Vejledning om godstransport i grønne regnskaber

5 Hvordan gennemføres dataindsamling?

5.1 Metoder og værktøjer til dataindsamling
5.1.1 Bogholderisystem
5.1.2 Brændstofeffektivitet
5.1.3 Kørebog
5.1.4 Karakteristik af vognparken
5.1.5 Emissioner til luft
5.1.6 Andre udvalgte værktøjer
   

Kortlægning af godstransporten er for mange virksomheder kompleks med forskellige typer af transporter, som måske varetages af eksterne transportører med samkørsel med andre produkter. Dette kapitel giver gode råd og ideer til metoder og værktøjer, som kan benyttes på alle tre trin.

Ofte foreligger der ikke data for transporten. I det tilfælde må der i første omgang skabes et overblik baseret på skøn over f.eks. transportarbejde (tonkm) og udnyttelsesgrad. Herefter detaljeres dataindsamlingen, som det findes hensigtsmæssigt.

Tilgangen til kortlægningen afhænger dog af virksomhedens hidtidige indsats, transportens kompleksitet samt ambitionsniveauet. For nogle vil der ligge et stort arbejde i at opgøre de centrale miljønøgletal for trin 1, mens det for andre virksomheder vil være et spørgsmål om at trække på allerede eksisterende opgørelser i virksomheden.

Det skal understreges, at for at kunne optimere transportarbejdet er det måske ikke nødvendigt at få tal på alle dele af godstransportarbejdet. I stedet for et fuldstændig billede af transportarbejdet, kan der med fordel arbejdes med indikatorer baseret på enkelte registreringer kombineret med mere kvalitative beskrivelser. Nok skabes der herved ikke et fuldstændigt billede af transportarbejdet, men til en start skabes der et overblik. Det kan også være relevant at vælge et væsentlig område ud og her foretage en overordnet kortlægning eller registrering.

I første omgang ses på de transporter, hvor virksomheden køber transporten eller selv transporter med egne biler. Disse transporter har virksomheden direkte indflydelse på, og der kan "fejes for egen dør", før der evt. stilles spørgsmål om godstransporten til andre, f.eks. leverandører.

Cerealia Unibake A/S

Cerealia Unibake A/S benytter sig udelukkende af en ekstern transportør til distribution af sine produkter – i alt ca. 45 vogne. En uge i efteråret 2001 gennemførte transportøren en registrering af alle kørsler for Cerealia vha. kørebøger. Der blev registreret brændstofforbrug, antal palleaflæsninger pr. drop og speedometerkilometer (kørte km.).

På baggrund af kørebøgerne kunne fastlægges en række miljønøgletal, hvoraf de væsentligste var vognenes kapacitetsudnyttelse og energiforbruget pr. transporteret enhed (liter diesel pr pallekilometer). Tallene benyttes direkte i det grønne regnskab.

"Registreringsprojektet" har ud over at fremskaffe en række værdifulde faktuelle data, belyst mulighederne for at inddrage den indkøbte transportydelse i virksomhedens grønne regnskab. Cerealia Unibake har nu opstillet krav til fremtidige transportører om månedlig afrapportering af miljødata. Hvorvidt der også skal stilles krav om overholdelse af specifikke miljøparametre og/eller løbende forbedringer hos transportøren er endnu ikke afgjort.

Erfaringsvis var kørebøgerne et tidskrævende værktøj til dataindsamling. Det overvejes derfor at indføre den ordning, at chaufførerne konsekvent tanker på benzinkort og ved hver tankning indtaster speedometerstand. Herved kan vognenes brændstoføkonomi følges løbende. Kapacitetsudnyttelsen bør kunne beregnes udfra transportørens ordresystem, kombineret med registrering af kilometertal for de enkelte ture.

5.1 Metoder og værktøjer til dataindsamling

Der er en række værktøjer og metoder til at indfange centrale miljødata for godstransporten. Data, som kan stykkes sammen på forskellig vis, kan karakterisere transportarbejdets miljøprofil. De væsentligste data er som tidligere nævnt mængden af gods (i tons eller volumen), transportafstande, udnyttelsesgraden af transportmidlet samt valg af transportmiddel og transportmidlets miljømæssige egenskaber f.eks. motorteknologi.

Erfaringer viser, at medarbejderne herunder chaufførerne er vigtige ressourcer i dataindsamlingen. Det er vigtigt, at de som medvirker i dataindsamlingen, kvalificeres gennem instruktion i hvordan registreringsskemaer eller kørebøger m.v. udfyldes. På den måde sikres datakvaliteten.

5.1.1 Bogholderisystem

Udgangspunktet for registreringen af godstransporten bør være de eksisterende data, virksomheden ligger inde med, f.eks. via virksomhedens bogholderi, som i form af ordresystemet / ordresedler samt fakturaer kan levere en del oplysninger f.eks. omkring kørte km eller brændselsforbrug. Det vil også være muligt at vurdere indkøbte og distribuerede mængder, kapacitetsudnyttelsen, leveringsfrekvenser, antal hasteleverancer m.v.

5.1.2 Brændstofeffektivitet

Forbruget af brændstof er en parameter i sig selv. Virksomhedens årlige forbrug af brændstof vil normalt kunne fremskaffes gennem bogholderiet. Et mere detaljeret billede kan skabes ved at foretage registreringer for den enkelte vogn. Ved samtidig at aflæse og registrere kilometertælleren ved hver tankning, vil brændstofforbruget løbende kunne følges.

Det vil ofte være nyttigt at opgøre brændstofforbruget for den enkelte vogn, idet der skabes opmærksomhed hos chaufføren, samt information om vognens brændstofeffektivitet og dermed mulighed for at optimere godstransporten.

Brændstofeffektivitet

Brændstofeffektiviteten beskriver sammenhængen mellem godsmængde og udnyttelse af energiressourcen. Den kan opgøres som bl.a.:

Kørte km pr. liter brændstof (km/l).

Tonkm/ liter brændstof (tonkm/l).

Liter brændstof pr. mængde gods f.eks. pr. tons, pr. ladmeter eller pr..kubikmeter (l/ ton), (l/ladmeter) eller (l/ m3).

 

Dato

 

 

 

 

 

Påfyldt brændstof

Chauffør

 

Kilometertæller

 

Vogn

(Reg.nr.)

Liter brændstof

 

Hænger

(Reg.nr.)

 

 

 

Kørebog

Startsted:

Km start:

Til

Godsopgørelse

Km tæller

Tons

m3 gods

Ladmeter

Antal paller med gods

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ved anvendelse af "benzinkort" har de større benzinselskaber standere, hvor der først efter indtastning af km tal kan tankes. Det kan være et udmærket styringsredskab for virksomheden, idet opgørelserne fremsendes til virksomheden.

Nøgletal for brændstofeffektiviteten opgøres forskelligt afhængig af karakteren af transporten. Brændstofeffektiviteten kan også opgøres f.eks. som liter/tidsenhed eller evt. liter /drop eller afhentning. Tidsfaktoren er interessant for biler som f.eks. kølebiler, komprimatorvogne, cementblandere samt andre tankvogne eller kranbiler, som har f.eks. køle-, pumpe- eller sugeaggregater. Disse "hjælpeaggregater" bruger ofte en stor mængde brændstof – skønsmæssig mindst 10-20 % af bilens samlede forbrug.

5.1.3 Kørebog

Et detaljeret billede af godstransporten kan skabes ved at føre kørebog for den enkelte vogn. Ud fra kørebøgerne vil genereres data for kapacitetsudnyttelsen, brændstofforbrug, kørte kilometer, transportarbejdet (tonkm) m.v. En kørebog kan udformes som vist i skemaet.

Kørebogen udfyldes af chaufføren, og forud for registreringen aftales det, hvordan godsopgørelsen skal ske, altså hvilke felter, der skal udfyldes.

Som alternativ til det viste eksempel kan der i stedet for godsopgørelsen foretages en løbende registrering af vognens udnyttelse. Skemaet kunne da se ud som vist i eksemplet herunder.

Kørebog

Startsted:

Udnyttelse af vognen i %
(afkryds ved hvert afgang)

Km start:

Til sted/by:

Km tæller:

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Chaufføren registrerer km-tælleren og sted/by for hvert stop på turen og vurderer og afkrydser vognens fyldningsgrad (enten i tons eller volumen) ved afgang fra hvert stop på ruten.

Kørebøgerne genererer en hel del rådata, som efterfølgende kræver en bearbejdning. Det kan derfor overvejes, måske som en begyndelse kun at føre kørebog for udvalgte typiske anvendte vogne og/eller for en kortere periode eksempelvis en uge eller en måned. En sådan "stikprøve" vil give et udmærket grundlag for at vurdere, hvilke data der er centrale for registreringsarbejdet fremover.

Begge skemaer er fra "Styr på miljøet i vognmandsvirksomhederne", Miljøstyrelsen og Erhvervsfremmestyrelsen, 2001, og kan hentes på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk. under "udgivelser" eller på transportbranchens portal www.transit.dk under "miljø".

5.1.4 Karakteristik af vognparken

Vognparkens alder og stand i øvrigt har betydning for miljøbelastningen fra det udførte transportarbejde. Den teknologiske udvikling betyder, at nye motorer udleder langt færre forurenende gasser og partikler end tidligere modeller, hvilket bl.a. afspejles i de såkaldte EURO-normer. En indikator for vognparkens forureningsbelastning kan være en opgørelse af vognenes fordeling efter EURO-normerne.

Antal køretøjer med

EURO NORM

Gældende fra

 

Før EURO

Før EURO normen

 

EURO I

1. okt. 1993

 

EURO II

1. okt. 1996

 

EURO III

1. okt. 2001

 

EURO IV

1. okt. 2006

 

EURO V

1. okt. 2009


Kategoriseringen af virksomhedens vognpark i forhold til EURO-norm tegner en karakteristik af bilernes emissioner af NOx, CO, HC og partikler. På hvert niveau i EURO-normerne skærpes grænseværdier for udledningen. Grænseværdierne er opgjort som gram pr. kWh.

5.1.5 Emissioner til luft

De væsentligste udledninger til luft fra transportsektoren er CO2, SO2, kvælstofilte (NOx), kulbrinte (HC), kulilte (CO) og partikler.

Udslippet af CO2 er direkte afhængig af brændstofforbruget. Tilsvarende afhænger SO2-udslippet direkte af brændstofforbruget og brændstoffets indhold af svovl.

Eksempler på emissioner til luft

Der udledes knap 2,65 kg CO2 pr. liter dieselolie.
Der udledes knap 0,084gram SO2 pr. liter dieselolie (Svovlindhold på 0,005%).


Udslip af stoffer som kvælstofilte (NOx), kulbrinte (HC), kulilte (CO), og partikler kan derimod ikke beregnes på grundlag af brændstofforbrug eller på grundlag af andre konkrete og praktisk tilgængelige data. Udslippet af disse stoffer afhænger af den specifikke motortype og driften heraf f.eks. koldstarter.

Der findes beregningseksempler på emissionerne i "Miljøstyring og transport - håndbog for små og mellemstore virksomheder". Her kan også beregnes emissioner fra gods transporteret via bane og skib. I " Miljø og sikkerhed - Håndbog for vejtransport" findes et sæt emissionsskemaer, som er tilgængelig via transportbranchens portal www.transit.dk. (se endvidere afsnit 5.1.6 samt litteraturlisten kap. 8).

5.1.6 Andre udvalgte værktøjer

www.transit.dk - Er transportbranchens "transportportal" med informationer om og til transportbranchen. På hjemmesiden findes en række værktøjer herunder:
Emissionsskemaer til beregning af emissioner til luft fra lastbiltransport.
Skema til opgørelse af brændstoføkonomi.
Oversigtsskemaer over miljødata for landevejstransport.
Program til beregning af emissioner fra lastbiltransport.
Endvidere findes en checkliste med forbedringsmuligheder og Best Practice katalog.

www.miljoetransport.dk – Hjemmesiden drives af International Transport Danmark (ITD) og Dansk Transport og Logistik (DTL) og er finansieret af Færselsstyrelsen. Udover nyheder er der adgang til beregningsværktøjer og registreringsskemaer, som er målrettet virksomheder. Desuden er der inspiration til miljøkommunikationen samt publikationer om miljøstyring.

www.trm.dk – Trafikministeriets hjemmeside med nyheder indenfor trafikområdet, nøgletal for transport samt en række andre publikationer, som kan downloades fra hjemmesiden. TEMA 2000 beregningsværktøj er ligeledes tilgængelig fra hjemmesiden.

www.mst.dk – De nævnte publikationer i litteraturlisten, og de værktøjer som er indeholdt heri, er tilgængelig via Miljøstyrelsens hjemmeside under publikationer.

Beregningsværktøjer:

TEMA 2000, En brugermodel for transportemissioner, Trafikministeriet, 2000.

OMIT – beregningsmodel for miljøeffekterne af internationale transporter, Miljøstyrelsen, 2002.

Ruteoptimeringsprogrammer: Der findes flere firmaer, som har lanceret EDB ruteoptimeringsprogrammer, som kan købes.