| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vejledning om godstransport i grønne regnskaber
Kortlægning af godstransporten er for mange virksomheder kompleks med forskellige
typer af transporter, som måske varetages af eksterne transportører med samkørsel med
andre produkter. Dette kapitel giver gode råd og ideer til metoder og værktøjer, som
kan benyttes på alle tre trin.
Ofte foreligger der ikke data for transporten. I det tilfælde må der i første omgang
skabes et overblik baseret på skøn over f.eks. transportarbejde (tonkm) og
udnyttelsesgrad. Herefter detaljeres dataindsamlingen, som det findes hensigtsmæssigt.
Tilgangen til kortlægningen afhænger dog af virksomhedens hidtidige indsats,
transportens kompleksitet samt ambitionsniveauet. For nogle vil der ligge et stort arbejde
i at opgøre de centrale miljønøgletal for trin 1, mens det for andre virksomheder vil
være et spørgsmål om at trække på allerede eksisterende opgørelser i virksomheden.
Det skal understreges, at for at kunne optimere transportarbejdet er det måske ikke
nødvendigt at få tal på alle dele af godstransportarbejdet. I stedet for et
fuldstændig billede af transportarbejdet, kan der med fordel arbejdes med indikatorer
baseret på enkelte registreringer kombineret med mere kvalitative beskrivelser. Nok
skabes der herved ikke et fuldstændigt billede af transportarbejdet, men til en start
skabes der et overblik. Det kan også være relevant at vælge et væsentlig område ud og
her foretage en overordnet kortlægning eller registrering.
I første omgang ses på de transporter, hvor virksomheden køber transporten eller
selv transporter med egne biler. Disse transporter har virksomheden direkte indflydelse
på, og der kan "fejes for egen dør", før der evt. stilles spørgsmål om
godstransporten til andre, f.eks. leverandører.
Cerealia Unibake A/S
Cerealia Unibake A/S benytter sig udelukkende af en ekstern
transportør til distribution af sine produkter i alt ca. 45 vogne. En uge i
efteråret 2001 gennemførte transportøren en registrering af alle kørsler for Cerealia
vha. kørebøger. Der blev registreret brændstofforbrug, antal palleaflæsninger pr. drop
og speedometerkilometer (kørte km.).
På baggrund af kørebøgerne kunne fastlægges en række
miljønøgletal, hvoraf de væsentligste var vognenes kapacitetsudnyttelse og
energiforbruget pr. transporteret enhed (liter diesel pr pallekilometer). Tallene benyttes
direkte i det grønne regnskab.
"Registreringsprojektet" har ud over at fremskaffe en række
værdifulde faktuelle data, belyst mulighederne for at inddrage den indkøbte
transportydelse i virksomhedens grønne regnskab. Cerealia Unibake har nu opstillet krav
til fremtidige transportører om månedlig afrapportering af miljødata. Hvorvidt der
også skal stilles krav om overholdelse af specifikke miljøparametre og/eller løbende
forbedringer hos transportøren er endnu ikke afgjort.
Erfaringsvis var kørebøgerne et tidskrævende værktøj til
dataindsamling. Det overvejes derfor at indføre den ordning, at chaufførerne konsekvent
tanker på benzinkort og ved hver tankning indtaster speedometerstand. Herved kan vognenes
brændstoføkonomi følges løbende. Kapacitetsudnyttelsen bør kunne beregnes udfra
transportørens ordresystem, kombineret med registrering af kilometertal for de enkelte
ture. |
Der er en række værktøjer og metoder til at indfange centrale miljødata for
godstransporten. Data, som kan stykkes sammen på forskellig vis, kan karakterisere
transportarbejdets miljøprofil. De væsentligste data er som tidligere nævnt mængden af
gods (i tons eller volumen), transportafstande, udnyttelsesgraden af transportmidlet samt
valg af transportmiddel og transportmidlets miljømæssige egenskaber f.eks.
motorteknologi.
Erfaringer viser, at medarbejderne herunder chaufførerne er vigtige ressourcer i
dataindsamlingen. Det er vigtigt, at de som medvirker i dataindsamlingen, kvalificeres
gennem instruktion i hvordan registreringsskemaer eller kørebøger m.v. udfyldes. På den
måde sikres datakvaliteten.
Udgangspunktet for registreringen af godstransporten bør være de eksisterende
data, virksomheden ligger inde med, f.eks. via virksomhedens bogholderi, som i form af
ordresystemet / ordresedler samt fakturaer kan levere en del oplysninger f.eks. omkring
kørte km eller brændselsforbrug. Det vil også være muligt at vurdere indkøbte og
distribuerede mængder, kapacitetsudnyttelsen, leveringsfrekvenser, antal hasteleverancer
m.v.
Forbruget af brændstof er en parameter i sig selv. Virksomhedens årlige forbrug
af brændstof vil normalt kunne fremskaffes gennem bogholderiet. Et mere detaljeret
billede kan skabes ved at foretage registreringer for den enkelte vogn. Ved samtidig at
aflæse og registrere kilometertælleren ved hver tankning, vil brændstofforbruget
løbende kunne følges.
Det vil ofte være nyttigt at opgøre brændstofforbruget for den enkelte vogn, idet
der skabes opmærksomhed hos chaufføren, samt information om vognens
brændstofeffektivitet og dermed mulighed for at optimere godstransporten.
Brændstofeffektivitet
Brændstofeffektiviteten beskriver sammenhængen mellem godsmængde og
udnyttelse af energiressourcen. Den kan opgøres som bl.a.:
 | Kørte km pr. liter brændstof (km/l).
|
 | Tonkm/ liter brændstof (tonkm/l).
|
 | Liter brændstof pr. mængde gods f.eks. pr. tons, pr. ladmeter
eller pr..kubikmeter (l/ ton), (l/ladmeter) eller (l/ m3).
|
|
Dato |
|
|
Påfyldt brændstof |
Chauffør |
|
Kilometertæller |
|
Vogn |
(Reg.nr.) |
Liter brændstof |
|
Hænger |
(Reg.nr.) |
|
|
Kørebog |
Startsted: |
Km start: |
Til |
Godsopgørelse |
Km tæller |
Tons |
m3 gods |
Ladmeter |
Antal paller med gods |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ved anvendelse af "benzinkort" har de større benzinselskaber standere, hvor der
først efter indtastning af km tal kan tankes. Det kan være et udmærket styringsredskab
for virksomheden, idet opgørelserne fremsendes til virksomheden.
Nøgletal for brændstofeffektiviteten opgøres forskelligt afhængig af karakteren af
transporten. Brændstofeffektiviteten kan også opgøres f.eks. som liter/tidsenhed eller
evt. liter /drop eller afhentning. Tidsfaktoren er interessant for biler som f.eks.
kølebiler, komprimatorvogne, cementblandere samt andre tankvogne eller kranbiler, som har
f.eks. køle-, pumpe- eller sugeaggregater. Disse "hjælpeaggregater" bruger
ofte en stor mængde brændstof skønsmæssig mindst 10-20 % af bilens samlede
forbrug.
Et detaljeret billede af godstransporten kan skabes ved at føre kørebog for den
enkelte vogn. Ud fra kørebøgerne vil genereres data for kapacitetsudnyttelsen,
brændstofforbrug, kørte kilometer, transportarbejdet (tonkm) m.v. En kørebog kan
udformes som vist i skemaet.
Kørebogen udfyldes af chaufføren, og forud for registreringen aftales det, hvordan
godsopgørelsen skal ske, altså hvilke felter, der skal udfyldes.
Som alternativ til det viste eksempel kan der i stedet for godsopgørelsen foretages en
løbende registrering af vognens udnyttelse. Skemaet kunne da se ud som vist i eksemplet
herunder.
Kørebog |
Startsted: |
Udnyttelse af
vognen i %
(afkryds ved hvert afgang) |
Km start: |
Til sted/by: |
Km tæller: |
0 |
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chaufføren registrerer km-tælleren og sted/by for hvert stop på turen og vurderer og
afkrydser vognens fyldningsgrad (enten i tons eller volumen) ved afgang fra hvert stop på
ruten.
Kørebøgerne genererer en hel del rådata, som efterfølgende kræver en bearbejdning.
Det kan derfor overvejes, måske som en begyndelse kun at føre kørebog for udvalgte
typiske anvendte vogne og/eller for en kortere periode eksempelvis en uge eller en måned.
En sådan "stikprøve" vil give et udmærket grundlag for at vurdere, hvilke
data der er centrale for registreringsarbejdet fremover.
Begge skemaer er fra "Styr på miljøet i vognmandsvirksomhederne",
Miljøstyrelsen og Erhvervsfremmestyrelsen, 2001, og kan hentes på Miljøstyrelsens
hjemmeside www.mst.dk. under "udgivelser" eller
på transportbranchens portal www.transit.dk under "miljø".
Vognparkens alder og stand i øvrigt har betydning for miljøbelastningen fra det
udførte transportarbejde. Den teknologiske udvikling betyder, at nye motorer udleder
langt færre forurenende gasser og partikler end tidligere modeller, hvilket bl.a.
afspejles i de såkaldte EURO-normer. En indikator for vognparkens forureningsbelastning
kan være en opgørelse af vognenes fordeling efter EURO-normerne.
Antal køretøjer med |
EURO NORM |
Gældende fra |
|
Før EURO |
Før EURO normen |
|
EURO I |
1. okt. 1993 |
|
EURO II |
1. okt. 1996 |
|
EURO III |
1. okt. 2001 |
|
EURO IV |
1. okt. 2006 |
|
EURO V |
1. okt. 2009 |
Kategoriseringen af virksomhedens vognpark i forhold til EURO-norm tegner en karakteristik
af bilernes emissioner af NOx, CO, HC og partikler. På hvert niveau i
EURO-normerne skærpes grænseværdier for udledningen. Grænseværdierne er opgjort som
gram pr. kWh.
De væsentligste udledninger til luft fra transportsektoren er CO2, SO2,
kvælstofilte (NOx), kulbrinte (HC), kulilte (CO) og partikler.
Udslippet af CO2 er direkte afhængig af brændstofforbruget. Tilsvarende
afhænger SO2-udslippet direkte af brændstofforbruget og brændstoffets
indhold af svovl.
Eksempler på emissioner til luft
Der udledes knap 2,65 kg CO2 pr. liter dieselolie.
Der udledes knap 0,084gram SO2 pr. liter dieselolie (Svovlindhold på 0,005%). |
Udslip af stoffer som kvælstofilte (NOx), kulbrinte (HC), kulilte (CO), og
partikler kan derimod ikke beregnes på grundlag af brændstofforbrug eller på grundlag
af andre konkrete og praktisk tilgængelige data. Udslippet af disse stoffer afhænger af
den specifikke motortype og driften heraf f.eks. koldstarter.
Der findes beregningseksempler på emissionerne i "Miljøstyring og transport -
håndbog for små og mellemstore virksomheder". Her kan også beregnes emissioner fra
gods transporteret via bane og skib. I " Miljø og sikkerhed - Håndbog for
vejtransport" findes et sæt emissionsskemaer, som er tilgængelig via
transportbranchens portal www.transit.dk. (se endvidere afsnit 5.1.6 samt litteraturlisten
kap. 8).
www.transit.dk - Er transportbranchens "transportportal" med
informationer om og til transportbranchen. På hjemmesiden findes en række værktøjer
herunder:
 | Emissionsskemaer til beregning af emissioner til luft fra lastbiltransport. |
 | Skema til opgørelse af brændstoføkonomi. |
 | Oversigtsskemaer over miljødata for landevejstransport. |
 | Program til beregning af emissioner fra lastbiltransport. |
 | Endvidere findes en checkliste med forbedringsmuligheder og Best Practice katalog. |
www.miljoetransport.dk Hjemmesiden drives af International Transport Danmark
(ITD) og Dansk Transport og Logistik (DTL) og er finansieret af Færselsstyrelsen. Udover
nyheder er der adgang til beregningsværktøjer og registreringsskemaer, som er målrettet
virksomheder. Desuden er der inspiration til miljøkommunikationen samt publikationer om
miljøstyring.
www.trm.dk Trafikministeriets hjemmeside med nyheder indenfor trafikområdet,
nøgletal for transport samt en række andre publikationer, som kan downloades fra
hjemmesiden. TEMA 2000 beregningsværktøj er ligeledes tilgængelig fra hjemmesiden.
www.mst.dk De nævnte publikationer i
litteraturlisten, og de værktøjer som er indeholdt heri, er tilgængelig via
Miljøstyrelsens hjemmeside under publikationer.
Beregningsværktøjer:
TEMA 2000, En brugermodel for transportemissioner, Trafikministeriet, 2000.
OMIT beregningsmodel for miljøeffekterne af internationale transporter,
Miljøstyrelsen, 2002.
Ruteoptimeringsprogrammer: Der findes flere firmaer, som har lanceret EDB
ruteoptimeringsprogrammer, som kan købes.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |