| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vejledning om godstransport i grønne regnskaber
På trin 3 øges virksomhedens viden om godstransportens omfang gennem en øget
dataindsamling og bearbejdning. Perspektivet kan udvides til produktets livscyklus.
Trin 3 giver mulighed for en detaljeret beskrivelse i det grønne regnskab samt et
veldokumenteret afsæt til fortsættelse af forbedringstiltagene f.eks. igennem et øget
samarbejde med transportører herunder eventuelt opstilling af krav til transportører.
Relevante spørgsmål til besvarelse er (Se endvidere bilag 1):
Transport |
Beskriv den indgående og interne
transport
Opgør transportafstande for indgående / interne transporter (vognkm)
Hvordan emballeres produkterne (luft / beskyttelse)?
Beskriv leverancestørrelser
Opgør kørte km med de forskellige transportmidler i transportkæden (vognkm) |
Gods |
Hvor meget gods transporteres
(tons/paller)?
Detaljer opgørelsen af transportarbejdet (typer gods / transportmidler) (tonkm /
ladmeterkm)
Hvor mange transportskader registreres? |
Logistik og planlægning |
Beskriv oplag?
Beregn kapacitetsudnyttelse / tomkørsel ( %)
I hvilken udstrækning anvendes IT (dataoverførsel m.v.)?
Detaljer opgørelsen af transportomkostninger |
Miljø- konsekvenser |
Hvilke andre væsentlige
ressourceforbrug kan der være?
Hvad er energiforbruget for de væsentligste køretøjer?
Hvad er CO2, SO2, NOx udledning for de væsentligste
transporter? |
Teknologi |
Hvad er brændstofeffektiviteten for
de væsentlige leverancer?
Hvilke vedligeholdelsesrutiner er etableret? |
Medarbejdere |
Beskriv og registrer chaufførernes
arbejdsmiljøforhold |
Leverandører |
Beskriv samarbejdet med
transportører, kunder, leverandører m.v. |
Der medtages alle væsentlige typer af både ind- og udgående godstransporter samt
interne transporter. Væsentligheden vurderes ud fra den samlede transportaktivitet eller
ud fra virksomhedens samlede energiforbrug. Så vidt muligt opgøres nøgletal. Der
medtages både transporter, som virksomheden selv rekvirerer eller selv forestår, samt de
godstransporter, som leverandører og andre samarbejdspartnere forestår.
 | Kendskabet til godstransporten forbedres gennem en udvidet dataindsamling af de
væsentligste transporter af produkter, råvarer eller andet gods. |
 | Perspektivet af godstransporten kan udvides til produktets livscyklus. Her kommer
yderligere transportled ind i billedet. Fokus rettes mod oprindelsesstedet af råvarer og
halvfabrikata samt f.eks. mod bortskaffelse af udtjente produkter fra brugeren. |
 | Det vil være naturligt at etablere en fast procedure med løbende registrering og
analyse af godstransporten som en del af en systematisk miljøindsats. |
 | Indsatsen indenfor godstransport kan integreres i et miljøledelsessystem. |
 | Den løbende kommunikation med eksterne transportører øges med henblik på at etablere
et samarbejde om en samlet effektivisering af godstransporten (jf. kap. 5). |
 | Godstransportens miljøkonsekvenser vægtes i det grønne regnskab eller
miljøredegørelsen (se afsnit 4.2.2). |
I beskrivelsen af godstransporten vil samarbejdet med råvarerleverandører, kunder og
transportører være relevant f.eks. omkring anvendelse af IT systemer til udveksling af
information omkring ordremodtagelse samt logistik og planlægning af transporten. En
nærmere beskrivelse af de miljømæssige konsekvenser og mulige alternative
løsningsmuligheder vil også være relevant af medtage.
For nogle af virksomhedens produkter vil den væsentligste del af den tilknyttede
godstransport måske være andre steder i produktets livsforløb i forbindelse med
råvare- eller indvindingsfasen. Derfor kan det være interessant at undersøge eller
måske ligefrem kortlægge den del af godstransporten. Det vil som regel kræve et tæt
samarbejde med leverandørerne. Det skal holdes for øje, at det i praksis kan være en
stor opgave at øve indflydelse på denne del af godstransporten men det er muligt
f.eks. ved at vælge en anden leverandør eller f.eks. at etablere en
tilbagetagningsordning for virksomhedens produkter med henblik på genanvendelse.
Sikkerhed i godstransporten
"I 1999 kørte de 119 tankbiler, der distribuerer Dansk Shells
produkter, i gennemsnit mere end 1.184.000 km mellem hvert uheld i trafikken incl. de små
uheld, hvor eksempelvis et sidespejl rives af. I forhold til 1998 har chaufførerne kørt
næsten dobbelt så langt mellem disse uheld. Ingen uheld resulterede i personskade.
Konstant uddannelse og dialog er en forudsætning for at opnå Dansk
Shells høje standard indenfor sikkerhed. I samarbejde med AMU-centrene i Slagelse og
Fredericia har Dansk Shell sammensat et træningsprogram for alle chauffører. Udover
kurser anvendes det interaktive pc-program "Defensiv kørsel". |
Energirigtig kørsel
ABBs afdeling i Fredericia administrerer ca. 550 servicebiler,
som hver kører 15-20.000 km årligt.
Virksomheden foretog brændstofanalyser på 23 biler fra tre
forskellige afdelinger, og resultaterne blev opgjort i km/l for de enkelte biler.
Forbruget viste sig at svinge en del. Hvis alle chauffører kørte lige så langt på en
liter diesel, som den chauffør, der kører længst, vil ABB kunne reducere det samlede
forbrug med 10% svarende til en besparelse på ca. 400.000 kr. |
På dette niveau kan en tilbundsgående opgørelse af miljøeffekter fra
godstransporten også vise sig at have sin berettigelse. Det kan være globale
miljøeffekter som drivhuseffekt og ozonnedbrydning. Det kan også være regionale
miljøeffekter som forsuring, næringssalt belastning m.v. Hertil kommer lokale effekter
f.eks. toksicitet. En opgørelse af miljøeffekterne med vægtede miljøeffektpotentialer
og ressourcer kan være grundlag for en sammenligning mellem forskellige godstransporters
reelle miljømæssige betydning. Det vil også være muligt at vægte transportens
miljøeffekter med virksomhedens eller produktets øvrige miljøeffekter. For at kunne
beregne miljøeffekterne henvises til EDB programmerne TEMA 2000 eller OMIT.
TEMA 2000 eller OMIT
TEMA 2000 er en brugermodel til beregning af forskellige transporters
energiforbrug og emissioner i Danmark. Modellen dækker varebiler, lastbiler, godstog,
færger og skibe. Kan downloades fra trafikministeriets hjemmeside: www.trm.dk
OMIT er et nyt program til beregning af miljødata for international
godstransport. Programmet dækker landevejstransport samt godstransport via bane eller
søvej. Programmet er blandt andet tilgængelig på hjemmesiderne: www.banestyrelsen.dk,
www.danmarksrederiforening.dk , www.transit.dk og www.etu.dk |
Dette og de efterfølgende kapitler retter sig mod alle tre trin (se læsevejledning
afsnit 1.1.3) Dette kapitel giver inspiration til en mere effektiv godstransport gennem
dialog og samarbejde med transportleverandørerne.
Ved køb eller udbud af transportydelser er det i første omgang relevant, at stille
transportleverandøren spørgsmål eller stille krav i forhold til transport-optimeringen.
Desuden kan det være relevant, at revurdere egne eventuelle begrænsninger for
transportøren f.eks. omkring samkørsel m.v.
Følgende spørgsmål kan benyttes som inspiration samt f.eks. ved evaluering af de
transportleverandører, der er indgået aftaler med. Vælg den eller de transportører,
som transporterer de største mængder eller udfører små hyppige opgaver.
Ti spørgsmål til
transportleverandøren
Har leverandøren
|
Ja / nej |
EDB ruteplanlægningsprogrammer?
Systemer til optimering af kapacitetsudnyttelse, reducere tomkørsel
m.v.?
Samarbejdsrelationer omkring samkørsel, oplagspladser m.v.?
Uddannede chaufførerne i energirigtig kørsel?
Viden om vognparkens miljømæssige stade (Euro-norm og filtre) samt
faste vedligeholdelsesrutiner for lastbiler?
Registreringer af antal kørte km / transporteret gods /
kapacitetsudnyttelse?
Opgørelser over køretøjernes brændstofforbrug og
brændstofeffektivitet?
Registreringer af antal ture og destinationer?
Indsats med løbende forbedringer / miljøhandlingsplan?
Benchmarking, kvalitets- eller miljøstyring (evt. miljømærkning)? |
|
Ved køb af transportydelser har virksomheden mulighed for at øve indflydelse på de
nævnte områder, bl.a. ved at lade betingelser eller krav indgå i kontrakten. Der kan
hentes viden i "Miljøvejledning om indkøb af transportydelser" (jf.
litteraturlisten kap. 9). Ved udlicitering af transportydelser kan der hentes inspiration
til at inddrage miljøhensyn i udbudsmaterialet på www.ski.dk/groent/udbudsvaerktoej/,
som er Statens og Kommunernes indkøbsservice.
Outsourcing af distribution
"Dansk Shell fuldendte ved udgangen af 1999 den outsourcing
af distributionen, der indledtes i begyndelsen af 1999. Næsten al udkørsel af Dansk
Shells olieprodukter varetages fremover af selvstændige vognmænd." "Som følge
af tidligere omlægninger inden for distributionen planlægger chaufførerne selv
udkørslen i deres eget distributionsområde. Dette slog for alvor igennem i 1999, hvor
antallet af leverancer faldt, mens mængden pr. leverance steg. Trods stigende mængder
har chaufførernes planlægning medført, at arbejdet er udført indenfor samme
arbejdstid." |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |
|