Vejledning om godstransport i grønne regnskaber

7 Veje til forbedringer

Der er mange måder at optimere godstransporten på afhængig af virksomhedens forudsætninger og ambitionsniveau. Til inspiration er herunder nogle forslag til forbedringer. Nogle forbedringsforslag kan virke elementære, men de kan ikke desto mindre være lige så relevante at overveje. Forbedringsforslagene vil i mange situationer skulle gennemføres sammen med transportleverandørerne. Se endvidere kap. 5 - "Godstransport i leverandørdialogen".

Revurder interne fremgangsmåder - Er det muligt,:

at forbedre planlægning og logistik (med øget kapacitetsudnyttelse, reduceret tomkørsel, samkørsel, fællestransport af f.eks. erhvervsaffald eller lign.)?

at optimere transporten ved øget tilpasning til produktionsvilkårene?

At begrænse udgifterne til godstransporten?

at reducere behovet for godstransport ?(overvej leverandørernes placering, større leverancer pr. gang, minimering af affaldsmængder ved f.eks. øget genanvendelse m.v.) ?

at optimere emballeringen af hensyn til transporten

 

Overvej hvordan selve transportmidlerne og anvendelsen af dem kan optimeres - Er det muligt,:

at øge brændstofeffektiviteten f.eks. gennem kurser i energibesparende køreteknik?

at etablere vedligeholdelsesrutiner f.eks. jævnlig kontrol af dæktryk?

at forbedre støj og arbejdsmiljø forhold gennem støjdæmpning, andre leveringstidspunkter, varierende ruter, mindre tidspres m.v.?

at forbedre udnyttelsen af bilerne f.eks. ved at forbedre tilpasning af godset til transportmidlets størrelse?

at overføre godset til mindre forurenende transportmidler (lastbiler, skib, tog)?

at anvende mindre forurenende biler (skærpe kravene til Euro-normen m.v.)?

 

Overvej betingelserne for transportplanlægning - Er det muligt,:

at forbedre ruteoptimeringen f.eks. gennem anvendelse af EDB-ruteoptimeringsprogrammer?

at øge anvendelsen af IT løsninger til fordel for godstransporten (til stuvning, ordremodtagelse, produktionsplanlægning, GPS m.v.)?

at øge fleksibiliteten i tidskravet ( krav til levering af varer, just in time m.v.)? Vurder behovet for flere informationer fra kunden.

at bestille ordrene i god tid (egne og kunders ordrer)?

at lagre produkterne med henblik på at optimere transporten?

at ændre forudsætningerne for transportplanlægningen - f.eks. serviceniveauet? Vurder behovet og mulighederne, evt. for fælles retningslinier i branchen.

 

Udvid samarbejdsrelationerne - Er det muligt,:

at evaluere transportleverandører (egne og evt. underleverandørers)? (se kap. 4).

at øge samarbejdet med kunder og leverandører til fordel for en yderligere optimeret godstransport (indførelse af hensigtsmæssige bonusordninger)?

at øge samarbejdet internt mellem bl.a. ordremodtagelse, produktionsplanlægning, logistik og miljøfolk til fordel for godstransporten.

at optimere logistik og planlægning med henblik på øget samkørsel og konsolidering?

at benytte en ekstern part til optimering af godstransporten til fordel for flere virksomheder ( 3. parts logistik) ?

at benytte en anden afregning af transportøren (f.eks. afregning pr. km. (udtur) eller pr. varedrop)?

at efterspørge data fra transportøren, herunder løbende at få information om godstransporten evt. online?

at samarbejde med bl.a. transportøren / kunden om forbedringer?