| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Produkters forbrug af transport. Systemanalyse
State-of-the-art viden inden for det traditionelle transportområde er kombineret med
state-of-the-art viden inden for livscyklusområdet for at få det bedste udgangspunkt for
at vurdere produkters forbrug af transport og de deraf følgende miljøpåvirkninger.
Projektet har afdækket, at der for en række væsentlige parametre mangler både generel
metodeudvikling og LCA-metodeudvikling, og der er fremkommet forslag til, hvor der
fremover bør sættes ind med udviklingsarbejde. Desuden er behovet for opdatering af
LCA-data stort.
Livscyklusbaseret produktudvikling er en relativt ny disciplin, hvor fokus hidtil kun i
ringe grad har været rettet mod produktets transportled, da miljøbelastningen fra disse
- i forhold til den samlede miljøbelastning fra produkter med "lang" levetid -
typisk er af mindre betydning. Tiden er inde til at transportaspektet indtænkes, når
produkter udvikles, og at der fokuseres på relationerne mellem produkter, transportkæder
og transportforbrug i produkters livscyklus.
Miljøstyrelsens interesse i projektet skal ses i sammenhæng med styrelsens indsats
inden for miljøstyring og måder at påvirke efterspørgslen af transportydelser på.
Endelig er det vigtigt at synliggøre transportens miljøbelastning over for de aktører,
der træffer de konkrete valg af betydning for transportens miljøbelastning. Projektet
skal desuden ses i sammenhæng med Godspanelets valg af indsatsområder. Miljøstyrelsen
er primært interesseret i produkternes forbrug af transport, set over produkternes
livscyklus, og det er centralt, om miljøbelastningen fra transport afspejles
tilfredsstillende med de nuværende LCA-metoder.
Dette kan opsummeres i tre problemstillinger:
- Er de medtagne emissioner repræsentative for de effekttyper, man vil vurdere, og findes
der effektfaktorer til at vurdere emissionerne?
- Findes der vurderingsmetoder for alle de effekttyper, som transporten foranlediger?
- Er produktets livsforløb fornuftigt afgrænset med hensyn til transport?
Dette projekt kombinerer state-of-the-art viden inden for det traditionelle
transportområde med state-of-the-art viden inden for livscyklusområdet (LCA) for at få
det bedste udgangspunkt til at vurdere produkters forbrug af transport og de deraf
følgende miljøpåvirkninger samt forslag til fremtidigt udviklingsarbejde.
Inden for transportverdenen arbejder man med transportarbejdets statistiske udvikling
og med transportens direkte miljø- og samfundsbelastning, f.eks. emissioner, støjgener,
helbredsproblemer ved smog og partikler etc. Der er fokus på drivhuseffekt udtrykt ved CO2-udledning,
men der foretages ingen vægtet vurdering af forskellige miljøeffekter for at sammenligne
deres størrelsesorden. Dette arbejder man med inden for LCA-verdenen.
Inden for transportverdenen har man TEMA-modellen (Transporters EMissioner under
Alternative forudsætninger), som beregner energiforbrug og væsentlige emissioner for
relevante gods- og persontransporttyper. Men modellen beregner ikke fremstillingen af
brændstofferne og transportmidlet (fx lastbilen) og kan ikke beregne miljøeffekter.
Inden for livscyklusverdenen har man UMIP PC-værktøjet, som beregner og vurderer
miljøeffekter af produkters livscyklusforløb, herunder transporten. UMIP PC-værktøjet
rummer kun et begrænset antal, lidt ældre transporttyper, og heller ikke UMIP
PC-værktøjet har alle emissioner med.
Relevante projekter og rapporter fra Danmark såvel som udlandet er screenet for at
supplere projektgruppens eksisterende viden. Der er set på transportstatistik med fokus
på godstransporten i Danmark og EU, og transportens miljømæssige betydning er beregnet
tillige med dens udvikling og karakteristika for forskellige produktkategorier. På dette
grundlag er tre produkter udpeget som velegnede til case studies.
Projektet gennemgår traditionelle emissioner, "nye" emissioner og
ressourceforbrug, arealanvendelse og barriereeffekt, m.m. Herefter er der set på data- og
metodegrundlaget for miljøvurdering af transport. Traditionelt omfattede emissioner og
deres effekter er beskrevet tillige med andre ("nye") emissioner og parametre.
Afslutningsvist er der foretaget livscyklusscreeninger med UMIP PC-værktøjet af de tre
udvalgte produkter med tilhørende produktkæder: en skinke, et TV og et parcelhus.
Projektet har afdækket, at der for en række væsentlige parametre mangler både
generel metodeudvikling og LCA-metodeudvikling. Desuden er behovet for opdatering af
LCA-data stort. På baggrund af projektets resultater samt projektets afsluttende seminar
er nedennævnte anbefalinger blevet til.
Generel metode
For følgende parametre er der behov for generel metodeudvikling, før LCA
metodeudvikling kan påbegyndes for alvor:
Høj prioritet Partikler, toksicitet.
Lavere prioritet
 | Barriereeffekt |
 | Påvirkning af dyre- og planteliv. |
LCA-metode
For følgende parametre bør der foretages LCA-metodeudvikling, herunder
karakteriseringsfaktorer for beregning af potentielle miljøeffekter. Nogle parametre
vedrører effekter, der ikke på tilstrækkelig vis håndteres i LCA, og for disse skal
der tillige udvikles normaliserings- og vægtningsfaktorer:
Høj prioritet
 | Partikler, toksicitet |
 | Støj |
 | Arealanvendelse |
 | HC/VOC, især toksicitet og stedspecifikke forhold |
 | Normaliseringsreferencer og vægtningsfaktorer, især toksicitet |
 | Dødsfald/kvæstelser ved ulykker, afgrænsning. |
Lavere prioritet
 | NOx, især stedspecifikke forhold |
 | SO2, især stedspecifikke forhold |
 | Tungmetaller |
 | Dioxin |
 | Påvirkning af dyre- og planteliv |
 | Barriereeffekt |
 | Indirekte emissioner og ressourceforbrug, visse områder. |
Opdatering af LCA-data
For følgende parametre bør LCA-data udvikles eller opdateres:
Høj prioritet
 | Partikler |
 | HC/VOC |
 | Tungmetaller |
 | Støj |
 | Arealanvendelse |
 | Indirekte emissioner og ressourceforbrug. |
Lavere prioritet
 | Barriere-effekt |
 | Påvirkning af dyre- og planteliv. |
Opdateringen forudsætter selvsagt, at LCA-metoden er på plads.
Foruden ovennævnte data er der et generelt behov for opdatering af LCA-data i UMIP
PCværktøjet.
Transportens relative miljøbetydning
Beregningerne viser, at transporten står for 25% af det samlede energiforbrug både i
Danmark og EU, målt som primær energi, dvs. at udvinding og raffinering af brændsler
samt tab ved elproduktion er indregnet. Hertil skal lægges et forbrug på omkring en
femtedel heraf hidrørende fra international skibstrafik. For landtransport, flytrafik og
national skibstransport udgør godstransporten ca. 30%, mens persontransport står for ca.
70%. Alt i alt udgør godstransporten ca. 12% af det samlede energiforbrug herhjemme. Da
transport i forbindelse med service indregnes under godstransport, udgør den egentlige
godstransport nok ca. 10% af det danske energiforbrug.
Metode og data
Et udvalg af de vigtigste resultater med hensyn til metode- og datagrundlaget for
miljøvurdering af transport er skitseret i nedenstående skema.
Toksicitet af partikler |
En foreløbig beregning af humantoksiciteten fra
partikler resulterede i et temmelig højt niveau, som peger på, at partikler bør være
et væsentligt fokusområde. Dette er i tråd med f.eks. WHO's "Charter on transport,
environment and health" og den verserende debat om eftermontering af partikelfiltre.
Yderligere vurdering af sundhedsskader af partikler er påkrævet som grundlag for
beregning af LCA-effektfaktorer. |
Toksicitet af VOC |
Yderligere arbejde med vurdering af sundhedsskader
fra VOC er påkrævet som grundlag for beregning af LCA-effektfaktorer. |
Toksicitet af metaller |
Det er væsentligt fremover også at medtage
effektpotentialerne for human, øko- og persistent tox hidrørende fra tungmetalindholdet
i brændstoffer m.v. og bundmaling til skibe. I de emissionsoplysninger, der findes om
metaller fra forbrændingsmotorer, er det ikke oplyst, hvilken form metallerne findes på,
f.eks. bundet til partikler som rene partikler eller i kemiske forbindelser. Disse
oplysninger er essentielle for en detaljeret tokcisitetsvurdering af metalemissionerne, og
der er et behov for at få dette belyst. |
Referencer for normalisering og vægtning |
Referencen skal revideres, da f.eks. toksicitet fra
partikler, VOC, tungmetaller og bundmaling ikke indgår i de eksisterende referencer i
UMIP-metoden. |
Detaljering og operationalise-ring af data |
Nærmere specificering af partikler, VOC og
tungmetaller i forhold til teknologi (partikelfiltre, turboladning, katalysatorer etc.)
udtrykt i tonkm er nødvendig af hensyn til effektvurdering af forskellige
transportmiddeltyper. Herunder bør dioxinudledning fra forbrændingsmotorer undersøges. |
Indirekte emissioner og ressourceforbrug |
Den indirekte påvirkning fra brændstoffremstilling,
produktion af køretøjer, vedligeholdelse, bygning af veje etc. er væsentlige, især for
fremstilling af brændsler, og der er behov for opdatering. Data bør fremover indgå i
almindelige transportdata. |
Stedspecifikke forhold |
NOx og SO2 giver forsuring.
Begge effekter er beskrevet i grundlaget for UMIP-metoden med mulighed for at gennemføre
miljøvurdering. Det eksisterende metodegrundlag gør det imidlertid ikke muligt
vurderingsmæssigt at skelne geografisk mellem, hvor emissionerne finder sted. Der er stor
forskel på, hvor følsomme de påvirkede områder er. F.eks. er Nordeuropæiske
skovområder betydeligt mere følsomme end kalkholdige områder i Sydeuropa eller åbne
havområder. Det er derfor ikke ligegyldigt, om en lastbil kører i Danmark eller i
Sydeuropa, eller om et skib sejler i kystnære områder eller på åbent hav. Lignende
forhold gør sig gældende for næringssaltbelastning fra NOx og for fotokemisk
ozondannelse fra VOC. Stedspecificitet indgår som en del af den danske Miljøstyrelses
metodeudviklingsprojekt for LCA. |
Støj |
Støj indgår som en del af den danske
Miljøstyrelses metodeudviklingsprojekt for LCA. Der er endnu ikke foreslået
normalisering og vægtning, således at støjbelastningen kan udtrykkes i
personækvivalenter, PE, der vil være det endelige resultat af UMIP-metoden. |
Arealanvendelse |
Der synes at være fokus på plante- og dyreliv i
arealanvendelsesproblematikken, hvor man beskriver biodiversitet og sjældenhed af arter.
I en hollandsk model er dette søgt inddraget ved at beregne den procentvise ændring af
antallet af udvalgte planter pr. km2 pr. år ved arealomdannelse fra en tilstand til en
anden. Fremgangsmåden må opfattes som et forslag mere end som en færdigudviklet metode.
|
Dødsfald og kvæstelser |
Der er behov for at afklare, om dødsfald og
kvæstelser ved ulykker skal omfattes af LCA-vurderingen, og i bekræftende fald at finde
data og vurderingsmetoder herfor. |
Cases
For at få et konkret indtryk af hvor stor en andel transporten udgør for forskellige
produkter, er der udført livscyklusscreeninger med UMIP PC-værktøjet for en skinke, et
TV og et parcelhus. Forud for beregningerne blev UMIP PC-værktøjet nødtørftigt
opdateret, men som anført ovenfor mangler en del parametre at blive medtaget. Der må
derfor tages et vist forbehold over for de fremkomne resultater.
Da der anvendes ca. 3 kg foder pr. kg levende slagtesvin, bliver materialefasen meget
dominerende for skinken. Transporten er væsentlig, hvad angår vægtet ressourceforbrug,
toksicitet og affald. Med hensyn til vægtede miljøeffekter er transporten af mindre
betydning. Målt på drivhuseffekten er transportens betydning ca. 5% af skinkens samlede
bidrag til drivhuseffekten. For TV'et og parcelhuset, som begge har en forholdsvis lang
levetid med et tilknyttet energiforbrug, er transports betydning 1-1,5% af
drivhuseffektbidraget.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|