| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Aktørseminar om integreret miljø- og energiledelse
Deltagere:
Camilla Jørgensen, Nørskov Miljø
Hanne Eriksen, Miljøstyrelsen
Henrik Tornager, Færch Plast
Henning Mortensen, Dansk Industri
Henning Møller Jensen, MA-project
Preben Buhl, Preben Buhl Miljø- og Energiledelse (tovholder)
 | "Skæve" støtteordninger frister til energiledelse frem for EMS |
 | Manglende politisk prioritering |
 | At energiledelse primært er blevet drevet af et reguleringstryk og tilskud med et
politisk sigte udenfor virksomheden |
 | Manglende lettelse i myndighedsbehandlingen indførelse af ledelsessystemer giver
for lidt "frihed" for virksomheden |
 | Myndigheder(politikere) har forskellig indgangsvinkel Bakker ikke op fra kommuner
til styrelser |
 | Mange forskellige myndighedskrav/"ønsker"
 | er uoverskueligt |
 | kræver mange ressourcer af virksomhederne |
|
 | Krav fra myndigheder går i hver sin retning løses hver for sig |
 | Forskellige myndighedsmotiver kan medføre at områder nedprioriteres |
 | "Stillingskrig" mellem systemer DS-ISO-EMAS |
 | Vægtning af indsatsområder: Økonomisk driver => Energiprojekter ? -
miljøprojekter ? |
Vi ordnede barriererne i tre (output-) temaer med efterfølgende ideer til output:
1. Hvordan kan myndighedskrav koordineres til brug i ledelsessystemer?
(Hvilke krav skal virksomhederne opfylde?)
2. Forbedret information fra myndigheder til virksomheder
(Hvordan kan virksomhederne opfylde myndighedskravene?)
3. Politik prioritering
(Hvorfor skal virksomhederne opfylde kravene?)
Ovenstående blev sammenfattet til følgende forslag. Forslag til
aktiviteter/projekter/løsninger:
Ideer til output:
 | Mere 3 parts kontrol i stedet for amt, kommune, m.fl. |
 | Enkle ensartede regler |
 | Eksempelsamling med demonstration af godt samspil mellem myndighedskrav og udnyttelse af
certificerede systemer (mindre/mere hensigtsmæssig indsats fra begge parter) |
 | Øget tillid mellem myndigheder og 3. parts kontrol (kompetenceadskillelse,
valgmulighed?) |
Resultatet:
Eksempelsamling med de gode historier fra det virkelige liv, hvor myndigheder bruger
virksomhedernes integrerede ledelsessystemer og 3. partskontrol til at lette
sagsbehandlingen.
Hovedaktiviteter:
 | Definere hvad er en god historie? |
 | Efterlysning af gode historier (bl.a. KAMBAS?) |
 | Dokumentation af eksempler |
 | Formidling til relevante parter (myndigheder, virksomheder og konsulenter) |
 | Evaluering |
Ressourcer:
Tid: ½-1 år, ressourcer: ~½ mandår (~500.000 kr.)
Ideer til output:
 | Gennembearbejdning af udvalgte problemstillinger og forslag til demonstration af
løsningsforslag vedrørende øget brug af virksomhedens systemer. |
Resultatet:
Vejledning i øget brug af virksomhedernes integrerede miljø- og
energiledelsessystemer i forbindelse med godkendelser, tilsyn m.v. (myndighedsbehandling).
Hovedaktiviteter:
 | Kortlægning af systemmæssige og lovmæssige problemstillinger |
 | Økonomisk vurdering af ændringer (konkrete cases) |
 | Forslag til ændringer i regler, adfærd m.m. |
 | Anbefalinger |
Ressourcer:
Tid: ~1 år, ressourcer: ???
Ideer til output:
 | Minimumstilsyn når der er indført et certificeret ledelsessystem |
 | Genanvendelse af "fælles" kontrol/system |
 | Fælles/koordinerede indberetningskrav |
 | Indrapportering ét sted |
Resultatet:
Idékatalog vedrørende myndigheders "belønning" af virksomheder med 3.
parts kontrol.
Gruppen valgte at springe resten af dette forslag over fordi det viste sig at være
vanskeligt at definere projektet nærmere.
Ideer til output:
 | Myndighedspersonale skal "klædes" bedre på med hensyn til viden og
kompetence |
 | Krav til uddannelse (vidensniveau) for sagsbehandlere |
 | Myndighedskrav opleves som helhed |
 | Tydelig prioritering af miljøspørgsmål/arbejdsmiljø |
Resultatet:
Et koordineringsforum for myndigheder (på højt niveau) f.eks. i forbindelse med ny
lovgivning eller revision af lovgivning, m.v.
Hovedaktiviteter: (Snarere stikord)
 | Brugerinvolvering |
 | Arbejdsopgaver: |
 | Styregruppe for øvrige myndighedsrelaterede projekter, |
 | Bære "igennem systemet" |
 | Deltagere: Miljøstyrelsen, Energistyrelsen, Arbejdstilsynet, Direktoratet for
Fødevarekontrol, Erhvervsministeriet o.lign. (ISO 14001, DS 2403, HACCP, OHSAS 18001, ISO
9001). |
Ressourcer:
(En eller anden form for sekretariatsfunktion)
Ideer til output:
 | (Forbedret) information fra myndigheder til virksomheder om integration af systemer. |
Resultatet:
Koordineret information og vejledning af virksomheder om integration af systemer
(myndighederne med fra starten). "Hvis du nu står foran at
". (Primært
aftalevirksomheder + evt. visse brancher og større virksomheder).
Hovedaktiviteter:
 | Indsatsliste/tjekliste/guide |
 | Selvevalueringsnøgle |
 | Fastlæggelse af ambitionsniveau |
 | (forberedt for evt. branchetilpasning) |
 | Basismodel + "byggeklodser" |
 | Værktøjsguide |
 | Praktisk afprøvning |
Ressourcer:
Tid: ½ - ? år, ressourcer: ½ mandår ?
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |