Forberedelse: På baggrund af de modtagne besvarelser inddelte projektholdet
aktørdeltagerne i fire grupper, således at der var repræsentanter fra virksomheder,
rådgivere og myndigheder i hver gruppe.
Sådan foregik aktørseminaret: Først gennemgik projektholdet det udsendte
status-notat, der blev suppleret med bemærkninger fra bl.a. Miljøstyrelsen. Så blev
bolden givet op til en brain-storm om barrierer (ingen løsninger) for øget integration
af miljø- og energiledelse. Aktørdeltagerne skrev stikord på pap-stykker, som blev
klistret fast på brunt papir på væggen. Disse stikord blev ordnet og læst højt i
plenum, opklarende spørgsmål og svar blev givet. Således blev det klart, at det ville
være operationelt at gå videre med løsninger i fire parallelle spor:
Herefter fortsatte arbejdet ude i grupperne: Valg af væsentlige barrierer,
brainstorm om løsninger, prioritering af løsningerne, beskrivelse af løsningsforslag.
Til inspiration var materiale fra bl.a. EnergiOplysningen udlagt, hovedsageligt
materiale produceret i regi af Projekt Værktøjskassen..
For hver gruppe er der i bilag 6-9 anført de barrierer og løsningsforslag, som de
fire tovholdere har udarbejdet på baggrund af gruppediskussionerne. De fleste af
løsningsforslagene er beskrevet med de forventede resultater, hovedaktiviteter og et
skønnet ressourceforbrug.
Her er udelukkende anført et sammendrag:
Gruppe 1 om forslag vedr. myndighederne:
- At man udarbejder en eksempelsamling med de gode historier fra det virkelige liv,
hvor myndigheder bruger virksomhedernes integrerede ledelsessystemer og 3. partskontrol
til at lette sagsbehandlingen (miljøgodkendelse, tilsyn mv.).
- At man udarbejder en vejledning i brug af 3. partskontrol af virksomhedernes
integrerede ledelsessystemer i myndighedsbehandlingen.
- At man udarbejder et idé-katalog vedrørende myndighedernes
"belønning" af virksomheder med 3. parts kontrol.
- At man nedsætter et koordineringsforum for myndigheder, som kan bruges f.eks. i
forbindelse med ny lovgivning eller revision af lovgivning, som styregruppe for
integrationsprojekter, m.v. .
- At man udarbejder informationsmateriale fra myndigheder til virksomheder om
integration af systemer.
Gruppe 2 om forslag vedr. rådgivere:
- At man løbende og målrettet informerer rådgivere elektronisk om
succeshistorier med at integrere ledelsessystemer.
- At man udarbejder vejledninger til rådgivere i integrerede systemer med hjælp
fra virksomheder, der stiller deres viden og erfaring til rådighed.
- At man efteruddanner miljørådgivere i energiforhold og energirådgivere i
miljøforhold. Men også at man efteruddanner rådgivere i almene ledelsesforhold samt i
at kunne foretage behovsanalyser af virksomheden.
- I bilaget er yderligere forslag.
Gruppe 2 om forslag vedr. værktøjer (hvor målgruppen er virksomheder):
- At man udbygger hjemmesiden www.energiledelse.com til også at omhandle
miljøledelse samt integrerede systemer
- At man på baggrund af de eksisterende materialer udarbejder vejledninger til
indførelse af integrerede ledelsessystemer
- At man udarbejder et projekt over tilgængeligt og anvendeligt software til
ledelsessystemer
Gruppe 3 om forslag vedr. virksomheder:
- At man udarbejder et værktøj "Integreret energi- og miljøledelse, har vi
behov for det?" - et værktøj med spørgsmål, svar og en selvanalysedel
- At man afholder tværfaglige regionale temadage om hhv. energiledelse for
miljøfolk og miljøledelse for energifolk.
- At man etablerer DEMO-projekter på virksomheder, hvor ansvaret for de
forskellige områder miljø, energi, kvalitet og arbejdsmiljø er splittet op i
organisationen, og hvor det interne samarbejde skal fremmes.
- At Miljøstyrelsen opretter en FAQ-database, hvor man kan maile sine spørgsmål
ind omkring integration af miljø- og energiledelse, og i løbet af et par dage få svar.
Gruppe 4 om forslag vedr. systemerne:
- At man udarbejder en dansk standard for integreret miljø- og energiledelse, som
både overholder kravene fra ISO 14001 og fra DS 2403
- At man udvikler en træning og uddannelse for personer, der arbejder med miljø-
eller energiledelse, og som resulterer i en eksamen, et certifikat.
- At man afholder seminar for topledelser; herunder at man inden da gennemfører
nogle analyser af miljøindsatsen og miljøgevinsten i kroner og ører.
- I bilaget er yderligere et forslag.
Yderligere informationer og beskrivelser af de enkelte ideer kan findes i bilag 6-9.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |