| Forside | | Indhold | | Næste |
Produkters forbrug af transport. Systemanalyse
Formål
Livscyklusbaseret produktudvikling er en relativt ny disciplin, hvor fokus hidtil ikke
i særlig høj grad har været rettet mod produktets transportled, da miljøbelastningen
fra disse i forhold til den samlede miljøbelastning fra produkter med "lang"
levetid, typisk er af mindre betydning. Tiden er nu inde til, at transportaspektet
indtænkes, når produkter udvikles, og at der fokuseres på relationerne mellem produkter
og transportkæder og -forbrug i produkters livscyklus.
Projektets formål er at afklare:
 | Grænseflader til andre projekter
|
 | Det eksisterende metode- og datagrundlags repræsentativitet både med hensyn til
transportformer og opdatering heraf, dvs. om miljøbelastningen fra transport i et
produkts livscyklus afspejles tilfredsstillende med de eksisterende LCAmetoder
|
 | Transportens miljømæssige betydning i udvalgte produktkæder, fx hvordan produkter
giver anledning til transport, når alle produktfaser inddrages. |
I forbindelse med produkters transportforbrug afgrænses projektet til kun at omfatte
godstransport. Persontransport er således ikke omfattet.
Baggrund
Miljøstyrelsens interesse i projektet skal ses i sammenhæng med styrelsens indsats
inden for miljøstyring, påvirkning af efterspørgslen efter transportydelser og
indsatsen for at synliggøre transportens miljøbelastning over for de aktører, der
træffer de konkrete valg af betydning for transportens miljøbelastning. Projektet skal
desuden ses i sammenhæng med Godspanelets valg af indsatsområder. Miljøstyrelsen er
primært interesseret i produkternes forbrug af transport, set over produkternes
livscyklus, og det er centralt, om miljøbelastningen fra transport afspejles
tilfredsstillende med de nuværende LCA-metoder.
Dette kan opsummeres i tre problemstillinger:
- Er de medtagne emissioner repræsentative for de effekttyper, man vil vurdere, og findes
der effektfaktorer til at vurdere emissionerne?
- Findes der vurderingsmetoder for alle de effekttyper, som transporten foranlediger?
- Er produktets livsforløb fornuftigt afgrænset med hensyn til transport?
Væsentlige miljøpåvirkningerne er:
- Direkte emissioner såsom udstødningsgasser (CO2, NOx, CO, VOC,
partikler, SO2, CH4, N2O, O3, PAH,
tungmetaller), slidprodukter fra dæk, belægninger på bremser og koblinger samt
vejbelægninger (PAH, tungmetaller), oliespild, sprinklervæske
- Indirekte emissioner, fx fra produktion og distribution af brændsel (som direkte
emissioner samt MTBE fra tankstationer), produktion og bortskaffelse af transportmidler,
anlæg af infrastruktur så som veje, jernbaner etc., vedligeholdelse af infrastruktur (fx
vejsalt, pesticider)
- Støj
- Arealanvendelse
- Barriereeffekt
- Ressourceforbrug, fx råolie, grus, sten, metaller.
Endelig kan nævnes dødsulykker, som dog er afgrænset i dette studie, da den ikke her
er regnet som en miljøeffekt, men det kan selvfølgelig diskuteres.
For udstødningsgasser og andre emissioner er der i UMIP PC-værktøjet effektfaktorer,
der omsætter emissionerne til effektpotentialer med hensyn til forskellige
miljøeffekter. Der er dog behov for at vurdere toksicitetseffekter af enkeltbestanddele
fra VOC samt fotokemisk ozondannelse fra enkelt-VOC'er.
For partikler findes der i dag ingen effektfaktorer, og disse indgår derfor ikke i
livscyklusvurderingen. Dette er uheldigt, da små partikler fra dieselmotorer kan give
anledning til luftvejslidelser, herunder astma og lungekræft samt hjerte- og karsygdomme.
Yderligere tyder nye undersøgelser på, at de moderne motorer giver anledning til
emission af meget mindre partikler i langt større antal end ældre dieselmotorer. Disse
partikler kan trænge længere ned i lungerne og forårsage større skader.
Emissioner og deres effekter fra slid af dæk, belægninger på bremser og koblinger
samt vejbelægninger tages der i dag ikke hensyn til i LCA.
De indirekte emissioner og deres effekter tages der hensyn til i nogle studier, i andre
ikke. Det samme gælder tungmetaller fra udstødningen, hvor LCA typisk tager udgangspunkt
i ældre oplysninger, som bør revideres.
Effekttyper som støj, arealanvendelse og barriere-effekt er indtil videre ikke blevet
operationaliseret til brug ved LCA. Støj er ved at blive operationaliseret teoretisk i
forbindelse med Miljøstyrelsens LCA-metodeprojekt, og resultaterne herfra vil blive
udnyttet i dette projekt.
Med hensyn til afgrænsning er nævnt de indirekte emissioner og deres tilgrundliggende
faser i transportens livsforløb. Den overordnede samfundsbetragtning medregner som regel
kun de direkte emissioner, fx i forbindelse med CO2-politik. Men de indirekte
emissioner kan udgøre et forholdsvist stort bidrag, som i alle tilfælde bør vurderes,
før eventuelle faser udelukkes. Med hensyn til produkternes transportmængde medtages
ofte kun transport af råvarer til produktion og distribution af produktet, hvorimod
transport af brændsler til de forskellige procesled og især til produktets energiforbrug
i brugsfasen ofte overses. Relationerne mellem produkter og transportkæder og -forbrug i
produktets livsforløb er ligeledes et afgrænsningsproblem.
Det er således ikke alle transportens miljøpåvirkninger, der i dag er taget i
regning ved LCA. Man må derfor forvente, at transports miljømæssige påvirkninger ved
anvendelse af en state-of-the-art fremgangsmåde kan blive undervurderet.
I den igangværende indsats mangler der:
 | Vurdering af hvilke miljøpåvirkninger der med fordel vil kunne operationaliseres til
brug ved LCA, og hvilke der må håndteres på anden vis
|
 | Viden om, hvordan produkterne påvirker forbruget af transport, når man inddrager alle
faser af deres livscyklus
|
 | Fokus på, hvordan produkter påvirker transportkæder og transportforbrug i deres
livscyklus. |
Disse mangler ønsker Miljøstyrelsen at undersøge med udgangspunkt i UMIPmetoden.
Finansiering
Dette projekt er 100% finansieret af Miljøstyrelsens Udviklingsordning under Program
for renere produkter m.v.
Styregruppe
Med det formål at følge projektet fagligt, tidsmæssigt og økonomisk har der været
nedsat følgende styregruppe:
Miljøstyrelsen |
 | Svend Otto Ott (formand indtil 30/11-2000) |
 | Robert Heidemann (formand fra 1/12-2000) |
 | Mariane Hounum |
|
COWI |
 | Thomas Drivsholm |
 | Erling Hvid |
|
IPU |
 | Niels Frees |
|
Kvalitetssikring
COWIs afsnit er blevet kvalitetssikret af IPU og vice versa.
Forfattere
Denne projektrapport er udarbejdet af:
 | Thomas Drivsholm, COWI |
 | Niels Frees, IPU |
 | Mads Holm-Petersen, COWI |
 | Stig Irving Olsen, IPU |
 | Susanne Skårup, COWI. |
| Forside | | Indhold | | Næste | | Top | |
|