| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vejledning om godstransport i grønne regnskaber
På trin 2 drejer det sig om at udvide kendskabet til godstransportens omfang og
karakter. Ressourceforbruget til transport kan opgøres mere præcist og detaljeringen i
det grønne regnskab kan øges. På dette trin vil det være naturligt at koble
godstransporten til den løbende miljøindsats eventuelt som en del af et
miljøledelsessystem. På dette trin bør optimeringsindsatsen spredes over flere
områder.
Besvarelse af følgende spørgsmål, suppleret med kendskabet fra trin 1 vil give øget
viden om godstransporten ( Se endvidere bilag 1). Spørgsmålene kan også bruges som
inspiration til opstilling af mål indenfor godstransport i et miljøledelsessystem.
Transport |
Hvordan er den samlede fordeling
mellem egen og indkøbt transport?
Fordeling af de transportmidler der anvendes (%)?
Angiv destinationer (lokal, regional, international)
Opgør kørte km med de forskellige transportmidler (vognkm)
Hvor mange trafikuheld registreres (pr. tonkm)? |
Gods |
Hvor meget udgående gods
transporteres (tons/paller)?
Opgør transportarbejdet (produkter) (tonkm ell. ladmeterkm) |
Logistik og planlægning |
Beskriv vilkår for planlægningen
(just in time, geografi)?
Beregn kapacitetsudnyttelse / tomkørsel ( % intervaller)
Hvilke tidskrav og leveringsbetingelser er der?
I hvilket omfang benyttes samkørsel?
Hvordan foregår læsning / stuvning af gods?
Hvor stor er andelen af hasteordrer, fejlleverancer og forsinkelser?
Hvad er transportomkostninger (pr. tons, drop)? |
Miljø- konsekvenser |
Opgør forbrug af typer af brændsel
til forskellige transportmidler
Ved samkørsel fordeles miljøpåvirkningerne (pr. tons / palle)
Hvilke støjforhold giver godstransporten anledning til (klager)? |
Teknologi |
Servicerutiner (kontrol af dæktryk,
spoilerregulering m.v.)?
Hvad er brændstofeffektiviteten for udgående transporter?
Hvilke motorer køres der med (EURO -norm / filtre)?
Beskriv andre teknologier til optimering af transporten (dæk, spoiler m.v.) |
Medarbejdere |
Beskriv chaufførernes
arbejdsmiljøforhold |
Leverandører |
Beskriv samarbejdet med transportører
(udgående transporter) |
Der medtages kun den godstransport, som virksomheden selv rekvirerer, eller de transporter
virksomheden selv forestår. Det vil som regel dreje sig om distributionen af produkter.
Der kan også medtages andre væsentlige transporter, (vurderet i forhold
til den samlede transportaktivitet), f.eks. transport af råvarer eller intern transport
mellem afdelinger.
 | Beskrivelsen af godstransporten detaljeres med de oplysninger, som er fremkommet ved at
besvare spørgsmålene (se afsnit 3.2). |
 | Saml relevante data ind: Vælg de væsentligste transporter af produkter, råvarer eller
andet gods (se afsnit 3.2 2og 3.2.3). Det vil sige transport af store mængder og /eller
små hyppige transporter. Forsøg at opgøre nøgledata mere præcist og detaljeret end
på trin 1, således at kortlægningen af godstransporten er mere fyldestgørende (Se
bilag 1). Det interne samarbejde mellem logistik- og miljøfolk er for mange helt
nødvendig. Hertil kommer samarbejdet med eksterne transportører. Udvid relevante
registreringer f.eks. med kørebøger og analysér disse (afsnit 6.1.3). |
 | Vurdér forbedringspotentialer og hvordan indsatsen kan fortsættes på flere områder
(jf. kap. 5 og 8). Systematisér indsatsen med mål og handlingsplaner. |
 | Overvej hvordan godstransporten skal præsenteres i det grønne regnskab. Det vil være
relevant at udvælge de mest betydende forhold (kap. 7). |
Miljøvenlig distribution Aalborg Portland
Et af målene i Aalborg Portlands miljøhandlingsplan har været:
Reduktion af emissionen af CO2, NOx, CO, HC og
partikler med 10% i forhold til 1997 niveauet og til mængden af transporteret cement.
Status 1999: Ved kontrol af målet pr. 1. jan. 2000 kan det
konstateres, at CO2-emissionen fra kørsel er reduceret med 13% svarende til
746 tons. Reduktionen er opnået ved udskiftning af lastvognene til mindre forurenende
modeller samt øget fokus på brændstoføkonomisk kørsel bl.a. med baggrund i
chaufførernes deltagelse i køretekniske kurser. En nyudviklet chaufførhåndbog er et
væsentlig værktøj i chaufførernes daglige arbejde med bl.a. miljøstyring. Denne
håndbog udleveres også til eksterne chauffører fra indlejede fremmede vognmænd, der
ligeledes skal leve op til kravene heri.
(Miljøredegørelse og grønt regnskab 1999). |
Inspiration og værktøjer kan bl.a. hentes i:
 | "Styr på miljøet i vognmands-virksomheder". |
 | "Miljø og sikkerhed - Håndbog for vejtransport". |
 | "Miljøstyring og transport - håndbog for små og mellemstore virksomheder". |
Se endvidere på www.transit.dk (transportbranchens portal), hvor bl.a. disse
henvisninger er tilgængelige. For yderligere uddybning af referencerne, se
litteraturlisten kapitel 9.
I kortlægningen af godstransporten er forudsætningerne væsentlige: Hvilke vilkår
stiller virksomhedens drift for transportarbejdet, eksempelvis just-in-time produktion og
minimering af lagre, hyppig levering af varer, små leverancer m.v.?
Også andre forhold i virksomhedens produktion eller kundeforhold osv., som påfører
specielle vilkår for godstransportarbejdet, beskrives. Hvad de kvantitative data angår,
drejer det sig her om at få sat tal på de transporterede mængder, transportafstande
samt nogle af de miljømæssige konsekvenser.
Støj på Totax Plastic A/S
Her er et eksempel på hvordan Totax har afrapporteret virksomhedens
støjbelastning uden eksakte talværdier:
"Der modtages og afsendes dagligt varer med lastvogne, hvilket
forårsager en del støj i dagtimerne. Når lastbilerne ankommer og er bakket på plads,
gives der besked om, at motoren skal slukkes for at begrænse støjen".
Der anvendes trucks til intern transport af råvarer og færdigvarer.
Virksomhedens indretning med lager i kælderen, giver anledning til en del udendørs
transport. For at minimere støjgenerne overfor naboerne, hentes råvarer fra eksternt
lager til nattens produktion før kl. 18.00. |
Disse to centrale nøgletal udregnes. Med en samlet mængdeopgørelse og
kilometerantal er en fastsættelse af transportarbejdet muligt. Det kan være som tonkm
eller evt. som ladmeterkm, for de virksomheder, som transporterer gods med et stort
volumen i forhold til vægten.
Transportarbejdet (tonkm)
Transportarbejdet beskriver sammenhængen mellem godsmængde og
transportafstand.
F.eks. 10 tons gods transporteres 100 km.
Transportarbejdet er 10tons x 100km = 1000tonkm |
Med et samlet kilometerantal og brændselsforbrug ligger brændstofeffektiviteten (f.eks.
opgjort som tonkm/l) lige til højrebenet. Se øvrigt afsnit 6.1.2.
På råvaresiden kan det være lidt vanskeligere at foretage opgørelser over
transportarbejdet, da denne normalt varetages af leverandørerne.
Til en begyndelse kan det være relevant, at opgøre fordelingen af transportarbejdet
på transportmiddel (bane, søtransport, vej og fly), i første omgang måske blot som et
skøn. Transportafstandene til de væsentligste leverandører kan eventuelt opgøres
kvalitativt. På længere sigt kan et delmål være at få etableret et samarbejde omkring
optimeringen af transporten af råvarer.
Den interne transport overses ofte i opgørelsen af transportarbejdet. Den interne
transport kan imidlertid ofte let opgøres f.eks. i form af forbrug af brændstof til
materiel, f.eks. til trucks, last- og varebiler m.v.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |
|