| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kommunale indsamlingssystemer for glasemballage fra husholdninger
I dette kapitel sammendrages de kommunale delsystemer, der vurderes at have betydning
for, at der i kommunerne indsamles meget glas og glas af en god kvalitet.
Der er ikke nødvendigvis sammenfald mellem kommuner, der indsamler store mængder og
kommuner, der opnår en lav skårprocent i indsamlingen. Dette er imidlertid tilfældet
for Gentofte, Kalundborg og Fredericia Kommuner, hvor begge dele lykkes.
Set ud fra et miljømæssigt synspunkt er det ikke af betydning, i hvilket system,
kommunalt eller andet, glasset indsamles, blot der indsamles store mængder, og at det
samtidig sikres, at også andet emballageglas end genbrugelige flasker kommer ind i
systemet.
De 15 udvalgte kommuner, med undtagelse af Albertslund, Hundested og Silkeborg, er alle
kendetegnet ved, at der samles så meget glas ind i de kommunale indsamlingssystemer, at
de ligger på eller over landsgennemsnittet for kommunale indsamlinger.
Der er syv af de valgte kommuner, der skiller sig ud ved at have kommunale
indsamlinger, der ligger over gennemsnittet og samtidig have en samlet indsamling,
beregnet på grundlag af de data, der har været tilgængelige ved dette projekt, der
ligger over landsgennemsnittet på 23,6 kg for alle ordninger tilsammen. Der ville
sandsynligvis være flere af de udvalgte kommuner, der ville opnå dette, hvis alle data
var til stede. De syv kommuner fremgår af Tabel 21.
Tabel 21
Kommuner, hvor der indsamles glasmængder over landsgennemsnittet
Per person |
Indsamlet mængde i kommunalt
regi |
Indsamling detailhandel |
Anden indsamling |
Indsamlet i alt |
Svendborg |
20,7 kg |
5,7 kg |
2,3 kg |
28,7 kg |
Gentofte |
23,1 kg |
2,0 kg |
1,7 kg |
26,8 kg |
Kalundborg |
19,0 kg |
5,2 kg |
0,8 kg |
25,0 kg |
Fredericia |
20,2 kg |
2,4 kg |
1,9 kg |
24,5 kg |
Ringsted |
20,5 kg |
2,4 kg |
1,5 kg |
24,4 kg |
Roskilde |
15,8 kg |
2,4 kg |
6,1 kg |
24,3 kg |
Kolding |
19,6 kg |
2,1 kg |
2,2 kg |
23,9 kg |
For at indsamle store mængder glas i kommunerne kan der ud fra gennemgangen af de 15
kommuner konkluderes følgende:
 | Det giver en stor indsamlingsmængde at etablere enten en henteordning eller en
bringeordning med hyppig storskraldsafhentning eller lignende med mulighed for at medtage
glas. |
 | Det, at have en indarbejdet tradition og øget opmærksomhed om sortering i
forvaltningen, smitter af på borgerne, så også den indsamlede glasmængde øges. |
 | Øget opmærksomhed/information om ordningerne giver større indsamlingsmængder. Der
skal følges op på informationen. |
 | Der skal være rigeligt med kuber, så borgerne ikke skal gå langt for at aflevere
glasset. |
Set ud fra et miljømæssigt synspunkt er det underordnet, om glasset bliver indsamlet
via kommunale ordninger eller andre ordninger. Det vigtige er, at flaskerne ikke bliver
knust i systemet, så de kan blive skyllet og brugt igen.
Det er derfor muligt, at andre i kommunen fx detailhandelen indsamler
mange flasker, således at der ikke indsamles så meget glas i den kommunale indsamling.
Men hvis de flasker, der bliver indsamlet i det kommunale system, bliver håndteret
skånsomt og kan skylles og bruges igen, må systemet karakteriseres som godt.
Der indsamles glas med meget varierende kvalitet i kommunerne. I nogle kommuner samles
der glas ind af en væsentlig bedre kvalitet end i andre. Kvaliteten måles som den
opnåede skårprocent i indsamlingen.
På baggrund af gennemgangen af de 15 kommuner vurderes det, at
husstandsindsamlingssystemerne i Fredericia, Greve og Gentofte Kommuner sikrer, at
skårprocenten bliver lav. Skårprocenten ved disse kommuners indsamlinger fremgår af
Tabel 22.
Tabel 22
Skårprocenter i Fredericia, Gentofte og Greve Kommune. Bemærk, at skårprocenten i
Fredericia er gennemsnit for de tre indsamlingsmetoder, da den ikke kendes for de enkelte
indsamlinger.
Kommune |
Skårprocent i alt |
Skårprocent ved husstandsindsamling |
Skårprocent ved øvrig kommunal
indsamling |
Fredericia |
47 |
47 |
47 |
Greve |
47 |
45 |
51 |
Gentofte |
56 |
43 |
67 |
Herudover kan Kalundborg Kommune også fremhæves for en lav skårprocent ved indsamling
via kuber. Skårprocenten er samlet for de forskellige indsamlingssystemer i kommunen på
59, mens den for indsamlingen via kuber, der sorteres på eget sorteringsanlæg, er på
55.
I Hundested Kommune er der en skårprocent på 33. Det må antages delvist at skyldes
anvendelsen af pallerammer, hvor der er mulighed for at anbringe flaskerne forsigtigt.
Hundested Kommunes indsamlingssystem udmærker sig desuden ved, at der sker en sortering i
skår og flasker umiddelbart ved afleveringen.
For at indsamle glas med en god kvalitet i kommunerne kan der ud fra gennemgangen af de
15 kommuner konkluderes følgende:
 | Henteordninger med afhentning af glas sat ud i sæk eller lign. giver en god kvalitet
glas med mange hele genbrugelige flasker. |
 | Indsamling i pallerammer skåner flaskerne. Indsamlingen kan med fordel kombineres med
særskilt indsamling af andet glas end flasker i andet opsamlingsmateriel. |
 | Farvesepareret indsamling bør give en lav skårprocent i den farvede del af glasset. |
 | Indsamling i kuber med byttesystem og direkte aflæsning af kuber til sortering giver en
lav skårprocent. |
 | Forsigtig håndtering af glasset under transport og læsning er vigtig og skal evt.
sikres gennem aftaler. |
 | Så få omhældninger af glasset som muligt, giver færrest skår. |
 | Det er vigtigt, at kuberne, andet indsamlingsmateriel samt flaskebremser efterses og
bliver vedligeholdt. |
 | Det er vigtigt, at tømningsfrekvensen for indsamlingsmateriellet kontrolleres og
justeres, så der tømmes på det mest optimale tidspunkt i forhold til den indeholdte
mængde. |
Omkostninger i forbindelse med et indsamlingssystem skal ses i sammenhæng med, hvilket
serviceniveau der ønskes for borgerne i den enkelte kommune.
Udgifterne er som hovedtræk størst i kommuner med hentesystemer, men øges til
tilsvarende niveau ved bringesystemer, hvis disse suppleres med fx storskraldsordninger,
der øger serviceniveauet. Udgifterne vil ligeledes øges, såfremt kommunerne selv
grovsorterer glasset inden salg.
Der er meget store variationer i de indtægter kommunerne har per ton indsamlet glas.
Indtægternes størrelse afhænger af:
 | Skårprocenter |
 | Evt. grovsortering af glasset |
 | Farveseparering |
 | Afsætningsaftaler |
De samlede omkostninger per borger for de kommunale glasindsamlingssystemer ligger i de
valgte kommuner mellem 41 øre og godt 54 kr.
Der er gennemført en miljøvurdering af dele af de kommunale systemer, hvor der
fortrinsvis indsamles den bedste kvalitet glas.
Miljøvurderingerne vedrører derfor følgende kommuner:
Fredericia Kommune
Greve Kommune
Gentofte Kommune
Hundested Kommune og
Kalundborg Kommune
Ved miljøvurderingerne er der taget udgangspunkt i de resultater, der blev fundet i
det tidligere vinflaskeprojekt, og miljøvurderingerne er gennemført efter det såkaldte
MEKA-princip.
Fredericia og Greve Kommune indsamler ved deres husstandsindsamlinger, glasset i
plastsække, der af borgeren stilles ud til vejen. Sækkene tømmes herefter enten i
pallerammer eller i en specialbil. Skårprocenten ved de enkelte systemer i Fredericia er
ikke kendt; der er kun opgjort en samlet gennemsnitlig skårprocent. Erfaringerne fra
Greve og Gentofte Kommune tyder imidlertid på, at specielt husstandsindsamlingen giver en
lav skårprocent.
Brug af plastsække forringer dog den energigevinst, der ellers kunne være opnået ved
husstandsindsamlingen, idet der ved den bedre kvalitet glas, der samles i Fredericia
opnås en energibesparelse på ca. 20 MJ per borger, der har husstandsindsamling.
Plastsækkene "æder" dog ca. 13 MJ af denne energibesparelse.
Der kunne derfor i Fredericia Kommune indsamles glas med en større energibesparelse,
såfremt der ikke blev anvendt de særlige plastsække, men fx papkasser, der alligevel
skulle bortskaffes.
Brug af plastsække forringer ligeledes energigevinsten i Greve Kommune. Gevinsten ved
ekstra indsamlede hele genbrugelige flasker var godt 18 MJ per borger. Brug af plastsække
koster imidlertid godt 14 MJ per borger.
Gentofte Kommune indsamler ved husstandsindsamlingen ikke så store mængder glas. Det
kan skyldes, at ordningen er relativ ny, og at der i forvejen indsamles meget glas i det
kommunale system. Energibesparelsen ved den lave skårprocent i forhold til den
gennemsnitlige skårprocent betyder, at der spares ca. 5 MJ per borger. Det må vurderes,
at der samlet er en energibesparelse ved husstandsindsamlingen i Gentofte Kommune, idet
der også ved denne indsamling indsamles andre genbrugsfraktioner.
Som nævnt belastes denne indsamling ikke af forbrug af plastsække, men indsamlingen
sker fortrinsvis ved brug af papkasser, der alligevel skulle bortskaffes.
Indsamlingen i Hundested Kommune, med brug af pallerammer der dagligt tilses og
tilføres nye rammer efter behov, synes at være en fordel energimæssigt, idet der spares
ca. 20 MJ per borger per år. Til tilsyn med pallerammerne (og de øvrige indsamlinger af
genanvendelige materialer) bruges der kun ca. 2,3 MJ per borger per år. Der indsamles dog
tilsyneladende ikke tilstrækkelig mange skår i kommunen, hvorfor energiregnskabet skal
tages med forbehold.
I Kalundborg Kommune indsamles en del af glasset i kuber, der transporteres direkte til
sorteringsanlægget på genbrugspladsen. Kuberne tømmes forsigtigt ud på
sorteringsbordet. Det vurderes, at der ikke kan transporteres så store mængder ad gangen
med lastbil, når der transporteres kuber, som hvis glasset blev tømt over i container
ved kubepladserne. Det vurderes, at der ved tømningen direkte på sorteringsbordet
fremkommer en energibesparelse på ca. 7 MJ per borger per år, mens selve indsamlingen
koster omkring 1,4 MJ ekstra i forhold til traditionel tømning i container ved
kubepladserne.
Sammenfattende viser de miljøvurderinger og andre vurderinger, der er foretaget, at:
 | Den laveste skårprocent opnås ved husstandsindsamling. |
 | Anvendelsen af plastsække ved husstandsindsamlingen muligvis forbedrer glaskvaliteten,
men øger energiforbruget |
 | Anvendelse af papkasser ved husstandsindsamling giver tilsyneladende samme gode resultat
m.h.t. skårprocenten, men papkasser belaster ikke energiregnskabet. |
 | Indsamling i åbne pallerammer giver lav skårprocent og dermed en energibesparelse.
Energiforbruget ved tilsyn og pasning af pallerammerne, forringer ikke denne
energibesparelse væsentligt |
 | Transport af kuber direkte til sorteringsbord med forsigtig tømning direkte på bordet,
giver lav skårprocent. Det ekstra energiforbrug til transport, som kubetransporten giver
anledning til, forringer energibesparelsen med omkring 20 procent. |
Andre parametre der vurderes at være vigtige i forhold til at opnå en god
glaskvalitet:
 | Vedligeholdelse af kuber |
 | Vedligeholdelse af flaskebremser |
 | Tømningsfrekvens af kuber |
 | Indgåede aftaler med renovatør |
På baggrund af gennemgangen af indsamlingssystemerne i kommunerne, og de vurderinger
og beregninger, der er gennemført, kan der opstilles forskellige kombinationer af
indsamlingssystemer, der må forventes at imødekomme krav om indsamling af en så stor
del af potentialet som muligt samt krav om en god kvalitet af det indsamlede glas.
I det følgende er der opstillet tre (del-) systemer for henholdsvis henteordning,
bringeordning til kube og bringeordning til pallerammer/skårbeholder. De tre systemer kan
anvendes som skematiske modeller eller som inspiration for glasindsamling i kommunerne.
Der er ikke givet opskrift på komplette systemer, men de væsentligste elementer fra den
erfaringssamling, der er opnået ved udarbejdelsen af rapporten, er anvendt ved opstilling
af systemerne.
Systemerne er kommenteret med hensyn til blandt andet miljøforhold og
arbejdsmiljøforhold.
Henteordningerne må på baggrund af de indhentede erfaringer bedømmes som at
være den type ordninger, der giver den største indsamlingsmængde. Kvaliteten af det
indsamlede glas med hensyn til skårindhold, har imidlertid ikke i alle tilfælde været
høj.
Tabel 23
Model for indsamlingssystem, hvor glasset afhentes ved den enkelte husstand.
Husstandsindsamling ved parcelhuse
o.lign. |
Led i indsamlingssystemet |
Elementer af betydning for
indsamlingsresultatet |
Bemærkninger |
Husstanden |
Husstanden samler glasset i plastposer
eller papkasser. |
Plastposer belaster energiregnskabet, men
skåner formodentlig glasset.
Papkasser må antages at være nær miljømæssigt neutrale. |
Indsamlingen ved husstanden |
Renovationspersonalet omhælder glasset
til pallerammer eller specialbygget bil, der skåner glasset. |
Omlæsning til pallerammer må antages at
kunne være arbejdsmiljømæssigt belastende.
Anvendelse af specialbygget bil med lift muliggør overholdelse af
arbejdsmiljøreglerne. |
Transport |
Der er med transportøren indgået en
kontrakt, der belønner skånsom håndtering og omhældning |
En sådan aftale synes at kunne medføre
en god kvalitet af det transporterede glas. |
Transportmål |
Glasset køres enten til omlastning på
genbrugsplads, direkte til sortering hos flaskehandler, eller til sortering på kommunalt
anlæg. |
Sortering på kommunalt anlæg har vist
sig at kunne være skånsomt for glasset.
Generelt må transport direkte til sortering foretrækkes af hensyn
til kvaliteten, så der indgår så få omhældninger som muligt. |
Afsætning af glas fra den kommunale
indsamling |
Stadig overvågning af markedets priser. |
Nogle kommuner opnår tilsyneladende en
økonomisk bedre aftale med glashandlere, når de til stadighed overvåger markedets
priser. |
Information om ordninger |
Vedvarende opmærksomhed om ordningerne
både hos forvaltning og borgere giver bedre indsamlingsresultater. |
|
Indsamling af glas ved kubesystemer har vist sig at være en god løsning med
hensyn til specielt kvaliteten af det indsamlede glas. Generelt er det kommunernes
erfaring, at god vedligeholdelse af kuberne skåner glasset under indkastningen. Ligeledes
er det af betydning, at kuberne tømmes efter behov, og helst ikke før de er næsten
fyldte. For hyppig tømning betyder, at faldhøjden i kuben og dermed skårprocenten
bliver høj.
Kuberne kan være anbragt både på offentligt tilgængelige områder, hvor det er
hensigten, at alle kan benytte dem samt ved boligselskaber, hvor det er hensigten, at
beboerne skal benytte dem. Funktionen ved de to placeringer er ikke væsensforskellig.
Anbringelse ved boligselskaber kan dog formodes at betyde, at de bliver mere brugt, da
beboerne alligevel skal af med den øvrige dagrenovation, og det derfor formodentlig ikke
opfattes som en ekstra indsats at anbringe flaskerne i kuberne.
Tabel 24
model for indsamlingssystem, hvor glasset bringens til kuber.
Bringeordning (Kuber) |
Led i indsamlingssystemet |
Af betydning for indsamlingsresultatet |
Bemærkninger |
Husstanden |
Kuber og andet indsamlingsmateriel skal
være placeret strategisk rigtigt, så placeringen efterkommer behovet. |
Stor kubetæthed målt som antallet af
opstillede kuber i forhold til indbyggertallet har muligvis en betydning for den
indsamlede glasmængde. |
Transport |
Der er med transportøren indgået en
kontrakt, der belønner skånsom håndtering og omhældning. |
En sådan aftale synes at kunne medføre
en god kvalitet af det transporterede glas. |
Tømning af kuberne |
Renovationspersonalet tømmer kuberne
skånsomt i container.
Renovationspersonalet tømmer kuberne direkte til sorteringsbord. |
Sortering på kommunalt anlæg har vist
sig kunne være skånsomt for glasset.
Generelt må transport direkte til sortering foretrækkes af hensyn
til kvaliteten, så der sker så få omhældninger som muligt. |
Afsætning af glas fra den kommunale
indsamling |
Stadig overvågning af markedets priser. |
Nogle kommuner opnår tilsyneladende en
økonomisk bedre aftale med glashandlere, når de til stadighed overvåger markedets
priser. |
Information om ordninger |
Vedvarende opmærksomhed om ordningerne
både hos forvaltning og borgere giver bedre indsamlingsresultater. |
|
Indsamling af glas ved hjælp af en kombination af brugen af pallerammer og beholder
til øvrigt emballageglas har vist sig effektivt i Hundested Kommune med hensyn til
kvaliteten af det indsamlede glas. Derimod er der i Hundested ikke indsamlet så store
mængder, ligesom der tilsyneladende ikke indsamles den mængde skår, der kunne
forventes.
Indsamlede flasker i pallerammer må formodes at kunne være mål for hærværk,
hvorfor denne indsamlingsform ikke kan forventes at kunne bruges alle steder. Anvendelse
af pallerammer kan eventuelt supplere andre typer indsamlingsudstyr.
Der er ikke identificeret nogen speciel årsag til, at der ikke indsamles så stor en
mængde glas i Hundested, hvor der anvendes pallerammer. Muligvis kan det skyldes
manglende information eller placeringen af affaldsøerne, og kan formodentlig ikke
tillægges selve indsamlingsmateriellet.
Bringeordning (pallerammer) |
Led i indsamlingssystemet |
Af betydning for indsamlingsresultatet |
Bemærkninger |
Husstanden |
Pallerammer skal være placeret
strategisk rigtigt, så placeringen efterkommer behovet.
Indsamlingsøen skal være forsynet med en beholder til indsamling af
øvrigt emballageglas (skår). |
En vis tæthed med hensyn til placeringen
har muligvis en betydning for indsamlingseffektiviteten. |
Transport |
Pallerammen vil normalt skåne flaskerne
under transport. |
|
Tilsyn og pasning af pallerammer |
Pasning af pallerammerne med påsætning
af nye rammer ,efterhånden som pallerammen fyldes op, er vigtigt. |
Det kræver energi til transport at køre
rundt og tilse og passe pallerammerne. Energiforbruget til kørsel opvejes dog af den
bedre kvalitet af det indsamlede glas. |
Afsætning af glas fra den kommunale
indsamling |
Stadig overvågning af markedets priser. |
Nogle kommuner opnår tilsyneladende en
økonomisk bedre aftale med glashandlere, når de til stadighed overvåger markedets
priser. |
Information om ordninger |
Vedvarende opmærksomhed om ordningerne
både hos forvaltning og borgere giver bedre indsamlingsresultater. |
|
Med hensyn til økonomien i systemerne henvises der til kapitel 7. Som det fremgår af
dette kapitel, er der meget store variationer mellem kommunerne fx med hensyn til de
samlede omkostninger for indsamling af 1 kg glas. Det vurderes, at de aftaler, som
kommunerne indgår med entreprenører om indsamling m.v., samt de priser kommunerne
forhandler sig til med glashandlere, er af væsentlig betydning for de samlede
omkostninger, ligesom det ønskede serviceniveau har en væsentlig rolle.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|