset hentes desuden ved husstanden sammen med storskrald.
Den kommunale skårprocent er lavest ved indsamling af glas sammen med storskraldet,
idet den her er på 43. Skårprocenten ved indsamling i kuber er på 67 procent. Denne
skårprocent kan dog ikke entydigt tilskrives systemet i Gentofte Kommune, da det er den
samlede skårprocent for indsamling i kuber i hele I/S Vestforbrændings område, hvortil
Gentofte hører. Det er ikke muligt at opgøre denne skårprocent kommunevis.
Ved storskraldsordningen indsamles der glas direkte fra husstanden ved 23.000 af de i
alt 33.000 husstande i kommunen. Husstandene kan benytte poser eller papkasser, der
stilles ud til vejen. Ved afhentningen tømmes glasset over i pallerammer på
afhentningsbilen. Pallerammerne køres direkte til sorteringsanlæg.
På grund af den store mængde glas, der indsamles i kommunen, må det vurderes, at
skårprocenten er et reelt udtryk for, at indsamlingen ved husstanden er skånsom.
6.1.1.5 Kalundborg Kommune
I den kommunale indsamling i Kalundborg Kommune indsamles der 19 kg glas per borger
per år. Skårprocenten er på 59.
Der indsamles i kuber i hele kommunen herunder også på genbrugsstationen. Desuden
indsamler frivillige organisationer bl.a. glas 10 gange om året ved husstandene.
Kuberne indsamles som byttesystem, hvor fyldte kuber byttes med tomme og køres direkte
til tømning på et sorteringsbord. Tømningen foretages meget skånsomt.
Det er ikke muligt tidsmæssigt at sortere alle kuber. De usorterede kuber tømmes i
stedet direkte ned i en container, der afsættes til glashandler. Der foreligger ikke
opgørelser over, hvor stor en andel, der sendes videre usorteret, men denne praksis
påvirker glaskvaliteten negativt.
Ved de øvrige indsamlinger i kommunen indsamles der 6 kg glas per person per år. Den
samlede indsamling er således på 25 kg per person per år. Skårprocenten ved de øvrige
indsamlinger er henholdsvis 11 og 13 procent.
På baggrund af størrelsen af de indsamlede glasmængder, må det vurderes, at den
relativt lave skårprocent er et reelt udtryk for en skånsom håndtering.
6.1.1.6 Hobro Kommune
I den kommunale indsamling samles der 14,4 kg glas per borger per år.
Skårprocenten er på 61. Der foreligger data for andre indsamlinger i kommunen. Ved disse
indsamles der 3,5 kg glas per person.
Glasset bringes af borgerne til kuber og containere. Desuden kan der afleveres på
genbrugspladsen.
Den kommunale indsamling er i sammenligning med de øvrige kommuner lav (med undtagelse
af Silkeborg, Albertslund og Hundested). Som tidligere nævnt er der usikkerhed om tallene
for øvrig indsamling. Det kan derfor ikke med særlig stor sikkerhed vurderes, om den
fundne skårprocent reelt er et udtryk for en særlig skånsom indsamling, eller det
måske i stedet er et udtryk for, at der ikke er nogen væsentlig konkurrerende
indsamling, der kunne lægge beslag på de hele, afsættelige flasker.
6.1.1.7 Silkeborg Kommune
Der indsamles ved den kommunale indsamling 8,5 kg glas per person per år.
Skårprocenten ved indsamlingen er på 61.
Ved øvrige indsamlinger samles der i alt 14,3 kg glas per person per år.
Indsamlingsmængden for de øvrige indsamlinger er den højeste for de udvalgte 15
kommuner. Skårprocenten ved disse indsamlinger er på ca. 35.
Den samlede skårprocent, beregnet på grundlag af de indsamlede data, er for alle
indsamlinger tilsammen på ca. 44 procent, hvilket kunne tyde på, at der er en del skår,
der ikke indsamles.
På det foreliggende grundlag må det dog konkluderes, at der ikke kan siges noget
præcist om den kommunale indsamlings skånsomhed overfor glasset ved indsamlingen.
Den specielle container med bundtømning, der anvendes i Silkeborg, kan dog formodes at
være skånsom mod glasset ved tømningen.
6.1.1.8 Kolding Kommune
Der indsamles ved den kommunale indsamling 19,6 kg glas per person per år.
Skårprocenten er på 63.
Der indsamles både ved henteordning og bringeordning. Der benyttes kassetter og kuber
og containere. Det usikre talmateriale med hensyn til øvrig indsamling betyder, at
skånsomheden af systemet er vanskelig at vurdere. Det kan således ikke vides, om der via
et andet system indsamles store mængder hele flasker, hvilket vil betyde, at det
kommunale system står tilbage med en overskydende mængde skår. Det kan derfor ikke
vurderes, hvorvidt Kolding Kommunes indsamling er særlig skånsom overfor glasset.
Kolding Kommune har indkøbt en specialbil, der foreligger imidlertid ikke tal fra
indsamling med denne bil endnu.
6.1.1.9 Svendborg Kommune
Den samlede glasindsamling i Svendborg er den højeste, der er registreret blandt
de 15 kommuner. Der indsamles i alt 28,7 kg glas per person per år. Ved den kommunale
indsamling samles der 20,7 kg. Skårprocenten er ved den kommunale indsamling på 64.
Glasset afleveres til de opstillede kuber eller bringes til genbrugsstationen. Glasset
indsamles desuden ved den kommunale storskraldsordning, der afhenter glasset i klare
plastsække.
Det er kun en mindre del af glasset, der indsamles ved husstandsindsamlingen, og dette
glas har en høj skårprocent på 67, mens glasset fra genbrugsstationen og fra kuberne
har en lavere skårprocent på 64. Den høje skårprocent for det husstandsindsamlede glas
kan skyldes omhældningen fra pose til jernkasse på bilen og efterfølgende tømning i
storcontainer.
Hvis der tages udgangspunkt i et glaspotentiale på 32 kg per person per år, må det
vurderes, at de indhentede data for den kommunale indsamling i Svendborg er ganske
pålidelige. Der er ikke inden for dette potentiale levnet meget plads til ikke
registrerede indsamlinger, der kunne påvirke kvaliteten af det glas, der indsamles ved
den kommunale ordning - fx ved at der blev indsamlet hele afsættelige flasker.
Ved de øvrige indsamlinger i kommunen indsamles der i alt 8 kg glas per borger per
år. Den samlede skårprocent for dette glas er på 28.
Det er sandsynligt, at den kommunale glasindsamling i et vist omfang er
"belastet" af overskudsskår, fra de indsamlinger, der koncentrerer sig om at
indsamle hele flasker. Således er systemet måske mere skånsomt end skårprocenten på
64 peger på. Kubernes konstruktion, hvor der er lydisoleret med gummibund og
skumbeklædte sider indvendigt, må formodes at begrænse knusningen af glasset.
Det er imidlertid ikke på grundlag af de foreliggende oplysninger muligt at vurdere,
hvorvidt det kommunale system belastes med affaldsskår, eller om kubernes konstruktion
skåner glasset. Det må derfor som udgangspunkt være skårprocenten på 64, der
karakteriserer det kommunale system i Svendborg.
6.1.1.10 Lemvig, Ballerup, Roskilde,
Albertslund og Holmegaard Kommuner
Disse kommuner har skårprocenter fra 67-86 procent. Det talmateriale, der har
kunnet indsamles, giver ikke nogen forklaring på de høje skårprocenter.
Skårprocenten kan være influeret af tilstedeværelsen af øvrige indsamlingssystemer,
der ikke fuldt ud er belyst ved dette projekt. Fx kunne der være systemer, der i særlig
grad indsamlede hele flasker. Ligesom skårprocenten kan være influeret af
indsamlingsudstyr og antallet af omhældninger.
Der foreligger imidlertid ikke tal, der kan belyse dette, hvorfor det ikke kan
vurderes, om systemerne i de pågældende kommuner er mere skånsomme mod glasset, end
skårprocenterne umiddelbart peger på.
Det kunne forventes, at der i Holmegaard Kommune, der farveseparerer ved kilden, ville
være en lav skårprocent. Når det klare glas, der fortrinsvis består af skår, sorteres
fra flaskerne, burde det give en lav skårprocent i resten af indsamlingen. Holmegaard
Kommune har imidlertid den højeste skårprocent (86 procent) blandt de 15 kommuner.
Farvesepareringen er ikke optimal i kommunen, idet mange læs med klart glas bliver
kasseret på grund af for stort indhold af farvede skår, men dette forklarer ikke den
høje skårprocent.
Ud over forskelle i de kommunale indsamlingssystemer, som er medvirkende til den
forskellige kvalitet af det indsamlede glas, er der områder, der gentagne gange er blevet
nævnt af kommunerne som faktorer, der har en betydelig indflydelse på kvaliteten af det
indsamlede glas.
Det er faktorer, der ikke nødvendigvis har noget at gøre med det specifikke system,
de enkelte kommuner har valgt, men som har en mere generel karakter: