| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Aktørseminar om integreret miljø- og energiledelse
ISO 14001 har formelt været til rådighed for industrien og andre organisationer siden
1996. ISO 14001 er kort sagt den internationale industris svar på Brundtland
betænkningen og Rio konferencen i 1992. ISO 14001 standarden har et globalt udgangspunkt
med fokus på et markedstræk.
ISO 14001 er allerede under revision. I bedste fald vil være denne være tilendebragt
ved udgangen af 2004.
Revisionen fokuserer på bl.a. følgende temaer
 | Større inddragelse af produkter og serviceydelser |
 | Klarere dokumentation for den reelle miljøpræstation |
 | Fleksible dokumentationskrav med hensyn til papirarbejdet |
Det skal for god ordens skyld understreges, at energiovervejelser er integreret i
international miljøledelsestankegang. Det anses for udelukket, at forstille sig at der fx
kunne skabes en international forståelse for, at energiledelse kunne være en særlig
standard inden for ISO 14000 familien. Energiledelse er set i international sammenhæng,
primært en dansk foreteelse. Dog skal det påpeges, at der interesse for og arbejdes med
energiledelsesstandarder i andre lande. Det gælder Frankrig, England og Sverige. I
Sverige er bestræbelserne i gang mht. at etablere et aftale system i stil med det danske,
og som dermed også baserer sig på energiledelse. Man har også i USA udviklet en model
ANSI/ ME2000, som er en national standard for energiledelsessystemer, udviklet af Georgia
University og godkendt som en certificérbar standard af ANSI i april 2000. ANSI/MSE 2000
er bygget op efter principperne i ISO 14001. Det anføres af udviklerne, at det skal være
let at implementere de to ledelsessystemer sammen.
Myndighedstrækket inden for EU på miljøledelse er kommet så at sige i halen på
markedstrækket og er reelt kulmineret ved at 14001 kravspecifikationerne er indarbejdet i
EMAS II, som trådte i kraft i 2001.
Myndighedsinteressen i Danmark kan dateres tilbage til revisionen af
miljøbeskyttelsesloven omkring 1994, hvor miljøstyring blev introduceret som et brugbart
virkemiddel i forbindelse med det decentrale godkendelses- og tilsynssystem. Ligesom man
ved beslutning om indførelse af grønne regnskaber gav virksomheder, der ønskede at
indføre miljøledelse, udsættelse med indlevering. Tilsvarende er EMAS-virksomheder
fortsat fritaget for at aflevere grønne regnskaber idet redegørelsen træder i stedet.
Senere har der været en række initiativer, der bl.a. har haft til formål at fremme
at danske virksomheder indførte miljøledelse, hvor det væsentligste initiativ var
tilskudsordningen "Miljøstyring og miljørevision i virksomheder" som blev
gennemført af Erhvervsfremme Styrelsen og Miljøstyrelsen i fællesskab.
Miljøkompetenceordningen og tidligere tilbud til virksomheder om tilskud til systematisk
miljøarbejde er i en vis udstrækning en opfølgning på Miljøstyrings- og
revisionspakken, idet virksomheder kan få tilskud til at opbygge miljøledelseskompetence
i virksomheden.
Den grundlæggende filosofi bag tilskuddet til systematisk miljøarbejde, og herunder
indførelse af miljøledelse, er den veldokumenterede betydning af dette værktøj for
virksomhedernes engagement i og kvalitet af både det proces- og produktorienteret
miljøarbejde. Produktorienteringen af miljøpolitikken har også lagt grunden til
videreudviklinger af miljøledelsessystemer. I programmet for renere produkter for 2002
siges der:
For virksomheder der arbejder med miljøledelse, er
det målet at tilskynde disse til at etablere et miljømæssigt samspil i produktkæden,
der kan medføre en forbedring gennem en mindsket miljøbelastning set i et
livscyklusperspektiv |
Kilde: Program for renere produkter m.v. 2002
Der siger endvidere at:
Der skal ske en øget integration af miljø- og
energiledelse samt af andre relevante ledelsessystemer. Formålet er at effektivisere og
billiggøre virksomhedernes arbejde med systematisk miljø- og energiarbejde, herunder
udnytte erfaringer fra indførelse og drift af forskellige typer ledelsessystemer.
Endvidere skal den samlede formidlingsindsats over for virksomhederne udnyttes mere
optimalt, idet både virksomhedernes og rådgivernetværkets interesse og kompetence på
begge områder udnyttes til en bredere og mere koordineret indsats |
Kilde: Program for renere produkter m.v. 2002
Med ændringen af ISO 9000-stadarderne til den nye ISO 9000:2000 er endvidere lagt
grunden til en stærkt øget systemintegration, idet den nye kvalitetsstandard på de
fleste områder knytter sig til principperne i ISO 14001.
Kombinationen af markedstrækket - nu tæt på 40.000 ISO 14001 certificeringer på
verdensplan - kombineret med en mere national og international produktorientering har
efterhånden haft sin virkning i produktkæderne. Toneangivende virksomheder world-wide
især inden for automobil- og elektroniksektoren stiller nu systematisk miljøledelseskrav
til underleverandører. På begge områder er udviklingen stærkt præget af kravene om
tilbagetagning af udtjente produkter. Denne virkning vil uden tvivl forstærkes
efterhånden som EUs integrerede produktpolitik (IPP) bliver realiseret, herunder forslag
til et øget produktansvar. Desuden vil den nye kemikaliestrategi også få stigende
betydning i takt med den øgede fokus på forbrugerbeskyttelse og sundhed.
Fremtiden vil derfor i en verden med stadig mere handel over grænserne og mere IT byde
på større krav til integreret proces- og produktstyring af alle faserne i livscyklus i
alle led i produktkæderne, men ikke mindst krav til større dokumentation af
miljøpræstationerne. Rammerne vil være ISO 14000 familiens standarder, der som ISO
14001 vil være under fortløbende udvikling og sandsynligvis vil udvikle sig hen mod at
inddrage flere ledelsesmæssige forhold, der giver et bud på hvordan man gennem bevidst
miljøledelse bevæger sig i en bæredygtig retning. ISO 14000 komiteen er fx allerede i
gang med at drøfte hvordan man kommunikerer eksternt og drøfte i hvilket omfang, man kan
gå ind i udviklingen af virksomhedens sociale ansvar etc.
1.1.1.1 Miljøstyrelsen og det politiske niveau
Miljøstyrelsen har via sin rolle som nationalt organ for EMAS en praktisk
interesse i udbredelsen af ISO 14001, da kravspecifikationen så at sige er integreret i
forordningen. Se mere herom på
Miljøledelse
og EMAS ( http://www.mst.dk/produkt/04000000.htm)
Danmark har i sin bæredygtighedsstrategi gjort antallet af certificerede virksomheder,
til en målestok for evnen til at agere bæredygtigt ikke bare i industrien men i
samfundet bredt. I den miljøbevidste indkøbspolitik i den offentlige sektor spiller
miljøledelse en central rolle som målestok for leverandørens miljøarbejde. Tilsvarende
er der til udøvelsen af en række aktiviteter på affaldsområdet knyttet et krav om
dokumenteret miljøledelse.
1.1.1.2 Industrien
Markedstrækket via leverandørkæder vil alene, ved at man nu er på over 40 000
ISO 14001 certificeringer på globalt plan, i sig selv sætte industrien i en hovedrolle.
ISO 14001 er i dag et must på visse markedssegmenter, hvis man ønsker at være med på
vedkommende marked. Udviklingen forstærkes af, at ISO 14000 familiens andre standarder
vedr. miljøpræstationer (ISO 14031) og produktstandarderne for alvor begynder at slå
igennem, hvad enten det drejer sig om miljømærkning eller miljøvaredeklarationer.
1.1.1.3 EU IPP
EU kommissionens forslag til hvilke tiltag, man vil fremme de kommende år er beskrevet
i den Integrerede Produkt Politik (IPP) heri indgår brug af 14001 til at fremme
renere produkter.
I EUs miljømærkeforordning tillægges miljøledelse også en særlig vægt,
idet man opfordrer til at der tages hensyn hertil ved kontrol af overholdelsen af
mærkekrav.
EMAS II dækker i lighed med ISO-standarden ikke blot
industrisektoren, men alle sektorer, og vedrører ikke alene miljøvirkningerne af
økonomiske aktiviteter, men også af disses produkter og ydelser.
Miljøledelsessystemer kan derfor bidrage til at udbrede en integreret
produktpolitik i hele Den Europæiske Union |
Kilde. IPP http://europa.eu.int/eur-lex/da/com/gpr/2001/com2001_0068da01.pdf
Danske virksomheder, der er ISO 14001 certificeret og/eller EMAS registreret, er nævnt
på hjemmesiden http://www.isoqa.com/index.html som opdateres af den private virksomhed
"European Quality & Environment". På hjemmesiden er der p.t. 700 danske
virksomheder med ISO 14001 certifikat og 140 virksomheder med EMAS. (Virksomheder med
flere adresser er nævnt flere gange).
På hjemmesiden http://www.iso.ch/iso/en/ISOOnline.frontpage kan man følge med i de
elektroniske publikationer inden for ISO regi. Publikationen "The ISO Survey of ISO
9000 and ISO 14000 Certificates - Eleventh cycle" indeholder bl.a. en lang række
tabeller med udviklingen i antallet af ISO 14001 certifikater rundt om i verden.
Antal ISO 14000 certifikater |
Dec 1995 |
Dec 1996 |
Dec 1997 |
Dec 1998 |
Dec 1999 |
Dec 2000 |
Dec 2001 |
Danmark |
21 |
96 |
270 |
314 |
430 |
580 |
919 |
Hele verden |
257 |
1491 |
4433 |
7887 |
14106 |
22897 |
36765 |
Antal lande |
19 |
45 |
55 |
72 |
84 |
98 |
112 |
Se her!
Antal 14001 certifikater i Danmark
Miljøstyrelsen har med Miljønyt nr. 59 udgivet "Miljøledelse katalog
over 66 projekter". Det findes elektronisk på adressen
http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-362-1/html/
Projekterne er delt op i:
 | branchespecifikke projekter (30) |
 | projekter om samarbejde med myndigheder (3) |
 | projekter om virksomhedsøkonomiske forhold og den finansielle rådgivers rolle (5) |
 | generelle kom i gang projekter (9) |
 | generelle kom godt videre projekter (6) |
 | projekter om sammenhængen til andre systemer (7) |
 | projekter om intern og ekstern miljødialog (4) |
 | projekter om uddannelsesaktiviteter (2) |
For hvert projekt er beskrevet et dataark med oplysninger om:
 | udgivet materiale og værktøjer |
 | målgruppen |
 | hvad det kan bruges til |
 | bestillingsadresse og pris |
 | forfattere, kontaktperson, øvrige deltagere |
 | projektresume |
 | hvilke miljøledelsesaktiviteter værktøjerne dækker |
De 30 nævnte brancher er:
 | Affalds- og genvindingssektor, Agroindustrielle sektor, Asfaltbranchen, Auto- og
industrilakere, Autoværksteder, Bygge- og anlægssektoren, Elektronikindustrien,
Engroshandel, Fiskeindustri, Galvanobranchen, Grafisk branche, Handels- og
servicevirksomheder, Hotel, restauration og turisterhvervet, Håndværkere, Jern- og
metalindustrien, Kemikaliebranchen, Levnedsmiddelindustrien, Lægemiddelvirksomheder,
Maritim Safety Management, Maskinstationer, Modtagestationer, Plastindustri, Private
skove, Rengøringsbranchen, Smede- og maskinfabrikker, Tekstilindustrien, Træ- og
møbelindustrien, Vognmænd. På Miljøstyrelsens hjemmeside findes en oversigt over de
forskellige materialer og hvor de kan fremskaffes: http://www.mst.dk/produkt/04040100.htm. |
Miljøstyrelsen og Erhvervsfremmestyrelsen har tidligere udgivet en cd-rom, der
fungerer som guide til knap 100 projekter om miljøledelse. Projekterne er gennemført fra
1996 til 2000 under programmet "Miljøstyring og miljørevision i danske
virksomheder". Cd-rommen hedder "Vejen til miljøledelse" og kan fås hos
Birch & Krogboe.
1.1.3.1 Andre værktøjer til fremme af mindre
miljøbelastende adfærd
Parallelt har der været arbejdet med 2 andre vigtige værktøjer til at reducere
miljøbelastningen: Miljømærkning og indkøbsvejledninger. Disse er nævnt her, fordi de
har parallelle koncepter på energisiden.
For begge koncepter gælder, at miljøledelse spiller en ikke ubetydelig rolle, enten
fordi et fremgår som en anbefaling eller fordi miljøledelse er et vigtigt middel i at
dokumentere opfyldelse af kravene i henholdsvis mærkning og indkøbsvejledninger. For
begge virkemidler gælder, at de især har fundet anvendelse inden for forbrugerprodukter
og mere generelle professionelle produkter. Mens de ikke anvendes ved mere komplicerede
tekniske leverancer. Miljøvaredeklarationen er tiltænkt en rolle her, men er endnu i sin
vorden især i Danmark.
For alle de tre nævnte virkemidler gælder, at energi spiller en central rolle, og at
man, hvor der fx findes energimærkning, som regel benytter sig af kravene her som et
delelement.
Det centrale myndighedsværktøj rettet mod den mest miljøbelastende produktion er
miljøgodkendelsesordningen. Et lovkrav er, at virksomhederne anvender renere
teknologiløsninger og BAT- Best available technology- i sine bestræbelser for løbende
reduktion af miljøbelastningerne. Her spiller energi en vigtig rolle i mange brancher.
En evaluering af Miljøstyrelsens og Erhvervsfremme Styrelsens tilskudsordning
"Miljøstyring og miljørevision i danske virksomheder" (1995-1999) findes
publiceret i Miljønyt nr. 62/2001.
Anbefalingerne fra rapporten er (her anført i korte træk):
- Der bør arbejdes med udviklingsprojekter i de brancher eller produktområder, hvor der
synes at være et miljømæssigt potentiale. Værktøjerne bør i højere grad være
differentierede med henblik på at tage højde for de forskellige behov i virksomhederne.
- Der bør i højere grad satses på at indplacere miljøledelse i en produktorienteret
tankegang, så miljøledelse udgør ét blandt flere virkemidler til at nedbringe
miljøbelastningen i produktets (eller serviceydelsens) samlede livscyklus.
- Der er behov for værktøjer, der specifikt er rettet mod virksomheder, der ikke ønsker
at arbejde med formaliseret miljøledelse.
- Der er behov for at udbrede et kendskab til standarderne, herunder særligt
EMAS-forordningen.
- Det anbefales at analysere mulighederne for i højere grad at arbejde med miljøledelse
i værdikæden, således at miljøledelse ikke fremstår som isolerede initiativer for
enkelte virksomheder, men at det bliver praksis at stille krav til leverandører såvel
opad som nedad i værdikæden.
- Der er behov for at stimulere efterspørgelsen efter renere produkter og ydelser,
herunder produkter produceret af virksomheder, der arbejder systematisk med miljøledelse.
- Grønne virksomheders muligheder for at synliggøre og dokumentere deres miljøindsats
over for kunder og leverandører bør forbedres.
- Det anbefales at arbejde mere strategisk på, at udnytte mulighederne for integreret
miljøledelse, idet det er vurderingen, at miljøledelse kan vinde endnu større
udbredelse, hvis virksomhederne oplever at det er muligt at koble miljøledelse til andre
ledelsessystemer.
- Det bør overvejes at mobilisere den finansielle sektor, idet de kan påvirke
virksomheder i en mere grøn retning i låne- og investeringssituationer.
Udvikling af begrebet energiledelse i den form, vi kender det i dag, har fundet sted
gennem de seneste 5-7 år, om end det nært beslægtede begreb energistyring har været
under udvikling de seneste 25-30 år. Kulminationen af processen var, da Energistyrelsens
koncept for energiledelse blev udviklet til en dansk standard, DS 2403 i sommeren 2001.
Hele udviklingen har været støttet fra Energistyrelsens side gennem CO2-tilskudsordningen,
både hvad angår udvikling af koncepter, værktøjer, uddannelser, konsulenthjælp og
ikke mindst gennem støtte til virksomhedernes aktiviteter som følge af energiledelse.
En del af Energistyrelsens indsats har været at støtte demonstration,
erfaringsudveksling, information og udvikling af værktøjer gennem Projekt
Værktøjskassen. Da Projekt Værktøjskassen (PV) blev nedlagt i foråret 2002 var der 27
værktøjer, vejledninger og informationshæfter som blev tilbudt som hjælp til
virksomhederne. Disse er stadig til rådighed gennem EnergiOplysningen
(www.energioplysningen.dk) . Det forventes, at der kommer yderligere et par reviderede
indkøbspjecer i dette efterår
Derudover er en del af PVīs hjemmeside blevet overført til Energistyrelsens
hjemmeside, men stadig under den gamle adresse www.energiledelse.com. Navnet Projekt
Værktøjskassen er dog slettet fra alle sider, i og med den er nedlagt.
Siden 1995 har Energistyrelsen sideløbende med kraftige økonomiske incitamenter
(tilskud til betaling af CO2-afgifter) opfordret de mest energitunge
virksomheder til at indføre energiledelse i forskellige varianter (energiaftaler). Denne
ordning består endnu og i dag forlanges ved nye aftaler eller forlængelse af tidligere
aftaler bl.a. at virksomheden skal certificeres efter DS 2403. Der er i alt indgået ca.
330 aftaler. Heraf er ca. 100 individuelle aftaler og ca. 230 virksomheder der er med i
brancheaftaler inden for gartnerier, mælkekondenseringsfabrikker, kartoffelmelsfabrikker
og teglværker.
Siden december 2001, hvor alle Energistyrelsens øvrige tilskudsordninger stoppede,
er det kun virksomheder, der nåede at få tilsagn før det tidspunkt, der stadig
indfører energiledelse med tilskud. Det vurderes, at der er en række af de virksomheder
(udover aftalevirksomhederne) der i slutningen af 1990erne indførte energiledelse,
som stadig praktiserer energiledelse i forskellige former, netop fordi det er direkte
økonomisk attraktivt og markedsskabende. Hvilket viser at det er økonomisk fordelagtigt
at arbejde med energiledelse, selvom der ikke ydes økonomisk tilskud. Sammenlagt blev det
vurderet i slutningen af 2001, at mere end 400 virksomheder praktiserede energiledelse i
en eller anden form.
Derudover er der efter tilblivelsen af DS 2403 måske nogle enkelte virksomheder, som
ikke tidligere har fundet det interessant nok, der nu finder energiledelse attraktivt,
fordi de kan få et DS 2403 certifikat. Der er endnu i dag kun enkelte virksomheder, som
er certificerede efter DS 2403, og der er kun tale om aftalevirksomheder.
1.2.4.1 Energistyrelsen
Selvom tilskudsordningen er bortfaldet, er det stadig Energistyrelsens opgave at
udbrede og støtte anvendelse af energiledelse. Derudover koncentrerer Energistyrelsen sig
nu især om indgåelse og fornyelse af aftaler. Således regner Energistyrelsen med at
indgå mellem 10 og 30 rumvarmeaftaler, efter at virksomheder efter 1. juli 2002 har fået
mulighed for at få tilskud til rumvarmeafgift. Desuden er der et par projekter om
medarbejderdeltagelse i energiledelse, der stadig afventer afrapportering her i
efteråret. ELO-ordningen (for ejendomme større end 1500 m2) bliver nu
ændret, så der er mulighed for at anvende DS 2403 som grundlag for ELO-mærkningen.
Endelig har Energistyrelsen visse muligheder for at påvirke anvendelsen af PSO-midlerne
(Public Service Obligations) i retning af energiledelse.
1.2.4.2 Dansk Industri (DI) og Landbrugsrådet (LR)
DI og LR opfordrer fortsat sine medlemsvirksomheder til at etablere og praktisere
energiledelse, fordi det ofte er økonomisk attraktivt. Særligt aktiviteterne omkring
energibevidst indkøb og projektering opmuntres, fordi det har vist sig at være særligt
økonomisk attraktivt for virksomhederne. Begge parter er engagerede i den integrerede
tilgang.
1.2.4.3 Netselskaberne
Netselskabernes energirådgivere vil fortsat inden for rammerne af den
vederlagsfrie rådgivning yde bistand til virksomheder med ydelser, der er relateret til
energiledelse, og derfor vil energirådgiverne, fortsat opmuntre virksomhederne til at
indføre energiledelse og dermed viderebringe erfaringerne fra Projekt Værktøjskassen.
På aktørseminaret oplyste Hanne Eriksen fra Miljøstyrelsen, at der er udarbejdet
flere sammenligninger af motiver og barrierer for hhv. systematisk miljø- og
energiarbejde.
Sammenligning af motiver ved fortsat indsats med systematisk miljøarbejde og
systematisk energiarbejde:
Spørgsmål/tema |
Energiledelse |
Miljøledelse |
Primært økonomiske formål |
Ca. 80 % |
20-25 % |
Kundekrav |
8 % |
57 % |
Myndighedskrav mfl. interessenter
(indland og udland, eksisterende og kommende) |
6 % |
35-45 % |
Medarbejderforhold |
? |
50% |
Passe på miljøet/ grønt image |
65 % |
70 % |
Konkurrentpres |
? |
25% |
Data oplyst fra Hanne Eriksen, MST. Baseret på oplysninger fra kilde vedr. energi:
"Energiledelse i dansk industri - kendskab og praksis. En evaluering af Projekt
Værktøjskassen", AKF Forlaget, sep. 2001, samt kilde vedr. miljø: 150
selvevalueringer for afsluttede projekter under Miljøkompetenceordningen
Barrierer for energiledelse og miljøledelse (begrundelser for ikke at
have indført et ledelsessystem)
Udsagn |
Energiledelse |
Miljøledelse |
Det kan ikke betale sig |
38 % |
21 % |
Mangler tid |
18 % |
30 % |
Vi prioriterer andre ting/ begrænset
kunde interesse |
15 % |
/ 19 % |
Ikke opbakning i ledelsen |
4 % |
4 % |
Vi kender ikke nok til det |
4 % |
9 % |
Manglende information fra myndigheder og
branchen |
- |
7 % / 7 % |
Systemerne er ufleksible/ svære |
- |
12 % / 9 % |
Vi er ajourførte |
30 % |
- |
Vi har miljøledelse |
4 % |
|
Kilde: AKF sept. 2001 samt for miljøområdet slutevalueringen af tilskudsordningen
"Miljøstyring og miljørevision i virksomheder".
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |