| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Sporstoffer til benzin, diesel- og fyringsolie
Olietyperne benzin, diesel og fyringsolier har en række fællestræk og
forskelligheder. Alle tre typer er blandinger af kulbrinter med forskellige additiver. I
det følgende er kort ridset op, de karakteristiske egenskaber for de tre typer i relation
til overvejelserne omkring tilsætning af et sporstof.
Olieprodukterne der er produceret ud fra råolie er normalt defineret ud fra deres
ekstraktionsintervaller (se benzin, diesel og fyringsolie nedenfor). Hovedbestanddelene er
alkaner, aromater (monocycliske og polycycliske (PAH)) samt alkener (olefiner).
Alkanerne, som er en af hovedingredienserne i råolie, opdeles i de raffinerede
olieprodukter som:
 | Lineære alkaner (n-alkaner) med C-atomerne i en ubrudt række. Den generelle formel er
CnH2n+2. |
 | Forgrenede alkaner (isoparaffiner) med C-atomer, der forgrener sig ud fra
hovedkulstofkæden. De forgrenede alkaner giver anledning til en stor mængde
molekylkonfigurationer. Den generelle formel er CnH2n+2. |
 | Cycloalkaner (naphthener), hvor kulstofkæderne er arrangeret i en (monocycliske) eller
flere ringe (polycycliske). Den generelle formel er CnH2n. |
Alkenerne (olefiner) er molekyler med en eller flere dobbeltbindinger mellem
C-atomerne. Dobbeltbindingerne gør dem mere reaktive end alkanerne. Det er derfor ikke i
denne gruppe, en potentiel markør skal søges.
Aromaterne indeholder en eller flere ringe med 6 kulstofatomer med tre
dobbeltbindinger. Eksempler på en-ringede aromater (monoaromatiske hydrocarboner) er
benzen, toluen, ethylbenzen og xylen. Eksempler på flerringede aromater (polyaromatiske
hydrocarboner, PAH) er naphthalen, anthracen og pyren.
For stoffer i samme gruppe øges kogepunktet med antallet af kulstofatomer
(carboner). For stoffer med samme antal carboner øges kogepunktet i rækkefølgen
isoparaffiner, n-paraffiner, naphthener og aromater.
Forskellen i kogepunktet mellem isoparaffiner og aromater med samme antal carboner
(60-80ºC) er større end forskellen i kogepunkt mellem stoffer i samme gruppe, som øges
med ét carbon (Tabel 2.1).
Smeltepunktet (frysepunktet) øges med molekylvægten, men er stærkt påvirket af
molekylets form. Molekyler, som let passer ind i en krystalstruktur, har et højere
smeltepunkt end andre strukturer. Derfor har n-paraffiner og ikke-substituerede aromater
et højere smeltepunkt end isoparaffiner og naphthener med samme antal carboner (Tabel
2.1).
For stoffer i samme gruppe øges massefylden med antallet af carbonatomer. For stoffer
med samme antal carbonatomer øges massefylden i rækkefølgen paraffiner, naphthener og
aromater (Tabel 2.1).
Tabel 2.1:
Udvalgte hydrocarboners smeltepunkt, kogepunkt og massefylde
Stof |
Kemisk formel |
Gruppe |
Smelte- punkt, ºC |
Koge- punkt, ºC |
Masse- fylde, (g/cm3, 20ºC) |
Naphthalen |
C10 H8 |
Aromat |
80 |
218 |
1,1750 |
Tetralin |
C10 H12 |
Aromat |
-35 |
208 |
0,9695 |
cis-Decalin |
C10 H18 |
Naphthen |
-43 |
196 |
0,8965 |
1,3-Diethylbenzen |
C10 H14 |
Aromat |
-84 |
181 |
0,8639 |
n-Butylcyclohexan |
C10 H20 |
Naphthen |
-75 |
181 |
0,7992 |
n-Pentylcyclopentan |
C10 H20 |
Naphthen |
-83 |
181 |
0,7912 |
Decan |
C10 H22 |
n-Paraffin |
-30 |
174 |
0,7301 |
2,2-Dimethyloctane |
C10 H22 |
Isoparaffin |
|
142 |
0,7245 |
Anthracen |
C14 H10 |
Aromat |
215 |
341 |
1,2510 |
1-Pentylnaphthalen |
C15 H18 |
Aromat |
-24 |
306 |
0,9792 |
n-Nonylbenzene |
C15 H24 |
Aromat |
|
|
0,8558 |
n-Nonylcyclohexan |
C15 H30 |
Naphthen |
-10 |
282 |
0,8160 |
n-Decylcyclopentan |
C15 H30 |
Naphthen |
-22 |
279 |
0,8110 |
n-Pentadecan |
C15 H32 |
n-Paraffin |
10 |
271 |
0,7684 |
2-Methyltetradecan |
C15 H32 |
Isoparaffin |
-8 |
265 |
|
1-Decylnaphthalen |
C20 H28 |
Aromat |
15 |
379 |
|
n-Tetradecylbenzen |
C20 H34 |
Aromat |
16 |
354 |
0,8549 |
n-Tetradecylcy- clohexan |
C20 H40 |
Naphthen |
25 |
354 |
0,8250 |
n-Tetradecylcy- clopentane |
C20 H40 |
Naphthen |
17 |
353 |
0,8213 |
Eicosan |
C20 H42 |
n-Paraffin |
36 |
344 |
0,7843 |
2-Methylnonadecan |
C20 H42 |
Isoparaffin |
18 |
339 |
|
Benzin består af en blanding af råolieprodukter, som har gennemgået forskellige
processer derunder destillation og krakning. Et benzinprodukts sammensætning er variabel,
idet de ønskede tekniske egenskaber kan opnås ved en række formuleringer.
Benzins destillationsinterval er lavere end for diesel og fyringsolie (Tabel 2.2).
Sammensætningen mellem grupper kan variere alt efter oprindelsessted for råolien og
produktionssted (raffinaderi) for benzinen. Desuden anvendes forskellige additiver for at
gøre produktet bedst egnet til det ønskede formål (se Hansen et al. 2001).
Tabel 2.2:
Variation i specifikationer for benzins sammensætning
Benzin |
Karakteristika |
Reference |
Destillationsinterval |
30-220ºC |
Andersen 1994 |
Alkaner (C4-C12),
fordeling:
Isoparaffiner (forgrenede alkaner)
n-alkaner (lineære alkaner)
Cycloalkaner |
26-43%
7-21%
2-6%
|
Andersen 1994 |
Alkener |
3-9% |
Andersen 1994 |
Aromater |
20-50% |
Andersen 1994 |
Kvaliteten af benzin til brug for motordrevne køretøjer skal overholde visse krav, som
er anført i Bekendtgørelse nr. 77 af 15. januar 2001 (MEM 2001). De er anført i tabel
2.3 nedenfor.
Tabel 2.3
Krav til kvalitet af benzin
Parameter |
Enhed |
Grænseværdier2) |
Analyse |
Kriterium |
A |
B3) |
Metode |
Research-oktantal (RON) |
- |
min. |
954) |
- |
EN 25164 |
Motor-oktantal (MON) |
- |
min. |
854) |
- |
EN 25163 |
RVP (1. maj - 30. september) |
KPa |
max. |
60,0 |
- |
prEN 13016-1 (DVPE) |
Destillation:
- fordampet ved 100 oC
- fordampet ved 150 oC |
% v/v
" |
min.
" |
46,0
75,0 |
-
- |
prEN-ISO 3405
" |
Kulbrinter:
- alkener 5) 6) 7)
- aromater 5) 6) 7)
- benzen 8) |
% v/v
"
" |
max.
"
" |
18,0 9)
42,0
1,0 |
-
35,0
- |
ASTM D1319
"
EN 12177
EN 238 |
Iltindhold 10) |
% m/m |
max. |
2,7 |
- |
EN 1601
prEN 13132 |
Oxygenater: 10)
- methanol, passende
stabilisator skal tilsættes
- ethanol, stabilisatorer
kan være nødvendige
- isopropylalkohol
- tertbutylalkohol
- isobutylalkohol
- ethere, som indeholder 5 kulstofatomer pr. molekyle eller derover
- andre oxygenater 11) |
% v/v
"
"
"
"
"
" |
max.
"
"
"
"
"
" |
3
5
10
7
10
15
10 |
-
-
-
-
-
-
- |
EN 1601 prEN13132"
""
"
"
"
" |
Svovlindhold 12) |
mg/kg |
max. |
150 |
50 |
EN-ISO 14596
EN ISO 8754
EN 24260 |
Blyindhold |
g/l |
max. |
0,005 |
- |
EN 237 |
|
|
2) |
De anførte værdier er "sande værdier".
Opstillingen af grænseværdierne bygger på ISO 4259 "Petroleum products -
determination and application of precision data in relation to methods of test", og
ved fastsættelsen af en minimumsværdi er der medregnet en minimumsdifference på 2R over
nul (R = reproducerbarhed). Resultaterne af de individuelle målinger skal fortolkes på
grundlag af kriterierne i ISO 4259 (offentliggjort i 1995). |
3) |
Fastsættelsen af værdier i kolonne B - bortset fra
svovl og aromater - afventer beslutning i EU. |
4) |
Dette udelukker ikke, at der kan markedsføres benzin med
højere eller lavere oktantal. Der skal dog på hvert salgssted være mindst 1 stander,
hvorfra der leveres benzin, der opfylder de anførte oktantalskrav. |
4-12) |
Øvrige noter vedrører mest metoder, se bekendtgørelsen
(MEM 2001). |
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 98/70/EF af 13. oktober 1998 om kvaliteten af benzin og dieselolie, jf. EFT nr. L
350/58 fra 28. december 1998, og Kommissionens direktiv nr. 2000/71/EF, EF-Tidende 2000
L287 side 46 fra 14. november 2000 (EU 1998, EU 2000).
Dieselolie er en generisk betegnelse, som dækker brændstoffer til motorer med
kompressionstænding, men som i daglig tale referer til brændstof til dieselmotorer.
Den kommercielle diesel er defineret ud fra massefylde og viskositet.
Specifikationen efter den europæiske standard CEN 590 er vist i Tabel 2.4.
Tabel 2.4:
Specifikation for diesel
Egenskab |
CEN 590, grades A-F |
Massefylde 15ºC, g/cm3 |
0,820-0,860 |
Kinematisk viskositet, 40ºC, cSt |
2,0-4,5 |
Svovl, % vægt, max. |
0,05 |
Cetan-tal, min. |
49 |
Destillations temperatur, ºC
% vol. recovered
65
85
95 |
Min. 250ºC
Max. 350ºC
Max. 370ºC |
Variationen af indholdet følger destillationsintervallet, men kan variere ligesom for
benzin. Tabel 2.5 gengiver resultatet fra en enkelt repræsentativ reference.
Tabel 2.5:
Specifikation for diesel
Diesel |
Karakteristika |
Reference |
Destillationsinterval |
180-360ºC |
Andersen 1994 |
Alkaner (C10-C18),
fordeling |
55% |
Andersen 1994 |
Alkener |
|
Andersen 1994 |
Aromater |
35% |
Andersen 1994 |
Ligesom for benzin skal kvaliteten af dieselolie til brug for motordrevne køretøjer
overholde visse krav, som er anført i Bekendtgørelse nr. 77 af 15. januar 2001 (MEM
2001). De er anført nedenfor.
Tabel 2.6
Krav til kvalitet af dieselolie
Parameter |
Enhed |
Grænseværdier13) |
Analyse |
|
|
Krite- rium |
A |
B |
Metode |
Offentliggørelse |
Cetantal |
- |
min. |
51,0 |
- |
EN ISO 5165 |
1998 |
Massefylde ved 15ºC 15) |
kg/m3 |
max. |
845 |
- |
EN ISO 3675
EN ISO 12185 |
1998
1996 |
Destillation: 95% kogepunkt |
ºC |
max. |
360 |
- |
prEN ISO 3405 |
1998 |
Polycycliske aromatiske kulbrinter 16) |
% m/m |
max. |
11 |
|
IP 391 |
1995 |
Svovlindhold 17) |
mg/kg |
max. |
350 |
50 |
EN ISO 14596
EN ISO 8754
EN 24260 |
1998
1995
1994 |
Noter se bekendtgørelsen (MEM 2001).
Dieselolie er en kompleks blanding af flere hundrede stoffer. De fleste er
hydrocarboner med carbon antal mellem 10 og 21 (C10-C21). De fleste
tilhører paraffinerne, naphthenerne og aromaterne. Disse tre klasser har forskellige
fysiske og kemiske egenskaber. De forskellige relative egenskaber i disse tre grupper er
en af de faktorer, der udgør forskellen mellem dieseltyperne.
Dieselolie består hovedsageligt af C10 til C19 hydrocarboner, som inkluderer ca. 64%
alifatiske hydrocarboner, 35% aromater (inkl. <5% PAH) og 1-2% olefiner (US Air Force
1989)
Fyringsolie minder en del om dieselolie. Alle fyringsolier består af en kompleks
blanding af alifatiske og aromatiske hydrocarboner. De alifatiske alkaner (paraffiner) og
cycloalkaner (naphthener) er hydrogenmættede hydrocarboner og udgør ca. 80-90% af
fyringsolien. Aromaterne (f.eks. benzen) udgør 10-20%, hvori indgår <5% PAH, og
olefinerne (f.eks. styren og inden) udgør 1% af fyringsolien. Fyringsolie (f.eks. Fuel
oil no. 2) er et blandet destillat med hydrocarbonantal mellem 11 og 20 (C11-C20).
Fyringsoliers sammensætning kan som nævnt variere, men som eksempel er nedenfor
(tabel 2.7) vist et eksempel sammenlignet med dieselolie.
Tabel 2.7:
Analyse af diesel og fyringsolier efter API (IARC 1989 og EPA)
Hydrocarbon type |
Diesel /petroleum, % |
Fyringsolie, % |
Paraffin (n- og iso-) |
52,4 |
|
41,3 |
|
Monocycloparaffiner |
21,3 |
|
22,1 |
|
Bicycloparaffiner |
5,1 |
|
9,6 |
|
Tricycloparaffiner |
0,8 |
|
2,3 |
|
Total mættede hydrocarboner |
|
79,7 |
|
75,3 |
Alkylbenzener |
13,5 |
|
5,9 |
|
Indaner / tetraliner |
3,3 |
|
4,1 |
|
Dinaphthenobenzener / indener |
0,9 |
|
1,8 |
|
Naphthalener |
2,8 |
|
8,2 |
|
Biphenyler / acenaphthener |
0,4 |
|
2,6 |
|
Fluorener / acenapthtylener |
Ingen data |
|
1,4 |
|
Phenanthrener |
Ingen data |
|
0,7 |
|
Total aromatiske hydrocarboner |
|
23,6 |
|
24,7 |
Olefiner |
Ingen data |
|
Ingen data |
|
De fysisk kemiske egenskaber dækker over variationsbredden af enkeltkomponenter og
variationer mellem typer (tabel 2.8). Det bemærkes, at vandopløseligheden er målt til 5
mg/l og octanol/vand fordelingskoefficienten varierer mellem 2000 og 11.500.000 (log Kow
3,3-7,06). Massefylden er højere end for benzin og diesel.
Tabel 2.8:
Fysisk-kemiske egenskaber af fyringsolie
Egenskab |
Fuel olie nr.2 |
Reference |
Smeltepunkt |
-29ºC |
OHMTAD 1985 |
Kogepunkt |
160-360
282-338 |
IARC 1989
US Coast Guard 1985 |
Massefylde v. 20ºC |
0,8700-0,9500 |
|
Vandopløselighed |
5 mg/l |
US Air Force 1989 |
Log Kow |
3,3-7,06 |
" |
log Koc |
3,0-6,7 |
" |
Damptryk |
2,12-26,4 mmHg |
" |
Fyringsolies destillationsinterval er næsten identisk med diesel; men går en anelse
højere (Tabel 2.9).
Tabel 2.9:
Specifikation for fyringsolie
Fyringsolie |
Karakteristika |
Reference |
Destillationsinterval |
180-380ºC |
Andersen 1994 |
Alkaner, fordeling:
Isoparaffiner og n-alkaner
Cycloalkaner |
41-61%
11-32% |
Andersen 1994 |
Alkener |
0-0,7% |
Andersen 1994 |
Aromater |
19-25% |
Andersen 1994 |
Det er forsøgt ud fra de fysisk-kemiske egenskaber hos udvalgte hydrocarboner at finde
en fællesnævner, der kunne danne grundlag for en søgen efter et organisk stof
(hydrocarbon), der ville ligge indenfor rammerne af de stoffer, der allerede var i de tre
brændstoftyper. Ønsket var at finde et stof, der havde nogenlunde samme
vandopløselighed og samme octanol/vand fordelingskoefficient.
Ud af 61 stoffer kunne der findes en målt vandopløselighed for de 44 stoffer. For
yderligere 17 var der tilstrækkelige oplysninger til at en kvantitativ strukturanalyse
(QSAR), baseret på stoffernes molekylstruktur, blev udført. Det blev fundet, at
værdierne varierede fra 0,1 µg/l til 1790 mg/l. Middelværdien var 4,8 mg/l med en
standardafvigelse på 238 mg/l. Data er vedlagt i bilag A.
For octanol/vand fordelingskoefficienten kunne der kun findes målte værdier for 35
stoffer. De blev suppleret med estimater baseret på QSAR for yderligere 26 stoffer til i
alt 61 stoffer. Blandt de eksperimentelle værdier varierede de udvalgte stoffer fra log
Kow 1,8 til 7,6. Der blev beregnet en middelværdi på log Kow 4.3 med en
standardafvigelse på 1,9.
Det bemærkes at antallet er relativt lille i forhold til de mulige, men antallet anses
for tilstrækkeligt repræsentativt til dette formål. For at undgå, at en gruppe blev
overrepræsenteret, er ca. halvdelen (32) af de udvalgte aromater og resten fordelt på
alkaner inkl. 5 alkener (olefiner).
Resultatet af fordelingerne kan ses i tabel 2.10. Ud over vandopløselighed og log Kow
blev der også søgt oplysninger på smeltepunkt, kogepunkt, damptryk og log Koc.
Sidstnævnte var der ikke umiddelbart tilgængelige data for, så alle værdier er
estimerede værdier (QSAR).
Tabel 2.10:
Statistisk fordeling af udvalgte parametre på udvalgte almindeligt forekommende
hydrocarboner
|
Mol- vægt
g/mol |
MP
ºC |
BP
ºC |
Masse- fylde
g/cm3 |
Damp- tryk
Pa |
Vand- opløse- lighed
mg/l |
log Kow |
log Koc |
N total |
61 |
61 |
61 |
19 |
61 |
61 |
61 |
58 |
N esti- meret |
0 |
6 |
7 |
0 |
13 |
17 |
26 |
58 |
Minimum |
42.08 |
-185.2 |
-47.6 |
0.1251 |
1.14E-11 |
0.0001 |
1.77 |
1.376 |
Maksimum |
300.26 |
437.3 |
525 |
0.8963 |
1158377 |
1790 |
10.16 |
6.95 |
Middel |
152.52 |
1.8 |
208 |
0.7700 |
42889 |
74.94 |
4.53 |
3.66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90%-ile |
252.32 |
168 |
376 |
0.8715 |
81313 |
162 |
6.63 |
5.90 |
75%-ile |
206.29 |
97 |
339 |
0.8656 |
6291 |
48.8 |
5.16 |
4.71 |
Median |
140.27 |
-21.6 |
181 |
0.8160 |
162.6 |
4.78 |
4.31 |
3.37 |
STDV |
|
127.2 |
140 |
0.1750 |
158628 |
237.73 |
1.88 |
1.45 |
25%-ile |
92.14 |
-95.3 |
95 |
0.7760 |
0.0024 |
0.035 |
3.15 |
2.43 |
På grund af stoffernes store variation og skæve fordeling, blev det besluttet at anvende
medianværdier som udvalgsområde. For vandopløselighed betød det, at man ville
koncentrere sig om stoffer med en vandopløselighed under 5 mg/l. For parameteren
octanol/vandforholdet betød resultatet af søgningen, at man ville koncentrere sig om
stoffer med en log Kow mellem 3 og 4.
De mulige ikke-farvestoffer, som kunne anvendes som sporstof (markør) i de tre
brændstoftyper, er omtalt i kapitel 3.
Til vurdering af en påvirkning af den samlede toksicitet i brændstofferne, af en
markør, er der søgt oplysninger om den totale/samlede toksicitet af forskellige
brændstoftyper.
På EINECS-listen er der 68 stoffer, som dækker destillationsprodukter, som kan
anvendes til køretøjer og opvarmning. Mange af stofferne er optaget på listen over
farlige stoffer, og nogle er klassificeret som carcinogene (kræftfremkaldende).
Toksiciteten af markedsførte brændstoffer er undersøgt af olieindustriens
fællesorganisationer som f.eks. API (American Petroleum Institute) og CONCAWE (the oil
companies' European organisation for environmental and health protection).
Resultaterne for diesel og fyringsolier er refereret i CONCAWE (1996). For
overskuelighedens skyld er kun de væsentligste niveauer gengivet her.
Den akutte orale toksicitet i rotter ligger med LD50-værdier fra >2000
til 17300 mg/kg med kliniske observationer som hyperaktivitet, ataksi, inkontinens,
hårtab og blødninger/irritation i mave-tarmkanal.
Dermal LD50-værdier ligger på >2000 for kaniner med tydelig
hudirritation.
Inhalations LC50 er fundet fra 1,8 til 7,6 mg/l med inflammation af
åndedrætsveje og lunger.
De mange brændstoftyper, der blev undersøgt, medførte moderat til alvorlig
hudirritation men ingen øjenirritation. Der blev ikke fundet tegn på hudsensibilisering.
I subakutte/subkroniske forsøg over 4 eller 13 uger med dermale studier observeredes
signifikante alvorlige hudirritation ved alle doseringer (2-8 g/kg/dag). Reduceret
kropsvægt kunne observeres ved 125 og 500 mg/kg/dag. Ved inhalation i op til 4 uger
observeredes inflammation i næsevæv og lunger hos rotter ved ca. 20 mg/m3.
Carcinogeniciteten vurderedes med påføring af stofferne på huden af mus ca. 2 gange
per uge i op til 2 år. Alle testede brændstoftyper medførte hudtumorer (benigne og
maligne) Et fællestræk var opståen af alvorlig hudirritation og en lang latensperiode
inden tumordannelse (ca. 40-90 uger).
Genotoksiciteten er undersøgt med in vitro bakterielle mutationstests
(microbial mutation assays). Der observeredes en spredning fra inaktiv til svagt positive
og positive reaktioner.
Reproduktionstoksicitet er undersøgt på dieselolier i et teratologistudium på rotter
med inhalation af dampe over 5-15 graviditeter. Der observeredes ingen teratogene
effekter. Ved daglig påføring på rottehud af 6 gasolier dag 0-19 i diegivningsperioden
medførte med en enkelt undtagelse foetotoksiske effekter (øget resorption, reduceret
ungevægt, reduceret kuldstørrelse).
Erfaringer fra human eksponering omfatter hudirritation, slimhindeirritation og
effekter på centralnervesystemet.
Yderligere detaljer og referencer kan findes i Concawe (1996).
Den komplekse sammensætning af brændstoftyperne betyder, at deres opførsel vil
være afhængig af sammensætningen, og at enkeltstofferne vil reagere dels afhængigt og
dels uafhængigt af hinanden. Størsteparten udgøres af iso- og cycloparaffiner, men
indeholder også en betydelig andel af monocycliske og polycycliske aromatiske
hydrocarboner.
Ved frigivelse til det ydre miljø vil de lette komponenter generelt søge at fordampe
(afhængig af forholdene), men resten vil blive adsorberet til jord/sediment og spredt i
vandfasen. Gasolier vil lægge sig på vandoverflader (lettere end vand) og sprede sig ud.
Generelt er vandopløseligheden lav, men de mest vandopløselige komponenter vil blive
opløst og spredt.
Det betyder, at med tiden vil sammensætningen ændre sig til at mindre fordampelige og
mindre vandopløselige komponenter vil dominere sammensætningen.
De mindre molekyler kan forventes at blive nedbrudt relativt hurtigt under aerobe
forhold, mens kulbrinter med større molekylvægt og ringstrukturer vil forventes nedbrudt
væsentligt langsommere. Under anaerobe forhold, som for eksempel i iltfattigt sediment,
vil nedbrydningen gå i stå.
Økotoksiciteten er som regel testet på enkeltkomponenter i brændstofferne. For de
fleste er det et metodeproblem, at de fleste stoffer er lavt vandopløselige, og der
derfor anvendes forskellige metoder til at udføre doseringerne i testene.
Den akutte toksicitet (LC50 96 t) overfor fisk synes at samle sig om 10-100
mg/l, for dafnier ligger LC50 (48 t) niveauet på 1-100 mg/l, og for alger
foreligger IC50 (72 t) resultater fra 1-10 mg/l (Concawe 1996).
Klassificeringen af kul og olieafledte stoffer findes i bilag 2 til listen over farlige
stoffer (MEM 2001). Listen er lang og dækker enkeltstoffer og grupper af stoffer fra
definerede destillationsprocesser, såvel som slutprodukter. De fleste er klassificeret
Carc1(evidens for carcinogenitet) til Carc3 (potentiel risiko for carcinogenitet) og R40
eller R45.
I tabel 2.11 er vist nogle få eksempler på klassificeringer.
Tabel 2.11
Eksempler på klassificeringer fra Listen over farlige stoffer (MEM 2001)
Navn |
CAS nr. |
EF nr.
(EINECS/ELINCS) |
Klassificering |
Mærkning |
Benzin |
86290-81-5 |
289-220-8 |
Carc2; R45, Xn; R65 |
T; R45-65, S53-45 |
Benzin, straight run |
68606-11-1 |
271-727-0 |
Carc2; R45, Xn; R65 |
T; R45-65, S53-45 |
Brændselsolie, Nr. 2 |
68476-30-2 |
270-671-4 |
Carc3; R40 |
Xn; R40, S(2) 36/37 |
Brændselsolie, Nr. 4 |
68476-31-3 |
270-673-5 |
Carc3; R40 |
Xn; R40, S(2) 36/37 |
Brændselsolie, Nr. 6 |
68553-00-4 |
271-384-7 |
Carc2; R45 |
T; R45, S53-65 |
Diesel |
68334-30-5 |
269-822-7 |
Carc3; R40 |
Xn; R40, S(2) 36/37 |
Diesel, Nr. 2 |
68476-34-6 |
270-676-1 |
Carc3; R40 |
Xn; R40, S(2) 36/37 |
Petroleum |
8008-20-6 |
232-366-4 |
Xn; R65 |
Xn; R65, S(2)-23-24-62 |
Råolie |
8002-05-9 |
232-298-5 |
Carc2; R45 |
T; R45, S53-45 |
CAS nr.: Chemical Abstracts Service registry number, identificerer stoffer
beskrevet i Chemical Abstract
EF nr.: Eu registrering af stoffer optaget på EINECS (European Index Number of
Existing Chemical Substances, som er en europæisk liste over markedsførte kemiske
stoffer) samt ELINCS (European Index Numbers of New Chemical Substances, som er listen
over anmeldte kemiske stoffer efter direktiv 67/548).
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|