| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Synliggørelse af de vigtigste forbrugerrelevante miljøegenskaber ved
elektronikprodukter
Som det fremgår af de tidligere kapitler, findes der allerede i dag en lang række
informationsværktøjer, som på en eller anden måde har tilknytning til eller er
udviklet til forbrugerelektronikområdet. Gennemslagskraften for disse værktøjer er
stærkt varierende, men det er kendetegnende, at forbrugerne og detailhandelen - 2 meget
centrale aktører i indsatsen for at fremme afsætningen af mindre miljøbelastende
elektronik - stort set ikke kender disse redskaber.
Grunden til dette kan være, at værktøjerne er udviklet relativt isoleret, dvs. ikke
ud fra en konkret vurdering af aktørgruppernes behov for information. En fremtidig
indsats bør derfor rettes mod at involvere de centrale aktører ud fra deres egne ønsker
og behov. I og med at aktørerne er meget forskellige og har forskellige interesser, både
aktørgrupperne i mellem og inden for de enkelte aktørgrupper, er det nødvendigt at
inddrage flere områder i en samlet satsning.
Som figuren viser er der umiddelbart 4 centrale "håndtag" eller
indsatsområder, som bør komme i spil for at fremme en grøn markedsudvikling:
 | Fremme af den generelle miljøbevidsthed hos alle aktørgrupper |
 | Større udbud af "grønne" produkter |
 | Stimulering af afsætningen af de grønne produkter |
 | Større og mere mærkbar efterspørgsel |
I dette kapitel tegnes et billede af de centrale aktørgrupper og deres behov samt
forudsætninger inden for disse 4 områder. Selve forslagene til fremtidige indsats inden
for de 4 hovedområder findes i kapitel 5.
Af de 4 centrale "håndtag" ovenfor er de tre fokuseret på et led i
varekæden, mens ønsket om at fremme den generelle bevidsthed om elektronikprodukters
miljøegenskaber er underliggende i forhold til alle led i varekæden og alle relevante
aktører.
I en købssituation vil det ofte være prisen og funktionalitet/kvaliteten af
produktet, som spiller de to hovedroller. Det er de to ting, som kunderne kigger efter
(efterspørgsel), og det er de to ting, som der primært fokuseres på i produktion
(udbud) og markedsføring (afsætning). Herefter kommer en række ikke nærmere kendte
tillægshensyn, som kan indeholde produktets størrelse, farve, dets sikkerhedsmæssige
forhold mv., men også produktets miljømæssige egenskaber. Det er en del af visionen
ovenfor, at miljøhensynet træder frem af denne udefinerede, grå gruppe af hensyn og
indtræder på en klar tredjeplads - man kan sige, at miljø skal "vinde
bronze". For at dette kan ske, må bevidstheden om produkternes miljømæssige
egenskaber fremmes i alle led i varekæden og hos alle aktørgrupper.
Den eksisterende bevidsthed varierer markant mellem de enkelte aktører i varekædens
forskellige led. Som indikeret i kapitel 1 er bevidstheden højest hos myndigheder, den
relativt lille gruppe af miljøpositive forbrugere, en del af de offentlige indkøbere og
hos miljøbevidste producenter, mens andre centrale aktører som den brede forbrugermasse,
indkøbere og sælgere i detailhandelen i dag har en meget ringe bevidsthed om
produkternes miljøegenskaber.
Man kunne forledes til at sige, at bevidsthedskæden brydes i detailleddet, men sagen
er mere kompliceret end som så, og man kan ikke tale om en decideret bevidsthedskæde.
Snarere om en manglende bevidsthed i hjertet af udbuds- og efterspørgselsmekanismen, som
er ligeligt fordelt mellem den brede forbrugermasse og detailhandelens daglige aktører,
nemlig handelens indkøbere og sælgere.
En generel strategi for øget bevidsthed kunne være at "overføre"
bevidsthed fra de aktører, som i dag besidder den (myndigheder, producenter, konsulenter
og miljøpositive forbrugere) til de, som ikke besidder den. I denne strategi indgår
bl.a., at det ikke nødvendigvis er myndighederne, som tager initiativet til en
bevidsthedsdannelse, men at andre aktører som producenter, forbrugerorganisationer,
uddannelsesinstitutioner mv. kan bidrage aktivt til bevidsthedsdannelsen f.eks. ved at
forstå og udnytte koblingen mellem miljøhensyn og andre hensyn og således tage miljø
med, når andre emner er på dagsordenen.
En forudsætning for en forøget salgsandel af mere miljørigtige produkter er
selvfølgelig, at der er et udbud af sådanne produkter. Mange af de større,
toneangivende producenter på verdensplan arbejder i dag målrettet med at medtage
miljøhensyn i udviklingen af deres produkter. Arbejdet er centreret om at mindske
produkternes energiforbrug og indholdet af problematiske stoffer som bly og bromerede
flammehæmmere, og fokuserer for en stor del af producenternes vedkommende også på
bortskaffelsesvenligt design. Dette arbejde har dog for manges vedkommende stadig karakter
af pilotaktiviteter, og der eksisterer i dag ikke et synligt og væsentligt udbud af, hvad
man kan kalde særligt miljørigtige produkter, selv om stadig flere produktgrupper har
f.eks. lavere energiforbrug end tidligere. (Grænsen mellem det miljørigtige og det
"normale" er flydende for elektronikprodukter og forskubbes hele tiden.)
Det eksisterende udbud er imidlertid ikke synligt i butikkerne, og det er i øvrigt
karakteristisk, at den efterspørgsel efter mindre miljøbelastende elektronik, som
producenterne oplever, primært kommer fra private, professionelle indkøbere, dvs.
indkøbere hos f.eks. store virksomheder.
Et større og mere synligt udbud af "grønne" elektronikprodukter kan
naturligvis kun komme fra producenterne selv, men andre aktører (brancheorganisationer,
myndigheder, partnerskaber mellem aktører mv.) kan spille en rolle i at stimulere dette
udbud.
Den centrale aktørgruppe i afsætningen af forbrugerelektronik er detailhandelen. Det
er her producenternes udbud og forbrugernes efterspørgsel mødes. Mens både forbrugernes
viden og holdninger samt producenternes indsats for miljø- og energiforbedringer
tidligere har været genstand for undersøgelser, er det ikke tilfældet for
detailhandelen. I dette projekt er der derfor foretaget nogle indledende sonderinger i
form af dels anonyme butikscheck (se selvstændig beskrivelse i boksen sidst i afsnit
4.1.3) og dels et aftalt besøg i en butik (hos expert a/s i Søborg) samt interview med
repræsentanter fra forskellige detailhandelskæder: 2tal, som er en frivillig kæde med
uafhængige butikker, expert a/s, som primært er franchise-baseret og Merlin, der er en
kapitalkæde. Disse 3 kæder spænder tilsammen over både servicebaserede
markedskoncepter med kundevejledning i centrum og low-cost markedskoncepter, hvor kunderne
selv skaffer de fleste oplysninger og stort set kun fokuserer på prisen. Dette giver som
nævnt i kapitel 3 nogle forskellige muligheder og begrænsninger i forhold til at anvende
miljøspørgsmål som salgsparameter. De samlede resultater af de gennemførte interviews
og besøg i butikker er beskrevet nedenfor.
4.1.3.1 Viden, motivation og salgsargumenter
Hovedindtrykket er, at ekspedienterne i detailleddet har en meget begrænset viden om
miljø- og energi. Selv om de som privatpersoner i et eller andet omfang tænker
miljøbevidst, forbinder de ikke miljøspørgsmål med de produkter, som de sælger. Ikke
nødvendigvis af manglende interesse, men fordi der ikke har været fokus på det.
Kunderne spørger ikke efter miljø - hverken i form af mærker eller andet, og kundernes
ønsker og interesser er meget styrende for, hvad butikkerne prioriterer.
Konkurrencen i branchen er benhård, og indtjeningen er mange steder negativ. Det
smitter af på muligheden for at tage nye, måske usikre emner op. Især hvis der ikke på
forhånd er en meget stor sandsynlighed for, at det vil give forretningsmæssige gevinster
allerede på kort sigt. Den pressede økonomiske situation forstærkes af, at der er en
stor tendens til, at forbrugerne først og fremmest vil købe billigt. Hos f.eks. expert
prøver man dog at gå en anden vej med et salgskoncept, som tager udgangspunkt i
"smart buy" frem for "cheap buy". Dvs. at ekspedienterne skal fokusere
mindre på at sælge billigst muligt til kunden og i stedet sælge mere omfattende
løsninger.
Detailhandelens holdning til miljøet svarer formentlig til befolkningen i
almindelighed, hvor nogle er interesserede, mens andre ikke er. De interviewede personer
er blandt de mest miljøinteresserede, som projektgruppen har talt med i denne
sammenhæng, og de går alle ind for en større indsats, men også at myndighederne skal
vise vejen og gå forrest. De foreslår f.eks. en større grad af "forureneren
betaler" i form af afgifter på de mest miljøbelastende produkter. Jo mere
miljøbelastende, jo højere afgift. Eller en pantordning, hvor forbrugerne betaler ved
køb og så får pengene retur, når de afleverer de udtjente elektronikprodukter i
butikkerne eller på andre indsamlingssteder. Panten skal være så høj, at folk
"gider" reagere på det. Sådanne systemer skal gennemføres på mindst
EU-niveau for at være effektive.
Groft set skelner detailhandelen mellem to hovedtyper af kunder. Dem, der selv skaffer
sig oplysninger, og som ved, hvad de vil have, når de kommer ind i butikken og dem der
søger råd og vejledning hos ekspedienterne. For den sidste gruppe har ekspedienterne
stor indflydelse på, hvilket konkret produkt de ender med at vælge.
Mange sælgere/ekspedienter er meget konkurrencemindede, hvilket stimuleres via
bonusordninger og andet, der kan motivere dem til en ekstra indsats. Hvis ekspedienterne
skal motiveres til at sælge mere miljøvenlige produkter, peger detailhandelen selv på,
at det vil være effektivt at udnytte denne konkurrencementalitet samtidig med, at der
skal opbygges viden og skabes begejstring. Kombineret med det faktum, at ekspedienterne i
en del tilfælde har direkte indflydelse på kundernes valg af produkt, kunne en
bonuskampagne rettet mod ekspedienterne være en mulighed for at få dem til at sælge de
miljøvenlige produkter. Dette forudsætter dog, at det kan defineres, hvilke produkter
der hører under denne kategori.
4.1.3.2 Detailhandelens ønsker og behov
Detailhandlerne ser ikke sig selv som initiativtagere inden for miljøområdet. Det er
myndighedernes ansvar at definere, hvad der er miljømæssigt problematisk henholdsvis
godt inden for området, og fastlægge succeskriterier for, hvad man ønsker at opnå
miljømæssigt i forhold til salg og forbrugerbevidsthed. Det er vigtigt, at det foregår
professionelt, så detailhandelen får respekt for indsatsen, hvilket f.eks. ikke synes at
være tilfældet for den tidligere kampagne for Energipilen. Detailhandelen anbefaler
også, at der bliver ryddet op i den mærkejungle, der eksisterer på energi- og
miljømærker. De mange mærker svækker gennemslagskraften og troværdigheden - og gør
det svært at fastholde klare budskaber.
Når de overordnede mål er fastlagt, vil detailhandelen gerne involveres aktivt i,
hvordan indsatsen skal udføres. Videre skal forhandlerne selvfølgelig medvirke i selve
udførelsen. Det er væsentligt, at forhandlerinddragelsen foregår som en fælles
brancheindsats for, at det bliver en succes. Der skal være opbakning i branchen for at
gøre en indsats, da det er vigtigt, at forbrugerne ikke kun præsenteres for en indsats
hos en enkelt eller to forhandlerkæder. På den anden side peger en detailhandler på
muligheden for at gennemføre et pilotprojekt i en eller få kæder, hvorefter
erfaringerne kan bruges af andre.
En fremtidig indsats har brug for både kampagner, der kan skabe opmærksomhed
og begejstring, og en længerevarende indsats med fokus på videnopbygning i
detailhandelen. Det er vigtigt, at der er delmål for indsatsen, og at hvert trin/delmål
er enkelt og overskueligt, så der kan skabes succeser på kort tid. Det kan f.eks. være
fokus på energiforbrug i brug og standby eller på, om produktet indeholder et bestemt
uønsket stof. En kampagne kan også fokusere på at øge kendskabet til et miljø- eller
energimærke.
Forhandlerne hælder mest til et miljømærke frem for en miljødeklaration, også selv
om denne er simpel. Igen er argumentet, at det skal holdes så simpelt som muligt for at
sikre en succes. Forbrugerne kan generelt ikke håndtere for mange oplysninger i
købssituationen. I forvejen er der en række tekniske og funktionsmæssige oplysninger,
som forbrugerne skal tage stilling til. Derfor nytter det ikke, at de også skal tage
stilling til en længere række af miljøtekniske oplysninger.
Ekspedienterne i en af de besøgte butikker (aftalt besøg) foretrak dog en simpel
miljødeklaration frem for miljømærker. Mærkerne giver for lidt information til en
diskussion med kunderne. Dette skyldes formentlig, at de i denne butik i forvejen arbejder
meget med kundevejledning.
De adspurgte forhandlere var enige om, at deres medarbejdere skal være bedre klædt
på inden for miljøspørgsmål, men at der skal være en anledning til gøre en indsats -
f.eks. en kampagne. Kampagnen skal støttes af videnopbygning hos ekspedienterne, både
før selve kampagnen og efter, så det hele ikke blot går i glemmebogen igen. Også
forbrugerne har gavn af en længerevarende indsats, så den nye viden forbliver et aktiv.
Som led i indsatsen har detailhandlerne brug for værktøjer til over for kunderne at
visualisere miljøkonsekvenserne ved køb og brug af de forskellige produkter, ligesom de
skal kunne give mere baggrundsviden til interesserede forbrugere. Derfor skal der være
mulighed for at hente yderligere informationer f.eks. på internettet. Det er bedst med
noget fysisk, visuelt eller andet - ikke bare et stykke papir, som fortæller hvad og
hvorfor.
Som en del af den nødvendige videnopbygning pegede nogle ekspedienter på, at de er
vant til løbende at sætte sig ind i nye produkter og tekniske muligheder - og at
oversætte dette til noget, som kunderne kan forstå. Producenterne kunne f.eks. godt
klæde dem på med miljøoplysninger ved de lejligheder, hvor de alligevel mødes for at
høre om de nyeste produkter. Brug af intranet, internettet og e-learning synes at være
farbare veje til videnopbygning.
Anonymt butikscheck - køb af pc'er
Projektgruppen foretog i august 2002 et anonymt butikscheck hos 5
detailhandlere af computerudstyr i Lyngby/Gentofte. Følgende detailhandlere blev besøgt:
Zitech, Unitech, Fona og Merlin i Lyngby samt ElGiganten i Gentofte.
Formålet med butikschecket var at afklare hvilken viden om miljø- og
energiforhold, der var tilgængelige i butikkerne - enten på/ved produkterne eller hos
ekspedienterne. Hovedindtrykkene, som er baseret på subjektive indtryk, var følgende:
Ekspedienterne ved meget lidt - nærmest ingenting - om miljø.
Energispørgsmålet er heller ikke slået igennem. Enten ved de ikke noget, eller også
giver de forkerte oplysninger. Dog havde nogle af dem en vis forståelse for sammenhængen
mellem størrelse, anvendelse og energiforbrug.
Mærkningsordningerne er tydeligvis heller ikke noget, ekspedienterne
har viden om. Det mest kendte var TCO på skærmene, men der var stor forskel på, hvad
ekspedienterne vidste om mærket. Indtrykket var, at de har set mærket mange gange, men
ikke ved, hvad det betyder. Tilsvarende har de også set Energy Star, men ved heller ikke
rigtigt, hvad det omfatter. Energipilen sås slet ikke i butikkerne (heller ikke på TV,
hvor der for et år siden kørte en kampagne for mærket), og de blev ikke nævnt af
ekspedienterne.
Det virkede i høj grad, som om det var første gang, ekspedienterne
mødte sådanne spørgsmål. Enten sagde de, at det havde de aldrig hørt før, eller
også så de blot temmelig overraskede/forvirrede ud. Holdninger og stilarter i
ekspeditionerne varierede fra "det er da noget underligt noget at spørge om, og det
har ingen betydning" til høflig interesse og forsøg på at finde frem til nogle af
de efterlyste oplysninger. Energi var klart det mest konkrete for ekspedienterne at
forholde sig til. Spørgsmål om kemikalier, bromerede flammehæmmere, bly osv. kunne de
slet ikke forholde sig til.
Selv om nogle af ekspedienterne gjorde en indsats for at skaffe
oplysninger, var de ikke umiddelbart tilgængelige. Det er heller ikke muligt i butikken
at få materiale om de forskellige produkter. Her bliver man henvist til producenternes
hjemmesider på internettet.
Check hos 3 udvalgte net-butikker, der forhandler computere, gav et
identisk indtryk. Hvis man "blot" bestiller sine varer og betaler, møder man
ingen miljøinformationer. Der er dog mulighed for at klikke sig ind på flere produkt- og
producentoplysninger, og i enkelte tilfælde fandtes meget diskrete miljø- og
energioplysninger. |
Dialogmødet med 9 forbrugere viser, at miljø og energi ikke er på forbrugernes
dagsorden i dag, når de køber elektronik. Deres egne forklaringer samler sig om:
 | De ved ikke, hvordan de skal håndtere miljø- og energikrav til produktet, og hvad de
skal holde sig for øje, også selv om de finder det relevant. |
 | Der mangler mærker og information. |
 | De mener ikke, det er relevante krav at forholde sig til som forbruger. |
 | Det er i forvejen vanskeligt krævende at købe elektronik, og de kan ikke overskue at
kigge efter flere forhold. |
Dialogmødet med forbrugerne viste med andre ord, at forbrugernes miljøbevidsthed er
svag ved køb af elektronik. Ikke engang energi var et spørgsmål, som nogle forbrugere
forholdt sig til ved købet af elektronikprodukter, og ingen genkendte Energipilen.
Derudover resulterede dialogmødet i følgende hovedpointer:
 | Forbrugerne bruger i høj grad den information, de indhenter fra ekspedienterne i
detailhandlen, som grundlag for deres købsbeslutning. Forbrugerne har klare forventninger
om, hvilke butikker de kan forvente at få en god information og service i. |
 | Der er en aldersbetinget forskel på forbrugernes adfærd i forhold til køb af
elektronik og deres forventninger til købssituationen. Det beskrives af en deltager, som
at markedet i dag allerede er designet til de unge forbrugere. |
 | Forbrugerne kender Svanemærket, men flertallet mener, at det kun kan anvendes på
varer, der sælges i supermarkedet, og primært inden for vask og rengøring. |
 | Deltagerne kender ikke Energipilen, men roser A-mærkeordningen til hvidevarer mv. for
at være synlig og gennemskuelig. De ser hellere dette mærke genanvendt på
elektronikprodukterne end et nyt energimærke. |
 | Sundhed/kemikalier samt affald mener deltagerne kan være temaer, der kan vække
genklang hos forbrugere og opnå forbrugerinteresse. |
 | Flere deltagere mener, at miljø i fremtiden vil blive en konkurrenceparameter, da de
mener, at konkurrencen på elektronikområdet vil blive skærpet. Dog påpeger en deltager
forbrugernes dobbeltmoral som en hæmsko for en grøn efterspørgsel. Pris og trenden vil
stadig styre mere end fornuften. |
 | Alle deltagere mener, at internettet vil blive et centralt værktøj til formidling af
produktrelaterede miljøoplysninger. Det vil i fremtiden blive brugt i
betjeningssituationen og af forbrugerne selv inden et køb. |
 | Der efterlyses officielle og kvalitetsorienterede videnbanker til udveksling af
forbrugererfaringer ved køb af elektronik. |
Forbrugere køber elektronik, når de er nødsaget til det. Sammenlignet med køb af
tøj og andre modeprodukter, er køb af elektronik ikke i samme grad lystbetonet eller
præget af impulsivitet17.
Omkring 25% af de danske forbrugere svarer, at de ofte køber elektronikprodukter uden
at undersøge markedet grundigt, også når der er tale om køb af større varer over
1000,- kr.
Mange anvender en bred vifte af informationskilder. Informationen fås primært i
butikkerne (58%), fra reklamer (53%) og fra familie og venner (44%)18.
Dialogmødet med 9 forbrugere bekræfter, at forbrugerne "shopper"
information i butikkerne inden et køb. Her beskrives det, hvordan forbrugerne har klare
forventninger til, hvilke butikker de kan forvente en grundig information i. Der er
generelt utilfredshed med service og informationsniveauet i butikkerne. Ofte ved
ekspedienterne ikke nok om produkterne, mens det modsatte også er oplevet, nemlig at
ekspedienterne "ved for meget" og ikke sorterer i den viden, de giver videre til
forbru.
Omkring 15 % af forbrugerne bruger internettet til informationssøgning inden købet,
men her er det vigtigt at pointere fraværet af unge i denne undersøgelse.
Forbrugernes grundige informationssøgning inden købet af elektronik giver nogle
åbenlyse muligheder for at bringe informationer om produkternes miljø- og energiforhold
på banen.
Segmentering af forbrugerne
I miljøprojekt nr. 688 blev forbrugerne segmenteret efter deres holdninger og
handlinger i forhold til et miljøbevidst forbrug. Denne segmentering kan anvendes til
planlægning af konkrete informationsaktiviteter.
Segmenteringen kan suppleres med en mere erfaringsbaseret og oplevet inddeling af
forbrugerne, som en butikschef for expert har givet. Denne er interessant, fordi den tager
afsæt i forbrugernes adfærd omkring købet af elektronik. Han ser to hovedgrupper:
De fast besluttede. Som er de kunder, der ved, hvad de vil have, når de kommer
ind i butikken. De har sat sig ind i produkternes teknik mv. og har stor viden om
produktet og markedet.
De usikre. Som er de kunder, der søger ekspedienternes vejledning, og således
er meget påvirkelige over for ekspedientens anbefalinger.
Det er vanskeligt at betragte forbrugerne som én samlet aktør, da de hverken har
fælles mål eller handlinger. Forbrugerne har vidt forskellige interesser og ønsker, og
grundet disse forskelligheder er det nødvendigt at se forbrugerne som en anderledes
aktørgruppe, som ikke ligner de andre aktører, der behandles i dette projekt. Som den
særlige type aktør forbrugerne er, kan man ikke pålægge forbrugerne et egentlig ansvar
for bestemt forbrugeradfærd. Man kan ved hjælp af en række initiativer skabe rammerne
for en ønsket forbrugeradfærd, men dette uden sikkerhed for om det virker. Forbrugerne
kan der ikke laves aftaler med eller tages i ed for, om en given udvikling sker.
Der er forskellige holdninger til, om forbrugere overhovedet skal involveres i
miljøkampagner. For eksempel valgte man ikke at gøre det i kampagnen for bromerede
flammehæmmere på grund af problemets kompleksitet.
Det er projektgruppens holdning, at det er nødvendigt med en forbrugerorienteret
information. Det er naturligvis vigtigt, at det ikke bliver en skræmmekampagne, men at
informationerne baseres på saglige budskaber og fakta. Ellers risikerer man, at
producenter og detailhandlen bakker ud, hvis kommunikationen bliver for
"hidsig". Der er brug for en god historie til at "sælge" budskabet -
på linje med phthalater i legetøj. F.eks. afdampning af stoffer fra bl.a. computere og
tv, som mange børn har på deres værelser og i øvrigt bruger en del tid på også i
skolen og andre steder.
Forbrugerinformationen om miljø og energi må tilpasses de forskellige typer af
forbrugere og deres forskellige faser i købsbeslutningen og adfærd. Derfor er budskabet
i dette projekt, at information til forbrugerne må tage højde for forskellighederne
blandt forbrugerne.
Samtidig kan det være forskellige typer af miljøargumenter, der taler til forskellige
grupper. For eksempel er nogle mere interesserede i energibesparelser, andre i kemiske
stoffer og egen sundhed, mens andre tænker på det globale miljø. I undersøgelsen om
forbrugernes muligheder og interesse for køb af grøn elektronik skitserede de
interviewede forbrugere tre motiver, som de mener kan motivere et køb af
"grønne" elektronikprodukter:
Miljøhensyn som en kvalitet: Produktets miljøhensyn er en kvalitetsparameter
for forbrugeren. Det kan enten være en konkret kvalitet eller en symbolsk kvalitet -alene
bevidstheden om at gøre en forskel giver produktet en særlig kvalitet.
Miljøhensyn som risikominimering: Ved at undgå de kemiske stoffer sker der
samtidig en egenbeskyttelse. Enkelte forbrugere nævner sundhedsdimensionen som et motiv
bag miljøhensyn. I fokusgruppedebatten udtrykker andre forbrugere, at hvis de havde mere
viden om emnet, ville de gøre mere for at undgå visse kemiske stoffer (f.eks. bromerede
flammehæmmere) på grund af risiko for afdampning.
Miljøhensyn som en god forretning
Energihensynet er der en vis forbrugerbevidsthed om. Mange deltagere er parate til at
betale mere for et produkt, der anvender mindre energi, da de til gengæld forventer en
besparelse på elregningen.
De offentlige indkøbere af radio/tv findes typisk på skoler, institutioner og
hospitaler. Det har ikke været muligt at skaffe tal for, hvor stor en andel af
omsætningen af radio/tv, som går gennem den offentlige sektor.
Ofte er der tale om, at radio/tv-udstyr købes af decentrale indkøbere, der ikke
tænker meget anderledes end private forbrugere. Derfor kan virkemidler udviklet til
forbrugerne med fordel også anvendes over for de offentlige indkøbere. Et eksempel på
dette er, at Svanemærket anvendes til mærkning af produkter, der er målrettet til
offentlig eller anden professionel brug.
I undersøgelsen "Grøn elektronik i offentlige indkøb19" blev de offentlige indkøberes indsats for
miljøbevidst indkøb af elektronik undersøgt. Resultaterne viste blandt andet:
 | 43% af IT-indkøberne stiller ingen miljø- eller energikrav |
 | 73% af IT-indkøberne har ingen grøn indkøbspolitik i deres organisation |
 | IT-indkøberne mangler tid og kvalifikationer til at stille krav og prioritere |
 | IT indkøberne kender og ønsker svanemærkede produkter |
 | Kun få kender Miljøstyrelsens miljøvejledninger til offentlige indkøbere |
 | Kun få IT-indkøbere kender IT Brancheforeningens miljødeklaration |
 | De fleste IT-indkøbere kender og bruger Energy Star |
Det er i højere grad de professionelle indkøbere end de private forbrugere, der på
miljøsiden har gjort indtryk hos producenterne. Det taler for, at der er et potentiale
for en miljøbevidst efterspørgsel fra professionelle indkøbere, og tallene ovenfor
viser, at potentialet langt fra endnu er udnyttet fuldt ud. Kunsten er i denne sammenhæng
at nå ud til de mange decentrale indkøbere, som typisk ikke er indkøbere men IT-faglige
medarbejdere. Denne indsats skal endvidere understøttes af en lokal politisk
beslutningsproces "oppefra" i form af vedtagelse af grønne indkøbspolitikker i
kommuner og amter.
Med så mange forskellige og forskelligartede aktørgrupper er der mulighed for at
fremme markedet for mindre miljøbelastende elektronik på flere måder, hvilket
strategielementerne i kapitel 5 er et udtryk for.
17 |
"Increasing Consumer Participation in Reducing
Greenhouse Gases", Pew Center on Global Climate Change, October 2000.
|
18 |
Miljøprojekt nr. 688
|
19 |
Grøn elektronik i offentlige indkøb, Arbejdsrapport fra
Miljøstyrelsen, nr. 15, 2001. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |
|