| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vejledning om godstransport i grønne regnskaber
Det kræver viden at være handlekraftig. Nogle virksomheder har den viden om deres
godstransport, og har på den baggrund optimeret og effektiviseret godstransporten. Andre
virksomheder har ikke hidtil haft opmærksomheden rettet mod deres transportforhold.
Vejledningen giver inspiration til en trinvis fremgangsmåde med en stadig grundigere og
mere detaljeret gennemgang af miljøforholdene ved godstransport.
Da langt det meste godstransportarbejde foregår på vejnettet, fokuserer vejledningen
i de mere konkrete dele primært på lastbiltransport. Principperne i de præsenterede
metoder mv. kan imidlertid udmærket anvendes på de øvrige transportformer.
For mange virksomheder varetages godstransporten af leverandører, fragtmænd eller
andre eksterne distributører. Erfaringer fra nogle virksomheder viser, at godstransport
kan være af mindre miljømæssig betydning. Transportsektoren har imidlertid samlet set
en væsentlig miljømæssig betydning.
Erfaringer fra en række virksomheder viser, at de fleste virksomheder kan optimere
godstransporten til gavn for både miljøet og pengepungen. Optimeringen af
godstransporten giver samtidig ofte fordele for såvel arbejdsmiljøet som
produktionsplanlægningen.
Transport har som samlet sektor en væsentlig miljømæssig betydning. Benzin og diesel
er ikke-fornybare ressourcer. Udover at være ressourceforbrugende bidrager
transportsektoren med en tilsvarende stor udledning af bl.a. drivhusgassen CO2
samt en række andre gasser og partikelforurening. Den nationale transport bidrager med
godt 25% af det samlede danske udslip af CO2. Hertil kommer for især
vejtransportens vedkommende lokal støjbelastning, uheld, stort slid på vejnettet samt
forbrug og bortskaffelse af ressourcer m.v.
Energiforbrug til transport
Næsten en fjerdedel af Danmarks energiforbrug benyttes til transport
af gods og personer.
Det svarer til et brændstofforbrug på godt 1.000 liter brændstof
pr. dansker årligt. |
Stigning i godstransporten
Godstransporten er steget med 25% siden 1985, og forbruget af
dieselolie hertil er i samme periode steget med 23%.
Ca. tre fjerdedele af al godstransport målt i tons transporteres via
vejnettet.
I 2000 blev det til 12,5 mia. tonkm på det danske vejnet. |
Generelt lever de miljømæssige påvirkninger af transportarbejdet en tilværelse i det
skjulte. Godstransport er typisk en relativ "usynlig" del af virksomheden.
Levering af råvarer og materialer klares typisk af leverandørerne, og en større eller
mindre del af produkterne distribueres af fragtmænd eller distributører.
For både virksomheder og offentlige myndigheder kan godstransporten derfor umiddelbart
forekomme underordnet i forhold til de primære ydelser og produkter samt af mindre
miljømæssig betydning i det samlede billede.
Det ændrer imidlertid ikke ved det faktum, at transportsektoren på samfundsplan har
en væsentlig miljømæssig betydning, og at miljøeffekterne herfra påvirker menneskers
sundhed og forringer naturen.
Det transportarbejde, som udføres i forbindelse med offentlige opgaver og
virksomheders aktiviteter, kan groft inddeles i følgende dele: Godstransport, intern
transport (af gods og personel), kørsel i forbindelse med serviceydelser, tjenestekørsel
og rejser samt ansattes transport til og fra arbejde.

Figur 1
Fordeling mellem godstransportører kan give et overblik
Godstransport skal forstås bredt og inkluderer f.eks.
 | Levering af råvarer, halvfabrikata og f.eks. emballage. |
 | Intern transport af produkter og affald. |
 | Distribution af alle typer af produkter |
 | Indsamling af affald eller afhændelse af restprodukter til genanvendelse eller
bortskaffelse samt eventuel en tilbagetagning af udtjente produkter. |
Udvides miljøperspektivet på godstransport fra den enkelte virksomhed til produktets
livscyklus kommer yderligere transportled ind i billedet. Her vil bl.a. oprindelsesstedet
for råvarer og halvfabrikata samt bortskaffelse af udtjente produkter fra brugeren komme
i fokus.
Omfanget af godstransport og dennes miljøpåvirkning afhænger af en række faktorer,
hvoraf de væsentligste er:
 | Mængden af gods (i tons eller volumen) |
 | Transportafstande |
 | Udnyttelsesgraden af transportmidlet |
 | Valg af transportmiddel og dettes miljømæssige egenskaber |
Væsentligheden af virksomhedens egen godstransport kan vurderes ved at sammenstille
energiforbruget (eller f.eks. CO2 udledning) fra godstransporten med
virksomhedens øvrige (samlede) energiforbrug (eller CO2 udledning).
Vejledningen foreslår en trinvis tilgang, hvor kortlægning, optimering samt
præsentation af godstransporten i det grønne regnskab er opdelt i 3 trin. Opdelingen
gør det nemmere at komme i gang eller videre med de mest betydende forhold ved
godstransporten. Vejledningen begynder med en præsentation af de 3 trin i hvert sit
kapitel (kapitel 2, 3 og 4).
Trin 1 påpeger områder indenfor godstransport, som kan give et overblik og den
første dokumentation af godstransportens omfang og indsatsmuligheder på området.
I trin 2 fokuseres på indsatsen indenfor godstransport og afrapporteringen heraf, som
en del af en samlet miljøindsats i virksomheden. Konkret indsamles flere informationer om
godstransport, som grundlag for en handlingsplan, som også medtager godstransporten.
Trin 3 er for transportkøbere, hvor det er relevant at udvide perspektivet af
godstransporten til produktets livscyklus, og medtage flere transportled. Desuden vil
miljøeffekterne af godstransporten kunne opgøres.
Virksomhederne kan gå i gang på det trin, som passer til den enkelte virksomheds
ambitionsniveau og muligheder, samt "gå op af trappen" i det tempo, som er
passende og relevant. Bemærk dog, at de tre trin skal ses som en helhed og bør læses
kronologisk. Der vil være inspiration at hente på alle trin - og for nogle virksomheder
vil det være hensigtsmæssigt at arbejde på tværs at disse trin.

Figur 2.
Vejledningens tre trin.
Jo højere trin - jo større detailkendskab opnås til godstransportens omfang og
miljømæssige betydning gennem bl.a. nøgletal. På den baggrund vil det ofte være
muligt at opnå konkrete miljøforbedringer, hvilket kan understøttes gennem opstilling
af mål og handlingsplaner for miljøindsatsen på transportområdet. Virksomheder, som
arbejder med miljøledelse, vil ligeledes kunne hente inspiration i vejledningen.
I kapitel 5 ("Godstransport i leverandørdialogen") gives inspiration til,
hvordan der kan samarbejdes med transportleverandørerne om en mere effektiv
godstransport.
Kapitel 6 beskriver "Hvordan gennemføres dataindsamlingen?" og angiver
metoder til indsamling af data om godstransport.
Kapitel 7 beskriver nærmere "Hvad skal med i det grønne regnskab?".
Herefter er der i kapitel 8 ("Veje til forbedringer") inspiration til mulige
optimerings- og forbedringsmuligheder indenfor godstransport.
Der afsluttes med litteraturhenvisninger og andre referencer, hvor der kan fås
yderligere inspiration.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |