| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling
Bilag E.1
Bemærk: Spørgeguiden har været brugt som udgangspunkt for de gennemførte
interviews, men er ikke blevet fulgt slavisk. Spørgeguiden er opdelt i en resultatdel, en
opstartsdel, en driftsdel og en udviklingsdel svarende til den måde, som casene er
struktureret på.
Indhold:
Resultatdel, som viser, hvad miljøsamarbejdet i produktkæden handler om og de
vigtigste miljømæssige, økonomiske og organisatoriske resultater. Herunder hvordan
miljømærker indgår i samarbejdet, og hvad de vigtigste internationale relationer er i
produktkæden.
Vejledende spørgsmål:
| Hvilke(t) produkt(er) samarbejder I om - og hvorfor netop dette/disse produkt(er)? Er
der kun miljømærkede produkter med i miljøsamarbejdet, eller er det bredere? |
| Beskriv produktkæden frem til de miljømærkede produkter, herunder de internationale
relationer. Hvem har besluttet, at produktet skulle miljømærkes, og hvordan har
interessen/opbakningen været i produktkæden? |
| Hvad er formålet med samarbejdet, dvs. hvorfor miljømærke produkterne? Fx udvikling
af mindre miljøbelastende produkter, opfyldelse af kundekrav/-forventninger,
markedsudvikling (pioner eller følge efter andre?) |
| Hvordan er arbejdsdelingen mellem virksomhederne generelt, ikke blot ift.
miljøsamarbejdet? |
| Hvordan er samarbejdet organiseret, og hvor meget forpligter det de enkelte parter? |
| Hvilke miljømæssige resultater har samarbejdet givet? |
| Hvilke økonomiske konsekvenser har der været som følge af samarbejdet? |
- reduktion i omkostninger
- øget salg
- højere priser
- adgang til nye kunder eller markeder
- øget kendskab til produktet
| Hvordan er miljømærket en kvalitet for produktet? |
| Hvilke andre sidegevinster har der været af samarbejdet? Fx opbygning af større
tillid, videnoverførsel, fælles forståelse, lettere at tackle evt. problemer i
hverdagen? |
| Hvordan bruger I resultatet over for kunder og andre interessenter? Søger I aktivt at
påvirke/overbevise kunderne til at vælge det miljømærkede produkt (eller andre mindre
miljøbelastende produkter) eller bruger I mere miljømærket som dokumentation,
hvis kunderne spørger om det? Hvor stor er efterspørgslen efter jeres miljømærkede
produkter lever omsætningen op til jeres forventninger? |
| Hvad har de største udfordringer/problemer været ift. at opnå miljømærket? Er der
særlige problemer ift. udenlandske leverandører (manglende interesse/forståelse, svært
at få dokumentation etc.), eller lægger de tværtimod en særlig indsats, f.eks. fordi
de forventer, at det giver dem større troværdighed på markedet? |
| Har I skiftet leverandører for at kunne opnå miljømærket, eller er samarbejdet med
leverandørne blevet ændre væsentligt? Vurderer I leverandørerne anderledes end før?
Hvordan og gælder det alle leverandører eller kun dem, der indgår direkte i
produktkæden for det miljømærkede produkt? |
Opstartsdel, som handler om, hvordan samarbejdet startede. Hvad der fik
dem til at gå i gang. Hvordan de gik i gang, og hvilke barrierer de mødte.
Vejledende spørgsmål
| Hvordan startede miljøsamarbejdet? Handlede det om miljømærker fra starten, eller kom
det til senere? Var der konkrete kundeønsker, pres fra konkurrenter eller lignende? |
| Hvem tog initiativ til samarbejdet hhv. miljømærkningen? |
| Hvordan blev de andre parter i produktkæden engageret / involveret? |
| Hvilke personalegrupper fra de enkelte virksomheder er involveret i samarbejdet? |
| Hvilken opbakning hhv. modstand mødte I fra medarbejdere og ledere? Der er ofte en
generel modstand mod forandringer, men kan I præcisere det? Hvordan bruger I opbakningen
hhv. overvinder barriererne? |
| Hvilke ressourcer (økonomiske, timer, viden) var der brug for til at starte
samarbejdet? |
| Hvilke ressourcer (økonomiske, timer, viden) har produktkæden brugt til at opnå
miljømærket og over hvor lang tid? Hvilke barrierer opstod, og hvordan blev de
overvundet? |
Driftsdel, der viser, hvordan virksomhederne har systematiseret
samarbejdet efter den indledende fase.
Vejledende spørgsmål
| Hvilket informationsflow er der mellem og internt i virksomhederne, hvad dokumenteres
mere formelt og hvordan? |
| Hvilken indflydelse på det øvrige miljøarbejde har miljømærkearbejdet haft
f.eks. nye/ændrede procedurer? |
| Er produktionsgangen i virksomheden blevet ændret som følge af miljømærket (f.eks.
dokumentationskrav), og opleves det positivt eller som en belastning blandt medarbejderne? |
| Hvordan fungerer samarbejdet efter den første opbygningsfase, dvs. hvilke relationer
der er nu, og er der ændret på ansvarsfordeling, initiativ m.m. ? |
| Hvad er ændret siden starten f.eks. samarbejdets formål, indhold, omfang og
form. Herunder også overvejelser om, hvad man med de nuværende erfaringer ville have
gjort anderledes i opstartsfasen |
| Er samarbejdet generelt blevet tættere pga. den fælles miljøindsats? |
| Hvordan markedsfører I det miljømærkede produkt? På værdi/holdninger/ ansvar eller
på tekniske/funktionsmæssige/kvalitetsrelaterede forbedringer eller noget helt
tredje? |
| Hvordan adskiller markedsføringen af miljøparameteren sig fra den markedsføring, som
I bruger for andre parametre eller produktkvaliteter? Bruger I flere eller færre
ressourcer på markedsføringen, et andet medievalg, andre metoder? |
| Hvordan samarbejder I med leverandørerne om grønne produkter (f.eks. fastlæggelse af
krav til produktet, krav om miljøcertificering, krav om miljømærke,..) og hvor
meget lægger I vægt på leverandørernes eget initiativ? |
| Hvad betyder svanemærket ift. jeres egen miljøprofil? Bruger I det aktivt, eller
"skal det bare være der"? I givet fald hvordan? |
Udviklingsdel, som viser, hvordan virksomhederne har tænkt sig at udvide
samarbejdet i nærmeste fremtid.
Vejledende spørgsmål
| Hvilke forventninger har I til fremtiden, og hvad har indflydelse på indsatsen, f.eks.
teknologiske muligheder, markedsønsker, myndighedsinitiativer m.m.? |
| Har miljømærkearbejdet været indsatsen værd? Vil I fastholde miljømærket, eller
overvejer I at gå over til anden form for dokumentation, f.eks. miljøvaredeklarationer? |
| Vil miljømærker (eller evt. miljøvaredeklarationer) blive vigtigere i den
internationale konkurrence fremover? Hvorfor/hvorfor ikke? Er der allerede nu tendenser
eller beviser for dette? |
| Hvilke andre parter/interessenter bliver involveret og hvordan? |
| Hvad skal der til for at indsatsen fortsætter "uendeligt" eller bliver
stoppet? |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |