| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vejledning om godstransport i grønne regnskaber
I første omgang drejer det sig om at skabe overblik over godstransporten (trin 1).
Besvarer virksomheden følgende spørgsmål vil der opnås et grundlæggende kendskab
til godstransporten i relation til virksomheden. Dette er en forudsætning for at kunne
tilrettelægge godstransporten mere miljøvenligt. I bilag 1 findes en uddybning af
nøgletal og indikatorer, der kan bruges til at karakterisere transportarbejdet og de
miljømæssige konsekvenser på trin 1.
Transport |
Hvordan er transporten organiseret
(transportpraksis)?
Hvilke produkter m.v. transporteres (formålet)?
Opfyldes transportbehovet hensigtsmæssigt?
Hvilke transportmidler anvendes?
Hvad er transportafstanden til primære aftagere (km) ? |
Gods |
Hvor meget gods (produkter)
transporteres (tons/paller)? |
Logistik og planlægning |
Hvordan planlægges godstransporten?
Skøn over kapacitetsudnyttelse / tomkørsel (%)
Hvad er de samlede transportomkostninger? |
Miljøkonsekvenser |
Hvad er brændstofforbruget (f.eks. i
liter) til godstransport set i forhold til virksomhedens samlede energiforbrug? |
Teknologi |
Aldersfordeling af køretøjer
Egnethed af køretøjer |
Medarbejdere |
Har chaufførerne været på kursus i
energirigtig køreteknik? |
Leverandører |
Hvordan samarbejdes med
transportleverandører? |
På trin 1 medtages i første omgang kun den godstransport, som virksomheden har direkte
indflydelse på, det vil sige godstransport, som virksomheden rekvirerer, eller som
virksomheden forestår. Det vil som regel dreje sig om distributionen af produkter,
hvilket i første omgang anses for den væsentligste godstransport for virksomheden at
beskrive i et grønt regnskab. Der medtages således ikke leverandørers transportører
eller fragtmænd m.v. samt transport af f.eks. affald eller intern transport.(Se figur 1).
 | Få overblik over hidtil praksis og beskriv godstransporten (se afsnit 2.2). |
 | Gennemfør overslagsberegninger: Vælg de væsentligste transporter først. Det vil sige
en typisk distribution af produkter (store mængder). Lav i første omgang et overslag på
ovenstående data for relevante udgående produkttransporter - eventuelt i et internt
samarbejde mellem logistik og miljøfolk eller med ekstern transportør ( se kap. 5). |
 | Påbegynd relevante registreringer f.eks. en kørebog (se afsnit 6.1.3). |
 | Vurdere forbedringspotentialerne og udvælg indsatsområde ( kap. 5 og 8). |
 | Overvej hvordan godstransporten præsenteres i det grønne regnskab (kap. 7). |
Inspiration og værktøjer kan hentes i bl.a.:
 | "Miljø og sikkerhed - Håndbog for vejtransport". |
 | "Miljøstyring og transport - Håndbog for små og mellemstore virksomheder". |
 | "TransECO2" (eksempelkatalog). Se endvidere litteraturlisten kapitel 9. |
Det vil være relevant at præsentere de væsentligste karakteristika for
transportarbejdet. Det har eksempelvis betydning for transportarbejdet, om virksomheden
har mange eller få aftagere, og om produkterne bestilles og leveres i mindre eller
større leverancer. Afstanden til de større aftagere og den typiske størrelse af
leverancerne (enkelte styk eller hele vognlæs) har ligeledes betydning.
Indledningsvist handler det om at skabe overblik. Derfor er det også en god ide at
koncentrere arbejdet med at opgøre nøgletal omkring de væsentlige typer af
transportarbejde.
Varetages distributionen af færdigvarer med egne vogne, vil det være forholdsvis nemt
at opgøre forbruget af brændstof via fakturaer fra leverandøren.
Energiforbruget til transport bør sættes i forhold til virksomhedens samlede
energiforbrug. Det vil være en god indikator på transportarbejdets betydning i
virksomhedens samlede "miljøregnskab". Det vil ligeledes være forholdsvis
enkelt at opgøre de samlede antal kørte kilometer i egne vogne samt at opgøre
mængderne af distribuerede produkter i tons, paller eller volumen.
Lav et skøn over kapacitetsudnyttelsen af transportmidlerne, eller som alternativ et
skøn over tomkørsel. Benyttes eksterne transportører kan miljødata efterspørges hos
disse, eventuelt i første omgang som overslagsberegninger eller skøn, ud fra kundernes
placering, antal ture og leverede mængder.
Energiforbrug som indikator
En producent af udstødningssystemer til biler benytter
energiforbruget som indikator. Virksomhedens godstransport sker i form af
råvareleverancer og distribution af færdige produkter, og varetages udelukkende af
eksterne transportører. Virksomheden råder dog over en lastbil til intern transport samt
et antal personbiler til sælgerstaben.
Virksomheden ønskede at skabe et overblik over transportarbejdet i
forbindelse med udarbejdelsen af sin miljøredegørelse. Som indikator for
transportarbejdet udpegedes brændstofforbruget til transport og som miljøindikator sat i
forhold til virksomhedens samlede energiforbrug.

Energiforbruget til transport udgør i alt 21%. Dieselforbruget til
distribution af færdigvarer (19%) er beregnet ud fra nøgletal for de anvendte biltyper,
og altså ikke baseret på faktuelle opgørelser fra de eksterne transportører. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |