Aktørseminar om integreret miljø- og energiledelse

Bilag 6: Resultater fra gruppe 1 vedr. myndigheder

6.1 De identificerede barrierer/problemer (fra plenum):
6.2 Temaer for ide-genereringen:
6.2.1 Løsningsforslag 1: Eksempler på myndighedsbehandling med brug af 3. partskontrol af integrerede ledelsessystemer
6.2.2 Løsningsforslag 2: Vejledning i brug af 3. partskontrol af virksomheders integrerede ledelsessystemer i myndighedsbehandlingen
6.2.3 Løsningsforslag 3: "Mindre byrde"
6.2.4 Løsningsforslag 4: Koordineringsforum for myndigheder
6.2.5 Løsningsforslag 5: Koordineret information/vejledning


Deltagere:

Camilla Jørgensen, Nørskov Miljø
Hanne Eriksen, Miljøstyrelsen
Henrik Tornager, Færch Plast
Henning Mortensen, Dansk Industri
Henning Møller Jensen, MA-project
Preben Buhl, Preben Buhl Miljø- og Energiledelse (tovholder)

6.1 De identificerede barrierer/problemer (fra plenum):

"Skæve" støtteordninger frister til energiledelse frem for EMS
Manglende politisk prioritering
At energiledelse primært er blevet drevet af et reguleringstryk og tilskud med et politisk sigte udenfor virksomheden
Manglende lettelse i myndighedsbehandlingen – indførelse af ledelsessystemer giver for lidt "frihed" for virksomheden
Myndigheder(politikere) har forskellig indgangsvinkel – Bakker ikke op fra kommuner til styrelser
Mange forskellige myndighedskrav/"ønsker"
er uoverskueligt
kræver mange ressourcer af virksomhederne
Krav fra myndigheder går i hver sin retning – løses hver for sig
Forskellige myndighedsmotiver kan medføre at områder nedprioriteres
"Stillingskrig" mellem systemer DS-ISO-EMAS
Vægtning af indsatsområder: Økonomisk driver => Energiprojekter ? - miljøprojekter ?

6.2 Temaer for ide-genereringen:

Vi ordnede barriererne i tre (output-) temaer med efterfølgende ideer til output:

1. Hvordan kan myndighedskrav koordineres til brug i ledelsessystemer?
(Hvilke krav skal virksomhederne opfylde?)

2. Forbedret information fra myndigheder til virksomheder
(Hvordan kan virksomhederne opfylde myndighedskravene?)

3. Politik prioritering
(Hvorfor skal virksomhederne opfylde kravene?)

Ovenstående blev sammenfattet til følgende forslag. Forslag til aktiviteter/projekter/løsninger:

6.2.1 Løsningsforslag 1: Eksempler på myndighedsbehandling med brug af 3. partskontrol af integrerede ledelsessystemer

Ideer til output:
Mere 3 parts kontrol i stedet for amt, kommune, m.fl.
Enkle ensartede regler
Eksempelsamling med demonstration af godt samspil mellem myndighedskrav og udnyttelse af certificerede systemer (mindre/mere hensigtsmæssig indsats fra begge parter)
Øget tillid mellem myndigheder og 3. parts kontrol (kompetenceadskillelse, valgmulighed?)

Resultatet:

Eksempelsamling med de gode historier fra det virkelige liv, hvor myndigheder bruger virksomhedernes integrerede ledelsessystemer og 3. partskontrol til at lette sagsbehandlingen.

Hovedaktiviteter:
Definere – hvad er en god historie?
Efterlysning af gode historier (bl.a. KAMBAS?)
Dokumentation af eksempler
Formidling til relevante parter (myndigheder, virksomheder og konsulenter)
Evaluering

Ressourcer:

Tid: ½-1 år, ressourcer: ~½ mandår (~500.000 kr.)

6.2.2 Løsningsforslag 2: Vejledning i brug af 3. partskontrol af virksomheders integrerede ledelsessystemer i myndighedsbehandlingen

Ideer til output:
Gennembearbejdning af udvalgte problemstillinger og forslag til demonstration af løsningsforslag vedrørende øget brug af virksomhedens systemer.

Resultatet:

Vejledning i øget brug af virksomhedernes integrerede miljø- og energiledelsessystemer i forbindelse med godkendelser, tilsyn m.v. (myndighedsbehandling).

Hovedaktiviteter:
Kortlægning af systemmæssige og lovmæssige problemstillinger
Økonomisk vurdering af ændringer (konkrete cases)
Forslag til ændringer i regler, adfærd m.m.
Anbefalinger

Ressourcer:

Tid: ~1 år, ressourcer: ???

6.2.3 Løsningsforslag 3: "Mindre byrde"

Ideer til output:
Minimumstilsyn når der er indført et certificeret ledelsessystem
Genanvendelse af "fælles" kontrol/system
Fælles/koordinerede indberetningskrav
Indrapportering ét sted

Resultatet:

Idékatalog vedrørende myndigheders "belønning" af virksomheder med 3. parts kontrol.

Gruppen valgte at springe resten af dette forslag over fordi det viste sig at være vanskeligt at definere projektet nærmere.

6.2.4 Løsningsforslag 4: Koordineringsforum for myndigheder

Ideer til output:
Myndighedspersonale skal "klædes" bedre på med hensyn til viden og kompetence
Krav til uddannelse (vidensniveau) for sagsbehandlere
Myndighedskrav opleves som helhed
Tydelig prioritering af miljøspørgsmål/arbejdsmiljø

Resultatet:

Et koordineringsforum for myndigheder (på højt niveau) f.eks. i forbindelse med ny lovgivning eller revision af lovgivning, m.v.

Hovedaktiviteter: (Snarere stikord)
Brugerinvolvering
Arbejdsopgaver:
Styregruppe for øvrige myndighedsrelaterede projekter,
Bære "igennem systemet"
Deltagere: Miljøstyrelsen, Energistyrelsen, Arbejdstilsynet, Direktoratet for Fødevarekontrol, Erhvervsministeriet o.lign. (ISO 14001, DS 2403, HACCP, OHSAS 18001, ISO 9001).

Ressourcer:

(En eller anden form for sekretariatsfunktion)

6.2.5 Løsningsforslag 5: Koordineret information/vejledning

Ideer til output:
(Forbedret) information fra myndigheder til virksomheder om integration af systemer.

Resultatet:

Koordineret information og vejledning af virksomheder om integration af systemer (myndighederne med fra starten). "Hvis du nu står foran at …". (Primært aftalevirksomheder + evt. visse brancher og større virksomheder).

Hovedaktiviteter:
Indsatsliste/tjekliste/guide
Selvevalueringsnøgle
Fastlæggelse af ambitionsniveau
(forberedt for evt. branchetilpasning)
Basismodel + "byggeklodser"
Værktøjsguide
Praktisk afprøvning

Ressourcer:

Tid: ½ - ? år, ressourcer: ½ mandår ?