| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Verdenstopmødet i Johannesburg og Danmarks nationale strategi for bæredygtig udvikling
Lokal agenda 21
Det lokale medansvar hos borgere og virksomheder er vigtigt for at omsætte målsætninger om bæredygtig udvikling til handling. Inddragelse af borgerne i kommuner og amter tager bl.a. udgangspunkt i Lokal Agenda 21.
Johannesburgplanen fremhæver, at lokale myndigheder og befolkningen har en vigtig rolle i gennemførelsen af agenda 21. Lokal agenda 21, partnerskaber og lignende initiativer skal fortsat støttes. |
Ved årsskiftet 2003/2004 skal alle kommuner og amter i Danmark have vedtaget en lokal Agenda 21-strategi. Strategierne er et vigtigt redskab i lokal opfølgning af den nationale strategi for bæredygtig udvikling. Strategierne skal bl.a. opstille målsætninger for det fremtidige arbejde for at reducere miljøbelastningen, fremme en bæredygtig byudvikling, fremme biologisk mangfoldighed, inddragelse af befolkningen og erhvervslivet i det lokale Agenda 21-arbejde. Strategierne skal målrette det lokale arbejde og give øget ejerskab.
Som opfølgning på Johannesburg blev der afholdt en europæisk konference i Kolding den 3. - 6. november 2002 om Lokal Agenda 21, der samlede omkring 350 repræsentanter fra europæiske kommuner, byer og regioner. Der blev sat fokus på de fremtidige sigtelinier bl.a., at lokalt arbejde for bæredygtig udvikling kræver et styrket offentligt-privat samarbejde, at Lokal Agenda 2l skal integreres mere i øvrige lokale politikker og strategier, og at lokale myndigheder i Europa skal blive bedre til at inddrage globale miljøproblemstillinger som klimabeskyttelse og vandkvalitet i det lokale arbejde for bæredygtig udvikling.
Danmark deltager i Agenda 21 for The Baltic Sea Region. Gennem handlingsplanen Uddannelse for bæredygtig udvikling har Danmark forpligtet sig til at inddrage begrebet bæredygtig udvikling ved alle justeringer af uddannelser. Bæredygtig udvikling indgår dermed i fagenes udvikling og trinmål i Folkeskolen, og vil indgå i forbindelse med reformen af de gymnasiale uddannelser.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
|