| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling
Bilag B.1
Spørgsmålene skal bruges til at afklare, hvilken type information fra/om
virksomheders erfaringer, som de virksomheder, der er i starten af en
produktrettet/produktkædebaseret indsats har mest brug for.
Om den interviewede virksomhed
| Kort om deres virksomhed (produktion, størrelse, produkter, organisering af
miljøindsatsen ...) |
| Hvilken konkret produktrelateret miljøindsats er de i gang med, og hvor langt er de
nået |
Spørgsmålene skal bruges til at forstå rammerne for jeres ønsker og behov.
Det kunne være interessant at høre, hvordan et eksempel skal være for at være
brugbart. Mere detaljeret vil jeg gerne komme ind på:
Hvilke overvejelser indgik i jeres beslutningsgrundlag (marked, kundekrav, økonomi,
interne værdier, ...)?
Hvilke oplysninger havde I brug for i f.m. beslutningen om at gå i gang? Hvad ville I
gerne have hørt om fra andre virksomheder? F.eks.
| Organisering af arbejdet |
| Involvering af de andre parter i produktkæden |
| Baggrund for valg af indsats |
| Ressourcebehov (investeringer og mandetimer) |
| Start "problemer" og hvordan de blev overvundet |
| andet? |
Har forløbet fra I gik i gang og frem til nu været som forventet, eller er der dukket
uventede problemer, barrierer eller udfordringer op? Hvilke? Hvilken viden kunne have
gjort det lettere at tackle dem? F.eks. om
| Planlægning af indsatsen |
| Informationsflowet i og mellem virksomhederne i produktkæden |
| Dokumentation af indsatsen i og mellem virksomhederne i produktkæden |
| Uddannelse af bestemte medarbejdergrupper |
| Ansvarsfordeling |
| (Forskellig) prioritering af indsatsen i de involverede virksomheder |
| Fastholdelse af motivationen |
| Andet? |
Oplysninger som lederne efterspørger
Det gode vil være at få dem til at vægte spørgsmålene, altså sige hvad de oplever
som væsentligst, og meget gerne supplere og/eller konkretisere spørgsmålene. F.eks. ved
at få dem til at nævne de 3 forhold, de er vigtigst for virksomhedens miljøindsats. Med
forhold mener jeg f.eks. besparelser, nye markedsmuligheder, medarbejderinddragelse,
kommunikation og dokumentation m.m.
Desuden vil det også være godt at spørge til den miljøansvarliges egne behov for
viden - der kan godt være forskelle på, hvad ledelsen lægger vægt på, og hvad den
miljøansvarlige har brug for for at varetage sit ansvarsområde.
Er det vigtigt at erfaringerne er direkte anvendelige for jeres type virksomhed, eller
foretrækker I mere generel inspiration? Hvordan vil I gerne have erfaringerne serveret?
Opslagsværk? (hvor meget tid har I til at læse?) Erfa-grupper? Gå-hjem møder? Andet?
E-mail abonnementsservice på nyheder, erfaringer og eksempler? Hjemmesider?
Bilag B.2
Resultatdel, som viser hvad miljøsamarbejdet i produktkæden handler om og de
vigtigste miljømæssige, økonomiske og organisatoriske resultater
Vejledende spørgsmål:
| Hvilket produkt samarbejder I om - og hvorfor netop dette produkt? |
| Hvad er formålet med samarbejdet? Fx produktudvikling, miljømærke,
miljøvaredeklaration eller anden form for dokumentation |
| Hvilke virksomheder deltager i samarbejdet, og hvem er drivkraften? |
| Hvordan er arbejdsdelingen mellem virksomhederne generelt, ikke blot i ft
miljøsamarbejdet? |
| Hvordan er samarbejdet organiseret og hvor meget forpligter det de enkelte parter? |
| Hvilke miljømæssige resultater har samarbejdet givet? |
| Hvilke økonomiske konsekvenser har der været som følge af samarbejdet? |
| Reduktion i omkostninger |
| Øget salg |
| Højere priser |
| Adgang til nye kunder eller markeder |
| Øget kendskab til produktet |
| Hvordan er miljøforbedringen en kvalitet for produktet? |
| Hvilke andre sidegevinster har der været af samarbejdet? Fx opbygning af større
tillid, videnoverførsel, fælles forståelse, lettere at tackle evt. problemer i
hverdagen? |
| Hvordan bruger I resultatet over for kunder og andre interessenter? |
Opstartsdel, som beskriver situationen, da samarbejdet startede. Denne del
handler om hvordan samarbejdet startede. Hvad der fik dem til at gå i gang. Hvordan de
gik i gang og hvilke barrierer de mødte.
Vejledende spørgsmål
| Hvordan startede miljøsamarbejdet? |
| Hvem tog initiativ til det? |
| Hvordan blev de andre parter i produktkæden engageret / involveret? |
| Hvilke personalegrupper fra de enkelte virksomheder er involveret i samarbejdet? |
| Hvilken opbakning hhv. modstand mødte I fra medarbejdere og ledere? Der er ofte en
generel modstand mod forandringer, men kan I præcisere det? Hvordan bruger I opbakningen
hhv. overvinder barriererne? |
| Hvilke ressourcer (økonomiske, timer, viden) var der brug for til at starte
samarbejdet? |
| Hvilke barrierer opstod og hvordan blev de overvundet? |
| Hvordan har samarbejdet generelt ændret sig som følge af miljøsamarbejdet? |
Driftsdel, der over to sider viser hvordan virksomhederne har systematiseret
samarbejdet efter den indledende hektiske fase.
Vejledende spørgsmål
| Hvilket informationsflow er der mellem og internt i virksomhederne, hvad dokumenteres
mere formelt og hvordan? |
| Hvordan fungerer samarbejdet efter den første opbygningsfase, dvs hvilke relationer der
er nu, og er der ændret på ansvarsfordeling, initiativ m.m. ? |
| Hvad er ændret siden starten f.eks. samarbejdets formål, indhold, omfang og
form. Herunder også overvejelser om, hvad man med de nuværende erfaringer ville have
gjort anderledes i opstartsfasen |
Udviklingsdel, som på en halv side viser hvordan virksomhederne har tænkt sig
at udvide samarbejdet i nærmeste fremtid.
Vejledende spørgsmål
| Hvilke forventninger har I til fremtiden og hvad har indflydelse på indsatsen, f.eks.
teknologiske muligheder, markedsønsker, myndighedsinitiativer m.m.? |
| Hvilke andre parter/interessenter bliver involveret og hvordan? |
| Hvad skal der til for at indsatsen fortsætter "uendeligt" eller bliver
stoppet? |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |