Sporstoffer til benzin, diesel- og fyringsolie

2 Olieprodukters egenskaber

2.1 Olieprodukters karakteristika
2.1.1 Kogepunkt
2.1.2 Smeltepunkt
2.1.3 Massefylde
2.2 Benzin
2.2.1 Benzins karakteristika
2.3 Dieselolie
2.3.1 Diesels karakteristika
2.4 Fyringsolie
2.4.1 Fyringsolies karakteristika
2.5 Fordeling af fysisk-kemiske egenskaber
2.6 Brændstoffers toksicitet
2.6.1 Mennesker
2.6.2 Miljø
2.7 Brændstoffers klassificering
   

Olietyperne benzin, diesel og fyringsolier har en række fællestræk og forskelligheder. Alle tre typer er blandinger af kulbrinter med forskellige additiver. I det følgende er kort ridset op, de karakteristiske egenskaber for de tre typer i relation til overvejelserne omkring tilsætning af et sporstof.

2.1 Olieprodukters karakteristika

Olieprodukterne der er produceret ud fra råolie er normalt defineret ud fra deres ekstraktionsintervaller (se benzin, diesel og fyringsolie nedenfor). Hovedbestanddelene er alkaner, aromater (monocycliske og polycycliske (PAH)) samt alkener (olefiner).

Alkanerne, som er en af hovedingredienserne i råolie, opdeles i de raffinerede olieprodukter som:
Lineære alkaner (n-alkaner) med C-atomerne i en ubrudt række. Den generelle formel er CnH2n+2.
Forgrenede alkaner (isoparaffiner) med C-atomer, der forgrener sig ud fra hovedkulstofkæden. De forgrenede alkaner giver anledning til en stor mængde molekylkonfigurationer. Den generelle formel er CnH2n+2.
Cycloalkaner (naphthener), hvor kulstofkæderne er arrangeret i en (monocycliske) eller flere ringe (polycycliske). Den generelle formel er CnH2n.

Alkenerne (olefiner) er molekyler med en eller flere dobbeltbindinger mellem C-atomerne. Dobbeltbindingerne gør dem mere reaktive end alkanerne. Det er derfor ikke i denne gruppe, en potentiel markør skal søges.

Aromaterne indeholder en eller flere ringe med 6 kulstofatomer med tre dobbeltbindinger. Eksempler på en-ringede aromater (monoaromatiske hydrocarboner) er benzen, toluen, ethylbenzen og xylen. Eksempler på flerringede aromater (polyaromatiske hydrocarboner, PAH) er naphthalen, anthracen og pyren.

2.1.1 Kogepunkt

For stoffer i samme gruppe øges kogepunktet med antallet af kulstofatomer (carboner). For stoffer med samme antal carboner øges kogepunktet i rækkefølgen isoparaffiner, n-paraffiner, naphthener og aromater.

Forskellen i kogepunktet mellem isoparaffiner og aromater med samme antal carboner (60-80ºC) er større end forskellen i kogepunkt mellem stoffer i samme gruppe, som øges med ét carbon (Tabel 2.1).

2.1.2 Smeltepunkt

Smeltepunktet (frysepunktet) øges med molekylvægten, men er stærkt påvirket af molekylets form. Molekyler, som let passer ind i en krystalstruktur, har et højere smeltepunkt end andre strukturer. Derfor har n-paraffiner og ikke-substituerede aromater et højere smeltepunkt end isoparaffiner og naphthener med samme antal carboner (Tabel 2.1).

2.1.3 Massefylde

For stoffer i samme gruppe øges massefylden med antallet af carbonatomer. For stoffer med samme antal carbonatomer øges massefylden i rækkefølgen paraffiner, naphthener og aromater (Tabel 2.1).

Tabel 2.1:
Udvalgte hydrocarboners smeltepunkt, kogepunkt og massefylde

Stof

Kemisk formel

Gruppe

Smelte- punkt, ºC

Koge- punkt, ºC

Masse- fylde, (g/cm3, 20ºC)

Naphthalen

C10 H8

Aromat

80

218

1,1750

Tetralin

C10 H12

Aromat

-35

208

0,9695

cis-Decalin

C10 H18

Naphthen

-43

196

0,8965

1,3-Diethylbenzen

C10 H14

Aromat

-84

181

0,8639

n-Butylcyclohexan

C10 H20

Naphthen

-75

181

0,7992

n-Pentylcyclopentan

C10 H20

Naphthen

-83

181

0,7912

Decan

C10 H22

n-Paraffin

-30

174

0,7301

2,2-Dimethyloctane

C10 H22

Isoparaffin

 

142

0,7245

Anthracen

C14 H10

Aromat

215

341

1,2510

1-Pentylnaphthalen

C15 H18

Aromat

-24

306

0,9792

n-Nonylbenzene

C15 H24

Aromat

 

 

0,8558

n-Nonylcyclohexan

C15 H30

Naphthen

-10

282

0,8160

n-Decylcyclopentan

C15 H30

Naphthen

-22

279

0,8110

n-Pentadecan

C15 H32

n-Paraffin

10

271

0,7684

2-Methyltetradecan

C15 H32

Isoparaffin

-8

265

 

1-Decylnaphthalen

C20 H28

Aromat

15

379

 

n-Tetradecylbenzen

C20 H34

Aromat

16

354

0,8549

n-Tetradecylcy- clohexan

C20 H40

Naphthen

25

354

0,8250

n-Tetradecylcy- clopentane

C20 H40

Naphthen

17

353

0,8213

Eicosan

C20 H42

n-Paraffin

36

344

0,7843

2-Methylnonadecan

C20 H42

Isoparaffin

18

339

 

2.2 Benzin

Benzin består af en blanding af råolieprodukter, som har gennemgået forskellige processer derunder destillation og krakning. Et benzinprodukts sammensætning er variabel, idet de ønskede tekniske egenskaber kan opnås ved en række formuleringer.

2.2.1 Benzins karakteristika

Benzins destillationsinterval er lavere end for diesel og fyringsolie (Tabel 2.2). Sammensætningen mellem grupper kan variere alt efter oprindelsessted for råolien og produktionssted (raffinaderi) for benzinen. Desuden anvendes forskellige additiver for at gøre produktet bedst egnet til det ønskede formål (se Hansen et al. 2001).

Tabel 2.2:
Variation i specifikationer for benzins sammensætning

Benzin

Karakteristika

Reference

Destillationsinterval

30-220ºC

Andersen 1994

Alkaner (C4-C12), fordeling:
  
Isoparaffiner (forgrenede alkaner)
n-alkaner (lineære alkaner)
Cycloalkaner



26-43%
7-21%
2-6%

Andersen 1994

Alkener

3-9%

Andersen 1994

Aromater

20-50%

Andersen 1994


Kvaliteten af benzin til brug for motordrevne køretøjer skal overholde visse krav, som er anført i Bekendtgørelse nr. 77 af 15. januar 2001 (MEM 2001). De er anført i tabel 2.3 nedenfor.

Tabel 2.3
Krav til kvalitet af benzin

Parameter

Enhed

Grænseværdier2)

Analyse

Kriterium

A

B3)

Metode

Research-oktantal (RON)

-

min.

954)

-

EN 25164

Motor-oktantal (MON)

-

min.

854)

-

EN 25163

RVP (1. maj - 30. september)

KPa

max.

60,0

-

prEN 13016-1 (DVPE)

Destillation:
- fordampet ved 100 oC
- fordampet ved 150 oC

 
% v/v
"

  
min.
"

 
46,0
75,0

  
-
-

  
prEN-ISO 3405
"

Kulbrinter:
- alkener 5) 6) 7)
- aromater 5) 6) 7)
- benzen 8)

 
% v/v
"
"

 
max.
"
"

 
18,0 9)
42,0
1,0

 
-
35,0
-

 
ASTM D1319
"
EN 12177
EN 238

Iltindhold 10)

% m/m

max.

2,7

-

EN 1601
prEN 13132

Oxygenater: 10)
  
- methanol, passende
stabilisator skal tilsættes
  
- ethanol, stabilisatorer
kan være nødvendige
  
- isopropylalkohol
  
- tertbutylalkohol
  
- isobutylalkohol
  
- ethere, som indeholder 5 kulstofatomer pr. molekyle eller derover
   
- andre oxygenater 11)

  
  
% v/v
  
 
"
  
 
"
  
"
  
"
 
"
  
  
  
"

 
 
max.
 
 
"
 
 
"
 
"
 
"
 
"
 
 
  
"

  
 
3

 
5
 
 
10
  
7
 
10
  
15
  
  
  
10

 
 
-
 
 
-
 
 
-
 
-
  
-
 
-
 
 
 
-

  
 
EN 1601 prEN13132"
  
""
 
 
"
 
"
 
"
 
"

Svovlindhold 12)

mg/kg

max.

150

50

EN-ISO 14596
EN ISO 8754
EN 24260

Blyindhold

g/l

max.

0,005

-

EN 237

  
2) De anførte værdier er "sande værdier". Opstillingen af grænseværdierne bygger på ISO 4259 "Petroleum products - determination and application of precision data in relation to methods of test", og ved fastsættelsen af en minimumsværdi er der medregnet en minimumsdifference på 2R over nul (R = reproducerbarhed). Resultaterne af de individuelle målinger skal fortolkes på grundlag af kriterierne i ISO 4259 (offentliggjort i 1995).
3) Fastsættelsen af værdier i kolonne B - bortset fra svovl og aromater - afventer beslutning i EU.
4) Dette udelukker ikke, at der kan markedsføres benzin med højere eller lavere oktantal. Der skal dog på hvert salgssted være mindst 1 stander, hvorfra der leveres benzin, der opfylder de anførte oktantalskrav.
4-12) Øvrige noter vedrører mest metoder, se bekendtgørelsen (MEM 2001).


Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/70/EF af 13. oktober 1998 om kvaliteten af benzin og dieselolie, jf. EFT nr. L 350/58 fra 28. december 1998, og Kommissionens direktiv nr. 2000/71/EF, EF-Tidende 2000 L287 side 46 fra 14. november 2000 (EU 1998, EU 2000).

2.3 Dieselolie

Dieselolie er en generisk betegnelse, som dækker brændstoffer til motorer med kompressionstænding, men som i daglig tale referer til brændstof til dieselmotorer.

2.3.1 Diesels karakteristika

Den kommercielle diesel er defineret ud fra massefylde og viskositet. Specifikationen efter den europæiske standard CEN 590 er vist i Tabel 2.4.

Tabel 2.4:
Specifikation for diesel

Egenskab

CEN 590, grades A-F

Massefylde 15ºC, g/cm3

0,820-0,860

Kinematisk viskositet, 40ºC, cSt

2,0-4,5

Svovl, % vægt, max.

0,05

Cetan-tal, min.

49

Destillations temperatur, ºC
% vol. recovered
   
65
85
95

 
 
 
Min. 250ºC
Max. 350ºC
Max. 370ºC


Variationen af indholdet følger destillationsintervallet, men kan variere ligesom for benzin. Tabel 2.5 gengiver resultatet fra en enkelt repræsentativ reference.

Tabel 2.5:
Specifikation for diesel

Diesel

Karakteristika

Reference

Destillationsinterval

180-360ºC

Andersen 1994

Alkaner (C10-C18), fordeling

55%

Andersen 1994

Alkener

 

Andersen 1994

Aromater

35%

Andersen 1994


Ligesom for benzin skal kvaliteten af dieselolie til brug for motordrevne køretøjer overholde visse krav, som er anført i Bekendtgørelse nr. 77 af 15. januar 2001 (MEM 2001). De er anført nedenfor.

Tabel 2.6
Krav til kvalitet af dieselolie

Parameter

Enhed

Grænseværdier13)

Analyse

 

 

Krite- rium

A

B

Metode

Offentliggørelse

Cetantal

-

min.

51,0

-

EN ISO 5165

1998

Massefylde ved 15ºC 15)

kg/m3

max.

845

-

EN ISO 3675

EN ISO 12185

1998

1996

Destillation: 95% kogepunkt

ºC

max.

360

-

prEN ISO 3405

1998

Polycycliske aromatiske kulbrinter 16)

% m/m

max.

11

 

IP 391

1995

Svovlindhold 17)

mg/kg

max.

350

50

EN ISO 14596

EN ISO 8754

EN 24260

1998

1995

1994

Noter se bekendtgørelsen (MEM 2001).

Dieselolie er en kompleks blanding af flere hundrede stoffer. De fleste er hydrocarboner med carbon antal mellem 10 og 21 (C10-C21). De fleste tilhører paraffinerne, naphthenerne og aromaterne. Disse tre klasser har forskellige fysiske og kemiske egenskaber. De forskellige relative egenskaber i disse tre grupper er en af de faktorer, der udgør forskellen mellem dieseltyperne.

Dieselolie består hovedsageligt af C10 til C19 hydrocarboner, som inkluderer ca. 64% alifatiske hydrocarboner, 35% aromater (inkl. <5% PAH) og 1-2% olefiner (US Air Force 1989)

2.4 Fyringsolie

Fyringsolie minder en del om dieselolie. Alle fyringsolier består af en kompleks blanding af alifatiske og aromatiske hydrocarboner. De alifatiske alkaner (paraffiner) og cycloalkaner (naphthener) er hydrogenmættede hydrocarboner og udgør ca. 80-90% af fyringsolien. Aromaterne (f.eks. benzen) udgør 10-20%, hvori indgår <5% PAH, og olefinerne (f.eks. styren og inden) udgør 1% af fyringsolien. Fyringsolie (f.eks. Fuel oil no. 2) er et blandet destillat med hydrocarbonantal mellem 11 og 20 (C11-C20).

2.4.1 Fyringsolies karakteristika

Fyringsoliers sammensætning kan som nævnt variere, men som eksempel er nedenfor (tabel 2.7) vist et eksempel sammenlignet med dieselolie.

Tabel 2.7:
Analyse af diesel og fyringsolier efter API (IARC 1989 og EPA)

Hydrocarbon type

Diesel /petroleum, %

Fyringsolie, %

Paraffin (n- og iso-)

52,4

 

41,3

 

Monocycloparaffiner

21,3

 

22,1

 

Bicycloparaffiner

5,1

 

9,6

 

Tricycloparaffiner

0,8

 

2,3

 

Total mættede hydrocarboner

 

79,7

 

75,3

Alkylbenzener

13,5

 

5,9

 

Indaner / tetraliner

3,3

 

4,1

 

Dinaphthenobenzener / indener

0,9

 

1,8

 

Naphthalener

2,8

 

8,2

 

Biphenyler / acenaphthener

0,4

 

2,6

 

Fluorener / acenapthtylener

Ingen data

 

1,4

 

Phenanthrener

Ingen data

 

0,7

 

Total aromatiske hydrocarboner

 

23,6

 

24,7

Olefiner

Ingen data

 

Ingen data

 


De fysisk kemiske egenskaber dækker over variationsbredden af enkeltkomponenter og variationer mellem typer (tabel 2.8). Det bemærkes, at vandopløseligheden er målt til 5 mg/l og octanol/vand fordelingskoefficienten varierer mellem 2000 og 11.500.000 (log Kow 3,3-7,06). Massefylden er højere end for benzin og diesel.

Tabel 2.8:
Fysisk-kemiske egenskaber af fyringsolie

Egenskab

Fuel olie nr.2

Reference

Smeltepunkt

-29ºC

OHMTAD 1985

Kogepunkt

160-360
282-338

IARC 1989
US Coast Guard 1985

Massefylde v. 20ºC

0,8700-0,9500

 

Vandopløselighed

5 mg/l

US Air Force 1989

Log Kow

3,3-7,06

"

log Koc

3,0-6,7

"

Damptryk

2,12-26,4 mmHg

"


Fyringsolies destillationsinterval er næsten identisk med diesel; men går en anelse højere (Tabel 2.9).

Tabel 2.9:
Specifikation for fyringsolie

Fyringsolie

Karakteristika

Reference

Destillationsinterval

180-380ºC

Andersen 1994

Alkaner, fordeling:
Isoparaffiner og n-alkaner
Cycloalkaner

  
41-61%
11-32%

Andersen 1994

Alkener

0-0,7%

Andersen 1994

Aromater

19-25%

Andersen 1994

2.5 Fordeling af fysisk-kemiske egenskaber

Det er forsøgt ud fra de fysisk-kemiske egenskaber hos udvalgte hydrocarboner at finde en fællesnævner, der kunne danne grundlag for en søgen efter et organisk stof (hydrocarbon), der ville ligge indenfor rammerne af de stoffer, der allerede var i de tre brændstoftyper. Ønsket var at finde et stof, der havde nogenlunde samme vandopløselighed og samme octanol/vand fordelingskoefficient.

Ud af 61 stoffer kunne der findes en målt vandopløselighed for de 44 stoffer. For yderligere 17 var der tilstrækkelige oplysninger til at en kvantitativ strukturanalyse (QSAR), baseret på stoffernes molekylstruktur, blev udført. Det blev fundet, at værdierne varierede fra 0,1 µg/l til 1790 mg/l. Middelværdien var 4,8 mg/l med en standardafvigelse på 238 mg/l. Data er vedlagt i bilag A.

For octanol/vand fordelingskoefficienten kunne der kun findes målte værdier for 35 stoffer. De blev suppleret med estimater baseret på QSAR for yderligere 26 stoffer til i alt 61 stoffer. Blandt de eksperimentelle værdier varierede de udvalgte stoffer fra log Kow 1,8 til 7,6. Der blev beregnet en middelværdi på log Kow 4.3 med en standardafvigelse på 1,9.

Det bemærkes at antallet er relativt lille i forhold til de mulige, men antallet anses for tilstrækkeligt repræsentativt til dette formål. For at undgå, at en gruppe blev overrepræsenteret, er ca. halvdelen (32) af de udvalgte aromater og resten fordelt på alkaner inkl. 5 alkener (olefiner).

Resultatet af fordelingerne kan ses i tabel 2.10. Ud over vandopløselighed og log Kow blev der også søgt oplysninger på smeltepunkt, kogepunkt, damptryk og log Koc. Sidstnævnte var der ikke umiddelbart tilgængelige data for, så alle værdier er estimerede værdier (QSAR).

Tabel 2.10:
Statistisk fordeling af udvalgte parametre på udvalgte almindeligt forekommende hydrocarboner

 

Mol- vægt
g/mol

MP
ºC

BP
ºC

Masse- fylde
g/cm3

Damp- tryk
Pa

Vand- opløse- lighed
mg/l

log Kow

log Koc

N total

61

61

61

19

61

61

61

58

N esti- meret

0

6

7

0

13

17

26

58

Minimum

42.08

-185.2

-47.6

0.1251

1.14E-11

0.0001

1.77

1.376

Maksimum

300.26

437.3

525

0.8963

1158377

1790

10.16

6.95

Middel

152.52

1.8

208

0.7700

42889

74.94

4.53

3.66

 

 

 

 

 

 

 

 

 

90%-ile

252.32

168

376

0.8715

81313

162

6.63

5.90

75%-ile

206.29

97

339

0.8656

6291

48.8

5.16

4.71

Median

140.27

-21.6

181

0.8160

162.6

4.78

4.31

3.37

STDV

 

127.2

140

0.1750

158628

237.73

1.88

1.45

25%-ile

92.14

-95.3

95

0.7760

0.0024

0.035

3.15

2.43


På grund af stoffernes store variation og skæve fordeling, blev det besluttet at anvende medianværdier som udvalgsområde. For vandopløselighed betød det, at man ville koncentrere sig om stoffer med en vandopløselighed under 5 mg/l. For parameteren octanol/vandforholdet betød resultatet af søgningen, at man ville koncentrere sig om stoffer med en log Kow mellem 3 og 4.

De mulige ikke-farvestoffer, som kunne anvendes som sporstof (markør) i de tre brændstoftyper, er omtalt i kapitel 3.

2.6 Brændstoffers toksicitet

Til vurdering af en påvirkning af den samlede toksicitet i brændstofferne, af en markør, er der søgt oplysninger om den totale/samlede toksicitet af forskellige brændstoftyper.

2.6.1 Mennesker

På EINECS-listen er der 68 stoffer, som dækker destillationsprodukter, som kan anvendes til køretøjer og opvarmning. Mange af stofferne er optaget på listen over farlige stoffer, og nogle er klassificeret som carcinogene (kræftfremkaldende).

Toksiciteten af markedsførte brændstoffer er undersøgt af olieindustriens fællesorganisationer som f.eks. API (American Petroleum Institute) og CONCAWE (the oil companies' European organisation for environmental and health protection).

Resultaterne for diesel og fyringsolier er refereret i CONCAWE (1996). For overskuelighedens skyld er kun de væsentligste niveauer gengivet her.

Den akutte orale toksicitet i rotter ligger med LD50-værdier fra >2000 til 17300 mg/kg med kliniske observationer som hyperaktivitet, ataksi, inkontinens, hårtab og blødninger/irritation i mave-tarmkanal.

Dermal LD50-værdier ligger på >2000 for kaniner med tydelig hudirritation.

Inhalations LC50 er fundet fra 1,8 til 7,6 mg/l med inflammation af åndedrætsveje og lunger.

De mange brændstoftyper, der blev undersøgt, medførte moderat til alvorlig hudirritation men ingen øjenirritation. Der blev ikke fundet tegn på hudsensibilisering.

I subakutte/subkroniske forsøg over 4 eller 13 uger med dermale studier observeredes signifikante alvorlige hudirritation ved alle doseringer (2-8 g/kg/dag). Reduceret kropsvægt kunne observeres ved 125 og 500 mg/kg/dag. Ved inhalation i op til 4 uger observeredes inflammation i næsevæv og lunger hos rotter ved ca. 20 mg/m3.

Carcinogeniciteten vurderedes med påføring af stofferne på huden af mus ca. 2 gange per uge i op til 2 år. Alle testede brændstoftyper medførte hudtumorer (benigne og maligne) Et fællestræk var opståen af alvorlig hudirritation og en lang latensperiode inden tumordannelse (ca. 40-90 uger).

Genotoksiciteten er undersøgt med in vitro bakterielle mutationstests (microbial mutation assays). Der observeredes en spredning fra inaktiv til svagt positive og positive reaktioner.

Reproduktionstoksicitet er undersøgt på dieselolier i et teratologistudium på rotter med inhalation af dampe over 5-15 graviditeter. Der observeredes ingen teratogene effekter. Ved daglig påføring på rottehud af 6 gasolier dag 0-19 i diegivningsperioden medførte med en enkelt undtagelse foetotoksiske effekter (øget resorption, reduceret ungevægt, reduceret kuldstørrelse).

Erfaringer fra human eksponering omfatter hudirritation, slimhindeirritation og effekter på centralnervesystemet.

Yderligere detaljer og referencer kan findes i Concawe (1996).

2.6.2 Miljø

Den komplekse sammensætning af brændstoftyperne betyder, at deres opførsel vil være afhængig af sammensætningen, og at enkeltstofferne vil reagere dels afhængigt og dels uafhængigt af hinanden. Størsteparten udgøres af iso- og cycloparaffiner, men indeholder også en betydelig andel af monocycliske og polycycliske aromatiske hydrocarboner.

Ved frigivelse til det ydre miljø vil de lette komponenter generelt søge at fordampe (afhængig af forholdene), men resten vil blive adsorberet til jord/sediment og spredt i vandfasen. Gasolier vil lægge sig på vandoverflader (lettere end vand) og sprede sig ud. Generelt er vandopløseligheden lav, men de mest vandopløselige komponenter vil blive opløst og spredt.

Det betyder, at med tiden vil sammensætningen ændre sig til at mindre fordampelige og mindre vandopløselige komponenter vil dominere sammensætningen.

De mindre molekyler kan forventes at blive nedbrudt relativt hurtigt under aerobe forhold, mens kulbrinter med større molekylvægt og ringstrukturer vil forventes nedbrudt væsentligt langsommere. Under anaerobe forhold, som for eksempel i iltfattigt sediment, vil nedbrydningen gå i stå.

Økotoksiciteten er som regel testet på enkeltkomponenter i brændstofferne. For de fleste er det et metodeproblem, at de fleste stoffer er lavt vandopløselige, og der derfor anvendes forskellige metoder til at udføre doseringerne i testene.

Den akutte toksicitet (LC50 96 t) overfor fisk synes at samle sig om 10-100 mg/l, for dafnier ligger LC50 (48 t) niveauet på 1-100 mg/l, og for alger foreligger IC50 (72 t) resultater fra 1-10 mg/l (Concawe 1996).

2.7 Brændstoffers klassificering

Klassificeringen af kul og olieafledte stoffer findes i bilag 2 til listen over farlige stoffer (MEM 2001). Listen er lang og dækker enkeltstoffer og grupper af stoffer fra definerede destillationsprocesser, såvel som slutprodukter. De fleste er klassificeret Carc1(evidens for carcinogenitet) til Carc3 (potentiel risiko for carcinogenitet) og R40 eller R45.

I tabel 2.11 er vist nogle få eksempler på klassificeringer.

Tabel 2.11
Eksempler på klassificeringer fra Listen over farlige stoffer (MEM 2001)

Navn

CAS nr.

EF nr.
(EINECS/ELINCS)

Klassificering

Mærkning

Benzin

86290-81-5

289-220-8

Carc2; R45, Xn; R65

T; R45-65, S53-45

Benzin, straight run

68606-11-1

271-727-0

Carc2; R45, Xn; R65

T; R45-65, S53-45

Brændselsolie, Nr. 2

68476-30-2

270-671-4

Carc3; R40

Xn; R40, S(2) 36/37

Brændselsolie, Nr. 4

68476-31-3

270-673-5

Carc3; R40

Xn; R40, S(2) 36/37

Brændselsolie, Nr. 6

68553-00-4

271-384-7

Carc2; R45

T; R45, S53-65

Diesel

68334-30-5

269-822-7

Carc3; R40

Xn; R40, S(2) 36/37

Diesel, Nr. 2

68476-34-6

270-676-1

Carc3; R40

Xn; R40, S(2) 36/37

Petroleum

8008-20-6

232-366-4

Xn; R65

Xn; R65, S(2)-23-24-62

Råolie

8002-05-9

232-298-5

Carc2; R45

T; R45, S53-45

CAS nr.: Chemical Abstracts Service registry number, identificerer stoffer beskrevet i Chemical Abstract

EF nr.: Eu registrering af stoffer optaget på EINECS (European Index Number of Existing Chemical Substances, som er en europæisk liste over markedsførte kemiske stoffer) samt ELINCS (European Index Numbers of New Chemical Substances, som er listen over anmeldte kemiske stoffer efter direktiv 67/548).