Afvaskning og afslibning af biocidholdig bundmaling i forbindelse med vedligeholdelse af lystbåde på land

1 Indledning

Når lystbåde om efteråret tages på land for vinteren, er det normalt, at bunden vaskes for at fjerne evt. slim og algevækst. Ved denne afvaskning kan der samtidig blive fjernet rester af tilbageværende bundmaling, som kan give anledning til en miljøpåvirkning. Der findes imidlertid ikke mange data for hvor stor denne belastning er. Ej heller om moderne mindre miljøbelastende bundmalinger giver anledning til en tilsvarende mindre miljøbelastning.

Inden lystbåde males om foråret, er det på en del fartøjer nødvendigt først at fjerne gammel tilbageværende bundmaling. Den typiske årsag hertil er, at der gennem tiden er blevet opbygget mange lag maling på bunden. Det giver problemer ved, at overfladen krakelerer og skaller af og vil give en dårlig vedhæftning for et nyt lag maling. Spørgsmålet er, hvor stor miljøbelastningen er, og om der kan findes renere teknologi til løsning af opgaven.

Formålet med nærværende projekt har derfor gennem en række forsøg været at komme med anbefalinger til, hvordan miljøbelastningen i forbindelse med afvaskning og afrensning af lystbåde kan minimeres eller elimineres.

Projektet har således haft to overordnede mål:

  1. at afprøve og vurdere renere teknologi til begrænsning af forureningen i forbindelse med fjernelse af gammel biocidholdig bundmaling.

  2. at undersøge miljøbelastningen i forbindelse med efterårsafvaskning af lystbåde malet med biocidholdig bundmaling og i forlængelse heraf undersøge mulighederne for at reducere miljøbelastningen fra bådafvaskning bl.a. gennem konkrete afvasknings- og rensningsforsøg.

Omdrejningspunktet for projektet er miljøforhold knyttet til traditionelle bundmalinger, der pt. sælges på det danske marked. Aktivstoffet er hovedsageligt kobber evt. i kombination med "hjælpebiocider" som zinkpyrithion. Da der endnu ikke er udviklet en brugbar målemetode for zinkpyrithion pga. dettes stofs hurtige nedbrydningstid, fokuserer projektet kun på kobberbelastningen.

Ud over kobber og zinkpyrithion forventes hovedparten af de lystbådsmalinger, der i dag findes på markedet, ikke at indeholde andre stoffer, som kan være problematiske for vandmiljøet. Danmarks Miljøundersøgelser vurderer, at miljøproblemerne ved afslibning er knyttet til de biocider, der frigøres fra bundmalingen. Selve malingsmatricen forventes derimod ikke i sig selv at give anledning til miljøproblemer, idet malingen er fuldstændig polymeriseret.

Ved afvaskning af bunden om efteråret, vurderer DMU ligeledes, at der ud over biociderne ikke forventes at være stoffer i vaskevandet, der kan forårsage miljøproblemer i havmiljøet.