| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vejledning om godstransport i grønne regnskaber
Der er mange måder at optimere godstransporten på afhængig af virksomhedens
forudsætninger og ambitionsniveau. Til inspiration er herunder nogle forslag til
forbedringer. Nogle forbedringsforslag kan virke elementære, men de kan ikke desto mindre
være lige så relevante at overveje. Forbedringsforslagene vil i mange situationer skulle
gennemføres sammen med transportleverandørerne. Se endvidere kap. 5 -
"Godstransport i leverandørdialogen".
Revurder interne fremgangsmåder - Er det muligt,:
 | at forbedre planlægning og logistik (med øget
kapacitetsudnyttelse, reduceret tomkørsel, samkørsel, fællestransport af f.eks.
erhvervsaffald eller lign.)?
|
 | at optimere transporten ved øget tilpasning til
produktionsvilkårene?
|
 | At begrænse udgifterne til godstransporten?
|
 | at reducere behovet for godstransport ?(overvej leverandørernes
placering, større leverancer pr. gang, minimering af affaldsmængder ved f.eks. øget
genanvendelse m.v.) ?
|
 | at optimere emballeringen af hensyn til transporten
|
|
Overvej hvordan selve transportmidlerne og
anvendelsen af dem kan optimeres - Er det muligt,:
 | at øge brændstofeffektiviteten f.eks. gennem kurser i
energibesparende køreteknik?
|
 | at etablere vedligeholdelsesrutiner f.eks. jævnlig kontrol af
dæktryk?
|
 | at forbedre støj og arbejdsmiljø forhold gennem støjdæmpning,
andre leveringstidspunkter, varierende ruter, mindre tidspres m.v.?
|
 | at forbedre udnyttelsen af bilerne f.eks. ved at forbedre tilpasning
af godset til transportmidlets størrelse?
|
 | at overføre godset til mindre forurenende transportmidler
(lastbiler, skib, tog)?
|
 | at anvende mindre forurenende biler (skærpe kravene til Euro-normen
m.v.)?
|
|
Overvej betingelserne for transportplanlægning -
Er det muligt,:
 | at forbedre ruteoptimeringen f.eks. gennem anvendelse af
EDB-ruteoptimeringsprogrammer?
|
 | at øge anvendelsen af IT løsninger til fordel for godstransporten
(til stuvning, ordremodtagelse, produktionsplanlægning, GPS m.v.)?
|
 | at øge fleksibiliteten i tidskravet ( krav til levering af varer,
just in time m.v.)? Vurder behovet for flere informationer fra kunden.
|
 | at bestille ordrene i god tid (egne og kunders ordrer)?
|
 | at lagre produkterne med henblik på at optimere transporten?
|
 | at ændre forudsætningerne for transportplanlægningen - f.eks.
serviceniveauet? Vurder behovet og mulighederne, evt. for fælles retningslinier i
branchen.
|
|
Udvid samarbejdsrelationerne - Er det muligt,:
 | at evaluere transportleverandører (egne og evt.
underleverandørers)? (se kap. 4).
|
 | at øge samarbejdet med kunder og leverandører til fordel for en
yderligere optimeret godstransport (indførelse af hensigtsmæssige bonusordninger)?
|
 | at øge samarbejdet internt mellem bl.a. ordremodtagelse,
produktionsplanlægning, logistik og miljøfolk til fordel for godstransporten.
|
 | at optimere logistik og planlægning med henblik på øget
samkørsel og konsolidering?
|
 | at benytte en ekstern part til optimering af godstransporten til
fordel for flere virksomheder ( 3. parts logistik) ?
|
 | at benytte en anden afregning af transportøren (f.eks. afregning
pr. km. (udtur) eller pr. varedrop)?
|
 | at efterspørge data fra transportøren, herunder løbende at få
information om godstransporten evt. online?
|
 | at samarbejde med bl.a. transportøren / kunden om forbedringer?
|
|
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |
|