Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling 22 Skanska Danmark A/S - Eksempel 16Skanska Danmark A/S er en af Danmarks største entreprenørvirksomheder med ca. 3.000 medarbejdere ansat i Danmark og opgaver på ca. 500 byggepladser landet over. Skanska Danmark A/S er organisatorisk forankret i svenske Skanska AB, som på verdensplan har ca. 85.000 ansatte og omsætter for ca. 108 mia. SEK pr. år. Skanska Danmark er som den eneste danske entreprenørvirksomhed certificeret efter ISO 14001 dette skete i år 2000. I forbindelse med ISO 14001certificeringen indstiftede Skanska Danmark i år 2000 en miljøpris. Prisen skal hvert år tildeles en person, institution, firma eller offentlig myndighed, der har gjort en særlig indsats for miljø eller arbejdsmiljø. Skanska Danmarks produkter og ydelser er knyttet op på en værdicirkel, som indeholder de tre elementer projektudvikling, entreprenøraktiviteter og facilities management. Virksomhedens aktiviteter spænder således over hele bygningens eller anlæggets livscyklus fra den første idé over opførelsen og driften til nedrivning af udtjente bygninger og anlæg. I løbet af de sidste fem år har Skanska Danmark udviklet sig fra at være en mellemstor virksomhed med entreprenøraktiviteter som kerneområde til at være en større virksomhed med fokus på udbud af totalløsninger. For at sikre en fælles forståelse af, hvad der er god kundeservice, har virksomheden indledt et omfattende uddannelsesprogram for samtlige medarbejdere. Skanska Danmark arbejder med et integreret kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøledelsessystem. Dette system gælder for alle aktiviteterne i værdicirklen. For at sikre, at mål og målsætninger kan opfyldes, skal der tages hensyn til miljø og kvalitet hos alle leverandører af produkter og tjenesteydelser. Kravene er beskrevet i kontrakterne med de enkelte leverandører, og opfyldelsen af kravene kontrolleres ved inspektioner og audits. Skanska Danmark har indgået i udviklingsprojekter med en række af de leverandører, som virksomheden har mere permanente samarbejdsaftaler med. Udviklingsprojekterne er indgået med det mål at få udviklet metoder, produkter og serviceydelser, som kan understøtte de initiativer, Skanska Danmark har igangsat internt i organisationen for at leve op til mål og målsætninger på kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøområdet. 22.1 Miljø-indsatsområderSkanska Danmark har tre primære miljø-indsatsområder: Affald I projekteringsfasen arbejder Skanska Danmark efter principperne i "Miljørigtig projektering" (medmindre kunden ikke ønsker det) - både på interne og eksterne projekteringsydelser, mens der i udførelses- og nedrivningsfasen arbejdes målrettet med kildesortering af affaldet med henblik på størst mulig genanvendelse. Kemikalier Skanska Danmark arbejder intenst med at reducere antallet og farligheden af kemiske produkter i produktionen. Virksomheden arbejder med tre lister, som tilsammen dækker langt størstedelen af de kemiske produkter, der anvendes:
Skanska Danmark anvender til styring af kemikaliepolitik og anvendelse en specialudgave af Entreprenørernes BSTs centrale kemikaliedatabase, som indeholder en række stærke styringsværktøjer og er tilgængelig for alle medarbejdere via intranet. Energi Energiforbruget i bygge- og anlægsaktiviteter er lidt af en vidensmæssig gråzone. Skanska Danmark har derfor igangsat en kortlægning af energiforbruget på byggepladserne. Forbrug af el, benzin, diesel, fjernvarme o.lign. registreres på alle pladser, der er startet op efter august 1999. Samtidig deltager Skanska Danmark i forskellige forskningsprojekter, hvor man søger at klarlægge byggepladsers og entreprenørmaskiners energiforbrug. Målet er at få etableret et sæt nøgletal, så egentlige energimæssige miljømål kan opstilles. 22.2 ProduktkæderneDer er udvalgt to produktkæder til projektet: 1. Opsætning af gipsplader, hvor leverandører er:
2. Opsætning af vinduer, hvor leverandører er:
Med disse produktkæder ønsker Skanska så bredt som muligt at belyse mulighederne og barriererne for at opnå miljømæssige gevinster ved et miljøsamarbejde i virksomhedens produktkæder. En særlig vinkel i det foreliggende projekt er dets fokus på leverandører af ydelser, idet projektet også omfatter miljøkrav til tømrere og affaldstransportører. 22.3 Udvalgte leverandører22.3.1 GipspladeopsætningGyproc A/S: Producent af gipsplader Gyproc udvikler, producerer og sælger gipsplader og systemer inden for letbyggeri-teknikken. Gyproc beskæftiger ca. 180 medarbejdere og indgår i Gyproc Nordic East, som er ejet af BPB plc, der er en af verdens største gipskoncerner med en årsomsætning på 16 mia. kr. og 11.000 ansatte. Miljø er ikke en stor del af Gyprocs profil udadtil produktet (gipsplader) vurderer man i sig selv som et miljørigtigt produkt5, hvorfor egentlig miljøprofilering ikke er umiddelbart påtvunget. Gyproc er dog del af den industrielle symbiose i Kalundborg (bla. genbrug af svovldioxid fra kraftvarmeværk). Gyproc er ISO 14001 certificeret og kvalitetscertificeret og har en fast miljø- og kvalitetsmedarbejder, en ledergruppe på otte mand, hvori miljø indgår som en integreret del af arbejdet, og otte miljøgrupper. Miljøtanken er således spredt ud i organisationen. Den daglige kontakt omkring miljøforhold varetages primært af salgsafdelingen. I særlige miljøspørgsmål er hovedkontakten dog Gyprocs miljøchef. Gyproc har været leverandør til Skanska i godt to år. Skanska er en vigtig kunde, og virksomhederne har nyligt opstartet et fællesprojekt omkring genbrug af gipsplader fra Skanskas byggepladser. GVL A/S: Tømrerarbejde GVL består af et team af ingeniører og entreprenører med 15 års erfaring som total-, hoved- og fagentreprenører. GVL udfører tegning, projektering, statiske beregninger, myndighedsbehandling og udførelse og leverer til entreprenører (bl.a. Skanska), arkitekter og bygherrer. GVL har 130 medarbejdere og 130 mio kr. i årsomsætning. GVL har ingen særlige systemer til styring af miljøområdet, idet man generelt tilpasser sig større virksomheders systemer. Der anvendes ingen særlige ressourcer på miljøområdet - miljø bliver mere set som "rød tråd" igennem firmaet. Virksomhedens miljødialog med Skanska indgår som en del af kontrakten (Skanskas fællesbetingelser) og foregår typisk ved byggemøder. Derudover foregår miljødialogen ved Skanskas interne audit på de enkelte byggepladser, primært omkring opståede problemer eller fejl. GVL har samarbejdet med Skanska i ca. 10 år. Skanska er kun lille del af GVLs omsætning firmaerne er ofte i konkurrence på samme marked. Renoflex A/S: Affaldstransportør Renoflex indsamler og behandler affald og genanvendelige materialer for mere end 6000 virksomheder samt en lang række kommuner. Virksomheden har fem godkendte anlæg til behandling af visse affaldsfraktioner. Renoflex er stiftet i 1994 og ejes nu af R98 og det globale affaldsselskab SITA. Renoflex består i dag også af datterselskaberne John Christensen A/S, Leo Eriksen A/S og licitationsafdelingen. Renoflex har 300 ansatte og omsætter for ca. 300 mio. kr. pr. år. Renoflex har en betydelig miljøprofilering med fx CAT filtre på bilernes udstødning. Virksomheden er certificeret og registreret efter følgende systemer: ISO 9001 (1996), BS 7750 (1996), ISO 14001 (1998, fælles kvalitet og miljø) og EMAS (1998). Virksomheden har afsat mange ressourcer på miljøområdet: Der er fire personer i miljøafdelingen og syv konsulenter (hvoraf én arbejder med Skanska). Renoflex er organisatorisk meget integreret med Skanska på mange områder kan organisationerne beskrives som spejlbilleder. Den nuværende hovedaftale med Skanska har være gældende i ca. 1½ år. Skanska må betegnes som en vigtig kunde for Renoflex og er på flere områder en tæt samarbejdspartner. 22.3.2 VinduesopsætningVelfac A/S: Producent og leverandør af vinduer Velfac fremstiller vindues- og facadesystemer til en række europæiske markeder. Virksomheden indgår i VKR Gruppen, der bl.a. også omfatter Velux A/S. VKR Gruppen er i fortsat vækst og beskæftiger over 6.500 medarbejdere fordelt på omkring 40 lande. Velfac har 418 medarbejdere og en årlig omsætning på 455 millioner kroner (1999). Velfac har ikke indført miljø- eller kvalitetsledelse på virksomheden, men profilerer sig alligevel på miljøområdet, fx ved som en af de første vinduesproducenter at have udarbejdet en miljødeklaration, som viser vinduets miljøpåvirkning fra vugge til grav. Velfac er tilsluttet flere mærknings- og kontrolordninger for vinduer DVC´s kontrolordning (Dansk Vindues Certificering) og mærkningsordningen for indeklima. Skanska må betegnes som en nøglekunde for Velfac. Hydro Aluminium Tønder A/S: Producent af aluminiumsprofiler til Velfac Virksomheden har 280 medarbejdere og omsætter for ca. 500 millioner DKK med en betydelig eksportandel.Hydro Aluminium Tønder er en selvstændig forretningsenhed i Hydro Aluminium Extrusion, der har hovedkontor i Lausanne, Schweiz. Hydro Aluminium Extrusion er en division i Norsk Hydro og en af de førende producenter af ekstruderede aluminiumsprofiler i verden. På verdensplan har Hydro Aluminium Extrusion mere end 60 forretningsenheder, næsten 8.000 medarbejdere og i 1999 en omsætning på 12 milliarder norske kroner. Virksomheden er miljøcertificeret efter ISO 14001, EMAS registreret i 1998 og har et kvalitetsstyringssystem efter ISO 9002 siden 1991. Hydro Aluminium Tønder er desuden medlem af Sekretariat for Aluminium & Miljø. Virksomheden anvender i vidt omfang genbrugsaluminium i produktionen, et væsentligt mere miljøvenligt råstof end jomfrueligt aluminium. Hydro Aluminium Tønder har ikke direkte kontakt til Skanska, men påvirkes indirekte af krav stillet af Skanska til Velfac. Kun en mindre del af virksomhedens omsætning kommer fra Velfac, men der arbejdes i øjeblikket af markedsstrategiske årsager mod et egentligt partnerskab omkring levering af aluminium til Velfacs vinduesproduktion. GVL A/S Beskrevet ovenfor Renoflex A/S Beskrevet ovenfor 22.4 Miljøsamarbejde i produktkædenMiljøsamarbejde i produktkæden kan medføre betydelige miljøgevinster, hvis arbejdet organiseres formålstjenligt med mål, struktur og systemer, der er tilpasset den konkrete problemstilling. 22.4.1 Mål og strukturSkanskas generelle vision (miljøpolitik) for leverandørsamarbejdet er at motivere og påvirke leverandørerne i mere miljøvenlig retning. Skanska har endnu ikke formuleret detaljerede miljømæssige mål for deres leverandørsamarbejde. Det er dog et klart mål, at alle virksomheder, som indlemmes i Skanska koncernen, skal have indført certificeret miljøledelse inden to år fra overtagelsesdatoen. I miljøspørgsmål er det Skanskas kvalitets- og miljøchef, der er overordnet ansvarlig. Herunder sidder forskellige miljømedarbejdere med opbygning, implementering og løbende opdatering af systemer omkring miljø, herunder forhold omkring miljødialog og samarbejde med leverandører. I forbindelse med etablering af indkøbsaftaler står indkøbsafdelingen typisk for den indledende kontakt til leverandører. Den daglige kontakt til leverandører og kunder på miljøområdet foregår typisk igennem de projektansvarlige fra produktionen, idet specifikke miljøkrav for det enkelte projekt kommunikeres i forbindelse med tilbudsafgivelsen. Hvis der i forbindelse med et projekt stilles særlige miljøkrav fra kundens side, inddrages divisionens kvalitets- og miljøkoordinator ofte som fagkonsulent ved formulering af miljøkrav til leverandøren. Et tilsvarende billede ses hos leverandørerne, hvor der i generelle forhold om miljø typisk er en decideret miljøansvarlig (særligt i virksomheder med miljøledelse), mens den indledende og daglige kontakt med kunder varetages af salgs- og indkøbsafdelingen. Hos mindre leverandører er der et naturligt overlap mellem system- og driftsniveauerne. 22.4.2 Systematik og værktøjerSystematikken i miljøsamarbejdet er baseret på en række værktøjer, som skal sikre en ensartet bedømmelse og håndtering af de enkelte leverandører. Proceduren for leverandørvurderingen er derfor beskrevet i Skanskas miljøledelsessystem. Kerneprocedurer Skanska stiller krav om, at leverandøren før hvert byggeprojekt laver en kvalitets- og miljøplan, som skal bygges op omkring følgende:
Derudover stiller Skanska specifikke krav til rådgiverne, hvilket dog ikke behandles i nærværende projekt, da det ikke har nogen indflydelse på Skanskas relationer til leverandørerne. Den primære miljømæssige påvirkning af leverandører foregår ved kontraktens indgåelse. Denne formaliserede del af miljøkommunikationen ligger i afsnittet om miljø i FBS, der indeholder specifikationer for følgende fire områder:
Før arbejdet kan gå i gang, skal Skanska godkende leverandørens kvalitets- og miljøplan. Hvis planen skønnes mangelfuld, kan denne i stedet bygges op omkring Skanskas system. Udvælgelse (vurdering) og konsekvenser På nuværende tidspunkt foretager Skanska ikke nogen formaliseret leverandørudvælgelse. I godkendelses-skemaet skal det beskrives, hvordan udvælgelsen er foretaget, men der er ikke opstillet specifikke udvælgelseskriterier. Den endelige godkendelse af leverandørens kvalitets- og miljøplan er ansvarsmæssigt lagt ud enten til divisionens kvalitets- og miljøkoordinator, til sagens kvalitets- og miljøassistent eller til den sagsansvarlige. Evaluering af leverandørens kvalitets- og miljøplan foregår ved, at en kvalificeret person udfylder et evalueringsskema og ud fra denne vurderer, om leverandørens materiale lever op til Skanskas krav. Hvis planerne ikke lever op til kravene, vil leverandøren typisk få besked om, at materialet skal korrigeres på specificerede områder. Hvis (mindre) leverandører ikke er i stand til at udarbejde den krævede systembeskrivelse, udleverer Skanska en vejledning i opbygning af kvalitets- og miljøplaner. I enkelte tilfælde hjælpes leverandøren med udarbejdelsen af systembeskrivelsen. Skanska arbejder i øjeblikket på at indføre et nyt leverandørkartotek med inddeling af leverandørerne i forskellige kategorier. Hver leverandør vil blive bedømt på seks kriterier, herunder miljø og kvalitet. Leverandørerne vil blive bedømt et vist antal gange, afhængig af hvor ofte leverandøren anvendes. Ud fra bedømmelserne vil det således blive muligt at følge med i og påvirke den enkelte leverandørs miljøpræstation. Kommunikation og information Ud over de miljøkrav, der er formuleret i FBSen og øvrige kontraktsmateriale, har Skanska ingen formaliseret systematik omkring miljøinformation til leverandører. Der foregår dog en dialog omkring godkendelse af leverandørens kvalitets- og miljøplan før hvert projektopstart. 22.4.3 Miljødialog som løftestangSamarbejdshorisont Hovedparten af de udvalgte leverandører i de to produktkæder har samarbejdet med Skanska i 5-10 år. Der er således et godt kendskab til arbejdsgange og procedurer mellem leverandørerne og Skanska, hvilket giver sig udtryk i en god tillid mellem Skanska og leverandørerne. En illustration af dette er, at Skanska er velvillig til at hjælpe med opbygning af miljøledelsessystemer hos leverandører, som fx tilbydes af koble sig på Skanskas eksisterende system. Derudover vil mindre leverandører i en overgangsperiode kunne trække på Skanskas miljødatabase for kemiske stoffer. Leverandørerne giver samtidig udtryk for, at kontakten til Skanska er meget personrelateret. Det er i lige så høj grad personen, der er vigtig, som den rolle han/hun har i organisationen. Når en ny person indtræder i dialogen det være sig fra Skanska eller fra leverandøren risikerer der at opstå uro i samarbejdet og særligt i den daglige kommunikation. Konkurrencesituation mellem samarbejdspartnere I entreprenørbranchen er der de seneste år dannet flere kompagniskaber og de større virksomheder har opkøbt en del mindre firmaer. Dette betyder, at virksomhederne holder kortene tættere til kroppen, og dialogen er blevet mindre åben også på miljøområdet (særligt når det gælder front-teknologier), idet miljø i større grad er blevet en konkurrenceparameter. Disse forhold er særligt udprægede mellem virksomheder, som ud over at have en kunde/leverandør relation også konkurrerer på det samme marked. "Produktet" i kæden Entreprenørbranchen har i nogle år haft fokus på genanvendelse af byggeaffald, hvilket da også er et vigtigt indsatsområde for Skanska. Netop inden for dette område har Skanska etableret et udbygget miljømæssigt samarbejde omkring genbrug af affaldsgips og i forbindelse med affaldstransport fra Skanskas byggepladser. 22.5 Resultater af miljøsamarbejde i produktkædenSkanska Danmark arbejder løbende med bl.a. produktudvikling med det formål at reducere miljøpåvirkningen fra virksomhedens produktion. Det kan ske i samarbejde med leverandørerne og kan række ud over de direkte miljøpåvirkninger fra egne byggepladser til mere livscyklusorienterede resultater. Det foreliggende projekt har belyst følgende eksempler på dette: 22.5.1 GenbrugsgipsSkanska er i samarbejde med Gyproc ved at udvikle et projekt, hvor affaldsgips fra Skanskas byggepladser genbruges i produktionen af nye gipsplader hos Gyproc. Skanska er indgået i projektet dels med sigte på en mulig økonomisk besparelse ved mindsket bortskaffelsesomkostninger, dels med sigte på at opfylde lovgivningsmæssige (nuværende og evt. kommende) krav omkring affaldsgenbrug fra byggepladser, og endelig med sigte på muligheden for miljøprofilering. Fra Gyprocs side er incitamentet for deltagelse primært miljøprofileringen, da der ikke er nogen økonomisk besparelse ved at anvende genbrugsgips, ligesom der ikke er råvareknaphed for jomfrueligt gips. Da Gyproc samtidig er leverandør af gipsplader til Skanska, ligger der desuden et incitament i at fastholde og udbygge forholdet til en stor kunde. Samarbejdsformen kan bedst beskrives, som et produktudviklings-samarbejde i sin vordende fase. Initiativet ligger primært hos Skanska, der også umiddelbart har de største gevinster at hente. Desuden er det på deres byggepladser, "problemet" findes. Fra Skanska er det er primært driftspersonel på pladserne og fra Gyproc personer fra produktionsafdelingen, der er inddraget i den løbende produktudvikling - og desuden logistikfolk. Miljømedarbejdere fra begge virksomheder har været med i projektopstartsfasen. 22.5.2 Øget genbrugI samarbejde med affaldstransportøren Renoflex udvikler Skanska løbende nye metoder til at opnå en større udnyttelse af genbrugspotentialet fra byggepladserne. Baggrunden for samarbejdet er også her Skanskas sigte på at reducere omkostningerne ved affaldshåndtering, opfylde lovkrav omkring affaldsgenbrug fra byggepladser og styrke miljøprofilen. Samarbejdet med Renoflex udtrykker en udbygning og formalisering af et allerede eksisterende samarbejdsforhold omkring produktudvikling med fokus på miljøområdet. Organisationsmæssigt beskrives samarbejdet ved, at hver medarbejder og ansvarsområde reelt er hinandens spejlbilleder, hvilket giver en vis tryghed og ro omkring samarbejdet, og samtidig minimeres muligheder for misforståelser. Renoflex deltager også som affaldstransportør i projektet om genbrugsgips fra byggepladserne. 22.5.3 Generel miljøpåvirkningI Skanska ABs miljøpolitik er det formuleret, at alle nyindkøbte firmaer
skal miljøcertificeres efter ISO 14001 inden to år fra "opkøbsdatoen". Denne
fokusering på miljøledelse vil givetvis have en afsmittende virkning på konkurrenter i
branchen og på samarbejdspartnere, kunder og leverandører. Direkte miljømæssige
resultater er dog endnu ikke søgt dokumenteret på den baggrund. Det er Skanskas indtryk, at bygge- og anlægsbranchen samt de tilknyttede industrier generelt har fået mere fokus på vigtigheden af og fornuften i at gøre en indsats for at beskytte miljøet. Således er der fx p.t. iværksat en række miljøudviklingsprojekter med aktiv deltagelse fra flere af byggeindustriens større leverandører. 22.6 Perspektiver for en udvidet miljødialogSkanska Danmark har gennem mange år udviklet et tæt forhold til et net af leverandører, som inddrages i produktudvikling og andre former for samarbejde. Ved samarbejde med leverandørerne har Skanska Danmark vist, at det er muligt at opnå miljømæssige resultater ved at forbedre udnyttelsen af affaldspotentialet fra byggepladserne og eksempelvis genanvende affaldsgipsen. I forlængelse af det hidtidige miljøsamarbejde i de udvalgte produktkæder fremstår yderligere en række muligheder og perspektiver, der kan styrke de miljømæssige resultater ved miljødialogen i produktkæden. 22.6.1 Mål for og struktur i miljøsamarbejdetEn stor og forpligtende udfordring for Skanska vil være at formulere konkrete mål for miljøsamarbejdet med leverandørerne, det være sig fx vedrørende leverandørernes systemer og teknologi eller vedr. konkrete miljøforhold. Målene kan være forskellige alt afhængig af leverandøren og produkternes/ydelsernes miljømæssige karakteristika. Uanset ambitionsniveauet vil en tydeliggørelse af Skanskas mål med miljøsamarbejdet øge forståelsen for omfanget af den indsats, Skanska lægger i dialogen med samarbejdsparterne. Skanska udfører meget forskelligartede projekter og har et stort antal leverandører, men der er ofte tale om leverandører inden for et overskueligt antal afgrænsede brancher: Gipspladeproducenter, tømrere, anlægsgartnere etc. Med henblik på at lette kommunikationen med leverandørerne kan det overvejes, om der kan udarbejdes miljømål for og krav til de mest gennemgående leverandørtyper, begyndende med de mest miljøbetydende brancher. Der er stadig inden for byggeriet lavthængende frugter at plukke det kan være enkle løsninger inden for fx affaldshåndtering og arbejdsmiljø og denne mulighed kan styrkes ved at konkretisere samarbejdet med leverandørerne. Specielt ved samarbejde med leverandører, som Skanska også er i konkurrence med, er det vigtigt at definere mål og struktur for det miljømæssige samarbejdet. Ved denne type samarbejde kræves mere formaliserede forhold, ligesom en klart afgrænset struktur vil være væsentlig. Skanska er en stor virksomhed med en tilhørende stor organisation, og mange personer er involveret i kontakten til leverandørerne. Det kan have stor betydning, at leverandørerne møder et kvalificeret og ensartet miljømæssigt modspil på alle opgaver. Medarbejderen med den relevante miljøviden skal have mulighed og ansvar for at viderebringe denne viden til rette modtagerperson. Rette modtagerperson kan i denne sammenhæng både være en person hos leverandøren, men i lige så høj grad den person internt i Skanska, der skal varetage kommunikationen med leverandøren". I byggebranchen er det særligt vigtigt at have strukturen i samarbejdet på plads, da kommunikationen er meget personrelateret de samarbejdende parter skal helst "kende hinanden" (se tidligere i rapporten). Ved at tydeliggøre de miljømæssige kommunikationsveje mellem virksomhederne reduceres risikoen for kommunikationsproblemer. Det handler om at sætte ansvar og pligter i miljøindsatsen på plads og gøre dem synlige både over for "afsender" og "modtager" i miljødialogen. Der ligger et potentiale for miljømæssige forbedringer i, at Skanskas miljøafdeling knytter en tættere kontakt til (eksempelvis) de af leverandørerne, der ikke har egen miljøafdeling. Skanska miljøafdelings kompetence kunne dermed udnyttes til at styrke leverandørernes miljøpræstation. Dette sker faktisk allerede i mindre skala, idet Skanskas sagsansvarlige medarbejdere i nogle tilfælde bidrager til at udarbejde leverandørers miljø- og kvalitetsplaner. 22.6.2 Kategorisering og prioritering af leverandører til miljødialogSkanska arbejder i øjeblikket på at indføre et nyt system til vurdering af leverandører, hvor det kan være relevant at vurdere, med hvilken vægtning og placering miljødialogen og -samarbejdet skal inddrages i systemet. Set ud fra et miljømæssigt synspunkt er det naturligvis mest formålstjenligt at målrette ressourcerne mod de leverandører, hvor man får mest miljø for indsatsen, men også andre forhold end de rent miljømæssige bør tages i betragtning ved en kategorisering. Ved udvælgelse af leverandørerne kan det være relevant at inddrage forhold som:
Efter udvælgelse af relevante leverandører skal forhold som samarbejdets omfang, hyppighed, midler til kommunikation mm. fastlægges. Data herfor vil kunne indføres i leverandørkartoteket. 22.6.3 Miljødialogen i praksisMed sigte på at styrke leverandørernes selvstændige indsats på miljøområdet er der inden for Skanskas arbejdsfelt stort behov for gennemsigtighed, information og opfølgning. Det miljømæssige udbytte kan øges ved at Skanska informerer om Skanskas miljøpolitik og de konkrete miljømål for leverandørerne og om status for miljøpræstationen. En udvælgelse og kategorisering af leverandører vil kunne danne udgangspunkt for en diffentieret tilbagemelding: Mindre væsentlige leverandører skal måske blot informeres om Skanskas miljøpolitik, vigtigere leverandører tilsendes spørgeskema og efterfølgende evaluering af disse, mens der hos meget "vigtige" leverandører løbende kan foretages leverandørbesøg, målopfølgninger mm. Generelt er det vigtigt, at de væsentlige leverandører får tilbagemelding på spørgeskemaer og miljøpræstationer. Skanska har en dialog omkring godkendelse af leverandørens kvalitets- og miljøplan ved projektopstart. Det vil derfor være en oplagt mulighed at gennemføre en efterfølgende miljømæssig evaluering af de centrale leverandører, når en byggeplads lukkes ned. Evalueringen kan lettes ved at have opstillet miljømæssige mål for disse leverandører ved byggeprojektets start og ved at følge spørgsmålet om målopfyldelse op med en udbygget dialog med leverandøren. Evalueringen og den udbyggede dialog vil kunne bidrage til at opfylde Skanskas overordnede miljøpolitik omkring inddragelse og miljømæssig ansporing af samarbejdsparter.
|