Vejledning om godstransport i grønne regnskaber

2 Overblik og dokumentation (Trin 1)

2.1 Fremgangsmåde
2.2 Beskrivelse af godstransporten og nøgletal for udvalgte områder
2.2.1 Distribution af færdigvarer
    

I første omgang drejer det sig om at skabe overblik over godstransporten (trin 1).

Besvarer virksomheden følgende spørgsmål vil der opnås et grundlæggende kendskab til godstransporten i relation til virksomheden. Dette er en forudsætning for at kunne tilrettelægge godstransporten mere miljøvenligt. I bilag 1 findes en uddybning af nøgletal og indikatorer, der kan bruges til at karakterisere transportarbejdet og de miljømæssige konsekvenser på trin 1.

Transport

Hvordan er transporten organiseret (transportpraksis)?
Hvilke produkter m.v. transporteres (formålet)?
Opfyldes transportbehovet hensigtsmæssigt?
Hvilke transportmidler anvendes?
Hvad er transportafstanden til primære aftagere (km) ?

Gods

Hvor meget gods (produkter) transporteres (tons/paller)?

Logistik og planlægning

Hvordan planlægges godstransporten?
Skøn over kapacitetsudnyttelse / tomkørsel (%)
Hvad er de samlede transportomkostninger?

Miljøkonsekvenser

Hvad er brændstofforbruget (f.eks. i liter) til godstransport set i forhold til virksomhedens samlede energiforbrug?

Teknologi

Aldersfordeling af køretøjer
Egnethed af køretøjer

Medarbejdere

Har chaufførerne været på kursus i energirigtig køreteknik?

Leverandører

Hvordan samarbejdes med transportleverandører?


På trin 1 medtages i første omgang kun den godstransport, som virksomheden har direkte indflydelse på, det vil sige godstransport, som virksomheden rekvirerer, eller som virksomheden forestår. Det vil som regel dreje sig om distributionen af produkter, hvilket i første omgang anses for den væsentligste godstransport for virksomheden at beskrive i et grønt regnskab. Der medtages således ikke leverandørers transportører eller fragtmænd m.v. samt transport af f.eks. affald eller intern transport.(Se figur 1).

2.1 Fremgangsmåde

Få overblik over hidtil praksis og beskriv godstransporten (se afsnit 2.2).
Gennemfør overslagsberegninger: Vælg de væsentligste transporter først. Det vil sige en typisk distribution af produkter (store mængder). Lav i første omgang et overslag på ovenstående data for relevante udgående produkttransporter - eventuelt i et internt samarbejde mellem logistik og miljøfolk eller med ekstern transportør ( se kap. 5).
Påbegynd relevante registreringer f.eks. en kørebog (se afsnit 6.1.3).
Vurdere forbedringspotentialerne og udvælg indsatsområde ( kap. 5 og 8).
Overvej hvordan godstransporten præsenteres i det grønne regnskab (kap. 7).

Inspiration og værktøjer kan hentes i bl.a.:

"Miljø og sikkerhed - Håndbog for vejtransport".
"Miljøstyring og transport - Håndbog for små og mellemstore virksomheder".
"TransECO2" (eksempelkatalog). Se endvidere litteraturlisten kapitel 9.

2.2 Beskrivelse af godstransporten og nøgletal for udvalgte områder

Det vil være relevant at præsentere de væsentligste karakteristika for transportarbejdet. Det har eksempelvis betydning for transportarbejdet, om virksomheden har mange eller få aftagere, og om produkterne bestilles og leveres i mindre eller større leverancer. Afstanden til de større aftagere og den typiske størrelse af leverancerne (enkelte styk eller hele vognlæs) har ligeledes betydning.

Indledningsvist handler det om at skabe overblik. Derfor er det også en god ide at koncentrere arbejdet med at opgøre nøgletal omkring de væsentlige typer af transportarbejde.

2.2.1 Distribution af færdigvarer

Varetages distributionen af færdigvarer med egne vogne, vil det være forholdsvis nemt at opgøre forbruget af brændstof via fakturaer fra leverandøren.

Energiforbruget til transport bør sættes i forhold til virksomhedens samlede energiforbrug. Det vil være en god indikator på transportarbejdets betydning i virksomhedens samlede "miljøregnskab". Det vil ligeledes være forholdsvis enkelt at opgøre de samlede antal kørte kilometer i egne vogne samt at opgøre mængderne af distribuerede produkter i tons, paller eller volumen.

Lav et skøn over kapacitetsudnyttelsen af transportmidlerne, eller som alternativ et skøn over tomkørsel. Benyttes eksterne transportører kan miljødata efterspørges hos disse, eventuelt i første omgang som overslagsberegninger eller skøn, ud fra kundernes placering, antal ture og leverede mængder.

Energiforbrug som indikator

En producent af udstødningssystemer til biler benytter energiforbruget som indikator. Virksomhedens godstransport sker i form af råvareleverancer og distribution af færdige produkter, og varetages udelukkende af eksterne transportører. Virksomheden råder dog over en lastbil til intern transport samt et antal personbiler til sælgerstaben.

Virksomheden ønskede at skabe et overblik over transportarbejdet i forbindelse med udarbejdelsen af sin miljøredegørelse. Som indikator for transportarbejdet udpegedes brændstofforbruget til transport og som miljøindikator sat i forhold til virksomhedens samlede energiforbrug.

figur3.jpg (10037 bytes)

Energiforbruget til transport udgør i alt 21%. Dieselforbruget til distribution af færdigvarer (19%) er beregnet ud fra nøgletal for de anvendte biltyper, og altså ikke baseret på faktuelle opgørelser fra de eksterne transportører.