| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling
Bilag C.1
Virksomhedens system
| Hvor vigtig er leverandørens/det indkøbte produkts miljøforhold i forhold til
virksomhedens eget miljøsystem? |
| Indgår leverandør-forhold i virksomhedens miljøpolitik og/eller miljømål? |
| Hvilke rutiner/procedurer har virksomheden fastlagt til at vurdere underleverandører? |
| Hvordan vægtes leverandørers miljøforhold? |
| er der et system til objektiv vurdering/vægtning af miljøforholdene? |
| Hvilke miljøforhold hos leverandøren fokuserer virksomheden på? |
| Miljøsystem, miljøkommunikation, produktionsforhold, intern organisation, lovgivning
eller produktet? (Ved fokusering på produktet skal det fremgå om det er en vurdering af
produktet i et livscyklusperspektiv eller der kun kigges fremad ved at vurdere produktet i
anvendelses- og bortskaffelsesfasen). |
| Hvordan fokuseres på det/de ovennævnte forhold? |
| Forlanger virksomheden dokumentation? |
| Hvor ofte vurderes leverandøren? |
| Har virksomheden overvejet mest miljø for pengene ved vurdering af
leverandører? |
| Har virksomheden foretaget leverandørbesøg? |
| Stilles der krav til alle leverandører eller kun udvalgte? (Ved udvalgte hvilke
kriterier ligger til grund for udvælgelsen?) |
| Hvor ofte er der dialog med leverandører om miljøforhold? |
| Ved valg af leverandører hvad vægter mest: Pris, kvalitet, leveringssikkerhed,
miljø? |
| Hvor mange ressourcer anvender virksomheden på leverandør-vurdering? |
Produktkæden
| Har virksomheden foretaget vurderinger af eller haft kontakt til leverandører længere
ned i produktkæden? |
| Har det været overvejet at gå længere ned i produktkæden? |
| Indgå det i virksomhedens vurdering af leverandøren, om leverandøren selv foretager
leverandør-vurdering? |
| Har virksomhedens fokusering på miljøforhold haft effekt længere ned i produktkæden?
(fx på produktudvikling eller indførelse af miljøsystem) |
Kommunikation og samarbejde med leverandører
| Hvilken kommunikationsform anvender virksomheden over for leverandører? (spørgeskema,
telefonisk eller besøg) |
| Er virksomhedens leverandører informeret om, hvordan svarerne anvendes i virksomheden? |
| Er leverandøren informeret om, hvilke miljøforhold virksomheden særligt fokuserer
på? |
| Er der en løbende dialog/samarbejde mellem virksomheden og leverandører om
virksomhedens miljøforhold og interesser? Hvilken og hvordan? |
| Stiller leverandørerne krav til virksomheden? |
Erfaringer
| Hvordan modtages virksomhedens interesse for leverandørens miljøforhold? |
| Har virksomheden skiftet leverandører pga. miljøforhold? |
| Har kommunikationen medvirket til at leverandører har produktudviklet? |
| Har kommunikationen medvirket til at leverandører har etableret egne systemer? |
| Har underleverandører måtte foretage dokumentation, fx ved målinger mv. |
| Har fokusering på leverandørers miljøforhold haft nogen betydning for virksomhedens
egen markedsføring? |
| Har fokusering på leverandørers miljøforhold haft nogen betydning for virksomhedens
egen produktudvikling? |
| Har fokusering på leverandørers miljøforhold haft nogen betydning for virksomhedens
miljøsystem, fx ændring/udvikling af rutiner? |
| Hvordan er det at vurdere leverandørers miljøforhold sammenlignet med vurdering af
pris og kvalitet? |
| Er der basis for at etablere et egentligt produktkæde samarbejde om dels miljøforhold,
men også gerne produktudvikling m.v.? |
| Har virksomheden eller er der mulighed for at integrere fokus på miljøforhold med
andre forhold hos leverandøren?, fx forhold som er afledt af andre ledelsessystemer i
virksomheden |
Miljømæssige resultater
| Har virksomheden foretaget en vurdering af de miljømæssige effekter af fokusering på
leverandørens miljøforhold? (såvel på egen virksomhed som hos leverandøren) |
| Er det relevant med en sådan vurdering? |
| Har virksomheden vurderet hvor der er de største muligheder for at få miljøgevinst
set i forhold til produktets livscyklus? |
Bilag C.2
Checkliste til leverandør/kunde
Ved besøg/interview hos leverandøren/kunden (virksomheden) er det primært relationen
til projektvirksomheden, som er i fokus.
Leverandøren/kunden
Virksomheden:
Kort beskrivelse af Virksomheden:
| Produktion: ansatte, import/export |
| Miljøprofil: Hvilken rolle spiller miljø i Virksomheden selvopfattelse?
Forsøger Virksomheden at markedsføre sine produkter mht. miljøfortrin? |
Projektvirksomhedens fylde:
- Hvordan er forbindelsen til Projektvirksomheden produkter?, leverancer?
- Hvor vigtig er Projektvirksomheden/det aktuelle produkt i forhold til Virksomheden
virksomhed:
| Økonomisk? |
| Miljømæssigt? |
- Hvor længe har Virksomheden været kunde/leverandør til Projektvirksomheden?
Rutiner/systemer:
- Har Virksomheden rutiner eller systemer til miljødialog/-samarbejde til
kunder/leverandører? Hvilke? Hvordan virker de?
- Er der nogen særlige rutiner eller systemer til miljødialog/-samarbejde med
Projektvirksomheden?
Ressourcer:
- Hvor mange ressourcer anvender Virksomheden generelt på miljøområdet?
- Hvor mange ressourcer anvender Virksomheden på miljødialog/-samarbejde med
Projektvirksomheden/kunder/leverandører i produktkæden og generelt?
Produktkæden
- Har Virksomheden foretaget vurderinger af, stillet krav eller haft kontakt til egne
kunder/leverandører i produktkæden?
- Har det været overvejet at søge kontakt til kunder/leverandører i produktkæden?
- Har miljødialogen/-samarbejdet haft effekt længere ned i produktkæden? (fx på
produktudvikling eller indførelse af miljøsystem hos leverandører/kunder)
Kommunikation og samarbejde med projektvirksomheden
Form:
- Hvilken kommunikationsform anvendes overfor Projektvirksomheden? Hvor ofte,
skriftlig/mundtlig/mail, dokumentation, formel/uformel, fast plan/efter behov
..
- Hvilken form foretrækker Virksomheden ?
Krav:
- Stiller Projektvirksomheden krav til Virksomheden ? Hvilke? Hvordan?
Løbende dialog/samarbejde:
- Er der løbende dialog/samarbejde mellem Virksomheden og Projektvirksomheden om
miljøforhold og interesser:
| Informeres Virksomheden om miljøforhold/interesser hos Projektvirksomheden? |
| Er Projektvirksomheden informeret om miljøforhold/interesser hos Virksomheden ? |
Erfaringer:
- Hvilke generelle erfaringer har Virksomheden med miljødialog/-samarbejde?
Modtagelse:
- Hvordan modtages Projektvirksomhedens interesse for Virksomheden miljøforhold?
- Hvordan er det at få stillet krav til miljøforhold i forhold til krav om pris og
kvalitet?
Konsekvenser:
- Har dialogen/samarbejdet med Projektvirksomheden haft betydning for Virksomheden :
| Produktudvikling? Hvis ikke hvorfor? |
| Markedsføring? - Hvis ikke hvorfor? |
| Udvikling af rutiner og systemer? - Hvis ikke hvorfor? |
- Har Virksomheden måtte foretage dokumentation ex. målinger som følge af krav fra
Projektvirksomheden?
Perspektiver:
- Hvad kunne gøres for at opnå en bedre miljødialog/-samarbejde med
Projektvirksomheden?
- Hvad skal der til for at Virksomheden ændre på forhold (rutiner/systemer mm.) som et
resultat af kunde/leverandørkrav/samarbejde?
- Er der basis for at udvide dialogen/samarbejdet med Projektvirksomheden til også at
omfatte andre forhold ex. forhold som er afledt af andre ledelsessystemer
(arbejdsmiljø, kvalitet)?
- Er der basis for at indlede et egentligt produktkædesamarbejde om dels miljøforhold,
men også gerne produktudvikling?
Miljømæssige resultater
Virksomhed-projektvirksomhed:
- Har Virksomheden foretaget en vurdering af de miljømæssige effekter af fokusering på
Projektvirksomhedens miljøkrav?
- Er det relevant med en sådan vurdering?
LCA-perspektiv:
- Har Virksomheden vurderet, hvor der er de største muligheder for at få miljøgevinst
set i forhold til produktets livscyklus?
Bilag C.3
KOMPAN A/S
Virksomhed
|
Kontaktperson
|
KOMPAN A/S, Ringe |
Jan Jespersen, Miljøansvarlig,
Michael Kibsgaard, indkøbschef
|
A.K. Iversen A/S, Randers |
Allan Iversen |
Fabyka Sklejka-Pisz S.A., Polen |
Waldemar Paszkiewicz, Markedschef
Mellemmand i Wazawa: Jerzy Skrzypczek
|
Aasum Maskinfabrik A/S, Odense NØ |
Poul Kristensen, Direktør |
Baumann Federn AG
Federnfabrik, Schweiz
|
Roland Hess |
Teknos A/S, Vamdrup |
Marlene Andersen, Laboratorietekniker og kontaktperson til
KOMPAN A/S Rikke Østergård, Miljøchef
|
Dansk Kraftemballage A/S, Kolding |
Leif Kjærhus |
SKANSKA DANMARK A/S
Virksomhed
|
Kontaktperson
|
Skanska Danmark A/S, Ballerup |
Peter Gamst, miljøchef
Rene Bo Amini, miljøkoordinator
Hans Foged, projektleder
Per Starck, afdelingschef for tømrerafdelingen
|
Gyproc, Kalundborg |
Claus Reimann, miljøchef
|
G.V.L. Enterprise A/S, Farum |
Lis Knudsen, Prefab afdeling (kvalitet mm.)
Poul Clemmensen
|
Renoflex A/S, Kbh. S |
Flemming Bo Jørgensen
Torben Petersen, salg og marketing
|
Velfac A/S, Ringkøbing |
Jens Winter, salgsdirektør
Britta Hougaard, ingeniør
|
Hydro Aluminium Tønder A/S, Tønder |
Niels Høvring Hansen, Sikkerhedschef |
HCI NORDIC A/S
Virksomhed |
Kontaktperson |
HCI Nordic, Nivå |
Flemming Jørgensen, miljøstyringschef
Allan Høier, kvalitetschef
|
Uniqema, Holland |
Janine Bos
|
DFDS Roland Munch, Esbjerg |
Bo Christensen, afdelingsleder
|
CPS Chemical Products & Services A/S, Kvistgård
|
Inge Nielsen, miljøkoordinator |
Knud E. Dan ApS, Greve |
Lars Bøgeholm, kemichef
|
Hannells Industrier A/S, Herning |
Tina Børgesen, salgskonsulent
|
Norsk Hydro Danmark A/S, København |
Niels Bøjgaard, Salgschef
|
Metas A/S, Smørum |
Peter Kiplev, salgschef
Flemming Rasmussen, teknisk chef
|
Bryggerigruppen A/S, Århus C |
Peter Kvorning, salgsafdeling
Christina Vestergård, miljøkoordinator |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |